Afghaanse guerrilla's willen bloedbad vermijden Jukebox werd eeuw geleden uitgevonden Geweld vast onderdeel verkiezingen Jamaica ;INA6 BUITENLAND ceidaesoutcwit woensdag a februari i989 pagina 7 KABUL De weg van je Khyber-pas aan de jrens met Pakistan naar alalabad, de op één na (rootste stad in Afghanis- an, is bezaaid met uitge- >rande tanks, troepen- ransportwagens en vrachtwagens. Heuveltjes net een wapperende, fel- ekleurde vlag markeren e graven van gesneuvel- le mujaheddin. De doden, van het Afghaanse leger iggen te vergaan in de indergrondse bunkers, lie nu in handen zijn van de guerrilla's. Jalalab&d - 'elegen langs de hoofd- veg naar de hoofdstad Kabul - is omsingeld door nujaheddin. Iet aantal inwoners van Jala- abad is door de enorme vluchtelingen in korte ijd verviervoudigd en be- Iraagt nu bijna een miljoen. stad zal vermoedelijk de eerste grote verovering van de inujaheddin zijn na de terug rekking van de Sovjetrussi- sche troepen. De manier waar de stad ten val komt, zal >epalend zijn voor de toe- comst van het land. leiders van het uit zeven partijen bestaande mujahed- linverbond in Peshawar, in iet noorden van Pakistan, jouden graag zien dat de stad lalalabad zich na onderhande- ingen overgeeft. Daarmee zou iet moreel van de regerings roepen in heel Afghanistan het wankelen worden ge- iracht, zodat de capitulatie Kabul ook niet lang meer jp zich zou laten wachten. Volgens de guerrillaleiders itaan hooggeplaatste legeroffi- Jalalabad en andere teden aan hun kant en maken iet hun mogelijk ongestoord ie stad binnen te vallen. De [uerrilla's willen hun eerste zonder bloed vergieten, plunderingen en verkrachtingen. Als ze erin lagen Jalalabad heel snel te zal dat een gevoeli- ;e slag zijn voor het regiem fajibullah. Als ze het boven- ien op betrekkelijk vreedza- wijze doen, zullen de ande- 1 Kabul waar het voed- steden vermoedelijk snel boerderijen, volgen. iljoenen aan apparatuur gebouwen werden vernietigd. De enige aanwijsbare reden Rus- Hongerdood De rebellen doen hun uiterste hiervoor was dat dit best om de angst voor plunde- slsche makelij was. ring en verwoesting, die bij veel stedelingen bestaat, uit de wereld te helpen. Zo voerden ze afgelopen week 43 vracht wagens vol voedsel en brand stof aan voor de bevolking van Jalalabad die de hongerdood nabij is als gevolg van de bele gering. Maar sommige guerril lastrijders zijn helaas niet zo gedisciplineerd en ze beschou wen de naderende val van de stad als een gelegenheid om te plunderen en wraakacties uit te voeren. Die verwoestings- drang manifesteerde zich dui delijk bij twee grote collectieve Op dit moment heeft het Af ghaanse leger de strook rond de stad nog in handen. Kleine militaire posten en tanks, stra tegisch opgesteld op hogergele- gen heuvels, houden de muja heddin onder schot. Afgelopen vrijdag werden bombardemen ten uitgevoerd op de stellingen van de guerrilla's door vlieg tuigen die onzichtbaar boven het wolkendek vlogen. De mu jaheddin reageerden onmid dellijk met een spervuur van mortiergranaten en raketten. Dergelijke felle vuurgevech ten komen echter sporadisch voor; meestal beperkt de strijd zich tot waarschuwingsscho ten. Naar Afghaanse begrip pen neemt de strijd zelfs af. In het gebied rond Jalalabad is het normale dagelijkse leven zo goed en zo kwaad als het gaat hervat. In dorpjes die tot voor kort verlaten waren, zijn de winkels open en wordt weer markt gehouden. Kinde ren spelen en storen zich ken nelijk niet aan het geknal en de bombardementen op zo'n vier kilometer afstand. Een kleuter is aan het voetballen met de schedel van, zo zegt men, een Russische soldaat. Vetsingen De hoofdweg van Peshawar naar Jalalabad is op de laatste vijf kilometer na volledig in handen van de mujaheddin. Vanuit de vluchtelingenkam pen van Pakistan worden wa gens vol guerrilla's aaange- voerd. Ze hebben hun bases ingericht in de veroverde ves tingen die over de toegangen naar de stad waken. Sommige van die gebouwen zijn exact dezelfde bakstenen en lemen forten - met torens voorzien van kantelen - die een eeuw geleden door de Britse solda ten werden aangevallen toen zij het land binnenvielen. De vestingen zelf zijn geplun derd. Alles wat ook maar eni ge waarde heeft, is inmiddels verwoest of ingepikt. Door de regeringstroepen achtergela ten kleding ligt op een grote hoop bijeen en in de wijde om trek liggen paperassen, ver spreid door de ijzige wind die vanuit de besneeuwde bergen waait. Elektriciteitsgeneratoren wor den te samen met tankonder delen door ondernemende Af- ghanen per kameel naar Pa kistan vervoerd en daar aan handelaren in oud ijzer ver kocht. De muren en de pla fonds van de garnizoensgebou wen zijn zwartgeblakerd door de vuurtjes waarop de guerril la's hun groene thee brouwen, in afwachting van de laatste, beslissende krachtmeting. Verdeeldheid Wanneer die zal plaatsvinden valt niet te voorspellen. Alhoe wel de rebellenleiders het er over eens zijn dat een bloed Terwijl de Sovjet-troepen huiswaarts keren, halen de Afghanen de laatste wapens uit de Sovjetunie naar hun land. bad vermeden moet worden, staan ze elkaar nog over aller lei andere dingen naar het le ven. Eén daarvan is de forma tie van een interimregering na de val van president Najibul- lah. Zonder eensgezinde poli tieke strategie zou de militaire alliantie van de mujaheddin wel eens snel ten onder kun nen gaan in een (al lang voor spelde) interne machtsstrijd. De verdeeldheid tussen de ze ven partijen wordt meestal simpelweg gekenmerkt als een verschil tussen vier funda mentalistische en drie gema tigde partijen. Maar het is veel ingewikkelder dan dat. Afgha nistan is een lappendeken van volken, stammen en talen. Vanouds heeft het leiderschap in Kabul weinig te zeggen ge had over het. dagelijkse leven van de plattelandsbevolking. Dorpen en districten hadden een vorm van zelfbestuur, de zogeheten plaatselijke „jirga", ofwel een raad waarin feodale landheren en geestelijken (mullahs) de meeste invloed uitoefenden. In grote lijnen pleiten de fun damentalisten voor een streng islamitisch regiem en de gema tigden voor een geseculariseer de regering. Maar zelfs de twee belangrijkste fundamen talistische leiders, beiden soen- nietische moslims die er iden tieke politieke plannen op toe is en de ander een Tadzjik. Hun volkeren zijn jaren met elkaar in oorlog geweest. Als de strijd tegen de gemeen schappelijke vijand geleverd is, bestaat niet alleen de vrees dat de politieke partijen in Peshawar uiteenvallen, maar ook dat de oude etnische en stammenvetes weer opgepakt worden. Door de jihad, de hei lige oorlog tegen de ongelovige indringer, zijn de onderlinge verschillen slechts even terzij de gelegd. Grote familie Weken lang zijn de partijen bezig geweest een adviesraad op poten te zetten, die ge vormd wordt door partijleden, veldcommandanten en verte genwoordigers van de 4,5 mil joen Afghanen die in Pakistan en Iran wonen. De raad die tot taak heeft een overgangsrege ring te kiezen, komt aanstaan de vrijdag bijeen. Of die erin slaagt een interimregering te 'kiezen valt sterk te betwijfe len; de kans is groot dat de be sprekingen de versplintering van de alliantie inluiden. De konsekwenties van een dergelijke scheuflng hangen af van het gedrag van de guerril lacommandanten. Dezen heb ben het met hun mannen tij dens de oorlog het zwaarst te verduren gehad, terwijl hun politieke bazen in Peshawar het denkwerk deden. De ge matigde en fundamentalisti sche strijders die Jalalabad be legeren zijn op het moment vrienden, ze delen hun voed sel en wisselen informatie uit. Ze zeggen dat ze elkaar nooit zullen bevechten. Een soldaat van het gematigde Nationaal Islamitisch Front van Afgha nistan zegt: „Wij zijn broeders. Het is hier net een grote fami lie". Een mujaheddin van een fun damentalistische partij weet echter te vertellen dat er in de naburige provincie Laghman al gevechten zijn uitgebroken onder de verschillende islami tische partijen. ASKOLD KROESJELNYC- KY (c) The Sunday Times, Londen DEN HAAG Als de Ja- maïcanen morgen naar de stembus gaan om een nieuwe premier te kiezen, hebben ze de keus uit een „echtgenoot die voor ze kerheid zorgt of een wis pelturige minnaar". Zo gaf de 58-jarige premier Edward Seaga van Jamai ca aan, waar het om draait in de verkiezingsstrijd tus sen hem en Michael Man- ley van de Socialistische Nationale Volkspartij (PNP). De premier bedoelde hiermee dat de kiezers van het Caribi sche eiland beter kunnen kie zen yoor orde en economische groei die hij verschaft dan de „economische puinhoop" die zijn tegenstander naliet toen deze premier was van 1972 tot 1980. Volgens westerse waarnemers is de strijd vooral een populis tisch gevecht. Seaga en Man- ley proberen elkaar met scheldwoorden en denigreren de kwalificaties af te maken. Seaga zou een koude kikker zonder hart voor zijn volk zijn en Manley moet doorgaan voor een losbol die Jamaica in een feestroes ten onder wil la ten gaan. 1 Volgens de jongste opiniepei lingen ligt Seaga van de Ja- maicaanse Arbeiderspartij (JLP) ver achter bij de 64-jari- ge Manley en vrijwel alle waarnemers gaan ervan uit dat de linkse oppositieleider de nieuwe premier wordt. Of dat een keuze voor de „wispeltu righeid" is in plaats van het „verstand" valt te betwijfelen. De meeste Jamaicanen vinden het ondemocratisch dat een premier aan zijn derde ambts termijn begint, wat met Sega het geval zou zijn. Bovendien spreken ze van lood om oud ij zer en hopen alleen maar dat er na deze „electorale stoelen dans" niet te veel doden hoe ven te worden geteld. Bij een vorige verkiezingensstrijd kon Jamaica zevenhonderd doden tellen. Dit keer zijn er nog „slechts" elf mensen omgekomen; ge weld is een vast onderdeel bij verkiezingen op dit eiland. Vorige week werd ook het huis van een aanhanger van Seaga in brand gestoken en werd een lid van de JLP-partij doorzeefd met kogels door PNP-leden. Honderden mili tairen en politie-agenten zijn inmiddels opgetrommeld om vechtende en dronken menig ten uit elkaar te halen. Seaga beschuldigt de tegenpartij er van kiezers te willen intimide ren, maar de oppositiepartij noemt dit „een verzinsel". Premier Seaga beklemtoont in zijn campagne voortdurend zijn goede banden met het Westen en de Verenigde Sta ten. Washinton heeft sinds 1980 meer dan honderd mil joen dollar per jaar aan hulp aan Jamaica verstrekt. Deson danks is Seaga er niet orkaan Gilbert afgelopen sep tember enorme schade aan het toeristische paradijs toege bracht. Daar speelt de socialist Manley op in: hij beloofde meer dan een miljard dollar te zullen uittrekken voor een so ciaal welvaartsplan om nieuwe ziekenhuizen en scholen te bouwen. Premier Seaga steekt drie vingers op, waarmee hij maar wil zeg gen er niet aan te twijfelen voor de derde achtereenvolgende keer tot premier van Jamaica te worden gekozen. foto: ap WNST Artiesten boos op Van den Ende AALSMEER Platenmaatschappij EMI-Bovema is woe dend op producent Joop van den Ende. Volgens de platen maatschappij, die Gene Pitney en Marc Almond had laten overkomen uit respectievelijk Amerika en Engeland om hun hit „Something's gotten hold of my heart" ten gehore#te brengen i.n het TV-programma „Wedden Dat", heeft de pro ducent contractbreuk gepleegd. Volgens dat contract zouden Pitney en Almond, ondanks bezwaren van Van den Ende tegen de lengte van hun nummer, vierenhalve minuut in het programma optreden. Van den Ende wilde beide arties ten aanvankelijk niet langer geven dan drieënhalve minuut, maar ging na overleg toch akkoord. Vlak voor de opnames eiste hij echter dat het nummer toch met een minuut werd ingekort. Volgens Pitney en Almond was dat technisch on mogelijk. Het optreden ging daarop niet door. Volgens EMI- Bovema heeft Van den Ende in het verleden al eerder pro blemen gemaakt met al geboekte artiesten. De platenmaat schappij overweegt een schadeclaim van 15.000 gulden in te dienen bij Van den Ende, gebaseerd op de kosten die zijn gemaakt om de beide artiesten naar Nederland te halen. Joop van den Ende. foto: dijkstra Museon vertoont oude film over Ned.-Indië DEN HAAG In het kader van de tentoonstellingen „Indië-Indonesië, 1900-1962" en „Een roeping in Indië" zal zaterdag 11 feburari om 13.30 en 15.00 uur de uit 1939 stammende film „Tanah Sabrang, Land aan de over kant" worden vertoond in het Museon. De film, over de transmigratie van Ja vanen in Indonesië, ging in 1940 in het toenmalige Koninklijke Instituut in première. D» toegangsprijs is vier gul den. Tijdens de vertoning zaterdag is ook het boek dat over deze film en de regisseur Mannus Franken is gemaakt verkrijgbaar zijn. Het boek is gemaakt door het Nederlands Film Instituut, de Mannus Franken Stichting en het Ko ninklijk Instituut voor de Tropen. Wunschkonzert gaat niet door DEN HAAG Het Nationale Toneel, dat in de Lutherse Burgwal 11 een groot aantal keren „Wunschkonzert" van Franz Xaver Kroetz zou spelen, heeft het stuk van het repertoire gehaald. In onderling overleg is vastgesteld dat de repetitieperiode van deze experimentele voorstelling onvoldoende bruikbaar materiaal heeft opgeleverd voor een geslaagde voorstelling. „Wunschkonzert, dat het re giedebuut van decorontwerper Tom Schenk zou worden, zou in een try out op vrijdag 10 februari voor het eerst worden gespeeld. Guusje van Tilborgh speelde de hoofd rol. Het Nationale Toneel heeft voorts de eerste voorstelling van „Nacht vlak voor de bossen" veertien dagen uitge steld. René van Asten, die deze monoloog van Koltès voorbereidt, is tot de conclusie gekomen dat hij meer tijd nodig heeft om tot een volledig geslaagde voorstelling te komen. Het stuk, dat in het Paradijs van de Koninklijke Schouwburg wordt gespeeld, gaat nu donderdag 2 maart in eerste try out. De première is op 9 maart, waarna de voorstelling doorloopt tot en met 26 maart. MUZIEKAUTOMAAT HEEFT ROERIG VERLEDEN ACHTER DE RUG DEN HAAG Het is 23 no vember 1889. In het Palais Royale in San Francisco wordt het prototype van de jukebox voorgesteld aan het zich ver gapende publiek. De machine is gebaseerd op de uitvinding van de fonograaf door Thomas Alva Edison in 1877. Aan het apparaat hangen vier slangen, de oervorm van de koptele foon. waardoor de luisteraars de muziek van hun keus kun- horen. Daarvoor moeten :n munt in de gleuf stop pen. De vallende munt stelt een mechaniek in werking waardoor de muziekrol gaat draaien en een deuntje ten ge hore wordt gebracht. De grammofoonplaat is twee jaar daarvoor al wel uitgevon den door Emile Berliner maar de eerste bruikbare platen worden niet voor 1896 gepro duceerd. Het apparaat lijkt nog in niets op de jukebox die wij uit later jaren kennen. Maar principe is er al wel. Het gaat net zo zeer om de centen als om de muziek. De jukebox bestaat honderd jaar. Het is een roerige eeuw geweest voor deze muziekau tomaat. Hele generaties leerden dan sen op de muziek van de juke box. Duizenden harten braken bij de songs van deze machine en even zovele liefdes bloei den op. De glorietocht van de jukebox begint in Nederland in 1945. Na de Tweede We reldoorlog is er ruimte voor hermaak. De jeugd wil plezier Coca Cola en alle andere za ken die in Amerika populair zijn. Ze willen muziek uit de jukebox waar je een kwartje ingooit en dan de song kiest waarvoor je in de stemming bent. Er zijn machines die vijf songs voor een gulden spelen. In de Verenigde Staten ligt de gouden tijd van de jukebox tussen de jaren 1935 en 1960. Alleen al in het geboorteland van deze machine spelen dan dagelijks zo'n 700.000 exempla ren de deunen waarom ge vraagd wordt. Elke jukebox heeft een teller waarop nauw keurig wordt bijgehouden wel ke song het meest geliefd is en dus het vaakst gespeeld wordt. Aan de muziek die gedraaid wordt kun je horen dat de ju kebox een Amerikaans feno meen is; zelden zit er een klas sieke plaat in. Het is vooral Amerikaanse muziek die voortkomt uit de Amerikaanse gemeenschap. Swing in de ja ren veertig, blues en rock and roll daarna. Populair De muziekmachine is kort na de uitvinding aan het eind van de vorige eeuw al snel popu lair. Munt-fonograaf heet hij dan nog en hij is te vinden in barretjes, restaurants en spe ciale gelegenheden waar er een aantal op een rij staan. Al lemaal voorzien van linnen handdoekjes om de oortele foons schoon te vegen voor een nieuwe luisteraar. fonograaf is om te kopen nog te duur voor de meeste mensen. Daarom wordt hij, per melodie, gehuurd. Een nieuwe industrietak wordt daardoor geboren. Toch is het niet allemaal ideaal. Het kies systeem waarmee de luisteraar zijn favoriete song kan oproe pen, funktioneert niet goed. En ook bij het verdwijnen van de wasrollen en de komst van de 78-toerenplaat is de verbe tering gering. Echte vooruit gang boekt de firma Simplex pas in de jaren twintig van onze eeuw wanneer het een selectiesysteem ontwikkelt dat bedrijfszeker werkt. De Auto matic Musical Instruments Co. (AMI) voorziet in dezelfde tijd de jukebox van een goede ver sterker waardoor meer men sen tegelijk naar de muziek kunnen luisteren. Daarbij hun handen vrij hebben en dus kunnen dansen. De economische crisis en de drooglegging rond 1930 gooien roet in de groei van de juke box maar als na 1933 de alco hol weer terugkeert in cafe's en bars, breken er voor de amusementsindustrie gouden tijden aan. Mensen gaan op zoek naar goedkoop vertier en dat vinden ze bij radio en ju kebox. Vijf bedrijven nemen het grootste deel van de juke- box-produktie voor hun reke ning: Wurlitzer, Mills, See- berg, Rock-Ola en AMI. Modellen vinding die voortdu rend volmaakter wordt. In 1928 ontwerpt Homer Cape- hart een machine die 28 platen aan beide zijden kan afspelen, een ongekend record. In de daarop volgende jaren werpt de industrie zich vol overgave op de produktie van het ene klassieke model na het andere. Wurlitzer maakt de 950 en de 1015, Rock-Ola de Rhytm King en de Monarch, Seeberg komt met de Gem, de Casino Royal en de Symphanola. Dat is de eerste jukebox die niet al leen geluid voortbrengt maar ook op verschillende manieren licht verspreid bij het spelen. AMI brengt de Streamliner, de Singing Tower en het Model A op de markt. De laatste krijgt de bijnaam Plastic Mama. See berg voert bovendien het mo del Play-Boy: een jukebox van bescheiden formaat op wielen dat van tafel naar tafel gere den kan worden. De machine is in de Tweede Wereldoorlog zo populair dat honderden exemplaren ver scheept worden naar de Ame rikaanse troepen overzee. In menig legerkamp aan de Euro pese fronten wordt het een ge liefde verzamelplaats voor de soldaten als die even een uur tje hebben om van de ergste vechtpartijen te bekomen. De produktie van de jukebox staat in de wereldoorlog op een laag pitje. De industrie is bezig met wapens en ander de fensiemateriaal en grammo- foiTnplaten worden mondjes maat gemaakt omdat de be langrijkste grondstof, schellak, voor een groot deel uit Zuid oost Azie moet komen. En dat deel van de wereld wordt ge controleerd door de vijandige Japanners. Bovendien speelt er nog een boycot van de vak bond van musici die niet wil meewerken aan het maken van grammofoonplaten omdat die de werkgelegenheid van muzikanten in gevaar bren gen. Die boycot duurt twee jaar. Meer keus Na de oorlog wordt vol goede moed aan een nieuwe samen leving gebouwd. Alles moet groter en mooier en dat is te zien aan de jukeboxe en aan de auto. De 45-toerenplaat maakt het mogelijk meer keus te bieden in de jukebox. Die wordt harder van lijn, hoeki ger ook en weerspiegelt het meer agressieve geluid van de na-oorlogse muziek. De machi ne gaat ook steeds meer op de auto lijken. De Tempo I van Rock-Ola lijkt sprekend op de Chevrolet Bell Air en de Se- lect-O-Matic van Seeberg ver toont opvallende gelijkenis met de Ford Thunderbird. Na dat Seeberg deze laatste ma chine op de markt brengt is elke jukebox die minder dan honderd platen kan bevatten ouderwets. Binnen enkele ja ren wordt de keuzemogelijk heid uitgebreid tot tweehon derd platen. De jukebox is in de jaren viiftie het svmbool van de jeugd: er is geen film over of met jongeren uit die tijd, waar de muziekmachine niet in voorkomt. Het tij keert aan het eind van de jaren zestig. De grammo foonplatenindustrie stapt over op de LP, de mens wordt mo bieler, rijdt meer in de auto en haalt zijn muziek uit radio en cassettespeler. Cafe's en bars plaatsen tv-toestellen en ge bruiken daarvoor het stopcon tact waar vroeger de jukebox zijn voeding uit kreeg. Wurlit zer brengt in het begin van de jaren zeventig zijn laatste mo del uit, de 1050 is een nostal gisch evenbeeld van de 1015 die door kenners 'de mooiste jukebox aller tijden' wordt ge noemd. Fabrikant Seeberg gaat failliet maar komt in 1983 terug met de Laser Music CD jukebox. Rock-Ola produceert nog een nostalgisch model dat niet aan slaat en de Duitse divisie van Wurlitzer maakt opnieuw de 1015 met electronisch binnen werk die redelijk schijnt te verkopen. Die nieuwe machi ne kost tussen de zesduizend en achttienduizend gulden. Voor een paar duizendjes meer kan de liefhebber een oude originele op de kop tikken. En in Californie maakt de gram mofoonplatenfirma Rhino weer 78-toeren platen met liedjes die stammen uit de glo rietijd van de jukebox. Fats Domino, Les Paul en Mary Ford, Pat Boone en Frankie Laine. JAN VAN KOOTFN VVD wil goedkoper bioscoopkaartje DEN HAAG De VVD vindt dat de prijzen van bioscoopkaartjes in de ge hele Europese Gemeen schap met een laag BTW- tarief moeten worden be last. Voor Nederland, waar filmbezoekers nu nog 18,5 procent BTW be talen, zou dit een daling in de prijs van het bios coopkaartje betekenen. Nederland, Denemarken en Luxemburg zijn de enige drie EG-landen waar voor bio scoopbezoek een hoog BTW- tarief geldt. In de overige lan den wordt een laag tarief of zelfs helemaal geen BTW ge heven. De Europese Commis sie (het dagelijks bestuur van de gemeenschap) wil nu dat alle EG-landen een hoog tarief gaan toepassen, maar daar lijkt in het Europees parlement geen meerderheid voor te vin den. De VVD'er Gijs de Vries, lid van de liberale fractie in het Europees parlement, heeft een tegenvoorstel gedaan dat op 14 februari door het parlement in Straatsburg zal worden behan deld. Alle bioscoopkaartjes moeten onder een laag BTW- tarief vallen, vindt hij. Het is volgens hem niet zinnig, de bioscoopprijzen in negen EG- landen drastisch te gaan ver hogen, omdat daardoor het toch al teruglopende bioscoop bezoek nog verder zou dalen. Nederland, Denemarken en Luxemburg moeten dus met hun toegangsprijzen omlaag en de landen die een nul-tarief hanteren zullen de prijzen iets moeten verhogen. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen 6. «el. 01720-20800): Cocktail (12); 18.45. 21.30. (iah called Wanda (al); 18.45, 21.15. EUROCINEMA III: Who framed Roger Rabbit (al); 18.30. 21.00. Frank en Frey (al); 14.00. EUROCINEMA IV: Willow (al); LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Cocktail (12); 19.00, 21.15. za. t/m wo. 00k 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Betrayed (16); Willow (al): 18.45. 21.15. Who framed Roger Rab bit (al); A fish called Wanda (al); Big (al); 14.30. 19.00, 21.15. Moonwalker (al); 14.30. Frank en Frey (al); 14.30. «TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (al); 20.00. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414): Teeny buna (16); 14.30. 19.00, 21.15. Scrooged (al);- 19.00, 21.15. Bambi (al); ma. di. wo. 14.45. lejuice (al); 19.00, 21.15. DEN HAAGASTA 1 (Spul 27. tel. 471656): A fish called 630637): Cocktail (al); 13.15, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Die hard (16); 18.45, 21.30. ME- TROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Gorillas in the mist (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: Betrayed 462400): Cocktail (al); 13.45. 18.45, 21.30. ODEON 2: Me and Him (al); 13.45. 18.45. ODEON 4: Big (al); 13.45. 18.45. 21.30. STUDIO 1 (Ket tingstraat 12b. tel. 656402): Bagdad cafe (16); 19.15, 21.45. STUDIO 2: 18 Again (al); 19.00. zo. t/m wo. 14.30. White mischief (al); 21.30. STUDIO 3: Spoorloos (16); 19.00. 21.30. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Een verhaal van de wind; 19.30. Met rode korenveld: 21 45. Zaal 2: Drowning by numbers; 19.30. 21.45. Zaal 3: 19.30. 21.45 Na- rayama; ma. Chiedo a sifo; di. La grande bouffe; wo. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: Walt Disney'a Frank en Frey; 13.15. 16.00. METROPOLE 2 Frank en Frey; 13.15. 16.00. METRO POLE 4: Pippi Langkous. 13.15. 16 00. e METROPOLE 5 Moon walker; 13.15. 16.00. STUDIO 1: Jungle book; e STUDIO 3:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 7