„In Indonesië gelooft men zonder vragen"
CeidóeSommit
Soidóc&Httont
kerk
wereld
STUDENTENPREDIKANT DS. AART VERBURG:
HERWIG ARTS:
,RK Kerk verdedigt consequent het leven"
brieven
van
lezers
Toevallig toeval
Zonder handelsmotieven
)weer
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
WOENSDAG 1 FEBRUARI 1989 PAGINA 2
IKV vraagt Van den Broek af te zien van bezoek Iran
DEN HAAG Het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) heeft
minister Van den Broek van buitenlandse zaken gevraagd
voorlopig af te zien van zijn voorgenomen bezoek aan Iran.
Het IKV is zeer verontrust door de schending van de mensen
rechten in Iran en acht een bezoek „nu niet het goede signaal".
Van den Broek zal Iran op uitnodiging van zijn ambtgenoot Ali
Akbar Velayati van 6 tot 9 maart bezoeken. Ook wanneer in
de besprekingen de schendingen van de mensenrechten aan de
orde zullen komen, vindt het IKV een bezoek nu niet op zijn
plaats. Er is melding gemaakt van een toeneming van het aan
tal politieke executies in de tweede helft van vorig jaar. Am
nesty sprak in december over duizenden executies van leden
van oppositiegroeperingen.
Bisschoppen willen excommunicatie drugshandelaren
MEXICO STAD De Rooms-Katholieke Kerk in Mexico
is van plan de leiders van de drugshandel te excommunice
ren. De Mexicaanse bisschoppen werken aan een document
dat hierin voorziet.
De bisschoppen hebben met hun document niet de boeren
en armen op het oog, die om te overleven hun toevlucht
moeten nemen tot illegale activiteit, zoals de verbouw van
cocaplanten. Alleen de leiders worden bedreigd met uitslui
ting uit de kerkelijke gemeenschap. De voorzitter van de
Mexicaanse bisschoppenconferentie, aartsbisschop Adolfo
Suarez Rivera, verklaarde dat hij de indruk heeft dat de
regering de handel in drugs oogluikend toestaat.
Men kan beter met
zijn voet struikelen
dan met zijn tong
APELDOORN „Onder
Nederlandse studenten
moest je God bijna verde
digen, in Indonesië ge
looft men zonder vragen,
en daar moest ik wel aan
wennen".
Dat zegt ds. Aart Ver
burg, studentenpredikant
in Surabaya, Indonesië.
Hij werd uitgezonden
door de hervormde en
gereformeerde kerken in
de regio Apeldoorn. Mo
menteel is ds. Verburg
met verlof in Nederland.
Christen zijn in Indonesië valt
niet mee, vertelt hij. Je wordt
er op aangesproken, er wordt
min of meer verwacht dat je
er iets mee doet, dat het
merkbaar is door je manier
van leven. Het is ook dat goe
de voorbeeld, dat kerken doet
groeien.
„Ik bewonder ze er soms wel
om, die christelijke studenten.
We praten er over: waarom
studeren ze. Willen ze snel
rijk worden of geven ze een
aantal jaren aan net werk on
der de arme boeren op het
platteland? Hoe verwerk je
dat geestelijk? Je werk heeft
met je geloof te maken. Stu
deren is zeker een voorrecht
in Indonesië, maar het is ook
een verantwoordelijkheid: te
genover je familie die je moet
onderhouden, tegenover de
samenleving als geheel".
Het werk van kerk en chris
tendom heeft in Indonesië te
kampen met achterstelling
ten opzichte van de gods
dienst van de meerderheid in
het land: de islam. Vooral
zendelingen of kerkelijke
werkers uit het buitenland
worden met enige argwaan
bekeken.
Christenen vormen weliswaar
een minderheid in Indonesië
(15%), maar wel een in ver
houding rijke minderheid,
aldus ds. Verburg. Christenen
behoren veelal tot de midden
stand. Dat betekent niet al
leen een theologische, maar
ook een sociale tegenstelling.
Christenen zijn, al dan niet
uitgesproken, bang voor een
islamitische overheersing,
voor een totale islam-staat.
Dat versterkt het „groepsge
voel" zoals de Nederlandse
kerken dat in de jaren vijftig
kenden. Er is een diakonaal
programma, maar dat is
hoofdzakelijk bedoeld voor de
eigen kerkmensen. Wel be
staat er een stichting, die be
wust geen christelijk stempel
heeft, maar wel hoofdzakelijk
geleid wordt door christenen,
die met geld van de kerken
kinderen financieel adopteert,
het schoolgeld betaalt en het
gezin maatschappelijk bege
leidt".
Discriminatie van kerk en
christendom blijkt volgens ds.
Verburg uit het feit, dat er
vaak veel geld afgeschoven
moet worden om toestemming
voor bijvoorbeeld kerkbouw
los te krijgen. Hoe „normaal"
het fenomeen corruptie in
veel niet-westerse landen ook
is, ds. Verburg heeft er erg
aan moeten wennen.
Staat een kerk er, dankzij de
steekpenningen, eenmaal, dan
wordt er al gauw een moskee
naast of tegenover gebouwd,
zo heeft hii gemerkt. Dat
wekt wrevel en bitterheid,
waar de overheid dan weer
misbruik van maakt „Vóór
de verkiezingen zijn er veel
Indonesische schooljeugd
nieuwe moskeeën uit de
grond gestampt", aldus
ds.Verburg. „Het heeft ook
een nieuw elan tot gevolg ge
had. Er staan messiaanse figu
ren op, het kookt en borrelt
in die gemeenschap. Ze pro
beren de regering onder druk
te zetten, maar daar wordt fa
natisme niet gewaardeerd,
van welke kant het ook af
komstig is".
In feite schuilt de kerk een
beetje bij de overheid, meent
ds. Verburg. „Daar moeten ze
wel mee uitkijken, dat kan
ook gevaarlijk zijn. Het kan
protectie in de hand werken,
waarmee dan weer gechan
teerd kan worden. Niet de is
lam is de bedreigende factor
voor het christendom, maar
de overheid.
Godsdienst moet ook een soci
ale inslag hebben, islam en
christendom zouden samen
moeten strijden tegen de ar
moede. Deze manier van den
ken is vrij nieuw voor Indo
nesië. Ds. Aart Verburg is dan
ook niet te hard van stapel
gelopen, maar heeft heel ge
leidelijk nieuwe projekten
ontwikkeld. Zo is er een pro
gramma rondom het projekt
van de Wereldraad van Ker
ken over gerechtigheid, vrede
en behoud van de schepping.
Vooral het milieu-aspect
blijkt de studenten aan te
FOTO: ARCHIEF
spreken, en er zijn interessan
te intiatieven ontstaan. Tij
dens een bijeenkomst over het
thema „natuur en geloof" was
een groep van 140 studenten
een dag lang concreet bezig
met milieubeheer en samen
hang met de armoede in de
stad en op het land. Als ge
volg van de discussies werd
hen door de meewerkende al
gemene milieu-organisaties
gevraagd een brochure te
schrijven over het milieu
vraagstuk gezien vanuit de
kerken.
Daarnaast organiseerden de
studenten zelf de „adventsak-
tie kerstboom". Ds. Verburg:
„Ze vroegen alle kerken, die
van plan waren een kerst
boom in de kerk te zetten
daar een boom voor terug te
geven.
Eén van die boompjes werd
als symbool geplant bij onze
wijkkerk. Daarna ging een
groep van twintig studenten
in een arm dorp aan de zuid
kust honderd mangabomen
planten. Bovendien doen de
studenten, onder wie een bio
loog en een landbouwweten
schapper, er een projekt met
jongeren. Ze geven onder
meer landbouwvoorlichting
aan de vrouwen van het dorp
en aan de coöperatie".
Dit najaar houdt de Indonesi
sche Raad van Kerken een
conferentie over het thema
„Heilige Geest". Het is een
onderwerp dat de gemoede
ren van de Indonesische
christenheid danig bezig
houdt, meer vooralsnog dan
de milieuproblematiek.
Het spreken in tongen en ge
bedsgenezing zijn belangrijke
gespreksonderwerpen in In
donesië. Bovendien kun je de
samenleving toetsen aan het
thema vanuit diverse ge
zichtspunten. Theologisch ge
zien: is er niet te weinig aan
dacht voor de Heilige Geest
geweest? Vanuit een politiek
standpunt: je bezig houden
met de Heilige Geest in de he
mel is onschuldiger dan de
vragen over maatschappij en
samenleving op aarde. Ook
psychologisch: de snelle ont
wikkelingen van deze tijd
maken onzeker en veroorza
ken een crisis. Zowel econo
misch als politiek en sociaal
wordt gezocht naar vaste ant
woorden. Het kan een boeien
de conferentie worden".
JANTINE J. DE BOER
„Intifada brengt
moslims en
christenen
tot elkaar"
ROME De Palestijnse op
stand in de bezette gebieden,
de intifada, brengt volgens pa
triarch Michel Sabbah van Je
ruzalem de christenen en mos
lims nader tot elkaar. „Zij zijn
op gelijke wijze slachtoffer. Zij
worden door de dood, de folte
ringen, de arrestaties en de
verwoesting van huizen in ge
lijke mate getroffen".
Sabbah is de eerste Palestijn
die tot Latijns patriarch van
Jeruzalem is benoemd. Hi'
gaat voor het vijfjaarlijkse ai
limina-bezoek naar Rome en
zal met paus Johannes Paulus
II spreken over de situatie in
Jeruzalem en de bezette gebie
den.
Volgens de patriarch zijn er
geen spanningen tussen de
christenen en moslims onder
de Palestijnen, hoewel van de
meer dan een miljoen Palestij
nen in Jeruzalem en de bezet
te gebieden er slechts 50.000
christen zijn.
„Door de omstandigheden ge
dwongen sluiten de Palestij
nen de rijen. Zelfs al zou Israël
de christenen en moslims uit
elkaar willen spelen, dan zal
dat niet lukken, want het is te
gen de natuurlijke gang van
zaken: alle Palestijnen bren
gen offers, er zijn geen ver
schillen", aldus Sabbah.
ANTWERPEN Het is
een paradoxale situatie.
Enerzijds is er veel te
doen rond de crisis van
het huwelijk, anderzijds
blijkt dat het „klassieke"
gezinsmodel het levensi
deaal bij uitstek blijft
voor zeer veel mensen.
Het westerse huwelijks
model blijkt trouwens
een bijzonder succesvol
„export-artikel".
De Antwerpse hoogleraar
Herwig Arts s.j. gaat in zijn
pasverschenen boek „Waarom
nog huwen?" op zoek naar de
historische, antropologische
en religieuze wortels van het
huwelijk.
Herwig Arts (53) is professor
aan de Universitaire Facultei
ten Sint-Ignatius in Antwer
pen en de Leuvense Katholie
ke Universiteit en hij is voor
al bekend als auteur van boe
ken over westerse spirituali
teit en mystiek. In zijn nieuw
ste boek brengt hij een impo
sante hoeveelheid weten
schappelijk onderzoeksmate
riaal bij elkaar van biologie
tot psychoanalyse om
nieuw licht te werpen op het
huwelijk, dat van zoveel kan
ten ter discussie wordt ge
steld.
Op de vraag waarom hij er als
priester en filosoof toe geko
men is een boek over het hu
welijk te schrijven zegt hij ge
regeld geconfronteerd wordt
met verzoeken van studenten
om huwelijken in te zegenen.
„En dan vragen ze steeds
weer om de tekst van de ho
milie die ik houd. Aanvanke
lijk was het mijn bedoeling
een aantal preken te bunde
len, maar naarmate ik me in
het onderwerp verdiepte
kwam ik tot het besef dat de
Herwig Arts SJ
problematiek veel te complex
is om in een kort bestek te be
handelen".
Arts wijst erop dat voor een
niet-westerling een huwelijk
uit liefde iets zeer vreemds is.
„Het huwelijk zoals wij dat
kennen, met de nadruk op de
wederzijdse liefde en vrijheid
FOTO: JAN PRENEN
van keuze, is onder impuls
van het christendom tot stand
gekomen, maar het is niet
vanzelf gegaan".
Verkramping
Hij juicht het toe dat de ver
krampte visie op de seksuali
teit, waarbij deze altijd gekop
peld werd aan de voortplan
ting, is verdwenen, maar be
treurt het dat we van de
weeromstuit nu zijn vervallen
in een uiterst permissief kli
maat.
Hij meent dat de RK Kerk de
enige georganiseerde instantie
op mondiaal niveau is die
consequent het leven verde
digt. Toch gelooft hij dat de
RK Kerk een overdreven be
lang aan seksualiteit, „alsof
het zesde gebod het belang
rijkste is, en alsof seksualiteit
niet veel ruimer en rijker is
dan alleen maar het genitale".
Dit betekent niet dat in de
context van de hedendaagse
permissiviteit de Kerk geen
levensbelangrijke dingen te
zeggen heeft. In de eerste
plaats dat niet de cultus van
de zelfontplooiing de mens
menselijk maakt, maar wel
het beleven van de liefde. En
wie het woord „liefde" uit
spreekt, spreekt meteen de
woorden „band" en „verant
woordelijkheid" uit, iets
waarvan hij zich ter dege rea
liseert dat deze twee laatste
woorden mensen nogal af
schrikt. „Trouw moeten we
niet beschouwen als iets con
servatiefs, maar als een dyna
misch begrip: het blijven ver
der werken aan een relatie, ze
hogerop tillen; zoals het leven
zelf een voortdurend proces is
van groei en verandering."
Niettemin wenst hij, wanneer
het over echtscheiding gaat,
het bekende bijbelwoord
„Wat God heeft verbonden..."
te nuanceren. „Ik denk niet
dat God alles zomaar verbindt
wat de Kerk legaal verklaart.
Bij een heleboel legale huwe
lijken is weinig of geen spra
ke van echte vrijheid en lief
de. Ik vraag me af of dit voor
God echte huwelijken zijn.
Maar wat God ooit biieenge-
bracht heeft en dat doet Hij
in een echt vrij, liefdevol aan
gegaan huwelijk dót kan
inderdaad door geen mens
worden uiteengetrokken".
Hij meent dat de Kerk nu
vaak te weinig barmhartig
heid aan de dag legt. „De or
thodoxe kerk kent een twee
de en derde huwelijksinzege
ning, met een sterke nadruk
op het pijnlijke van menselij
ke zwakheid en vergissingen.
Een Christuswoord dat mij na
aan het hart ligt is: „Niet de
gezonden hebben een genees
heer nodig maar de zieken".
De Kerk moet er op de eerste
-plaats zijn voor de mens die
tegenslag, zwakheid, misluk
king en pijn ondervindt".
Gelijkberechtiging
Pleidooien voor een mogelijke
gelijkberechtiging van huwe
lijk, ongehuwd samenwonen
en Lat-relatie zijn volgens
hem slechts te rechtvaardigen
vanuit het belang van net
kind, maar hij doet dat met de
grootst mogelijke terughou
dendheid. „Je moet het kind
niet laten betalen voor de
zwakheid van de ouders,
maar het huwelijk zoals we
dat kennen is de vrucht van
een langdurig, moeizaam cul
tuurhistorisch proces, en je
kunt dat niet gelijkstellen met
concubinaat en dergelijke".
Uit zijn contacten met studen
ten heeft hij geleerd dat zij
wel degelijk inzien dat het
huwelijk een bepaalde meer
waarde heeft. „Ze hebben
door dat het huwelijk méér is
dan een psychologisch gebeu
ren of een juridisch contract,
dat er iets sacraals mee ge
paard gaat, alhoewel ze aat
moeilijk onder woorden kun
nen brengen."
Herwig Arts. Waarom nog
huwen? Een antropologi
sche en christelijke benade
ring. Uitg. DNB/Pelc-
kmans, Kapellen, 187 blz.
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Rechts
In ons land de Centrum Partij,
in Frankrijk de volgelingen
van Le Pen, in Antwerpen het
Vlaams Blok, in Berlijn de Re-
publikaner onder leiding van
een voormalig SS'er. Extreem
rechts lijkt te herleven, maar
dat is een vergissing: extreem
rechts is nooit dood geweest.
We dachten en hoopten alleen
maar dat met het verslaan van
Hitier en zijn trawanten ook
het fascisme de nek was omge
draaid. En daardoor steeds op
nieuw die verbijstering bij
verkiezingsuitslagen. Want het
ongedierte heeft zich alleen
een tijd verborgen gehouden.
Nu kruipt het weer uit het ri
ool naar boven. We moeten
helaas vaststellen dat fascisme
van alle tijden is, evenals ra
cisme en antisemitisme. Maar
er is één groot verschil met de
jaren dertig: nu worden dit
soort bewegingen, die geba
seerd zijn op waanideeën, fel
en massaal bestreden. Vooral
door jonge mensen. En dat
geeft hoop voor de toekomst.
A.M. Gerritsen,
LEIDSCHENDAM.
De plank mis
Uit meededogen met de oor
logsslachtoffers en oud-ver
zetsstrijders moeten we verder
zo weinig mogelijk aandacht
besteden aan de twee lieden,
die we uit ons land hebben
verbannen. We moeten vurig
hopen dat ook de sensatiepers
zich realiseert dat overdreven
aandacht voor het over de
grens gezette duo, nodeloos
f>ijn kan berokkenen aan oor-
ogsslachtoffers. Een dag na de
vrijlating lukte het de VARA
al niet zich te beheersen. In
het politiek-satirisch radio
programma „Spijkers met kop
pen" liet men de twee aan de
gevangenispoort van elkaar
afscheid nemen als „alte Ka
meraden", die vonden dat ze
uiteindelijk toch nog gewon
nen hadden. Uit de beelden
van de miezerige mannetjes
onmiddellijk na hun verban
ning bleek dat ze tot dat soort
gedachten niet eens in staat
waren. Waarom dan toch zo'n
waarschijnlijk vrolijk bedoelde
dialoog, die mensen alleen
maar ziedend maakt? De Twee
hebben een groot aantal af
schuwelijke oorlogsmisdaden
begaan; daar hoeft na hun
vrijlating niets meer aan te
worden toegevoegd. In plaats
van spijkers met koppen sloeg
de VARA de plank mis.
A.J.M. Alberts,
LEIDEN.
Onderwijs
Een gewoon mens zou er niet
opkomen. Maar zo'n werk
groep van ambtenaren
Knap hoor! Wat lees ik in de
krant? Zij hebben het kabinet
het volgende aanbevolen:
„Werkloze onderwijzers en le
raren moeten bij voorrang be
noemd worden in het onder
wijs". Mensen die dus al een
dagtaak hebben in het onder
wijs, hoeven niet te solliciteren
naar een tweede baan in die
sector: hun werkloze collega's
gaan voor. En werkloze auto
monteurs die overwogen
Frans te gaan doceren aan het
atheneum komen ook niet in
aanmerking: werkloze leraren
hebben de voorkeur.
Eén onderdeel van de ambte
lijke aanbeveling is me overi»
gens niet duidelijk. Ik had be
grepen dat schooldirecties dol
graag extra onderwijskrachten
zouden aannemen, maar dat ze
er door de bezuinigingen geen
geld voor hebben. Een stimu
leringspremie, zoals de werk
groep voorstelt, lijkt me dan
ook een wrede grap. De
schooldirecties wordt een
klein beetje geld voorgehou
den, maar wie past de rest van
het salaris van zo'n onderwij
zer of leraar bij?
F.J. de Vries,
VOORSCHOTEN.
Na het fiasco van kep, de aanvankelijk beoogde producent
van het nieuwe paspoort, valt het de Staatsdrukkerij niet aan
te rekenen dat zij probeert vooraf volledige zekerheid over
het project te krijgen. Zo goed als geen zinnig mens het de
financiers van het mislukte Elba-avontuur, de Investerings
bank en NMB, kwalijk zal nemen dat zij zich met hand en
tand verzetten tegen een uitverkoop van hun belangen. Deze
partijen zouden gezamenlijk het paspoortproject tot een goed
einde moeten brengen, maar ze wantrouwen elkaar ten diep
ste. Zodanig zelfs dat de samenwerking al is afgesprongen
voor er iets moois kon opbloeien.
In de kleffe atmosfeer rond de failliete KEP-fabriek kon
een onzinnige ruzie ontstaan over de vraag waar de grens
ligt tussen het testen van een procédé en klinkklare bedrijfs-
spionage. Er mocht wel in de keuken worden gekeken maar
niet in de keukenkastjes. Buitenlandse Zaken stond erbij en
keek er naar. Wat het ministerie verkeerd kon doen heeft
het verkeerd gedaan en dat gaat kennelijk onverminderd
door tot het bittere einde.
INMIDDELS heeft de overheid geen haast meer en zeker
minister Van den Broek zal er niet rouwig om zijn als her
nieuwde besluitvorming in de paspoort-affaire naar een ver
re toekomst wordt doorgeschoven. Alleen de dreigende mil
joenenclaim van de banken, die als een zwaard van Damo
cles boven het kabinet hangt, kon nog wel eens roet in het
eten gooien. Tegen die achtergrond is het niet ondenkbaar,
dat de eisen waaraan een nieuw paspoort moet voldoen dras
tisch omlaag zullen worden geschroefd. Misschien wel tot het
niveau van een eenvoudig identiteitsbewijs.
MINISTER Korthals Altes is zijn collega van buitenlandse
zaken in dit opzicht voorgegaan. Hij heeft, sprekend over de
invoering van een beperkte identificatieplicht, een opvallend
vermogen tot relativering gedemonstreerd. In plaats van met
absoluut onvervalsbare identiteitspapieren wil de minister
van justitie genoegen nemen met zowat elk stuk papier met
een naam en een pasfoto.
TERLOOPS haalde hij ook een financiële steunbeer onder
het paspoortproject vandaan: een eenvoudige en goedkope
identiteitskaart kan straks volgens Korthals Altes binnen
Europa de rol van het paspoort overnemen. Het vinden van
een paspoortproducent zal er daardoor voor Van den Broek
niet makkelijker op worden. Als dat toeval is, dan is het wel
erg toevallig.
Na de emotionele debatten over de gratieverlening aan de
Twee van Breda is het verwonderlijk dat vrijwel iedereen
zich kan vinden in de afvaardiging van minister Van den
Broek naar de begrafenisceremonie van keizer Hirohito.
Geen woord meer van protest van bewindslieden, kamerle
den en organisaties van kampslachtoffers die in een eerder
stadium een vertegenwoordiging van Nederland op minis
tersniveau hadden afgewezén.
Het lijkt er gelukkig op dat de gemoederen tot rust zijn
gekomen. Hirohito wordt niet alleen meer gezien als symbool
van en medeverantwoordelijke voor het leed dat de Japanse
bezettingsmacht in Nederlands-Indië heeft aangericht; in de
na-oorlogse periode bleek het ook mogelijk dat tussen Neder
land en Japan vriendschappelijke relaties werden opge
bouwd.
Geklemd tussen de uitspraken van ppr-fractieleidster
Ria Beckers, die vorige week waarschuwde tegen het zenden
van een zware delegatie, en die van „onze man" in Tokyo,
Van Agt, die de minister van buitenlandse zaken het „abso
lute minimum" noemde, had de regering ook weinig laveer-
ruimte. Het wordt dus Van den Broek, wat met het oog op de
gevoelens van de slachtoffers en op de toekomst een verstan
dig besluit is.
DAARNAAST is gedacht aan het verbreden van de han
delsrelaties, een vast onderwerp voor gesprekken in de wan
delgangen rond ceremoniële gebeurtenissen. Het is in dit ge
val goed dat de zware missie namens koningshuis, minister
raad en bedrijfsleven spoedig na de begrafenis afreist maar
dat de zaken gescheiden blijven van de herdenking van het
verleden.
Wolkenvelden
DE BILT (KNMI) Het om
vangrijke hogedrukgebied bo
ven midden-Europa moet
morgen iets aan invloed inboe
ten boven de Noordzee. Voor
ons land komt evenwel maar
weinig verandering in het
weer. De lucht die aangevoerd
wordt komt nog steeds uit
Frankrijk. Daar komen mist-
velden voor. Hierdoor komt
bij ons komende nacht en in
de ochtend ook weer plaatse
lijk mist voor.
De aangevoerde lucht is wat
kouder waardoor de tempera
tuur vannacht iets onder nul
kan komen te liggen. Overdag
gaat de mist over in lage be
wolking waaruit geleidelijk
wolkenvelden gaan ontstaan.
De middagtemperatuur komt
rond de 5 graden te liggen en
de wind waait uit het zuidwes
ten en is matig.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, mede
gedeeld door het KNMI, geldig
voor morgen en vrijdag:
Zuid-Skandinavië: veel bewol
king en in het westen perio
den met regen. Middagtempe
ratuur ongeveer 4 graden, in
de nacht temperatuur om het
vriespunt.
Denemarken: wolkenvelden
en zaterdag mogelijk wat re
gen. Middagtemperatuur rond
5 graden, in de nacht tempera
tuur om het vriespunt.
Benelux en Bondsrepubliek-
Duitsland: wolkenvelden en
plaatselijk mist. Middagtempe
ratuur ongeveer 5 graden.
Britse Eilanden: in het noor
den veel bewolking en perio
den met regen. In het zuiden
ook af en toe zon. Middagtem
peratuur rond 8 graden.
Frankrijk: plaatselijk mist en
lage bewolking. Hier en daar
ook wat zon. Middagtempera
tuur van 7 graden in het noor
den oplopend tot 12 graden in
het zuiden. In het binnenland
plaatselijk in de nacht tempe
ratuur om het vriespunt.
Alpenlanden: in de dalen en
lage gebieden mist of lage be
wolking bij een middagtempe
ratuur van om het vriespunt.
Hogerop zonnig.
Spanje en Portugal: in het zui
den wat bewolking, elders
zonnige perioden maar in
kustgebieden plaatselijk een
mistbank. Middagtemperatuur
van 10 graden in het noorden
tot 16 in het zuiden. In het
binnenland in de nacht plaat
selijk temperatuur onder nul.
Italië, Joegoslavië en de
Griekse Kust: in noord-Italië
mist, naar het zuiden toene
mende zon. Middagtempera
tuur van om het vriespunt in
het noorden tot 14 graden in
het zuiden.
WEERRAPPORT HEDENMORGEN