Boymans-van Beuningen
exposeert werken Dali
Leven Salvador Dali was
surrealistisch kunstwerk
Nederlandse krijgt
Sovjetprijs voor
beste kinderboek
Opvallende
uitspraken
van
Salvador
Dali
Opsporingsteam staakt onderzoek naar gestolen Van Goghs
KUNST
CcidócSoumnl
DINSDAG 24 JANUARI 1989 PAGINJ |ADI(
Unieke schilderingen
ontdekt op Malta
ROME Een Italiaanse archeologische expeditie
heeft op Malta prehistorische rotsschilderingen ont
dekt. De afbeeldingen duiden erop dat ten minste
10.000 jaar voor de geboorte van Christus mensen op
het eiland woonden, aldus de archeologen. De in to
taal 20 schilderingen zijn ontdekt in een grot en stel
len een menselijke figuur, afdrukken van handen en
symbolische tekens voor. De kleuren van de afbeel
dingen zijn rood, bruin, grijs en oker. De schilderin
gen duiden op een bevolking van jagers. Tot nu toe
waren er alleen bewijzen voor een bevolking van
landbouwers, die rond 5000 voor Christus leefden.
Twee schilderingen stellen olifanten voor. Deze dier
soort verdween van Malta toen de verbinding met Si
cilië rond 10.000 voor Christus verloren ging door de
stijging van de zeewaterspiegel.
Zuster
George ziek:
geen
voorstelling
DEN HAAG
Door ziekte van
Josephine van
Gasteren kunnen
de voorstellingen
van „Vaarwel, zus
ter George!" op 1
en 2 februari in de
grote zaal van de
Koninklijke
Schouwburg niet
doorgaan.
AMSTERDAM De Nederlandse kinderboekenschrijfster Els
de Groen heeft gisteren samen met collega Eduard Uspenski de
prijs voor het beste vorig jaar verschenen boek in de Sovjetunie
gekregen. In Moskou ontvingen zij voor hun boek „Het Jaar van
het goede kind" de „Arkadi Gaidar Literaire Prijs". De beide
auteurs hebben het boek samen met een tolk geschreven. Het
boek is in verschillende afleveringen in een Russisch jeugdtijd
schrift verschenen. De publikatie van het boek heeft enige tijd
op zich laten wachten omdat de kritische toon van het boek een
doorn in het oog was van de autoriteiten. Na publikatie van een
hoofdstuk in het blad Ogonjok, bekend om zijn kritische hou
ding, werd besloten het boek alsnog uit te geven.
James Brown opnieuw
veroordeeld
AUGUSTA De Amerikaanse zwarte rockzanger
James Brown is gisteren opnieuw wegens een
reeks delicten veroordeeld. Van de rechtbank van
Augusta in de staat Georgia kreeg hij zes jaar ge
vangenisstraf. Ruim een maand geleden kreeg hij
in South Carolina ook al zes jaar wegens agressie
tegen politie-agenten. Brown zit de straf tegelijker
tijd uit. Deze keer verklaarde de zwarte zanger
zich wel schuldig aan gevaarlijk rijgedrag met een
verlopen rijbewijs, zonder geldig nummerbord, en
in kennelijke staat. Hij bekende ook schuld aan
verboden wapenbezit en verscheidene verkeers
overtredingen. In een vraaggesprek met de pers
zei James Brown dat hij zich in de gevangenis zou
Schikken in zijn toestand: „Men kan van een win
naar geen verliezer maken".
FIGUERAS Dali werd
door sommigen aanbeden
omdat hij de burgerlijke
zeden en gewoonten aan
viel maar door anderen
verafschuwd. De Engelse
schrijver George Orwell
noemde Dali ooit „zo anti
sociaal als een vlo". De
kunstenaar zélf stond
borg voor tal van provoce
rende en cynische uitspra
ken. Zoals:
Het enige verschil tussen
mij en een gek is dat ik niet
gek ben".
..Als ik me vergelijk met
tijdgenoten, dan ben ik de
beste. Niet dat ik goed ben,
maar de anderen zijn zo
slecht".
0 „Ik ben een exhibitionist.
Het leven is te kort om onop
vallend te leven
0 „De dood is het enige pro
bleem dat me bezighoudt en
me beangstigt. Maar dat zal
zich op het laatste moment
wel regelen".
0 Over leeftijdgenoten: „Mao
Zedong: een buitengewone
dichter, van het genre van
Homerus". „De Gaulle: niet
autoritair genoeg". Matisse
de triomf van de burgerlijke
smaak". „Picasso: hij is een
genie, ik ook. Hij is miljar
dair, ik ook. Hii is commu
nist, ik ook niet„Freud: Ik
rangschik hem zonder meer
tot de helden
SPANJE ROUWT OM OVERLEDEN KUNSTENAAR
ROTTERDAM Het mu
seum Boymans-van Beu
ningen in Rotterdam
heeft vandaag een zaal
opengesteld met werk van
de gisteren overleden
Spaanse surrealist Salva
dor Dali. Het Rotterdamse
museum is het enige mu
seum in Nederland dat
ooit een tentoonstelling
van Dali's werk heeft ge
had, dat was in 1970. Het
is ook het enige museum
dat schilderijen van Dali
bezit. Enkele daarvan
hingen al permanent op
de afdeling surrealisme.
In de Dali-zaal hangen alle
acht schilderijen, een aantal
tekeningen en twee sculpturen
die in bezit zijn van het mu
seum. Al deze werken dateren
van voor de Tweede Wereld
oorlog, volgens conservator
moderne kunst De Groot „zijn
sterkste periode".
De conservator verwacht niet
dat de waarde van het werk
van Dali veel zal stijgen nu hij
is overleden. „Zijn werk was
al waanzinnig duur", aldus De
Groot.
Dali overleed gisteren na een
zeer lang ziekbed. De kunste
naar was afgelopen woensdag
voor de derde keer in korte
tijd opgenomen in het zieken
huis van Figueras met hart- en
ademhalingsproblemen. Er
restte weinig hoop meer. toen
de artsen donderdagavond ook
nog een longontsteking consta
teerden.
Voor Dali, een van de laatste
overlevenden van de generatie
van surrealistische kunste
naars uit de jaren '20 en '30,
had het leven weinig zin meer
na de dood van zijn vrouw
Gala in 1982. Hij leidde sinds
dien een teruggetrokken le
ven, kampend met een voort
durende depressie. „Sinds de
liefde, zonder Gala, ben ik
Dali niet meer", zei hij een
paar jaar geleden.
De laatste maanden ging het
zienderogen slechter. In no
vember en december werd
Dali tot twee keer toe opgeno
men wegens complicaties als
gevolg van een zware griep.
Het waren zijn hart en lucht
wegen die klachten gaven. De
tweede keer speelde een
maagbloeding Dali parten.
Maar op wonderbaarlijke wijze
herstelde de hoogbejaarde ar
tiest telkens weer. Tegen de
Spaanse koning Juan Carlos,
die hem vorige maand be
zocht, zei hij zelfs dat hij weer
wilde gaan schilderen.
de laatste jaren kunstmatig be
ademd en gevoed via een slan
getje in zijn neus. Hij vertoon
de zich nog amper in het open
baar, hooguit een enkele keer
verscheen hij op de Spaanse
televisie. Dali bleek een sterk
vermagerde man die in een
rolstoel zat en sterk trillende
handen had.
Onder de kristallen koepel
van het Dali-museum zijn de
afgelopen dagen bouwvakkers
onafgebroken in touw geweest
om een graftombe te bouwen.
Aanvankelijk was aangeno
men dat Dali naast zijn vrouw
Gala wilde worden begraven.
Koning Juan Carlos en konin
gin Sofia stuurden een condo
leance-telegram naar Jord
Pujol, de premier van de rege
ring van Cataionië, waar zij
hun medeleven betuigden met
het „verlies van een Catalaan
se, universele Spanjaard, die
hen zeer dierbaar was. We
willen ook eer betuigen aan
zijn onnavolgbare werk, dat in
de geschiedenis van de schil
derkunst altijd een uniek refe
rentiepunt was".
Het koninklijk echtpaar stuur
de ook een rouwtelegram naar
het gemeentehuis van Figue
ras. De Spaanse minister van
cultuur, Jorge Semprun, roem
de Dali als „de laatste groot
heid van een generatie kunste
naars die een revolutie veroor
zaakte in de kunst van deze
ken van zijn klasgenootjes
stortte hij zich in de schoolhal
blindelings van de trappen af.
Hij stierf van de angst, maar
niets was hem te dol om in het
middelpunt van de belangstel
ling te staan. Befaamd was ook
zijn wisseltruc: met enorm
veel succes verkocht hij kwar
tjes voor een dubbeltje per
stuk.
Een unieke combinatie van
een geniaal schilder- en teken
talent, gepaard met een absur
de fantasie en een briljant ge
voel voor de public relations
vormen het geheim van de on
sterfelijke roem. Het is de
roem van de notariszoon Sal
vador Dali de Dominech.
Al op 6-jarige leeftijd schilder
de hij zijn eerste landschap,
dat door zijn moeder als een
schat werd bewaard. Het is
een gezicht op Cadaques, het
kleine mystieke dorpje aan de
Costa Brava waar hij het
grootste deel van zijn leven
heeft gewoond. Sindsdien
heeft hij penseel en potlood
nooit meer naast zich neerge
legd.
Zijn vader stimuleert een op
leiding aan de kunstacademie
San Fernando in Madrid. Het
is 1920 en Salvador is net zes
tien jaar oud. In Madrid valt
hij vanaf de eerste dag uit de
toon. Aan een eindexamen
werk stoorde hij zich niet. Ter
wijl de andere aspirant-stu-
aenten dagenlang zwoegden
aan de opgegeven examenfi
guur, tekende Dali in enkele
minuten de opdracht en in een
veel kleinere verhouding dan
was opgedragen. De examen
commissie erkende echter di
rect het enorme meesterschap
en verklaarde hem voor ge
slaagd.
Op de academie in Madrid
raakte hij bevriend met be
roemde intellectuelen als Gar
cia Llorca, de dichter/schrij
ver die later in de burgeroor
log door Franco-aanhangers is
vermoord. Ook kwam hij in
contact met de vermaarde
Spaanse cineast Luis Bunuel
met wie hij later enkele ge
ruchtmakende surrealistische
films zal maken.
Op aanraden van de Spaanse
schilder Miro vertrekt Dali
vervolgens naar Parijs, het
toenmalige centrum van de ar
tistieke avant-garde. Waarin
Andre Breton's surrealisme de
toon aangeeft.
Tot ieders verbazing gaf zijn
vader hem toestemming. Maar
deze was er heilig van over
tuigd, dat Dali binnen de kort
ste keren terug zou komen. En
dat was juist ingeschat.
Bunuel zoekt opnieuw contact.
Samen maken zij in 1929 'El
Perro Andaluz' (de hond uit
Andalucia), een van de aller
eerste films die in de nieuwe
mode van het surrealisme zijn
gemaakt. Breton is laaiend en
thousiast en besluit Dali in Fi
gueras - waaj- hij verzeild was
geraakt - op te zoeken. Lala
Daar ook ontmoette Dali voor
de eerste maal de Russin Gala
Eldikov, die was getrouwd
met de Franse dichter Paul
Eluard. Dali wordt op Gala
verliefd en zij besluit om bij
hem te blijven. Gala is voor
Dali de ideale vrouw, zoals hij
zich die steeds in zijn dromen
had voorgesteld.
Maar de vader van Dali wil
evenwel niets te maken heb
ben met Gala. Voor hem is
deze Russische vrouw een
spion van de Sovjets. Salvador
wordt daarom het ouderlijke
huis uitgegooid en opnieuw
vertrekt hij naar Parijs.
In dat Parijs sluit hij zich aan
bij de surrealistische groep van
Breton. Het betekent de defi
nitieve wending in zijn schil
derkunst. Dali heeft vanaf dat
moment deze kunstvorm niet
meer verlaten. Hij doet zelfs
zijn uiterste best om van zijn
eigen leven een groot surrea
listisch kunstwerk te maken:
zijn hele carrière hangt van
geruchtmakende stunts aan el
kaar.
De Parijse high society, die
zijn film gezien had, droeg
hem op handen. Een nieuwe
film die hij met Bunuel maak
te, vestigde definitief zijn re
putatie. „La Edad de Oro" (de
gouden leeftijd) sloeg in als
een bom.
De roem van Dali was ver
diend. Want alles wat hij on
dernomen heeft geeft blijk
van een buitengewone be
gaafdheid. Hij is briljant als
ontwerper van juwelen, als
schilder maar bovenal als te
kenaar. Als illustrator bereikte
hij een van zijn hoogtepunten
in een Don Quichotte-uitgave
van 1949, waarin hij een origi
nele voorstelling geeft van de
landschappen van de onsterfe
lijke roman.
Dali is tevreden over zijn
roem maar klaagt over zijn ge
brek aan geld. Want zijn schil
derijen worden maar slecht
verkocht in die Parijse tijd.
Amerika
In 1940 vertrokken Dali en
Gala daarom naar Amerika
om daar het geluk te zoeken.
Acht jaar zouden ze er blijven.
In New York had Dali al twee
individuele tentoonstellingen
gehouden. Vooral de expositie
geweest. Alle werken werden
al op de dag van de opening
verkocht. Zijn ster stijgt, en
weldra verstomt het gezucht
over alle financiële ellende.
Uiteraard liet het surrealisti
sche genie ook in New York
weer geducht van zich horen.
Hij maakte urenlange wande
lingen door de stad met achter
zich aan een piepklein hondje
aan een honderd meter lang
touw. Een andere keer sloeg
hij de etalageruiten van een
groot warenhuis aan diggelen
toen de chef van de zaak zijn
surrealistische uitstalling van
een vrijwel naakte vrouw in
een badkuip „corrigeerde"
omdat er zo'n oploop op straat
ontstond.
In 1948 keert Dali terug naar
zijn geboortestreek Cataionië
in Spanje. In het piepkleine
dorpje Port Lligat, op 2 kilo
meter afstand van Cadaques
vestigde hij zich in een schitte
rend wit vissershuis aan de
rand van een van de mooiste
baaien van de rotsachtige Ca
talaanse kust.
Het surrealistische genie is dan
al rijk en beroemd. Binnen de
kortste keren wordt Port Lli
gat een vermaard ontmoe
tingscentrum voor kunste
naars uit de hele wereld. Dali
zijn roem dringt zelfs door tot
het paleis van de Spaanse dic:
tator Franco die hem in 1956
in audiëntie ontvangt.
Franco
Dali heeft zijn bewondering
voor de generalissimo Franco
nooit verbloemd. „Franco be-
Dali met de door hem aanbeden Gala.
tekent voor Spanje wat mijn
vrouw Gala voor mij bete
kent", zo heeft hij gezegd,
„Gala bracht orde in mijn ver
warde geniale geest en dankzij
Franco heerst er orde en
vrede in het land wat ik zo lief
heb, mijn Spanje".
Onverbloemde bewondering
van een minder verdacht soort
gold die voor het werk van.de
Hollandse schilder Vermeer.
Over de kwaliteit van schil
ders uit zijn eigen tijd was Dali
ook duidelijk. In zijn boek
„Een open brief aan Salvador
Dali" drukt hij een hele statis
tiek af over de waarde van
zichzelf en zijn tijdgenoten.
Daarbij geeft hij zichzelf onder'
het hoofdstuk „Genie" een
10+,+,+. Collega Picasso komt
er met een gewone 10 toch ook
nog goed vanaf.
De 60ste verjaardag van de in
Malaga geboren schilder Picas
so wordt in 1961 in heel Spanje
uitbundig gevierd. Zijn ten
toonstellingen in Madrid en
Barcelona zijn reuzesuccessen
en in de Catalaanse hoofdstad
Barcelona wijst het gemeente
bestuur een oud paleis aan al;
Picasso-museum. Dali kon het
natuurlijk niet op zich laten
zitten dat de „concurrentie"
nota bene op zijn eigen ge
boortegrond, Cataionië, zo
werd geëerd. Eind 1974 opent
hij z'n eigen theatermuseum.
PAUL VAN DER VOORT
EDE Het speciale re
chercheteam dat de dief
stal van de drie Van
Goghs uit het Kröller-
Müller Museum onder
zoekt zal eind deze week
worden opgeheven. Het
onderzoek wordt dan
voortgezet door de politie
van Ede. Van de dieven
ontbreekt tot nu toe elk
spoor. Er werkten dertig
rechercheurs in het zoge
noemde Van Gogh-team.
Volgens een politiewoordvoer
der is het meeste onderzoek in
de afgelopen zes weken uitge
voerd. De resultaten zijiv-ech-
ter zo gering dat het functio
neren van het Van Gogh-team
op volle sterkte geen enkele
zin meer heeft. „We zitten
weliswaar nog niet helemaal
op dood spoor, maar voorlopig
komen we niet verder", aldus
de woordvoerder.
Hij zegt te verwachten dat de
gestolen schilderijen ooit een
keer boven water komen,
maar dat zoiets nog zeer lang
kan duren. Het recherche bij
standsteam gaat ervan uit dat
de dieven de kunstwerken
proberen te verkopen, maar
daar geruime tijd mee zullen
wachten.
snelling te komen toen bekend
werd dat de politie Gelderse
criminelen van de roof ver
dacht. Het onderzoek in Gel
derse criminele kringen lever
de echter geen concrete aan
wijzingen op.
De werken werden op 12 de
cember gestolen. De dieven
verschaftenzich met grof ge
weld toegang tot het
door een raam te vernielen.
De bewakingsdienst, die zelf
geen actie mag ondernemen,
waarschuwde de politie, maar
toen die arriveerde waren de
daders al gevlogen. Ondanks
een tipgeld van vele duizen
den guldens is over hun ver
blijfplaats geen enkele aanwij
zing binnengekomen.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
h'O
Sfli
i
21.307«"ASTA 3 Beetlejuice
18.45, 21.30. BABYLOifcpramm.
alranlrnm Dühulnn
avonturen van Pippi Langkous
/ai\. 4-j iiR - PiinnriwPMA n- 1
13.45. EUROCINEMA I
Moonwalker (al); 18.45. wo. 13.45.
Coming to America jal); 21.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
1.30. LIDO en STUDIO (Steen
straat 39, tel. 124130): A fish cal
led Wanda (al); 14.30, 19.00, 21.15.
Willow (al); 14.30, 18.45, 21.15.
Moonwalker (al); wo. 14.30. Fran
tic (12); 19.00. 21.15. Big (al);
14.30, 19.00, 21.15. Frank en Fray
(al); wo. 14.30. Coming to America
(al); 19.00 21.15. «TRIANON (Bree-
straat 31. tel. 123875): De on
draaglijke lichtheid van hat be
staan (al); 20.00. REX (Haarlem
merstraat 52. tel. 071-125414):
Candy strippers II (16); 14.30,
19.00, 21.15.
(1 (al); 14.30, 16.45, 19,
21.30. BABYLON 3: Spoorl< ^den
"TP?. 19-30.__211
zullen
21.30. CINEAC'2: Die hard (tef mee
14.00. 18.45, 21.30. CINEAC el wat fl
Midnight run (al); 18.45, 21.30.
METROPOLEN
(Carnegielaan, tel. 456756):
framed Roger Rabbit (al); 14.
12b, tel. 656402): Twice ii
Kern.
ferai
'ia Br
DNDE
Action Jackson (16); 19.00, 21.15.
wo. ook 14.45. CITY THEATER II:
Cop (12); 21.15. Coming to Ameri
ca (al): 19.00. Bambi (al); wo.
lightness of being (al);
20.15. Coming to America (al); v
15.45. Spoorloos; ma. t/m
20.15.
dertjes; wo. 14.00, 15.45.
;oST2iD300 3. haai ïdoelir
FILMHUIS: Zaal 1: Distant voic e nieU
still lives; 19.30, 21.45. Zaal
Hermetisch zwart; 19.30, 21.'
Zaal 3: wo. 19.30, 21.45. di. 19.jaanse 1
22.00. ma. 20.00. La te
Torn curtain; dl. Night r
jeld
aarin
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Walt Disney's Fra
en Frey; wo. 14.00. METROP
LE 4: Pippi Langkous; wo. 14
METROPOLE 5: Frank en Fi
wo. 14.00. STUDIO 2: Jur
ieuwsfc
sbrach
„In het licht van Mesdag'
hpj
uiterst behoudende exposit'
DEN HAAG/LEID-
SCHENDAM Pulchri
Studio staat in het teken
van Mesdag. In de grote
bovenzaal is een tentoon
stelling ingericht met
schilderijen van Hendrik
Willem Mesdag (1831-
1915) en in de andere za
len is onder de noemer
„In het licht van Mesdag"
werk te zien van leden
van Pulchri Studio en de
Haagse Aquarellisten Ver
eniging. De tentoonstel
lingen zijn georganiseerd
door het ingenieursbureau
Grabowsky en Poort ter
gelegenheid van zijn 35-
jarig jubileum.
Van de hand van de president
commissaris van dit bureau is
tevens een ongeveer 550 pagi
na tellende gebonden oeuvre-
catalogus over het leven en
werk van Mesdag verschenen.
Mesdag speelde in 1896 een be
langrijke rol bij de verwerving
van het huidige pand van
Pulchri Studio aan de Lange
Voorhout in Den Haag. Op 9
augustus legde hij de eerste
steen voor de verbouwing van
het pand en men liet in 1901
de viering van de officiële
opening gelijktijdig vallen met
de viering van Mesdag's ze
ventigste verjaardag. Mesdag
was 18 jaar lang voorzitter van
Pulchri Studio. Hij behoorde
tot de avant-garde van die tijd
en stond er bekend om dat hij
het als voorzitter 'van deze
kunstenaarsvereniging steeds
opnam voor jongere, vooruit
strevende kunstenaars. Dit
vaak tegen de zir^van de meer
behoudende leden.
Als men dan nu de tentoon
stelling van leden van Pulchri
Studio „In het licht van Mes
dag" bekijkt, wordt sterk de
indruk gewekt dat er heden
ten dagen niet veel ruimte
meer is voor de vooruitstre
vende kunstenaars. Op een en
kele uitzondering na, komt het
werk op deze tentoonstelling
namelijk wel zeer behoudend
De Sluis
Bij galerie De Sluis in Leid-
schendam aandacht voor twee
jonge kunstenaars die galerie-
«ÏS!
5 50 Sti
650-17.
7.30
houder Wim V romans m
dit jaar laat deelnemen aan 7.55 Ni
Chicago International Art B.oo Til
position in Amerika. Vrom
doet dit „uitzenden" van 8^5 C(
paradepaardjes overigens
j'n tien jaar naar kunstbe
;n in Keulen, Bazel e
go. Door jonge kunstenaars
kans te geven zich i
tenland te presenteren mal"
Vromans van zijn galerie 9.30 Ni
podium voor nieuwe talenf°°0 B'
Een tendens die hij de komL 20
de jaren nog verder wil q^q w
bouwen, zonder zich te bint
bepaalde stromingen
Bij Galerie De Sluis th
schilderijen en werken op
pier van Jeroen Olthof
beelden van Luc Huijbrec
Het werk van beide kun;
naars combineert
beelden van Luc Huijbrec
gaan erg uit van de vc
het materiaal. Hij toont
mentale beschilderde beelf
hout, die aan de opp! Z)
vlakte bewekt zijn met kle^
ingegutste lijnen. Het statis
van de vorm, heeft door de
werking tegelijkertijd ook
grilligs gekregen. De versf
beelden roepen daardoor
ciaties op met de natuur.
Jeroen Olthof hanteert ii
schilderijen en werken op
pier een krachtige vorment
De vormen lijken soms sym^3.45 C
lische tekens, waardoor
werken dan een haast r
sche zeggingskracht krijf
Dit is vooral het geval bij
kleinere werken op papie:
het schilderij „La vapeur"
boven bij de beelden hangt,
de meer recente schilderi
lijkt de krachtige vormenl
te vervagen, alsof de v°rnJ|Jg
uitwaaieren en buiten de 19 30 t
willen treden. De schilderi kloo l
verliezen daarmee het my
che, dat de werken op pajj
hebben, maar winnen
delijkheid wat de perspect
sche thematiek van Olthof
treft. Vooral bij de doeltoyg
waar hij glad geschilde
zwarte delen combineert r)
een meer luchtige heftige 1800
kleurige toets, is dit duideli
SYLVIA VAN LEEUW 18.30
Pulchri Studio, Lang* Voorhout
Den Haag: T/m 12 februari „M
dag terug in Pulchri" en „In
licht van Mesdag". Galeri*
Sluis, Sluiskant 24, Leidschem
T/m 24 februari beelden van
Huijbrechts en schilderijen en
ken op papier van Jeroen Olthol
r 3RT
Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 e
en 15.00 uur. telefoon 071-12.22.48 en u
nabezorgd.