1 £eidóe Qowtmit1 De directeur is een clown ZATERDAG 21 JANUARI 1989 Clown zijn is een serieuze aangelegenheid. Zo serieus dat clowns zelfs hun roeping kunnen hervinden wanneer ze tijdelijk van de rechte weg zijn afgedwaald. Een man aan wie zich dit proces voltrok, is Henk de Vries uit Wolvega. Nadat hij met zijn gracieuze Leila de grote pistes van Europa stormenderhand had veroverd, viel hij voor de verleiding van een vaste stek en een klinkende kassa. De vraag echter: waar is Enrico Lorenti gebleven? bracht hem tot inkeer en nu mag de clown in de directeur weer los. voor nheidz* ie ies. at per| v) te angeni erken y re IE is in ri/v nissies in met itie. n en met ilijkbas direc rv) land mijn clownspak uittrek en mijn ge zicht afschmink, heb ik het gevoel: ha, de accu is weer helemaal opgeladen. Welke directeuren beschikken er nog meer over zo'n pepmiddel? Ja, ik ben een bevoorrecht mens". Zeskamp Veertien evenementen per dag worden er soms door heel Nederland heen van uit Wolvega op poten gezet en gehou den. Niet zelden ook kan het publiek via de televisie kennis nemen van wat er bij Lorenti Fun Promotions aan pret en ple zier is voorgekookt. Heeft er in zo'n monstershow, geproduceerd door Joop van den Ende, weer eens iemand een reis gewonnen naar een exotisch oord? Tien tegen één dat de visuele presentatie van de verre bestemming is verzorgd vanuit Wolvega waar men niet kijkt op een buikdanseres, een Donald Duck van reuzeformaat of desnoods een compleet Caribisch festival. „Voor de Sterrenshow heb ik indertijd veel gedaan: die tent was trouwens van een broer van Leila, ze komt uit een Italiaans circusgeslacht. Maar ook in iets kleinschaligs als Pisa zaten grappen van mij. Ach, je kunt het op de televisie zo niet bedenken of Lo renti Fun Promotions is er wel bij be trokken geweest. De nieuwste trend in de pretmarkt? Zeskampen voor bedrij ven. Heel actueel. Dus leveren we een volledig Zeskamppakket, inclusief de or ganisatie en de begeleiding door profes sionele spelleiders. We hebben een enor me opblaasbare klauterbaan bedacht waarvan desgewenst in een handom draai een spekgladde zeephelling kan worden gemaakt. Een opblaasbare hin- dernisbaan. Een opblaasbaar zwembad met allerlei evenwichtstoestanden". Een andere nieuwe trend wordt gevormd door wat De Vries de themadecors noemt. „Een winkelstraat viert feest, zo juist bijvoorbeeld in Kampen. Daar moest over een lengte wan een kilometer de sfeer van Europa opgeroepen worden. Nou, dat doen we onder meer met een tien meter hoge replica van de Big Ben en de Eifeltoren die we kant en klaar in onze hal hebben staan. Het Vrijheids beeld. Hebben we ook. Of Beverwijk. Daar moesten we een winkelstraat omto veren tot een sprookjeswereld. De ban ketbakkerij het huisje uit Hans en Griet je, de juwelier de grot van Aladin enzo voort. Al het personeel bijpassend gekos tumeerd. In Nijmegen hebben we het zelfde gedaan, maar dan in de stijl van een circus. Alles kan. Straks, voor pasen, heb ik dertig levensgrote paashazen. Er is in Nederland een schreeuwende be hoefte aan dit soort promotie-activitei ten. Plus aan een bedrijf dat ze snel en goed uit weet te voeren. Vandaar mijn succes. Een soort facilitair bedrijf ben ik, een piepklein NOB'tje, maar we kunnen alles van A tot Z doen. Maandag gebeld, vrijdag staat het er". Winkelplezier Vanwaar echter de schreeuwende be hoefte die Henk de Vries signaleert? Dat blijkt zo te zitten. Begin jaren tachtig was de detailhandel in een stroomver snelling verzeild geraakt. De nering stag neerde omdat het publiek zijn plezier in het winkelen verloren leek te hebben en de winkelcentra ging mijden. Wat er moest komen, dat was een toegevoegde waarde. In Amerika vonden ze er het woord „fun" voor. Pret. Winkelplezier. En het werkte, dus woei het over, regel recht de immer opengesperde neusgaten van Henk de Vries binnen, al was die toen nog louter clown Enrico Lorenti. „De hedendaagse consument", verklaart hij nu op deskundologische toon, „is, omdat hij over steeds meer vrije tijd be schikt, onderscheid gaan maken tussen boodschappen doen ter dekking van de noodzakelijke behoeften enerzijds en winkelen anderzijds. Winkelen, dat wordt beleefd als een uitje. De consu ment vergelijkt dus de verschillende winkelcentra aan de hand van de vraag: waar kan ik het gezelligst uitgaan? Waar valt er iets te beleven? Ergo: een winkel gebied kan zich van andere winkelgebie den onderscheiden door de manier waarop het winkelplezier aanbiedt. En daar verschijn ik ten tonele. Het begon met simpele attracties. De toverballen- boom. De limonadebron. Het Knotsgek ke Fietsencircus. Kassa Ping. En nu kle den we complete winkelgebieden aan". Alles zelf bedacht, zelf uitgevoerd. Die vrolijke vindingrijkheid, dat moet de Zo ziet de directeur van het vrolijkste bedrijf in Nederland zich bij voorkeur geportretteerd. FOTO'S: PR gelijk b| rband). WOLVEGA - Herman Kortekaas ctie is de clown Koko, vooral optre dend voor kinderen, en schnabbelt bij als Jopie in „Zeg 'ns Aa". Zo kan het. Henk de Vries is de clown Enrico Lorenti, onder meer bekend door het Tel- en Taal verhaal van de NOS-schooltelevisie en schnab belt bij als directeur-eigenaar van een bedrijf dat handelt in voorge bakken pret, met een onderhand al 65-koppige personele bezetting. Zo kan het ook. „Hij was maar een clown" - althans deze De Vries zal dit lied niet meer toe gezongen worden. Hoewel? „Vorig jaar heb ik een hele grote hal gekocht op het industrieterrein hier in Wolvega. Echt immens. Een stoet van medewerkers. Se- cretaresses. Rinkelende telefoons. Alles. Op een keer liep ik er doorheen (hoeveel i honderden vierkante meters zouden het [MOOI we' n'et zijn^ en 'k ze' tegen mezelf: I waar is Enrico gebleven? Waar is zijn vrouw Leila gebleven met wie hij al die 'teltruin jaren in de piste heeft gestaan? Ter plek ke hebben we toei^ besloten samen weer voorstellingen te gaan doen. Want kijk: waarom was ik clown geworden? Waar om wilde ik als kind in Heerenveen al niets anders worden dan dat? Gewoon. Omdat het 't leukste was wat ik me kon voorstellen. Zo simpel is dat". Bijgevolg valt zijn plezierfabriek, door hem Lorenti Fun Promotions gedoopt, in het Zuidfriese Wolvega eenvoudig op te sporen, maar de directeur-eigenaar er van veel minder. „Hij heeft een optre den", laten de secretaresses weten wan neer getracht wordt te komen tot een af- sPraak voor een interview. Als het dan nderwnsi echter eindelijk gelukt is een samentref- szore ^en *e arran6eren' blijkt clown Enrico ociaal Lorenti alias ondernemer Henk de Vries qua uiterlijk en motorisch nog het meest j te lijken op de voetballer Wim Suurbier I in diens beste jaren, en vergeet hij, met j dat tomeloze van een 37-jarige op weg iat 57 naar de top, de tijd bij het vertellen over M J de twee zielen in zijn borst. Samengevat: '1 na" „Ik heb het vrolijkste bedrijf van Neder- 514701 land. Het enige namelijk waaraan leiding I gegeven wordt door een clown. Als ik na I een optreden met Leila ergens in het Vries met twee van de Disney-poppen die menige televisieshow hebben opgevrolijkt. Enrico en Leila Lorenti een contract op voor het wereldvermaarde Circus D'Hi- vèr te Parijs. Heel Europa trokken ze er mee door. „We hebben wel in hallen met tienduizend mensen gewerkt". De kroon op een loopbaan, zeker voor Henk de Vries, die, anders dan zijn Lei- la, niet in een geur van zaagsel geboren was, maar in die van kettingvet; zijn va der werkte op een bekende fietsenfabriek te Heerenveen. Hoe hij het vanuit dat milieu tot clown bracht? Volgt het ver haal van een Fries jochie dat het organi seren van voorstellingen met zichzelf in de hoofdrol maar niet laten kon. „Mijn mooiste cadeau is een poppenkast ge weest die mijn vader voor me getim merd had; ik trok ermee van de ene ga rage naar het andere speelplein". Later stroopte hij talentenjachten af waar hij menige prijs won. Maar doorslaggevend was de briefwisseling die hij begon met de reeds genoemde Herman Kortekaas, alias Koko. „Echt een heel goede Au gust. Die brieven bewaar ik nog steeds. Het vak heeft hij me niet geleerd, nee. Clown worden kun je niet leren. Maar de liefde voor het vak, die heeft hij me wel geleerd. Toen ik dus vijf, zes jaar ge leden dat aanbod voor de schooltelevisie kreeg en ze nog een andere clown nodig hadden, heb ik me geen seconde bedacht en meteen Herman genomen, mijn grote voorbeeld van vroeger". Boltini De roem bleek Enrico zoals hij zich was gaan noemen, vooruitgesneld. Toen hij, 16 jaar oud, solliciteerde bij circus Ro- berti, werd hij meteen aangenomen. „Daar heb ik drie jaar gewerkt en ver volgens werd het Boltini. Bij een hele grote dus, een circus waar alle artiesten in Europa wel wilden werken. Zo ook Leila leren kennen; ze werkte bij Boltini als antipodist, dat is iemand die jong leert met de voeten. Samen de naam Lo renti aangenomen, want we dachten: straks hebben we misschien kinderen die ook in het vak willen, en dan komt zo'n artiestennaam goed van pas". Inderdaad kwamen er kinderen, drie stuks, maar uitgerekend zij waren het die Enrico en Leila deden besluiten hun zwalken langs de Europese pistes en podia op te geven voor een vaste stek in Nederland. „We hadden bij andere circus-echtparen te veel ellende gezien. Kindertjes op inter naten. Belde een moeder uit een verre stad naar zo'n internaat, wilde het kind niet aan de telefoon komen. Vader en moeder weer een week van streek. Dat wilden we onszelf en onze kinderen niet aandoen". Enrico en Leila verbonden zich aan het ponypark Slagharen waar hun theatertje al snel uitgroeide tot een accommodatie voor 3500 bezoekers. Acht jaar gaven ze er hun voorstellingen, maar ze deden meer. want in de Henk achter Enrico was het organisatorische en zakelijke in stinct weer ontwaakt dat hem ooit als Heerenveens donderstraaltje in staat had gesteld de ene uitverkochte voorstelling na de andere te geven, tot wanhoop van zijn ouders die meer heil verwachtten van een mavo-diploma. Het duurde niet lang of her en der in het ponypark ver schenen verkooppunten waar de Henk achter Enrico schmink en andere clowns attributen uitstalde met behulp waar van jeugdige bezoekertjes zich actief konden vermaken. „Daar kwam dus de commercie om de hoek kijken. Nu zie je het op elke braderie dat mensen zichzelf kunnen schminken, maar toen was het nieuw en wij hebben het uitgevonden". De bal, kortom, ging aan het rollen en voordat Henk de Vries goed en wel be sefte waar hij mee bezig was, stond zijn Lorenti Fun Promotions bij de Kamer van Koophandel ingeschreven, met alle hierboven geschetste gevolgen van dien. „Ik kon lekker al mijn ideeén kwijt in dat bedrijf. Ik kon er mijn gave in be nutten om mensen enthousiast te ma ken. Het was hartstikke leuk om op die manier creatief bezig te zijn. Het gaf een kick. Maar daarnaast kreeg het iets van: ik ben terug bij af. Ik bedoel: al die din gen had ik ook al gedaan toen ik acht jaar oud was". Zo kon het gebeuren dat Enrico weer achter Henk vandaan kroop. Tot vreugde van menig kinder en volwassen hart. Binnenkort komt er in Wolvega een bedrijfsleider een deel van de touwtjes overnemen zodat de clown zijn bloed wat vrijelijker kan laten gaan waar het van de directeur moest kruipen. Voor Henk de Vries is de cirkel van zijn leven rond. PIET SNOEREN clown in hem zijn, de eerste van de twee zielen. Hoe heeft dat zich ontwikkeld? Want weet dat Henk de Vries, zodra hij in de huid van Enrico Lorenti kruipt, is wat ze in het clownsvak „een grote Au gust" noemen. Zo won hij met vrouw Leila in 1976 tijdens het Clowns Gala (toen door België georganiseerd, tegen woordig door Monte Carlo) krap 23 jaar oud de Europese Persprijs. „Dank zij een heel origineel nummer, al zeg ik het zelf. Iets wat totaal afweek van het vaste clownsrepertoire. Want dat bestaat, hoor. Daar in België zag je op één avond wel drie, vier keer hetzelfde nummer, telkens door een andere clown ge bracht". Henk de Vries, nog maar net de Pietje Bell van Heerenveen ontgroeid die hij was geweest, probeerde hoger te grijpen. „Het begon al met de stijl. Ik had niet zo'n gebruikelijke pruik, maar een pruik met van dat Rod-Steward-haar, lang, met bovenop van die pieken. En ik schminkte mijn lippen paars. Dat heb ik toen Mathilde Willink nog leren doen, de vrouw van de beroemde schilder. Ze gaf indertijd de toon aan in het modieu ze wereldje en ze vond die paarse lippen zo prachtig, dat wilde ze ook hebben en ik heb het haar in mijn kleedkamer voorgedaan. Goed, het betreffende num mer. Iets heel subtiels hadden we ervan gemaakt. Leila kwam de piste in als een klassieke ballerina. In zo'n tutu, hoog op de spitzen. Ze begon te dansen, maar dan viel, zogenaamd door kortsluiting het licht in een lichtmast uit en dan ver scheen ik met een bakfiets om het te re pareren. Daarbij had ik uiteraard meer oog voor de mooie Leila dan voor mijn werk, hetgeen leidde tot Chaplin-achtige buitelingen. Spectaculaire stunts op een ladder zaten er ook nog in. Alles heel vlot en leuk op muziek. Clownerie, slap stick, acrobatiek, een beetje van alles. Maar vooral het contrast tussen man en vrouw, tussen het gracieuze en het onbe- holpene. Want dat type clown ben ik: gauw iets doen en dat gaat dan mis". Kettingvet De internationale erkenning voor hun nummer dat zelfs de juryvoorzitter deed erupteren in een staande ovatie, leverde Henk de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 21