„Kunstenaars hebben nu nogal
wat moeite figuratief te werken'
Toestand van Salvador Dali kritiek
Met een kuiltje voor de jus
1 £eidóc(2ou4ont
[uziek troef
ijNDT
ikanp ubsidie voor
IR. JOHAN POORT BEGEEFT ZICH IN HET LICHT VAN MESDAG
Kerk in
Bergen op Zoom
wordt theater
DE JAREN VIJFTIG OP DE PLANKEN
fu?o0AcJNEMA l,: "rnwa,ke: 16 °°-1045. 21.30 cineac 3:
Popov
Engelse schrijver
Chatwin overleden
'AGINjrUNST
VRIJDAG 20 JANUARI 1989 PAGINA 9
in ten Hoopen put stof uit eigen praktijk
(Vervolg van de voorpagina)
lVERSUM De inhoud van het nieuwe tv-programma van de
hjenaar Jan ten Hoopen zal door hem zelf worden bepaald. De
ff hiervoor -zoals ook voor zijn eigen theaterprogramma waar-
W hij momenteel een tournee maakt- betrekt hij uit zijn medi-
ie praktijk als klinisch-psycholoog. Hij voelt zich meer medicus
i showmaster, vertelde Ten Hoopen al eens eerder in een inter
na. Het programma van Ten Hoopen is gebaseerd op „Scruples"
rspifrupules), dat op de Britse tv al jaren veel succes heeft. Jan ten
^^■"■^open zórgt in zijn programma, geproduceerd door de NCRV
op van den Ende, zelf voor de muzikale bijdragen.
overige
ericht. tweede Showmasterfinalist Willem Bol uit Goirle zal deze zo-
h r vijf amusementsprogramma's bij de NCRV presenteren. Over
i 1 en inhoud hiervan wordt nog nagedacht, al is Bol zelf al met
êe plannen ter tafel gekomen. Mogelijk komt hij ook terug
dat in september begint.
n het s Hagenaar Carlo Strijk, die de derde prijs haalde, krijgt binnen-
-lorirci yan jos Brjnk een optreden in de nieuwe serie ..Wedden dat".
de Eng
Humperdinck
in Congresgebouw
DEN HAAG Voor het
eerst in 15 jaar zullen
Engelbert Humperdinck
en zijn orkest weer in
Nederland optreden. De
Brit komt voor twee con
certen naar ons land. Ze
zullen worden gegeven
in het Haags Congresge
bouw, op 24 april. De
eerste show begint om
19.30 uur, de tweede om
22.30 uur.
De kaartverkoop voor
deze twee optredens be
gint op zaterdag 28 janu
ari bij alle bekende voor
verkoopadressen.
Avond met
heer Teste
gaat niet
door: ziek
DEN HAAG We-
gens ziekte van acteur
Walther Scheffer gaan
de voorstellingen van
„Een avond met de
heer Teste" in januari
en februari niet door.
Hiervoor in de plaats
komt „Extase", een
Kroduktie in twee de-
;n naar de nouvelle
van Louis Couperus.
Het wordt gespeeld
door Rein Edzard en
Martine de Moor.
Extra voorstellingen
Gysbrecht van Aemstel
DEN HAAG Het Nationale
Toneel geeft op 20, 21 en 22 janu
ari in de Koninklijke Schouw
burg in Den Haag extra voorstel
lingen van „Gysbrecht van
Aemstel" van Vondel in de regie
van Hans Croiset.
In de jongste produktie van het
succesvolle stuk, dat sedert het
ingebruik nemen van de
Schouwburg in Amsterdam in
1638 met grote regelmaat wordt
gespeeld, vertolkt Gees Linne-
bank de titelrol. Behalve een
avondvoorstelling wordt op zon
dag 22 januari ook een matinee
verzorgd.
In liefde verzameld
DEN HAAG In de Konink
lijke Bibliotheek in Den Haag is
van 26 januari tot 24 maart de
tentoonstelling „In liefde verza
meld" te zien over Franse bel-
letrie in bibliofiele uitgaven uit
de collectie Anny Antoine -
Louis Koopman.
De KB kwam twintig jaar gele
den bij het overlijden van
Koopman in het bezit van de
collectie die toen ongeveer
5.000 boeken, manuscripten en
brieven omvatte. Er kwamen
er nadien nog 2.000 bij. Inhou
delijk biedt de collectie vooral
een goed beeld van het Franse
proza uit deze eeuw en de laat
ste tien jaar die er aan vooraf
gingen.
Ierland* Danstheater aan het
ui met „Lieder eines Fahrenden
ellen", „Ouverturen" en „A tear
Pervladonderdagavond - herha-
egrond «n 20,21,27 en 28 januari en 11/
oenemii i februari.
derri^h! imand minder dan Balan-
het nine ze': belangrijkste
Zuid-B !>„van ,eJen ba!let is. bet or"
angriik' 1 Zelden zijn wij het zo
jdukt g 1 hem eens geweest als Üj-
ibant.' E IS de Première van het vijf
tig te vi seizoenprogramma van het
ivoer I derlands Danstheater. Roe-
Zuid w van Driesten had het Ne-
linp Tviflands Balletorkest even ste
ile veilii als soePel >n de hand. De
volgd [eleidingsfunctie leek ver-
reda rr en- maar was dat uiteraard
Gruhbe Mahlers meeslepende liede
tien pi icyclus „Lieder eines fah-
;i laat lden Gesellen", waarin de
FO ziei zzo-sopraan Rachel Ann
jsbergs r8an als soliste lied na lied
idere N de eigen sfeer vertolkte,
n VJ td dit huisorkest van het
i de he voor vrijwel geen enkel
geteeli 'er symfonisch ensemble
>t buite ler- Dn zeker was dit het
t ook 'al in de drie ouvertures
groei i Mozart, die als muziek
Duitslar "den bij een wat weinig
ste klar Igende choreografie van
rk Haim, de Amerikaanse
i de tot iecteur van het Ballet van
Bondsrsabon. Er werd goed ge-
gezien 1st, maar de blauwgroene
landi ïkleding van de mannen
oeid di s weinig flatteus uitgeval-
ren. Oji. Met zijn schuivende pane-
s dat af en toe met ondeugende
hoevet jrkijkjes, maakte Albert
Italië edenk zijn aandeel aan deze
jerd. H monstering toch nog wel
n de z ar.
pericx t Kylians Mahler-ballet met
uidelijl i prachtige lijnen, plastische
jsbergs ilancholie en verrassende
jsbergs waartse bewegingen, een
>lkom weerzien zou worden,
pc te verwachten. Toch ware
leuk geweest ook eens het
lijknamige danswerk van
van Kylians voorgangers
•- het Nederlands Dansthea-
uit te voeren, namelijk het
:adische ballet van Benja-
Harkarvy uit 1967, dat
20.30 L.
BULAN r
etelboet
•ling be
c. klachi >t verdient op de plank te
jven liggen. De tweede pre-
ling vw pre was „A tear in time",
n luchtig maakwerkje met
ilenel leciale muziekjes uit eigen
?®pr®k uken en een dozijn wat on-
ionnum5temd over ^et podium
lids (C 'arrelende, kleurige randfi-
ren. In het kader van een
SHULP r vorige Holland Festivals
2kspre€Pakte Miss Chase het komi-
ummer „Imperfect Or-
De trefzekerheid van
Lelciar toenmalige stripfiguurtjes
Rijnsbi is ditmaal afwezig.
FRANK DELBOY
20.00 u.
Sticht programma s
ngn9<Ini ivakzinnigen
•ELEFO "S TER HEIDE KLOS
16.00 f krijgt van staatssecretaris
Is 0 es van volksgezondheid een
bsidie van 40.000 gulden
K stl 0r het maken van twee pro-
in kties. De KLOS (Kleine
1 hroep Stichting) maakt vi-
ïk ^programma's die 'speciaal
1-12.00 stemd zijn voor geestelijk
5. Gezoi handicapten en die zijn af
spreek itemd op hun niveau. Dees
'®:rjn het comité van aanbeve-
II. 1460 van de stichting,
spreekij maakte de subsidieverle-
oigensfng bekend in de zwakzinni-
ninrichting De Sterrenberg
Huis ter Heide bij Zéist.
ar vierde KLOS-TV haar
12141. (jarig bestaan met de pre-
DISCRII ^re van M**et Gezicht", de
r o rete Nederlandse videopro-
iktie voor ernstig geestelijk
je Rijnt handicapten.
Kant. i' videofilm is door een groot
k[n(j htal vrijwilligers gemaakt
der regie van Wim de Bie.
VO( ét Gezicht" komt binnen-
19-' rt beschikbaar voor een
3254* ^ring belangstellenden.
IEDIEN !es Z0lJ bet een goede zaak
Tel. 01 iden als periodiek, via het
en Inl ivone televisienet, een spe-
'n miiii al programma voor gehan-
slke d( 'aPten zou kunnen worden
tgezonden. Op dit moment
ts CE 'rdt onderzocht welke moge-
iphen a theden daar voor zijn. De
Beget atssecretaris noemde het
Iken van programma's voor
>rdt inf nstlg geestelijk gehandicap-
iogeiienorm moeilijk: „Het heeft
t es te maken met het mee-le-
n en nauwgezet observeren
mensen die de makers
00-17. ,len bereiken."
iilge >k KLOS-voorzitter R.G.
ipgens zei dat het gaat om
n communicatieproces dat
18.3 een via vallen en opstaan
n worden geleerd. Het pro-
- Kia< ktieplan van KLOS-TV
d,n^j or 1989 omvat een serie on-
"leidi ^v61"?60 uit bet dagelijks le-
zoals zelf boodschappen
omgaan met zakgeld,
t (vc If koken en „goede en slech-
eetgewoonten"
DEN HAAG Misschien
heeft Johan Poort die be
langstelling voor Mesdag
wel meegekregen vanuit
zijn jeugd. Zou kunnen.
Hij werd tenslotte gebo
ren op Terschelling, en
woonde ook enige tijd in
Vlissingen. Zee in over
vloed dus. Maar aanneme
lijk vindt hij het niet.
Nee, hij raakte eerst geïnteres
seerd in de Haagse School, en
toen pas in Mesdag. Die werd
ondergewaardeerd, vond hij,
en veel documentatie over
hem was er ook niet. Dus ging
Johan Poort Mesdag verzame
len, en gegevens, en combi
neerde hij die twee tot een fors
uit de hand gelopen hobby,
met als resultaat dat er nu al
een tweede boek over de schil
der van zijn hand verkrijgbaar
Poort neemt dezer dagen af
scheid als president-directeur
van het ingenieursbureau
waarvan hij oprichter is. En
hij viert dat zoals van hem
verwacht mag worden: met
twee exposities, in Pulchri,
waar de zeeschilder H.W. Mes
dag honderd jaar geleden de
voorzittershamer ter hand
nam. De ene expositie biedt
een overzicht van het werk
van Mesdag, de andere heet In
het licht van Mesdag, en biedt
een overzicht van wat heden
daagse kunstenaars vermogen.
„Oorspronkelijk heette die ex
positie „Den Haag in het licht
van Mesdag", maar omdat
kunstenaars tegenwoordig
nogal wat moeite hebben om
figuratief te werken, hebben
we dat Den Haag maar laten
vallen. Dan krijgen ook de ab
stracte schilders een kans", al
dus Poort in zijn vele Mesdags
tellende woning in Wassenaar.
Abstract
Zelf houdt hij niet zo van dat
abstracte. Een schildering van
een bouwput bijvoorbeeld, zo
als nu op het Malieveld, doet
hem meer als daar nog iets
van de bouwput in te herken
nen is. Als de kunstenaar ech
ter drie felgele ballen schil
dert, vol overtuiging, dyna
misch en zo, als verbeelding
van de lichten in de bouwput,
raakt dat hem toch minder.
Bovendien kun je er moeilijk
bij je relaties, zoals gemeente
besturen, bouwbedrijven en
verzekeringsmaatschappijen,
mee aankomen. Die willen
toch iets herkennen van het
project waartoe zij de opdracht
hebben gegeven.
Mesdag dus. Heel herkenbaar,
en kwalitatief goed. Des te op
merkelijker is het dat de schil
der toch een beetje wordt on
dergewaardeerd. Zeegezichten,
als je er een gezien hebt heb je
ze allemaal gezien, vinden ve
len. „Voor hen is het een beet
je een saai boek", constateert
Poort over zijn laatste werk,
waarin alle werken van Mes
dag zijn opgenomen, in totaal
zo'n duizend afbeeldingen.
„Het is toch heel gek, hij was
een van de grootsten van de
Haagse School. Hij is degene
die die beweging tot grote in
ternationale faam heeft opge
stuwd. Hij was ook de man die
Pulchri die grote status heeft
gegeven die het nu nog heeft.
Mesdag was een groot kunste
naar, maar hij is ondergewaar
deerd. Misschien kwam het
ook omdat hij het niet slecht
had, hij was redelijk well-to-
do. Zo van: iemand die zo goed
in zaken is kan geen goed
schilder zijn".
Bewondering
Het boek dat hij nu uitgeeft is
de weerslag van de bewonde
ring die hij voor de schilder
heeft. Hij heeft er vier jaar
aan gewerkt. Ook op kantoor,
tussen wat besprekingen door.
„Het heeft veel van m'n vrije
tijd gekost. Aanvankelijk zou
het alleen een supplement
worden bij ir
over Mesdag, maar naarmate
ik daar mee bezig was kwam
er steeds meer bij. Ik heb part
time zelfs een kunsthistorica
in dienst gehad, die de gege
vens rangschikte. Het boek
kost nu een hoop geld, 395 gul
den, maar de kosten krijg ik er
nooit van zijn leven uit. Veel
van mijn relaties krijgen nog
korting ook", aldus Poort.
Voor regelmatige bezoekers
van Pulchri is Poort een be
kende verschijning. Hij zit in
een financiële commissie van
het genootschap, dat helaas
nogal eens wordt geplaagd
door voorzitters die dan wel
van kunst, maar van financien
geen kaas hebben gegeten. In
tegenstelling tot Mesdag, die
van zijn vader, bankier, alles
meekreeg waarmee een zaken
man zijn voordeel kon doen.
En dus ook een kunstenaar.
Het is trouwens niet alleen
Mesdag waarmee Poort zijn
omgeving verrijkt. Ook van
hedendaagse Pulchri-leden
heeft hij schitterende werken
in huis. Want hoe gaat dat: „Ik
word weieens aangeschoten
door kunstenaars, die me dan
hun werk laten zien. Als dat
me bevalt koop ik wel eens
wat. Het is niet zo dat ik een
soort hedendaagse maecenas
ben, dat ik alles koop om
kunstenaars te onderhouden.
Ik koop puur om schoonheid.
Niet met het idee: wat ik nu
koop is over tien jaar zoveel
Zelf mag Poort ook graag de
tekenpen of het penseel ter
hand nemen. In eigen beheer
uitgegeven verschijnt deze
week ook een boekje met de
weerslag van die inspannin
gen, met terecht gevoel voor
ironie onder de titel „Tekenen,
een kunst Ze zijn gemaakt
tijdens vergaderingen en sa
menkomsten waar hij de laat
ste jaren deel van uitmaakte.
Zoals van de Raad van Beheer
van de Olympische Spelen in
Amsterdam, die dus niet door
gingen. Wie heel goed kijkt
herkent burgemeester Van
Thijn, maar het helpt dat diens
naam er bij staat. „Droedels",
noemt Poort de tekeningen,
met gevoel voor zelfkennis.
KOOS VAN WEES
Archieffoto van Salvador Dali.
FIGUERAS De toe
stand van de Spaanse sur
realistische schilder Salva
dor Dali is gisteren in de
loop van de dag verslech
terd. Naast zijn ernstige
hartklachten heeft hij
longontsteking gekregen.
Een woordvoerster van
het ziekenhuis in Figueras
verklaarde dat de toe
stand van de 84-jarige
kunstenaar kritiek was
geworden.
Dokter Carles Ponsati ver
klaarde voor de Spaanse radio
dat Dali koorts had en met het
uur achteruit ging. „Zijn toe
stand blijft verslechteren en
wij zijn nu niet zo optimistisch.
Wij geloven dat zich spoedig
complicaties zullen voordoen".
De behandelende artsen acht
ten het onverantwoord om
Dali van Figueras over te
brengen naar de Quiron-kli-
niek in Barcelona, 100 kilome
ter naar het zuiden.
Dali was woensdagochtend
van zijn woning overgebracht
naar het ziekenhuis van Fi
gueras. Hij was de afgelopen
twee maanden al drie keer
met ernstige hartklachten op
genomen. De kunstenaar had
de afgelopen jaren al vaker
problemen gehad met zijn
hart; in 1986 kreeg hij een pa
cemaker, Zijn gezondheidstoe
stand was achteruit gegaan
sinds hij in augustus 1984 ern
stige brandwonden opliep bij
een brand op zijn slaapkamer
in zijn toenmalige woning,
kasteel Pubol. Na een drie
maanden durend herstel in het
ziekenhuis werd hij ontslagen
en vestigde hij zich in de Gala-
tea-toren. Hij leefde sindsdien
in afzondering, gevoed door
een buis en bewaakt door een
team verpleegkundigen.
BERGEN OP ZOOM Na
bijna vijfendertig jaar discus
siëren krijgt Bergen op Zoom
eindelijk zijn theater. Giste
ren werd in het hart van
Bergen op Zoom begonnen
met de verbouwing en reno
vatie van het kerkgebouw
van Maria ten Hemelopne
ming, in de volksmond de
Heilige Maagdkerk genoemd.
Met de metamorfose van de
kerk tot een schouwburg
voorziening is een bedrag ge
moeid van 11,5 miljoen gul
den. Er is gezocht naar een
synthese tussen de oude en
nieuwe functie. De pilaren
van de kerk worden benut
voor het aanbrengen van
balkons op twee verdiepin
gen. Er ontstaat een klassiek
aandoend theater, dat voor
zowel prof- als amateurkun
stuitingen geschikt is. Tussen
de buitenmuren en kolom
men komen galerijen waarin
de bestaande glas-in-loodra-
men gehandhaafd zullen blij
ven. In 1990 zullen naar ver
wachting de eerste voorstel
lingen in het theater worden
opgevoerd.
Speellijst „Wederopbouw,
Grond, tot en met 21 januari; Leiden,
LAK-theater, 17 en 18 februari; Den
Haag, Theater aan de Haven, 14 en
15 april.
Nauwelijks heeft het publiek
zich geïnstalleerd •- de spelers
staan al op het podium - of
daar klinken de woorden:
„Wie ben ik dat ik dit doen
mag?" Het is 1948, dit is Julia
na. De oorlog is achter de rug,
de wederopbouw kan begin
nen. Een nieuwe tijd breekt
aan: moeder kneedt gehakt
ballen, vader verschuilt zich
achter Het Parool en de sigaar,
de kinderen doen mieterse
dingen en ding dong, daar is
de wasman.
Kan het bezadigder? Trutti
ger? Wurgender? Had theater
groep Mug met de Gouden
Tand de jaren vijftig mooier
op de planken kunnen bren
gen dan met dit stuk „Weder
opbouw, onze ouders"? Neen.
De familie Doornsee zit oran
jegezind aan tafel, de pot
schaft hutspot met blinde vin
ken en een kuiltje voor de jus.
De gezinsleden feliciteren el
kaar: „Lekkere vette jus, moe
der". „Ja, daar doe je fijn lang
mee". „Inderdaad, dit is wer
kelijk heerlijke jus". Beleefd
heid heerst alom, soms ziet
moeder pips, maar meestal is
het knus in de huiskamer,
ronduit knus. De scheurtjes in
dit behang van burgerlijkheid,
die de opmaat vormen voor de
roerige jaren zestig, worden
slechts aarzelend zichtbaar.
Maar ze zijn er wel. In ver
schillende scènes (die elkaar
zonder haperingen opvolgen,
hoewel geen sprake is van een
verhaal) verschijnen de eerste
tekenen van een nieuwe tijd.
Zoals op het moment dat va
der verbijsterd het gedicht
„Oote oote boe" van Jan Hanlo
citeert, terwijl de kinderen en
thousiast Remco Campert, ook
Vijftiger, aanhalen als ze roe
pen. „Je stampt op de grond
en er is een feest".
Het is de taal van de opstand,
het begin van een chronische
spraakverwarring tussen de
generaties. De ouders zingen
Wilhelmus van Nassouwe, de
kinderen vergapen zich aan
Karei Appel die schildert als
een beest en roept: „Ik voel
me een barbaar in deze bar
baarse tijd". Mug met de Gou
den Tand citeert hem treffend,
maar niet slaafs. De theater
groep, in de regie van Matin
van Veldhuizen, vat de jaren
vijftig samen in een spranke
lende potpourri van radio-
fragmenten, gedichten, kran-
teberichten, dialogen en scè
nes. De gebruiksaanwijzing
voor een koelkast, op een
groot doek aangebracht, fun
geert direct daarna als staaltje
van Appels schilderkunst.
De scheurtjes in het behang
van burgerlijkheid brengen
het in „Wederopbouw, onze
ouders" niet tot barsten. Het
stuk eindigt met de komst van
de televisie; het einde van de
jaren vijftig. Het duurt nog
tien jaar voor de revolutie echt
uitbreekt, voor de kloof tussen
oud en nieuw definitief wordt.
Dan is de wederopbouw ook
ten einde, dan is de oorlog niet
langer het fundament van al
les. Wat komt er voor in de
plaats? Mug met de Gouden
Tand geeft het antwoord in
een soort toegift, een stuk van
een kwartier, dat na een korte
pauze gespeeld wordt. Ver
dwenen is alle gezelligheid, dit
is 1988. Een familie zit aan een
kale tafel. Vader is dement,
zoon en dochter zijn aan de
heroïne. Ze vloeken en schel
den elkaar stijf. Elke belofte
ontbreekt, het enige perspec
tief is de dood. Is dat de mo
raal van dit verhaal? Is dat de
consequentie van de vrijheid
die in de jaren vijftig aarze
lend baanbrak? Als Mug met
de Gouden Tand dat niet zeg
gen wil, suggereert zij het toch
tenminste. Zonder het aanne
melijk te maken, overigens.
Maar dat doet aan de kwaliteit
van het stuk en het spel nau
welijks af. De herkenning, de
humor en de heimwee blijven.
STEVO AKKERMAN
Voor een uitgebreide agen- Jj-jJO- '8.45. 21.30. zo. 13.15.
16.00. 18.45. 21.30. ASTA 2
da, ook voor de komende Young guns (16); 14.00. 18.45.
dagen, raadplege men 2130. zo. 13.15. 16.00. 18.45.
„UIT", de gratis wekelijkse 21.30. asta 3 Beetiejuice (ai);
hiilanp van riP7P krant 14 0°- 18 45- 21 30 20 13 15-
Dijiage van oeze Krant. 16 00 18 45 21 30 babylon 1
(Winkelcentrum Babyion. tel
471656): A fish called Wanda (al);
14.30. 17.00. 19.15. 21.45 BA
BYLON 2: Tucker, the man and
his dream (at); 14.30. 16 45. 19 00.
ALPHEN AAN DEN HUN EURO- M6v° ,4 3^Bv7"oON 19 3SOT!45*
AererkSlraai't^i CINEAC 1 (BuitenllOl 20, lei
tel. 0 720-20800A (ish called 630637y WWow (a|). ,4 00_ 18 45
Wanda (all; 18.45. 21.15. zo. 16.15 2, 30 zo 13 15 16 00 18 45
Nieuwe aaonluian »an Pippi 21 30 C|NEAC 2. 0|< h,(d (16).
Langkous (al); za. zo. wo. 13.45. 14 no 18 45 21 30 m 13 15
'fic d icV-13-45. zo. ook Mjdnjght run (a|,; 18 45 21.30. do.
13.45. 16.15. Coming to America vr ma j-. „l «n mftro
(al); 21.30. EUROCINEMA III; J^LE 1 (Lrneqielaan tel
18h30 21,00dzaBJS)eookaib3b30.<S 456756): Who framed Ro9er Rab'
ook 13.30. 16.00 EUROCINÉMA 13.15*'*16 040°°i8 45.4 21.30 t/l-
IV. Scrooged (al); 18-4&:21.15. zo. TROPOLE 2. Arthur 2 on the
ook 16.15. Frank en Frey (al); za. rock# (a|). 14 00 18 45 21 3Q zo
ZO. wo. 14.00. 13 15 16 00 18 45 21.30. ME-
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. JJgg°M AS 2*
,e' HH-,12I3?I): Xhn°n'Ti? Ir %1 30 METROPO-
ló'«"'«r; Ivo'en'studio ;.EnaïTw"
/Steen straat 39. tel. 124130): Af ish ma dj 0Qk 14Q0 metropolE
2?15 WMlow (a f 14 30' 18 45' 5: Scroo9ed <al>' 18 45- 21 30 d0
21.15. Willow (al) 14.30, 18.45, y(. ma dj 0Qk 14 Q0 ODEON 1
"li Frantte" (12); 19.M. 21 "5.' 18 45 306Tio 3o'
Bij (al); 14 30, 19.00. 21 15_Frank 16 ÓO. 18.45. 21 30 ODEON 2;
XteA™^(ari9M21lt ï8°r»2,,O30Am2:ri"330; ;ÜO*0
•TRIANON (Breestraat 31, UI. 45 30 ODEON 3 Maal
JS'hrtbmteS'S?'20mFSTt? ,an9a' dM"'(,6,; ,3-45' 18 45'
hel be.taan UI). 2O00.^za^zo. 2 3„. zo ,3.30 16.00 18 45
straat 52. tel. 071-125414); C.nd» fj 39' j'J
.tripper. II (16); 14.30. 19.00. J3;48; ^45 STuS t'
Z1-10- (Kettingstraat 12b, tel. 656402):
KATWIJK CITY THEATER I ™e* in "ft QQ*. STUDIO^
IPctSrJackïon (ei6V0119710072;715): ™t. mi.^i.f (al?/
In «In nnk 14 45 1 CITY THE STUDI° 3: Bagdad café (al);
ATFR IF Cnn (1?i- 91 15 éo nok 19 00- 21"30" HAAGS FILMHUIS:
P h 2'15 zo- 0°^ Zaal 1: Distant voices, still lives;
lonn d u1",9.! Amorica (al). 19 30 21 45 z0 Qok 14 0Q 16 15
19.00. Bambi (al); za. wo. 14.45. Zaa, 2. Hermetisch zwart; 19.30.
VOORSCHOTEN GREENWAY 'tr^wo4^'3^ ïl ff'iï!
Hnbf/mab!f 19 30' 22 00 m3 20 03 Th® Cflr°-
2015Comino lo America fah- do l8ker; d0 LoV® happy; vr Some
20.15. Coming to America (al) do. |jke hot; za Requiem (or hea.
S ffm 2?-is *^0»* Torn
f/^o 20.15 eurtain: di- NiflM m0Ve,; w0
KINDERVOORSTELLINGEN NACHTVOORSTELLINGEN
KINDERVOORSTELLINGEN C!NEAC Me ,nd H:m (16); za.
Jungle book; za. zo. wo. 14.001. Da m )5 C,NEAC 2 9.4 Week,
reddert1»'; za. zo. wo. 14.00. (16l; M 15 CINEAC 3; Fatal
'5 W- attraction (16); za. 00.15.
269t N.*dlraT(a1V vr "za' KINDERVOORSTELLINGEN
zo looo Powaqqata?(alt ma."l 'MC^CZ
wo. 20.00. 16 00 METROPOLE 4: Pippi
KINDERVOORSTELLINGEN W^mItROpÖJesFr.ik '.n
The princa.» bnda; za. zo. wo. Fr.y; M M ,4 00 I0 ,3 ,5
DEN HAAGASTA 1 (Spul 27. tel. ."stuDK?^^BanSli
463500): A llah called Wanda (al); iA M
M'n handschoen, waar is m'n handschoen? Oleg Popov, de be
kende clown van het Russisch Staatscircus, lijkt volstrekt van
streek tijdens het eerste optreden van het circus in Carré in Am
sterdam. Popov is de grote publiekstrekker van het circus, dat
een uitgebreide torunee maakt door West-Europa.
FOTO. ANP
LONDEN De Engelse
schrijver Bruce Chatwin is
deze week op 48-jarige
leeftijd in Nice overleden.
Chatwin is overleden aan
een zeldzame aandoening
van het beenmerg, een
ziekte die hij heeft opgelo
pen tijdens een verblijf in
China.
Met Chatwin verliest de lite
raire wereld een schrijver
met een uitzonderlijke repu
tatie, die overigens was geba
seerd op een oeuvre van
slechts vijf boeken. Chatwin
schreef in een unieke stijl,
door hemzelf „searches", on
derzoekingen, genoemd, die
zich het best laat omschrij
ven als een mengeling van
anthropologie, geschied
schrijving, biografie en fictie.
Chatwin debuteerde in 1977
met „In Patagonia", een zeer
persoonlijk verslag van zijn
reis door de uiterste zuidpunt
van Zuidamerika. Het boek
is geïnspireerd door Chat-
wins fascinatie met de bevol
king van deze eenzame
streek, en met de verhalen
die hij daar hoorde; fantasie
en werkelijkheid gaan in het
werk onmerkbaar in elkaar
over. Voor dit debuut kreeg
Chatwin de Somerset Maug-
ham-prijs en de E.M. For-
ster-prijs.
In 1980 verscheen „The Vi
ceroy of Ouidah", dat speelt
in het Afrika van de 19de
eeuw. Ook dit is een voor
beeld van Chatwins onortho
doxe opvattingen over stijl
en compositie. Voor The Vi
ceroy of Ouidah kreeg hij de
Whitbread-prijs.
In 1982 verscheen „On the
Black Hill", dat speelt op het
platteland van Wales; dit
werk werd in 1987 verfilmd.
„The Songlines", een breed
uitgewerkte weergave van
de verhalen over de schep
ping die leven onder de Au
stralische Aborigines, ver
scheen in 1987. Chatwins
laatste werk „Utz", over hét
psychisch ziektebeeld van
een dwangmatig kunstverza
melaar, verscheen vorig jaar.
In een van de zeldzame in
terviews die hij gaf merkte
Chatwin over zichzelf op dat
hij de eigenschap dat hij„de
meest eigenaardige mensen"
aantrok. Bij een andere gele
genheid gaf hij enig inzicht
in de drijfveren voor zijn
schrijverschap: „Wat me het
meest boeide waren de men
sen die zijn ontsnapt aan de
archeologische beschrijvin
gen - de nomaden die geen
sporen nalieten en die geen
pyramides bouwden".
Ofschoon zelf zeer nieuws
gierig en een boeiend vertel
ler, heeft Chatwin nooit ge
gevens over zichzelf ver
strekt voor naslagwerken.