Geen christelijke viering Jom Hasjoa kerk wereld Crisis in wetenschap en techniek is mensenwerk Goed nieuws uit de Knipselkrant CeidócSou/tarfü RAAD VAN KERKEN RESPECTEERT JOODSE GEVOELIGHEDEN Eigen predikant voor Indonesische vereniging Priester vriendinnen niet op Acht-Meidag beroepingen Afscheid van Reagan imi j GEESTELIIK LEVEN/OPINIE CeidaeSoivumt VRIJDAG 20 JANUARI 1989 PAGU Russisch-orthodoxen richtten 'Kerk en perestrojka' op MOSKOU Russisch-orthodoxe priesters en leken in de Sov jetunie hebben de beweging 'Kerk en perestrojka' opgericht. Deze groep wil zich vooral inspannen voor het recht om,het christelijk geloof uit te dragen, zo meldt het onafhankelijke Moskouse dagblad Referendum. De nieuwe beweging acht dit recht onlosmakelijk verbonden met de vernieuwing van de Sovjetsamenleving, waarnaar Gorbatsjov met zijn hervor mingspolitiek streeft. De priesters Gleb Jakoenin, Nikolai Gai- nov en Georgij Edelstein zijn enkele leden van 'Kerk en pere strojka'. De beweging heeft meteen scherpe kritiek geleverd op de kerkelijke hiërarchie, die volgens haar niet strookt met de eisen van de nieuwe ontwikkelingen in de samenleving. Zij vinden dat kerkelijke leiding zich niet heeft ingespannen voor meer openheid. David Steel bij opening over conferentie CP BASEL De vroegere leider van de Britse liberale partii, Da vid Steel en de Russisch-orthodoxe aartsbisschop Kyrill van Smolensk en Vyasma zullen met een rede over verzoening in Europa de Europese conferentie over gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping openen. De bijeenkomst in het kader van het conciliaire proces, die van 15 tot 21 mei in Bazel wordt gehouden, wordt georganiseerd door de Wereldraad van Kerken en de Raad van RK bisschop penconferenties in Europa. De president van de pauselijke raad 'Justitia et Pax', kardinaal Roger Etchegaray, spreekt de 700 deelnemers toe over 'Vrede in gerechtigheid: onze christelijke verantwoordelijkheid'. Aan de bijeenkomst nemen uit Neder land 12 rooms-katholieken deel en 12 leden van de protestantse kerken. Geloof is aannemen wat wij niet zien en de beloning voor geloof is zien wat wij aannemen Augustinus AMERSFOORT De Raad van Kerken en het Overlegorgaan van joden en christenen in Neder land (OJEC) zijn tegen een christelijke viering van de Jom Hasjoa. Op deze 'dag der verdelging' gedenken de joden de slachtoffers van de Holo caust. Van joodse zijde zou het plaatsen van de Jom Hasjoa op de christe lijke kalender gezien worden als het zich toeëi- genen van een joodse ge denkdag. „Elke schijn in die richting moet worden vermeden," aldus secreta ris ds. W.R. van der Zee van de Raad van Kerken gisteren na afloop van het jaarlijks overleg van de raad met het OJEC. In Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Amsterdam wor den begin mei Jom Hasjoah- diensten gehouden. De Haag se deken J. Kwaaitaal, voor zitter van de Katholieke Raad voor Israël, wijst erop dat deze diensten in goed overleg met joodse gemeenschappen ter plaatse zijn georganiseerd. „Het was uiteraard nooit de opzet dat wij met die diensten de herdenking door de joden van Jom Hasjoa zouden wil len naasten. Uitdrukkelijk vindt de bijeenkomst in de Klopsterkerk dan ook nooit plaats op de dag waarop de jo den zelf Jom Hasioa herden ken." Kwaaitaal begrijpt het bezwaar goed dat Jom Hasjoa niet valt in te passen in de kerkelijke kalender „omdat daarin nu juist het leven, lij den en sterven van Christus wordt weerspiegeld en daar hebben joden nu juist moeite mee." De Raad van Kerken had in een eerder stadium al het plan voor een specifiek chris telijke viering van Jom Has joa afgewezen. De joodse en de christelijke kalender moeten niet met elkaar wor den vermengd, zo vond de raad. Het OJEC en de Raad van Kerken zijn van mening dat het gedenken door christenen van Jom Hasjoa hooguit een plaats mag hebben tijdens de dienst der gebeden in een kerkdienst rondom Jom Has joa. Voorwaarde is dat de joodse gemeenschap dit zelf op prijs stelt. De raad moet op dit punt geen initiatieven ne men. Midden-Oosten Het OJEC signaleerde giste ren verder dat de belangstel ling van de Raad van Kerken voor het Midden-Oosten se lectief is. De raad heeft bijna alleen aandacht voor de posi tie van de Palestijnse christe nen in het joods-Palestijnse conflict en heeft nauwelijks oog voor de moeilijke positie van christenen in de Arabi sche landen. De Raad van Kerken is het niet eens met het verwijt van het OJEC. Eind 1984 ontstonden er grote spanningen tussen de Raad van Kerken en de joodse ge meenschap in Nederland na een bezoek van een delegatie van de raad aan het Midden- Herdenking van Jom Hajoa in de Haagse Kloosterkerk oosten. De raad pleitte toen voor een hoorzitting van de Tweede Kamer over de men senrechten in de door Israël bezette gebieden. Bovendien gaf de raad ruchtbaarheid aan een ontmoeting met de PLO- vertegenwoordiger in ons land. In beide gevallen was er geen overleg met het OJEC ge weest. Het conflict werd bij gelegd nadat de raad had toe gezegd bij al zijn activiteiten ten aanzien van het Midden oosten het OJEC te zullen raadplegen. Voorzitter Schoon van het OJEC zei verder dat weige ring van de Rooms-Katholie- ke Kerk het omstreden kloos ter in Auschwitz te verplaat sen de geloofwaardigheid van deze kerk aantast. Binnen de joodse gemeenschap bestaat grote bezorgdheid over het feit dat de RK Kerk de af spraak daarover van twee jaar geleden niet nakomt. In februari 1987 werd in Pa rijs op een gezamenlijke bij eenkomst van joodse leiders en prelaten uit de RK Kerk afgesproken dat de Karmelie tessen binnen twee jaar het klooster zouden ontruimen FOTO: JEROEN DE JONG dat op het terrein van het voormalige concentratiekamp ligt. Ook aartsbisschop Fran- ciszek Macharski van Kra- ków, in' wiens bisdom het klooster ligt, stemde toen in met dit besluit. Volgens het Joods Wereldcongres is dit niet gebeurd en daarom dreigt deze organisatie alle contacten met de RK kerk te verbre ken. LEUSDEN De vereniging Perki, die onder meer kerkdiensten voor Indonesiërs verzorgt in Den Haag en Delft, kan een eigen predikant gaan beroepen. De Nederlandse Hervormde Kerk en de Gerefor meerde Kerken in Nederland hebben hiermee inge stemd. Perki werd in 1930 opgericht als vereniging van christenen uit het toenmalige Nederlands-Indië die in Nederland stu deerden. Zij beschouwt zich nu als oecumenische gemeen schap van christenen. De vereniging betreurt het dat Indonesiërs zich vaak niet aansluiten bij de Nederlandse kerken. In plaats daarvan ko men veel Indonesische christenen terecht bij sectarische groepen of vervreemden zij geheel van het Evangelie. Vol gens de vereniging moéten ae Nederlandse kerken zich in het bijzonder verantwoordelijk voelen voor de Indonesische christenen, omdat zij het Evangelie naar Indonesië hebben gebracht. De Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken zullen het Perki nu financieel mogelijk maken een predikant te beroepen, maar zij hebben wel duidelijk gemaakt dat de In donesiërs op den duur zo'n predikant zelf moeten betalen. Kerkdiensten vormen een belangrijke activiteit van de ver eniging. Tot nu toe moest zij daarvoor een beroep doen op predikanten van de Indonesische christelijke kerk in Ne derland. De gereformeerde synode heeft de plaatselijke kerken op geroepen eventueel gratis een kerkgebouw aan de vereni ging ter beschikking te stellen. PROF. TUININGA VOOR VU-VERENIGING: LEEUWARDEN Ja renlang geloofden velen dat de mensheid was overgeleverd aan weten schap en technologie. Goddank ontdekken steeds meer mensen dat het uiteindelijk maar mensenwerk is. De crisis die mensen er varen in de wetenschap pelijke wereld is dan ook een crisis van mensen, die geen normen en waarden meer hebben. Dit hield prof. ir. E. J. Tuininga, die zich als hoogleraar aan de Vrije Universiteit buigt over de relatie tussen wetenschap en samenleving, de aan wezigen voor op een bij eenkomst van de VU-ver eniging in Leeuwarden. De hoogleraar in de maat schappelijke aspecten van de wiskunde, informatica en na tuurwetenschappen, schetste voor de belangstellenden dat het denken over wetenschap en techniek in de periode na de laatste wereldoorlog nogal wat veranderingen heeft on dergaan. Met name in de ja ren zestig was et het sterke vooruitgangsgeloof, dat aan de technologie allerlei zegenin gen toeschreef, waaronder de beëindiging van de oorlog. Terwijl voor velen de weten schap een pseudo-religie werd, waarschuwden geleer den voor de schaduwzijden van bij voorbeeld de kernbe wapening, het massaal ge bruik van computers. De hoogleraar toonde zich verheugd met het feit dat het doemdenken over technologie is doorbroken. „Vluchten kan niet meer", citeerde hij het bekende liedje, maar sturen wel? Ter illustratie noemde Tui ninga, het Chinese teken voor crisis: daarin is zowel crisis als uitdaging weergegeven. Naast overheid, de weten schap zelf, tal van maatschap pelijke organen, bezinnen nu ook de kerken via het conci liair proces zich op dit vraag stuk, signaleerde de spreker, zelf al jarenlang lid van de hervormde raad voor de za ken van overheid en samenle ving (ROS). Het werkelijke probleem is volgens hem niet de weten schap, maar de crisis die er bestaat door het gebrek aan religieuze normen en waar den. In deze technologische cultuur, die gemakzucht, indi vidualisering, desinteresse en afhankelijkheid in de hand werkt, is volgens de hoogle raar nauwelijks meer ruimte voor het intuïtieve en het spi rituele. Er wordt te veel en te vaak negatief gepraat en geschre ven over het onderwijs. Dal hoor je nogal eens zeggen. En natuurlijk is dan ook de reac tie: Valt er dan nooit iets goeds over te zeggen, is er geen goed nieuws over of uit het onderwijs? Hierbij de oogst van een klein onder zoek. Al ruim 35 jaar lang geeft het ministerie van Onderwijs een zogeheten Knipselkrant uit. Dagelijks geeft die het (ge knipte) nieuws over onderwijs door te vinden in dag-, week en (soms) maandbladen. Ik lees die krant al bijna 20 jaar, en ze is voor mij, en voor ve- maar eens met het eerste nummer te beginnen (ik ci teer alleen koppen): „Univer siteiten sceptisch over verkort programma hbo'ers", „Weten- schapsraad signaleert tekort procestechnologen", „Rector Venlo klaagt bewindslieden aan", „Amerikaanse scholie ren dom", „De vergoeding van reiskosten van beursstu denten wordt verlaagd", „Ex tra examenvakken stuiten op verzet", „Bezuinigingen tref fen platteland zeer hard" en „De hbs van vroeger wordt ten onrechte nu verheerlijkt". Uit elk van de tien nummers, tot dusverre verschenen, kan men zo'n lijst samenstellen. len met mij, een belangrijke Het is alleszins begrijpelijk informatiebron. Zoals zo veel zaken van de overheid is ook deze gepriva tiseerd. Per 1 januari 1989 wordt de Knipselkrant van O. en W. nu uitgegeven door de eveneens geprivatiseerde Staatsdrukkerij (SDU). Men gaat, zo op het oog, op dezelf de voet verder. Het leek mij een goede gele genheid, om de vraag naar het goede nieuws eens toe te passen op de eerste twee we ken geprivatiseerde Knipsel- formeerde Synode had met dat sommigen dat de keel be gint uit te hangen. Goed nieuws Is er dan geen goed nieuws te melden? Ja. Hier en daar. Maar dan wel mondjesmaat. Zo vond ik in nummer 1 uit het Reformatorisch Dagblad geknipt: „De christelijke school zit ons aan het hart ge bakken". Deze uitspraak is af komstig uiteen vraaggesprek dat de praeses van de Gere- het „doppen" in het onder wijs. Welke dwaas vindt le raar van 56 jaar oud?" Ook goed nieuws? Toch wel. Want zo realiseert men zich, het mag dan financieel voor delig voor de overheid zijn denten te vlug af is geweest. Dat is toch geen goed nieuws? Nee, maar wel dat iemand daar eens duidelijk de aan dacht op vestigt. Uit nummer drie haal ik goed nieuws voor het Gerefor meerd onderwijs. De kop luidt: „Raad van State stelt Gereformeerde schoolvereni ging te Mariënberg in het ge lijk", „Kans op Gereformeerd speciaal onderwijs Mariënberg vergroot". Dit spreekt voor zichzelf. Men heeft een beroep bij de Raad van State gewonnen. Vrede met Deetman Nummer vijf opent zowaar met de kop: „Vrede met Deet man. Akkoord over versoepe ling studieduur na lang over leg". Inderdaad goed nieuws - want dat is vrede sluiten meestal en bovendien schij nen de studenten in het over leg het een en ander te heb ben „verdiend". Toch concludeert een dag la ter het Utrechts Nieuwsblad: „Met enige voorzichtigheid kan worden geconcludeerd dat de bewindsman de stu- dat een aantal wat oudere on- Ze zullen heel lang moeten derwijsgevenden gaan „dop- studeren om datzelfde met de krant. Om eerlijk te zeggen' het viel me niet mee. Het grootste deel christelijk onderwijs. van de berichten bestaat uit kritiek op het ministerie en het signaleren van misstan den in het onderwijs. Om Uit het tweede nummer haal de ik deze kop: „Oud-school directeur Wim Velders maakt zich boos over het succes van pen", qua deskundigheid be tekent het een geweldige uit tocht van ervaring. En het is toch wel merkwaar dig, en ook betreurenswaar- minister te kunnen doen" In hetzelfde nummer 5 staat een stuk uit het blad „School" met als kop: „Het onderwijs, Deetman en de miljoenen. dig, dat allerlei 56-jarigen „er Daarin wordt afgerekend met gewoon aan toe zijn". Dan is het beeld van Deetman als er toch wel iets mis. „de braafste aller bezuini gers". Voorgerekend wordt, aan de hand van een onder zoek, dat Deetman, middels scherpe interventies in de Mi nisterraad, honderden miljoe nen aan bezuinigingen heeft weten te voorkomen. Goed nieuws toch? Als men het bovenstaande ge lezen heeft, zal men waar schijnlijk zeggen: nou, dat goede nieuws houdt ook niet over. Dat ligt ook in de aard van wat nieuws is, natuurlijk. Men kent het voorbeeld: „hond bijt man" is geen nieuws, „man bijt hond" wel! Oftewel: veel juist goede dingen over en in het onderwijs staan, komen niet in de krant. Een Kamerlid zei laatst eens: heel veel onderwijsgevenden gaan nog steeds met veel ple zier naar school, doen daar gewoon hun werk. Hetzelfde geldt ook voor vele, vele kin deren. Als men dan verder eens in de geschiedenis van het on derwijs duikt en bij jubilea, wanneer scholen 75 of 100 jaar bestaan eens bekijkt met welke geringe hulpmiddelen men het moest doen, hoe groot de klassen waren... Dan is er een geweldige vooruit gang geboekt. Toch blijft mijn conclusie: hoewel „goed nieuws" in de zen betrekkelijk is, trof ik toch te weinig aan in veertien dagen Knipselkrant! UTRECHT Het bestuur van de Acht Mei Beweging stelt in een korte verklaring in Acht Mei Post dat tussen het be stuur en een aantal vrouwen die een relatie met een pries ter hebben of in het verleden hebben gehad geen contact is geweest over een optreden op de komende Acht Mei-mani festatie in Den Bosch. Ook staat het onderwerp niet ge programmeerd voor de ko mende manifestatie. Als thema daarvoor is gekozen de macht songelijkheid tussen mannen en vrouwen, een van de zes actiepunten die door de Raad van kerken is gekozen in het kader van het Conciliair Pro ces voor gerechtigheid, vrede en heelheid van de schepping. Als motto is gekozen: vrouwen en mannen, beeld van God. Volgens de woordvoerder van de Acht mei-beweging, Jan van Hooydonk, is een pleidooi in het rooms-katholieke opi nieblad De Bazuin voor een in de openbaarheidtreding van de vrouwen op de Acht-Mei- manifestatie een eigen leven gaan leiden. De Zwolse maat schappelijk werkster Tineke Ferwerda, die onderzoek deed naar de priestervriendinnen, begroette het voorstel met in stemming en zei wel met een kraampje in Den Bosch te wil len staan. Nederlandse Hervormde Kerk Aangenomen naar Harderwijk P.J Visser te Aalburg, die bedankte voor Bodegraven en voor Hoevelaken. Beroepen te Huizen (Deelgem De Goede Herder) (toez mw.I.C. Fok- kens-de Jong, vicaris te Utrecht; te Bellingwolde J. Bijlefeld te Midwol- da en Nieuwolda en Woldendorp en Termunten-Borgsweer. Aangeno men naar 's-Gravenhage J.C. van Dongen te Baarn; naar Groot-Am- mers M.A. van den Berg te Harder- Gereformeerde Kerken Beroepen te Leeuwarden-Huizum als geestelijk verzorger van het Me disch Centrum Leeuwarden mw.drs.C.A. Boonstra te Glaner- burg, die dit beroep heeft aangeno men en reeds als zodanig werkzaam is. Aangenomen naar Westervoort J. Katerberg te Marknesse (NOP) Be roepen te Haren J.G. Arensman te Drachten. Gereformeerde Kerken vrijge- Beroepen te Enschede-Noord en te Sehildwolde T.K. van Eerden te Kantens; te Enschede-Noord voor de missionaire dienst te Irian Jaya drs. J. Janssen, kand. te Assen. Christelijke Gereformeerde Ker ken Beroepen te Rotterdam-West A.K. Wallet te Sliedrecht (Eben Haezerkerk); te Goes H.C. Mijnders te Zwijndrecht. ha lt zich bij de had rgespt niver dooi Met een colt losjes in de holster kwam Ronald Reagan jaar geleden het Witte Huis binnenlopen. Met een olijfta JtweU de hand gaat hij er vandaag weer uit. Zodra George Hei dheid Bush is beëdigd als 41e president van de Verenigde St rhvzlp verlaten Ronald en Nancy Reagan de Amerikaanse h< stad, op weg naar Californië. ensch de pc abi lo< frP" raki le v dua nen exp om STE OoK al zal pas over enige jaren een meer historisch vei woord oordeel kunnen worden gegeven, toch is wel duidjj dat met het vertrek van Reaga'n een einde is gekomen een belangrijke periode in de Amerikaanse geschiedenis acht jaren van Reagans presidentschap hebben heel wal ders opgeleverd dan velen in 1980 verwachtten en voor gelijk hielden. VOOR zover nu al valt te overzien, kan Ronald Reagan lid' beste worden omschreven als de president van de contra Na zijn aantreden in 1980 leek de Koude Oorlog te zijn te gekeerd. Reagan sprak over de Sovjetunie als „het rijk het kwaad" en de betrekkingen tussen de supermachten slechterden zienderogen. De Amerikaanse defensie-begrc steeg naar recordhoogte en de president schrok niet t SWI voor enige spierballen-politiek. de DiEZELFDE president Reagan tekende vorig jaar een r koord met diezelfde Sovjetunie, waarmee voor het een ve de geschiedenis een complete generatie atoomraketten de schroothoop werd verwezen. Bij Reagans vertrek v/ een wind van vrede, ontspanning en ontwapening doo wereld. Daaraan heeft de Amerikaanse president, even als de Russische leider Gorbatsjov, zijn bijdrage geleven je n; Een van Reagans voornaamste verkiezingsbeloftes beK^ het herstel van de Amerikaanse economie. In het eerste van zijn presidentschap leek daar niet veel van terecht te men: werkloosheid en inflatie bleven hoog. Maar bij zijn scheid kan Reagan bogen op een ongekend lange periode economische bloei, waarin de rest van de wereld is me gaan. Overigens heeft dat economische succes ook een duwzijde. Het Amerikaanse begrotingstekort, het hande kort en de armoede zijn groter dan in 1980. De rellen deze week in Miami hebben gewoed mogen als indicatie rn.e.t.' den gezien van de enorme sociale spanningen, die na jaar Reagan in de VS bestaan. yen j VTelei De toegenomen tegenstelling tussen arm en rijk in de Vj£edc overigens maar een van de smetten die aan Reagans dentschap kleven. Meer dan zijn voorgangers heeft hij te fcstru ken gehad met schandalen rond medewerkers. Door zijn ken g nier van leidinggeven ontstond een klimaat, waarin [min Iran-Contra-schandaal kon groeien. En de uiteindelijke PP R lans van Reagans buitenlands beleid is, afgezien van de J3™16"1 nadering tot de supermachten, eigenlijk pover. In twee langrijke spanningsgebieden, Midden-Amerika en het Mrjn den-Oosten, is er per saldo weinig veranderd. [ders feing Het uiteindelijke oordeel over Reagan zal echter pas LaUp paald kunnen worden, als ook duidelijk is waar de ont^ft Uii kelingen toe hebben geleid die hij in het laatste jaar van fcendi presidentschap in gang heeft gezet. Het is of de rest J w< de wereld dat nu leuk vindt of niet vanaf vanavond P''tat George Bush om dat karwei af te maken. rkt d De eerste indrukken van de nieuwe Amerikaanse presidf- en zijn redelijk hoopgevend. Waar Reagan in 1980 zijn »werLj00 vreemde" Californische vriendenkring meenam naar W hington, heeft Bush een groep zeer ervaren en deskunar 0f medewerkers om zich heen verzameld. Traditioneel wahede van een Amerikaanse president verwacht dat hij in de ee»t da honderd dagen van zijn ambtstermijn de grote lijnen van ||LV« beleid uitzet. Waar bij Reagan de ideologie voorop stond, 1 Bush te kiezen voor een zakelijkere opstelling. Dat is t zo'n slechte keuze. Half tot zwaar bewolkt DE BILT (KNMI) Het ho- gedrukgebied dat de afgelopen dagen het weer in onze omge- Duitsland tot 12 graden Zuid-Frankrijk. Alpengebied: Af en toe zon en droog. PI; ""6^" "tv.» in uini- uiiicc- ving beïnvloedde verplaatst selijk Middagtempe zich in oostelijke richting. Hierdoor krijgen fronten van oceaandepressies de gelegen heid zich naar ons land te be wegen. Morgen in de loop van de dag passeert het meest ac tieve front wat af en toe regen geeft. Na het wegtrekken van het regengebied kunnen er la ter wat opklaringen voorko men. De lucht die vannacht naar ons land gevoerd wordt komt uit Noord-Frankrijk waar het erg warm is. De tem peratuur bereikt dan het vriespunt, langs de kust enke le graden hoger. Overdag komt de temperatuur rond de 6 graden te liggen. De wind waait uit het zuidwesten en is matig maar kan langs de kust tijdelijk krachtig worden. La ter op de dag draait de wind naar het westen. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en zondag: Zuid-Zweden en Zuid-Noor- wegen: Veel bewolking en perioden met regen, in het binnenland sneeuw. Middagtemperatuur van 4 graden aan de kust tot rond het vriespunt in het bin nenland. 's Nachts lichte tot matige vorst. Benelux, Denemarken en Noord-Dui tsland Morgen veel bewolking en af en toe regen, zondag wisselend bewolkt en enkele buien, mo gelijk met sneeuw. Middag- temperatuur rond 5 graden. Britse eilanden: Half tot zwaar bewolkt en pe rioden met regen of buien. Middagtemperatuur van 5 gra den in Noord-Schotland tot 10 graden in Ierland. Frankrijk en Zuid-Duitsland: Half tot zwaar bewolkt en overwegend droog. Middag temperatuur van 5 graden in Noord-Frankrijk en Zuid- tuur in de dalen en het la land circa 5 graden. Nul- denniveau overdag oplopte tot circa 1200 meter. Spanje en Portugal: Perioden met zon en droog, de ochtend in de dalen plaat p^ lijk mist. Middagtemperati van 10 graden in het binn land tot 16 graden aan de zu kust. ItalW: pS Perioden met zon, in het no den mist, in het zuiden een I kele bui. Middagtemperati van 4 graden in het noorc N H tot 14 graden op Sicilië. kra Yoegoslavische kust en Grïiwijs se kust: s d< Perioden met zon en droji ad Middagtemperatuur rond graden. WEERRAPPORT HEDENMORGEN Barcelona Budapest Frankfurt Helsinki n d [vijs EH :qs zt iet JCW( W

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2