„Er zit enige beweging in' Een anti-revolutionair antwoord r Onbereikbaar Ratzinger niet welkom in Brazilië kerk wereld £cidóe@ouMi/r weer e GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CetdaeSouoont ZATERDAG 14 JANUARI 1989 PAG1 door Marinus van der Berg „Een haar per dag" is een boek over een meisje dat op haar tiende jaar haar vader verloor. Een buurman die heel aardig leek ontfermde zich ir haar. Totdat zijn ware gezicht aan het licht kwam en hij haar verkrachtte. Dit boek van Judy Peters is het aangrij pende verhaal van een jonge uw die in de prostitutie te recht komt én eruit komt. Ze komt eruit door de ontmoe ting met een buitenlandse jon gen die niet slechts een klant bleek, maar een oprechte be langstelling in haar toonde. Van dit boek heb ik veel ge leerd. Allereerst hoe de mens zichzelf als persoon onbereik baar kan maken en zo de ont luistering over zich heen kan laten gaan. Je kunt jezelf tot een gebruiksvoorwerp laten maken en ergens diep in je zelf, als achter een haast on vindbare en onneembare kluisdeur jezelf schuil houden. Alleen oprechte liefde breekt het slot. Dit boek heeft me ook een op een nieuwe wijze naar de wereld van de prosti tutie doen kijken. Ik probeer dit jaar een aantal keren te schrijven over intimiteit en vandaag wil ik nadenken over het verschijnsel van de onbe reikbaarheid. Mensen kunnen voor elkaar onbereikbaar wor den. Deuren kunnen dicht slaan. Kinderen verlaten het ouderlijk huis. Partners heb ben geen echt contact meer met elkaar. Een onderwijzer kan een kind in de klas niet bereiken. Zussen die als vrien dinnen waren, groeien uiteen. Bijna iedereen kent in deze wel zijn eigen verhaal. Ook in kerkelijke verhoudingen ken nen we dit verschijnsel. Hoe kan dit is de vraag die me be zighoudt en de tweede vraag is of dit een kwalijk verschijn- -sel is. Beethoven's negende symfonie zingt van 'Alle men sen worden eikaars broeders' en dat lijkt ook een evange lisch ideaal, maar wat moeten we ons erbij voorstellen? le dereen die iedereen om de hals vliegt? ledereen die met iedereen goed overweg kan? U gelooft het toch zelf niet? Waar mensen zijn, zijn irrita ties. Waar mensen zijn, zijn gevoeligheden. Een mens kan wel dromen van een versmel ten in de liefde met de ander, ir wie weet heeft van inti miteit heeft ook weet van een zaamheid. Ze grenzen nauw keurig aan elkaar. Elke mens is een eigen intimiteit die voor de één meer dan voor de an der grenzen openstelt. Een van de ergste ervaringen die een mens kan overkomen is de onmogelijkheid om te vluchten. We kennen het van onze angstdromen: we wor den achtervolgd en kunnen niet wegkomen. We zitten aan de grond vastgenageld. Een mens zoekt veiligheid. Wie r intimiteit spreekt, spreekt over veiligheid en in één adem noem ik ook: vertrouwen. Dat zijn geen vage begrippen maar zeer concrete begrip pen. Als je je in je eigen huis niet veilig voelt, of als je in je eigen huis geen begrip ont moet, als je er niet getroost wordt, dan ontvlucht je dat huis. Ik geloof dat de mens een troostzoeker is. Troost geeft een mens kracht. Er moet een plek zijn om je veilig te voelen en er moet een per soon zijn bij wie je je veilig kunt voelen. Beiden heb je no dig. Dit zijn levensvoorwaar den even belangrijk als brood en water. Iemand zei me eens: i mijn verdriet vond ik troost bij God, want God onderbrak me niet. Ik mocht alles tegen Hem zeggen.' Haar woorden waren een kritiek op de wijze waarop wij mensen vaak met elkaar omgaan: we onderbre ken elkaar te gauw en teveel. Een mens wil gehoord en ge zien worden. Mensen kunnen voor elkaar onbereikbaar wor den, als ze bij elkaar onvol doende veiligheid voelen. Een enkel woord of een enkele blik kan die onveiligheid al oproe pen. Je bent ergens en je voelt je begluurd of bekeken. Op dat zelfde moment sluit je je af. „Het pastoraat is de laatste jaren wel erg veran derd," zei iemand me. Ik ant woordde: "Er zijn altijd pasto res geweest die begrepen hebben wat zielzorg is: mild heid en niet te veel zeggen...." Mijn gesprekspartner van dat moment verstond het. Mensen worden voor elkaar onbereik baar als de hardvochtigheid heerst, als de scherpe tong zich slijpt, als de verdachtma kingen op de troon gaan zit ten en het wantrouwen heerst. Mensen worden voor elkaar onbereikbaar als de starre leer gaat heersen over het persoonlijk geweten en ge sprek niet meer mogelijk is. Dan leven we in de duistere steegjes van de prosititutie. Alleen de ware liefde brengt hier licht en toekomst. VATICAANSTAD -- Het hoofd van de congre gatie voor de geloofsleer, kardinaal Joseph Rat zinger, hoeft voorlopig niet te rekenen op een uitnodiging van de Braziliaanse bisschoppen voor een bezoek aan hun land. De bisschoppen vrezen dat de komst van Ratzinger, die zich bij vele Brazilianen door zijn conservatieve opvat tingen en zijn maatregelen tegen bevrijdings theologen weinig geliefd heeft gemaakt, alleen maar tot problemen binnen en buiten de kerk zal leiden. Dat maakt kardinaal Aloisio Lor- scheider, een van de leiders van de progressie ve vleugel in de Braziliaanse RK Kerk, duide lijk in een interview met het Italiaanse katho lieke weekblad 'Jesus'. Lorscheider persoonlijk zou Ratzinger, wiens congregatie waakt over de zuiverheid van het RK geloof, graag een maand lang in zijn bisdom op bezoek hebben om hem te doordringen van de problemen van de Braziliaanse kerk. Hij meent dat alle medewerkers van de Curie, het centrale bestuur van de RK Kerk, er goed aan zouden doen eens een aantal maanden in een bisdom in Afrika, Latijns-Amerika of Azië door te brengen om te zien wat de problemen van de kerk in die delen van de wereld zijn. Voor het praktische leven is een genie even bruikbaar als een telescoop in een schouwburg. DS BEYERS NAUDE OVER APARTHEIDSYSTEEM: De Rijksuniversiteit Groningen houdt maandag een anti-apartheidsdag. Eén van de sprekers is ds C.F. Beyers Naudé. Gisteren heeft hij in Maastricht een eredoctoraat aan de Limburgse universiteit gekre gen. Hij zal de RUG en de andere universiteiten vra gen meer dan tot nu toe te doen voor Zuidafrikaanse vluchteling'-studenten. Een gesprek met de apart heidsbestrijder. GRONINGEN „De grote tragedie van ons land is de kloof tussen er varing en begrip van de zwarte en blanke bevol king. De blanken zullen zeggen, dat het allemaal heel hoopvol is en een stuk beter gaat in ons land, maar de zwarten er varen dagelijks dat er niets is verbeterd." De Zuidafrikaanse dominee Christiaan Frederik Beyers Naudé (73), ooit verbonden aan de Nederduits Gerefor meerde Kerk, zegt niet moe te zijn van zijn jarenlang verzet tegen het apartheidssysteem. „Ik ben niet meer ambtelijk verbonden aan een kerk, maar beschikbaar voor de zwarte kerk. Ik heb dan wel veel blanke vrienden verlo ren, maar kreeg er meer Ban toe-vrienden voor terug." Hij is nu mede-directeur van een oecumenisch adviesbureau, een pastoraal centrum, waar hij mensen helpt bij het aan vragen van studiebeurzen en bij andere praktische zaken, maar ook bij het verwerken van hun leed. Hij is bezorgd over het toene mend geweld tussen de zwar te groeperingen, met name in Natal, maar als gevolg van de noodtoestand komt daar nog maar weinig van naar buiten. De correspondenten die er nog zitten passen zelfcensuur toe. Alleen de extreme situa ties komen nog door, vooral de berichten over de strijd tussen de zwarte groepen. „Het is verschrikkelijk dat de zwarten nu onderling vech ten. Als er geen onderhande lingen komen, vrees ik nog meer geweld. De blanke ge meenschap zegt wel dat er de afgelopen jaren veel verbe terd is, maar er bestaan nog steeds gescheiden woonwij ken, zwarte en witte scholen. De conservatieve blanke groepering krijgt angstwek kend meer aanhangers. De lo nen voor de zwarten zijn mis schien wel verhoogd, maar de gestegen inflatie en de kosten voor het levensonderhoud hebben die verhoging teniet gedaan. De verschillende in stanties en groeperingen zou den moeten onderhandelen over de weg naar een recht vaardiger samenleving, maar ik merk er niets van. Het zijn allemaal gissingen en theore tische verhandelingen die je hoort, in de dagelijkse prak tijk is niets 'concreets boven tafel gekomen." Van de vijf voorwaarden waaraan volgens Beyers Nau dé een rechtvaardiger samen leving zou moeten voldoen is er aan één voldaan: de pas- senwetten zijn afgeschaft, „maar er is wel een indirecte controle voor eigendomsrecht gebleven".. De thuislandenpo- litiek, de voortschrijdende mi litarisering, de economische discriminatie, die onder meer leidt tot enorme verschillen in Prof. dr. Th. van Boven (links) van de rijksuniversiteit Limburg overhandigt dr. C. Beyers Naudé de oorkonde behorend bij het ere-doctoraat in de rechtsgeleerdheid. Beyers Naudé ontving de onderscheiding voor zijn voortdurende strijd tegen de schending van de mensenrechten en de apartheid in Zuidafrika in het bij zonder. FOTO: ANP het discrimine rende opvoedingssysteem zijn pijlers die het apartheidsge bouw glanzend overeind hou den. Noodtoestand En nu is er de noodsituatie die alle Zuidafrikanen dagelijks in het harnas jaagt. „Van de vele belemmeringen is de meest hinderlijke wel het ver bod op het organiseren van enig openlijk verzet tegen het apartheidsbeleid." Beyers Naudé is niet voor „de harde lijn". Hij vertrouwt op het ge zond verstand. „Er moet meer communicatie komen, zwart en blank moeten meer geza menlijke sociale en culturele projecten opzetten, zodat er nieuwe verhoudingen kunnen groeien. Het is onmogelijk te zeggen wanneer nieuw be wustzijn zal leiden tot daad werkelijke veranderingen. Ik twijfel er niet aan dat Het komt. Maar alle terugslag en teleurstellingen van de laatste tijd ten spijt, er zit enige be weging in.' Het discriminerende onder wijssysteem in Zuidafrika is een van zijn grote zorgen. De achterstand die zwart Afrika heeft in te halen is zo gigan tisch groot dat geen maatregel voldoende is om gelijke kan sen nu te bewerkstelligen. Beyers Naudé wil daarom de hulp van de Nederlandse uni versiteiten. Beyers Naudé: „Verhoudingsgewijs halen veel meer blanken diploma's met hogere cijfers dan zwar ten. Er komen op de universi teiten wel steeds meer zwarte studenten, maar het lager en vervolgonderwijs is nog ge scheiden. De regering be weert wel dat er geen verschil meer is. Theoretisch kan het misschien zo gezien worden, maar er is geen twijfel dat er ernstig verschil is in kwaliteit van onderwijs aan blank en zwart. Er zijn wel pogingen gedaan meer scholen voor zwarten te bouwen, maar de achterstand die ingehaald moet worden is zo groot dat we nog jaren verder moeten werken om tot een rechtvaar dige situatie te kunnen ko- Uit officiële rapporten blijkt dat in 1983 73 procent van de leraren aan zwarte scholen de middelbare school niet had afgemaakt, in 1986 was dat nog maar 56 procent en in de jaren daarop is dat percentage steeds verder gezakt. De meeste blanke leraren zijn minder gekwalificeerd dan hun zwarte collega's, maar hebben wel rechten overal les te geven. De begroting voor onderwijs is jaarlijks aanzienlijk geste gen, meer dan 70 procent er van gaat naar het onderwijs aan de zwarte bevolking. Maar in de officiële gegevens is niet te vinden dat een blank kind per jaar 1654 rand kost, tegenover de 365 rand per zwarte leerling. Dat in 1984 negentien blanke 'kinde ren een leraar hadden, terwijl zwarte kinderen met hun veertigen een'leraar moesten delen. De leerboeken zijn gra tis, maar het aantal leerlingen groeit zo hard dat de invoe ring van nieuwe boeken op zich laat wachten. Beyers Naudé: „Op alle mogelijke manieren zouden de universi teiten vluchtelingen en Zuid afrikaanse studenten die in Nederland willen studeren moeten helpen om ze zo voor te bereiden op een nieuwe si tuatie in hun eigen land." MARSCHA VAN NOESEL tcHT,C* Agenda Conciliair Proces DEN HAAG Rondom het Conciliair Proces van de We reldraad van Kerken (CP) vinden talrijke bijeenkomsten plaats in de Haagse en Leidse regio. Als service aan de geïn teresseerde lezers publiceren wij op gezette tijden een agen da met daarin informatie over gebeurtenissen rond het Con ciliair Proces. Maandag 16 januari Interkerkelijke Werkgroep Den Haag: „De arme kant van Den Haag", spreker ds. J.H. Buikema (20.00 uur) in de Opstandingskerk, Daal en Bergselaan 52. KerkencontaCt Staten- en Sweelinckkwartier. Thema: Milieubehoud en economie met inleidingen van P. Nij- hoff (Stichting Natuur en Mi lieu) en N. van Lookeren Campagne (Shell). Woensdag 18 januari Werkgroep Schipluiden, bij eenkomst (20.00 uur) met Hans van Dam (Jeugd- en Jongerenpastoraat Den Haag) in „De Boeg", J. de Konin glaan 2, Schipluiden. Zaterdag 21 januari Interkerkelijke Werkgroep Den Haag: Werkochtend (10.00-12.00 uur) in „Eltheto" (achter de Bethlehemkerk, A- zaleastraat, ingang aan de Laan van Meerdervoort) over de Geloofsbrief. Inleider ds. P. Heinen. Zondag 22 januari Jongerenkoor Maranatha Den Haag zingt in de Benedictus- kerk (10.30 uur) in Rijswijk rondom het thema „gerechtig heid, vrede en heelheid van de schepping". Mededelingen voor deze ru briek zenden aan kerkredac- tie van deze krant, postbus 9, 2501 CA Den Haag. Missiebureau Roermond - Het Missiebureau van het bis dom Roermond heeft in 1988 ruim 6 miljoen gulden ont vangen. In vergelijking met 1987 was dat een stijging met 1,5 miljoen gulden (33 pro cent). Het Missiebureau staat los van de landelijke missieor ganisaties. De grootste bron van inkomsten voor het Mis siebureau was in 1988 de vas tenactie, die 1,8 miljoen op bracht. Voor Armenië werd 700.000 gulden opgehaald. „Men kan zeggen dat onze moderne westerse wereld goeddeels door de Franse Re volutie is gevormd. Maar ge vormd dan door de tegen stand zowel als door de voor stand." Aldus de befaamde Nederlandse historicus Pieter Geyl. Nederland is daar geen uitzondering op, zeker niet wanneer men bedenkt dat er vóór het uitbreken van de Franse revolutie in Nederland een beweging op gang was ge komen die op gematigde wijze dezelfde doeleinden nastreef de als de Franse revolutionai ren, namelijk die der patriot- Bovendien was deze beweging in zekere zin succesvoller. Anders dan in Frankrijk na de val van Napoleon gebeur de, was het aan haar aanwe zigheid te danken dat er een zekere continuïteit bestond en dat er na het verdwijnen van Napoleon in Nederland niet opnieuw een autoritair bewind aantrad dat zich inspi reerde op de voor-revolutio naire tijd. Maar haar welsla gen was niettemin ondenk baar zonder de Franse revolu tie. Bovendien droeg deze re volutie specifiek eigen ele menten aan zoals te zien is in de hervorming van het recht, maar ook in de organisatie van de Nederlandse staat. Deze zou niet als ten tijde van de oude republiek een losse statenbond zijn maar centraal geleid gaan worden. Dat was allemaal werk in de geest van de Franse hervormers. Hoe ingrijpend die revolutie is ge weest valt ook af te leiden uit het latere partijstelsel dat zo wel in zijn reactie als in zijn instemming op die revolutie tot diep in de twintigste eeuw met haar verbonden blijft. Tegenkrachten De tegenkrachten lieten niet lang op zich wachten. Maar zij waren lang niet altijd louter contra-revolutionair in die zin dat zij de resultaten van de Franse revolutie zonder meer verwierpen. Een van de be langrijkste representanten van deze tegenkrachten was de protestantse historicus en staatsman Guillaume Groen van Prinsterer. Hij zou ook aan de basis staan van de late re Anti-Revolutionaire Partij. Hij en de beweging die uit zijn optreden voorkwam wa ren geworteld in het Neder landse calvinisme, dat weer sterk bepaald is door het theo logisch geïnspireerd verzet te gen de Spanjaarden in de zes tiende en zeventiende eeuw. Het werk van Groen van Prinsterer is vaak gekarakte riseerd als een specifiek Ne derlandse bijdrage aan het verzet van behoudsgezinden tegen de Franse revolutie, maar men moet dan wel be denken dat het zich niet lou ter tevreden stelt met navel staren naar het verleden. De Franse revolutie werd door Groen van Prinsterer vooral vereenzelvigd met haar terreur. Deze was niet zo maar uit de lucht komen val len; het zaad daarvoor was ontwikkeld door verlichtings filosofen als Rousseau en Di derot. Hij was het daarin vol komen eens met de grondleg ger van het Engelse conserva tisme, Edmund Burke. Maar Groen ging een stap verder. Al het onheil dat de revolutie had uitgestort kwam volgens Groen voort uit ongeloof, uit verloochening van het evan gelie. Hij meende dat een ech te christen in principe anti-re volutionair moest zijn. In plaats van de revolutie het evangelie, was zijn leus. De protestantse historicus W. Aalders (1) schrijft over Groen dat „het oppervlakkige vrijheids- en gelijkheidsideaal van de Jacobijnen hem tegen stond." „Vrijheid zonder ver- worteling in de godsdienst moet noodzakelijkerwijze voe ren tot anarchie of despotie." Maar Groen was niet reactio nair. Hij zag niets in de al macht van de vorst, er moest daarentegen een tussenvorm zijn van vorstenalmacht en medezeggenschap van het volk. Om zijn opvattingen ingang te doen vinden ging Groen in de politiek en kruiste hij in lange debatten de degens met de li berale staatsman Thorbecke, opsteller van de grondwet van 1848 waarin de scheiding tussen kerk en staat werd doorgevoerd en die met de nodige wijzigingen weliswaar nog steeds van kracht is. Thorbecke was als liberaal een typisch kind van de Ver lichting. Groen hield hem voor dat het recht - en daar mee de staat - zou ontaarden als het zijn evangelische oor sprong zou loslaten. Groen wees de grondwet af en het was dan ook niet meer dan lo gisch dat hij ging streven naar handhaving van christelijke instellingen om de specifiek protestantse geest te handha ven. In isolement zag Groen zijn kracht. Verzuiling In feite neemt met zijn optre den de verzuiling een aanvang. Niet iedereen bin nen het toen nog dominante protestantisme was het echter met Groen eens. Het oor spronkelijke zeventiende- eeuwse sterk nationaal getinte calvinisme was zelf aangetast door rationalistische stromin- ïnige opvattin- gereformeerde kerk kwam daarom een be weging op gang die terug wil de naar de waarden van het oorspronkelijke orthodoxe prtotestantisme. De voorman daarvan was op het einde van de negentiende eeuw Abra ham Kuyper. Hij richtte niet alleen een nieuwe gerefor meerde kerk op, hij stichtte ook een eigen universiteit, de Vrije Universiteit van Am sterdam en was in eigenlijke zin de stichter van de Anti-re volutionaire Partij. De ge- dachtenwereld van Groen is in programma van deze nieu we partij terug te vinden. Kuyper recruteerde de aan hang voor ziin partij onder de vaak arme „kleine luiden", de grote groepen gereformeer den op het platteland die nog geen kennis hadden kunnen nemen van moderne opvat tingen. Toen Kuyper in 1879 de Anti-Revolutionaire partij oprichtte, was de sociale kwestie een belangrijk item geworden en dat werd weer- piegeld in het programma. De Anti-Revolutionaire partij zou zich na de oorlog steeds meer ontwikkelen tot een principieel vooruitstrevende partij. De naam zelf van de partij werd een anachronisme. Want in woord en daad maakten de nazaten van Groen en Kuyper zich in feite sterk voor de idealen van de Franse revolutie. In geen en kele andere christelijke partij werd meer werk gemaakt van het beginsel dat evangelisch geloof verplicht tot maat schappelijk engagement en streven naar rechtvaardig heid. De Anti-Revolutionaire partij ging op het einde van de jaren zeventig op in het Christen-Democratisch Appél (CDA), een bundeling van confessionele krachten waar in tot woede van menige oude anti-revolutionair een prag matische politiek, neerko mend op het beheersen van tegenstellingen, de overhand kreeg. PAUL VAN VELTHOVEN (1) Dr. W. Aalders: De overle vingskansen van een prote stantse natie. Uitgave J. Voor hoeve, Den Haag. Gekoppelde dubbele dreigt ■k] os-r. eld c BlJ de Parijse conferentie over chemische ontwap heeft vijf dagen lang zoveel potentiële splijtstof op tafel gen onder meer als gevolg van kwesties rond Iraq dat de publikatie van een unanieme slotver] als een positieve uitkomst kan worden beschouwd. D eenkomst heeft echter zo weinig concrete resultaten verd, dat er desondanks toch van een mislukking moet den gesproken. HET tastbaarste resultaat van Parijs is dat opnieuw ei'mom landen het uit 1925 stammende protocol van Genève hel DA anl akt. B< leden JD 27) de W ;en is getekend. Maar dat verbiedt slechts het daadwerkelij] bruik van chemische strijdmiddelen; pogingen om odNLH produktie en het in voorraad hebben van gifgassen te ve den zijn mislukt. Concreet en hoopgevend was ook de deling dat de Sovjetunie een begin gaat maken met he ruimen van haar, volgens westerse deskundigen gigant voorraden gifgas. De pluspunten van het beraad in Parijs kunnen niet) hullen dat er nog torenhoge obstakels uit de weg mt worden geruimd, alvorens de gedroomde gifgasvrije wi J/RIT een feit zal zijn. Indien in de toekomst op gezag van de h vro nigde Naties een verbod op de produktie en het bezit nvou strijdgassen zou worden uitgevaardigd, gesteld dat ook0uwd technische controle-probleem zou worden opgelost, danjeg, 1 de juridische vraag naar de sancties. iar 'er lid 2 Het protocol van Genève is zeer recent met voeten g|aar d den door landen als Iraq, Libië en Angola, die aan hunlnwoc nen- en buitenlandse oorlogsfronten gifgas hebben gebrfn ze Daarop is geen enkele sanctie gevolgd, geen uitstoting ufiders. gemeenschap van beschaafde volkeren. En ook in F)en ni heerste een dodelijke, diplomatieke stilte. :en w i ooi De hoop dat de conferentie in Parijs toch nog tot een si !'en zou uitgroeien werd volledig teniet gedaan door de weigeen 1 van de Arabische landen af te zien van de produktie en.!? z\ gebruik van chemische wapens. Zij koppelen de vernieti rc van de „atoombom van de armen" (zoals chemische wa wegens de eenvoudige produktiemethode wel worden noemd), aan de vernietiging van de kernwapens. En da hebben de Arabische landen niet de VS en de Sovjetuni het oog, maar wel Israel. '6.v'"' nder ISRAEL beschikt volgens betrouwbare schattingen ovei611 ker tweehonderd atoombommen. Israel heeft nooit tege hun sproken dat het over kernwapens beschikt. Het land lietetense bij de verklaring, dat het nooit als eerste kernwapens zot ee bruiken in het Midden-Oosten. Bij de nucleaire dreiging jjg0™ Israel sinds vele jaren over het Midden-Oosten laat han"'Bafn heeft zich nu een veel reëlere Arabische dreiging met cb orheit sche wapens gevoegd. Weliswaar was die dreiging er ruglop vóór de Parijse conferentie, maar tijdens de vergaderin11 huv* de Franse hoofdstad is de koppeling van de dubbele drei 'a*ie! voor het eerst formeel aan de wereld verkondigd. *L h j Jlburj hun i bc WEERRAPPORT Opklaringen na regen en veel wind DE BILT (KNMI) In de loop van de dag trekt een kou front met regen over ons land, waarna er enkele opklaringen komen. Het front behoort bij een zeer diepe depressie ten zuiden van IJsland. Rond dit druksysteem worden winden van orkaankracht gerappor teerd. Zover komt het bij ons niet, maar de zuidwestenwind wordt aan onze kust wel hard, windkracht 7 en in het Wad dengebied mogelijk enige tijd stormachtig, windkracht 8. De aangevoerde lucht is tamelijk zacht, zodat de middagtempe- ratuur tot ongeveer 8 graden kan oplopen. Ook de komende dagen blijven de temperaturen ver boven normaal. Weersvooruitzichten voor di- zuid-umbur e Europese landen, mede- Aberdeen gedeeld door het KNMI, geldig Barwiona voor morgen en maandag: Budapest Zuid-Scandinavië: Veel be wol- Bruss«iU* king en perioden met regen. Middagtemperatuur rond 6 Frankfurt graden. In de nacht tempera- Genève tuur om het vriespunt. Innsbruck Denemarken: Veel bewolking perioden met regen. Mid- Las paimas dagtemperatuur rond 7 gra- Lissabon den. Londen Britse Eilanden: In het noor- Malaga den veel bewolking en perio- Maiiorca den met regen. In het zuiden Moskou half tot zwaar bewolkt en Munchen droog. Middagtemperatuur gtee rond 10 graden. parijs Praag Benelux en noordelijk Bonds- ^[JJ® republiek Duitsland: Veel be- Stockholm wolking en mogelijk wat mot- regen. Middagtemperatuur zurich rond 8 graden. Frankrijk en de rest van de Bondsrepubliek: Zonnige pe rioden en plaatselijk mist. iagtemperatuur van 9 gra den langs de Atlantische kust tot 5 graden in zuid-Duitsland. Langs de Middellandse Zeek ust rond 13 graden. Rond 7 graden in het Franse binnen land, waar in de nacht plaatse- Alpenlanden: In de dalei j{( lage gebieden mist en lage wolking, bij een tempera van om het vriespunt. i Portugal: In het den bewolking, elders zoni perioden. Middagtempera ijsw rond 13 graden langs de At jndel tische kust, rond 16 gra langs de Middellandse Zeei en en omstreeks 9 gradenansPc het binnenland. ers) astgel bon 111°°P irhar Italië, Joegoslavischt i Griekse kust: In noord-I mist en het zuiden wat be\f king, elders zonnig. Mid< temperatuur van om het vi endgi punt in het noorden, tot graden in het zuiden. erder 1 Mm pbartoe MISSCHIEN KUNT U OOK IETS DOEN. GEEF VOOR DE BEHANDELING VAN SUIKERZIEKE I ON PR Ecole 2585* Ve mi; ijsw: ichtig •rkèm i/of n e mili astgeb achter dect oor sti en vai Oor oi ormde iaand( in sof euren, 'erpen -DEK ION JEN POIT Kr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2