Onzeker toekomstperspectief
voor hedendaagse jazzmuziek
bioscopen
jlonderden begeleiden
ohnny Jordaan naar
es ijn laatste rustplaats
HISTORISCHE REUZEN EN HEDENDAAGSE KLONEN
Verfrissende gekte van
Waardenberg en De Jong
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): A Fi»h called
Wanda (al); 18.45. 21.15. zo. 16.15.
Nieuwe avonturen van Pippi
Langkou* (al); za. zo. wo. 13.45.
EUROCINEMA II: Moonwalker
(al); 18.45. za. zo. wo. 13.45. zo.
ook 16.15. Masquerade (al); 21.15.
EUROCINEMA III; Who framed
Roger Rabbit (al); 18.30, 21.00. za.
zo wo. 13.30. zo. ook 16.00. EU
ROCINEMA IV: Coming to Ameri
ca (al); 18.45, 21.30. Frank en Frey
(al); za. zo. wo. 14.00. zo. ook
16.15.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Who framed Ro
ger Rabbit (al); 19.00, 21.15. za.
zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39, tel. 124130): A
Fish called Wanda (al); 14.30,
19.00, 21.15. Willow (al); 14.30,
18.45, 21.15. Moonwalker (al);
14.30, 19.00. Frantic (12); 21.15.
Big (al); 14.30. 19.00, 21.15. Frank
en Frey (al); za. zo. wo. 14.30. Co
ming to America (al); 19.00, 21.15.
•TRIANON (Breestraat 31. tel.
123875): De ondraaglijke lichtheid
van het bestaan (al); 20.00. za. zo.
ook 14.00. REX (Haarlemmer
straat 52. tel. 071-125414): Candy
strippers II (16); 14.30, 19.00,
21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Midnight Run (al); 19.00, 21.15. za.
wo. 14.45. CITY THEATER II:
Good morning Vietnam (al); 19.00.
zo. 14.45. Jungle Book (al), za. wo.
14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Coming to Ame
rica (al); do. t/m za. 19.00. ma. t/m
wo. 20.15. za. zo. wo. 15.45. A
prayer for the dying (16); do. t/m
zo. 21.15. The unbearable ligh
tness of being (aL); do. t/m wo.
20.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
Jungle book; za. zo. wo. 14.00. De
reddertjes; za. zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13.269): Salsa (al); vr. za.
zo. 20.00. Manna's war (12); ma. di.
wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
The princesa bride; za. zo. wo.
14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel.
463500). A fish called Wanda (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2
Scrooged (al); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ASTA 3 Beetlejuice (al); 14.00.
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. BABYLON 1 (Win
kelcentrum Babylon, tel. 471656):
A fish called Wanda (al); 14.30,
17.00, 19.30, 21.45. BABYLON 2:
Tucker, the man and his dream
(al); 14.30, 16.45. 19.00. 21.30.
BABYLON 3: Spoorloos (16);
14.30, 17.00, 19.30, 21.45. CINE-
AC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637):
Willow (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00. 18.45, 21.30. CINE-
AC 2: Di* hard (16); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. CINEAC 3: Midnight run
(al); 18.45, 21.30 do. vr. ma. di.
ook 14.00. METROPOLE 1 (Car-
negielaan, tel. 456756): Who fra
med Roger Rabbit (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 2:
Arthur 2 on the rocks (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 3:
Moonwalker (al); 14.00. 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 4: De on
draaglijke lichtheid van het be
staan (al); 20.30. do. vr. ma. dl. ook
14.00. METROPOLE 5: White
mischief (al); 18.45. 21.30. do. vr.
ma. di. ook 14.00. ODEON 1
(Herengracht 13, tel. 462400): Big
(al); 13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2:
Coming to America (al); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00.
18.45. 21.30. ODEON 3; Who
framed Roger Rabbit (al); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00.
18.45, 21.30. ODEON 4: 18
Again (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo.
13.30, 16.00, 18.45, 21.30. STU
DIO 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Bagdad cafe (16); 19.15,
21.45. zo. wo. 14.00. STUDIO 2:
Good morning Vietnam (16);
19.00. 21.30. STUDIO 3: Frantic
(al); 19.00, 21.30. HAAGS FILM
HUIS: Zaal 1: Distant voices, still
lives; 19.30, 21.45. zo. ook 14.00.
Zaal 2: Hermetisch zwart; 19.30.
21.45. zo. ook 14.00, 16.15. Zaal 3:
do. ma. 20.00. vr. za. wo. 19.30,
21.45. di. 19.30, 22.00. La null de
Varennes; do. Th* go between; vr.
The servent; za. The last tycoon;
zo. Turtle diary; ma. Betrayal; dl.
The French lieutenants woman;
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Young guns (16); za.
00.15. CINEAC 2: Messenger of
death (16); za. 00.15. CINEAC 3:
Fatal attraction (16); za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3. Walt Disney's Frank
en Frey; za. wo. 14.00. zo. 13.15,
16.00. METROPOLE 4: Pippl
Langkous; za. wo. 14.00. zo. 13.15,
16.00. METROPOLE 5: Frank en
Frey; za. wo. 14.00. zo. 13.15,
16.00. STUDIO 2: Jungle book;
zo. wo. 14.15. STUDIO 3: Bambi;
zo. wo. 14.30.
'AGIJ*
.UNST EcidócSoutcwit ZATERDAG 14 JANUARI 1989 PAGINA 11
Ijjkj ilkBoek pakt stevig uit
ge aa J)ag yan
teratuur" met
SJE ntmoetingen
Saijk**' izer-schrijver
apk. Se
)2'" IN HAAG Het Neder-
ïds Congresgebouw staat
iensdag 1 maart open voor
Bmoet worden, aldus orga-
tor Stichting BulkBoek,
et grootste literaire festival
VEG 4E t°°it in Nederland is gehou-
akelden". Verdeeld over zes zalen
met gurdt van 's morgens half elf
huis. 's middags half zes een de-
ijk programma geboden,
araan vierentwintig Neder-
idse en Vlaamse auteurs
•lnemen, die hun lezers niet
badkafeen met open armen ont-
iche eringen, maar met hen ook in
ge: gi cussie willen treden,
waskar hele dag staat in het teken
de ontmoeting tussen jon-
lezers en auteurs, onder
onder enig voorbehoud,
i Wolkers, Harry Mulisch,
tonne Keuls en Marga Min-
Zij lezen voor uit eigen
rk, vertellen erover, signe-
hun boeken en zijn bereid
>ver in discussie te gaan.
^ze evenementen worden af-
^visseld met, als het even
vrolijke intermezzi van
cabaretiers, onder
j^Rhje Brigitte Kaandorp en
y^yfllns Dorrestijn.
T®^~jganisator Stichting Bulk-
wfck stelt zich bovendien een
L Aital talkshows voor onder
Tding van onder anderen
ins van Willigenburg en
jans de Rover, waarin schrij-
irs en speciale gasten discus-
3 jren over onderwerpen op
gebied van de literatuur.
__jkende Nederlanders uit de
van de politiek, sport
j kuituur, onder wie minis-
j-president Ruud Lubbers,
^ok, Monique van de
ICAIn en Noraly Beyer vertellen
hun favorite boek of
drijver. In de bioscoopzaal
jrden vier verfilmingen van
derlandse (literaire) boeken
KI'ïloonc' en *n toneelzaal
1 p| n voorstellingen te zien van
w ;ciaal voor jongeren geselec-
irde theaterprodukties. Bo
ndien wordt een tentoon-
lling ingericht rond het the-
nbersl ••^an inspiratie tot lezer",
arters" °Pen podium biedt een
urlopend programma met
erviews, optredens, boeken-
lingen en de bekendmaking
de winnaar van de jonge-
e< iprijs in de CPNB-wedstrijd
film wat ik lees". Voor
Pre,%e wedstrijd zijn jongeren
'n- twintig jaar uitgenodigd
i reclamefilmpje te maken
an wqer een roman, een nouvelle
or t een kort verhaal. De win-
y Ger^ar van een soortgelijke prijs,
pi ar dan voor oudere lezers,
leetinirdt bekendgemaakt op het
ekenbal bij de opening van
Boekenweek 1989 - 8 t/m
maart - die als thema heeft
L 33c|oek en Film". Aan deze
fag van de literatuur" wer-
n mee de Stichting CPNB,
irijvers School Samenle-
an( ig, De Meervaart, Letter-
ndig Museum en de Ko-
iklijke Academie van Beel-
nde Kunsten.
[STERDAM Vele
inderden mensen heb-
gistermiddag de zon-
overleden zanger
1 hnny Jordaan naar zijn
atste rustplaats op de be-
fplaats Vredenhof in
nsterdam begeleid.
)r de begrafenis werd in
door Johnny Jordaan veel
voorèzongen Westerkerk in de
fnsterdamse Jordaan een
wl h Uwdienst gehouden, in
3-ki nwezigheid van onder an-
iurt. i ren burgemeester Van
0 Rijn van de hoofdstad, ko-
lel Boschhardt van het Le-
jnrui r des Heils en artiesten als
ei. oifcnte Leen, met wie de
kleden zanger veel heeft
nengewerkt, André van
in de stampvolle kerk,
ook van binnen in res-
iratie is, bevonden zich ui-
raard vele Jordaners, be-
jpners van de Amsterdamse
lurt waarover Johnny Jor
dan of Jan van Musscher,
s hij werkelijk heette, zo
veel liedjes heeft gezongen.
„Vandaag neem ik afscheid
van de grootste rijkdom die
ik bezat, mijn lieve vriend
Jan", aldus zei Johnny's le
venspartner Ton Slieren-
drecht in een bewogen toe
spraak in de kerk, waarbij
hij zijn tranen tenslotte de
vrije loop liet. Voor zijn
overlijden had Johnny Ton
nog laten weten dat als hij
alles nog eens over mocht
doen hij dezelfde carrière op
dezelfde manier zou doen.
„Amsterdamn is een stukje
armer geworden met het
overlijden van Johnny Jor
daan", zei voorganger ds.
Nico ter Linden, met wie de
zanger een „zeer bijzondere
band had". Ter Linden
noemde Johnny Jordaan
„Een jongen uit Mokum, met
een gevoelige kant die nooit
kapsones had. Je moest wel
van hem houden", aldus de
predikant.
Bij aankomst van de witte
lijkwagen met een lange rij
van zwarte volgauto's op de
esidentie Orkest
rengt serenade
de ni»n Hans Vonk
van
reert?fclSTERDAM Hans
nk, de van een verlam-
bij 0 ngsziekte herstellende
ef-dirigent van het Resi-
jx_. ïtie Orkest, krijgt van
li>l|jn" orkest een wel heel
tonder cadeau aangebo-
i: zondag brengt het or-
t in het ziekenhuis van
VU een serenade aan
SUCOf k
daar( bliek is daarb niet
lkom. De regels van het
kenhuis en het belang
de patiënten sluiten
uit.
Barenboim stapt op bij Opera Bastille
PARIJS Daniël Barenboim wordt niet de directeur van het
nog in het bouwstadium verkerende Franse operagebouw Bastil
le in Parijs. Volgens Pierre Berge, voorzitter van de raad van
bestuur van de Opera Bastille, kon Barenboim zich niet meer
vinden in het salaris dat hem was aangeboden. Barenboim
meent echter dat er contractbreuk is gepleegd. In een voorlopig,
vierjarig, contract, dat vorig jaar werd getekend, had de Franse
regering hem een jaarsalaris aangeboden van ruim 2 miljoen
gulden. Hij moest dan wel vier maanden per jaar bij de Opera
zijn. Later werd hem echter een ander contract voorgelegd,
waarin hij 1,2 miljoen gulden zou krijgen, en slechts voor twee
jaar aan de opera zou zijn verbonden. Barenboim besloot daarop
op te stappen.
Enkele bekende mucici, waaronder Pierre Boulez, Herbert von
Karajan, Jessye Norman en Sir Georg Solti hebben gisteren een
bericht naar president Mitterrand en de Franse minister van
cultuur, Jack Lang, gestuurd waarin ze hun steun aan Baren
boim betuigden. „Als Barenboim niet als artistiek directeur aan
de Opera verbonden blijft, kan ons aandeel in het project in ge
vaar komen," zo dreigden de musici.
Stockhausen
Componist Karlheinz
Stockhausen is momenteel
in ons land om een serie
uitvoeringen van zijn werk
te leiden in Amsterdam,
Utrecht, Groningen en Den
Haag. Gisteren was hij in
het Concertgebouw te vin
den, volgende week zater
dag in Den Haag, in het
muziektheater aan het
Spui.
FOTO: ANP
Capitool over milieu
HILVERSUM Het Capitool
heeft morgen (Nederland 3, 12.00 -
12.45 uur) als onderwerp de bekos
tiging van een schoon milieu. Di
recte aanleiding is het milieu-ak
koord dat deze week is gesloten
tussen FNV en VNO. De gasten
zijn: A. Goedmakers, milieukundi
ge en tweede vice-voorzitter van
de PvdA, H. van Heel, directeur
van Hoechst Holland, J. Stekelen
burg, voorzitter FNV en P. Winse-
mius, oud-minister van milieu-be
heer.
Presentator is F. Verbakei. In Pa-
noramiek van zondagavond (Ne
derland 3, 20.55 - 21.25 uur) onder
meer aandacht voor de vertrek
kende en komende president van
de Verenigde Staten.
Maguy Marin maakt choreografie voor Nationale Ballet
AMSTERDAM Bij Het Nationale Ballet wordt momenteel een
nieuwe produktie ingestudeerd van de Franse choreografe Ma
guy Marin. Het ballet, dat nog geen titel heeft, gaat op 20 februa
ri in het Amsterdamse Muziektheater in première en reist daar
na door naar onder meer Den Haag. Marin zet haar ballet, haar
eerste voor Het Nationale Ballet, op de Brandenburgse concerten
no. 2 en 3 van Bach. De Éiuard van Beinum Stichting en de
Stichting Het Muziektheater hebben de opdracht aan Maguy
Marin gegund op voordracht van een internationale'commissie.
Deze bestond uit Pina Bausch, Rudolph Nureyev, Gérard Violet
te, Toer van Schayk en Marcel Armand van Nieuwpoort.
Geen krant ontvangen Bel
tussen 18.00 en-19.00 uur, za
terdags tussen 14.00 en 15.00
uur, telefoonnr.071-122248 en
uw krant wordt nog dezelfde
avond nabezorgd.
DEN HAAG In de
Jazzwereld van nu zijn
twee tegenstrijdige ont
wikkelingen gaande. Er
zijn meer jazzmusici dan
ooit en het gemiddelde ni
veau van de musici is nog
nooit zo hoog geweest. Te
gelijkertijd sterven de
ware jazz-groten uit. De
jonge musici zijn vakbe
kwaam, flexibel en dege
lijk geschoold. Zij hebben
echter niet de persoonlijk
heid van de trendsetter
van weleer. Hoe is deze
merkwaardige situatie
ontstaan?
De oorzaken zijn niet allemaal
even gemakkelijk op te spo
ren. Gemakkelijk vast te stel
len is, waar die stijgende vak
bekwaamheid vandaan komt.
De scholing is verbeterd. Vak
opleidingen voor jazzmusici
schoten in de afgelopen tien
jaar overal in de wereld als
paddestoelen uit de grond. Na
genoeg ieder conservatorium
in Nederland heeft thans een
eigen jazz-afdeling.
Het aantal leerlingen stijgt ge
stadig. Op dit moment volgen
ongeveer elfhonderd studen
ten zo'n opleiding, dus het is
aannemelijk dat in de afgelo
pen zomer minstens honderd
vijftig jonge jazzmusici hun
bul in ontvangst namen. Wie
geen zin heeft in zo'n dagop
leiding, kan workshops vol
gen, of privé-les nemen bij een
van de gediplomeerde swin
gers.
Tevreden
Vooral oudere musici zijn te
vreden met deze stand van za
ken. De beroemde tenorsaxo
fonist Al Cohn (1925-1988):
„Het musician-ship is, over het
algemeen, enorm toegenomen.
Als ik vroeger, op toernee, met
plaatselijke ritme-secties moest
spelen, was het altijd maar af
wachten waarmee je werd op
gescheept. Nu zijn overal ter
wereld steeds goede muzikan
ten beschikbaar. Ik speel soms
met jongens die ik niet ken en
vaak piepjong zijn. Maar vanaf
de eerste noot staat het. Het is
niet te geloven".
Op plaatselijk niveau hebben
de conservatoria al een paar
goede solisten opgeleverd, zo
als Jarmo Hoogendijk, de 23-
jarige trompettist die in sep
tember met Charles McPher-
son op de podia stond en de
even oude pianist Rob van Ba-
vel, in november vorig jaar
winnaar van een tweede prijs
bij het prestigieuze Thelonious
Monk-concours in Washing
ton.
De jongelui die nu afstuderen
aan de jazzacademies in Hil
versum, Keulen of Berkeley
(VS) zijn in menig opzicht
zelfs beter dan de beste musici
uit de jazzgeschiedenis. Trom
pettist Chet Baker zou met zijn
gebrekkige techniek niet eens
door het toelatings-examen
komen. Tenorsaxofonist Zoot
Sims wist verschikkeliik wei
nig van akkoorden. Billie Ho
liday had een beperkt bereik,
en je moest haar niet vragen
in welke toonsoort ze zong.
Louis Armstrong kampte met
een problematische embou
chure en deed zang-technisch
alles fout. Bassist Paul Cham
bers speelde vals, zijn collega
bassist Charles Mingus speelde
nog valser. Strijken konden ze
geen van beiden.
Wat een knoeiers, eigenlijk.
Maar ze hadden wèl persoon
lijkheid. Ze veranderden de
koers van de jazz. En zijn alle
maal dood.
Public Relations
De lijst van musici die in de
afgelopen twaalf maanden zijn
overleden is ook deze keer im
posant: Dick Wellstood, Chet
Baker, Slam Stewart, Memphis
Slim, Dannie Richmond, Jaco
Pastorius, Sy Oliver, Warne
Marsh, Willis Jackson, Woody
Herman, Gil Evans, Joe Alba
ny, Al Cohn, Eddie Vinson,
Harold Vick, Frank Rehak,
Pony Poindexter en vele an
deren.
Wie moeten deze overleden
jazzhelden vervangen? De jon
ge helden die in 1988 de mees
te aandacht van de pers kre
gen waren de tenorsaxofonis
ten David Murray (33), Court
ney Pfne (24), Branford Marsa-
lis (28) en trompettist Wynton
Marsalis (26). Wie hun concer
ten bezoekt en naar hun pla
ten luistert, bekruipt al snel
het vermoeden dat hun roem
wellicht in de eerste plaats het
resultaat is van een goed wer
kend public relations-appa-
raat.
Vooral Wynton Marsalis krijgt
veel steun van p.r.-functiona-
rissen en marketing-deskundi-
gen. Wynton kwam een paar
jaar geleden onder de hoede
van CBS, de grootste platen
maatschappij ter wereld. CBS
zorgt voor een wereldwijde
distributie, goed ogende hoe
zen, indrukwekkende persbe
richten en pretentieuze hoes
teksten.
Van Wynton verscheen in
1988 het dubbelalbum 'Live at
.The Blues Alley'. Hierop
Charles Mingus, nog valser dan
speelt de trompettist, in een
akoestische kwartet-bezetting,
enkele standards en wat eigen
werk. Wynton kan verschrik
kelijk goed trompet spelen.
Het ontbreekt hem echter aan
orginaliteit en durf: hij klinkt
als een technisch verbeterde
versie van Miles Davis anno
1965. Volgens Wynton en zijn
beschermheer, de criticus
Stanley Croutch, is het met de
jazz sindsdien helemaal fout
gegaan en zij beschouwen het
als hun taak de jazzwereld
weer in het rechte spoor te
brengen.
Na het aanhoren van een
plaatkant denk je vermoeid: ja,
je kan virtuoos trompetspelen,
je ként je akkoorden, het is al
lemaal enorm verantwoord,
maar doe dat colbertje nou
eens uit, en ga uit je bol. „He
doesn't blow, man", zei zijn
collega Woody Shaw op gerri-
teerde toon. En inderdaad,
Wynton „blowt" niet. Hij staat
alleen maar allergewichtigst
de Afro-Amerikaanse traditie
te vertegenwoordigen.
Wyntons oudere broer, de te
norist Branford, heeft aanzien
lijk minder pretenties. Hij
houdt gewoon van saxofoon
spelen en hij doet dat met aan
stekelijk plezier. Een muzikale
persoonlijkheid is Branford
Paul Chambers en die speelde
echter al evenmin. Op de hoes
van zijn recente plaat Renais
sance - ook weer verschenen
bij CBS - bedankt hij niet al
leen de gebruikelijke produ
cers en familieleden, maar
ook, heel ontwapend, vier be
roemde tenoristen: John Col-
trane, Sonny Rollins, Ben
Webster en Wayne Shorter.
Een lijstje dat getuigt van zel
finzicht. In Just One of Those
Things lijkt hij op Coltrane, in
St. Thomas op Rollins, in Love
Stone op Wayne Shorter en de
ballad Lament is op smaak ge
bracht met een snufje Web
ster.
Raadsel
De wat oudere tenorist David
Murray (33) werd twaalf jaar
geleden door enkele Europese
critici binnengehaald als dè
opvolger van John Coltrane
en Charlie Parker. Zijn spel is
gespeend van iedere nuance.
Bovendien beheerst hij noch
zijn instrument, noch de ak
koorden.
Op 11 juni trad Murray op in
het Amsterdamse Bimhuis.
Voor een bomvolle, zeer aan
dachtige zaal vertolkte hij op
wel buitengewoon klunzige
wijze een serie standards. Het
dieptepunt was Murray's straf-
vals...
feloze verkrachting van Duke
Ellingtons In A Sentimental
Mood, die slechts verstoord
werd door het gestommel van
Ellington die zich omdraaide
in zijn graf.
Vanwaar dat gebrek aan ster
solisten? Misschien dat de sti
mulans ontbreekt. De publieke
belangstelling voor jazz is te
genwoordig uiterst gering.
Dexter Gordon, de grote te
norsaxofonist, speelde eind ja
ren veertig Tenorbattles met
Wardell Gray. Dexter herin
nert zich in een interview dat
de jeugd er op straat over ru
ziede wie nou toch de beste
was.
Jarmo Hoogendijk
Die tijd ligt ver achter 'ons.
Glamour bestaat niet meer in
de jazzwereld. Neem de 23-ja-
rige trompettist Jarmo Hoog
endijk. Hij kreeg de Pall Mali
Swing Award en speelde in
middels met Amerikaanse co
ryfeeën. Jarmo is dus een ster,
zou je zeggen. Maar wat houdt
dat in?
Jarmo: „Ik moet iedere dag te
lefoongesprekken voeren om
mijn schnabbeltjes te regelen,
en dat zal wel zo blijven. Als
ik met mijn platendebuut (He-
art of the Matter, verschenen
oto: pr
op Timeless) een beetje uit de
kosten kom, ben ik al dik te
vreden."
Met de oudere vedetten is het
niet veel beter gesteld. Als de
drie beste jazzmusici van Ne
derland kunnen worden ge
noemd altsaxofonist Piet
Noordijk, drummer John En
gels en pianist Rein de Graaff.
Hun dagelijks bestaan ziet er
al even weinig florissant uit.
Noordijk verdient7 zijn brood
in het Metropole Orkest, De
Graaff werkt in een groothan
del in elektro-technische appa
ratuur en Engels speelde re
centelijk in een miniem jazz-
kroegje in Amsterdam.
Inderdaad, de stimulans ont
breekt. De jongens die Dexter
en Wardell aanmoedigden, en
samen met Lionel Hampton
door de vloer van de Apollo-
hal zakten, zijn uitgestorven of
blijven thuis. Jazzmusici spe
len voor halflegen zalen.
Volgens sommigen zijn de
jazzopleidingen de schuldigen.
De leraren zouden te behou
dend zijn en zich alleen bezig
houden met technische zaken.
De opleidingen zouden zich
bezighouden met (Nedley El-
stak:) „het afleveren van klo
nen". Al zou dat nog wel mee
vallen.
JEROEN DE VALK
zaal in, en daarna nog allerlei
ballen: pingpongballen, door
twee golfers met miniclubs van
een hoofd geslagen, ballen aan
touwen van twee kleuters in
windjacks (maar die krijgen ze
even hard terug, want er zit
een touw aan), en ballen van de
heren als zeehond in vuiniszak-
kenpak. Ik was blij dat ik geen
omaatje was met een brilletje
op mijn tere neusje.
Maar waar gaat het over? Ik
kan het u niet zeggen. Dat is te
gelijk de kracht en de zwakte
van de voorstelling. Er is al ge
noeg tam- en keurigheid op de
vaderlandse cabaretpodia met
een geforceerd kloppend ge
maakt verhaaltje en gevoelige
liedjes ertussendoor, dus deze
twee nieuwe wilden zijn van
harte welkom. Leve de losge
slagen zottigheid en de mooie
bizarre invallen uit Rotterdam,
een soort Monty Python anno
nu. Tegelijkertijd doet die wilde
diversiteit wat af aan het effect
van het programma doordat de
onderdelen vaak niet goed zijn
afgewerkt. Het begin van een
nieuw stukje is overdonderend
leuk, maar als een scène een
tijdje doorgaat en dan zonder al
te veel noodzaak stopt, is dat
niet sterk. Zeker niet als de
overgang wéér bestaat uit een
bassolo, met hoeveel inzet die
ook wordt gespeeld. Toch zijn
deze grove, maar niet banale
humoristen een aanwinst. Hun
eerste programma is niet per
fect, maar zit zo vol gekte en
ideeën dat de verwachtingen
hoog gespannen blijven.
DICK VAN TEYLINGEN
Drukte voor de Westerkerk in Amsterdam, waar vele honderden mensen gisteren de rouwdienst
voor Johnny Jordaan bezochten. foto: anp
begraafplaats hadden zich
daar al honderden belang
stellenden verzameld. In de
aula van de begraafplaats
hield orkestleider en musicus
Ilarry de Groot, die vele van
Johnny's liedjes maakte, een
toespraak. „Johnny had een
groot talent, dat hij voor de
volle honderd procent ge
bruikte. Zulke artiesten wor
den misschien maar één
maal in de honderd jaar ge
boren", aldus de Groot.
Na het spelen van enkele
van Johnny's liedjes, die ook
buiten de aula te horen wa
ren, begeleidden de toen on
geveer duizend aanwezigen
de overleden zanger naar
zijn rustplaats.
Martin van Waardenberg en Willried
de Jong spelen „De gekkengalerij".
Gezien in Diligentia op 13 januari.
Vanavond herhaling.
„De gekkengalerij". Je wordt er
niets wijzer van, maar een bete
re naam voor het programma
van Martin van Waardenberg
en Wilfried de Jong valt moei
lijk te bedenken. Het is een
permanente opeenvolging van
idiote invallen en verfrissende
zottigheid, uitgevoerd met de
contrabas en een maximale fy
sieke inzet van Wilfried de
Jong en de koele, berekenende
uitstraling van Martin van
Waardenberg, een gisse jongen
van de straat die je niks hoeft
te vertellen.
Er vliegt al snel een struik op
een rug kapotgeslagen prei de