Concrete aanwijzingen in
onderzoek kunstdiefstal
Londense show- business weer in de problemen
NOS werkt aan
Van Gogh-serie
Recordbedrag voor
Italiaanse meester
toneelprijs
foor Haye
|an der
leyden
kunstagenda
Aantrekkelijke Ravel
van Brunt en Corver
"UNST/
CcidócSotncmt
DONDERDAG 12 JANUARI 1989 PAGINA 9
3AGI1
Singer Joop Visser
eigert honorarium
HAAG Zanger Joop Visser, die op 3
iari in het Haags Lunch Theater een optre-
verzorgde, weigert het honorarium voor
optreden te aanvaarden, omdat het blijkt te
gefourneerd door Shell. Het Haags Lunch
ater, dat elke dinsdag in theater Diligentia
)en Haag wordt gehouden, wordt voor een
angrijk deel gesponsored door een aantal
agse bedrijven. Visser was er niet van op de
igte dat Shell zijn optreden financieel had
gelijk gemaakt. Als hij het wel had geweten
hij niet gekomen, zegt hij. Hij heeft de lei-
g van het theater voorgesteld het honorari-
te besteden aan een advertentie, waarin
nsors van het lunchtheater wordt gevraagd
zelfde bedrag als zijn honorarium te schen-
aan Amnesty International. Het Haags
rich Theater is op dat verzoek niet ingegaan.
Messiaen niet
bij concerten
Brabants Orkest
DEN BOSCH De componist Oli
vier Messiaen zal om gezondheids
redenen niet aanwezig zijn bij de
vier uitvoeringen die het Brabants
Orkest later deze maand geeft van
zijn Turangalila-symfonie. In ver
band daarmee zal ook Yvonne Lo-
riod, de echtgenote van Messiaen
die als solist zou optreden, verstek
laten gaan. De concerten gaan wel
door. In de plaats van Yvonne Lo-
riod wordt nu solistische mede
werking verleend door Jean-Fran-
cois Heisser.
HILVERSUM De NOS-televisie is momen
teel druk bezig met het voorbereiden van een
serie over de Nederlandse kunstenaar Van
Gogh. De reeks die uit vier delen zal bestaan,
wordt deze zomer opgenomen. Hoewel de om
roep mag rekenen op financiële bijdragen uit
het buitenland blijft het een Nederlandse pro-
duktie. Zo is het script geschreven door een
Nederlandse auteur. Volgens Stefan Felsenthal
(chef culturele programma's) mogen de landen
die participeren het script wel lezen, maar is
de omroep niet van plan te veel toe te geven
aan hun wensen.
De serie is bedoeld voor uitzending in 1990.
Het is dan precies honderd jaar geleden dat de
schilder, tekenaar overleed.
NEW YORK Een doek van de 16de-eeuwse Italiaanse
meester Dosso Dossi heeft gisteren op een veiling van
Christie's in New York een onverwacht hoog bedrag van
ruim 4 miljoen dollar opgebracht. Het doek, getiteld „Alle
gorie van de wisselvalligheid van Fortuna", was twee
maanden geleden door de vorige eigenaar, die het schilderij
op nonchalante wijze bevestigd op het dak van zijn jeep af
leverde, ter veiling aangeboden. Ook Christie's bekent te
zijn verrast door het hoge bedrag, dat de bieders, onder wie
een Londense kunsthandel die de nieuwe eigenaar werd,
voor het doek over hadden. Het is de op een na hoogste
prijs die in de VS voor een doek van een oude meester
wordt neergeteld. Verleden jaar boekte een doek van de
Nederlandse meester Jan Davidsz. de Heem een record van
ruim 13 miljoen gulden.
erbrouwerij
ordt mogelijk
usical-hall
[STERDAM Op het
rein van het voormali-
Heineken-complex
iter de Stadhouderska-
in Amsterdam komt
gelijk een groot musi-
theater voor langlopen-
produkties. Het plan
rvoor werd woensdag
Amsterdam door bier-
mwerij Heineken ge
tenteerd aan de stads-
ilraad De Pijp, het ge-
d waaronder het Hei-
Êen-terrein valt.
lisator en exploitant van
theater zou Joop van den
ie Produkties BV moeten
den. Het theaterplan is één
de vijf plannen die Heine-
heeft laten maken voor de
;elijke nieuwe bestemming
het terrein waar tot voor
t de bierbrouwerij geves-
was.
gebouwen op het terrein
en voor een groot deel
den ontmanteld. Wat uit-
delijk met de plannen die
gemaakt voor de invulling
het vrijgekomen terrein
gebeuren, staat nog niet
Onder andere de stads-
lraad moet zich erover uit-
m 12 eken.
lineken heeft echter zelf een
rkeur getoond voor het
aterplan, mede omdat het
i-'oU j d aansluit bij de ontvangst-
6.00H 2 mte annex biermuseum die
ineken wil realiseren in een
1 van de gebouwen van het
riplex die blijven staan. De
wachting is dat de uitein-
4.00S 12 ijke beslissing over de nieu-
bestemming van het gebied
over ongeveer anderhalf
wordt genoemen.
musicaltheater zou plaats
in bieden aan ongeveer
mensen. Joop van den
is al sinds enige tijd met
[gemeente Amsterdam in
irek voor de bouw van een
iter voor langlopende pro
xies. Een andere lokatie die
oor wordt genoemd, is de
.ver. Het theaterplan van
Hollandse Beton Maat-
ippij behelst naast het mu
iltheater een sociaal-cultu-
buurtcentrum, een win-
|centrum, parkeerruimte en
artementen.
vier andere plannen be-
in onder andere uit gedeel-
ke woon-, winkel- en kan
bestemmingen.
HAAG Het be-
r van het Algemeen-
erlands Verbond
:ft de Visser-Neerlan-
Toneelprijs 1988 toege
ef aan de tekstschrijver
r toneel en cabaret
re van der Heyden. Hij
ijgt de prijs voor zijn to-
elstuk „Prambanan".
prijs van 8.000 gulden
rdt in het voorjaar uitge-
kt. Het ANV is een Neder-
ds-Vlaamse vereniging ter
/ordering van de Neder-
dse taal en cultuur. Er wa-
voor de tweejaarlijkse
jsvraag uit beide landen 72
leelspelen ingestuurd. Ze
beoordeeld door Nico Hil-
Hugo Meert en Wim
ekking, die het toneelspel
a Van der Heyden voor de
ijs hebben voorgedragen. De
lden nnaar van de prijs meldde
ar flilt het toneelstuk komend sei-
rd aaïn wordt uitgebracht onder
i titel „Jaloezieën", met in de
cring pfdrollen Annet Nieuwen-
ing gyzen en Allard van der
ch v leer. Haye van der Heiden
oeeg onder meer bekendheid
jar zijn deelname aan de ca-
idtetgroep Purper,
r re
K' erk Appel gestolen
nt ei NDHOVEN Onbekenden
a bben in de nacht van dins-
sn v< lilderijen weggehaald. Een
To n de werken is van Karei
uurd ipel. De waarde van dat
1 ulderij is 200.000 gulden. De
e ié andere schilderijen zijn
nen 8.000 gulden waard. De
de, li instwerken waren eigendom
na n een galerie in Eindhoven,
gen waren tijdelijk uitgeleend
erkai 1 de meubelzaak. Men is het
med nd binnengekomen via een
t in i ingebroken bovenlicht. De
even ^stal werd woensdagmor-
litgai 1 ontdekt.
POLITIE HOUDT REKENING MET VRAAG OM LOSGELD
EDE Het „Van Gogh-
team", het rechercheteam
dat de diefstal onderzoekt
van de drie werken van
Van Gogh die vorig jaar
wejrden gestolen uit mu
seum Kröller-Müller, zegt
voor het eerst sinds haar
oprichting over concrete
aanwijzingen te beschik
ken over de daders. Vol
gens een woordvoerder
van het team is het echter
nog te vroeg om nu al te
zeggen dat het net zich
om de daders sluit.
Zoals wij gisteren al meldden
meent de politie te maken te
hebben met „Gelderse gele-
genheidsdieven". Het Van
Goghteam is de afgelopen we
ken vooral aktief geweest in
de kunsthandel. Er werd ge
sproken met verschillende ge-
renomeerde kunsthandelaren
over de mogelijke daders. Uit
die gesprekken is naar voren
gekomen dat d^ daders beslist
geen kunstkenners zijn of heb
ben gehandeld in opdracht
van kunstkenners. „Als dat
het geval was geweest had
men schilderijen van een be
paalde periode van Van Gogh
gestolen en niet zoals nu een
verzameling uit verschillende
periodes", aldus de politie
woordvoerder.
Volgens de politie is geen van
de toonaangevende kunsthan
dels die door de politie is be
zocht, dë afgelopen tijd bena
derd door de daders van de
roof. „Maar het staat zo goed
als vast dat de diefstal is uitge
voerd voor het gewin", aldus
de woordvoerder.
De politie houdt nog steeds re
kening met een losgeldclaim.
„We gaan van twee mogelijk
heden uit. Of de daders probe
ren de schilderijen te verko
pen óf ze bieden ze aan in ruil
voor een losgeld. Volgens ons
maakt het ze niets uit op wel
ke manier ze aan het geld ko
men".
De politie sluit niet uit dat de
De aardappeleters van Vincent van Gogh, een van de gestolen werken.
kunstroof mede is ingegeven
door een vorm van stoerheid
van de daders. De woordvoer
der: „Het is heel goed mogelijk
dat ze hebben gehandeld uit
een zeker macho-gedrag en
dat ze collega-criminelen heb
ben willen laten zien waartoe
ze in staat zijn". Op grond van
het politieonderzoek is komen
vast te staan dat de schilderij
en niet zijn gestolen om daar
mee andere vormen van mis
daad - zoals drugshandel - te
financieren.
Het recherche bijstandsteam
heeft een evaluatie gemaakt
van het tot nu toe gevoerde
onderzoek. De conclusie daar
uit is volgens de woordvoerder
dat het onderzoek in de afge
lopen vier weken goed is uit
gevoerd, maar dat men bepaal
de zaken opnieuw gaat bekij
ken en dat een aantal perso
nen opnieuw wordt gehoord.
Het Van Gogh-team heeft „De bewakers hebben zeer
sinds de roof op 12 december strenge instructies dat ze bij
van het vorig jaar enkele hon- alarm alleen mogen signaleren
derden mensen gehoord over en de politie moeten waar
de zaak. Hierbij ging het voor- schuwen", aldus de woord-
al om tipgevers.
De politiewoordvoerder ont
kent 'dat uit het onderzoek is
gebleken dat de daders kon
den ontsnappen als gevolg van
het gebrekkig optreden van de
bewakers van het museum.
voerder. Hij geeft toe dat wan
neer de bewakers dezelfde be
voegdheden als de politie had
den gehad en bovendien gewa
pend waren geweest, ze naar
alle waarschijnlijkheid de da
ders hadden kunnen aanhou
den.
Koolhaas in Boymans van Beuningen.
ROTTERDAM Rem
Koolhaas, de architect van
het Nederlands Dans Tha-
ter aan het Spui in Den
Haag en van vele nooit
gerealiseerde projecten in
ons land, krijgt een apafte
expositie in het Museum
Boymans van Beuningen.
Centraal daarin staan de ont
werpen van zeven projecten
die volgens het museum een
sleutelrol spelen in het werk
.van Koolhaas. Het zijn onder
andere Koolhaas' ontwerp
voor de uitbreiding van de
Tweede Kamer, de koepelge
vangenis in Arnhem, een wo
ningencomplex aan de Boomp
jes in Rotterdam en zijn ont
werp voor het Architectuurin
stituut in Rotterdam. Daar
naast wordt aandacht besteed
aan zijn ontwerp voor een ho
tel in het Euro-Disneyland dat
in de buurt van Parijs gaat
verrijzen, en voor een Ville
Nouvelle, eveneens in de Pa-
rijse regio. De tentoonstelling
wordt afgerond met een over
zicht van de weinige wel ge
bouwde ontwerpen.
Rem Koolhaas is de stuwende
kracht achter het Office for
Metropolitan Architecture
(OMA). De tentoonstelling in
Boymans over dit bureau
wordt gehouden in de maan
den maart en april.
Laatste eer voor
JohnnyJordaan
Tal van vrienden van de vorige
week overleden Amsterdamse
volkszanger Johnny Jordaan
brachten gisteren in een uit
vaartcentrum in de hoofdstad
de laatste eer aan hun vriend.
Onder hen waren ook Tante
Leen (links), met wie hij tal van
platen maakte, en Harry de
Groot, componist en arrangeur
van veel van de liedjes van
Johnny Jordaan. De populaire
volkszanger, wiens carrière ge
kenmerkt werd door hoge top
pen en diepe dalen, wordt
morgen begraven.
FOTO: ANP
,Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
,,UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): A Fi»h called
Wanda (al): 18.45, 21.15. zo. 16.15.
Nieuwe avonturen van Pippi
Langkou* (al); za. zo. wo. 13.45.
EUROCINEMA II: Moonwalkar
(al); 18.45. za. zo. wo. 13.45. zo.
ook 16.15. Masquerade (al); 21.15.
EUROCINEMA III: Who framed
Roger Rabbil (al); 18.30. 21.00. za.
zo. wo. 13.30. zo. ook 16.00. EU
ROCINEMA IV: Coming to Ameri
ca (al); 18.45, 21.30. Frank en Fray
(al); za. zo. wo. 14.00. zo. ook
16.15.
LEIDEN e LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Who framed Ro
ger Rabbit (al); 19.00, 21.15. za."
zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39, tel. 124130): A
Fish called Wanda (al); 14.30,
19.00, 21.15. Willow (al); 14.30,
18.45, 21.15. Moonwalkar (al);
14.30, 19.00. Frantic (12); 21.15.
Big (al); 14.30, 19.00, 21.15. Frank
en Frey (al); za. zo. wo. 14.30. Co
ming to America (al); 19.00, 21.15.
•TRIANON (Breestraat 31, tel.
123875): Da ondraaglijke lichtheid
van het bestaan (al); 20.00. za. zo.
ook 14.00. REX (Haarlemmer
straat 52. tel. 071-125414): Candy
strippers II (16); 14.30. 19.00,
21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Midnight Run (al); 19.00, 21.15. za.
wo. 14.45. CITY THEATER II;
Good morning Vietnam (al); 19.00.
zo. 14.45. Jungle Book (al), za. wo.
14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Coming to Ame
rica (al); do. t/m za. 19.00. ma. t/m
wo. 20.15. za. zo. wo. 15.45. A
prayer for the dying (16); do. t/m
zo. 21.15. The unbearable ligh
tness of being (aL); do. t/m wo.
20.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
Jungle book; za. zo. wo. 14.00. Da
reddertjea; za. zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13.269): Salsa (al); vr. za.
zo. 20.00. Hanna's war (12); ma. di.
wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
The princess bride; za. zo. wo.
14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): A fish called Wanda (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15.
16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2
Scrooged (al); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ASTA 3 BeeUajuice (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. BABYLON 1 (Win
kelcentrum Babylon, tel. 471656):
A fish called Wanda (al); 14.30,
17.00, 19.30, 21.45. BABYLON 2:
Tucker, the man and hit dream
(al); 14.30. 16.45, 19.00. 21.30.
BABYLON 3: Spoorloos (16);
14.30, 17.00, 19.30, 21.45. CINE-
AC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637):
Willow (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINE-
AC 2: Die hard (16); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. CINEAC 3: Midnight run
(al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. dL
ook 14.00. METROPOLE 1 (Car-
negielaan, tel. 456756): Who fra
med Roger Rabbit (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 2:
Arthur 2 on the rocks (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 3:
Moonwalkar (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 4: Da on
draaglijke lichtheid van het be
staan (al); 20.30. do. vr. ma. di. ook
14.00. METROPOLE 5: White
mischief (al); 18.45, 21.30. do. vr.
ma. dl. ook 14.00. ODEON 1
(Herengracht 13. tel. 462400): Big
(al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2:
Coming to America (al); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 3: Who
framed Roger Rabbit (al); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 4: 18
Again (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo.
13.30, 16.00, 18.45, 21.30. STU
DIO 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Bagdad cafe (16); 19.15,
21.45. zo. wo. 14.00. STUDIO 2:
Good morning Vietnam (16);
19.00, 21.30. STUDIO 3: Frantic
(al); 19.00, 21.30. HAAGS FILM
HUIS; Zaal 1: Distant voices, still
lives; 19.30, 21.45. zo. ook 14.00.
Zaal 2: Hermetisch zwart; 19.30,
21.45. zo. ook 14.00, 16.15. Zaal 3:
do. ma. 20.00. vr. za. wo. 19.30,
21.45. di. 19.30, 22.00. La nuit da
Varannea; do. The go between; vr.
The servant; za. The laat tycoon;
zo. Turtle diary; ma. Betrayal; di.
The French lieutenants woman;
wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Young guna (16); za.
00.15. CINEAC 2: Messenger of
deafh (16); za. 00.15. CINEAC 3:
Fatal attraction (16); za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Walt Disney's Frank
•n Fray; za. wo. 14.00. zo. 13.15,
16.00. METROPOLE 4: Plppi
Langkous; za. wo. 14.00. zo. 13.15,
16.00. METROPOLE 5: Frank en
Frey; za. wo. 14.00. zo. 13.15,
16.00. STUDIO 2: Jungle book;
zo. wo. 14.15. STUDIO 3: Bambi;
zo. wo. 14.30.
Haagse koren krijgen begeleiding
DEN HAAG In opdracht van de afdeling cultuur van de ge
meente Den Haag is, in overleg met de Contactcommissie Groot
Den Haag, een begeleidingscommissie ingesteld om te komen tot
een oordeel over de kwaliteit van de Haagse koren. Deze com-
misie zal bestaan uit Grietje Oudenampsen, Barend Schuurman
en Adriaan Hager. Reeds geruime tijd is er overleg gaande tus
sen het Residentie Orkest en de koren uit de Haagse regio. Het
Residentie Orkest, dat ook koorbegeleiding tot zijn taken rekent,
is van mening dat de kwaliteit van de koren in het algemeen
verbeterd zou kunnen worden.
Concert door Peter Brunt (viool) an
Ellen Corver (piano). Werk van Mo
zart, Bach, Ravel, De Leeuw en
Franck. Gehoord in de Leidse Ka
pelzaal van K&O op 11 januari.
Peter Brunt ontving zijn vioo
lopleiding in Amsterdam van
Bets van der Horst en Davina
van Wely, waarna hij zijn stu
die .bij verschillende binnen-
en buitenlandse grootheden
voortzette. Ellen Corver is een
leerlinge van Else Krijgsman
en Toos Onderdenwijngaard
en legt zich toe op de uitvoe
ring van hedendaagse muziek.
Dit virtuoze duo presenteerde
zich gisteravond met een inte
ressante reeks werken in een
helaas slecht gevulde Kapel
zaal. Wat bij de uitvoering van
het eerste werk, Mozarts sona
te voor piano en viool in G
(KV 301) aanstonds in het oog
sprong, was een ongëdwongen
behandeling van zowel ritme
als thematiek. Het gedurfde
spel van Peter Brunt, noch de
wendbare pianistiek van Ellen
Corver misten het grote ge
baar, naast intiemere passages
waaruit verwondering sprak.
Wel kreeg het werk van Mo
zart in sommige ritmisch inge
wikkelde gedeelten door nu en
dan te heftige muzikale gesti
culatie iets fragmentarisch. In
de vervolgens uitgevoerde so
nate nr. 2 voor viool solo in a
(BWV 1003) van Johann Se
bastian Bach klonk dezelfde
ronde en heldere toon uit
Brunts fraaie instrument. De
fuga en het andante klonken
overtuigend, terwijl de solist
met zijn interpretatie van het
grave wat aan de oppervlakte
bleef. Ondanks niet te misken
nen kwaliteiten die tijdens de
uitvoering van deze oudere
werken aan de dag traden, le
ken Brunt en Corver zich in
het modernere repertoire toch
meer thuis te voelen. Maurice
Ravels sonate voor viool en
piano sloot duidelijk meer aan
bij het muzikale idioom van
dit duo. In dat werk kwam het
tweetal pas helemaal los. Boei
end was ook na de pauze hun
vertolking van de grillige so
natine voor viool en piano van
Tjeerd de Leeuw. En de uit
voering van Cézar Francks so
nate voor viool en piano in A
bevatte werkelijk veel moois.
Na een kalm allegretto ben
moderato daagde het uitge
breide en heftige allegro vio
list en pianist uit tot een span
nende dialoog. Door hun affi
niteit met deze muziek en vrij
wel probleemloze virtuositeit
kon dit deel een sterke emo
tionele lading krijgen, die ook
bij elke tempo- of sfeerwisse
ling vastgehouden werd.
Eveneens werd het recitativo-
fantasia ben moderato vol
doende uitgediept en kreeg het
slotdeel allegretto poco mosso
de nodige zwier mee.
TOM STRENGERS
(Van onze correspondent
Roger Simons)
LONDEN De wereld
van het Londense amuse
ment is in rep en roer. In
nauwelijks een paar we
ken is het doek gevallen
voor drie grote musicals
die niet boven de middel
maat uitkwamen.
Eerst was het uit met „Sugar
Babies", een muzikale show
die in de Verenigde Staten een
grote „h'it" was maar in Lon
den al na 17 weken mislukte.
Twee bekende (maar vergrijs
de) Amerikaanse vedetten,
Ann Miller en Mickey Rooney
(67), slaagden er niet in het
theater elke avond vol te krij
gen.
Nadat openbaar was gemaakt
dat „Sugar Babies" ging slui
ten, maakte Rooney zich in
Londen erg impopulair door
openlijk te verkondigen dat
het hem geen absoluut niks
kon schelen. „Ik ben blij dat ik
weer naar huis mag," zei deze
kinderster van weleer, waarna Geldschieters die investeren in
hij prompt de plaat poetste. nieuwe shows worden in Lon-
Eind deze week valt ook defi- den „angels" (engelen) ge
nitief het doek voor „Budgie", noemd. Het zijn vaak mensen
een musical met in de hoofd- van wie men niet zou denken
rollen Adam Faith, een zanger dat zij enige belangstelling
die in de jaren zestig grote be- koesteren voor amusement
kendheid genoot, en Anita van dit genre. De meeste thea-
Dobson, die heel lang op de terproducers en impressario's
BBC-tv in „Eastenders" de rol doen geregeld een beroep op
speelde van Angie, echtgenote vaste „engelen",
van kastelein „Dirty Den". Dergelijke geldgevers investe-
Het gerucht gaat dat de geld- ren lang niet altijd reusachtige
schieters van „Budgie" min- bedragen. Sommigen steken er
stens een miljoen pond hebben telkens niet meer dan 5000 of
verloren. De show waarin zij 10.000 pond in. Zij kennen de
hun kapitaal hadden geinves- risico's en weten heel goed dat
teerd, is na drie maanden een er doorgaans weinig kans is op
desastreuze flop gebleken. een gunstig rendement. In het
slechtste geval verliezen zij al
Het jongste slachtoffer van de hun geld, maar telkens als een
nieuwe malaise in de Londen- show grote bijval geniet en hij
se show-business heet „Can- jaren loopt als een trein, ver-
Can". Deze musical vol zwie- dienen zij fortuinen,
pende rokken en hup-met-de- Dit is onder meer het geval
benen houdt het nog minder met de geldschieters van An-
lang uit dan „Budgie". Hoe drew Lloyd Webber's musicals
groot het verlies van zijn geld- „Cats", die al acht jaar loopt,
gevers is, blijft voorlopig een „Starlight Express" (vijf jaar)
geheim, maar men neemt aan en „Phantom of The Opera"
dat zij er nog lang niet lekker (in zijn derde jaar). Maar zelfs
van zullen zijn. wanneer je niet Lloyd Webber
heet, kan in Londen je muzi
kale show nog een succesnum
mer worden. De Cockney-mu
sical „Me And My Girl" be
leeft er momenteel een nieuwe
„uitgave", die grote bijval ge
niet, vooral vanwege de
"Lambeth Walk" van net vóór
de Tweede Wereldoorlog.
„Chess", met als hoofdvedette
Elaine Page, is een andere top
per. En de uit Amerika geïm
porteerde musical „42nd
Street", waarvan net de laatste
vertoning werd gegeven, heeft
het vier en een half jaar uitge
houden. Aan die show waren
nochtans geen legendarische
namen verbonden. Hij werd
niet geschraagd door oude
sterren uit Hollywood, maar
hij was gewoon beregoed en
ging ver boven de middel
maat.
Dit kon zeker niet worden ge
zegd van Harold Fieldings
sensationele flop „Ziegfeld",
die zelfs niet door Topoi van
een roemloze ondergang kon
worden gered. „Ziegfeld" ver
dween afgelopen jaar van de
bühne met een verlies van 3,2
miljoen pond.
Gewezen popster Adam Faith
die zijn hart gezet had op grote
bijval in „Budgie", slaagde er
nauwelijks in wat volk aan te
trekken. De Londenaren, toe
risten, boeren en buitenlui
kwamen zelfs niet kijken naar
Anita Dobson, die nochtans als
tv-Angie grote populariteit
had gekend. Anita zingt ook,
maar haar laatste LP raakt
niet eens in de Top 100. Het
gerucht doet de ronde dat miss
Dobson momenteel bij de BBC
komt bedelen om weer mee te
mogen spelen in „Eastenders".
Ondertussen probeert Faith de
oorzaken van Budgie's misluk
king te ontdekken. Hij is van
mening dat het Londense the
aterwezen moet worden her
zien. Volgens Adam Faith
heeft het tegenwoordig geen
zin meer elke maandagavond
een voorstelling te geven. Ook
de matinees van 's woensdags
vindt hij waardeloos. Hij stelt
voor te breken met de aloude
Britse traditie van 's zondags
nooit theater. In de plaats van
op de dag des Heren zouden
alle schouwburgen elke maan
dag gesloten moeten blijven.
„Iedere zaterdagavond was er
geen enkel plaatsje meer vrij",
klaagt Faith in verband met
de Budgie-flop, „maar van
maandag- tot woensdagavond
zaten wij telkens vrijwel zon
der publiek".
Het idee van Adam Faith
wordt praktisch door niemand
gesteund. Een zegsman van
het theater waarin „Can-Can"
zijn laatste adam uitblaast,
stelt alleen begin januari aan
sprakelijk voor dit fiasco.
„Voor de theaters is dat de
slechtste maand van het jaar,"
beweert hij.
In andere showbizz-kringen
wordt gezegd dat de drie flops
gewoon een gevolg zijn van
slechte recensies in de Lon
dense kranten. De theatercriti
ci van de Britse hoofdstad wa
ren lang niet mals voor „Sugar
Babies", „Budgie" en „Can-
Can", niet omdat zij deze
shows zonder meer wilden
kragen, maar wel omdat geen
van de drie musicals het hoge
peil wist te halen dat het veel
eisende publiek van Londen
gewend is.
De voorverkoop van Londense
theaterkaartjes wordt geregeld
door ticketagenturen, die de
recensies in de kranten als een
soort barometer beschouwen.
Worden de vooruitzichten van
een grote show gunstig geacht,
dan kopen dergelijke agentu
ren de entreekaartjes massaal
op, wat voor het betrokken
theater meteen een garantie is,
dat de musical (of het toneel
stuk) een hele tijd op de plan
ken zal kunnen blijven.
Wanneer de agenturen snel
uitverkocht raken, ontstaat
voor de meeste vertoningen
een zeer ernstig gebrek aan
beschikbare plaatsen. Vooral
de beste zijn dan snel (en
meestal langdurig) uitver
kocht. Maar wie de laatste we
ken naar „Sugar Babies",
„Budgie" of „Can-Can" wilde
gaan kijken, had telkens de
keuze tussen prima theater-
stoelen.
ROGER SIMONS