Lof en zotheid in de liefde Duke Ellington in het zonnetje Via de dans even in sprookjes geloven Residentie-Orkest met Beethovens sterkste 1 g1 L* 1 MiSIÏSMlSlÉ 1 3 1 Foto's in Artopa 'De koopman van Amsterdam' als swingende Shakespeare Het Appeltje brengt 'De Rattenvanger' uodoosoiq muziek/theater v Circustheater, Scheveningen: New York Harlem Opera Ensemble met 'Sophisticated Ladies', een musical op muziek van en over het leven van Duke Ellington. Van6t/m8 januari (20.15 uur). Na 'Show Boat' en 'Carmen Jo nes' is het New York Harlem Opera Ensemble terug in Euro- pa met een hommage aan Duke Ellington. Onder de titel 'Sop histicated Ladies' - naar een beroemd lied van Ellington - wordt de sfeer opgeroepen van de vooroorlogse jazzwereld in New York. Het leven van de jazzcomponist wordt geschetst aan de hand van zijn composi ties, die worden gezongen en gedanst door 45 leden van het ensemble. Met veel lichteffecten, glamour en fraaie postuums worden hits van Ellington vertolkt als 'Mood Indigo', 'Solitude', 'It don't mean a thing' en natuur lijk 'Sophisticated Lady'. In het eerste gedeelte maken we de beginjaren mee van de begaaf de Duke. Hij moet hard vech ten om een eigen plaats te vero veren in de jazzwereld. Wan neer dit met vallen en opstaan is gelukt, ontmoeten we na de pauze de nu gearriveerde musi cus op een meer persoonlijke manier. We zien hoe zijn leven bestaat uit muziek, spanning, glitter en vrouwen. Hoe mooi het er aan de buitenkant ook uitziet, de Duke ondergaat het lot van veel beroemdheden: heid. Muziektheater, Den Haag: Het Nationale Ballet met 'Giselle' van Peter Wright. Met in de hoofdrollen Jane Lord en Zoltan Solymosi (9 januari) en Caroline Iura en Fred Berlips (10 januari) (steeds 20.15 uur). Traditiegetrouw wordt ook dit jaar rond de feestdagen weer het sprookjesballet 'Giselle' uit gebracht. Het Nationale Ballet koos hiervoor de versie van Pe ter Wright, die sinds 1977 gere geld bij dit Amsterdamse gezel schap is uitgebracht. Wright gebruikte de oorspronkelijke muziek van Adolphe Adam uit 1841. Sindsdien werd 'Giselle' met die feeërieke melodieën het meest populaire ballet uit de eerste helft van de negen tiendeeeuw. Het verhaal toont de wanhoop van een boerenmeisje als haar geliefde prins Albrecht het niet zo nauw neemt met het begrip trouw. Giselle voelt zich niet alleen bedrogen, ook haar eer staat op het spel. Totaal ontred derd en geschokt door de waar heid - de prins is al lang ver loofd met een adellijke dame - grijpt Giselle het zwaard van Albrecht en pleegt zelfmoord. In het tweede gedeelte vindt een rouwproces plaats op het graf van Giselle. Geesten pro beren Albrecht de dood in te ja gen, waarbij de overledene hem ondanks haar verdriet probeert te redden. Na een lang gevecht in dans slaagt Giselle erin om haar eigen ziel te be vrijden en Albrecht te vrijwa ren voor de dood. Hij blijft een zaam en bedroefd achter bij haar graf. Het ballet geldt als het hoogte punt van de romantiek, waarin vrouwelijke schoonheid op een voetstuk werd geplaatst. De rol van de man was ondergeschikt, want alleen vrouwen konden op hun spitzen zo lichtvoetig dansen dat zij los kwamen van het alledaagse. Het Nationale Ballet hoopt dat ook het pu bliek even in hoger sferen wordt opgenomen en door deze uitvoering in sprookjes .zal ge loven. Popmusical bindt ouderen en jeugd Kon. Schouwburg, Den Haag: Popmusical 'Zeldzaam' van Tom Oosterhuis op muziek van Jurre Haanstra. Choreografie: Gerleen Hoelen, Alexandra van Marken, Frits Lambrechts, Mies de Heer en Bill van Dijk. Van 9 t/m 12 januari (20.15 uur), 11 januari ook om 14 uur. Het uitbrengen van een pop musical is een uitzondering in ons land, vandaar dat de grote muziektheaterproduktie van Tom Oosterhuis en Jurre Haanstra bondig 'Zeldzaam' heet In een combinatie van swingende popmuziek en inge togen liederen wordt het ver haal verteld en gedanst over een groep jongeren, die een musical wil uitbrengen. Voor de zoveelste keer moeten deze artiesten hun oefenruimte ver laten en juist als allen versla- Frank Hoelen en Mies de Heer laten overeenkomsten tussen twee generaties r' gen op straat staan, komt de redding. Een keurige dame (Mies de Heer) tipt de artiesten dat om de hoek een oude brouwerij leeg staat. Niemand vermoedt dat dezelfde vrouw getrouwd is met de baas van de brouwerij (Frits Lambrechts). Haar rela tie verkeert in een impasse om dat manlief alleen maar aan Werken en geld verdienen denkt In de groep vindt de te leurgestelde yrouw al gauw de warmte en spontaniteit terug die ze zoekt, zodat via haar per soon twee totaal verschillende werelden bij elkaar komen als de bierbrouwer zijn oude pand wil slopen. Naast de huwelijksperikelen van het rijke en oudere stel kampt ook de jeugd met moei lijkheden in de liefde. Op die manier komt de overeenkomst tussen twee generaties aan bod. Dit sluit aan bij de muziek, die zowel kenmerken van de tradi tionele musical draagt als het swingende effect dat de jeugd van nu op prijs stelt Om die re den is 'Zeldzaam' ook zeer ge schikt voor een bezoek door zo wel ouders als opgroeiende tie- Emmy Verhey speelt alle vioolsonaten van Beethoven Emmy Verhey, viool, w.. - FrédéricMeinders, piano: opus 24 bijgenaamd FrUhling'. Beethoven-programma. Op die in G °PUS JjJ nr. 1 en de so- 8 januari (14.30 uur). Ook in nate in c opus 30 nr. 2. Stadsgehoorzaal, Leiden. Op 6 januari (20.15 uur). Violiste Emmy Verhey, ge- opent, zal een groot aantal lief- steund en begeleid door de pia- hebbers in deze donkere dagen nist Frédéric Meinders, heeft blijde stemmen, met name dat zich in het hoofd gezet alle eerste deel waaraan het werk vioolsonaten van Ludwig van vermoedelijk de bijnaam Beethoven te willen spelen in dankt. Technisch is het niet de tien concertzalen in Neder- moeilijkste sonate die Beetho- land. Zij treedt op in de Stads- ven schreef; maar om er een gehoorzaal in Leiden (6 janua- lente-inleiding van te maken, ri) en vervolgens twee dagen moet de soliste van goede huize later, op 8januari, in Diligentia. komen. En dat doet Emmy ■hr deze tweede ronde worden* "Verhey. Muziektheater. Den Haag: Residentie-Orkest o.l.v. Aldo Ceccato m.m.v. Thomas Zehetmair, viool; werken van Wagenaar, Mozart en Beethoven. Op 7 en 8 januari (resp. 20.15 en 14.15 uur). De zieke Hans Vonk wordt 7 en 8 januari vervangen door de di- rigent die vorig seizoen het Re sidentie-Orkest leidde tijdens het traditionele Koninginne dagconcert, Aldo Ceccato. Ook in deze eerste uitvoering van het jaar door het R.-O. zal veel van hem worden gevergd in een overigens boeiend pro gramma dat begint met het symfonische gedicht Saul en David van Johart Wagenaar, gevolgd door Mozarts Viool concert in A met Thomas Ze hetmair als solist en dat wordt besloten met Beethovens Ze vende Symfonie. De jeugdige Zehetmair krijgt het als eerste zwaar genoeg: de vioolconcerten van Mozart lig gen in het gehoor, alsof ze door iedere amateur met wat viool lessen zijn te spelen. Maar de werkelijkheid is anders, ze zijn akelig moeilijk. En dat tekent zowel componist als solist: lasti ge stukken spelen alsof het om de werkelijkheid. Voor vrijwel terste gevergd wil het allemaal De jeugdige violist Thomas Ze- salonstukjes gaat, al gaat het iedere orkestmusicus is het spe- goed gaan. Vervelend is dat ie- hetmair (archieffoto). werk van Mozart inhoudelijk len van deze symfonie een ge- dere muziekliefhebber het uit om zwaarder geschut. beurtenis, groter dan het uit- het hoofd heeft geleerd en het denue-Orkest en Ceccato zijn Beweren dat Beethovens Ze- voeren van welke symfonie toch steeds opnieuw wil horen, zaterdag en zondag te beluiste- vende zo'n leuk weinig ge- ook van Beethoven. Van diri- Waarbij iedere dirigent de kans ren in dit bepaald niet lichte speeld werk is, rijmt niet met gent en musicus wordt het ui- loopt kopje onder te gaan. Rest- programme. J dod thea ter/m uziek ïeveningen: Produktie a Het Gebeuren 'Lof der zinnen', op basis van 'Fragments d'un discours amoureux' van Roland Barthes. Muziek: Maurice Horsthuis. Bewerking en spel: Julia Henneman en Artopa (Grevelingstraat 50, Lisse): Expositie van acht fotografen van de Rayon Groep Kennemerland. Van 5 tot en met 22 januari. De Rayon Groep Kennemer land is geen fotoclub, maar be staat uit een aantal amateur-fo tografen die lid zijn van een van de verenigingen in het rayon Kennemerland. De acht zijn fotografen die dieper op de fotografie willen ingaan. Zij hebben een werkgroep ge vormd om dat doel te bereiken. Ze komen regelmatig samen om eikaars werk te bespreken en dit jaar worden deze bijeen komsten begeleid door de Kees Tillema José Kuijpers. Tevens spel José Ki van Jack Vecht. Van 4 t/m 7 en 10 t/m 14 januari, première 5 januari (20.30 uur). Zinnen als 'Ik hou x*n je' en 'Blijf bij me' worden dagelijks overal ter wereld gebruikt om uiting te geven aan liefdesge voelens. Het zijn clichés die voor de sprekers uniek blijven. De filosoof Roland Barthes ging dit fenomeen onderzoe ken en schreef 'Fragments d'un discours amoureux', een soort woordenboek van de lief de met tachtig alfabetische trefwoorden. De actrices Julia Henneman en Jose Kuijpers zagen er een mo gelijkheid tot theater in. Zij maakten 'Lof der zinnen'. Sa men met Jack Vecht spelen ze nu voor Het Gebeuren drie verliefde personages uit de we reldliteratuur: Lucile uit 'Dan- ton's dood' van Georg Büchner, Mathilde uit 'Rood en Zwart' van Stendhal en Werther uit 'Het lijden van de jonge Wer ther' van Goethe. Het object van hun liefde is nooit op het toneel aanwezig. Het drietal spreekt alleen over de beminde en het effect van de relatie. De historische achtergrond van de figuren is niet zo be langrijk. Ze vertegenwoordi gen veel meer algemene typen 'liefhebbers'. Werther is het ge voelsmens dat alles over zich laat heenkomen. Mathilde pro beert haar koppie erbij te hou den en twijfelt bij ieder besluit of 'het wel verstandig is'. En Lucile blijkt de idealiste, die het liefst de hele wereld ver liefd zou zien, omdat liefde het medicijn is voor alle kwalen. Langs deze weg komen tal van thema's aan de orde, zoals ja loezie, liefde opwekken, ge duld hebben en natuurlijk het onpeilbare verdriet als de rela tie niet zo uitpakt als men dacht. Julia Henneman, Jack Vecht en José Kuijpers ventileren zin en onzin over de liefde in 'Lof der zinnen '(Foto: Pan Sok). 'De koop Van de volgende acht fotogra fen is in Artopa werk te zien: Nico Anker, Rie Anker-Broek man, Joost Brouwer, Joyce Krol, Hans Lodewijk, Piet van Stam, Henk Tromp en Jan Vooges. Radio Kamer Orkest met Schuberts grote negende Muziektheater, Den Haag: Radio Kamer Orkest o.l.v. Ernest Bour, m.m.v. Ronald Brautigam, piano; werken van J.C. Bach, Mozart en Schubert. Op 6 januari (20.15 uur). tian Bach (de Engelse Bach) is de componist van de Sinfonia in Bes die het Radio Kamer Or kest onder leiding van Ernest Bour vrijdagavond als eerste werk uitvoert. En dus als op maat voor het pianoconcert KV 414 in A van Mozart, dat weer mag dienen als koopman van Venetië' i William Shakespeare. Regie: Ruf us Collins en Henk Tjon. Bewerking: Maarten van Hinte. Muziek: Bart Bracke. Choreografie: Pat Dennison. Decor: Jan Willem Spit. Kostuums: Joanne Becker. Op 18 januari (20.15 uur). Met zijn stuk 'De koopman van Venetië' is de eeuwenoude Shakespeare weer aanleiding geweest voor een bijzonder energieke en jeugdige produk tie. Rufus Collins en Henk Tjon hebben De Nieuw Amsterdam, hun multiculturele smeltkroes, weer op het vuur gezet en het resultaat is 'De koopman van Amsterdam*. Ook de combina tie van Shakespeare en de mo derne hiphop- en rapcultuur blijkt mogelijk te zijn. DICK VANTEYLINGEN Dat ze voor The Merchant of Venice' kozen, is vanuit hun uitgangspunten bezien niet zo vreemd. De Nieuw Amsterdam 1 wil met zijn theater culturele verschillen verkleinen en de woekerende jood Shylock is lang aanleiding geweest tot an- tisemitistisme op het toneel. Pas na de tweede wereldoorlog werd Shylock zo menselijk mo gelijk gespeeld. In ae nieuwe versie speelt de hoogblonde Sjuul zijn rol. Zij handelt in alles wat veel geld oplevert: hard drugs, sex, het maakt niet uit. Tegenover haar staat Tony (John Serkei), ma cho, maar een menselijk soort zakenman, eigenaar van een keten van koffieshops. Hij wil zijn vriend Stanga (Kenneth Herdigein) helpen, die geld no dig heeft om zijn beminde Por- met haar een bloeiend mode-atelier op te bouwen. Om aan geld te komen moet Tony zijn toe vlucht zoeken tot Sjuul (Annet te Nijder), hoewel hij van zijn verachting voor haar nooit een geheim heeft gemaakt Zij leent hem het geld op wraak zuchtige voorwaarden: als hij er niet in slaagt het geld tem te betalen, moet hij d. bloeden. Bij Shakes;- het om een pond vlo i Nieuw Amsterdam zijn o;. •m- wonden Tony's geslachtsdelen het onderpand. Portia (Vera Mann) wordt uit eindelijk de ster van de avond door heel inventief de goeden te redden uit het netelige par ket waarin ze verzeild geraakt zijn. Hoewel het begin van de musical nogal rommelig is, is de ontknoping verrassend en met veel vaart gespeeld. Shakespeare actualiseren is in, en de vergelijking tussen De Nieuw Amsterdam en Dirk Tanghes Romeo en Julia dringt zich op. Tanghe werkte, net zo als Collins en Tjon, met veel amateurs en wist daarmee prachtig gestileerde massascè nes op het podium te toveren. Bij De Nieuw Amsterdam zijn die vaak warrig en opgelegd spontaan; er wordt tenminste veel gejoeld en gesprongen. De teksten - de bewerking is van Maarten van Hinte - zijn een zwak punt. Maar terwijl Tang he aan het einde van zijn Sha kespeare steeds meer in de val kuil van het vals sentiment te recht komt, wint 'De koopman van Amsterdam' naar het ein de toe aan kracht Dan neemt de touwtjes in han- Alida Neslo en Kenneth Herdi gein in 'De Koopman van Am sterdam (Foto: Jean van Lin- gen). Zonder overigens Mozart te- kojt te willen doen en deze J.C. Bachvevenmin. Van beiden wordt werk uitgevoerd dat ui terst plezierig is om naar te luisteren en de uitvoerenden niet voor grote problemen stelt, al zal Ronald Brautigam er zijn lichtste aanslag voor in dienst moeten stellen. Schubert leverde voor deze avond de grootste kluif: zijn ne gende, die hij zelf niet meer heeft kunnen beluisteren om dat de orkesten uit zijn tijd er niet aan wilden en cr boven dien voor verantwoordelijk waren dat de componist alsnog - in zijn sterfjaar - lessen in compositie en contrapunt ging Een fragment uit 'De Ratten vanger van Hameln' (Foto: PR). gesproken. Ruim anderhalve eeuw later kan de muziekliefhebber er nog steeds blij om zijn dat tien jaar na Schuberts dood Robert Schumann het stof van de par tituur blies en zich inzette voor de uitvoering ervan. Het werk is in alle opzichten groot en heeft in zich alles wat Schubert maar had te bieden: van ver stilde kamermuziek tot het he roïsche slotdeel, dat in ieders hoofd, vrijdagavond, in al z'n ritmiek nog lang zal nagonzen. door de Belgische toneelgroep Het Appeltje. Op ll'januari (14.30 uur). Twee uur lang kunnen kinde ren woensdag 11 januari mee spelen met de toneelgroep Het Appeltje. De groep brengt dan 'De Rattenvanger van Hameln' op de planken van de Leidse Schouwburg. Alles draait om het stadje Hameln, waar de rust wordt verstoord door vreemde gebeurtenissen. Bij bakker Deëg wordt de taart de burgemeester gestolen, uit de kerk verdwijnen alle kaarsen, een luide gil van de anders zo deftige juffrouw Kant maakt al helemaal duide lijk dat er iets mis is. Dan blij ken er inderdaad enge mon sters te zijn. Dertig centimeter lang, met een dikke staart, gro te tanden en groeiende ogen, grijs van kleur en ontzettend snel: ratten. Er is maar één oplossing en die moet van een rattenvanger ko men. Na lang wachten ver schijnt die. ook en hij hejpt het dorp van de plaag af door de zijnf te lokken. Maar een paar we ken later ontstaan er proble men als hij voor zijn betaling van 20.000 goudstukken terug komt. De rattenvanger leent zich voor verschillende meespeels cènes op het toneel en in de zaal. Leuke melodietjes, kleuri ge kostuums en knappe lichtef fecten zorgen voor een middag boeiend kindertheater. Een middag die in de voetsporen treedt van de vorige produktie van Het Appeltje, 'Assepoes ter'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 17