„De kerk moet zich niet wentelen in zelfbeklag kerk wereld Kathedraal in Afrika >weer £eidóc(SouAcmtvi\ brieven GEESTELIIK LEVEN/OPINIE £eid<ic Gomant DINSDAG 3 IANUARI 1989 PAGINA .UN] Jim en Tammy Bakker weer in de lucht PINEVILLE Met een uitzending vanuit de woonkamer van hun tijdelijke huurwoning zijn de Amerikaanse televisiepredi kanten Jim en Tammy Bakker na een onderbreking van twee jaar weer op de beeldbuis verschenen. „Jim, ik geloof dat dit de gelukkigste dag van mijn leven is," zei Tammy Bakker bij het begin van de show; nauwelijks twee minuten later was ze in tranen. Bakker moest de televisiekerk PTL in maart 1987 verlaten toen hij verwikkeld raakte in een seks- en geldschandaal. Be kend zijn de beelden waarin Bakker voor de televisiecamera's aan zijn vrouw bekende dat hij overspel had gepleegd. Bakker herinnerdè eraan dat zijn laatste televisie-optreden de eerste-steenlegging betrof voor een glazen kerk bij Heritage USA, op het terrein van PTL. „Ik geloof dat het voor Satan de laatste strohlm was," zei Bakker. „Ik denk dat de duivel zo kwaad was dat er zoiets moois werd gebouwd dat hij dacht „ik moet Jim en Tammy Bakker verpletteren"." In de uitzending dankte Bakker de gelovigen voor hun giften, waardoor hij weer televisie-uitzendingen kon verzorgen. Hij maande zijn kijkers in tijden van tegenspoed niet te wanhopen. „Als Jim en Tammy Bakker hun holocaust van de afgelopen twee jaar konden overleven, kunt u dat ook," zei Bakker. Niets is zo sterk als een idee dat op het juiste moment komt. Oostenrijkers willen benoeming Krenn verhinderen WENEN Enkele voor- aanstaande Oostenrijkers hebben de regering ge vraagd te verhinderen dat de Weense hulpbis schop Kurt Krenn elders in Oostenrijk wordt be noemd als bisschop. Zij beschuldigen Krenn van antisemitische uitlatin gen. Vier hoogleraren, éen prote stantse theologe en een hoofd redacteur van een landelijke krant deden hun oproep in 'De gemeente', het officieel orgaan van de joodse gemeen ten in Oostenrijk. De Oosten rijkse regering heeft, op grond van het concordaat met het Vaticaan, volgens de zes het recht een bisschopsbenoe ming tegen te houden. De benoeming van de behou dende Krenn tot hulpbisschop van Wenen was in 1986 aan leiding voor vele protesten in de Rooms-Katholieke Kerk van Oostenrijk. Krenn gold als mogelijke opvolger van de Salzburger aartsbisschop Karl Berg. Het kapittel (adviescol lege) van Salzburg heeft ech ter verleden week Georg Eder tot aartsbisschop geko zen. Volgens nog niet beves tigde berichten staat Krenn nu op de nominatie om bis schop te worden in Vorarl- berg. De zes protesterende Oosten rijkers beroepen zich op het radioprogrramma waarin de Weense hulpbisschop zijn twijfels uitsprak over de anti semitische wortels van de zo genaamde Tiroler Anderl-cul- tus. In het bisdom Innsbruck is verering van de 'Anderl van Rinn' verboden, omdat deze teruggaat op een anti- joodse rituele moordlegende uit de Middeleeuwen. Krenn mist de gevoeligheid tegen over het antisemitisme die juist in Oostenrijk vereist is, aldus de oproep aan de Oos tenrijkse regering. Ook de omstreden benoeming van deken Georg Eder tot aartsbisschop van Salzburg blijft, vooral in gematigde vooruitstrevende rooms-ka- tholieke kring, scherpe reac ties oproepen. De Oostenrijkse media beschouwen Eder ove rigens als de minst conserva tieve van de drie kandidaten die de pauselijke nuntius naar voren had geschoven. Aartsbisschop Eder leest de mis in het Latijn en met zijn rug naar de gelovigen ge keerd, zoals gebruikelijk was voor het Tweede Vaticaanse Concilie. Langweer; te Zevenhulzen (Gr.) J. Goei te Haskerhorne-Oudehaske. Aangenomen naar Putten W.G. Huls man te Tiendeveen-Nieuw-Balinge. Bedankt voor Boskoop K.J. Jansen te Leiden; voor Epe (buitengewone wijkgemeente) H. van Meerveld te NIEUW GEZICHT ACHTER UITZENDINGEN RADIO BLOEMENDAAL Ds. Alfred C. Bronswijk (46), de nieuwe evangeli satiepredikant van Radio Bloemendaal, is gezegend met het enthousiasme en elan van een idealistische twintiger. Geen spoor van defaitisme, laat staan van een midlife crisis. „Kerkverlating, ik vind het een vreselijk woord. De mo derne mens heeft andere wor tels, zowel intellectueel als so ciaal. De kerk moet zich niet wentelen in zelfbeklag. Als je voortdurend roept dat je fail liet gaat, dan ga je ook failliet. De tijden van vroeger met massaal bezochte toogdagen en twee keer per zondag ge vulde kerken keren niet terug. Maar dat wil niet zeg gen dat de kerk geen toe komst heeft. Onzin! Met wel ke maat meet je. Wanneer je de cijfermatige maat neemt, ja, dan kun je zeggen dat het kerkbezoek terugloopt. Maar de boodschap is dezelfde ge bleven, net de belangstelling voor die boodschap'. Ds. Bronswijk treedt in het voetspoor van vermaarde pre dikanten als Brussaard (de op richter), Koole, Toornvliet en Boeyenga. Radio Bloemendaal, officiëel Kerk zonder Grenzen gehe ten, is gesticht op 15 juni 1924 en is na de AVRO de oudste omroep van ons land. Bróns- wijk behoort tot de Gerefor meerde Kerk van Bloemen daal, maar wordt betaald door de particuliere (reguliere) sy node van Noord-Holland. Z'n collega Theo Thiis doet het binnenwerk, hij het buiten werk. Beide predikanten gaan voor in de Gereformeerde Kerk van Bloemendaal. Ds. Thijs meestal 's morgens en ds. Bronswijk 's avonds, een dienst die de volgende zondag wordt uitgezonden. Qndanks de concurrentie van Studio Sport is de nieuwe evangelisa tiepredikant er in geslaagd een vrij grote groep belang stellenden aan zich te binden. Mensen komen van heinde en Alfred C. Bronswijk met zijn vrouw Coby: „In deze moderne tijd is de verpakking, de presentatie, van grote betekenis'.FO TO: PERS UNIE Na drie jaar Zaandam volg den vijf jaar Zwitserland, waar hij was aangesteld voor het pastoraat onder de ver strooiden. Daarna het protes tants gymnasium in Eindho ven, een prestatief heel goede school, waar hij zich echter niet op z'n gemak voelde. Het gezin vertrok daarom snel naar Zwolle, waar hij aan de christelijke Hogeschool Win- desheim mede een theologi sche opleiding van de grond hielp tillen. Na al die omzwervingen is het Radio Bloemendaal ge worden. Samen met z'n vrouw en nog twee thuiswo nende kinderen is hij neerge streken in West Knollendam, een dorpje even buiten Krom menie. Midden op het platte land, maar tevens vlakbij de grote stad (Amsterdam). Een ideaal woonoord dus. De radio is volgens Bronswijk nu, anno 1988, nog steeds een uiterst geschikt medium voor evangelieverkondiging. Zeker in deze moderne tijd is de verpakking, de presentatie, van de boodschap van grote betekenis. Een kerkdienst is niet het enige middel om het evangelie door te geven. En daar moeten we nog een beet- verre, aangetrokken door het speciale karakter van de dienst met koren en musici. Die avonddiensten trekken nu zo'n 200 bezoekers, een aantal dat ds. Bronswijk wil proberen op te voeren tot 500 a 600. Luisterend oor Ds. Alfred C. Bronswijk („die C hoort er bij, met minder doe ik het niet') wil jong en oud, conservatief en progressief, omarmen, de hand reiken. Uitsluiten doet hij niemand. Een luisterend oor is in zijn functie onontbeerlijk. Ds. Bronswijk kijkt terug op een zeer gevarieerde loop baan. Geboren in een traditio neel gereformeerd gezin, ging hij na het gymnasium litera tuur studeren aan de VU (Vrije Universiteit). Hij wilde schrijver of journalist worden, zeker nadat Okke Jager (in z'n jongelingstijd gerefor meerd predikant in Haarlem) zich lovend had uitgelaten over z'n eerste gedichten. De colleges van de hooglera ren Berkhouwer en Verkuyl boeiden hem echter zodanig dat hij overschakelde naar theologie. Naast z'n VU-studie volgde hij de gereformeerde zendingsopleiding in Baarn, waar hij z'n vrouw Coby leer de kennen. Na z'n studie be landde hij in het buurthuis werk in Zaandam. „Het domi- nee-achtige is er daar meteen afgegaan', herinnert hij zich. „Ik kwam terecht in een kei harde wereld en werd gecon fronteerd met problemen waar ik nooit mee te maken had gehad. Incest, drank, ge weld. Een wereld ging voor me open'. En het moet, vindt hij, ook maar eens afgelopen zijn met het getreur over het verlies aan aantrekkingskracht van de kerk op de jeugd. De jon geren van nu zijn niet te ver gelijken met de jeugd van toen. Of we het nu leuk vin den of niet, de jeugd gaat niet meer gedwee met de ouders mee naar de kerk, tenzij ze antwoord krijgt op vragen die ze zelf stelt. Alfred C. Bronswijk: „Hoe be reik je de Veronica-jeugd? Al lereerst: dé jeugd bestaat niet. De enige band is de com- sumptie. De jeugd kan kiezen uit een enorm aanbod, zowel wat amusement als vorming betreft. Daarom gaat een aan tal modellen niet meer op. In de gereformeerde traditie heeft heel lang de analytische benadering van het geloven voorop gestaan. Dat uitte zich in debatten en polemiek. Ge loven was iets objectiefs. De subjectieve beleving komt nu veel meer aan bod. „Wie ben je', „Waarom ben ik op deze wereld', „Wat is de zin van het bestaan', dat soort vragen. In het onderwijs, in de kerk wordt daar een ant woord op gevraagd. Dat wil niet zeggen dat we het vroe ger allemaal verkeerd hebben gedaan. Maar om met ds. Okke Jager te spreken: „Wanneer de maatschappij verandert, moet ook de bood schap veranderen'. Geloven vraagt een open ge sprek met de tijd en de men sen van vandaag. We leven in een tijd waarin veel mensen hun identiteit kwijt zijn. Doel loos en radeloos rondlopen. De vaste verbanden, zoals ge zin en kerk, bestaan veelal niet meer. Neem het aantal echtscheidingen. Vroeger be stond het gewoon niet. Zeg gen dat het niet mag en niet kan, is achterhaald. We moeten naast die ander gaan staan, met al z'n verdriet en pijn. Maar ook kinderen die in „normale' gezinnen opgroei en, krijgen veel meer te ver werken dan de jeugd van pakweg 20, 30 jaar geleden. Mijn ouders zijn nooit ver huisd, maar wij zijn met ons gezinnetje al 14 keer ver huisd. De jeugd van vandaag is enerzijds erg volwassen, maar tegelijk heel kwetsbaar. Die bereik je niet meer op de traditionele manier. En daar moeten we nog een beetje aan wennen. Maar om nu te zeg gen dat de moderne mens geen belangstelling heeft voor levensbeschouwelijke vragen, nee, dat bestrijd ik. Ik bespeur juist een opleving, maar die moet de kerk dan wel oppikken". KEES VAN OOSTEN (Radio Bloemendaal la 'a zondaga te beluisteren van negen tot half vier op golflengte 269m-1116 kHz. In Yamoussoukro, de hoofd stad van de Westafrikaanse staat Ivoorkust, wordt op kosten van de 83-jarige pre sident Felix Houphouet- Boigny een kathedraal ge bouwd, de Onze Lieve Vrouw van de Vrede van Ya moussoukro die de Sint Pie- ter in Rome naar de kroon moet steken. Het terrein van de kerk beslaat 130 hectare en was ooit in gebruik als cacaoplantage. Het is eigen dom van het staatshoofd. De kerk wordt gebouwd door Franse aannemers en moet de grootste christelijke kerk van Afrika worden. Het model van de basiliek is duidelijk op de Sint Pieter geïnspireerd. De koepel valt een paar meter lager uit dan die van de Romeinse kerk, maar daar zal nog een tien meter hoog kruis bovenop worden gezet. Zevenduizend mensen kunnen in de nieuwe basiliek een zitplaats krijgen, terwijl nog eens elfduizend mensen staande een dienst bij kunnen wonen. Om de kerk heen zal een esplanade worden gebouwd van dertig duizend vierkante meter die wordt betegeld met Italiaans marmer. FOTO: AP Later regen DE BILT (KNMI) Het ho- gedrukgebied dat tijdens de jaarwisseling juist boven onze omgeving lag,, is inmiddels naar de noordelijke Balkan weggetrokken. Het oceaan front samenhangend met een zeer diepe, bij IJsland aanwe zige depressie, heeft het wes ten van de Britse Eilanden be reikt. Dit front wordt morgen langs de Noorse lichte tot matige, en 's nacht s enge Denemarken. noord-Duitsland: mor gen enige regen, donderdag enkele opklaringen. Middagtemperatuur 3 Britse Eilanden: morgen opklaringen lelijk i vervolgens van west naar oost over het land verplaatsen. Uit de bijbehorende bewolking gaat op de meeste plaatsen waarschijnlijk wat -regen val len; meer dan rond 2 mm neerslag wordt echter niet verwacht. Voor het front ons land bereikt krijgen wij de ko mende nacht nog te maken met de aanvoer van droge lucht uit Frankrijk. Bij enkele opklaringen koelt het dan tot rond 2 graden af. Ook overdag blijft het, voordat het front ons bereikt met een tot matig toe nemende zuidelijke wind, nog aan de frise kant; rond het middaguur is het in ons land nog niet warmer dan een graad of 4. gen i veel - i 7 graden in het noorden tot 11 graden in het zuiden. Benelux: eerst wat regen, woensdag middag gevolgd door enkele opkla ringen. Donderdag veel bewolking maar hoofdzakelijk droog. Middag- temperatuur 6 tot 8 graden. Zuidoost-Frankrijk, midden- en z Duitsland. voornamelijk opklaringen. Middagtemperatuur 3 West-Frankrijk: wolkenvelden maar overwegend droog. Middagtempera tuur 8 tot 12 graden. Alpengebied: beneden zo'n 1500 me ter hoogte wolkenvelden en plaatse- verwegend droog. r bewol king en mogelijk wat neerslag. Mid dagtemperatuur in de dalen 0 tot 4 graden. Nulgradengrens overdag op 1400 k 1800 meter hoogte. Sneeuwberichten DEN HAAG - Sneeuwbericht sa mengesteld door de ANWB. naar de situatie van maandag 2 januari 1989 Dicht bij huis In de Duitse Eifel, de Harz, het Sau- erland en de Belgische Ardennen zijn momenteel geen wintersportmoge lijkheden. De weersverwachting voor België tot donderdagavond: licht bewolkt en -anaf woensdag kans op regen. Aan dag kans op mist, woensdag en don derdag van tijd tot tijd regen en een stijging van temperatuur tot ca. 10 Alpengebied Door de hoge temperaturen is er de afgelopen dagen veel sneeuw gesmol ten waardoor de wintersportmoge lijkheden niet overal meer optimaal zijn. In veel plaatsen is afdaling tot in het dal niet meer mogeliik. Een over zicht van de gemiddelde sneeuw hoogten in cm (het eerste getal be treft de dalen, het tweede de hogere Steiermark Oberöesterrich Ost-Tirol avond: In de dalen mist of laaghan gende bewolking, boven de 1000 me ter over het algemeen zonnig. Don derdag in het noorden zwaar bewolkt met kans op regen. Temp. 0 tot 4 gra den, later oplopend naar 9 graden, in het zuiden 6 tot 12 graden. Nulgra- den-niveau op ca. 2000 meter. Noord-Jtalië De mogelijkheden zijn momenteel beperkt. D'e gemiddelde sneeuwhoog- Lemperaturen tot 15 donderdagav en vanaf woensdag kans op regen. Aan de kust een harde zuidwesten tot westen wind. Temp. tussen 7 en 12 graden. In Zuid Frankrijk is het lichtbewolkt en over het algemeen droog. Temp. tussen de 6 en 12 gra- verkrijgbaar via de ANWB België/Duitsland: 06-910 910 20 Oostenrijk 06-910 910 30 Zwitserland,Noord-Italië, Frankrijk: MISSCHIEN KUNT U OOK IETS DOEN. IF VOOR DE BEHANDELING VAN SUIKERZIEKTE GIRO 5766 l vei IRED NCRV: verdeeld huis? S inder MET een groei van bijna zeventienduizend leden is t [et F NCRV het jaar ingegaan waarin zij 65 jaar bestaat, maar de lij 1 ondanks is deze omroep niet zonder zorgen. Het weekblajebou Vrij Nederland publiceerde in het kerstnummer twee pag Breda na's over de NCRV met als onderkop „De stille strijd in eé 1 verdeeld huis". Daarin stonden een aantal interessante pn :Un bleemstellingen en vragen. Vergeleken met de zogenaamd e r° algemene omroepen op Nederland 2 heeft de NCRV te lag jjeld^ kijkcijfers, zo constateert de schrijver. Dat het meer de richting op zou moeten gaan van i „brood en spelen"-amusementsomroepen van Nederland zou blijken uit een opmerkelijk verschijnsel. De NCRV-aan hang wilde enige tijd geleden in meerderheid dat het samen zangprogramma „U zij de glorie" naar de topzendtijd ginj Op het moment echter dat dit inderdaad gebeurde bleken d liefhebbers van het samenzangprogramma zelf over te sch; kelen naar „Dallas" op Nederland 2. Zit de NCRV met het zelfde probleem waarmee de EO te maken heeft? Vinde veel mensen dat een christelijke omroep gesteund moet woi den, om vervolgens zelf niet naar de uitzendingen van „hun christelijke club te kijken? Bij een intern NCRV-onderzoek naar het gehalte van d| eigen identiteit is men inderdaad op een dergelijke gesple j tenheid gestuit. Niet alleen bij de leden trouwens, ook bij d medewerkers. Programmamakers vervaardigen uitzendin gen die aansluiten bij de visies van de leden, maar niet bij d eigen visie. Het nieuwe hoofd radio van de NCRV, ds. C.M kei Boerma, die o.a. bij de IKON en bij de Wereldraad heeft ge werkt, vindt voor zichzelf dat een christen links moet zijn ei een christelijke omroep dus eigenlijk ook. Voorzitter Janset is het daar, als man die de achterban vertegenwoordigt, hele maal niet mee eens. Vrede, milieubehoud en ontwapenin| zijn volgens hem geen linkse onderwerpen, maar bijbelse „Links is een politiek begrip en wij voeren geen politiek", Het is de vraag of de toekomst van de NCRV inderdaad ligt in de sfeer van de meer algemene amusementsomroep et in het concurreren met Nederland 2. En zo ja, kan de NCR\! dat? Het antwoord op de tweede helft van deze vraag door de hedendaagse praktijk al gegeven. Behalve Van de) Horst en Fillekers heeft de NCRV in eigen huis vrijwel geen amusement meer. Men koopt als de andere omroepen showt bij Van den Endes vermaaksindustrie in Aalsmeer, die z« kant en klaar levert. Zo goed als ook alle spelletjes vast zitten in contracten bij de Van den Endes van dit land. De tijd van „Steravond" en „Spel zonder grenzen", eigen NCRV-spelle tjes gebracht door eigen mensen, is voorbij. Dat is in eigei beheer te duur geworden. DaT is jammer, maar het hoeft geen ramp te zijn, wanneer namelijk de NCRV een paar bekwame lieden in dienst heeft die bij Van den Ende en consorten duidelijke eisen van stij op tafel leggen. Dat kan, want ook in de amusementsindus trie is de klant koning. Sandra deed hët best leuk in „Show- masters", haar eerste serie Van den Ende-shows voor de NCRV, alleen: het enige verschil tussen de aankleding van haar programma en dat van de brood-en-spelen-omroepen waren de kleuren van de pakjes van de danseressen. En wat de jury betreft zat bij haar ook al het gebruikelijke ploegje van de beroepsschnabbelaars varralle omroepen achter de ta fel. zljn de Rien Poortvliets uitgestorven? En is er in Neder land niet een bloeiende christelijke muziekwereld met aardi ge en pientere mensen? Natuurlijk, er bestaat geen christelijk amusement, maar een NCRV mag en kan wel een eigen stijl van vermaak hebben. Zo goed als ze ook een prima eigen stijl heeft bij het aankopen van Amerikaanse tv-serie: NCRV moet beslist niet de aanpak van de algemeneori pen gaan overnemen om te overleven. De NCRV heeft net als de KRO geen toekomst op de brood-en-spelen toer; dat kan beter worden overgelaten aan Veronica er TROS. Is het overigens waar dat er bij de aanhang van de NCRV en in het eigen huis tweeslachtigheid heerst? Als dat zo is zal het voor de NCRV steeds moeilijker worden om een geloof waardig christelijk gezicht te vertonen en een appelerend christelijk verhaal te vertellen. Dat geldt dan met name in vergelijking met de algemene omroepen. Want daar heeft Vrij Nederland gelijk in: de belangrijkste concurrent van d( NCRV is niet meer de EO maar zijn de algemene vermaak; somroepen. Heelheid Den Haag heeft enkele miljar den (ja, miljarden) schuld. Voor verdere toelichting belle men met het college van B. en W. of de gemeenteraadsleden. Het is in strijd met de zo lang zamerhand wereldwijde roep om heelheid van het bestaan (het z.g. „conciliaire proces" vanuit de kerken) zo'n schuld te negeren. De komende gene raties, colleges en gemeente raadsleden worden er dan mee opgescheept. Het is wel zeker dat een geloof in een ander en duur stadhuis niet het juiste antwoord kan zijn op de roep om heelheid voor Den Haag. CDA-leden, waar blijven jullie nu met het z.g. „rentmeester schap"? Denken jullie nu echt goed bezig te zijn door die grens van 320 te stellen (en misschien nog te overschrijden ook)? Het juiste antwoord is een geloof in Jezus, gepaard met een daadkrachtig leven vanuit dat geloof. Dit geloof komt niemand zomaar aan waaien. Jezus zelf zegt dan ook „Als je niet in mij kunt geloven als iemand die één is met de Vader, geloof dan in mij om de werken die ik doe". Uit die werken spreekt een heel andere dan de nu heer sende waardenschaal. Ook daarmee is politiek te bedrij- Turkse nierpatient Een 45-jarige Turk die verle den jaar naar ons land kwam om zich hier voor zijn ernstige nierafwijking te laten behan delen, moest van het ministe rie van justitie eerst het land uit en terecht. Stel je voor, dat kost ontzettend veel geld zo'n nierdialyse. En daar kan dan de Nederlandse gemeenschap voor opdraaien. Kost onze ge zondheidszorg al niet genoeg? Het is nu al haast niet meer op te brengen. En als nu ook al zieke mensen uit andere lan den hier naar toekomen, om dat hier de gezondheidszorg zo goed is, waar blijven we dan? Aan onze eigen zieken hebben we al zorg genoeg en in Tur kije moeten ze maar voor hun eigen mensen zorgen. Jammer dat mr. E. Dil in een kort ge ding tégen uitzetting besliste. Het komt dus toch op onze re kening. C. Jansen, DEN HAAG. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS.MUZIEK THEATER, RECREATIE.EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2