88 te kijk RADIO TELEVISIE KUNST De successtory van jen Delfts organisatiebureau SeidM Sowumt KUNSTROOF ZATERDAG 31 DECEMBER JLES IROISET JNTVOERD f dramatische ontknoping van wat een jst gevolg van de Fassbinder-affaire jk, voltrok zich begin januari, toen de mtvoerde" acteur Jules Croiset kende dat hij zijn kidnapping zelf in scène had gezet. Croiset ju zijn ontvoerd door neo-nazi's, die zijn optreden tegen de [voering van het volgens velen antisemitische stuk „Het vuil, de d en de dood" veroordeelden. Op deze (van het >cherm) genomen foto beklaagt Croiset zich nog over de [handeling die zijn ontvoerders hem zouden hebben gegeven. foto: anp roepen, bleef met een schuld zitten van 900.000 gul den. Een directeur van Coca Cola, de firma die zich voor een bepaald bedrag garant had gesteld, werd zelfs ontslagen door het concern vanwege zijn ver kwistende omgang met reclamegelden. Visser ging echter verder, aanvankelijk als program meerder van een jongerencentrum in Rotterdam, la ter weer voor zichzelf, als Mojo Concerts, genoemd naar het nummer „Get your mojo (amulet) workin" van bluesveteraan Muddy Waters en naar het thea tertje waarmee hij ooit in Delft begonnen was. Sa men met de inmiddels tot het bureau toegetreden Leon Ramakers, die enige ervaring had opgedaan met het boeken van groepen voor een studentenso ciëteit in Delft, groeide Mojo. Niet alleen op eigen kracht, maar ook door de samenwerking met het im presariaat van Paul Acket. Acket, oprichter van het toen nog onafhankelijke Mu ziek Express en ai jaren actief als impresario, kocht Mojo op toen hij zijn bedrijf aan de uitgeversgigant VNU overdeed. Drie jaar lang bleven beide impresari aten samenwerken, waarbij Acket nogal wat groepen IC- NIEUW BEGIN Het einde van de Haagse Comedie betekende dit jaar tevens het I begin van een nieuw gezelschap: Het Nationale Toneel. De groep rond artistiek leider Hans Croiset begon onder in het algemeen welwillende kritiek, in oktober met het stuk „Woyzeck" van Georg Büchner. Inmiddels draait het gezelschap op volle toeren. Op de foto Peter Tuinman en Guusje Eybers in de première van „Woyzeck". foto: jarko aiken: ANNIE M.G. SCHMIDT Annie M.G. Schmidt is een van de weinige Nederlandse schrijvers| die ook internationaal erkenning krijgen. Dit jaar werd haar de Hans Christian Andersen Prijs toegekend, ook wel de Nobelprijs voor kinder- en jeugdliteratuur genoemd. De prijs werd haar in september in Oslo overhandigd door de Zweedse schrijfster Astrid Lindgren (rechts). De Nobelprijs voor literatuur ging naar d Egyptenaar Nahgib Mahfouz. foto: MONDRIAAN Dé publiekstrekker van het afgelopen jaar in het Haags Gemeentemuseum was de tentoonstelling rond de Nederlandse schilder Piet Mondriaan, onder de titel „Van figuratie tot abstractie". Begin dit jaar togen meer dan honderdduizend mensen naar het Gemeentemuseum om de ontwikkeling van de internationaal bekende kunstenaar in ogenschouw te nemen. De expositie werd opgezet onder verantwoordelijkheid van de dit jat aangestelde directeur Rudi Fuchs, maar was opgezet door de onlangs overleden ad-interim directeur Henk Overduin. Op de foto Mondriaan in zijn atelier. foto: pi TFT.FVTZTERRTNG Henny Huisman stond het afgelopen jaar volop in de schijnwerpers. Eind januari wist hij het telefoonverkeer in Nederland een uur lang lam te leggen door in de finale van zijn populaire KRO-programma de „Soundmix Show" het kijkpubliek via de telefoon te laten meestemmen. Vier maanden later kreeg hij de Televizierring 1988, zijn tweede, uitgereikt voor zijn „Suprise Show". De eerste kreeg hij in 1985. foto: anp doorschoof naar de mensen van Mojo. Toen Acket zijn impresariaat weer losmaakte uit de VNU-groep, gaf hij ook Mojo weer de ruimte. Dat bureau wist in middels heel goed hoe de organisatie van popcon certen ter hand moest worden genomen, en had te vens het voordeel dat Acket zelf zijn handen van popconcerten trok. De onstuimige groei van het bureau is echter vooral iets van de laatste vijf jaar en houdt gelijke tred met de steeds grotere belangstelling voor popconcerten en de komst van echte megasterren als Madonna, Bowie, Michael Jackson en Bruce Springsteen. Waarbij aangetekend moet worden dat de media Mojo daarbij uitermate terwille zijn. Madonna bij voorbeeld zou zonder de enorme aandacht in de pers niet eens tussen de schuifdeuren genoeg pu bliek trekken, laat staan een stadion vol krijgen. In dat licht bezien is het jammer dat Mojo niet wat va ker zijn deuren openstelt voor de pers, en slechts haar hulp inroept als er iets is wat volgens het bu reau rechtgezet moet worden. KOOS VAN WEES DOLLY DOTS Na negen jaar nauwelijks van de hitlijsten te zijn geweest zetten de Dolly Dots begin oktober een punt achter hun carrière. De damesgroep verliet het met goud geplaveide pad met een op televisie uitgezonden optreden in Amsterdam. foto: anp IELFT Ze hebben er geen enkele behoefte aan de -jrs te woord te staan. „Het gaat om de artiesten, et om ons", zeggen Leon Ramakers en Berry Vis- ■!r, de stuwende krachten achter het organisatiebu reau Mojo Concerts. Ramakers en Visser zijn verant woordelijk voor de organisatie van vele honderden jjljpconcerten in ons land, variërend van Michael ■ickson en Bruce Springsteen tot Paolo Conté en $jarry Belafonte. Dit jaar bereikte het aantal bezoe- Uirs aan die concerten een record: meer dan een iljoen mensen bezochten de popevenementen die .et lijkt een uitstekende aanleiding voor een gesprek Ie lang et de heren Visser en Ramakers, maar helaas, de !.Jor9 ojo-directeuren hebben het tot beleid verheven niet IJks jer hun werk te praten. Of er moet een directe aan- iding zijn, zoals toen het NOS-journaal Mojo bij het jncert van Michael Jackson beschuldigde van „cen- Hj: jur" en meldde dat er een aan neo-nazi's gelieerde -ganisatie kledingstukken met de beeltenis van Mi- endeiae' Jackson in beslag nam die illegaal zouden zijn jrkocht. Woedend waren Visser en Ramakers, en ^■■•ndat ze de pers toen wel even nodig hadden, werd 3n tipje van de sluier van hun werk opgelicht. Het eeld dat het NOS-journaal had van de impresario x opte niet, zo lieten ze weten. Niet Mojo, maar Mi- pael Jackson zelf verbood opnamen van het con- srt. En ook de aanpak van die illegale verkoop wam niet van Mojo, maar van Jacksons verkoopor- [anisatie. ilojo werkt, zo werd duidelijk, als een soort aanne- ter. Het beeld van de impresario die tegen een ar- est zegt: ik geef jou 100.000 gulden als je daar en aar optreedt en vervolgens toegangsprijzen van 300 ulden vraagt om vooral maar uit de kosten te ko- .ïen, geldt in elk geval niet voor Mojo. Het werkt [erder andersom. De groep of artiest die de wereld bndreist zoekt via zijn agent contact met het organi- atiebureau, die vervolgens gaat kijken welke zalen f stadions in aanmerking komen, of de markt groot enoeg is voor enkele concerten, of de data zijn in te assen in de overvolle concertagenda. Het contract at wordt afgesloten bevat naast de vaak ellenlange jst met persoonlijke wensen van de artiest allerlei epalingen met betrekking tot de veiligheid, de cate- ng, het podium en dergelijke, zaken waarvoor Mojo rimair verantwoordelijk is. In overleg met het mana- ement van de artiest of groep wordt de gage vast- esteld, gebaseerd op de capaciteit van stadion of loncertzaal, de prijs van een kaartje en de kosten die 1ojo moet maken om het concert in goede banen te jiden. Wat er netto overblijft van de recette wordt olgens een vastgestelde norm (meestal 85 procent oor de artiest, vijftien procent voor Mojo) verdeeld. Mg >f- wat ook kan, de artiest vraagt een vastgesteld fedrag of 85 procent van de netto-recette: „Which «•ver is the greatest", staat dan in het contract. gaSp! laar het komt ook nog steeds voor dat artiesten al- jen met een tevoren vastgesteld, vaak hoog, bedrag enoegen nemen, dat vooraf moet worden overge- ïaakt. Lukt het niet de zaal vol te krijgen, dan is het sico voor Mojo. Zo was bij de concerten die Bruce ipringsteen gaf de gage zo hoog, naar verluidt 95 /eede rocent, dat Mojo maar net aan enige winst boekte, iezien de enorme bedragen die het bedrijf uitgaan, en enorm risico. ,Eén avond is genoeg om helemaal «ONOPOLIE /lojo neemt bijna een monopoliepositie in ons land jsiag Vrijwel alle groepen die vanuit het buitenland naar ins land komen, komen telefonisch eerst in het kan- dort aor aan de Schoolstraat in Delft terecht. Het is een iositie die zich alleen maar lijkt te versterken. Want rtojo doet zijn werk goed, zo bleek uit de reacties ^an concurrenten onlangs in het blad Quote. Zo llUloed, dat de naam die ze in het buitenland hebben teeds bekender wordt, met als gevolg dat steeds pkl near managers de weg naar het bureau weten te ||g| inden. Zelfs de managers van mensen als Paul Anka IH <n Harry Belafonte; Mojo werkt nu dus ook buiten de geëigende poppaden. J )e heerschappij wordt ook versterkt door het aan 'tem (lojo verbonden bureau Double You, waar voor het ileinere circuit de beginnende, talentvolle bands wor- len geboekt, die naar verwachting later zullen door deken. Zo zijn The Eurythmics toen nog nauwelijks smand belangstelling voor hen had, via dit bureau in ins land gekomen voor optredens tijdens een stu- lentenfeest in de Mensa van de TH in Delft en in het Vmsterdamse Paradiso. Toen ze eenmaal groot ge- loeg waren voor Ahoy', waren de contacten via Dou- >le You met Mojo al gelegd. Hetzelfde verhaal gaat ip voor talloze andere kleine groepen, die het plotse- ng maken. /lojo doet er zelf ook alles aan om zijn marktpositie e bewaken. De enige reden voor een buitenlandse iet om het bureau te passeren is als een andere im- iresario meer geld biedt. Maar dan blijkt Mojo be- eid nog hoger te gaan, zelfs als de winst daardoor riarginaal wordt, puur om de markt in handen te louden. Frappant voorbeeld vormde de concertreeks 'an James Brown, in eerste instantie georganiseerd K Een van de belangrijkste publiektrek- kers voor Mojo was dit jaar Michael Jackson, hieraan het werk in het Rotterdam se Feye- noord-sta- dion. foto: anp door het bureau Diba van de in Sneek gevestigde Bauke Algera. Brown vroeg een garantie van 30.000 dollar per optreden, maar toen Diba bijna rond was met „The King of Soul" bood Mojo vijfduizend per optreden meer. De verdiensten van Mojo waren naar verluidt nihil. SUCCESSTORY De successtory van Mojo begon toen Delftenaar Ber ry Visser in 1969 de groepen Jethro Tuil en Soft Ma chine via her en der geleend geld naar het Concert gebouw in Amsterdam haalde. Een gok, die echter goed uitpakte. Minder goed ging het toen hij de toen grote namen Pink Floyd, Deep Purple en de Incredi ble Stringband naar Nederland haalde: er bleef een verlies staan van 25.000 gulden. De contacten die hij echter legde met de managementbureaus bleven doorwerken. Visser kon via zijn contacten aan de ba sis staan van het eerste grote openluchtconcert in ons land, in het Kralingsebos. Financieel werd het de grootste flater uit zijn loopbaan: de Stichting Holland Popfestival, speciaal voor het concert in het leven ge Groot opzien baarde dit jaar de kunstroof van drie schilderijen van Vincent van Gogh uit museum Kröller-Müller in Otterlo. De werken „Aardappeleters" (foto), „Wever en stoel" en „Uitgebloeide Zonnebloemen", vertegenwoordigen een waarde van tientallen miljoenen guldens. Ondanks 180 tips kon de politie geen spoor van de dieven vinden. De diefstal deed opnieuw de vraag rijzen of onze kunstschatten wel voldoende zijn beveiligd. foto: anp

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 35