E Mexico wil zijn relatie met RK kerk herstellen Verloren geloof en onmenselijkheid ficid^c SotLtcttr ;p >weer lip Drempelvrees kerk wereld f GEESTELIJK LEVEN/OPINIE EetdócSoivumt ZATERDAG 31 DECEMBER 1988 PAGIN BIN door Marinus van der Berg Het knallende vuurwerk van de oudjaarsnacht heeft alles te maken met angsten. Het beginnen van een nieuw jaar roept onzekerheden los. „Wat zal het nieuwe jaar brengen?" „Zal het weer zo'n rampjaar worden?" Voorspellingen wor den gretig gelezen. Wij zijn de laatste jaren in steeds sterke re mate mensen geworden die graag alles onder controle hebben. Er worden allerlei toekomstscenario's geschre ven, maar tegelijk is er een groeiend besef hoe weinig we in handen hebben. Of mis schien moet ik het anders zeggen: het wordt steeds be langrijker ons af te vragen welke toekomst we willen? Het wordt steeds belangrijker om ons af te vragen wie de toekomst bepalen. Het is mij te vroom en te gemakkelijk om te zeggen: God bepaalt de toekomst. Als ik zie wat er ge beurt met het milieu, als ik de berichten lees over steeds meer experimenten met het begin en ook met het einde van het leven, dan voel ik dat hierover dringend meer dis cussie moet komen. Of katholieke universiteitszie kenhuizen moderne geboorte technieken moeten stoppen is mij niet zonder meer duidelijk. De katholieke traditie moet zich niet gaan isoleren, maar zij moet wel samen met alle mensen van goede wil een le vendige discussie op gang brengen over waarden en nor men waarover velen zich te récht zorgen maken. Op de drempel van oud en nieuw zou ik willen pleiten voor meer drempelvrees. Op velerlei ge bieden. Er is namelijk iets heel goeds in het hebben van vrees. Met vrees bedoel ik dan schroom, terughoudend heid en eerbied. Dat geldt voor persoonlijke relaties tus sen mensen. Er gaat een gro te onvrijheid uit van de kreet: „Dit moet toch kunnen; als je dat niet vindt, ben je uit de tijd". Uit de mond van een ou dere hoorde ik: „Je moet je aan de jeugd aanpassen, an ders heb je geen leven". Dit is nieuwe geestelijke dictatuur. De grootste denkfout van deze tijd is dat ik meen recht te hebben op een ander. Op andermans lichaam of op an dermans denken. In het ko mende jaar wil ik dan ook op deze plaats stilstaan bij het begrip „intimiteit". Ouders die eén klein kind zien reageren zeggen: „Het is al een heel ei gen persoontje. Ze heeft al duidelijk een eigen willetje". Dat lijkt me zeer raak opge merkt. Vanaf het begin is de ander niet ons bezit, maar zichzelf aan het worden. Daar om mag ik niet zomaar het ge bied van de ander intreden. Als ik het gebied van de ander intreed neem ik verantwoor delijkheid op mij. Hier ligt voor mij een tweede grote vergee tachtigheid van deze tijd. Er wordt veel over persoonlijke vrijheid gesproken zonder ook over persoonlijke verantwoor delijkheid te spreken. Het is heel gemakkelijk je te ver schuilen achter persoonlijke vrijheid, alsof dat het hoogste goed is. Het hoogste goed ligt in de vraag: „Ben ik de hoe der van mijn zuster en broe der? Ben ik de hoeder van deze aarde en al wat er er op leeft?" Bij vrijheid hoort verantwoor delijkheid van God gekregen en dat vraagt om vrees. Niet een vrees die verlamt, niet eens vrees die ons handelen stil legt, maar een liefdevolle vrees, die ons een groot ont zag geeft voor al wat er leeft en voorhanden is. Ik pleit voor drempelvrees. Niet een drem pelvrees die het ons moeilijker maakt om naar elkaar toe te gaan, maar een drempelvrees die de eerbied voor het per soonlijk eigene versterkt. Het is merkwaardig dat in deze zogenaamde open informatie maatschappij aan de ene kant gepraat wordt over privacy en aan de andere kant de ge dachte leeft dat alles in de openbaarheid moet. Lang niet altijd wordt de vraag gesteld voor wie dat goed is. De sensatielust is een andere machtige god geworden die de drempelvrées ernstig ver stoord heeft. Het resultaat is dan ook steeds meer een zaamheid en meer angsten die ziek maken. Er is ook een ver borgenheid die niet openge broken mag worden. De diep ste verborgenheid waaruit alle leven komt en waarin alle le ven geborgen zal worden, zal oök niet opengebroken kun nen worden, maar zal zich slechts openbaren aan wie drempelvrees kent, terughou dendheid en eerbiedige stilte. Ik wens u een eerbiedig nieuw jaar toe. Evangelicalen tegen conciliair proces DRIEBERGEN De Evangelische Alliantie heeft het waarnemerschap bij het conciliair proces voor gerechtigheid, vrede en het be houd van de schepping beëindigd. Dit meldt het evangelische maandblad Uitdaging. De al liantie was in september 1987 op uitnodiging van de Raad van Kerken in Nederland als waarnemer aan het proces mee gaan doen. Bij een deel van de zeventig organisaties die in de EA samenwerken, riep de betrokkenheid bij het conciliair proces vragen op, aldus EA-di- recteur Arnold van Heusden. „Deze vragen konden we niet beantwoorden omdat de Raad van Kerken moeite had ons waarnemerschap nader in te vullen." EA-voorzittér ds. F.H. Veenhuizen zei in september 1987 dat er „alle reden was aan het proces mee te doen". De se cretaris van de Raad van Kerken, ds. W.R. van der Zee, noemde het toetreden van de EA toen „een heel belangrijke ontwikkeling om dat we nu ook aan die kant onze vleugels kunnen uitslaan". De EA is nu van plan de drie thema's „vanuit een typisch evangelische invalshoek" aan de orde te stellen. Zending en zelfheiliging gaat bij de evangelicalen ten kos te van maatschappelijke betrokkenheid. De mens is een schepsel dat bestemd is om in rampen te leven. MEXICO STAD De Mexicaanse president Carlos Salinas de Gortari heeft zowel binnen de ei gen paFtij als binnen de oppositie voor grote poli tieke opschudding ge zorgd door te zinspelen op een mogelijke norma lisering van de betrek kingen van zijn regering met de rooms-katholieke kerk, een instituut dat of ficieel in Mexico niet eens bestaat. De kerk, die ondanks de be perkingen van de Mexicaanse grondwet springlevend is, heeft onmiddellijk laten we ten wel oren te hebben naar officiële erkenning. Conser vatieve partijen zijn voorstan der van een debat over wijzi ging van de status van de kerk, terwijl critici zeggen dat de regering zich dient te hou den aan de idealen van de grondwet. De regerende Institutionele Revolutionaire Partij, of PRI, is zelf verdeeld over de kwes tie. Per slot van rekening wa ren het de oprichters van de partij die de grondwet waarin de rooms-katholieke kerk aan banden werd gelegd. Een vrouwelijk parlementslid Van de PRI, Socorro Diaz, ver klaarde dat de „heropening van een discussie die door de geschiedenis is geregeld geen bijdrage aan de nationa le eenheid vormt". Enkele critici wijzen erop dat Salinas poogt de steun voor zijn partij onder de bevolking te vergroten. De PRI heeft de afgelopen jaren veel aanhang .verloren onder traditionele groepen als de arbeiders en de middenklasse. Salinas kwam 1 december aan de macht, na dat de PRI in juli een verkie zingsoverwinning wist te boe ken waar veel van zijn poli tieke tegenstanders nog steeds verzet tegen aantekenen en die in brede kring hoogst om streden wordt geacht. Tegenstrijdigheden De relatie tussen kerk en staat houdt ook de gemoede ren van de oppositie bezig. Het is een van Mexico's te genstrijdigheden dat een land met een overwegend katho lieke bevolking een regering heeft die officieel als anti-cle- ricaal geldt. Hierbij moet wor den aangetekend dat de rege ring oogluikend toelaat dat de kerk op tal van punten de grondwet negeert. De grondwet van 1917 die door de triomferende partijen van de Mexicaanse revolutie werd geratificeerd, ging ver der dan een verordening dat kerk en staat gescheiden moeten zijn. De kerk werd ie dere wettelijke status ontzegd en de invloed van de kerk werd zoveel mogelijk inge damd. „De wet erkent geen religieuze verbanden die be kend staan als kerken," aldus artikel 130 van de grondwet. De revolutionairen - boeren, vakbondsleiders en generaals met een duidelijke anti-cleri- cale achtergrond - zagen de kerk als onderdeel van de heersende klasse van groot grondbezitters. De kerk be schouwde hen als goddeloze rebellen tegen de gevestigde orde. Het is priesters verboden te stemmen, te spreken of te schrijven over politiek of de regering. Zij kunnen niet on derwijzen; kerken mogen geen onroerend goed bezitten en de regering kan het aantal priesters binnen iedere staat beperken. Buitenlandse gees telijken mogen niet in Mexico werkzaam zijn. Leiding Niettemin geeft de kerk lei ding aan scholen en universi teiten waar kinderen van re geringsleiders studeren, pries ters publiceren in kranteru brieken en presidenten hou den besloten ontmoetingen met bisschoppen. Mexico is op het Westelijk halfrond het katholiekste land, het favoriete kind van het katholieke Spanje. Jaar lijks nemen miljoenen gelovi gen deel aan processies naar de Basiliek van de Maagd van Guadalupe, de beschermheili ge van Mexico. Twee miljoen gelovigen waren aanwezig bij de mis die paus Johannes Paulus II tien jaar geleden op droeg tijdens zijn eerste be zoek aan het Amerikaanse continent. In de jaren '20 lanceerden ka tholieken vanwege de vervol gingen van overheidswege de 'Christero-revolte'. Een ker kelijke held uit die periode is pater Miguel Pro, een jezuïet die door de regering werd ge ëxecuteerd. Hij werd in sep tember van dit jaar zalig ver klaard. Salinas gaf al in zijn inaugu ratierede te kennen dat de re gering meer erkenning dient te geven aan de kerk. Hij merkte op dat een moderne staat niet kan voorbijgaan aan organisaties als vakbonden, wergeversverbanden, de me dia en de kerk". Het was de eerste maal in de geschiedenis van het moderne Mexico dat een president openlijk de kerk als onderdeel van de maatschappij erkende. Bij de inauguratie waren dan ook voor de eerste maal ker kelijke vertegenwoordigers aanwezig, zoals kardinaal Er nesto Corripio Ahumada en de pauselijke nuntius mon seigneur Girolamo Prigione. Enkele dagen later haalde mi nister van binnenlandse za ken Fernando Gutierrez Bar rios de voorpagina met de woorden: „De kerk bestaat." Sindsdien volgpn de media de discussie op de voet. Schending In het parlement verklaarde afgevaardigde Alfredo Reyes Contreras van de Socialisti sche Volkspartij dat zelfs de aanwezigheid van prelaten tij dens de inauguratieplechtig- heid een schending van de grondwet vormde. Hij eiste een onderzoek. Maar ook ter linkerzijde was de kwestie aanleiding voor President Carlos Salinas de Gortari FOTO: ANP verdeeldheid. Een leider van de Verenigde Socialistische Partij, Gilberto Rincon Gal- lardo, een katholiek, gaf als commentaar dat hervormin gen nodig zijn aangezien de huidige situatie polariserend werkt en „aanleiding geeft tot fanatisme". Beide socialistische partijen maken deel uit van het De mocratisch Front, een coalitie die de belangrijkste rivaal van Salinas, Cuauhtemoc Car denas, in de verkiezingen van 6 juli steunde. Salinas moet in staat zijn de tweederde meer derheid te verkrijgen die hij in het Congres nodig heeft om de constitutie te wijzigen. Zijn partij controleert 60 van de 64 zetels in de Senaat. In het La gerhuis heeft de PRI slechts 260 van de 500 zetels, maar kan rekenen op steun van de 101 afgevaardigden van de Nationale Actie Partij. Kerkelijke leiders zeggen dat zij realistischer betrekkingen tussen kerk en staat nastre ven. Beide partijen voeren aan dat verhoudingen als die in de 19de eeuw bestonden, achterhaald zijn. Kerkelijk woordvoerder monseigneur Genaro Alamia zegt dat de kerk „alleen officiële erken ning en volledige scheiding van kerk en staat" wenst. ELOY AGUILAR De wonderen zijn de we reld nog niet uit. In hel leven van Graham Gree ne, zo rijk aan avonturen, ontmoetingen en opval lende gebeurtenissen, werd dit jaar een nieuw opmerkelijk feit toege voegd. De Mexicaanse whiskypriester uit een van zijn eerste romans, The Power and The Glo ry fin het Nederlands vertaald door Max Schu- chart als Het Geschonden Geweten), werd eind sep tember door het Vati caanse departement voor de heiligen zalig ver klaard. Een gebeurtenis die in Mexico luid is toegejuicht want in fei te is deze man voor het volk al lang een heilige. Voor de whiskypriester uit Greenes roman stond de Amerikaanse jezuïet Miguel Agustin Pro model. Hij was een van de vele slachtoffers uit de gods dienstvervolgingen in Mexico in de jaren twintig (zie ook hierboven). Pro werd op 23 november 1927 voor een vuurpeloton terecht gesteld. Hij was ervan beschuldigd bomaanslag te hebben ge- het begin af aan duidelijk dat de ziekelijke, aan drank ver slaafde Pro daar niets mee te maken had. Maar de haat van de nieuwe machthebbers te gen de kerk zat heel diep. Ze zal niet uit de lucht zijn ko men vallen, maar was in het geval van pater Pro onte recht. Hij was zeker geen mo del-priester met zijn alcohol verslaving en zijn onechtelijk geboren kind, echter wel een lieveling van het volk. Toets Het Vaticaan zag zijn geval duidelijk niet zitten en was niet bijster gelukkig met de aandacht die door Greenes ro man in de jaren vèertig voor Pro was gewekt, vooral nie.t toen andere katholiek geo riënteerde schrijvers als Mau- riac voor het boek reclame maakten. Het dreigde zelfs op Graham Greene de index te worden geplaatst, maar zover kwam het niet, al kreeg Greene wel te horen dat het boek de toets der kri tiek van het Heilig Officie (de congregatie voor de zuiver heid van het geloof) niet had doorstaan. Greene vertelt er over in zijn autobiografie Ways of Escape (Ned. Vluchtwegen). Toen hij later op een audiëntie bij paus Paulus VI daarover sprak, liet deze zich misprijzend uit over de hoeder van het geloof waaraan Greene de veroorde ling van zijn boek te danken had: „Er zullen altijd wel ka tholieken zijn die aanstoot ne men aan bepaalde passages in uw boeken, maar daar moet U zich maar niets van aantrek ken." Het is zonneklaar dat.Greenes roman de weg geëffend heeft naar deze zaligverklaring. Hoé sterk de tijden zijn ver anderd, moge blijken uit het feit dat de canonisering van deze populaire figuur de paus van pas komt om de terug keer van de kerk in de poli tieke arena acceptabeler te maken. Zoals The Times naar aanleiding van de zaligver klaring schreef: de paus heeft hem alsnog de macht en de glorie verleend waarop hij in Greenes visie aanspraak mocht maken. Want hoezeer deze ook politiek voor de be dienaren van zijn kerk taboe verklaart, in zijn eigen we reldwijde strategie speelt poli tiek een uiterst belangrijke rol. Niet alleen voor The Power and the Glory maar ook voor menig andere roman van Greene geldt dat hij daarin de tijdgeest vooruit is geweest. Hij schreef romans die spelen in Vietnam, Cuba en Midden- Amerika, steeds enige tijd voordat deze gebieden brand haarden werden en natuurlijk koos hij steeds duidelijk partij: voor de Vietnamezen, Cuba nen, en Nicaraguanen en ui teraard tegen de Amerikanen. Maar de politieke stellingna- me maakt zeker niet het hoofdbestanddeel uit van zijn romans. Als dat wel het geval was geweest zouden ze pas echt verouderd zijn. Hoewel hij een boek als The Power and The Glory nu on getwijfeld niet meer zou schrijven, vindt Greene dit boek nog altijd goed genoeg om het op te nemen in een re cente verzamelbundel in de Penquinreeks. Dat het zo'n furore kon maken heeft onge twijfeld te maken met het feit dat zijn romanheld voor bui tenstaanders een geloofwaar dige figuur was (en is!) in een aan ongeloofwaardigheid lij dende kerk. Voor Greene zijn kerk en ge loof echter twee geheel ver schillende zaken. Zijn relatie met de hiërarchie is welis waar nooit slecht geweest en getuigt van de nodige hoffe lijkheid, als men zijn contac ten met de pausen Pius XII en Paulus VI in aanmerking neemt, dat alles heeft niettemin bijzonder weinig van doen met zijn eigenlijke beweegredenen. Greene ging over tot de RK kerk toen hij in 1926 trouwde met een ka tholieke vrouw (van wie hij zich veertien jaar later weer liet scheiden). In Ways of Es cape zegt hij ergens dat hij zich niet heeft bekeerd, maar dat hij een aantal rationele ar gumenten had die hem tot het geloof hebben gebracht. Wat die dan wel zijn, dat laat hij kennelijk bewust in het vage en hij wenst zich daarover ook niet te laten ondervragen. Al een aantal jaren geeft Greene geen interviews meer, de vraag naar zijn overtuigin gen moet men aus distilleren uit zijn romans. In de serieu zere, die hij nadrukkelijk on derscheidt van zijn 'entertain ments' blijkt Greene opmer kelijk trouw te blijven aan zijn oorspronkelijke overtui gingen. Zoals gezegd, een ro man als The Power and the Glory of The Heart of the Matter (De Kern van de Zaak) met een expliciete ka tholieke achtergrond, dat vindt men in de latere romans niet meer terug. Leken zijn vroegere figuren geïnspireerd door de „genade", nu is het meer de dieper op de achter grond liggende moraal van het verhaal dat Greenes pre occupatie verraadt met het rooms-katholicisme. Een dui delijk voorbeeld daarvan is de vrij recente roman Dr Fischer of Geneva or the Bomb Party (Dr. Fischer van Genève of de knalfuif), een schitterend verhaal, zoals in het latere werk vrijwel steeds spelend in een mondaine atmosfeer waarin Greene ogenschijnlijk met een zekere gelatenhéid zijn vakmanschap als verha lenverteller demonstreert. Op het eerste gezicht is het een onderhoudende studie over onmenselijke hebzucht, waar toe de hoofdfiguur, dr. Fi scher een aantal rijkaards weet te brengen. Hoe rijker ze zijn, hoe kwetsbaarder en daarom rijp voor de chantage die Dr. Fischer aan hen vol trekt. Het verhaal is echter meer dan dat: Fischer lijkt de duivel in persoon te zijn die niet alleen doelbewust zijn naasten vernedert en zich zelf, maar ook laat zien waar (religieus) nihilisme toe leidt. Greene probeert in feite een subtiel antwoord te geven op het moderne probleem van het verloren geloof en paral lelle, teloor gegane waarden. Zelfs wanneer het geloof ver loren is gegaan, zo lijkt de au teur tussen de regels door te willen zeggen, moeten de waarden van de religie in het alledaagse leven worden be waard. Op straffe van ont menselijking. Dat die kans minder denkbeeldig is dan op het eerste gezicht lijkt, heeft Greene in deze roman op overtuigende wijze gedemon- ;ee Leven krijgt de overhand NOG maar een week geleden herdacht de kerk hoe kerstnacht de hemel open ging en engelen het goede ni< van de geboorte van Jezus verkondigden. Inmiddels het gewone leven z'n gang hernomen; het lijkt alsof er is gebeurd. Morgen begint een nieuw jaar, maar wie n dat het net kerstfeest is geweest en wie gelooft dat 1989 jaar onzes Heren" zal worden? .ei ËgJ; h jnvallf (i reekvi et'ver' eel me In het geboorteverhaal van Jezus duurt die blijde verkoi J' ging van de hemelse vrede maar heel kort. Na het lied '2 x de engelen sluit de hemel zich weer. De nacht die daa weer net zo donker was als anders lijkt heel wat reëler de open hemel met de boodschap van vrede op aarde, jaar 1988 gaat immers de geschiedenis in als een rampj i Bangladesh, Armenië, de vliegtuigramp in Schotland, zijn maar een paar voorbeelden uit een rij van tientallen ijri matische gebeurtenissen. HeT verhaal over Jezus' geboorte krijgt een vervolg, wijzen uit het Oosten komen, om te aanbidden en om schatten te brengen, maar er is ook de dreiging van de dermoord. Daarom moet Jezus met zijn ouders vluchten, in de bijbel blijkt de vreugde over de geboorte slechtSj korte duur. De machten van de duisternis nemen van de aarde alsof er niets gebeurd is. De schreeuw vai lijdenden in Bangladesh, Armenië en in alle rampgebii van 1988 is dan ook dezelfde als die van de moeders hun kinderen die door Herodes zijn vermoord, na Jezus' boorte. rE< A rachl irt» r HeT leven van Jezus werd het leven van een lijdende o: gehate, verachte en de eenzame die tenslotte is ondergeg)1 aan de doodsmacht. Omdat Hij die heeft overwonnen nen de gelovigen soms met bijna gebroken stem Iche jaar 1989 opdragen aan de Heer van het leven. De macht van de natuur, de redeloze haat van mens tot mens wrede wellust die de menselijkheid doodt, ze hebben niet laatste woord. Het leven om Jezus' wil is het perspectief ieder menselijk bestaan. Met die woorden zijn de pijn en het verdriet niet weg. staan samen met slachtoffers" sprakeloos bij de puinh* van hun bestaan en we zijn stom van woede en verdriet het graf van naamloos velen. Juist het besef dat God het ders wil met zijn schepping versterkt de woede wat niet zou moeten gebeuren. chrifl Ieder m iand #,ntrc „pkeln .ijksii jurbe e ala zóf In de verbijstering om wat er gebeurt komt de stem f gene zijde. Het is zó tegen beter weten in, dat geen mens|e zelf kan bedenken: de boodschap van de geboorte vanje Messias, die uiteindelijk de dood heeft overwonnen. DielP loofswerkelijkheid kan de kerk aan het einde van het rfc- penjaar verkondigen. De doden van 1988 zijn niet eeuwigheid gestorven; het leven krijgt tóch de overhan Rustig maar somber weer DE BILT (KNMI) - Het weer beeld van oudejaarsdag is don ker en nevelig. Plaatselijk is er mist. Ook kan er af en toe wat lichte motregen vallen. De middagtemperatuur loopt uit een van 8 graden in het noord westen tot 5 graden in het zuidoosten van het land. Er is weinig of geen wind. Dit weertype wordt veroorzaakt door een hogedrukgebied dat zich van de Britse Eilanden naar ons land verplaatst. Dit druksysteem zal ook op nieuwjaarsdag voor rustig weer zorgen. Daarna trekt het langzaam naar Zuidoost-Euro pa weg. De wind draait dan naar zuidoost tot zuid en gaat geleidelijk wat koudere lucht Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor zondag en maandag: Zuid-Scandinavië: Weinig of geen neerslag en voornamelijk ten oosten van de Noorse ber gen opklaringen. Middagtem peratuur van 6 graden langs de Noorse zuidwest kust tot iets boven 0 graden landin waarts bezuiden de lijn Oslo- Stockholm. 's Nachts slechts lichte vorst in het binnenland, benoorden Oslo matige tot strenge vorst. Britse Eilanden: Veel bewol king. Plaatselijk ook opklarin gen, vooral noordoostwaarts van de hogere gebergten. Wei nig of geen regen. Middagtem peratuur van 12 graden in Zuidwest-Ierland tot 7 graden in het oosten. Denemarken, Noord-Duits- land, Benelux, Noordwest- Frankrijk: Op veel plaatsen laaghangende bewolking- Vooral meer landinwaarts plaatselijk mist. Mogelijk een opklaring. Droog weer. Mid dagtemperatuur van 7 graden aan zee tot 3 graden plaatselijk landinwaarts. Midden- en Zuid-Duitsland, Noordoost-Frankrijk: Lage be- woling of mist. Vooral in Zuid- Duitsland ook opklaringen. Middagtemratuur 2 tot 5 gra den. 's Nachts hier en-fcancjt lichte vorst. ioemt Alpengebied: In de dalen iKvS] het laagland laaghangendefoch 2 wolking en soms mist. ïc het oosten echter öpl rend. Boven rond 1200 i overwegend zonnig. Midi" temperatuur in de dalen eL het laagland 2 tot 5 grai Nulgradengrend in de mit' op 1500 2000 meter hex daarbeneden slechts liif dooi. Spanje, Portugal, Zuid-FnPP> rijk, Noord-Italië: Langs1 kust en in Zuid-Spanie, ZA,,crT Frankrijk en in de PovlfMbi op veel plaatsen mist ifiprest nacht en ochtend. Droog wSenkt Middagtemperatuur in de öiehs nige gebieden van 10 gra*chiD] in het noorden tot 17 grafi in Zuid-Spanje en Portugal? 9, 4 de gebieden met mist en rP "e ken, 4 tot 8 graden. «en t< Wordt Zuid-Italië, Joegoslaviërd kust: Overwegend zonl00ds€ Middagtemperatuur van 8L 12 graden langs de Adriatia a ,zee tot 13 16 graden in Zise9ca Italië, op Sicilië en SardiniÜorlo| /aard rond de eilanden wisselj bewolkt en later kans op bui. Middagtemperatuur vi graden in Noordoost-Griel land tot 13 graden in het zi westen. HEOENMORGEN [emac GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE Bil UW KRANT MET EN EEN COMPLETE AGENDA Singapore Tokyo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2