King's College Choir:
discipline en teamwerk
Üfi
Politie betrekt (ex)personeel in onderzoek naar kunstroof
Muziek is deel van
ons dagelijks leven
KUNST
ÊeidaeSoivuMit
ZATERDAG 31 DECEMBER 1988 PAGINA BOl
„Ver-halen": nieuw
bij theater Pssstt
DEN HAAG De Haagse theatergroep Pssstt heeft
een nieuw programma voor kinderen van 5 tot 10
jaar, bij voorkeur in gezelschap van hun ouders of
verzorgers: „Ver-halen". Deze produktie wordt ge
speeld door Herman Frank en Ruud Mooij. Vooral
de kracht van Herman Frank om improviserend op
aan- en opmerking uit de zaal te spelen, komt in
deze voorstelling tot uiting. Opbouw en inhoud zijn
mede afhankelijk van de inbreng van kinderen; ook
volwassenen kunnen er een rol in meespelen. „Ver
halen" gaat over twee clowns, Siu en Bobo die to
neel en poppenkast spelen. Zij trekken met hun pro
gramma door de hele wereld, waarbij zij laten zien
dat toneelspelen een kwestie is van afspraken ma
ken. Daarna wordt het poppenspel opgevoerd van
De Chinese Drakenkeizer. De voorstelling is in ja
nuari te zien in het Haagse Museon.
Jaap Kooi, recital
Diligentia.
FOTO: ROELOF JONKER
Piano-recital
Jaap Kooi
in Diligentia
DEN HAAG De pianist Jaap Kooi die
juni 1986 het einddiploma Uitvoerend
Musicus cum laude behaalde en de 3-
jaarlijkse Cuypersprijs kreeg voor „het
beste piano-eindexamen", geeft zondag
ochtend in Diligentia een recital. Op zijn
programma .staan van Haydn de sonate
nr. 60 in C, van Rudolf Escher de Sonati
na opus 20 uit 1951, van Brahms vier de
len uit Phantasien opus 116 en van Cho
pin de Fantasie in f. Jaap Kooi treedt re
gelmatig op als begeleider en als kamer-
muziekspeler en in toenemende mate so
listisch. Sinds najaar 1986 zet hij, dank zij
een beurs van WVC, zijn studie voort bij
John Bingham in Londen.
Toneelgroep Amsterdam
speelt„Boeing Boeing"
DEN HAAG Het blijspel „Boeing Boeing", jaren
lang favoriet van de vrije produktie, is deze keer in
gestudeerd door de Toneelgroep Amsterdam die er
18 en 19 januari voorstellingen van komt geven in
de grote zaal van de Koninklijke Schouwburg. De
groep «peelt het blijspel van Marc Camoletti in de
regie van Sam Bogaerts.
Het stuk vraagt om zeven deuren, twee vrienden,
drie stewardessen en een huishoudster. En dat alle
maal, omdat een van de vrienden relaties onder
houdt met drie stewardessen die wisselende dien
stroosters hebben en van elkaar dus niets hoeven te
weten. Tot die dienstroosters nogal gelijk gaan lopen
en de dames elkaar kunnen ontmoeten. Toneelgroep
Amsterdam, met Kees Hulst, Chris Nietvelt, Annet
Nieuwenhuijzen, Tania van der Sanden, Maarten
Wansink en Arlette Weygers maken er een pu
blieksvriendelijke familievoorstelling van.
15 JANUARI CONCERT IN ST. JACOBSKERK
DEN HAAG Zeven jaar
en dan al het huis uit. Het
lijkt onvoorstelbaar, maar
is wel van toepassing op
enkele jongens in Enge
land, die uitverkoren zijn
om te zingen in het King's
College Choir uit Cam
bridge. Het koor dat be
staat uit zestien zangertjes
in de leeftijd van 9 tot 13
jaar en veertien studenten
in de leeftijd van 19 tot 22
jaar. Het koor geeft zon
dagmiddag 15 januari een
concert in de St. Jacobs-
kerk in Den Haag.
Het leven van de jongens uit
het koor kan het best om
schreven worden met de uit
spraak van oud-koorlid Roy
Goodman: „Het was de ene
minuut rugby'en en de andere
minuut zingen als een engél".
Wie een kijkje bij de koor
school neemt, krijgt diezelfde
indruk: in schoolsportkleding
is een groepje leerlingen aan
het rugby'en, even later ver
schijnen diezelfde leerlingen
in hun keurige koortenue om
de dagelijkse gang naar de
kerk te maken voor de repeti
ties. In Cambridge kijkt nie
mand meer op als de jongens
over straat naar de King's Col
lege Chapel warjdelen, maar
voor buitenstaanders is het
een opmerkelijk gezicht.
Om lid te kunnen worden van
het jongenskoor in Cambridge,
moet er auditie gedaan wor
den, waarna de jongens ook
toegelaten kunnen worden tot
de King's College School die
bij het koor hoort. Dirigent
Stephen Cleobury legt uit dat
de jongste kinderen auditie
kunnen doen als ze ongeveer
7,5 jaar zijn. Komen ze door de
auditie, dan mogen de jongens
nog niet direct meezingen bij
de uitvoeringen van het koor,
maar draaien ze eerst een jaar
mee om te bekijken of ze echt
in aanmerking komen.
Is dat jaar voorbij, dan mogen
ze meezingen tijdens de dien
sten in King's College Chapel.
Deze kapel behoort bij het
King's College (een soort cam
pus voor studenten) en is de
mooiste en meest indrukwek
kende van alle kapellen in
Cambridge. Elke dag oefenen
de jongens in deze kapel en na
de oefening begeleiden zij een
kerkdienst met hun zang. Een
paar jaar lang maakt het koor
een belangrijk deel uit van het
dagelijks leven van deze jon
gens.
Opperste concentratie bij de zangertjes van het King's College Choir uit Cambridge.
„Het heeft mijn leven zeker
beïnvloed", zegt Roy Goodman
als hij terugkijkt op zijn perio
de in het koor. Goodman is nu
eerste violist bij het London
Handel Orchestra en bij de
Academy of Ancient Music en
dirigent van de Hanover Band.
Van 1959 tot 1964 maakte hij
deel uit van het King's College
Choir. „Dat was een prachtige
ervaring. Elke dag had je met
muziek te maken. Het was een
deel van je leven".
Dirigent Cleobury zegt: „De
jongens worden opgeleid op
een normale basisschool. Ze
krijgen dezelfde lessen en
doen dezelfde dingen als de
andere kinderen op de school.
Het koor komt nog eens bo
venop deze dingen, maar mag
geen invloed hebben op het
schoolwerk. Je moet dus ge
noeg capaciteiten hebben om
het aan te kunnen. Voor som
migen werkt het stimulerend,
maar als je het niet aankunt,
wordt het heel moeilijk om het
vol te houden", beseft Cleobu
ry-
De training van de jongere le
den van het koor noemt Cleo
bury heel belangrijk. Elke dag
gaat hij naar de King's College
School om de zangertjes een
uur les te geven, van kwart
over acht tot kwart over ne
gen. „Dat uur is het allerbe
langrijkste van mijn werk",
„Ons koor bezit een zeer goede
kwaliteit „choristers". De
meeste koren hebben maar
één of twee van deze uitste
kende zangers. Deze jongens
zouden waarschijnlijk in aan
merking komen voor het
King's College Choir, maar de
ouders willen hun kinderen
vindt de dirigent. Het is de ba
sis van alles". Volgens hem le
ren kleine kinderen veel 'beter
door kleine nieuwe stukjes te
leren en die steeds te herha
len. „Elke dag laat ik een com
binatie van bekende liedjes
zingen en leer ik ze er een
klein stukje nieuwe muziek
bij".
De dirigent geeft toe d^t het
moeilijk is de reputatie van
King's College hoog te houden.
niet zo ver van huis sturen.
Daarom kiezen ze voor een
koor dicht bij huis. Maar de
andere uitmuntende zangers
komen wel allemaal bij, ons te
recht".
Cleobury kampt onder andere
met het probleem van de
baard in de keel. „De stemmen
van jongeren veranderen in de
loop der jaren. Nu kan een
stem al breken bij 12 of 12,5
jaar, vroeger was dat op zijn
vroegst 14 jaar". Dit jaar moest
FOTO: PR
Cleobury ervoor zorgen dat er
zes nieuwe koorleden klaar
waren voor optredens. „Elk
jaar.verliezen we wel vier of
vijf jongens. De studenten ver
blijven ook maar een jaar of
vijf op King's College. Dan
zijn ze afgestudeerd en verla
ten Cambridge".
Veel van de studenten uit het
koor kunnen vaak verder
kunnen omdat ze een muziek-
beurs krijgen. Dat komt omdat
alle studenten behalve hun ge
wone studie piano studeren en
leren één orkest-instrument te
bespelen. De koorleden doen
verschillende studies, hoewel
de meeste studies liggen op het
vlak van de muziek en de
kunstgeschiedenis. „Het koor
neemt toch veel tijd in beslag
en dan is het moeilijk om bij
voorbeeld scheikunde te stude
ren, omdat je vaak uren in la
boratoria door moet brengen".
Techniek
„O come all ye faithful", een
van de platen van King's Colle
ge Choir.
bury zelf, de studenten hebben
ieder een eigen zangleraar en
houden op d;e manier hun
stem op peil. Oud-koorlid
Goodman constateert wel dat
de lessen voor de koorleden
veranderd zijn. „Vroeger
kreeg je weinig lessen over de
techniek van je stem. Nu krij
gen ze elke week technische
lessen. Het geluid is ook meer
katholiek getint geworden",
vindt hij. „Wij zongen nog
echt dat traditionele Engelse
geluid, een „breathy sound".
Nu zijn de stemmen van de
jongens veel helderder en ster
ker. Ik vind het een schitte
rend geluid en wou dat wij
destijds ook op die manier
hadden gezongen. Het klinkt
allemaal veel positiever".
Inkomsten
Financieel gezien wist het
koor zichzelf altijd te bedrui
pen. Het King's College Choir
wordt gesubisidieerd door het
College zelf en door de inkom
sten uit de verkoop van pla
ten. Het koor heeft opname
contracten, waarin elk jaar
drie opnames verplicht wor
den gesteld. Ook is het koor
bezig met het op Compact-Disc
zetten van alle psalmen.
De school zelf is niet goed
koop, maar voor de koorleden
kunnen de financien geen
struikelblok vormen. De kos
ten worden voor tweederde
deel betaald uit een beurs. De
school betaalt bovendien de
instrumentale lessen die de
koorleden krijgen. De ouders
van de kinderen die niet op
het koor zitten, moeten echter
het volle pond betalen. Velen
hebben dat er echter wel voor
over omdat de school zo goed
bekend staat.
De nadruk op King's College
School ligt op het teamwerk.
„Het individu is hier onderge
schikt aan het geheel. We pro
beren een traditie van eeuwen
te handhaven door ze het be
lang van teamwerk in te laten
zien. Daarom halen we ook
liever niet één jongen uit het
koor voor het geven van inter
views of is ér één jongen die
alle solo's zingt. Als je dat zou
doen, beschadig je zo'n jon
gen".
MARIA VAN DER SLEET
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
,,UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
01720-20800): Moonwalker
ASTA 3 O.G.: Beetleji
(al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30)
14.00. BABYLON 1 (WinkelG
Who
14.30, 16.45, 19.00, 21.30.
14.30. BABYLON 2 O.G.: Spoöi
loos (16); 14.30, 17.00, 19.3
21.45. za. 14.30. BABYLON
O.G.: While mischief.(12); 14.3f
17.00, 19.30, 21.45. za. 14.3
CINEAC 1 (Buitenhof 20,
630637) O.G.: Moonwalker
ol J-
(al); 12.30, 14.30," 16.30. 18.45. 13.15, 16.00 18 45, 2T30.
Frantic (al); 21.15. EUROCINE
MA II: Midnight Run (al); 18.45,
21.30. Frank en Frey (al); 13.0'
voorstellingen om 16.00 u
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Moonwalker (al);
14.30, 19.00. Coming to America
(al); 21.15. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39, tel. 124130): Wil
low (al); 14.30, 18.45, 21.15.
Scrooged (al); 19.00, 21.15. Big
CINEAC 2 O.G.: Walt Dit
ney's Frank en Frey (al); 13.15
16.00. 18.45 za. 14.00. Big buJ.Vic s,
ness (al); 21.30. CINEAC 3 O.G; WIL 1
Die hard (16); 13.15, 16.00, 18.45 cinaïic
21.30. za. 14.00. METROPOLE
(Carnegielaan, tel. 456756) 0.<i
Who framed Roger Rabbit (alj v(rnuw
zicht i
pi Langkous (al); 13.15, 16.(fi pM* 1
18.45. za. 14.00. De ondraaglijk $.'V
lichtheid van het bestaan (al mmidc
20.45. METROPOLE 3 O.f
Walt Disney's Frank en Frey
13.15, 16.00. za. 14.00. Coming
ling t r
ME ji!«r. w
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
tel. 123875): De ondraaglijke licht-
hairi uan het bestaan-(al); 20.00.
ook 14.00. REX (Haarlem- <a|): 13.15, 16.00.
19.00, 21.15.
De bioscopen in Leiden zljn op
oudjaarsdag gesloten.
America (al); 19.00, 21.15. do.
zo. ook 14.45.
De bioscopen in Katwijk zijn op
oudjaarsdag gesloten.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Action Jackson
(16);15.45, 19.00. Good morning
Vietnam (al); do. t/m zo. 20.45. A
world apart (al); ma. t/m wo.
20.45. Coming to America (al);
15.45, 19.00, 21.15.
18.45, 21.30. za. 14.00. STUI
(Kettingstraat 12b, tel. 656402 |W
O.G.: Bird (al); 20.00. STUDIO r
O.G.: Good morning Vietnam (16|
14.15, 19.00, 21.30. STUDIO
O.G.: Frantic (al); 19.00, 21.30nJ.
HAAGS FILMHUIS: Zaal 1:
tant voices, still lives;
21.45. za.gesloten. Zaal 2: Somw E
ne to love; 19.30. za. gesloten v
Zaal 3: 19.30, 21.45. ma. 19.30 stc vir
22.00.
1935;
zo. Identifizatione di una donrit
ma. The Graduate; di. Retour t
bien aimée; wo.
O.G.; oudejaarsavond gesloten
00.15. CINEAC 2: Hell
(16); za. 00.15. CINEAC 3: Oil
hard (16); za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC Walt Disney's Franld
en Frey; 13.15, 16.00, 18.45. za eel
P'Pf wren-ir
14.00. METROPOLE 3: Walt Di»
ney's Frank en Frey; 13.15, 16.00
za. 14.00. ODEON: Pippi Lang
STUDIO 3: Bambi;
-ML
haar
jile I
De c
riU'-'ns
Ik-rlei,
Ann E
■jilge t
ilbclc
mcnst<
onder
derdap
Als je
jaar d
twaalf
hel all
de bes
Schuil
gemak
van Boston a
Amerika geeft kunst terug aan Egypt
BOSTON Het Boston Museum of Fine Arts in de Amerika!
se stad Boston heeft besloten een aantal fragmenten vai
fresco's uit de 15e eeuw voor Christus terug te geven aan Egj
te. Shestack zei dat de overdracht binnen enkele maanden
plaatshebben en voegde daaraan toe dat een vertegenwoordig
van de Egyptische dienst voor oudheden komt helpen bij hét
pakken van de kunstvoorwerpen. Deze zijn volgens hem
aangekocht via bemiddeling van iemand in Nederland
een prijs die nooit is bekend gemaakt.
„DIEFSTAL IS
EENVOUDIG"
f
Zo' Ingrid Druncks: „Met deze sleutel kan ik overal in en bij"
FOTO: PERS UNIE
ARNHEM Het onder
zoek naar de roof van de
drie schilderijen van Van
Gogh uit het Kröller-Mül-
ler museum kan een an
dere wending krijgen, nu
het rechercheteam dat be
last is met het onderzoek,
vermoedt dat de dieven in
relatie staan met (ex)-per-
soneel van het museum.
De dieven kunnen in het bezit
zijn geweest van sleutels van
het gebouw. Het vernielen van
een ruit bij de voordeur is wel
licht pas gebeurt bij het vertrek
van de daders om het te doen
lijken op een inbraak. Een poli
tiewoordvoerder wilde over die
mogelijke werkwijze niet meer
zeggen dan dat „ook die moge
lijkheid wordt onderzocht".
De roof van de drie schilderij
en van Van Goch heeft op
nieuw de dicussie doen oplaai
en over de bevèiliging van de
Nederlandse musea. Volgens
velen is die ronduit slecht.
„Toen ik laatst over die schil
derijenroof in het Kröller Mul
ler las, dacht ik hoe gemakke
lijk het hier zou kunnen". Dit
zegt Ingrid Druncks. Zij werkte
van mei tot september dit jaar
als oproepkracht in het Arn
hems gemeentelijk museum.
Toen ze daar voor de eerste
maal kwam, kreeg ze meteen
een sleutel die op vele deuren
paste. „Voor ontvangst van die
sleutel heb ik nooit hoeven te
tekenen en bij mijn vertrek
vroeg niemand me de sleutel in
te leveren", aldus Ingrid.
De Arnhemse is stellig in haar
mening als ze praat over de
mogelijkheid om in het Arn
hems gemeentelijk museum
met kunstwerken aan de haal
te gaan. Ingrid Druncks: „Dief
stal van kunstwerken is daar
heel eenvoudig. Je kunt onge
merkt met een doek van an
derhalf miljoen verdwijnen en
binnen een week zou je een
compleet depot kunnen plun
deren. Voor bezoekers is dat al
een betrekkelijk koud kunstje,
maar als ex-werkneemster had
ik zelfs nog meer mogelijkhe
den." Tijdens haar korte werk
verband werd er een bezoeker
betrapt die een schilderij in een
kastje had neergezet. Volgens
Ingrid was dat schilderij zeker
gestolen als die man niet be
trapt zou zijn.
Nonchalance
Vooral de nonchalance waar
mee met de sleutels wordt om
gesprongen sterkt haar in de
mening van een haperende be
veiliging van het museum. Op
een plattegronffje van het mu
seum toont de Arnhemse tot
welke ruimten ze ook nu nog
toegang zou hebben. „Met de
sleutel die ik kreeg kon ik niet
alleen de achteruitgang van het
museum aan de buitenzijnde
openen, maar ook de diverse
binnendeuren. Zo kreeg ik
toegang tot bijvoorbeeld de de
potruimten en zelfs tot een ka
mertje waar nog meer sleutels
liggen. Aangezien ik de sleutel
nog steeds in mijn bezit heb,
zou ik vrij gemakkelijk een
roof kunnen arrangeren", aldus
Ingrid.
Daarvoor kan ze overdag naar
hartelust heen en weer lopen
in het gebouw en zou ze onge
merkt kunstwerken kunnen
verplaatsen. „Ik zou verschei
dene kunstwerken in een depo
truimte kunnen zetten en ten
slotte via de achterdeur kun
nen verdwijnen. Niemand die
het merkt. Ik denk niet dat het
echt blij is als ze ho
ren dat het hier zo gemakkelijk
gestolen kan worden", aldus
Ingrid.
Ook de directeur van het van
het Deventer gemeente mu
seum, H. Slechte, zegt dat er
mogelijkheden zijn voor het
misbruik van museumsleutels.
„De omgang met sleutels is
vaak de zwakke steen in de be
veiliging." Binnen de gemeen
telijke musea van de koekstad
wordt het sleutelbezit op lijsten
bijgehouden en moeten betrok
kenen steeds tekenen voor ont
vangst. „Ik hoop dat dat sy
steem sluitend iszegt de mu
seumdirecteur
De Deventer musea acht Slech
te goed beveiligd, al zegt hij
wel:„Je hoort me niet
dat het hier niet kan
ren". Hij denkt echter dat
interne sleutelcultuur zodai
waterdicht is dat misbruik
zal plaatshebben. „De gemi
delde sleutel die gebrui
wordt in de Deventer musea
eigenlijk alleen overdag bi
baar. Bij nachtelijk gebi
gaat onverbiddelijk het
over. Slechts twee sleutels
ken het mogelijk het pand
betreden en tegelijkertijd
alarminsatllatie uit te schat
len. Die sleutels bevinden
in vertrouwde handen en
bruik daarvan is naar
overtuiging dan ook uitg<
ten", aldus Slechte.
/elfde
s;l
StiV
ioren
,.lk h
als gi
moch
dag b
S3»!
al* C
(ADVERTENTIE)
•es'1 "Vapte
nïcnsi
gchar
Zaterdag 14 januari verschijnt deze krant met de bijlage
ONDERWIJS
Weinig onderwerpen staan zo in het brandpunt van de belangstelling als het onderwijs
Door rigoureuze bezuinigingsmaatregelen voelen leraren en leerlingen zich flink be
dreigd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze bijlage kan rekenenen op extra vet
belangstelling. Voor onderwijsinstellingen, maar zeker ook voor het bedrijfsleven biet
deze bijlage daarom uitstekende acquisitiemogelijkheden.
Informatie over het adverteren wordt u graag verstrekt door Ronald te Boekhorst, be
5 reikbaar onder nummer 071- 122 244.
moet
kie. I
veel 1
duld
Lcv<
Dit is
dat d
u.t Zn
Eduai
melijl
on sl<
zijn p
£eidóe6ou/m/nt