We willen de vraag naar
euthanasie vóór zijn"
CctcLcSoirtani
y
kerk
wereld
beroepingen
Primeur over Humanae Vitae
kostte Time 500 dollar
IE
r
>weer
•sa*
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
SaidóaQowumt
VRIJDAG 30 DECEMBER 1988 PAGIN INN
Priester vecht uitzetting uit orde aan
PORT AU PRINCE De leider van de volkskerk in Haïti, de
Salesianenpater Jean-Bertrand Aristide, heeft protest aangete
kend tegen het besluit hem uit de orde te zetten. Als reden
voor dat besluit werd opgegeven dat zijn politieke activiteiten
hiet in overeenstemming waren met de opdracht van de Salesi-
anen en evenmin met die van de Rooms-Katholieke Kerk. In
een brief aan de generaal overste van de orde der Salesianen
van Don Bosco, pater Egidio Vigano, maakt Aristide bezwaar
tegen de wijze waarop binnen de orde zijn activiteiten zijn be
oordeeld. „Dat was vaak ver naast de waarheid," aldus Aristi
de. Hij schrijft ervan overtuigd te zijn dat zijn strijd voor de
allerarmsten in Haïti in overeenstemming is met wat het evan
gelie van hem vraagt en met het Tweede Vaticaans Concilie.
Meer rooms-katholieken dan protestanten in Bondsrepubliek
WIESBADEN De RK kerk in de Bondsrepubliek heeft voor
het eerst meer leden dan het grootste protestantse kerkgenoot
schap, de Evangelische Kerk in Duitsland. Vorig jaar waren er
26,2 miljoen rooms-katholieken tegen 25,4 miljoen EKD-leden.
Dit blijkt uit cijfers van de volkstelling van 1987, zo deelde het
landelijke bureau voor de statistiek te Wiesbaden gisteren mee.
Bij de volkstelling in 1970 had de RK Kerk 27,1 miljoen leden
en de EKD 28,5 miljoen. In deze zeventien iaar heeft de EKD
de grootste verliezen geleden in de grote steden in het noorden:
Hamburg (37 procent), West-Berlijn en Bremen (beide 32 pro
cent). De RK Kerk ging vooral achteruit in Bremen (11 pro
cent), Saarland en Nordrhein-Westfalen (beide 7 procent).
Wat men aan degene
zegt wie men alles zegt
is nog niet de helft van
hetgeen men
verborgen houdt.
Bhagwan
noemt zich nu
Bhoeddha
NEW DELHI Bhagwan
Shree Rajneesh, de „goeroe
van de rijken" heeft besloten
dat hij niet langer Bhagwan
genoemd wil worden, maar in
hel vervolg als Gautama de
Boeddha door het leven wil
gaan. Bhagwan betekent God
in het Hindi, de nationale taal
van India. „Ik heb mijzelf
'Bhagwan' genoemd als uitda
ging aan dit land," zei de 57-
jarige goeroe in een verkla
ring die gisteren door zijn
commune in Poona werd uit
gegeven. „Ik wil geen Bhag
wan méér heten. Genoeg is
genoeg. De grap is voorbij."
Tot een gehoor van 10.000
mensen in Poona zei Raj
neesh: „Vanaf vandaag bekij
ken jullie mij maar als Gauta
ma de Boeddha. En door Gua-
tama de Boeddha te aanvaar
den als mijn ziel, stap ik vol
ledig uit het hindu-kader."
Veel mensen in India, die
Rajneesh beshouwen als een
schertsguru voor buitenlandse
dwepers, hebben het hem bij
zonder kwalijk genomen dat
hij zichzelf God noemde. De
beurt is nu blijkbaar aan de
Boeddhisten. Gautama Boedd
ha werd rond het jaar 500
voor onze jaartelling geboren
in India. Hij was een prins,
maar liet al zijn wereldse be
zittingen achter om op zoek te
gaan naar geestelijke verlich
ting. Hij bereikte zijn doel en
werd tevens de stichter van
een nieuwe wereldgodsdienst,
het Boeddhisme.
Doopsgezinde
hoogleraar
Kossen met
emeritaat
AMSTERDAM Dr. H.B.
Kossen, hoogleraar praktische
theologie aan het Doopsgezind
Seminarium en de Universi
teit van Amsterdam, gaat per
1 januari 1989 met emeritaat.
Hij wordt opgevolgd door ds.
R.M.M. Hoogewoud-Ver
schoor, de eerste vrouwelijke
docent aan het Doopsgezind
Seminarium, en door ds. A.G.
Hoekema.
Als geen ander heeft Kossen
de laatste jaren het gezicht
van de Doopsgezinde Broe
derschap als vredesgemeente
bepaald. Uit protest tegen de
voorgenomen plaatsing van
nieuwe kernwapens weigerde
hij drie jaar geleden een deel
van zijn belastingen te beta
len. hetgeen tot de openbare
verkoop van zijn huisraad
leidde. In 1968 werd hij aan
het Seminarium benoemd.
Afgelopen zomer diende Kos
sen met de Quaker K. Nieu-
werth, de NPB-er A. van
Lunteren, de Remonstrant
J.W. van Nieuwenhuijzen en
W. Kok, lid van de Basisbe
weging, een geheel uitge
werkt wetsvoorstel inzake ge
wetensbezwaren militaire be
stemming belastinggelden in.
Sinds het NAVO-besluit over
modernisering van de kern
wapens is er binnen de vre
desbeweging toenemend ver
zet gerezen tegen de verplich
ting via de belastingen te
moeten meebetalen aan de be
wapening. Individuele bur
gers die uit gewetensnood dit
weigerden, verloren keer op
keer de zaak voor de rechter.
Kossen werkte mee aan het
deze zomer verschenen boekie
'Gods vrede wint de strijd',
een gezamenlijke uitgave van
Quakers en Doopsgezinden.
Nederlands Hervormde kerk
Benoemd tot pastoraal medewerker
te Hansweert en Schore F.A. Berg-
werlt. wonende te Schore, die deze
benoeming heeft aangenomen.
Beroepen te Angeren (part-time) mw.
M.E. Suurmond-Vonkeman. kandi
daat te Houten, te Gendt (part-time)
J.J. Suurmond, kandidaat te Houten.
Bedankt voor Barneveld P. van der
Kraan te Bleskensgraaf.
Gereformeerde Kerken
Aangenomen naar Dieren (part-time)
J. ter Avest. kandidaat te Kampen;
naar Gorinchem drs. N. van Tellin
gen. wonende te Bergeijk.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Bedankt voor Vianen G. Hamstra te
Clifton (USA) (Free Reformed
Church) -
INITIATIEFNEMER ZORGHUIS VOOR STERVENDEN:
HEERLEN/UTRECHT
Onafhankelijk van el
kaar zijn in ons land twee
stichtingen opgericht om
ongeneeslijke patiënten
in hun laatste levensda
gen met liefdevolle zorg
te begeleiden en daarmee
euthanasie te voorkomen.
Zowel in Heerlen als in
Utrecht hebben een aan
tal mensen de handen in
een geslagen om deze
zorg in ons land te intro
duceren. Het moet een
plaats bieden aan mensen
die na een ziekbed thuis
of in een ziekenhuis de
laatste weken of maan
den van hun leven in een
zo goed mogelijke condi
tie door kunnen brengen.
Beide opgerichte stichtin
gen zijn van rooms-ka-
tholieke signatuur. In
Utrecht wil de stichting
een soort 'zorg-huis' be
ginnen onder de naam St.
Lucas Gasthuis. In Heer
len heet de twee maan
den opgerichte stichting
Behoud van Leven.
Dr. J.G. Verhoeven van de
stichting Lucas Gasthuis: „Wij
gaan ervan uit dat we de
vraag naar euthanasie vóór
moeten zijn. Men denkt an
ders te snel aan euthanasie.
Wij vleien ons met de hoop
dat de verzorging die we wil
len bieden zo goed zal zijn, dat
men daarvoor kiest." Het Lu
cas Gasthuis moet overigens
nog van de grond komen.
Verhoeven vertelt nadrukke
lijk dat het centrum welis
waar van katholieke signa
tuur zal ziin, maar dat men
plaats wil bieden aan patiën
ten „van welke signatuur dan
ook" en dat het open staat
voor de persoonlijke geestelij
ke verzorging die de patiënt
zelf wenst.
St. Josephhospice
De voorzitter van de Stichting
Behoud van Leven, prof. dr.
J. Lelkens vertelt dat voor
'Heerlen' het St. Josephhospi
ce als voorbeeld heeft gestaan.
Het Limburgs initiatief is ont
staan in een studiegroep van
„Zorg voor stervenden in ziekenhuis is niet optimaal."
de Servatius-academie, waar
katholieke academici vanuit
verschillende beroepsachter
grond aan deelnamen. De
groep had zich oorspronkelijk
tot taak gesteld de katholieke
geloofswaarheden te overden
ken in relatie tot de praktijk
van de samenleving. „Maar
dat vónden we niet voldoen
de", aldus Lelkens, „we wil
den ook praktisch werkzaam
zijn waar dat mogelijk was.
Anderhalf jaar geleden werd
bij ons het idee geboren voor
deze stichting. Toen ging de
euthanasiekwestie spelen
rond het wetsontwerp wat nu
op stapel staat."
„Wij werden hierbij geïnspi
reerd door bezoeken aan het
St. Josephhospice in Londen.
In Engeland zijn er in totaal
120 van dergelijke hospices.
Men heeft daar een tehuis
met zestig bedden. Het daar
gehanteerde criterium voor
opname van een patiënt is dat
de behandeling van de ziekte
is gestopt, omdat het om me
dische redenen geen zin meer
heeft en dat de levensver
wachting ongeveer zes maan
den is. Men wijst vanuit de
geloofsovertuiging euthanasie
af, ook de vrijwillige euthana
sie."
Lelkens gelooft dat de moti
vaties die iemand bewegen tot
euthanasie veelal zijn gelegen
in het lijden van de pijn en de
gevoelens van eenzaamheid
of verlatenheid. Als deze
mensen zich aanmelden voor
verzorging in een gasthuis
kunnen zij niet verwachten
dat er nog pogingen worden
gedaan om levensreddend op
te treden. „Wel doen wij aan
Lelkens.
maar symp
toombestrijding. Daarbij wil
len we gebruik maken van de
modernste middelen. Een pa
tiënt hoeft geen pijn te lijden.
Dat is goed te doen. Zelf ben
ik mijn leven lang anesthesist
geweest. Mijn hele beroeps
loopbaan ben ik bezig geweest
met pijnbestrijding. Door de
ontwikkelingen op dit gebied
wordt pijnbestrijding steeds
verder vervolmaakt, zonder
dat er sprake is van in slaap
of in coma spuiten."
Begeleiding
Lelkens ziet als één van de
pijnbestrijding", zegt 1
„Geen therapie, maai
foto: ANP
belangrijkste taken van het
hospice een intensieve bege
leiding van de gasten. In de
praktijk kan dat neerkomen
op een gesprek met de men
sen, maar veel meer komt het
aan op het 'er zijn', aldus Lel
kens. Dit betekent wel dat er
veel personeel nodig is. Lel
kens xlenkt een-personeelsbe
zetting nodig te hebben, die
eveir groot is als het aantal
opgenomen patiënten, onge
veer zestig dus. Lelkens: „Dat
maakt een hospice niet goed
koop." Hij verwacht bij een
volledige bezetting met be
roepskrachten dat de kostprijs
ongeveer gelijk zal liggen als
die van een verpleeghuis.
„Maar dat is altijd nog de
helft van i de kosten van een
ziekenhuis." Hij gelooft dan
ook dat het intitiatief past in
de ziekenzorg zoals die de
commissie-Dekker voor ogen
staat.
Bovendien hoopt hij te gaan
werken met vrijwillige krach
ten. Het karakter van de
werkzaamheden en de ge
vraagde kwaliteiten zou zich
niet verdragen met de huidige
opvattingen over 'werk', wat
vooral betekent 'er zijn'. „Be
zuinigingen, cao's en atv ma
ken de verpleging tegenwoor
dige minder ideaal dan zij zou
moeten zijn". Lelkens vindt
dat de ziekenzorg zich tegen
woordig nauwelijks nog kan
veroorloven een bed te laten
bezetten door een patiënt die
medisch gesproken eigenlijk
moet worden opgegeven.
„Thuis sterven is natuurlijk
het mooist, maar het gebeurt
ook dat de zorg thuis voor de
familie en de wijkverpleging
eigenlijk te zwaar is gewor
den. Die mensen kunnen dan
bij ons worden opgenomen".
In tegenstelling tot Lelkens
vindt de secretaris-penning
meester van het Lucas Gast
huis dat er wel gewerkt moet
gaan worden met professione
le krachten. „Ik geloof niet
dat vrijwilligers in dit werk
een plaats moeten hebben. Je
helpt de patiënten beter met
beroepskrachten."
De Nederlandse Vereniging
voor Vrijwillige Euthanasie
reageert gereserveerd op de
initiatieven. Secretaris J. J. de
Wit zegt dat deze stichtingen
„in een pluriforme maat
schappij als de onze mogelijk
moeten zijn" maar hij hoopt
niet dat men de suggestie zal
wekken dat euthanasie iets is
om bang voor te zijn. „Vaak
worden dit soort initiatieven
ontnomen door notoire tegen
standers van euthanasie." Bij
ons vinden velen dat mensen
die euthanasie willen onder
gaan daar eerst zelf, en bij
herhaling, om moeten vragen
en dat dat verzoek op schrift
moet staan." De vereniging
geeft een 'euthanasiepaspoort'
uit en een Tevenstestament'
met een standaardtekst, zodat
iemand die om euthanasie
vraagt alleen nog een handte
kening hoeft te zetten.
De Wit: „Wij vinden dat de
wetgeving geliberaliseerd
moet worden om de procedu
re eenvoudiger te maken. Je
moet voor euthanasie kunnen
kiezen zonder dat daar politie
en rechters aan te pas komen.
En artsen moeten worden ge
toetst op hun handelen door
het medisch tuchtrecht en
niet door justitie."
ARNO VAN DOORN
Paus Paulus VI tijdens een van de sessies waarin hij de ency
cliek Humanae Vitae verdedigde. foto.- anp
ROME De grootste pri
meur die het Amerikaan
se weekblad Time ooit in
het Vaticaan heeft gehad,
kostte 500 dollar. Dat be
drag werd in 1968 uitbe
taald aan een onbekende
man die het Time-bureau
in Rome een exemplaar
te koop aanbood van de
encycliek Humanae Vi
tae, waarin paus Paulus
VI elk gebruik van voor
behoedmiddelen verbood.
Drie dagen voor de offi
ciële publicatie van het
document, waarvan nog
niets naar buiten was ge
lekt, meldde Time dat
rooms-katholieken de pil
wel konden vergeten.
Dit onthulde Wilton Wynn,
die van 1962 tot 1985 voor
Time in Rome heeft gewerkt.
Hij maakte de opmerking bij
de presentatie in Rome van
zijn nieuwste boek 'De sleu
telbewaarders: Johannes
XXIII, Paulus VI en Johan
nes Paulus II - drie pausen
die de RK Kerk verander
den'.
Door documenten domweg te
kopen, zoals in het geval van
Humanae Vitae, wist Wynn
de geheimzinnigheid van het
Vaticaan te omzeilen. In z'n
eerste jaren in Rome was het
geaccrediteerde (officieel toe
gelaten) journalisten zelfs ver
boden contacten te onderhou
den met Curiefunctionarissen
of inwoners van Vaticaanstad.
„En had je het geluk eens met
iemand te praten, dan werd
er altijd bijgezegd: 'Dit is niet
voor publicatie'."
Zelfs tijdens het Tweede Vati
caans Concilie weigerde de
officiële woordvoerder van
het Vaticaan te vertellen wat
er overdag op het Concilie
was besproken. Dit leidde tot
een gigantisch geruchtencir
cuit onder Conciliedeelne
mers, adviseurs en nieuws-
hongerige journalisten.
Weliswaar werd na het Con
cilie een professioneel voor
lichtingsapparaat opgezet,
maar de woordvoerder, mgr.
Fausto Vallainc, stond de
journalisten alleen toe op vrij
dag vragen te stellen. Een
week later beantwoordde hij
die dan, meestal met 'geen
commentaar'. Ook de eerste
perschef van de huidige paus
vermeed volgens eigen zeggen
de omgang met journalisten
omdat die altijd lastige vragen
stellen.
,De eerste tien jaar in Rome
heb ik geen enkel artikel ge
schreven op basis van wat een
officiële woordvoerder mij
had verteld," aldus Wynn, die
na zijn vertrek uit het Vati
caan tot de RK Kerk is be
keerd. Hij ging uitsluitend af
op persoonlijke contacten,
vertrouwelijke informatie en
gestolen documenten.
Hoewel het de laatste jaren
veel beter gaat, meent Wynn
dat de periode van grote ge
heimzinnigheid veel kwaad
heeft gesticht. Gerespecteerde
tijdschriften als The Econo
mist hebben jarenlang ge
schreven dat het bezit van het
Vaticaan wel zo'n 6 miljard
dollar waard is. Een Italiaanse
journalist schreef zelfs dat het
Vaticaan meer dan de helft
van alle aandelen op de Itali
aanse markt zou bezitten.
„Daarvan blijft Onwillekeurig
wat bij de mensen hangen,"
aldus Wynn.
Hij beschouwt z'n jaren in
Rome als de meest fascineren
de tijd uit zijn lange loopbaan
als journalist. Maar, zo meent
hij, de belangstelling voor het
Vaticaan zal dalen. „Zelfs
voor deze paus zal het zeer
moeilijk zijn in het nieuws te
blijven."
COSTA MESA, California
De oprichter en president van
de Full Gospel Business Men's
International Fellowship, De
mos Shakarian, wordt ervan
beschuldigd geld uit de kas te
hebben besteed voor privé-
doeleinden. De Internationale
Gemeenschap van Volle
Evangelie Zakenlieden werd
in 1952 opgericht door zaken-
Machtstrijd in VS bij christen-zakenlieden
lieden uit de Pinksterbewe
ging. De laatste jaren is er een
bittere machtsstrijd gaande,
waardoor sinds 1986 het le
dental is achteruitgelopen van
43.000 tot 33.000 en de inkom
sten van 6,5 miljoen dollar
naar 4,1 miljoen dollar zijn ge
daald.
De kascommissie heeft Sha
karian gevraagd 168.119 dol
lar (ongeveer 330.000 gulden)
terug te storten. Volgens de
commissie heeft hij dit geld
gebruikt om privé-rekenin-
gen te betalen. Ook kan hij
uitgaven voor reis- en be-
stuurskosten ter hoogte van
107.916 dollar niet met nota's
bewijzen. De kascommissie
heeft de Amerikaanse belas
tingdienst van deze zaak op
de hoogte gesteld.
Shakarian ontkent alle be
schuldigingen. Volgens hem
zijn ze onderdeel van een po
ging hem uit zijn functie te
zetten.
De kascommissie heeft de be
lastingdienst ingeschakeld om
te voorkomen dat het bestuur
wegens belastingontduiking
wordt vervolgd en dat de or
ganisatie de vrijstelling van
belasting verliest.
otte
rste
1ter1
Bedrieglijke taal
In de ruim tien jaar dat de Palestijnse terreurgroep van
Nidal internationaal actief is heeft die organisatie zich
reputatie opgebouwd van genadeloosheid, onbetrouwb '8
heid en ongeloofwaardigheid. Steeds opnieuw bleek da
groep slechts één methode en ideologie kende: de blinde
reur. Wie maar enigszins in verband kon worden gebr dd;
met Israel, maar ook gematigde Palestijnen of zomaar r
sen die de pech hadden op het verkeerde moment op de
keerde plaats te zijn, allen werden vogelvrij verklaard ii
haatcampagne van de groep. Aan de woorden van zo'n
nisatie kan geen gewicht worden toegekend. Niet de belo
maar de acties tellen en ook die spreken dikwijls een
drieglijke taal.
Beloften dat de twee gegijzelde 'Franse meisjes Mi
Laure (zeven jaar) en Virginie (zes jaar) met Kerstmis
den worden vrijgelaten, konden daarom het beste als ni
zeggend en voorbarig worden beschouwd zolang ze niet
ren uitgevoerd. Alleen Abu Nidal en zijn trawanten wij
dat de vrijlating tenslotte pas gisteren zou gebeuren. Naas
vreugde om de invrijheidstelling na een gijzeling die der
maanden heeft geduurd, blijft de vraag waarom de
stijnse organisatie het nodig heeft gevonden deze voor d<
milie uiterst gevoelige operatie vergezeld te doen gaan
nieuwe leugens en bedrog. Van de toegezegde vrijlating
Kerstmis als „geschenk aan alle kinderen van de wereld
niets terechtgekomen. Een jaar eerder had de groep van
Nidal ook al de verwachting gewekt dat de meisjes
Kerstmis vrij zouden zijn, maar ook toen ging het feest
door.
art als
jeel w<
van S
rkdage
de
den vo
unt ooi
roep. I
e van
mma s,
op he
nomie,
lags, i
progr.
ionde
's won
aid. In
•n uitzc
s
PI
FAMILIELEDEN die ook dit jaar naar Libanon waren
reisd, waren al bitter ontgoocheld naar Frankrijk teruj
keerd zonder dat zij de kinderen ook maar hadden mi
zien. De enige aanwijzing dat de gegijzelden nog in leven
ren videobanden met boodschappen die ze van de
voerders moesten inspreken hadden alleen maar
leed berokkend, zo verklaarde een van de familieleden
bitterd.
VaN de twee kleine meisjes, die samen met hun moedei -'
vijf Belgische vrienden ruim een jaar geleden van een ji
in de Middellandse Zee werden ontvoerd omdat zij vooi
rael zouden hebben gespioneerd, is de vrijlating deze w|eP 1
kennelijk alleen maar opgehouden om er zoveel mogelijk
bliciteit uit te kunnen slaan. Toen het gisteren dan eindt n'
zover was werd er ook een soort blijspel opgevoerd, comp hi
met bossen bloemen, aangeboden door kinderen in folklc n
tische kledij. De organisatie van Abu Nidal is deze
weer eens volop in de belangstelling komen te staan.
De leiding van de groepering ziet kennelijk over het
dat een vrijlating weliswaar positieve reacties kan oproe]
maar dat een cynisch machtsspel met twee kinderen van
en zeven jaar als inzet, dat effect op hetzelfde moment v
teniet doet. En is er werkelijk reden tot vreugde als
kinderen hun moeder in gijzeling moeten achterlaten, sai
met de vijf Belgische vrienden, tegen wie de beschuldij
van spionage ook nooit hard is gemaakt? Abu Nidal en
volgelingen hebben opnieuw duidelijk gemaakt, dat
Palestijnse groep bestaat uit fanatici met een grenzeloi
brek aan respect voor menselijk leven.
:hipi
Ex
ings
indga
i| oord
be
c jst
nimme
trwei.
;t mis:
tot 1
rtielei
ereld
loral
ho t
gege
.1 aarlem
^hiphol
hardt
som:
!ht en j
Iet is
Rustig
oudjaaarsweer
DE BILT (KNMI) Een al
dagenlang aanwezig hoge-
drukgebied boven midden Eu
ropa beweegt zich het komen
de etmaal wat in onze richting.
Gelijktijdig trekt een depressie
van Finland zuidoostwaarts
Rusland in. Deze depressie
wordt gevolgd door een hoe
veelheid koude poollucht.
Deze vrieslucht vloeit 'tijdens
het nieuwjaarsweekeinde van
Finland via west Rusland naar
de Balkan en Griekenland uit.
In ons land krijgen wij te ma
ken met veel bewolking, voor
al in het zuiden plaatselijk
mist en hier en daar wat zeer
lichte motregen. Een zwakke
westelijke stroming voert tij-'
delijk wat zachtere lucht naar
het noordwesten van Neder
land. Daar kan het op oude
jaarsdag rond 8 graden wor
den, in Zuid-Limburg blijft
het kwik bij 4 graden steken.
De nacht van oud op nieuw
wordt rustig en bewolkt bij
een temperatuur van 6 graden
in het zuidwesten tot 3 graden
in het noordoosten.
Sneeuwbericht
Sneeuwbericht samengesteld door de
ANWB naar de situatie van donder
dag 29 december 1988.
Dicht bij huis
In de Duitse Eifel, de Harz, het Sau-
erland en de Belgische Ardennen zijn
momenteel geen wintersportmoge
lijkheden.
weersverwachting: België: wisselend
bewolkt. Temperatuur 6 tot 10 gra-
Duitse Alpen
In de Duitse Alpen en het Bayerische
Wald zijn momenteel in de hoger ge
legen wintersportplaatsen redelijke
goede wintersportmogelijkheden.
langlaufmoge
in het Bayerischi
De gemiddelde sneeuwhoogten:
Allgau 05 tot 115 cm.
Oberbayern 25 tot 75 cm.
In het Bayerische Wald: tot 40 cm.
Weersverwachting tot zondagavond:
vandaag temperatuur van 4 graden
in het zuiden tot 10 graden in het
noorden. Zaterdag wisselend bewolkt
Alpengebied
Momenteel zijn de wintersportmoge
lijkheden in de Alpen goed te noe-
Een overzicht van de gemiddelde
sneeuwhoogten in cm (de eerste ko
lom betreft de dalen, de tweede ko
lom de hogere pistes):
Zwitserland
Bern 20
Graubuenden 25
Wallis 20
Sankt Gallen 20
Obwalden 25
Vaud 20
De weersverwachting: meest he
Plaatselijk wat nevelig Tempera
7, in berggebieden op 2000 mei
graden.
Noord-Italië:
de mogelijkheden zijn momenteel
perkt:
Aosta 20
Bolzano 15
Sondrio 20
Trento 05
In de provincies Bolzano en Tr
zijn de meeste pistes nog geslo'
ig. I p
De weersverwachting: zo
lager gelegen gebieden
Temperatuur 6 tot 12 graden. 1
Frankrijk:
Ook hier beperkte mogeliikhedei
Savoie 45
Haute Savoie 25
Isère 50
De weersverwachting: in het n
den wisselend bewolkt. Tempera j'
6 tot 10 graden. In Zuid-Franl
bewolkt, afgewisseld door enkele
klaringen. Temperatuur 10
ïrote
Gedetailleerde informatie over
sneeuwhoogten in de populai
wintersportplaatsen is dag en r
verkrijgbaar via de ANWB-Sne
lijn:
België/Duitsland: 06-910 910 20
Oostenrijk 06-910 910 30
Zwitserland/Noord-Italië/Frankr
06-910 910 40.
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
•andwt
oonhui
:ht gev
1, H.
Zuid-Limburg
Oostenrijk
Voralberg
Tirol
Salzburgerland
Karinthië
Steiermark
Oberosterreich
Ost-Tirol
Warschau
60 Los Angeles onbaw.
2J5 New York zw. bew.
flfl New Orleans zw. bew.
a? Palm B®ach onbew-
Paramaribo regen
O
IE BIL
at. In
en Cel
iet eer
ldus ht
Ie hog<
an de
Ie lentt
omer e
rat nor
Iet aan
taal is
aarmei
eze eei
11988
leten.
n juli t
Iet KN
laand
ormalt
DE KI