„Onderzoek naar moord op Romero wordt gesloten Kerkboeken als spiegel van de godsdienstigheid Êeidóc Gourtct/nï kerk wereld Salzburg akkoord met bisschopskandidaat van Vaticaan Passeren vrouw voor benoeming maakt „roomse" indruk PT GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidoeSommit DONDERDAG 29 DECEMBER 1988 PAGINA Ali Agca vraagt paus om hulp bij genadeverzoek ROME De Turk Mehmet Ali Agca, die in mei 1981 op het Sint Pietersplein in Rome een mislukte poging deed de paus te vermoorden, heeft volgens Italiaanse kranten Johannes Paulus II gevraagd zijn verzoek om genade te ondersteunen. Agca verwijst in zijn brief van enkele weken geleden naar het be zoek dat de paus hem vier jaar geleden in de gevangenis bracht. De perszaal van het Vaticaan ontkende dat een brief van Agca was ontvangen. Agca, die tot levenslang is veroor deeld, hoopt op de bemiddeling van de paus. Alleen de presi dent van de Italiaanse republiek kan gratie verlenen. De paus heeft Agca diens misdaad vergeven. Italië heeft reeds tweemaal een verzoek om gratie van Agca afgewezen. Turkije wil Agca ook vervolgen omdat hij verdacht wordt van moord op de uitgever van een krant. Bisschop Leich hekelt arrestaties in kerkgebouw 'BERLIJN Bisschop Werner Leich van de Evangelische Kerk in Thüringen (DDR) heeft felle kritiek geuit op een pre dikant in Weimar die de politie in een kerkgebouw nad toege laten om er arrestaties te verrichten. Ds. Hans Reder in Wei- mar had eerder deze maand de politie te hulp ingeroepen toen drie mannen en twee vrouwen zich in de sacristie van de kerk hadden opgesloten om zo emigratie naar het Westen af te dwingen. De vijf weigerden in te gaan op een verzoek van Re der de kerk te verlaten. Daarop schakelde Reder de politie in die met vijf politieauto's bij de kerk arriveerde. Daar wachtten de agenten tot het einde van de kerkdienst waarin Reder voor ging, om vervolgens de vijf personen geboeid af te voeren. De geheelonthouders hebben gelijk maar alleen de drinkers weten waarom. Simon Carmlggelt RK stichting wil tehuis voor stervenden HEERLEN In Heerlen is de stichting Behoud van Leven opgericht, die het beginnend en het ein digend leven wil bescher men. De nieuwe rooms- katholieke stichting wil in Zuid-Limburg een te huis voor stervenden ves tigen, waar ongeneeslijk zieken niet bang hoeven te zijn dat aan hun leven een voortijdig einde wordt gemaakt. Dit meldt het blad van de Stichting Getuigenis van Gods Liefde te Eindhoven. Voorzitter van de stichting Behoud van Leven is de eme ritus-hoogleraar anesthesiolo gie dr. J. Lelkens te Kerk- rade. Bisschoppelijk gedele geerde is dr. H. van der Meer SJ, vicaris van het bisdom Roermond. Het tehuis (hospicium) zal ook tot taak hebben het lijden waar mogelijk te verzachten. Pijn is volgens de stichting vaak de enige reden voor het verzoek om euthanasie. De stichting vreest dat na abortus de onvrijwillige eu thanasie in Nederland haar intrede zal doen. Daarbij wordt verwezen naar de hoge kosten voor de verzorging van ouderen alsmede het klei ner aantal jongeren dat hier van de lasten moet dragen. Verder heeft onze maatschap pij een afkeer van psychische en lichamelijke aftakeling. Naast de directë hulp aan stervenden zal het tehuis mensen opleiden in stervens begeleiding, ongehuwd zwan- geren en aids-patiënten in hun laatste fase opvangen en de ethische aspecten van de huidige strijd om het leven bestuderen. In een toelichting zegt prof. Lelkens dat in de visie van de nieuwe stichting de thuiszorg voorop staat. Het gaat om mensen die in eigen kring niet verzorgd kunnen wor den. Verder hoopt de stichting op financiële steun van de over heid. Hij verwijst naar gelui den in CDA-kring, waar het oprichten van zulke tehuizen wordt overwogen mede om de kosten te drukken. Een gevaar van dergelijke huizen vindt pastor Marinus van den Berg dat het s.terven nog meer wordt afgezonderd. Het moet daarentegen worden bevorderd dat mensen in ei gen familiekring sterven en goede begeleiding krijgen. Als pastor in een verpleeghuis heeft hij landelijke bekend heid gekregen op het terrein van pastorale zorg aan zieken en stervenden. SAN SALVADOR Po gingen het doodseskader op te sporen dat in 1980 verantwoordelijk was voor de moord op de Sal vadoraanse aartsbisschop Romero, zullen waar schijnlijk onder druk van rechtse politici worden stopgezet. Op een persconferentie gisteren in San Salvador verklaarde de voormalige procureur-generaal Ro berto Giron Flores dat de „de zaak verloren was." Flores werd vorige week door het parlement van sche Nationalistische Re- zijn post ontheven. Hij publikeinse Alliantie beschuldigde de fascisti- (ARENA) ervan het on derzoek te saboteren, om dat er een doorbraak op komst was die gevolgen zou hebben voor leden van de ARENA-partij en dan met name Roberto D'Aubuisson, de oprichter van de ARENA. Enige tijd geleden werd in de Verenigde Staten kapitein Al- varo Savaria gearresteerd, die heeft bekend de bestuurder van de auto te zijn geweest waarmee de moordenaars wegvluchtten. El Salvador had om zijn uitlevering ge vraagd. Dit verzoek is inmid dels ingetrokken. „We wisten zeker dat hij zou komen. Ze hebben van alles gedaan om hem tegen te houden. Er zat een politiek motief achter mijn ontslag en wel stopzet ting van het onderzoek naar de Romero-zaak," verklaarde Giron Flores, die zei tegen zijn ontslag in beroep te zul len gaan. Vorige week trok het Salva doraanse Hooggerechtshof het uitleveringsverzoek in omdat er niet genoeg bewijzen zou den zijn. Het hof meende dat het geheugen van Savaria en kele jaren na de moord niet meer betrouwbaar was. Dat argument kan natuurlijk te gen elke nieuwe getuige ge bruikt worden, zei Giron Flo res, waardoor het wel zeker is dat er van verder onderzoek niks meer terechtkomt. Toen president Duarte in no vember 1987 een amnestie af kondigde die een punt zette achter duizenden moorden door doodseskaders, werd een uitzondering gemaakt voor de moord op de populaire Rome ro. De leiders van de ARENA zeggen dat de christen-demo craten de zaak-Romero tel kens bij verkiezingen van stal halen om stemmen te winnen. D'Aubuisson ontkent al jaren en heeft gezegd dat tot de op drachtgevers mensen behoor den die nu in de regering zit ten, onder wie de voormalige politiecommissaris Reynaldo Lopez Nuila, nu lid van het kabinet. Ondertussen is er weer een golf van politieke moorden en aanslagen: Woensdag ver woestte een bom de kantoren van een protestantse kerk die logsvluchtelin; in arm igen. SALZBURG Het kapittel van het aartsbisdom Salzburg zou de 60-jarige deken Georg Eder uit Altenmarkt tot aarts bisschop van Salzburg hebben gekozen. Een lid van het ka pittel (adviescollege), prelaat Franz Wesenauer, heeft dit tegenover het dagblad Salz- burger Nachrichten bevestigd. De benoemingsprocedure zal overigens pas afgerond zijn als de gekozene de benoeming heeft aanvaard. Tot dat mo ment zijn er van de kant van het kapittel, geen nadere me dedelingen te verwachten. Eder zou bedenktijds hebben gevraagd. Eder, die als behoudend be kend staat, zou de opvolger worden van de gematigd-pro gressieve aartsbisschop Karl Berg, die in september zijn ontslag indiende. Berg is op 27 december 80 jaar geworden. Hij is sinds 1973 aartsbisschop van Salzburg. Na het aftreden van kardinaal König als aartsbisschop van Wenen in 1985 is Berg voorzitter van de Oostenrijkse bisschoppencon ferentie. Eder is volgens de Salzburger Nachrichten de enige kandi daat uit het aartsbisdom Salz burg op de lijst van drie kan didaten die paus Johannes Paulus II aan het kapittel heeft voorgesteld. Evenals in het aartsbisdom Keulen, waar vorige week kardinaal Meis- ner tot aartsbisschop werd be noemd, heeft in Salzburg het kapittel het recht een keuze te maken uit de kandidaten van het Vaticaan. De naam van de nieuwe bis schop wordt volgens het ker kelijk recht pas bekend ge maakt als het Vaticaan de keuze van het kapittel heeft bevestigd en de Oostenrijkse regering heeft laten weten geen bezwaren van algemeen politieke aard te hebben. In Salzburg bestond grote vrees dat de zeer behoudende hulpbisschop Kurt Krenn van Wenen zou worden gepromo veerd tot opvolger van mgr. Berg. De benoeming van Krenn en die van Hans Her- Kardinaal König mann Groër tot aartsbisschop van Wenen in 1986 hebben tot veel protesten geleid in de overigens zo trouwe RK Kerk van Oostenrijk. Deken Eder geldt volgens kerkelijke kringen in Oosten rijk als „zeer conservatief". Met een zeker begrip beoor deelt hij het streven van de volgelingen van de geëxcom municeerde Franse aartsbis schop Marcel Lefebvre. Bovendien staat hij sceptisch tegenover de vernieuwingen van het Tweede Vaticaans Concilie. Naar zijn mening zijn er bij de uitvoering van de Conciliebesluiten onop- geefbare zaken over boord ge zet. te Buurse (part-time) L. Neijmeljer, wonende te Enschede, die deze be noeming heeft aangenomen. Beroepen te Groot-Ammers M.A. van den Berg te Harderwijk. Aangenomen naar Silvolde (toez.) C. Maris te Piershil (part-time). Gereformeerde Kerken Beroepen te Dedemsvaart drs.G.B. Huiskamp te Arum; te Dieren (part time) J. ter Avest, kand. te Kampen; te Ruinerwold-Koekange C.A.D. van der Meulen te 's-Gravenmoer. Christelijke Gereformeerde Kerken Bedankt voor Vianen G. Hamstra te Clifton (USA) (Free Reformed Church). SYNODELID VLIEGER AMSTERDAM Het passe ren van een vrouw bij de be noeming van een kerkelijk hoogleraar te Amsterdam maakt op de buitenwereld een 'roomse' indruk: de kerk kiest altijd voor de man. Dit schrijft synodelid ds. A.W. Vlieger (Hoorn) in Kerk en Wereld, het blad van de Vereniging van Vrijzinnig Hervormden, over het besluit van de Her vormde synode dr. H.H. Mis- kotte in Amsterdam te benoe men in plaats van mevr. dr. R. Bons-Storm. „We zijn met ziin allen op de verkeerde weg.In deze tijd kan de Hervormde Kerk het niet maken een vrouw te pas seren die zo geschikt lijkt voor deze benoeming. Volgens Vlieger is mevr. Bons, docent praktische theologie te Gro ningen, meer gekwalificeerd voor dit vak dan de dogmati cus Miskotte. Volgens de vrouwengroep op de Amsterdamse theologische facultek heeft het „halfslach tige" advies van de faculteits raad de doorslag gegeven. Dit schrijft de groep in een zwart- schrift over de benoemingsaf faire, 'De Kerk op z'n smalst' geheten. De faculteitsraad had mevr. Bons en Miskotte bei den op de eerste plaats gezet met een voorkeur voor eerst genoemde wegens haar we tenschappelijke kwaliteiten. Daarvoor had de faculteits raad met 7 tegen 3 stemmen de voordracht van de meer derheid van de benoemings commissie, waarop Miskotte nummer 1 stond, verworpen. Het minderheidsvoorstel (Bons nr. 1) werd niet in stemming gebracht met als ar gument de Hervormde com missie voor theologisch-we- tenschappelijk onderzoek niet nogmaals provoceren. Het voortbestaan van de faculteit zou te veel op het spel worden gezet." In het studiejaar '87-'88. stu deerden er 87 vrouwelijke en 66 mannelijke studenten aan de Amsterdamse theologische faculteit. De voorzitter van het colllege van bestuur van de Universiteit van Amster dam, drs. J. Gevers, uitte kortgeleden in een vraagge sprek met Het Parool zijn zor gen over de theologen. „De faculteit staat onder druk, want zij telt slechts zes eerste jaarsstudenten die geld van het ministerie binnenbren gen." RIJEN Enigszins licht vaardig, zo bekent hij achteraf, vatte Theo Cle mens in 1981 het plan op een inventarisatie te ma ken van de rooms-katho- lieke kerkboeken uit de tijd van de republiek en de zuidelijke Nederlan den. Uiteindelijk was het doel daarvan een beter inzicht te. krijgen in de godsdienstigheid in de Nederlanden. Weliswaar had hij bij een gezagheb bende Franse auteur ge lezen dat daar werk lag „voor meer dan zes gene raties Benedictijner mon niken", Clemens meende dat zijn onderzoek wel mee zou vallen, want het taalgebied is veel kleiner dan het Duitse of Franse en bovendien zou hij zich beperken tot de periode 1680-1840. Het bleek niettemin monni kenwerk van een uitzonder lijke soort te zijn. Tientallen bibliotheken moesten worden bezocht om het doel, een vol ledige inventarisatie op te ma ken, te bereiken. Maar on danks al die inspanningen bleek een volledig overzicht niet haalbaar. Toch meent Clemens wel dat hij een be hoorlijk representatief beeld heeft gekregen van de kerk- boekenproduktie. Zijn promo tor was het daar mee eens want hij promoveerde eerder deze maand in Tilburg met lof op zijn onderzoek. Clemens wist een lijst op te stellen van 1263 verschillende kerkboeken, terwijl hij via se cundaire literatuur op het be staan van nog eens 821 wer ken werd gewezen. Genoeg voor een redelijk beeld van de vroomheid zoals die door het kerkelijk kader bij de ge wone gelovigen werd gepre senteerd. Trente Het concilie van Trente gan het eind van de zestiende eeuw bleek zoals trouwens op zoveel terreinen een duidelijk keerpunt in de wijze waarop de kerkboeken werden sa mengesteld. De rol van de ge tijden-gebeden die in de Mid deleeuwen een belangrijke rol speèlden, nam sterk af. In de kerkboeken van na Trente valt vooral het onderricht in de christelijke leer op. De aandacht van de makers ging uit naar de geloofsleer en la ter kwamen daar ook de voorschriften bij die gericht waren op een volmaakt chris telijk leven. Anders dan in vergelijking met de middel eeuwse kerkboeken was ook FOTO: PR dat de mis, biecht en commu nie na Trente een speciale plaats kregen, terwijl deze on derdelen tevoren nauwelijks te onderscheiden waren. „Trente heeft gezorgd voor een sacramentalisering van de vroomheid en tot een verder gaande verkerkelijking. In de Middeleeuwen was het nog mogelijk het geloof te beleven zonder de sacramenten. De kerkboeken van na Trente la ten zien hoe zeer de vroom heid is veranderd. De nadruk op de sacramenten heeft er ook voor gezorgd dat de kerk als instituut steeds nadrukke lijker tussen de mens en God kwam te staan, want het wa ren immers de priesters die de sacramenten bedienden," con cludeert Clemens. Jansenisten Toch levert de godsdienstige beleving in de rooms-katho- lieke kerk van de lage landen van na de Hervorming aller minst een monolitisch beeld op. Clemens meent dat de vroomheid in de zeventiende maar ook in de achttiende eeuw voor een flink deel be paald werd door de strijd tus sen jansenisten en hun tegen standers, vooral de jezuïeten. Beide groepen lieten zich in de Nederlanden horen en wa ren sterk georiënteerd op het Franse katholicisme. De jansenisten legden sterk de nadruk op een persoonlijke geloofsbeleving. Ze hadden afkeer van de barokke vor men en wilden een grote plaats toekennen aan het le zen van de bijbel. Een van de meest succesvolle kerkboeken was de Christelijke onderwy- singen en gebeden uit 1685 van twee Noordhollandse ka pelaans. Ook de apostolisch vicaris van de Hollandse Zen- Hing in de tweede helft van de zeventiende eeuw, Johan nes van Neercassel, was de jansenistische geloofsbeleving toegedaan. Hij zorgde ook voor een vertaling van de miscanon. Zijn opvolger Pe trus Codde werd om diezelfde sympathieën veroordeeld en als apostolisch vicaris afgezet, hetgeen resulteerde in het schisma van 1723 waaruit de Oud-Katholieke kerk voort kwam. In de Oud-Katholieke kerk bleven de teksten die Van Neercassel had aanbevolen in gebruik. In de rooms-katho- liek gebleven kerk van de Hollandse Zending verdween de vertaling van de canon weer evenals de aandacht voor de bijbel. Er kwam een mengeling van vertaling en parafrase voor in de plaats. In het zuiden, waaraan de kerk scheuring voorbij ging, had er een minder sterke toewen ding naar de orthodoxie Een room-katholiek kerkboek in opdracht van een Amster damse uitgever gedrukt in Antwerpen. Volgens Clemens wordt de vroomheid in de onderzochte periode steeds door twee stro mingen bepaald. In de eerste is er ruimte voor het gebruik van aardse middelen, voor het vereren van de heiligen met behulp van beelden en relik wieën, voor een Mariafiguur die soms Christus in belang rijkheid voorbij lijkt te stre ven. Deze richting zou in de rooms-katholieke kerk van na het schisma van 1723 weer volop domineren. Het type vroomheid waar de jansenis ten naar streefden legt juist de nadruk op het feit dat God aanbeden moet worden in geest en waarheid zonder al te veel poespas. Tegenover de veruiterlijking in de eerste stroming leggen de jansenis ten de nadruk op verinnerlij king. Het spreekt welhaast vanzelf dat hun geloof meer doorleefd en persoonlijker is. Ook nadat de jansenisten door de paus waren veroordeeld was hun rol niet uitgespeeld. In de zogenaamde Katholieke Verlichting in de tweede helft van de achttiende eeuw treedt hun benadering opnieuw op de voorgrond. Als een van de interessantste resultaten van zijn studie ziet Clemens het feit dat door be studering van de rooms-ka tholieke kerkboeken in iedere eeuw een beweging kan wor den aangewezen die streeft naar uitzuivering en verin nerlijking van het geloof. De jansenisten stonden niet aan het begin van deze ontwikke ling. De aanhangers van de Moderne Devotie kunnen in zekere zin als hun voorgan gers worden beschouwd. Volgens Clemens is er sprake van een spiraal, waarin de oude tegenstelling tussen de veruiterlijkte volksvroomheid en de sterk persoonlijke bij bels gerichte vroomheid wel iswaar steeds terugkeert, maar in zijn geheel toch steeds verder opschuift ten voordele van de laatste. Dank zij deze spiraalwerking zijn allerlei aanvankelijk verket terde initiatieven toch gerea liseerd. Een sprekend voor beeld hiervan is volgens hem te vinden op het terrein van de liturgie. In de twintigste eeuw heeft de liturgische be weging niet alleen de invoe ring van de volkstaal bij de viering van de sacramenten bewerkt, maar zijn volgens hem ook de magische elemen ten uit het Romeins Missaal - de bron voor zeer veel kerk boeken - verdwenen. Clemens meent dat ook de spanningen in de huidige rooms-katholieke kerk mede in dit licht gezien kunnen worden. Vaticanum II heeft volgens hem bijgedragen aan een grotere verinnerlijking van het geloof, terwijl mo menteel weer de tegengestel de tendens opgeld doet. PAUL VAN VELTHOVEN Theo Clemens: De godsdien stigheid in de Nederlanden in de spiegel van de katholieke kerkboeken. Twee delen. Til burg University Press. Prijs 97,50. Cynisme rond drama Jumboje i mol ki ang< he)n gm- ZOLANG het team dat de ramp met de Boeing 747 PanAm onderzoekt nog niet alle gegevens uit de broksl ken had verzameld, was elke speculatie over de oorzaak den boze, zo verklaarde vorige week de Britse leider van onderzoek. Aan die onzekere situatie is nu een einde ge men. Niet alleen de deskundigheid en vindingrijkheid terroristen is de laatste jaren toegenomen, ook de onderzoj t< stechnieken hebben een hogere graad van verfijning beri Het staat vast dat een terreuraanslag de vliegramp veroorzaakt, terwijl een structureel mankement aan de Jumbojet door de autoriteiten wordt uitgesloten. Tegelijk- tijd neemt het aantal aanwijzingen toe, dat een extremi j. sche terreurbeweging in het Midden-Oosten verantwoor lijk is voor de'ramp, die 270 levens heeft geëist. Onmiddellijk na de ramp deden al overal ter werj berichten de ronde dat het niet anders dan sabotage kon geweest. De afstand waarover de wrakstukken waren ni gekomen wees immers op een zware explosie. Bovend was tevoren gewaarschuwd voor een aanslag op een vli 'i tuig van deze Amerikaanse maatschappij, op de route Frankfurt via Londen naar New York. De geruchtenmachine kon de daders er moeiteloos bij le ren: Teheran had nog een rekening openstaan vanwege Iraanse passagiersvliegtuig dat in de nadagen van de G< oorlog per abuis door een Amerikaans marineschip was ne gehaald. Voorts zijn er heel wat groeperingen onder de v splinterpartijen van de Palestijnse bevrijdingsorganis. (PLO), die het niet eens zijn met de verzoenende politiek Arafat en graag een einde willen maken aan de onverw; meegaande houding van de VS. In de loop der jaren hebben die groepen een grote 1 venheid verkregen in het omzeilen van veiligheidsmaatre len op vliegvelden en het smokkelen van bommen aan bo van vliegtuigen, waarvan de passagiers vervolgens de vol men willekeurige slachtoffers worden van politiek terro me. Nog steeds gaat de zwaarste verdenking uit naar P< stijnse extremisten; de enige groepering die tot nu toe de v antwoordelijkheid voor de aanslag heeft opgeëist, de p Iraanse „Wakers van de Islamitische Revolutie", wordt n welijks serieus genomen. JE hoeft trouwens geen deskundige te zijn in internation aangelegenheden om die gedachtengang te kunnen volg De gemiddelde krantelezer had vermoedelijk zijn eigen <1 geveer gelijkluidende complottheorie over het gruwelin drama in Lockerbie al klaar, voordat de eerste kenner y de terroristenziel op de beeldbuis verscheen. Zozeer zijn I gewend geraakt aan krankzinnig geweld en aan absolute menselijkheid: „Er ontploft een Amerikaans pa tuig, dus dat kan best een bom zijn geweest en gezien I krantekoppen van de afgelopen weken zou dat wel eens band kunnen houden met We hebben met z'n allen geleerd niet meer verbaas staan over de wreedste excessen, waartoe ontspoord politl idealisme kan leiden. Lockerbie heeft nog eens bewezen j we knap cynisch zijn geworden. Want wie staat er echt baasd te kijken, nu de Britse onderzoeksleider meldt da^ algemene strekking-van onze veronderstellingen klopt zijn bevindingen? iHIPH Schip es gou nhoud i ritser. itilrich ar Ai in ble iks goi nbh°ij« CM TOMMIE DE WIT DOET ALLES OM NORMAAL MET ZIJN SUIKERZIEKTE TE KUNNEN LEVEN. f MISSCHIEN KUNT U OOK IETS DOEN. GEEF VOOR DE BEHANDELING VAN SUIKERZIEKTE GIRO 5 766 BANK70 70 70 80s cies ?n pei iren in roi "fen zu pn gu jrscha ptalen loordv |nie v nmoi laakt. Unii Pvd; de Rustig weer DE bilt (knmi) Een krachtig hogedrukgebied, waarvan het centrum in de omgeving van de Alpen ligt, verlegt zijn zwaartepunt het komende etmaal wat in onze richting. Door de nabijheid van dit gebied blijft het niet alleen morgen, maar ook ge durende het gehele weekeinde droog. Evenals de afgelopen dagen is op veel plaatsen een laaghan gend wolkendek aanwezig. Plaatselijk vallen in dit dek enkele gaten. Als dit in de nacht gebeurt ontstaat in een dergelijk opklaringsgebied mist, die vervolgens weer over kan gaan in laaghangende be wolking. Doordat de aanvoer vanuit het zuidwesten wat af zwakt kan het geleidelijk wat afkoelen. De temperaturen schommelen op de meeste plaatsen rond de 8 graden, in opklaringsgebieden wordt het 's nachts echter enkele graden kouder. Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, medegedeeld door het KNMI, geldig voor morgen en za- eerst veel bewolking en wat regen, later een enkele sneeuwbui. Middag- temperatuur dalend van rond 4 gra den tot om het vriespunt. In de nacht Denemarken: veel bewolking en mo gelijk wat regen. Middagtemperatuur dalend van 7 naar 3 graden. In de nacht temperatuur dalend tot rond het vriespunt. Britse Eilanden: bewolkt, maar in het zuiden ook af en toe wat zon. Mid dagtemperatuur van 7 tot 9 graden. Benelux en noordelijk-Duitsland: veel bewolking, maar droog. Middag- temperatuur rond 6 graden, zaterdag een enkele graad lager. Frankrijk en de rest van Duitsland: zonnige perioden en plaatselijk mist. Middagtemperatuur van 6 graden langs de Atlantische kust, tot 6 gra den in zuid-Duitsland. Langs de Mid dellandse Zee 12 tot 14 graden. dee! wate ivinci »chap aal 2 Alpenlanden: in de dalen en lage Tdelijl bieden mistig of lage bewolking gron ari Spanje nig. Middagtemperatuur noord- en westkust rond 15 gra< Langs de Middellandse Zee-kust 15 graden in het noorden, tot 17 den in het zuiden. Landinwa rond 11 graden. )TTE1 Italië, Joegoslavische- en Gritn kust: overwegend zonnig. Midig in temperatuur van 6 grade iiu noorden, tot 15 graden in het zuil j^'rs akt ei mm Min «erheft ii oordv totale n en e t zelf: aar ee geslote lat ble De Singapore hall baw. 10 oopl pN Hi [elope ta voc :t een t, terw oruitz geble rticuli E KI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2