Peter Pan viert lustrum
met familievoorstelling
Alarmerende
diefstal van
oudheden
in
Italië
Geestig kinder
theater van
Jaap Siebel en
Erik Slagman
EcidócSomont
Humperdinck eist
schadevergoeding
The Young Vic
speelt „Godot"
VLIEGEND DOOR KONINKLIJKE SCHOUWBURG
Vlaamse West Side Story lijdt
aan persoonlijkheidstekort
bioscopen
ïel
KUROSAWA PRODUCEERT
AUTOBIOGRAFISCHE FILM
KUNST
DONDERDAG 29 DECEMBER 1988 PAGINA
LOS ANGELES Zanger Engelbert
Humperdinck heeft een eis tot schadever
goeding van 50 miljoen dollar ingediend
tegen het weekblad National Enquirer
omdat dit blad ten onrechte zou hebben
gemeld dat de zanger aan AIDS lijdt.
Het schandaalblad bracht een verhaal on
der de kop „Engelbert heeft het AIDS-vi-
rus", met daarin een smeuïg verslag van
de moeder van Humperdincks 12-jarige
onwettige dochter, die verklaarde dat de
52-jarige zanger een strijd op leven en
dood tegen zijn AIDS-besmetting levert.
Humperdinck lijdt niet aan AIDS en is
evenmin ooit sero-positief bevonden, zo
valt te lezen in de aanklacht die hij tegen
de National Enquirer heeft aangespannen.
Filmfestival
AMSTELVEEN
In elf steden in ons
land speelt volgende
maand een festival,
dat is gewijd aan de
films van de Taiwa
nese regisseur Hou
Hsiao-hsien. Hij
maakte negen speel
films en die zijn van
1 januari tot 6 fe
bruari te zien op
vier plaatsen in
Amsterdam en in
Arnhem en in Nij
megen. Een keuze
ervan wordt onder
meer in Den Haag
en Rotterdam ver
toond.
DEN HAAG The Young Vic, een van de bekendste
gezelschappen uit Engeland dat zich ten doel heeft ge
steld het ijzeren toneelrepertoire voor jonge mensen zo
aantrekkelijk mogelijk op de planken te brengen, komt
maandag 23 januari met „Waiting for Godot" van Sa
muel Beckett naar de Koninklijke Schouwburg. Het
stuk wordt, uiteraard, in het Engels gespeeld. Noemde
Beckett zijn stuk een tragicomedie, The Young Vic
noemt Waiting for Godot vooral een humoristisch stuk,
zeer geschikt voor een overwegend jong publiek. In de
hoofdrollen staan Reg Stewart en Peter Theedom.
Deze laatste speelde met Vanessa Redgrave in „Spo
ken" van Ibsen en maakt nu als Capulet in Romeo en
Julia een toernee door Europa. Reg Stewart speelde
onder meer de rol van Bottom in A Midsummer
Night's Dream en een groot aantal televisierollen.
DEN HAAG Het ver
haal Peter Pan leek pri
mair voor kinderen be
doeld, maar de curieuze
en doordachte dialogen
raakten ook volwassenen.
Daarom ontleende aan
deze sprookjesfiguur vijf
jaar geleden het Haagse
theatergezelschap Peter
Pan Produkties (PPP) de
naam, die enerzijds de ac
tiviteiten voor kinderen
symboliseerde en ander
zijds die voor volwasse
nen. Ter gelegenheid van
het eerste lustrum van het
gezelschap, wordt een
lang gekoesterde wens
vervuld door het stuk Pe
ter Pan op de planken te
brengen: de première
wordt gegeven 3 januari
in de Haagse Koninklijke
Stadsschouwburg, met
herhalingen tot en met 7
januari.
„Peter Pan vertegenwoordigt
alles wat kinderen hebben. Hij
wil niet verstikken in de net
ten van de volwassenheid,
maar plezier maken en avon
turen beleven. Er zit echter
ook een tragische kant aan
hem. De jongen die eerst niet
groot wilde worden, kan dat
ook niet meer omdat hij te
verliefd is op zijn jeugd. Daar
door komt hij in conflict met
anderen, die wel ouder wor
den. Die stijd tussen volwassen
worden en kind blijven, is de
belangrijkste thematiek uit
Peter Pan", aldus Frits Ferres,
regisseur van het stuk en met
Patricia Kuiper verantwoorde
lijk voor de bewerking er van.
Thematiek
De avonturen van Peter Pan
zijn doorweven met thema
tiek. Daarom leent het stuk
zich uitstekend voor een fami
lievoorstelling: kinderen zien
de rijkelijk fantasievolle avon
turen van de jongen en de vol
wassenen de tragiek die erach
ter schuilt. Door deze tweele
digheid bevat het stuk een
wonderlijke vermenging van
stijlen en stemmingen. Het
burleske, het melodrama en de
tragedie wisselen elkaar af.
Het verhaal gaat over de kin
deren Wendy, John en Mi
chael Engelhart die na een ru
zie tussen hun ouders door Pe
ter worden overgehaald om
met hem naar Nooittevinden-
land vliegen. Daar beleven ze
allerlei avonturen met piraten,
zeemeerminnnen en maanja-
gers. Wendy speelt op het
eiland de moeder van alle ver
loren jongens, maar wil liever
Peters vriendinnetje zijn. Ook
Tiger Lily, stamhoofd van de
maanjagers en de elf Tinkel
Bel tonen hun liefde voor Pe
ter. Deze kiest er echter on
voorwaardelijk voor jong te
blijven.
Barrie
Het verhaal Peter Pan is ont
staan uit de verhalen die de
schrijver James Matthew Bar
rie (1860-1937) met de jongens
van het gezin Llewelyn-Da-
vies verzon en speelde. Barrie
ging daar zo in op dat hij één
van hen werd. Naarmate de
jongens ouder werden, begon
nen ze afstand te nemen. Peter
Pan tot een toneelstuk maken
was toen een laatste poging
van Barrie om de jeugd van de
jongens vast te houden.
Als Barrie met de jongens Pe
ter Pan speelde, had hij altijd
de rol van kapitein Haak. „In
het stuk is Haak een persona
ge dat het vooral van zijn ver
schijning en kostuum moet
hebben, maar graag uit z'n rol
zou vallen. Dat kan echter niet
want dan geeft hij zich gewon
nen. Eigenlijk is hij het groot
ste kind. Het laatste avontuur
in het stuk is het gevecht tus
sen Peter en kapitein Haak,
die Wendy en de jongens ge
vangen houdt. De kapitein
kan het niet over zijn hart
verkrijgen Peter te doden.
Tenslotte verzoent Haak zich
ermee dat hij zelf door de kro
kodil wordt opgegeten. De tra
gedie van Haak is dezelfde als
die Barrie voelde toen de kin
deren volwassen niet meer
met hem wilde spelen", aldus
Ferres.
Bij de bewerking van het stuk
.zijn alle avonturen van Peter
Pan intact gelaten, maar is wel
een aantal personages veran
derd. Frits Ferres: „In de oor
spronkelijke versie kwamen
indianen voor die worden af
geslacht. Deze indianen heb
ben we vervangen door de
maanjagers. Dat is een groep
strijdbare vrouwen die op het
eiland een eigen bestaan leidt.
Om het in deze tijd te plaatsen,
zijn de vrouwen gelijkwaardig
aan de piraten. Trouwens het
hele vertrekpunt van het stuk
ligt in 1989. Het gezin Engel
hart bijvoorbeeld is een gezin
van nu."
Peter Pan Produkties repeteert
Haag te klein zijn. Links Donald
Ferres geeft hem aanwijzingen.
Voor deze produktie stelde
PPP een team van ruim zestig
mensen samen. De cast bestaat
uit leden van de gezelschap
pen Wim Akkermans, Plok en
Storm theater. Verder spelen
in het stuk Haagse scholieren
eri acteurs die onder meer
eerder te zien waren bij De
Haagse Comedie en De Nieu
we Komedie. De rol van Peter
Pan wordt gespeeld door de
jonge, veelbelovende Vlaamse
acteur Raphael Troch. „We
hebben lang moeten zoeken
in een voormalige melkfabriek omdat andere oefenruimten in Den
van der Maaten die de rol van kapitein Haak speelt. Regisseur Frits
FOTO: CEES VERKERK
het decor te gebruiken als ach
tergrond. De avonturen van
Peter Pan krijgen een extra
dimensie door het gebruik van
laser en projectie. „Als Peter
Pan met Wendy en de jongens
wegvliegt zorgt de projectie er
voor dat het publiek als het
ware het gevoel krijgt mee te
vliegen naar Nooittevinden-
land", aldus Ferres, die tevre
den op de afgelopen werkzame
periode terugkijkt: „Een echte
aanrader", vindt hij oprecht.
EGBERT JORISSEN
naar een geschikte acteur voor
de rol van Peter Pan. Hij
mocht niet te groot zijn, moest
een jongensachtig uiterlijk
hebben en vooral fysiek opge
wassen zijn tegen deze zware
rol", aldus Ferres.
De voorstelling is ook uniek
vanwege de theatertechnische
faciliteiten waarvan gebruik
wordt gemaakt. Het stuk
wordt gespeeld op het enorme
draaitoneel van de Koninklij
ke Schouwburg. Hierdoor is
het mogelijk beide kanten van
CERVETERI Ze dringen in de nachtelijke uren
Etruskische tomben binnen, stelen Griekse beelden
uit archeologische vindplaatsen en roven kunstwer
ken van een onschatbare waarde uit museau en
kerken. De Italiaanse oudheden worden geplun
derd door dieven en „tombaroli" (grafrovers) en
volgens deskundigen is daar weinig aan te doen.
Slechts een klein deel van de kunstwerken wordt terugge
vonden. Soms duikt een kostbaar werk, zoals een Grieks
beeld uit de vijfde eeuw v.Chr. dat nu in het Getty Museum
in Californië staat, op in de Verenigde Staten en ontstaat er
internationale beroering. Volgens Italiaanse autoriteiten is
het geval van het beeld in het Getty Museum, dat clandes
tien zou zijn opgegraven op Sicilië, slechts het topje van de
ijsberg en gaat het om een bloeiend bedrijf waarin miljoenen
guldens omgaan en waarbij huurdieven, dubieuze tussenper
sonen en rijke verzamelaars betrokken zijn.
Volgens officiële cijfers van een speciale brigade van de Ca
rabinieri zijn in de eerste helft van 1988 maar liefst 1.466
diefstallen gemeld van in totaal 23.128 kunstwerken. Onge
veer de helft daarvan werd geroofd uit kerken, die over het
algemeen nauwelijks bewaakt worden, maar ook musea en
particuliere collecties moesten het ontgelden. In diezelfde
tijd zijn 8.469 kunstvoorwerpen teruggevonden en 417 arres
taties verricht.
Bij deze cijfers zijn niet de talloze oudheden inbegrepen die
illegaal worden opgegraven in plaatsen als Cerveteri, 50 ki
lometer ten noorden van Rome, waar zich een belangrijkse
Etruskische necropolis bevindt. „De situatie in Cerveteri is
dramatisch en rampzalig," meent de archeologe Daniela Riz-
zo, die zich met het probleem bezighoudt in Etrurië, waar de
Etruskische beschaving bloeide van de 8ste tot de 4de eeuw
v.Chr. Cerveteri was het middelpunt van een van de groot
ste kunstschandalen van de laatste tientallen jaren. Een ter
racotta vaas uit de 6de eeuw v.Chr. van de hand van de
Griek Euphronius, de zogenaamde calyx krater, werd in
1972 gekocht door het Metropolitan Museum in New York,
dat het ding nog steeds in bezit heeft. Italië wil de vaas nog
altijd terughebben omdat het voorwerp in 1971 in Cerveteri
zou zijn opgegraven door kunstdieven, waarna het illegaal
werd verkocht en naar de Verenigde Staten gesmokkeld.
De 270 hectare grote necropolis van Cerveteri is net als de
beroemde nabijgelegen Etruskische plaatsen Tarquinia en
Vulci een belangrijk doelwit voor tombaroli. Overdag zoe
ken ze naar onopgegraven tombes met lange, puntige staken
die ze in de grond steken, waarna ze 's nachts terugkomen
om potten, vazen en sarcofagen op te graven. „De schade is
niet te berekenen," zegt Rizzo terwijl ze op een dikke stapel
rapporten over recente illegale opgravingen in het gebied
wijst. „De schade bestaat niet alleen uit het verlies van de
voorwerpen, maar ook uit de vernielingen die in de tombes
worden aangericht."
Het is lastig om een eind te maken aan deze illegale opgra
vingen omdat vrijwel overal in Italië plaatsen zijn van een
archeologische waarde. Vele daarvan liggen in afgelegen
streken waar een onafgebroken surveillance onmogelijk is,
aldus een rechercheur van de Carabinieri.
Veel gestolen Etruskische voorwerpen worden naar het
buurland Zwitserland gesmokkeld, waar de herkomst van
kunstwerken nauwelijks wordt gecontroleerd en waar ge
makkelijk aan eigendomspapieren is te komen. Vaak wor
den diezelfde voorwerpen weer naar Italië teruggebracht,
waar ze terecht komen in antiekwinkels in Rome.
Gedeelde liefde in Diligentia
Alan Ayckbourns blijspel „Gedeelde liefde, halve liefde", is in Diligentia te zien dinsdag 10, woens
dag 11 en donderdag 12 januari. Het stuk wordt in de regie van Arnold Gelderman gespeeld door
Kitty Janssen, André van den Heuvel, Marja Lieuwen, Ellis van den Brink, Michiel Kerbosch en Rob
Fruithof. Het verhaal van dit stuk wil, dat drie mannen die bij hetzelfde bedrijf werken, wat moeilijk
heden met hun huwelijk hebben, misverstand op misverstand stapelen en in de strijd met hun
vrouwen zich uit leugens proberen te redden.
FOTO: JAN DERK BECK
Het Koninklijk Ballet van Vlaande
ren speelt West Side Story van Leo
nard Bernstein (muziek), Arthur
Laurents (libretto) en Stephen
Sondheim (liedteksten). Nederland
se bewerking: Hans Sleurink. Regie:
Stetan Janski. Choreografie: Yen
Stolk. Arrangementen en muzikale
leiding: Max Smeets. Decor: Lee
Preedy. Kostuums: Lotte Buytaert.
Gezien in het Nederlands Congres
gebouw op 28 december. Daar van
avond herhaling.
Hoe klinkt „I just met a girl
named Maria" in het Vlaams?
Daar kunt u vanavond in Den
Haag nog achter komen als
Het Koninklijk Ballet van
Vlaanderen er West Side Sto
ry speelt. De klassieke bewer
king van Romeo en Julia door
Bernstein, Laurents en Sond
heim heeft na dertig jaar voor
al door de meesterlijke muziek
nog weinig aan kracht inge
boet.
Dat wil niet zeggen dat de ver
sie uit Vlaanderen die kracht
steeds overtuigend weet over
te brengen. Veel aspecten van
de complexe produktie komen
in orde, maar de meeste spe
lers komen vooral aan per
soonlijkheid tekort om echt te
overtuigen. Een verzachtende
omstandigheid is wel dat ze
moeten opboksen tegen het ij-
zersterke origineel én de film
uit 1961 die tien Oscars kreeg.
Het verhaal is bekend: de New
Yorkse Romeo en Julia anno
1957 zijn Tony en Maria. Hij
hoort bij de Amerikaanse
jeugdbende de Jets, zij bij de
Puertoricaanse Sharks. Ze ho
ren tegen elkaar te vechten,
maar worden verliefd. In een
gevecht steekt Maria's broer
Bernardo de leider van de Jets
dood, waarop Tony zijn beste
vriend wreekt en Bernardo
vermoordt. Maria haalt Ber
nardo's vriendin Anita over
tot een verzoeningsmissie,
maar zij wordt verkracht en
roept woedend dat Maria dood
is. Tony daagt zijn rivaal uit
en wordt neergeschoten. Hij
sterft in Maria's armen.
Het gaat hier dus niet om pad
vinders, maar de bendeleden
van gisteravond gebruiken
volgens mij messen niet voor
iets anders dan het smeren
van brood, hoezeer ze ook Ac
tion, Cut-throat en Big Deal
heten. Ze spelen vooral dat ze
eng en stoer zijn. De pit bin
nen de bendes zit vooral bij de
Puertoricaanse dames naast
Maria. Die kun je maar beter
niet tegen je hebben. Anita
(Valérie Ven) krijgt met af
stand de prijs voor de sterke
vrouw van de avond.
Als ik de aankondiging goed
heb verstaan speelde de artis
tiek leidster van het Ballet,
Linda Lepomme, de rol van
Maria. Zij was een broos
schoolmeisje en niet de jonge
vrouw die voor haar Tony de
wereld op zijn kop zal en kan
zetten. Daarbij had haar ijle
stemmetje meestal de grootste
moeite om de noten niet él te
veel aan de onderkant te ra
ken. Tony (Daan van den
Durpel) had wel meer de uit
straling van een vent, maar hij
had ook meer moeite met zijn
registers, zong te zacht en
zwolg in een ouderwets vibra
to. De versterking had beter
gekund, maar Bernsteins mu
ziek werd ook in de koorstuk
ken nooit uit volle borst on
dersteund, wat veel afbreuk
deed aan het effect.
Het lijkt me onvermijdelijk
dat een Nederlandse tekst het
ook niet overal haalt. „So
mewhere" werd „Zomaar" en
„I feel pretty" respectievelijk
,,'k Ben betoverd" en ,,'k Ben
charmant nu". Ik kan bewer
ker Hans Sleurinck daarvoor
ook niet aan betere alternatie
ven helpen, maar hij heeft
over het algemeen zijn moeilij
ke werk niet slecht gedaan.
De choreografieën van Yen
Stolk waren mooi, maar cje
vechtscènes waren wat braaf
gestileerd. Ook het gelaagde,
doorzichtige decor (Lee Pree
dy) met pijpen, trappen en
roosters was nuttig en ge
slaagd. Een onvoorwaardelijke
pluim tenslotte verdiende net
uitmuntende orkest onder lei
ding van Max Smeets, dat
Bernstein alle recht deed.
DICK VAN TEYLINGEN
Theater Schrikkel speelt 'Een ver
rassing voor buurman'. Met Jaap
Slagman en Erik Siebel. Gezien in
kapelzaal K&O op 28 januari.
Het is in Leiden de laatste ja
ren tamelijk beroerd gesteld
met de theateractiviteiten bui
ten de al lang bestaande gezel
schappen. Alleen Gruppo
Trutto Dramatico en kinder-
theaterprodukties zorgen nog
wel eens voor verassingen.
Een nieuwe kindervoorstelling
ging gisteren in première. Erik
Siebel en Jaap Slagman speel
den bij Imperium voor grote
mensen en gaan nu samen
verder voor kinderen in Thea
ter Schrikkel. In 'Een verras
sing voor buurman' is Erik
vooral de aangever en Jaap de
komiek.
Twee buurmannen kunnen
het goed met elkaar vinden,
maar de een wil de ander nog
wel eens voor de gek houden.
Ze zijn allebei muzikaal: de
een geeft drumles aan een
electrisch konijn, de ander
heeft net een anderhalfmans-
hoge stereotoren gekocht. Ze
laten hun kunsten aan elkaar
zien.
Als buurman links het wat te
druk krijgt met zijn muziek,
maakt buurman rechts hem
nieuwsgierig met doe-het-zelf-
geluiden uit een afgesloten
kast. Na veel inspanning weet
links de kast open te krijgen
en daaruit komt een levens
grote pop, met snoer en af
standbediening. Natuurlijk is
het de buurman die zo allerlei
grappen met hem kan uitha
len.
Het idee van de pop is sterk,
en mooi uitgevoerd. Siebel en
Slagman presenteerden het
eerder in twintig minuten op
het Korte Stukken Festival,
maar dan wat kernachtiger
dan gisteren in de kapelzaal.
'Een verrassing voor buurman'
is een leuke kindervoorstel
ling, maar naast goede ideeën
en geestig spel staan scènes die
niet helemaal afgerond zijn en
een sterke pointe missen.
De beste recensie van zo'n
stuk is natuurlijk het gedrag
van de kinderen. Hun aan
dacht was groot, en hoewel er
niet direkt op de zaal werd ge
speeld, reageerden ze volop.
Alleen naar het einde toe sij
pelde de aandacht nogal eens
weg. Als er doorgedacht wordt
over de verhaallijn en het af
maken van scènes heeft
Schrikkel de jeugd en dus de
toekomst.
DICK VAN TEYLINGEN
Voor een uitgebreid
agenda, ook voor de ko.VFRQ
mende dagen, raadpleg
ri»i."UIT: de 0ra,l= Wl en van
kelijkse bijlage van dez beste j,
krant.
ite raars
e hebt
ld daai
Onze
ikson e
roepei
i be
ALPHEN AAN DEN RIJN
ROCINEMA I (Van Boetzela«
straat 6. tel. 01720-2080
Moonwalker (al); 12.30, 14.?
16.30, 18.45. Frantic (al); 21.1!
EUROCINEMA II: Midnigl!
Run (al); 18.45, 21.30. Frank
Frey (al); 13.00, 15.00, 17.
EUROCINEMA III: Who frijd 1 om
leien,
Igelins
med Roger Rabbit (al); 13.1
16.00, 18.30, 21.00. EUROC
NEMA IV: Coming to Americ
(al); 18,45, 21.30. Nieuwe avorti
turen van Pippi Langkoua (al
12.30, 14.30, 16.C~
De bioscopen In Alphen zijn c
oudjaarsdag 's avonds gesloteïi
op nieuwjaarsdag beginnen
voorstellingen om 16.00 uur.
LEIDEN LUXOR (Stationsw
19, tel. 071-121239): Moonwall
ker (al); 14.30, 19.00. Coming t
America (al); 21.15. LIDO el
STUDIO (Steenstraat 39. tej
124130): Willow (al); 1/
18.45, 21.15. Scrooged
19.00, 21.15. Big (al); 14.3(i
19.00, 21.15. Who framed Rog*
Rabbit (al); 14.30, 19.00, 21.15 kan he
Frank en Frey (al); 14.30. TRI^.lv Ne
NON (Breestraat
123875): De ondraaglijke lichi
heid van het bestaan (al); 20.06.
za. zo. ook 14.00. REX (HaarT on,ai
lemmerstraat 52, tel. 071jna in
125414): Cicciolina in acti<
(16); 14.30, 19.00, 21.15.
De bioscopen In Leiden zijn
oudjaarsdag gesloten.
KATWIJK CITY THEATER
(Badstraat 30, tel. 01718-74075
Die hard (16); 21.15. Big but
ness (al); 19.00. zo. ook 14.4!
Junglebook (al);_do.
KINDERVOORSTELLINGEN
Jungle book; vr. t/m ma. i
14.00.
jken i
ogt hij
l lukte
pwwwwn |ui|, ww. w."i ^r
14.45. CITY THEATER li in Cal
Coming to America (al); 19.0ty per a
21.15. do. vr. zo. ook 14.45. |de voe
De bioscopen In Katwijk zijn of ervar
oudjaarsdag gesloten. I
VOORSCHOTEN GREENWA» Pu,öll<
(tel. 01717-4354): Action JecMproker
son (16); 15.45. 19.00. Goofa dit
morning Vietnam (al); do. t/iLj v00
zo. 20.45. A world apart (al); mi
t/m wo. 20.45. Coming to AmeP J
rica (al); 15.45, 19.00, 21.15. »r de I
■amen
KINDERVOORSTELLINGEN met d
Jungle book; 14.00. Ds reddwLi:-}. Z]
ti"; 14.00. P t je v
WASSENAAR ASTRA (te| je pr.
01751-13.269): Coming to Am« huisk;
rica (al); vr. zo. t/m wo. 20.00. It en r
Ir de 1
Tders p
n van c
DEN HAAGASTA 1 (Spul 27. teU lujst
463500JO.G.: Willow (al); 13.1», tirh.
16.00, 18.45, 21.30. zaT "tni
14.00.» ASTA 2 O.G.: Scroogel^r de
(al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.3<fijn tv-!
za. 14.00. ASTA 3 O.G.: BeeVestie
lejuice (al); 13.15, 16.00, 18.4iten 7(
21.30. za. 14.00. BABYLON P-
(Winkelcentrum Babyion, te'lie
471656) O.G.: Who framed R$t gaat
ger Rabbit (al); 14.30, 16.4Sn Ned
19.00, 21.30. za. 14.30. BABW Ik
LON 2 O.G.: Spoorloos (1%Pn Ui
14.30, 17.00, 19.30, 21.45. zfT
14.30. BABYLON 3 O.G.: Wh'aam<v 1
te mischief (12); 14.30, 17.0<an zakei
19.30, 21.45. za. 14.30. CINBp gelot
AC 1 (Buitenhof 20, tel. 63063j>t direc
O.G.: Moonwalker (al); 13. if
16.00, 18.45, 21.30. za. 14.0K'
CINEAC 2 O.G.: Walt Disneyf
Frank en Frey (al); 13.15, 16.0f
18.45. za. 14.00. Big butineW
(al); 21.30. CINEAC 3 O.G|
Die hard (16); 13.15, 16.0
3.45, 21.30. za. 14.00.
ROPOLE 1
456756) O.G
ger Rabbit (31); 13.15, 16.00^^™
18.45, 21.30. za. 14.00. ME*5 60-pl
TROPOLE 2 O.G.: Pippi Lan»25 Zeld
kous (al); 13.15, 16.00, 18.45. za50 Juke
14.00. De ondraaglijke lichtheHOO Anm
van het bestaan (al); 20.45 (Ann
METROPOLE 3 O.G.: Wal ge C
Disney's Frank en Frey (alE5 Nieu
13.15, 16.00. za. 14.00. CominflO Tik 1
to America (al); 18.45, 21.3005 Pion
METROPOLE 4 O.G.: Moon- zette
walker (al); 13.15, 16.00, 18.4510 Kunt
21.30. za. 14.00. METROPOLS met'
5 O.G.: Midnight run (al); 13.15 Luke
16.00, 18.45, 21.30. za. 14.0000 Juks
ODEON 1 (Herengracht 1305 Para
tel. 462400) O.G.: Big (al); 13.30 taire
16.00, 18.45, 21.30. za. 14.00. para
ODEON 2 O.G.: Coming tl sche
America (al); 13.30, 16.00B5 Uitz<
18.45, 21.30. za. 14.00. ODE g'rerr
ON 3 O.G.: Pippi Langkous (al) levisi
13.15, 16.00. za. 14.00. Die har<40 Prog
(16); 18.45, 21.30. ODEON <45 Nieu
O.G.: 18 Again (al); 13.30, 16.00|10 Kuni
18.45, 21.30. za. 14.00. STUjl5 Hog«
DIO 1 (Kettingstraat 12b, tel waar
656402) O.G.: Bird (al); 20.06 elka;
STUDIO 2 O.G.: Good mor- van
ning Vietnam (16); 14.15, 19.00DO Pane
21.30. STUDIO 3 O.G.: FrantiCO Med
hen
Wes'
Gerc
19.00, 21.30. HAAG!
FILMHUIS: Zaal 1: Distant voi
ces, still lives; 19.30, 21.45. zat
.gesloten. Zaal 2: Someons M
love; 19.30. za. gesloten. Zaal i
19.30, 21.45. ma. 19.30, 22.00
za. gesloten.Golddiggers o
1935; do. Pal Joey; vr. Network20-23.3£
zo. Identifizatione di una don1 veigt
O.G.; oudejaarsavond gesloten j
NACHTVOORSTELLINGEN M
CINEAC 1: 9'A Weeks (16); z^™™
00.15. CINEAC 2: Heil raiss(50 Zont
(16); za. 00.15. CINEAC 3: DM dauc
hard (16); za. 00.15. jis Sinjï
,40 Proj
KINDERVOORSTELLINGEN <45 Nieu
CINEAC Walt Disney's Franco Kwii
en Frey; 13.15, 16.00, 18.45. zaps skol
14.00. METROPOLE 2: Pippi uit
Langkous; 13.15, 16.00, 18.45 Met-
za. 14.00. METROPOLE 3 steir
Walt Disney's Frank sn Fr»)ft5-22.4!
13.15, 16.00. za. 14.00. ODE Afi.9
ON: Pippi Langkous; 13.1S arbe
16.00. za. 14.00. STUDIO 1'
Jungle book; 14.30. STUDlC
3: Bambi; 14.00.
TBF
.25 Alio
Geen krant ontvangen? Bel tussBO Mad
18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussl55 Noë
14.00 en 15.00 uur, telefoon OlOO De
12.22.48 en uw krant wordt nog <^25 Tso
zelfde avond nabezorgd. .50 Cro<
[10 Nou
*30 Jam
I Mol!
TOKYO De Japanse cineast
Akira Kurosawa zal volgend
jaar een min of meer autobio
grafische film produceren. De
Amerikaanse filmproduktie-
maatschappij Warner Brothers
en het bedrijf Amblin Enter
tainment van cineast Steven
Spielberg hebben een finan
ciële garantie gegeven in ruil
voor de wereldwijde distribu
tierechten. De film heeft de
voorlopige naam „Dromen"
gekregen en zal uit negen ver
halen bestaan die allemaal ge
baseerd zijn op het leven van
de 78-jarige cineast. De kosten
zijn geraamd op ruim 24 mil
joen gulden. Kurosawa heeft
al vaker in het buitenland fi
nanciers voor zijn films ge
zocht. De regisseur die bekei
staat om zijn peperdure pijQ j
dukties, kreeg voor zijn fiT
„Kagemusha" steun van Ged
ge Lucas, Francis Ford Copjp5 l
la en 20th Century Fox J j
kreeg bij „Ran" een gedeell f
lijke financiering los van H
Franse bedrijf Greenwit
Films. 25 1