Reputatie
Billy Graham
niet aangetast
Op secularisatie hebben
we geen antwoord"
Ccidóe Soman
V
kerk
wereld
n h<
>weer
brieven
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CcidócSotvumt
WOENSDAG 28 DECEMBER 1988 PAG1N,
:in:
Vlootpredikant na zwemmarathon op Curasao overleden
WILLEMSTAD Op tweede Kerstdag is op Curasao onver
wachts overleden de vlootpredikant Arend Otten. Hij werd on
wel na een zwemmarathon en overleed korte tijd daarna. Be
halve de vlootpredikant overleed op 24 december de matroos
eerste klas F. de Wit, die eveneens gestationeerd was op Cura
sao. Hij werd dood in zijn woning aangetroffen.
De vlootpredikant die getrouwd was en drie kinderen achter
laat, was afkomstig uit Groningen en begon daar zijn loopbaan
in de Gereformeerde Kerken als hulppredikant. Op 1 septem
ber 1979 werd hij predikant in Alteveer en op 21 oktober 1984
werd hij bevestigd als vlootpredikant. Hij kreeg de mijnen-
dienstkazerne in Den Helder als werkterrein. Anderhalf jaar
geleden vertrok hij naar de Perzische Golf.
Jeugdliefde bracht Runcie naar de kerk
LONDEN De aartsbisschop van Canterbury, Robert Runcie,
heeft in' een vraaggesprek met de BBC onthuld dat een jeugd
liefde hém de weg gewezen heeft naar ~de~ Anglicaanse Kerk,
waarvan hij nu de geestelijk leidsman is. „Een schoolvriend en
ik hadden allebei een oogje op een meisje dat bij ons naar
school ging. Dus toen wij hoorden dat zij naar catechisatieles
ging, vonden wij dat wij ook moesten gaan. En ik moet beken
nen dat het zo allemaal begonnen is." Het meisje, ze heette Bet
ty, „is in de rest van mijn leven niet meer voorgekomen, maar
zij was wel de gangmaker die mij op het pad zette naar de reli
gieuze orthodoxie," aldus Runcie.
Wij verdragen het niet
dat zij die dragers zijn
van hoop aangekomen
zijn op een leeftijd om
te sterven.
BISSCHOP BOMERS:
Priester met
relatie is
zeldzaamheid
HILVERSUM Bisschop
H. Bomers van Haarlem
meent dat een seksuele
relatie tussen een priester
en een vrouw zelden
voorkomt. Hij acht het
niet juist dat dan licht
vaardig het priesterambt
wordt neergelegd. Een
priester zou in zo'n situa
tie bij zichzelf te rade
moeten gaan of hij wel
voldoende als priester
leeft en voldoende bidt
om kracht en steun. Ook
zou zo'n priester de rela
tie moeten bespreken met
een betrouwbare mede
priester of zijn bisschop.
Bisschop Bomers reageerde
gisteren op deze wijze in het
KRO-programma Kruispunt
op het afstudeer-onderzoek
van de Zwolse maatschappe
lijk werkster Tiny Ferwerda.
Deze sprak met 23 vrouwen
die een geheime seksuele re
latie onderhouden of hebben
gehad met een priester. Uit
haar onderzoek bleek dat
nogal wat vrouwen zich mis
kend en geisoleerd voelen. Ze
vinden hun situatie frustre
rend en achten zich door de
kérk ernstig gediscrimineerd.
Toch is dit volgens haar niet
het hele verhaal. Sterke vrou
wen lukt het creatief en vin
dingrijk met die relatie om te
gaan, die relatie goed te hou
den en vruchtbaar te maken
naar de samenleving. Zo'n re
latie geeft een priester meer
inzicht in het omgaan met
mensen en wordt door de
partners ook als verrijkend
ervaren op allerlei gebieden
van het leven.
De vrouwen met wie Frewer-
da gesproken heeft, vindt ze
niet zielig. Wél heeft ze ge
sproken met enkelen met een
betreurenswaardige relatie
waarin de eigen identiteit van
de vrouw niet aan bod komt.
„Zo'n vrouw is zodanig die
nend dat ze zegt: alles is goed
als hij maar gelukkig is".
In dezelfde uitzending werd
ook de mening gevraagd van
CAPER, het centraal advies
bureau voor priesters en reli
gieuzen die in moeilijkheden
verkeren. Voorzitter broeder
Johan Muytjens van de Broe
ders van Maastricht, is het
met mevrouw Frewerda eens
het een goede zaak te vinden
dat er een netwerk voor vrou
wen komt die een relatie met
een priester hebben, maar
heeft moeite met „een mani
festatie van een zaak die veel
eerbied en respect zou vra
gen". De vrouwen willen na
melijk ook naar buiten treden
op de komende Acht Mei-ma
nifestatie en mevrouw Fer
werda wil haar onderzoek of
ficieel aanbieden aan de bis
schoppen. De staf van Caper
staat positief tegenover een
vriendschappelijke relatie die
niet genitaal-seksueel beleefd
wordt maar die om genegen
heid en affectie gaat (omgaan
als broer en zus). De keuze
voor het celibaat houdt im
mers een keuze in het hart
vrij te houden voor veel men
sen, aldus broeder J. Muyt
jens.
Nederland* Hervormde Kerk
Beroepen te Silvolde (toezegging) C.
Maris te Piershil (part-time).
Aangenomen naar Terkaple K.H.
Waterlander. kand. te Groningen, die
bedankte voor Ouwsterhaule.
Bedankt voor Giessen-Nieuwkerk J.
het Lam te Besoijen -
voor Wouterswoude A. Vllalstra jr. te
Melissant.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Gorinchem drs. N. van
Tellingen, wonende te Bergeijk.
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Aangenomen naar Roden O.W.
Bouwsma, 1.1. zendingspredikant te
Curagao, wonende te Rijnsburg. die
bedankte voor Assen-Noord, voor
Axel (voor de missionaire dienst te
Gent), voor Eindhoven (voor het
evangelisatiewerk in Venlo e.o.), voor
Enschede-Oost, voor Giessendam en
Neder-Hardlnxveld, voor 't Harde,
voor Harderwijk (sectie Zuid), voor
Hilversum, voor Hoogeveen, voor
Ommen en voor Umulden.
SCHANDALEN COLLEGA
EVANGELISTEN DEREN HEM
NAUWELIJKS
MINNEAPOLIS Billy
Graham heeft weinig te
lijden gehad van de
schandalen waarbij de tv-
evangelisten Jim Bakker
en Jimmy Swaggarf wa
ren betrokken. Terwijl de
inkomsten van Jerry Fal-
well over 1987 met 25
procent, daalden, ontving
Billy Graham slechts vier
procent minder dan in
1986. Grahams inkomsten
daalden met 3.6 miljoen
dollar tot 81,7 miljoen
dollar (ruim 160 miljoen Integriteit
gulden).
een prostituee had. Zelf heeft
Graham, om praatjes te voor
komen, z'n hele leven nooit
alleen met een andere vrouw
gedineerd of in een auto gere
den, zo zei hij kortgeleden in
een vraaggesprek.
Graham raakte in 1977 in een
financieel schandaal gewik
keld toen de krant in zijn
woonplaats Charlotte onthul
de dat Graham's organisatie
er een geheim fonds van 23
miljoen gulden) op na
Na de publikatie werd het
fonds opgeheven.
De uitgaven van Grahams or
ganisatie daalden met 7,4 mil
joen dollar tot 72,8 miljoen.
Daarvan werd 87,4 procent
direct voor de evangelisatie-
arbeid besteed, terwijl 6,8 pro
cent opging aan administra-
arbeid besteed, terwijl 6,8 pro-
tieve kosten en 5,8 procent
gebruikt werd voor geldwer
ving.
Eerder dit jaar besloot Billy'
Graham uit bezuinigingsover
wegingen al z'n kantoren in
het buitenland te sluiten. Re
den daarvoor was de lage
koers van de dollar.
Graham, die 7 november 70
werd, heeft nooit commentaar
willen geven op de problemen
van Bakker, die een secreta
resse verkrachtte en boven
dien voor miljoenen uit zijn
bedrijf PTL voor eigen ge
bruik heeft verduisterd, en
Swaggart, die connecties met
Tijdens het eerste internatio
nale congres van rondreizen
de evangelisten, in 1983 in de
RAI te Amsterdam, riep Gra
ham Zijn collega's tot financië
le integriteit op. „Ook evange
listen moeten hun inkomsten
en uitgaven kunnen verant
woorden."
Met een tentcampagne op de
hoek van Washington Boule
vard en Hill Street in Los An
geles begon Graham in juni
1949 zijn activiteiten. Volgens
cijfers van zijn organisatie
heeft hij meer dan 100 mil
joen mensen onder zijn ge
hoor gehad, van wie ruim 3
miljoen tot het geloof kwa
men. Ontelbare miljoenen
hebben via de radio of de tv
naar hem geluisterd. Sinds
1951 prijkt zijn naam op de
jaarlijkse lijst van de Gallup-
organisatie van De Tien
Meest Bewonderde Mensen In
De Wereld.
De Amerikaanse kerkhistori
cus Martin Marty schreef
kortgeleden dat toekomstige
generaties Billy Graham zul
len zien als degenen die in de
tweede helft van de twintigste
eeuw het gezicht van de
evangelisatie heeft bepaald.
Bovendien was Graham's
taak moeilijker dan die van
beroemde evangelisten uit de
eerste helft van deze eeuw,
zoals Charles Finney of
Dwight Moody. Graham
moest werken in een samen
leving die niet langer ontvan
kelijk was voor de boodschap
van evangelisten.
Prestatie
Marty noemt Grahams groot
ste prestatie dat hij weerstand
tegen allerlei verleidingen
heeft kunnen bieden. Hij had
een demagoog kunnen wor
den. Hij had politieke congsies
kunnen sluiten. Hij had Ame
rika kunnen verdelen in een
christelijk en een niet-christe-
lijk deel. Graham heeft dit
niet gedaan.
Wel heeft hij kritiek van alle
kanten gekregen. Calvinisten
hadden grote moeite met Gra
hams opvattingen over de
vrije wil, waarin het moment
van beslissen een grote rol
speelde. Progressieve christe
nen vonden zijn boodschap te
simpel of te positief over het
Amerikaanse kapitalistische
systeem. Conservatieven uit
ten felle kritiek toen Graham
in 1983 voor de eerste maal
naar de Sovjetunie reisde
waar hij zei geen kerkvervol
ging te hebben geconstateerd.
Marty wijst er verder op dat
Graham.een brug heeft gesla
gen tussen de 'evangelische'
en de 'oecumenische' christe
nen. Zelf woonde Graham in
1948 de oprichting van de
Wereldraad van Kerken in
Amsterdam bij. Aan de voora
vond van de algemene verga
dering in Vancouver in 1983
spoorde hij de Wereldraad
aah de hoogste prioriteit aan
evangelisatie te geven.
Graham heeft één, tot dusver
onopgelost probleem. Met een
glimlach zegt hij daarover:
„Mijn organisatie kan me niet
ontslaan", maar feit is dat hij
geen opvolger heeft. Zijn zoon
Franklin is als prediker veel
minder begaafd en stelt zich
tevreden met de leiding van
de diakonale afdeling van zijn
vaders organisatie. Leighton
Ford, een zwager van Billy
Graham, was sinds 1955 zijn
naaste medewerker maar ver
liet hem in 1985. Ford wilde
zich geheel wijden aan de
voorbereiding van het con
gres van het door Graham op
gerichte Lausannecomité voor
wereldevangelisatie, komende
zomer in Manila.
Misschien ligt de oplossing
wel in de weg die Graham
zelf heeftgewezen, door in
1983 en 1986 in Amsterdam
meer dan 10.000 evangelisten
te trainen. Welke boodschap
heeft Graham voor de predi
kanten in Amerika en daar
buiten, zo werd hem kortgele
den gevraagd. „Bliif het evan
gelie verkondigen.
BISSCHOP MÖLLER:
GRONINGEN Bijna
twintig jaar is dr.
J.B.W.M. Möller (65) bis
schop van Groningen, het
numeriek kleinste bis
dom van ons land, dat
zo'n 140.000 gelovigen telt
en 95 parochies omvat.
Reden voor een gesprek
met hem over zijn bis
dom, de secularisatie en
de problemen rond het
Nijmeegse Radboudzie-
kenhuis.
„De katholieken in het bis
dom Groningen verkeren in
een diaspora-situatie", legt de
bisschop uit. „Het is het ka
tholicisme van een minder
heid van de bevolking. De
mensen zijn katholiek ook
omdat ze er zelf voor gekozen
hebben; alleen maar katho
liek-Zijn uit traditie is moei
lijk. De parochies zijn hecht.
Katholieken in het noorden
zijn erg geëngageerd. Dat uit
zich in de participatie aan het
kerkelijk leven, hun inzet en
in de financiën."
Niettemin laat ook de secula
risatie zich in het noorden
zich duidelijk gelden. De bis
schop daarover: „Er is een
groot verschil van mening
over wat secularisatie bete
kent. Is het het verloren gaan
van het geloof en van de ver
bondenheid met de Kerk, zo
als sommigen zeggen? Of
moet men het als een proces
van het zelfstandig en mondig
worden van de mens onder
invloed van wetenschap en
techniek, waardoor er zelf
standige gebieden ontstaan,
los van de Kerk? Ik denk dat
secularisatie beide is. In het
grote pessimisme en het grote
optimisme geloof ik niet. Hoe
de Kerk op de secularisatie
zou moeten inspelen, weet ik
niet. Dat is het grote pro
bleem. Als ik dat wist, dan
was ik een heel eind. Religie,
het verlangen naar religie en
de religieuze gevoelens zijn
niet verdwenen, maar het is
een groot probleem om dat in
Europa institutioneel gestalte
te geven. Iedereen heeft zijn
eigen religieuze beleving. We
hebben moeite om samen ons
geloof te beleven. Hoe je het
ook wendt of keert, er zal op
nieuw aan religieuze gemeen
schapsvorming gedaan
moeten worden. De religieuze
gemeenschappen hebben niet
meer die betekenis en inspira
tie van vroeger. Iedereen zal
toch moeten toegeven dat de
parochies steeds kleiner wor
den. Het gaat moeizamer, al
spannen veel mensen zich ge
weldig in voor een parochie.
Op de lange duur zal dat ook
zijn vruchten afwerpen. Maar
in deze tijd hebben we het ge
voel dat het moeilijk is. Om
maar een verschijnsel te noe
men: de polarisatie. Mensen
die gepolariseerd zijn, zijn het
eens met de diagnose, dat het
niet goed in de Kerk gaat,
maar verschillen in de oplos
singen. Die polarisatie zal
geen eeuwigheid duren, dat is
een tijdsverschijnsel."
Polarisatie
De Groningse bisschop meent
dat de polarisatie niet alleen
verklaard kan worden door
de manier waarop „Rome"
heeft ingegrepen in de Neder
landse RK kerk. „De vernieu
wingen na het Tweede Vati
caans Concilie hingen samen
met de vernieuwingen in de
cultuur. Kardinaal Alfrink
heeft dat in goede banen ge
leid. Niet dat hij dat nu zo ge
weldig gestimuleerd heeft, hij
maakte zich er grote zorgen
over en heeft ervan gemaakt
wat hij kon. Het was de tijd
van het optimisme in de cul
tuur. Daarna kwam in de ja
ren zeventig en tachtig het
pessimisme. Dat weerspiegelt
zich in de kerkelijke situatie
en de manier waarop het ker
kelijk gezag reageert. Ik vind
het te eenvoudig om te stellen
dat het allemaal het gevolg is
van het ingrijpen van boven
af."
„Ik weet dat de situatie niet
gemakkelijk is.. Voor de pries
ters en pastorale werkers niet,
en voor de gelovigen. Er zijn
te weinig priesters, er komen
steeds minder mensen 's zon
dags naar de kerk. Menselij
kerwijze is het voor hen een
de gelovigen ook zwaar. Voeg
daarbij nog eens de jeugd
waarvan velen niet meer bij
de Kerk betrokken zijn. An
derzijds zie je de inzet van de
gelovigen in de parochies. Het
aantal is daarbij niet zo be
langrijk, eerder de intensiteit
en de kwaliteit. En dan is er
genoeg reden om hoop te heb
ben. In een Kerk, waarin je
geen hoop meer hebt, kun je
niet leven. Dat is voor mij ook
de de essentie van het geloof.
Geloven, dat is niet alleen
waarheden aanhangen, maar
het is het zicht hebben op en
het vertrouwen hebben dat
verder gaat dan deze wereld.
Het besef van: er is meer. Er
is meer dan wat ik zie en wat
ik begrijp. Geloven in God is
ook geloven in het eeuwig le
ven. Een eeuwig leven voor
alle mensen. Het vertrouwen
dat ik de band met al degenen
die gestorven zijn niet verlies.
Hoe men zich dat moet inden
ken weet ik niet."
Nijmegen
De bisschop van Groningen is
als vice-kanselier van de Ka
tholieke Universiteit Nijme
gen ten nauwste betrokken bij
de problemen rond het Rad-
boudziekenhuis, dat ondanks
de Vaticaanse Instructie van
de Congregatie van de Ge
loofsleer .Donum Vitae' over
de menselijke voortplanting
de praktijken van reageer
buisbevruchting en kunstma
tige donorinseminatie wil
voortzetten. Mgr. Möller:- „Ik
begrijp dat de universiteit het
met het standpunt van het
Vaticaan heel moeilijk heeft,
al ben ik het niet eens met
hun besluit. Dat mensen de
geboorte en het ontstaan van
nieuw leven technisch kun
nen regelen is een nieuw pro
bleem, voorheen werd het
aan de natuur overgelaten.
Iets verheugends, maar tege
lijkertijd ook iets beangsti
gends, omdat je de angst moet
hebben dat de technische mo
gelijkheden niet goed ge
bruikt worden. De paus en
het Vaticaan leggen de grens
zeer principieel: het ontstaan
van nieuw menselijk leven
moet juist uit respect voor het
menselijk leven een zaak van
de natuur blijven. Dat is het
uitgangspunt. De paus vindt
dat men van deze norm niet
mag afwijken. Daardoor zou
de norm verzwakt en onder
mijnd kunnen worden. Op de
schouders van de paus rust
een ontzettende verantwoor
delijkheid ten opzichte van de
mensen van nu en die in de
toekomst. Kiest het Vaticaan
in deze kwestie niet de goede
richting, dan is dat voor de
mensheid fataal."
De bisschop meent dat on
danks de goede bedoelingen
van het ziekenhuis - om echt
paren te helpen die anders
kinderloos zouden blijven -
„het gevaar bestaat dat men
daardoor het beginsel aantast.
Bestuurlijk gezien kan ik me
het standpunt van de paus
goed voorstellen. Ik zou het
beter vinden als de universi
teit het strakke standpunt zou
innemen. Maar ik wil niet via
de media met de universiteit
in discussie treden. Persoon
lijk ben ik daar op tegen. Op
twee punten volgt de univer
siteit niet het standpunt van
de Kerk, maar men is het wel
eens met het daarachter lig
gende beginsel, namelijk dat
men met grote eerbied moet
omgaan met de menselijke
voortplanting en dat men in
deze technische tijd moet op
passen dat men te lichtzinnig
ingrijpt in haar natuurlijk
verloop. Als iemand zondags
niet meer naar de kerk gaat,
kun je toch ook niet zeggen
dat hij niet katholiek is. Ik
heb er geen enkele behoefte
aan om het meningsverschil
groter te maken dan het feite
lijk is."
THEO KRABBE
Christelijk
06-nummer
werd sekslijn
WESTBROEK Het
christelijk 06-nummer
waar de gereformeerde
emeritus-predikant G.
Hendriksen uit West-
broek in september van
dit jaar mee startte blijkt
tot verontwaardiging van
velen een sekslijn te zijn
geworden.
Het afgelopen jaar werd het
06-telefooncircuit verrijkt met
de komst van twee evangeli
sche lijnen, die van de predi
kant A. H. van Gent van de
Radiogemeente Bloemendaal,
en van de genoemde dominee
Hendriksen.
Volgens Hendriksen ligt de
schuld voor het mislukken
van de evangelie-lijn bij de
organisatie Voice Audio Divi
sion in Almere, die verant
woordelijk is voor de exploi
tatie.
Hij had deze organisatie gead
viseerd niet te snel van start
te gaan, omdat er nog maar
nauwelijks naambekendheid
aan de nieuwe lijn was gege
ven. De enige maand dat ds.
Hendriksen via de band te be
luisteren viel, september,
werd voor het bedrijf in Al
mere een financiële strop. De
lijn werd daarop stopgezet en
de PTT verkocht de lijn door
aan een andere exploitant die
met seksverhalen kwam.
De bedoeling van de evange
lie-lijn was, om geen 'preek-
jes' te laten horen, maar om
"als een gewoon, normaal
mens - dus niet als een domi
nee - de mensen iets mee te
geven, zonder per se met
godsdienst aan te komen", al
dus ds. Hendriksen.
De lijn van ds. Van Gent uit
Den Bosch, die al bekend was
van de radiogemeente Bloe
mendaal, draait wel goed.
Volgens ds. Van Gent bellen
dagelijks zo'n honderd men
sen. Elke dag is er een nieuwe
meditatie te horen, steeds van
ongeveer zes minuten lengte.
Dat betekent dus een tele
foontje van drie gulden. Vol
gens de predikant blijkt dat
geen bezwaar te zijn. Er zijn
ook mensen die mij op het
spreekuur van de radio bellen
en mij dan anderhalf uur aan
de lijn houden". Ds. Van Gent
spreekt naar aanleiding van
een bijbels of actueel thema.
"Ik wil de mensen vanuit het
evangelie bemoedigen".
Broze democratie
N 1
ins
gen
TN s
UE kortstondige aanhouding van de Nederlandse zaakge ïklij
tigde in Suriname door de militaire politie laat nog eenszortv
hoe broos een democratie kan zijn die op militairen wo^,T~
afgedwongen. Met name de geschiedenis van Latijns-Am 1
ka kent hiervan tal van voorbeelden. n
nd j
JJE democratie van Suriname is jong en hanteert andogra
maatstaven dan in West-Europa gebruikelijk zijn. De mili n e
ren van Bouterse zijn sinds het optreden van de burgerrege
ring nog niet in de kazernes teruggekeerd, en zoals in and
landen waar een militaire dictatuur moest plaatsmaken v
een burgerbewind, is de kans op ingrijpen door het leger
reëel aanwezig. In die omstandigheden heeft een democrj n
het moeilijk zich te ontwikkelen. Pas als de burgerregei
door behoorlijk bestuur en een succesvol economisch bel
haar waarde bewijst, wordt de kans op uitglijders (de arres
tie van Rensch en de aanhouding van de Nederlandse za
gelastigde Van der Kroon) of erger (de moord op boslandc
olen en de dood van een gevangene in een cel) verminde
Tot dat behoorlijk bestuur behoort overigens ook dat
militaire politie haar opsporingsbevoegdheid overdraagt
de burgerpolitie. Suriname zou hier haast mee moeten
ken. Het zou de regering het aanzien geven dat het met
oog op de wederopbouw juist hard nodig heeft.
VANDAAR ook dat Den Haag om opheldering heeft j
vraagd over wat als een intimidatiepoging van de militaifll
beschouwd kan worden. Van der Kroon was aanwezig bij^
arrestatie van mensenrechtenstrijder Rensch en moest
nelijk daarvan de gevolgen ondervinden. Internationale I
acties op dergelijke voorvallen moeten de regering van pr<
dent Shankar sterken tegenover militairen die de rechts
gels-met voeten treden. pRj
5-h<
BETEKENEN dit soort voorvallen ook dat het hervat tree
van de ontwikkelingshulp moet worden uitgesteld? Uit Bine
aard niet. De-ontwikkelingshulp moet worden gegeven nd
basis van goede plannen. Minister Bukman heeft daarop rwi,
jaar bij herhaling gewezen. Ook de internationale organi at
ties als de Wereldbank en het IMF volgen deze koers. Si ist
name moet zijn economie op orde brengen en het mag we
toegestoken gelden alleen gebruiken voor rendabele inves gre
ringen. Tot die investeringen behoren uiteraard niet die it h
het nog te weinig gecontroleerde militaire apparaat van B< ?n
terse. ens
Wolkenvelden
DE BILT (KNMI) In de al
gemene drukverdeling in onze
omgeving komt het komend
etmaal maar weinig verande
ring. Een gebied van hogedruk
handhaaft zich boven Frank
rijk en oceaandepressies blij
ven hun baan vervolgen via
het zeegebied benoorden
Schotland. Voor ons land
houdt dit in dat de aanvoer
van zachte lucht blijft voort
duren. Daar de aanvoer iets
meer over land plaatsvindt
wordt het de komende nacht
iets minder warm dan afgelo
pen nacht, maar de 5 graden
die verwacht worden zijn toch
nog ruim boven normaal.
De temperatuur morgen over
dag komt in de buurt van de 9
graden. Normaal voor de tijd
van het jaar zijn 0 graden in
de nacht en 5 graden overdag.
Morgen weer veel bewolking,
mistbanken in de nacht en
vroege ochtend en het blijft
vrijwel droog. De zuidwestelij
ke wind is zwak tot matig.
Alpenlanden: Overwegend
nd
likb
Spanje en Portugal: Zonnig. Midi iet 1
temperatuur rond 15 graden lang
Atlantische kust, 14 graden lang1C0^,
Middellandse Zeekust, omstreek.
graden in het zuiden en omstreed'u L
graden in het binnenland.
Italië, Joegoslavische Kust en G\
se Kust: Zonnig, maar in noord-I
mist. Middagtemperatuur van 6
den in het nooraen tot 15 gradé
het zuiden.
Vlissingen mist
Zuid-Limburg zw. be*
Aberdeen regen
Barcelona zw. be*
Berlijn zw. bow
Budapest onbew.
Weersvooruitzichten
diverse
Zuidelijk Noorwegen en Zweden:
Veel bewolking en ten westen van de
bergen regen. Middagtemperatuur
rond 5 graden. In de nacht alleen in
het binnenland lichte vorst.
Denemarken: Veel bewolking en
vooral vrijdag perioden met regen.
Middagtemperatuur rond 6 graden.
In de nacht temperatuur net boven
Britse Eilanden: Veel bewolking
maar in het zuiden ook af en toe wat
zon. In het noorden perioden met re
gen. Middagtemperatuur rond 11 gra
den, vrijdag een enkele graad lager.
Frankrijk en de rest van de Bondsre
publiek: Zonnige perioden. Middag
temperatuur van rond de 10 graden
langs de Atlantische kust tot 6 gra
den in Zuid-Duitsland. Langs de
Middellandse Zee kust omstreeks 13
graden.
München
San Francisco zw. bow.
Sooul onbew.
Singapore zw. bew.
Ouizenden projekten voor
lichamelijk gehandicapten
werden mogelük
Se
NATIONAAL
REVALIDATIE
FONDS
Postbus 323
3500 AH UTRECHT
Tel. 030-331165
ff
ng
iu a
ival
ijnr
aan
enl:
fair
brieven graag kort er
duidelijk geschreven D<
redactie behoudt ziet
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Schillebeeckx
Pluriformiteit en decentrali
ring is wat prof. dr. E. Schil
beeckx van de Kerk wil.
heeft dat wel eens vergelek
met de toetjes van Mona: „E
Kerk voor alle smaken",
van smullen, en dan is het
Maar de Kerk is een kluif,
dereen probeert er wat van
te bijten. De kluif wordt .v
beschadigd, maar is nooit sfl
te krijgen. En dat de paus l
laatste woord mag hebben v
de professor klinkt aard
maar betekent in zijn prakt
niets.
C.D. Noordewier,
DEN HAAG.