Paus roept op tot steun aan Armeniërs en aidspatiënten kerk wereld Trieste Kerstnacht in Bethlehem „Psalmenpomp" en Heilig Hart-beeld in één huiskamer Ccidóe Soman !01 T< -■ O' 1 A V 'E GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeutaeSoMcwit DINSDAG 27 DECEMBER 1988 PAGINA jjjsj Leiders Britse kerken: hou zondag vrij van commercie LONDEN De leiders van vier kerkgenootschappen hebben er bij de Britse regering op aangedrongen de wet op de zondag se winkelsluiting niet te veranderen. „Elke samenleving heeft één dag in de week nodig die vrij is van commerciële druk", aldus de vier in hun brief. De brief is onder meer geschreven door de anglicaanse aartsbisschop van Canterbury, dr. Robert Runcie, de rooms-katholieke aartsbisschop van Westminster, kardinaal Basil Hume en opperrabbijn Lord Jakobovits. Zij zijn „vastberaden en eensgezind" in hun overtuiging dat er een „fundamenteel principe" is, waar de regering bij haar voorstel len niet om heen kan. De zondag bevestigt dat er meer is dan commercie en biedt mensen de gelegenheid om deel te nemen aan activiteiten als de eredienst. Duizenden christenen in Sovjetunie vieren Kerst MOSKOU Duizenden katholieken en protestanten in de Sovjetunie, hebben dit jaar een bezoek aan de kerk gebracht om Kerstmis te vieren. Met name de Lutheraanse kerken in de Sovjet-republiek Letland zaten dit keer voller dan anders. Voor de meeste Sovjet-burgers is de eerste kerstdag echter een zondag als alle andere. Dat er dit jaar in Letland meer mensen naar de kerk gingen, zag het Sovjet-persbureau Tass als het „resultaat van de beter wordende relatie tussen kerk en staat". In Vilnius, hoofdstad van het traditioneel katholieke Litou wen, waren op de pleinen en in de winkels veel dennebomen en kerstmannetjes te zien. Het lokale televisiestation zond in de kerstnacht een mis uit. De Russisch-Orthodoxe Kerk viert Kerstmis op 7 januari. Voor de meeste Russen is Nieuwjaar de belangrijkste feestdag. FOTO: DIJKSTRA Vaticaan moet beslissen over schoolreglement UTRECHT Bisschop Gijsen van Roermond heeft het me ningsverschil over de twee re glementen voor katholiek on derwijs in Nederland ter be oordeling voorgelegd aan een commissie van het Vaticaan. De bisschoppen kunnen het onderling niet eens worden over deze kwestie. Zij zullen zich neerleggen bij het oor deel van de pauselijke com missie voor de authentieke in terpretatie van het kerkelijk recht. Dit hebben woordvoer ders van bisdom Roermond en de Nederlandse kerkpro vincie bevestigd. De bisschoppen hebben deze maand tijdens hun tweemaan delijkse vergadering uitvoerig gesproken over de twee schoolreglementen, dat van mgr. Gijsen en dat van de overige zes bisschoppen. In een onderzoek in opdracht van de Nederlandse Katholie ke Schoolraad (NKSR) kwa men drie kerkjuristen tot de conclusie dat bisschop Gijsen in strijd met het kerkelijk recht heeft gehandeld. Naar hun mening is de bis schoppenconferentie bevoegd en zelfs verplicht een school reglement op te stellen dat in alle bisdommen geldt. De bis schop van Roermond meent daarentegen dat de Codex toestaat dat bisdommen de vrijheid hebben hun eigen re glement op te stellen. Het Roermondse reglement be paalt onder meer dat in elk schoolbestuur een lid door de bisschop wordt benoemd. Gij sen heeft als enige bisschop de uitvoering van het schoolre glement niet toevertrouwd aan de NKSR. Amerikaanse priesters „seksueel gestoord" NEW YORK Het meren- deel van de rooms-katholieke priesters in de Verenigde Sta ten is overwerkt, eenzaam en „seksueel gestoord". Tot deze conclusie is een studiecom missie van de Amerikaanse bisschoppenconferentie geko men. De kerk helpt de geeste lijken niet om in een „onge looflijk vrijgevochten samen leving" met hun seksualiteit in het reine te komen, conclu deert de commissie, die onder voorzitterschap stond van bis schop John McRamth van Owensboro en Kentucky. Ook bij een priester moet seksuali teit als „een wezenlijk be standdeel van het menselijk leven" worden gezien, vindt de commissie. Zij pleit onder meer voor de bevordering van vriendschappen tussen priesters en leken. De Amerikaanse bisschoppen spreken in hetzelfde docu ment hun teleurstelling uit over de teruggang van het aantal priesters-in-opleiding. Sinds 1965 is hun aantal in de Verenigde Staten teruggelo pen van 8.885 tot ongeveer 4.000. De bischoppen ver wachten dat het aantal semi naristen in het jaar 2000 tot ruim 3.500 zal zijn geslonken. Op dit moment leven er in de Verenigde Staten ongeveer 53.500 rooms-katholieke gees telijken. N®d®rtand® Hervormd® Kerk Beroepen te Sllvolde (toez.) C. Maris te Plershll (part-time). Aangenomen voor Terkaple K.H. Waterlander, kand. te Groningen, die bedankte voor Ouwsterhaule. Bedankt voor Glessen-Nleuwkerk J. het Lam te Besoijen voor Wouterswoude A. Vlietstra Jr. te Melissant. De geest van de mens is een lamp van de Heer, doorzoekende al de schuilplaatsen van het hart. ROME Paus Johannes Paulus II heeft in zijn tra ditionele kerstboodschap de wereld opgeroepen steun te verlenen bij de wederopbouw van het door een aardbeving ge troffen Armenië. Ook riep hij de wetenschap op alles in het werk te stel len om een middel tegen aids te vinden. De paus sprak vanaf het balkon van de Sint Pieter een menigte van naar schatting zeventigduizend gelovigen toe. Voor hen en alle andere gelovigen ter wereld sprak de Hei lige Vader de zegen „Urbi et Orbi" uit. De kerstboodschap van Jo hannes Paulus werd uitgezon den naar vijftig landen. Vijf tien daarvan zonden de woorden van de paus recht streeks uit, waaronder voor het eerst de Sovjetunie. „De armen, zowel onder oude als nieuwe naam, hebben hun plaats in het mysterie van Kerstmis: diegenen die hon ger lijden en daaraan sterven, de uitgestotenen, de ontwor telden, de vluchtelingen, de slachtoffers van haat, oorlog en natuurgeweld". De paus zei daarbij in het bij zonder te denken aan allen die in Armenië getroffen zijn door de verschrikkelijke aardbeving en „nu hun onder puin begraven verwanten be wenen, in de ziekenhuizen bij de gewonden waken, koude en ontbering moeten door staan, zonder een dak boven het hoofd te hebben als be scherming voor zichzelf en hun kinderen". Een dringend beroep deed de paus op alle mensen om soli dariteit te tonen met aidspa tiënten. „Die niet alleen met de bedreiging van deze ziekte geconfronteerd worden, maar ook met het wantrouwen van de maatschappelijke omge ving, die bang is en instinctief terugdeinst". een om de tragische last van deze broeders op zich te ne men en, terwijl ik mijn,diepe betrokkenheid benadruk, vraag ik wetenschappers en onderzoekers hun inspannin gen te vergroten om een ef fectief middel tegen deze mysterieuze ziekte te vinden," aldus Johannes Paulus II. „Moge de gezamenlijke in spanning van de wetenschap en de liefde snel de gewenste remedie vinden: dat is de hoop die ik neerleg bij de kribbe van de pas geboren Heiland." Op een vrijwql onverlicht Kribbeplein - alleen een ster die was aangebracht door de Israëlische autoriteiten brandt - luistert een Franciscaan naar kerstgezangen vlak voor de nachtmis. FOTO: AP BETHLEHEM Pel grims en bezoekers uit de hele wereld luidden zon dagochtend om midder nacht tijdens de mis in Bethlehem de kerstvie ring in. Maar de ruim een jaar duren de Palestijnse opstand maakte het de meest trieste kersta vond sinds heugenis in de stad waar volgens de christe lijke overlevering bijna twee duizend jaar geleden Jezus werd geboren. De dienst in de kerk van de heilige Catharina werd door honderden gelovi gen, diplomaten en functiona rissen bijgewoond, maar het aantal soldaten dat de veilig heid moest waarborgen was groter. Regenachtig weer onder streepte nog de treurige sfeer in Bethlehem, waar de tradi tionele koren, padvinders en luidende kerkklokken ont braken, en waar de Arabische bevolking de rond 350 slacht offers van de opstand her dacht. Aan de mjs namen onder an deren deel de burgemeester van Jeruzalem, Teddy Koliek, die van Bethlehem, de Pale stijn Elias Freij, Israëlische le- gerfunctionarissen en buiten landse ambassadeurs. Honderden Israëlische mili tairen patrouilleerden in de straten en bemanden daken, terwijl gelovigen die niet meer in de kerk konden, trachtten te schuilen en de dienst op een groot beeld scherm volgden. Alle bezoe kers werden op het Kribbe plein door soldaten gevisi teerd en voertuigen zonder vergunning werden geweerd. De Israëlische televisie zond naar verscheidene landen, waaronder voor het eerrst de Sovjetunie, een direct verslag uit van de dienst, die werd geleid door de rooms-katho lieke patriarch van het heilige land, aartsbisschop Michel Sabbah. Sabbah, een in Naza reth geboren Arabier, arri veerde eerder zaterdag óp het Kribbeplein vanuit Jeruza lem, maar de feestelijke ko- lonne die de patriarch ge woonlijk vergezelt ontbrak, evenals de koren, padvinders en luidende kerkklokken. Israëliërs hadden gezorgd voor de enige decoraties bij de kerstviering in de 35.000 in woners tellende stad, wat feestverlichting en een boom met een stralende ster die stond naast het politiebureau. De Palestijnen waren niet in een stemming om deel te ne men aan de viering. Burge meester Freij van Bethlehem: „De hele stemming in de Westelijke Jordaanoever van daag is die van woede, droe- venis, frustrering, en bezorgd heid", verklaarde hij. Freij gelastte de traditionele feest verlichting en receptie van het stadsbestuur af, ondanks verzoeken van Israëlische of ficiële zijde alle plechtigheden normaal te laten doorgaan. De hoofden van de kerken in Je ruzalem deden in een kerst boodschap aan alle christenen in de wereld een oproep tus senbeide te komen in het Arabisch/Israëlische conflict om vrede te brengen. UTRECHT Een huiskamer met aan de ene wand een Heilig Hart-beeld met het Godslampje en daar tegen over de „psalmenpomp" ofwel het harmonium, dat kan na tuurlijk niet. Want katholie ken hadden geen harmonium maar wel een Heilig Hart beeld en gereformeerden had den wel een harmonium maar geen Heilig Hart-beeld. Bo vendien: op het katholieke dressoir ligt een pakje speel kaarten terwijl voor gerefor meerden het kaartspel taboe was dat zij vol venijn „des duivels prentenboek" noem den. Toch bestaat die katholiek-ge reformeerde huiskamer en wel in het Catharijneconvent in Utrecht. De „onmogelijk ingerichte" kamer maakt deel uit van de tentoonstelling over de geschiedenis van kerk en maatschappij in de negentiende en twintigste eeuw. Eigenlijk is die omschrijving te pretentieus, want de uitge stalde voorwerpen laten na tuurlijk maar een paar aspec ten zien van het verleden en heden. Een boekje of catalo gus aan de hand waarvan de bezoeker de nodige informatie krijgt, is er helaas niet. Een beetje jammer is dat wel, want welke protestant weet nu wie pater De Smet S.J. was, van wie een boekje in de huiskamer ligt, of hoe het ging met het eerste katholieke catechismus-onderricht, waar over ook een boekje in de ka mer ligt. En waarom hing in de katholieke huiskamer dat Heilig Hart-beeld eigenlijk? Of wat is precies een Gods lampje? Aan de andere kant: welke katholiek weet wat De Stan daard betekende voor het ge reformeerde gezin? En besef fen ze hoe Abraham Kuyper, wiens beeltenis aan de gere formeerde muur hangt, func tioneerde in de gereformeerde En: de meeste katholieken hebben nauwelijks besef van de betekenis van het harmo nium. Het instrument was vooral bedoeld om te stichten: begeleiden bij het huiselijk gezang en om „mooie stuk ken" op te spelen, bijvoor beeld „Hör mein Bitten" van Mendelssohn. Dat harmonium is trouwens een bron van cul turele ontwikkeling geweest: al dat spelen en zingen in de huiskamer heeft talloze uitste kende organisten opgeleverd. De tentoonstelling biedt na tuurlijk veel meer dan de huiskamer. Onderwijszaken bijvoorbeeld. Over de school strijd is er materiaal, maar ook schoolplaten en flanel-fi guren van pater Faustinus van omstreeks 1930, bedoeld om de kinderen visueel tege moet te komen in het gods dienstonderricht. Hij tekende Adam en Eva in het paradijs; Eva met de appel in de hand en Adam met uitgestoken hand. De figuren konden naar believen worden geplakt op het flanelbord om zo een levendige ondersteuning te geven van het verhaal. De hervormde zondagsschool had „beloningsplaatjes": als de kinderen zich goed hadden De „katholiek-gereformeerde" gedragen kregen ze een ge gomd plaatje met teksten als „Ik zal U loven onder de vol ken". Het maatschappelijk leven komt ook tot uiting, inclusief de verzuiling. Te zien is het vaandel van de Koninklijke erkende Timmerlieden Ver- eeniging „Orde en matig heid", opgericht in Breda, op 1 mei 1876. Broederlijk daar naast hangt de ruim dertig jaar later opgerichte Christe lijke Werklieden Vereeniging „Maarten Luther", met als toepasselijk motto: „Een Vaste Burg is onze God". De tentoonstelling in het Cat harijneconvent laat ook kun stuitingen zien: van Jan Toor- op het biddende meisje (1927), in de korte toelichting om schreven als voorbeeld van de huiskamer katholieke mystiek waarin Toorop zich in thuis voelde. Van hem wordt ook de affi che getoond die de kunste naar in 1924 maakte voor het Eucharistisch Congres dat in dat jaar in Amsterdam werd gehouden. Allerlei hedendaagse uitingen van het sterk afgenomen ker kelijk en dito ontzuild maat schappelijk leven hebben een plaatsje gevonden: materiaal van de Evangelische Omroep, over de paus in Nederland bij voorbeeld, IKV-ICTO en de missie. Van dat laatste is aardig om te vermelden hoe het katholieke negertje dat nederig knikt als er een geldstuk in de „spaar pot" wordt geworpen, broe derlijk staat naast de prote stantse bekeerling uit Indone- FOTO: CATHARIJNECONVENT sië die na iedere gulden even eens zijn dankbaarheid toont voor klinkende munt. De diversiteit aan zendings- en missiebusjes is interessant en een deel heeft nog niets van de aansporende werking verloren: „Wat deed Hij, wat doet gij voor de voortgang des geloofs?", luidt een van de op schriften. Tenslotte: wie geïnteresseerd is bidprentjes, kan ook terecht in het Catharijneconvent. Aan het begin ligt een prachtige collectie met soms ontroeren- Het Catharijneconvent ie gevestigd aan de Nieuwegracht 63, Utrecht. Openingstijden: dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur, za- Kostbare Aarde Vc Twi! n Cl )e 1 ,EEUï ele be reiger' and zi> nervei niniste VV .1 ver f foorloj lam el i ONZE planeet Aarde geniet de eer in het middelpunt de belangstelling te staan. De koningin wijdde er haar ker toespraak aan en het Amerikaanse weekblad Time koos plaats van een persoon de Aarde tot planeet van het jaar. Aarde fungeert niet als fraaie woonplaats voor de mensht maar als een planeet in gevaar. De waarschuwingen komen niet voor het eerst, jaar geleden, zo herinnert de koningin eraan, wees de van Rome op de noodzakelijke grenzen van de groei. 4en pa boodschap is voor velen in de vergeethoek geraakt. De o] crisis in het begin van de jaren zeventig en de daaruit voo vloeiende bezuinigingen deden hun werk. Maar door de nieuwde economische groei van de jaren tachtig is de boe schap van de Club van Rome weer actueler dan ooit. produceren en consumeren veel meer dan we nodig hebb< we putten de voorraden uit en veroorzaken een vervuili die onze planeet onherbergzaam dreigt te maken. SOMS ondervinden we de schade al in onze directe omj ving. De gifbelten zijn niet ver van onze huizen, het drin water en de lucht die we inademen kunnen onze gezondhe in gevaar brengen, plant- en diersoorten sterven uit in steeds hoger tempo, de ons beschermende atmosfeer vi gaten waardoor wij blootgesteld worden aan schadelijke ling. ■er'°« ,TRI st' ijke Irijve 'en ran h 'i iet ja. tl en ir z litieu HARDE woorden zijn nodig om ons wakker te schudden onze zorgeloze houding de problemen naar morgen te vi schuiven, naar de tijd waarin onze kinderen de tol moet betalen van onze lichtzinnigheid. „Nu zijn wij mensen ook een bedreiging voor onze planeet geworden", zegt de ningin. Zij wijst op ons vermogen te onderscheiden en on verantwoordelijkheid tegenover de schepping die wij bel ren: niet alleen plant en dier, maar ook bergen, rivieren zeeën. DAAR komt bij dat wij in het rijke Westen degenen zijn het meest profiteren van de rijkdommen die de Aarde herbergt. Rijkdom en armoe zijn immers bijzonder ongel verdeeld tussen de mensen. De overvloed van onze kerstJjCHL kopen staan in schrille tegenstelling tot de hongerdood vele gebieden van de Derde Wereld. De bezinning op de schepping waartoe de kerken hebb uSSe opgeroepen plaatst het probleem in een helder perspecti 'oriS( Time schrijft over een „universele kruistocht" om de plam te redden en gebruikt daarbij een historisch begrip om aan duiden dat het gaat om een heilig moeten. We staan voor taak de Aarde niet te zien als een vijand wiens gebied moet plunderen, maar als kostbaar bezit dat het waard is tact te houden. ft Kan iemand met epnepjk topscorer vanhetjaarworden? Jazeker, als ie maar de meeste goahjes maakt. Epilepsie is bepaald geen vorm van 'gekte'zoals veel mensen denken, maar niks anders dan een korte storing van de hersenaktiviteit. Teveel signalen ineens. De meesten hebben er weinig last van. Met epilepsie valt dus best te leven...als de om geving maar niet paniekerig reageert. Onze brochure "Epilepsie is niet zo gek als 't er soms even uitziet" helpt daarbij. U krijgt 'm thuis ge - stuurd als u Sire belt, 020 - 42 47 06 (9-12 uur). SIRE Epilepsie is niet zo gek als 't er soms uitziet. lisch andst veekt h nenst en bi wee eam ien, e n e 'an h Half tot zwaar bewolkt DE BILT (KNMI) Ons land bevindt zich morgen tussen een hogedrukgebied nabij de Alpen en een Oceaandepressie die in de buurt van IJsland ligt en in een oostelijke rich ting verder beweegt. Door deze drukverdeling blijft de aanvoer van zachte lucht nog even voortduren. Vannacht kunnen opklaringen voorko men die tot gevolgd hebben dat in de vochtige lucht enkele mistbanken ontstaan. In de loop van de ochtend komen wolkenvelden binnen drijven, maar de zon komt er toch af en toe even door. Het blijft droog. De temperatuur vannacht en morgen blijven ruim boven normaal voor de tijd van het jaar. De wind gaat uit het zuidwesten waaien en is matig. Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, medegedeeld door het KNMI, geldig voor morgen en donderdag: geveer 6 graden. Landinwaarts droog en hier en daar een opklaring. Mid dagtempera turen enkele graden bo ven nul, benoorden Oslo echter rond of onder nul. Britse Eilanden: Aanhoudend zacht. Bewolkt en voornamelijk in het noorden en westen al en toe wat re gen of motregen. Middagtemperatuur van 9 graden in het noordoosten tot 12 graden in het zuidwesten. Denemarken, Benelux, noordwest- Duiisland, noordwest-Frankrijk-. Op de meeste plaatsen veel bewolking. Vooral in noordwest Frankrijk Midden en oost-Frankrijk, xuid- Duitsland: Laaghangende bewolking. Plaatselijk ook vrii zonnig. Vooral in Frankrijk plaatselijk mist. Middag- temperatuur van 4 graden in mistge- bieden tot 8 a 11 graden elders. AlpengebiedIn de dalen en in het laagland op veel plaatsen laaghan gende bewolking en plaatselijk mist maar ook hier en daar opklaringen. Boven zo'n 1000 m hoogte vrijwel overal zonnig. Middagtemperatuur in het laagland en in de dalen 4 to graden. 0-Graden-grens in de midi guren op rond 2000 m hoogte. Zuid-Frankrijk. Spanje, Porti Italië, Joegoslavische kust. In kustgebieden vrijwel overal zonn Landinwaarts in Spanje en nf~ Italië echter plaatselijk mist of bewolking. Middagtemperatuur i kuststreken van 12 graden meer na het noorden tot 17 graden Spanje, zuid Portugal en in lie. Landinwaarts's middags 5 tot graden. Griekenland: In het oosten en oj eilanden veranderlijk bewolkt droog, meer naar het westen zon Middagtemperatuur van 8 graden het noordoosten tot 14 grade zuidwesten en op Kreta. WEERRAPPORT HEDENMORGEN 3rot Asielzc rn Tijwei Ie uits ters w vangc e gezelsi staatss Bek Rlo de Janeiro half bew. San Francisco onbew. Sao Paolo zw. bew. Seoul sneeuw Singapore zw. bew. DEN3! regt veeke rnstig de aan andse name Hinist DE» EAh VANl SCN tyïT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2