maan
De naam van
grandioze jeugdopera
ALLE REMMEN LOS IN ONZE GROTE ÉAi
QeidócQowiant
)P SPRANKELENDE MUZIEK KEES OLTHUIS
ie
Geslaagd optreden Ronald Brautigam
KLEUREN TELEVISIES
CD-SPELERS
*G"lUNST
DINSDAG 27 DECEMBER 1988 PAGINA 11
in Rosi
atuurlijk hebben Annie
,G. Schmidt en haar
ion Flip van Duyn ge-
irgd voor een prima li-
I etto voor de jeugdopera
)e naam van de maan",
e eerste kerstdag in het
"rnsterdamse muziekthea
ter r i° première is gegaan,
ir bin 3ar a^s Flip zegt dat het
Kei en ramp is, als niet elk
rertui >ord letterlijk kan wor-
tholie n verstaan, omdat de
tstekende muziek van
mponist Kees Olthuis
£fsj Jukkig wel is te ver-
ijf j ön, dan heeft hij alle
zekei van de wereld. Zon-
zelf b r tekstboek valt de ver-
ilijda ianbaarheid van de tek-
ïaar i in inderdaad drommels
era steeds op naam geschre-
lnvf>n n van d'e van de cornPonist-
t kan ook in dit geval, on-
.nks de grote naam die An-
M G. Schmidt nu eenmaal
ver k ïft, opnieuw gebeuren: de
?rk. i rcjek van Olthuis boeit van
tk jin tot eind, doet meer dan
tij mi verhaal ondersteunen: het
eft in de eerste plaats span-
ig, maar ook humor, is op
u goede momenten melodieus
romantisch. Waarbij als ter
leden k kan worden opgemerkt
il, he hedendaagse muziek wel-
stus i lelijk kan aansluiten bij de
de K «steken.
een sverwachtingen waren
oggespannen. Wat mocht
irden verwacht van. Annie
G. Schmidt, die onder veel
ier naam maakte als schrijf-
(J r van musicals, maar klaag-
geen ervaring te hebben
t opera en zich het laatste
iment nog wanhopig af-
-dacti oeg hoe je dat deed, opera's
vaan wijven? En hoe zou de sa
fe Tij inwerking verlopen met
ion Flip, die nog niet de
am van moeders heeft en
h zit recht opstandig gaat kijken
irnaJjtdra hij met haar wordt
s vrai
dat „i
Zerk
Die v
en. Jl
oezelè£
kerkt
len.
ntdelL
kun\
ons
d van
eelde
n die
Jna S
rk,
'end,
nd.
omda
s t
rotere
jrlijk
e zijn
niet
De
eden
in ze
let wi
nd
e zon
ons,
?skaa
rant
schill
word
'e jeui
nst is,
•zet
Sb bet
het meisje zijn dat in een soort tien dat in dit soort gevallen
balletscène in haar eentje en horen te doen; waarbij weer
volkomen onnodig haar han- een wezenlijk element aan de
den omhoog stak. 't Was dat ze jeugdopera wordt toegevoegd,
zo vooraan stond, anders had
die geen naam mag hebben,
omdat „de maan is de maan is
de maan". Etc. Mooi van
grootte en kleur, zoals ook de
gemaakt: de jeugdige eilandbe
woners kunnen zich, al dan
niet in volle vaart, ook recht
streeks tot de zaal wenden.
nog niemand dat gezien.
Verhaal
Het verhaal is simpel: een man
(Lieuwe Visser) spoelt aan op
een eiland dat uitsluitend door
kinderen wordt bewoond.
Aanvankelijk tegen zijn wil
wordt hij tot"koning gekroond
en worden vier partijen ge
vormd. Daar komt strijd van,
de man onttrekt zich daaraan
door letterlijk te gaan visser^
maar als hij er toch bij betrok
ken raakt, wordt hij onder de
voet gelopen waarbij hij het le
ven laat. De kinderen vormen
weer de zelfde wanordelijke
eenheid die ze al waren, tot
opnieuw een man aanspoelt en
het verhaal zich (tot en met 31
december) kan herhalen.
De jeugdopera, waaraan ook
volwassenen hun hart kunnen
ophalen, wordt gedragen door
ruim zeverttig scholieren in de
leeftijd 12 tot 16 jaar, in hun
totaliteit allemaal „meisjes van
13" die een geweldige sponta
neïteit overdragen, op het ont
roerende af. Hun kostuums,
variërend van fleurig tot
smoezelig dragen aan de hele
sfeer bij, aoals ook hun veer
kracht, inzet en de gedegen
training die zij kennelijk voor
deze opera hebben gekregen.
Onwillekeurig dringt de ver
gelijking zich op van de pres-»
taties van deze scholieren met
de modieuze playback-
shows" en hoe armetierig ko
men deze shows er dan vanaf.
Muziek
Aan Roland Kieft die het Ne
derlands Jeugd Strijkorkest,
aangevuld met enkele blazers
leidde, heeft Kees Olthuis een
goede gehad; Kieft leidde ter
dege, soms in de parrtjjantige
stijl van Berlioz, maar uitste
kend passend in het totale ka
der van jeugdig enthousiasme.
Het spel heeft de vaart en rit-
Decors
Voor een opera zijn de decors
„niet opvallend ingewikkeld,
maar wel doortrapt integre
rend, met achtergrondprojectie
en losse decorstukken die net
voldoende suggereren om een
eiland met jeugdige bevolking
aannemelijk te maken. En dan
is er nog die prachtige maan
jachtige nacht en het onweer Aan het slot zelfs op rolschaat-
suggestief bij het spel worden
betrokken.
Omdat het orkest in een ver
laagde orkestbak is onderge-
op een éénwieler.
Waarbij tot in detail hun kos
tuums zijn te bewonderen.
Mooi, heel mooi allemaal. Met
bracht, maar deel uitmaakt de prijs voor het allermooiste:
leken als „zoon van dus als miek waar de opera om vraagt
in WlQ AAL-
tschdjP- d'e óók zo nodig moet?
7n opera bestaat niet alleen
tekst en muziek. En al heb-
iactetï1 de tekstschrijvers en com-
gnist vakwerk afgeleverd
i de hoogste plank, er zijn
c nog uitvoerenden, decor
kostuumontwerpers, een
isseur en zeker niet te ver
en de belichters. Mogelijk
j één van hen de hele boel
het honderd laten lopen,
iar onder het hele gezel-
ip is niet een zwakke scha-
te bespeuren, of het moest
en die door Olthuis met smaak
voor het verhaal' van
Schmidt/Van Duyn er al in
was gelegd.
Lieuwe Visser, als enige vol
wassene paste zich moeiteloos
aan, heerlijk in zijn rol van.de
enige echte man op het eilahd
die dus door een meisje dat
zich voor volwassen verklaart,
bij nacht wordt belaagd. Het
meisje wordt afgewezen en
scheldt de man dus voor „ge
meen", zoals meisjes van der-
alvador Dali weer naar huis
GUERAS De Spaanse
lilder Salvador Dali heeft
i»leen het ziekenhuis in zijn
onplaats Figueras verlaten
- is naar huis teruggekeerd.
edact 84-jarige surrealist was afge-
1 (en donderdag opgenomen
gens darmklachten nadat hij
geringe hoeveelheid bloed
Ik bt
gd di
nd kt Voor een uitgebreide
'stenè a9enda- 00k v00r de k0_
1k, mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we-
cint kelijkse bijlage van deze
nswi krant.
'ijk
r hee
i der
v ze
it nie
had opgegeven. „Dali is beter
en vol goede moed", aldus de
burgemeester van Figueras,
Mariano Lorca. Dali balanceer
de vorige maand op de rand
van de dood. Hij verbleef twee
weken op de afdeling intensive
care met hart- en ademhalings
problemen.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO-
7in dk CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Moonwalker (al);
ma. di. wo. 12.30. 14.30, 16.30,
18.45. 21.15. EUROCINEMA II;
Bustor (al); 19.00, 21.30. Frank en
Frey(al); 13.00, 15.00. 17.00.. EU
ROCINEMA III: Who framed Roger
Rabbit (al); 13.30. 16.00, 18.30
vrijt -.21.00. EUROCINEMA IV: Co-
kt OOi "ling to America (al); 18.45, 21.30.
Nieuwe avonturen van Pippi Lang
kous (al); 12.30, 14.30, 16.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Moonwalker (al);
19.00, 21.15. ma. di. wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat 39.
1 jong tel. 124130): Willow (al); 14.30.
ISf in 18.45. 21.15. Coming to America
nrttnl (al): 14.30, 19.00. Scroogod (al);
vruui 19 00 21 15 Frantic (t2); 21.15.
Big (al); Who framed Roger Rabbit
(al); 14.30, 19.00, 21.15. Frank en
ooe'vi F"y (al): w0- 14-30- TRIANON
(Breestraat 31. tel. 123875): De on
draaglijke lichtheid van het be-
ataan (al); 20.00. REX (Haarlem-
aIs Wi merstraat 52. tel. 071-125414): Cic-
ciolina in action (16); 14.30, 19.00,
21.15.
KATWIJK CITY THEATER I (Bad-
straat 30. tel. 01718-74075): Die
hard (16); 14.45. 19.00. Big busi
ness (al); 21.15. e CITY THEATER
II: Coming to America (al); 19.00,
21.15. Jungtebook (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN e GREENWAY
(tel. 01717-4354): Salsa (al); do. t/
m wo. 19.00. Good morning Viet-
nam (al); za. t/m wo. 15.45. A
haddt world aPar' (al>: 20-45- Coming to
jauuc /.i\. .c ,n nn i. ,c
America (al); 15.45, 19.00, 21.15.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13.269): Coming to America
(al); ma. di. wo. 20.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel
463500): Willow (al); 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. ASTA 2: Scrooged
(al); 13.15, 16.00, 18.45. 21.30.
ASTA 3: Who framed Roger
Rabbit (al); 13.15. 16.00, 18.45,
21.30. BABYLON 1 (Winkelcen
trum Babylon, tel. 471656): Beetle-
juice (al); 14.30, 16.45,. 19.00,
21.30. BABYLON 2: Spoorloos
(16); 14.30, 17.00, 19.30, 21.45.
BABYLON 3: White mischiel
(12); 14.30, 17.00, 19.30, 21.45.
CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel.
630637): Moonwalker (al); 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2:
Walt Disney's Frank en Frey (al);
13.15, 16.00, 18.45. Big business
(al); 21.30. CINEAC 3: Die hard
(16); 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 1 (Carneglelaan,
tel. 456756): Who framed Roger
Rabbit (al); 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 2: Pippi
Langkous (al); 13.15, 16.00, 18.45.
De ondraaglijke lichtheid van het
bestaan (al); 20.45. METROPOLE
3: Walt Disney's Frank en Frey (al);
13.15, 16.00. Made in heaven (16);
18.45, 21.30. METROPOLE 4:
Moonwalker (al); 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 5:
Midnight run (al); 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 1 (Heren
gracht 13. tel. 462400): Big (al);
13.30, 16.00, 18.45. 21.30. ODE
ON 2: Coming to America (al);
13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODE
ON 3: Pippi Langkous (al); 13.00,
15.00, 17.00. Die hard (16); 18.45,
21.30. ODEON 4: 18 Again (al);
13.30, 16.00. 18.45, 21.30. STU
DIO 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Bird (al); 20.00. STUDIO
2: La Bohème (16); 14.15, 19.00,
21.30. STUDIO 3: Frantic (al);
19.00, 21.30. HAAGS FILMHUIS:
Zaal 1: Distant voices, still lives;
19.30, 21.45. ma. 14.00, 16.15. My
fair lady; ma. 14.00. Zaal 2: Some
one to love; 19.30, 21.45. ma.
14.00, 16.15. Zaal 3: 19.30, 21.45.
ma. 20.00. My fair lady; ma. Opo
(I'amour); di. Mascara; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC Walt Disney's Frank
en Frey; 13.15, 16.00, 18.45. ME
TROPOLE 2: Pippi Langkous;
13.15, 16.00, 18.45. METROPO
LE 3: Walt Disney's Frank en Frey;
13.15, 16.00. ODEON: Pippi
Langkous; 13.00, 15.00, 17.00.
STUDIO 1: Jungle book; 14.30.
STUDIO 3: Bambi; 14.00.
van het grote podium, ont
staan twee speelruimten, een
smal deel voor en het grootste
het meisje met haar hoofd
door een drie-kwart kaas.
Daar moet Annie achter heb-
deel achter het orkest. Regis- ben gezeten. Of Flip, natuur-
seur Eddy Habbema heeft
daar dankbaar gebruik van
lijk.
FRITS BROMBERG
grootmeester uit de romantiek
Stadsgehoorzaal (Leiden): Kerstma- bracht Brautigam allereerst de
tinee door pianist Ronald Brautigam nocturnes in g (odus 37 nr 1)
met werk van Bach/Busoni, Mozart, noclurnes in g (opus ól nr. I)
Liszt, Schumann en Chopin. Ga- en in Ues (opus 27 nr. 2). In
hoord op 26 december. deze stukken drong Brauti-
gams spel onmiddellijk en
schijnbaar moeiteloos door tot
In plaats van het traditionele de kern van deze lyrische en
Nieuwjaars Koffieconcert had soms dramatische muziek. Be-
K&O voor het recital van gis
teren Ronald Brautigam uitge-
nodigd. De zaal zat al ruim vervolgens met zes bekende
voor aanvang bomvol. Wel walsen, al had het tempo van
een aanwijzing dat het idee bij de laatste twee misschien iets
het publiek in de smaak viel. rustiger gekund. Meeslepend
Geen wonder want een optre- was hierna de vertolking van
den van deze vermaarde solist Chopins scherzo in b (opus 20
stelt maar zelden teleur. nr. 1).
Pianist Brautigam heeft in
middels diverse onderschei- Het recital was begonnen met
dingen op zijn naam staan en een bewerking van Busoni
wanneer men hem hoort spe-
Bachs „Nun komm der
len, wordt al gauw duidelijk heiden Heiland" en „Nun
waarom. Met name in het ge- freut euch lieben Christen",
deelte na de pauze, dat op de, Goede muziek, knap gespeeld,
zeer integer uitgevoerde, maar niet bijzonder boeiend.
„Kinderscenen" van Robert In de sonate in D (KV 576)
Schumann na, volledig aan van Wolfgang Amadeus Mo-
Chopin was gewijd. Van deze zart leek ook de solist meer
heil te zien. Uit de vertolking
sprak althans veel gevoel voor
dit werk, waarin Brautigam
het houterige motief en de
sprankelende loopjes uit het
openingsdeel (allegro) op voor
treffelijke wijze tot een een
heid dwong. Overtuigings
kracht klonk ook in het adagio
door en de lichte toets waar
mee het virtuoze allegretto be
naderd werd, verried groot
meesterschap.
De zes delen uit Franz Liszts
„Arbre de Noël" die Brauti
gam voor dit concert had uit
gekozen, blinken niet alle door
vindingrijkheid uit, maar en
kele, zoals „Les bergers la
crèche", waarin Liszt het mo
tief van Michael Praetorius'
„In dulci jubilo" schitterend
heeft verwerkt, en „Les rois
mages" waren dankzij Brauti-
gams voortreffelijke spel be
slist aan het publiek besteed.
TOM STRENGERS
mdPRUIMIHO!
LEIDEN: 5 Meiplein 1+16, tel: 071-766667