IH mrm 'JK Overzichtstentoonstelling in Stedelijk Museum Amsterdam I F £eidóe@ou/ca/nt Stampvolle Grote Kerk voor Kerstconcert Tournee van Nederlands Studenten Orkest - -111 ppipm Australische zakenman kocht Irissen Van Gogh Grote animo voor Kersttoernooien Spraakmakende voorstelling van Vondels „Gijsbrecht "Gerard heeft zijn eerste baan: LEUK!1 KUNST ZATERDAG 24 DECEMBER 1988 PAGINA 21 Dl 'ER sr z er 1 iVI akt i hei ime iom ieke /at iï iverki laat Kerstconcert door het Christelijk Christelijk Jeugdkoor Vivace te Zwijndrecht onder leiding van Margaret de Swart, organist Frans Gort en pianist Hans Verburg.Gro- te Kerk Den Haag. Het Kerstconcert door het Christelijk Residentie Man nenkoor trok gisteravond een overweldigende belangstelling, de 1600 in de Grote Kerk op gestelde stoelen waren stuk voor stuk bezet. lend koor de medewerking van het Christelijk Meisjes koor Vivace uit Zwijndrecht en de combinatie van beide koren bleek bijzonder ge slaagd. Het C.R.M. streeft de laatste tijd meer naar kwaliteit dan naar, kwantiteit en dat is een goede zaak. Selecteren - het is in deze kolommen eerder ge signaleerd - met de konsek- wentie dat een aantal leden verzocht moet worden het koor te verlaten is een even vervelende als noodzakelijke maatregel. Beter een perfect koor met 150 leden dan een koor met 240 leden waarbij de kwaliteit in het geding is. Een opdracht voor dirigent en be stuur. Het was het tweede achtereen volgende jaar dat het C.R.M. in de Grote Kerk zong. Dit maal werd gekozen voor een opstelling onder het orgel. Di rigent Aad van der Hoeven koos een veelheid aan interna tionale kerstliederen en kon niet aan de verleiding van het bewerken ontkomen. Een koor van het niveau van het C.R.M. moet toch in staat ge acht worden een meer origi neel programma samen te stel len. Los daarvan moet gezegd dat de uitgevoerde werken met expressie, zuiver en ge kund ten gehore werden ge bracht. Dirigent Margaret de Swart heeft haar jeugdkoor (meisjes koor) technisch en muzikaal op uitstekende wijze leren zin gen. "Het zijn net engeltjes" zei een concertbezoeker en hij doelde op de zuiverheid en prilheid van klank, op de on gekunsteldheid, op de teder heid. Organist Frans Gort speelde op lichtvoetige wijze het Andante cantabile uit Wi- dors vierde symfonie. ADRIAAN HAGER BERGEN Het Nederlands Studenten Orkest begint 15 januari in het Klooster van de lusters Ursulinen en het Noordhollandse Bergen de 37ste tournee 'door ons land. Er ziin tien concerten voorzien onder leiding van Kasper de Roo. De bijna honderd ge selecteerde amateurmusici zijn dan tien dagen in Bergen bijeen geweest om de te spelen composities in te studeren. Daarbii is „Nagras", een nieuw werk dat Paul Termos speciaal voor net NSO heeft geschreven. Op het programma staan verder het eer ste celloconcert in a van Camille Saint-Saëns, met de soliste La- rissa Groeneveld en de zevende symfonie in E van Anton Bruckner. Het orkest speelt na de première in Bergen de achter eenvolgende dagen in respectievelijk Haarlem, Utrecht, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Rotterdam, Arnhem, Maastricht en Amsterdam. Net als andere jaren gaat de opbrengst van de tournee, waaraan ook het bedrijfsleven bijdraagt, naar gehandi capte studenten. Zij kunnen daarmee hulpmiddelen aanschaffen die hen het studeren mogelijk of makkelijker maken. EXPOSITIE LAWRENCE WEINER: EENTONIG AMSTERDAM Bij de opening van het nieuwe museumseizoen in septem ber, stak directeur Wim Beeren zijn trots niet on der stoelen of banken. In het Stedelijk Museum in Amsterdam stond een bij zondere tentoonstelling verwachten: een over zichtsexpositie van werk van Lawrence Weiner. Beeren nam tegelijk de gele genheid te baat om deze kun stenaar te omschrijven als ie mand die voor de na-oorlogse Amerikaanse kunst een even belangrijke rol vervulde als Frank Stella. Weiner als sleu telfiguur dus. Inderdaad hoort het werk van Weiner (geboren in 1940 te New York en afwisselend wo nend in Amsterdam en in zijn geboortestad) tot de invloedrij ke stroming die midden jaren zestig ontstond, de conceptuele kunst. Het woord zegt het al: de uiteindelijke verschijnings vorm van het kunstwerk staat hier niet centraal maar het idee erachter, het concept. Een conceptueel kunstwerk heeft veel weg van een recept uit een kookboek. Schetsen, aanwijzingen, en woorden die mogelijke keuzes aangeven, daar blijft het bij. Het zal nie mand verbazen dat deze kunst in eeuwige staat van wording zich overwegend en vaak uit sluitend, bedient van het woord in plaats van het beeld. Desinteresse De anti-expressieve benade ring van Weiners collega-con- septualisten betekende desin teresse in het kunstwerk als overdracht aan het publiek. Er werd een idee ontwikkeld of een ingreep gedaan waarvan het publiek vaak alleen de do cumentatie zag als bewijs ach teraf. Weiner daarentegen doet met zijn werk wel degelijk een beroep op de actieve participa tie van de beschouwer. Hij is evenwel representant van de conceptuele kunst voor zover hij gekozen heeft voor een ma nier van werken die nadruk legt op inhoud in plaats van op vorm. Tekenend voor zijn op vattingen zijn de vier zinnen, een van zijn kunstwerken, waarin hij zijn visie gaf op kunst. Zijn omschrijving luid de: 1. Een kunstenaar kan een werk vervaardigen 2. Een werk kan uitgevoerd worden 3. Een werk hoeft niet ge maakt te worden Al deze mogelijkheden zijn ge lijkwaardig en in overeen stemming met de bedoeling van de kunstenaar, de beslis sing over de conditie is afhan kelijk van de behoefte van de ontvanger op het moment van de ontvangst. Drukwerk De vormgeving van deze en andere boodschappen die Wei ner sinds 1964 de wereld in stuurt, is uiterst zakelijk en minimaal. De korte zinnen zijn aangebracht in strakke, meestal schreefloze hoofdlet ters op muren en vloeren, zo wel binnen als buiten, of ge drukt op muren en vloeren, zowel binnen als buiten, of ge drukt op affiches, platenhoe zen of verzameld in bundels. De techniek van drukwerk dus. Soms zijn de zinnen om geven door een strak kader, rechthoekig of met een schuin afgekapte hoek. Natuurlijk heeft de gedaante waarin de woorden ons onder ogen komen, gevolgen voor de betekenis die we aan ze toe kennen. Het formaat en de vorm van een letter, materiaal en kleur van de ondergrond, het 'wit' erom heen, dat zijn allemaal factoren die een stu rende rol spelen bij het inter preteren van een boodschap. Van minstens even groot be lang is het in welke omgeving een tekst wordt aangeboden. „Een voorwerp afhankelijk van een ander voorwerp om zelfstandig te functioneren" als tekst in een boek leidt tot een andere betekenis dan op de plek waar de woorden fei telijk zijn te vinden, namelijk in de hal van het Haags Ge meentemuseum. Hier ontkom je moeilijk aan de drang om de woorden te betrekken op het presenteren van objecten in de historisch-conserverende con text van het gebouw erom- Berichten Weiner confronteert ons met berichten als „Schachten ge broken marmer op de grond gezet hier en over het water". Of „Een platte steen een an dere platte steen bovenop een platte steen die op de grond rust". Er zit een constante in het soort mededelingen waaro ver Weiner ons aan het den ken wil zetten: ze hebben alle maal betrekking op materie en op de plaats en functie van ob jecten. Wat is de diepere zin van der gelijke teksten? Ter verklaring voert de kunstenaar aan dat hij in 1967 tot de ontdekking kwam dat woorden op zichzelf genoeg zijn om een visueel beeld te scheppen. De uitspra ken die hij aanbrengt op mu seum- of galeriewand zijn dus evocatief, plaatsvervangend. De kunstenaar reikt ons een begin en wij doen de rest. We bouwen als het ware onze ei gen sculpturen uit het materi aal dat Weiner voor ons heeft klaar gezet. Hoe ziet een tentoonstelling van dergelijk werk eruit? Saai en eentonig, is helaas het ant woord. Dat de spreuken in verschillende kleuren zijn op gebracht is een pover doekje voor het bloeden. Fleurigheid is allerminst het resultaat. Weiner laat na waarin de IW m 5 Lawrence Weiner: „A grouping of that which is connected...". foto: stedelijk museum schrijver van een gedicht of verhaal hem overtreft. Die neemt immers wel de eervolle taak op zich om een idee uit te werken tot een vorm. We zijn vrij om bij Weiners teksten onze eigen gedachten te laten gaan. Maar we zijn ook vrij om onze schouders op te halen. De 'ontdekking' dat teksten beel dende kwaliteiten hebben, verheft zich met andere woorden niet boven de status van de open deur. Misvatting Het idee dat beeldend kunste naars zichzelf kunnen ont slaan van de plicht om met plastische middelen uiting te geven aan wat zij te zeggen hebben, berust op een misvat ting. De kwaliteit van Weiners werk ligt volgens Rudi Fuchs voor een belangrijk deel in het gegeven dat zijn kunstwerken niet gebruikt kunnen worden voor bevrediging van opper vlakkige beeld-consumptie. Is dat nog wel een voordeel wanneer blijkt dat Weiner met het badwater ook het kind heeft weggegooid? Volgens mij kan een beeldend kunstenaar maar een ding overkomen dat erger is dan consumptieve toeëigening door het publiek: Dat is dat hij geen aanspraak kan maken op de toevoeging 'beeldend'. Om het in 'Weine- riaans' te zeggen: een spreuk kan een kunstwerk worden, maar het hoeft niet. Oftewel het publiek kén komen. Maar ook dat hoeft niet. De tentoonstelling „Wat op de tafel staat staat op de tafel, Lawrence Weiner-werken vanaf het begin van de jaren zeventig tot het einde van de jaren tachtig" is te zien tot 1 januari in het Stedelijk Mu seum, Amsterdam. Catalogus f 55.-. ADA VAN DER VELDEN Voor een uitgebreide agen- t/m za. 14.00.18.45, 21.30. zo. t/m,. da, ook voor de komende wonARYi1nN i6/S? V? 45t 21r°1 dagen, raadplege men byion. tei. 47i656)mBeeUejuiJce (a?); „UIT de gratis wekelijkse 14 30. 16.45. 19 00. 21.30. ba- bijlage van deze krant. bylon 2 spoorloos (16); 14 30. a 17.00, 19.30, 21.45. babylon 3: White mischief (12): 14.30. 17.00. H i iMKibWilSH 19-30-2145- C,NEAC 1 <Bui,en- hof 20tel- 630637): Moonwalker (al); do. t/m za. 14.00, 18.45, 21.30. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO- zo. t/m wo. 13.15, 16.00, 18.45, CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. 21.30. CINEAC 2: Walt Disney'a tel. 01720-20800): Moonwalker Frank en Frey (al); do. t/m za. (al); do. t/m zo. 13.45, 18.45, 21.15. 14.00. zo. t/m wo. 13.15, 16.00, ma. dl. wo. 12.30, 14.30, 16.30, 18.45. Big business (al); 21.30. do. 18.45, 21.15. EUROCINEMA II: t/m zo. ook 18.45. CINEAC 3: Buster (al); do. vr. 13.30, 19.00, Die hard (16); do. t/m za. 14.00, 21.30. za. t/m wo. 19.00, 21.30. 18.45, 21.30. zo. t/m wo. 13.15, Frank en Frey (al); za. zo. 14.00. 16.00, 18.45, 21.30. METROPO- ma. t/m wo. 13.00, 15.00, 17.00. LE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): EUROCINEMA III: Who framed Who framed Roger Rabbit (al); do Roger Rabbit (al); do. t/m zo. t/m za. 14.00, 18.45, 21.30. zo. t/m 13.30, 18.30, 21.00. ma. t/m wo. wo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. 13.30, 16.00, 18.30 .21.00. EU- METROPOLE 2: Pippi Langkous ROCINEMA IV: Coming to Ameri- (al); do. t/m za. 14.00. zo. t/m wo. ca (al); do. vr. 13.45. 18.45, 21.30. 13.15. 16.00. 18.45. De ondraaglij- za. t/m wo. 18.45, 21.30. Nieuwe ke lichtheid van het bestaan (al); avonturen van Pippi Langkous 20.45. METROPOLE 3: Walt Dis- (al); za. zo. 14.00. ma. t/m wo. ney's Frank en Frey (al); do. t/m 12.30, 14.30, 16.30. za. 14.00. zo. t/m wo. 13.15, 16.00. Made in heaven (16); 18.45, 21.30, LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. METROPOLE 4: Moonwalker tel. 071-121239): Moonwalker (al); (al); do. t/m za. 14.00, 18.45, 21.30. 19.00, 21.15. za. zo. ma. di. wo. 20. t/m wo. 13.15, 16.00, 18.45, ook 14.30. LIDO en STUDIO 21.30. METROPOLE 5: Midnight (Steenstraat 39, tel. 124130): Wil- run (al); do. t/m za. 14.00, 18.45, low^al); 14.30, 18.45, 21.15. Co- 21.30. zo. t/m wo. 13.15, 16.00, ming to America (al); 14.30, 19.00. 18.45, 21.30. ODEON 1 (Heren- Scrooged (al); 19.00, 21.15. do. vr. gracht 13, tel. 462400): Big (al); do. ook 14.30. Frantic (12); 21.15. Big t/m za. 13.45, 18.45, 21.30. zo. t/m (al); Who framed Roger Rabbit (al); wo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. 14.30, 19.00, 21.15. Frank en Frey ODEON 2: Coming to America (al); (al); za. zo. wo. 14.30. TRIANON do. t/m za. 13.45, 18.45, 21.30. zo. (Breestraat 31. tel. 123875): De on- t/m wo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. draaglijke lichtheid van het be- ODEON 3: Pippi Langkous (al); staan (al); 20.00. za. zo. 00k 14.00. do. t/m za. 13.45. zo. t/m wo. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 13.00, 15.00, 17.00. Die hard (16); 071-125414); Cicciolina in action 18.45, 21.30. ODEON 4: 18 (16); 14.30, 19.00, 21.15. Again (al); do. t/m za. 13.45, 18.45, 21.30. zo. t/m wo. 13.30, 16.00, KATWIJK CITY THEATER I 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Ketting- (Badstraat 30, tel. 01718-74075): straat 12b, tel. 656402): Bird (al); Die hard (16); 14.45, 19.00. Big 20.00. STUDIO 2: La Bohème business (al); 21.15. CITY THE A- (16); 14.15, 19.00, 21.30. STU- TER II: Coming to America (al); DIO 3: Frantic (al); 19.00, 21.30. 19.00, 21.15. do. vr. zo. 00k 14.45. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Dis- Junglebook (al); za. wo. 14.45. tant voices, still lives; 19.30, 21.45. zo. ma. 14.00, 16.15. My fair VOORSCHOTEN GREENWAY lady; zo. ma. 14.00. Zaal 2: Some- (tel. 01717-4354): Salsa (al); do. 1/ one to love; 19.30, 21.45. zo. ma. m wo. 19.00. Good morning Viet- 14.00, 16.15. Zaal 3: 19.30, 21.45. nam (al); za. t/m wo. 15.45. A zo. ma. 20.00. An American in Pa- world apart (al); 20.45. beh. za. ris; do. Roman Holiday; vr. Fas- Coming to America (al); do. vr. hions of 1934; za. My fair lady; zo. 19.00, 21.15. za. 15.45, 19.00. zo. ma. Opo (I'amour); di. Mascara; t/m wo. 15.45, 19.00, 21.15. wo. NACHTVOORSTELLINGEN KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 1: 9W Weeks (16); za. Jungle book; za. t/m wo. 14.00. De 00.15. CINEAC 2: Hell raiser reddertjes; za. t/m wo. 14.00. (16); za. 00.15. CINEAC 3: Die hard (16); za. 00.15. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269): Coming to Ameri- KINDERVOORSTELLINGEN ca (al); vr. za. ma. di. wo. 20.00. CINEAC Walt Disney's Frank en Frey; do. t/m za. 14.00. zo. t/m KINDERVOORSTELLINGEN wo. 13.15, 16.00, 18.45. METRO- Jungle book; za. t/m wo. 14.00. POLE 2: Pippi Langkous; do. t/m za. 14.00. zo. t/m wo. 13.15, 16.00, DEN HAAGASTA 1 (Spul 27. tel. 18.45. METROPOLE 3: Walt Dis- 463500): Willow (al); do. t/m za. ney's Frank en Frey; do. t/m za. 14.00, 18.45, 21.30. zo. t/m wo. 14.00. zo. t/m wo. 13.15, 16.00. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA ODEOty: Pippi Langkous; do. t/ 2: Scrooged (al); do. t/m za. 14.00, m za. 13.45. zo. t/m wo. 13.00, 18.45, 21.30. zo. t/m wo. 13.15, 15.00. 17.00. STUDIO 1: Jungle 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3: book; 14.30. STUDIO 3: Bambi; Who framed Roger Rabbit (al); do. 14.00. jks •lade ande lenen rin d Toon haalt ida PERTH De Australische za kenman Alan Bond heeft gis teren gezegd dat hij de koper is geweest van de Irissen van van Gogh, het duurste schilde rij ter wereld. Bond zei dat hij tot nu toe anoniem was geble ven omdat hij geen plek had om het schilderij op te hangen. De Irissen zijn in november vorig jaar voor een recordbe drag van 53,9 miljoen dollar (108 miljoen gulden) geveild bij Sotheby in New York. Bond zei dat hij het schilderij ingepakt had gelaten tot hij een ruimte had die veilig ge noeg was naar de zin van de verzekeraars. De Australische zakenman, die grote belangen heeft in de media- en brouwe rijwereld, heeft het afgelopen jaar in Perth een zwaar bevei ligde kunstgalerie laten bou- Hij gunde verslaggevers giste ren een blik op het doek, op de 49ste verdieping van het hoog ste gebouw van Perth, R and I Tower. Sinds de aankoop, zei Bond, waren hem voor de Iris sen van verschillende zijden aanbiedingen gedaan die het door hem betaalde recordbe drag „verre te boven" gingen. ie Shi uls'w ALPHEN AAN DEN RIJN- WARMOND/LEIDEN De traditionele Kersttoernooien van de tenniscentra Nieuwe Sloot in Alphen aan den Rijn en Dekker Tennis te War mond hebben opnieuw een maximale bezetting. Nieuwe Sloot is tevens gastheer van de strijd om de Districts Indoor B-titels. Dekker ging vanwege de grote deelname donderdag reeds van start. Vandaag be ginnen in Warmond de eerste rondes van de kwalifikaties voor het A-toernooi. Tweede Kerstdag begint wed strijdleider/centrummanager Jan Willem Bruin met de eer- zal er ziin laatste Cl-toernooi (hij wordt B-speler) stellig met een zege willen afsluiten. Dekker A-toemooi Vandaag om 13.00 uur strijden in Dekker Tennis Warmond zestien mannen in de eerste ronde van de kwalifikatie- wedstrijden om vier plaatsen in het hoofdschema van' het ORAP/Dekker A-toemooi. Onder de deelnemers zullen Casino-speler René van der Wilk en Unicummer Martijn Krans de Leidse eer hoog moeten zien te houden. Naast Krans en Van der Wilk werd de kopman van het RUG uni versiteitsteam van Groningen en studenten A-kampioen Evert-Jan Hulshof met een wild card verblijd. De vierde wilde kaart zal onder de niet toegelaten deelnemers verloot worden. De kwalifikatie wordt dinsdag 27 december voortge- dameskwalifikatie, waarin on- lml der meer Heieen van den Berg uitkomt, verspeeld. Het hoofd toernooi dames en heren A start woensdag 28 december. De finales worden Nieuwjaars dag afgewerkt. PETER KLEIN Plaatsing Nieuwe Sloot Cl+2, Dl+2 t/m E toernooi: HEC1: 1 O Guinau, 2 G. Schepes. 3 J. Draulans. 4. P. Paauw DEC1: 1 S. Schepes, 2. N.v.d. Voort HDC1: 1. Van Draai/Lui ten, 2 Suyver/Hamming. HEC2: 1. E. Slee- Van der Salm 2x. GDC2: 1. Klem 2x, 2. HED1: 1 A. Chevalier. 2. C. Jongejan. 3. J. Stals. 4 E Smid. HDD1: 1 Chevalier/de Jeu. 2. Nederhof/Van Os. DDD1: poule: 1. de Roo/Verkerk. GDD1: 1. Van Hoff/Sta- kenburg, 2. Verkerk/Van Tol. DED1+2: 1. E Zevenhoven. 2. W. van Rijswijk HED2: 1. O. Gesman. 2. G. Kraay. HDD2: 1. De Vries/Verkerk. 2 Gcsman/Gnffioen. DDD2: 1 Meester/Schouten, 2. De Jon g/Leer. GDD2: 1. Maeijer/Kemker. 2. Van Munster/Van der Meer In E is niet ge- fnro'l. c. Kortekaas. 2. W Heijer. 3. Dv.d Berg. 4. J. Witteveen. DEV: 1 A. Oudshoorn. 2 E Zevenhoven. HDV: 1. DDV: LDe R^/Thjo. 23Oudshoora- /lïeijers. GDV: 1. Van Bijsterv Plaatsing"dekker Cl+2, Dl+2. E en Vete ranen dubbelspel toernooi: HDC1: 1 M van Maaren/J.vd Lippe. 2. Taat/G J Minnée. 4. Varf der Linden 2x. HDC2: 1. G. Stigtcr/E. Warmerdam. 2 M Baan/M Galjema. 3. A. den Hartog/T. Ba- v^rde DDC1+2.T J.^an Riet/V. Wester hout. 2. T. van Duinen - J. Tiandra. GDC1: 1. T. van Dumen/J Bierlmg, 2 C.v.d. Mcer/J.v.d Geest GDC2: 1. I. T. Bave- HDD1: i. A. den Hartog/J. Los, 2. A. 'e Mooy. 3. J. Gesta Fernandez/K. F. van Duyb/A. Jonker. DDD1: Croix/W G Dave Turk/J. c Beijen, 2. J. Dessing/C. HDV^T' CatDekker/R. Blommendaal, 2. H. Meijer/E. Meinders. 3. P. van Duyvenvoor- de/J Beckwith. 4 D van Galen Last/J. Barth DDV: 1. N. Vogelaar/L.v d. Bent, 2. J Grimbergen/I. ten Hage GDV: 1. mw. Pufkus/Bruininga, 2. echtp. Meiier, 3. mw. HET NATIONALE TONEEL HERSTELT AMSTERDAMSE VONDEL-TRADITIE Het Nationale Toneel: „Gijsbrecht van Aemstel" van Joost van den Vondel. Regie: Hans Croiset Be werking: Guus Kekers. Decor en kostuums: Mirjam Grote Gansey en Tessa Lute. Licht: Reinier Tweebeeke. Met o.a. Gees Linne- bank, Marie-Louise Stheins, Gijs Scholten van Aschat en Adriaan Olree. Koninklijke Schouwburg, vrijdag 23 december, herhalingen t/m 28 december aldaar en t/m 10 januari in de Stadsschouwburg Regisseur Hans Croiset maakte Joost van den Vondels meest gespeelde, maar niettemin vaak on- speelbaar genoemde „Gijsbrecht van Aemstel" bij Het Nationale Toneel tot een spraakmakende voorstelling. Hij laat een radioverslaggever over het toneel hollen, zet de verschijning van de engel Rafaél neer als een ana chronisme en laat het volk de verlossende uit spraak doen over het lot van de Heer van Aemstel- land. Dergelijke nouveauté's voegen iets toe aan het pathetische drama dat gebogen gaat onder het dwingende ta-dé-ta-dé-ta- dé van Vondels alexandrijnen. Dat dreuntje doet menig ac teur de das om en kan clausen als verdelgde stad wij gaan/en komen nimmermeer./Vaar wel, mijn Amsterland,/ver wacht een and'ren heer/ tot verstikkende zinnen maken. De noodzaak van de uitvoe ring van deze „Gijsbrecht", anders dan het als het opne men van een soort traditie, is echter ver te zoeken. Croiset laat vóór het stuk be gint flarden uit het oorspron kelijke voorspel door de luid sprekers van de Koninklijke Schouwburg klinken. Het stuk ging ter ere van de nieuwe Stadsschouwburg te Amster dam op 3 januari 1638 in pre mière (het was ooit voor de Kerst bestemd maar het stuk van de bekeerling Vondel werd door de bestuurderen als „te paaps" gezien). Nu gaan dus de woorden „de trotze Schouwburg heft zijn spitze kap" weer aan de beroemde openingsregels „het hemelse gerecht heeft zich ten lange lesten" vooraf. Een saillante verwijzing naar de recente en huidige theatersituatie: De tra ditie van de „Gijsbreght" wordt in Den Haag hersteld en het toneelbeeld toont een ro kende puinhoop van de Am sterdamse Stadsschouwburg, waar Croiset leider was van het Publiekstheater en weg ging. Op die puinhopen verde digt Gees Linnebank als Gijs brecht van Aemstel Amster dam tegen de oprukkende Wa terlanders, Friezen en Hollan ders, die hem verdenken van schuld aan de moord op graaf Floris. Het is onbegonnen werk, want de vijand heeft via een Trojaanse list in het schip 't Seepaerd een vijfde colonne binnen de muren gesmokkeld. Gijsbrechts vrouw Badeloch ziet de onzin van verdere ver dediging bijtijds in, maar de Van Aemstels vertrekken pas als de engel Rafael hen daar toe maant. Er is in feite weinig aan dat origineel veranderd. Het ver schil zit hem hier in de regie. Croiset laat zowel heden als verleden meespelen in het stuk, dat een traditie kent van afrekenen met de onjuist ge achte aanpak van voorgangers op de planken. Dat brengt Croiset ertoe meermalen flash backs van die oude voorstel lingen (de laatste in de traditie van de Amsterdamse Stads schouwburg vond in 1969 plaats, later deed Carel Briels nieuwe pogingen) zien op het achtertoneel: acteurs gekleed in klatergoud die met gezwol len stem Vondel brallen. Zo moet het dus niet. Hoe het an ders kan, toont Croiset onder andere door een acteur met bandrecorder als verslaggever op te laten komen, door het volk (in plaats van Rafael) Gijsbrecht te laten overhalen te vluchten en door de Rei van Edelingen te brengen als een prachtige monoloog van Gijs Scholten van Aschat in avond kleding. Het geheel werkt soms goed. Zo'n Gaston van Erven doet als Egmond de alexandrijnen natuurlijk klinken, waar ande ren in een dreun vervallen. Het valt op hoe sterk en over tuigend Marie-Louise Stheins als Badeloch tegenover een dito Gees Linnebank staat. Het blijft evenwel duister of hèt opnemen van deze „Gijs- Wie dat zou willen kan in deze voorstelling hele theorieën kwijt. Die kan de rokende puinhopen van de Amster damse Stadsschouwburg zien als de as, waaruit na het ver trek van Croiset geen nieuwe Phoenix is verrezen. Die ziet misschien het zoveelste plei dooi van Croiset voor groot, klassiek toneel. De op en af dravende personages uit Von dels in feite rommelige stuk bieden daar tal van aankno pingspunten toe. PETER SNEL Marie-Louise Stheins als Badeloch en Gees Linnebank als Gijsbreght. v foto: pan sok (ADVERTENTIE) Terwijl hij toch epilepsie heeftZo'n 1 op de 150 Nederlanders heeftuepi!epsie. Velen van hen willen en kunnen-werken, dankzij o.a. medicijn-gebruik. Helaas blijken vooroordelen hardnekkig. Epilepsie en Werk: "Als je't:weet,i;/t heel normaal" w f «ra Steun de campagne 19 t£hny NATIONAAL EPILEPSIE FONDS/ l)E MACHT VAN HKT KLE1NK v '^ns Postbus 212100 AA Heemstede, giro 34781 r

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 22