Tussen wal en schip Hay dn in diverse kleuren en smaken Koning Willem I verknocht aan Zwitserse soldaten Kussen kun je leren Kerstlied verpakt in een gospel jasje BOEKEN/PLATEN £eidóc(Sotvtcmt De bewaking van Vaticaan stad is nog steeds in handen van de zogenaamde Zwitserse Garde. Deze Zwitserse solda ten in pauselijke dienst, zijn een soort overblijfsel uit de tijd dat Zwitsers op vele slagvel den in Europa dienst deden als huursoldaten. In de achttiende eeuw vochten op een bepaald moment 80.000 Zwitsers, 4,5 procent van de totale bevol king, onder buitenlandse vlag. Ook de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden heeft in de zeventiende en achttien de eeuw duizenden Zwitsers in dienst gehad. Toen na de Franse tijd prins Willem, de zoon van de laatste stadhouder, de titel „souverein vorst" (vanaf 1815: koning) aanvaardde, stond hij erop dat er opnieuw Zwitserse regi menten in het leger werdén opgenomen. In 1814 gingen ongeveer 9000 Zwitsers, ver deeld over vier regimenten, deel uitmaken van het Neder landse leger. De historicus Dr. H. Amers foort, werkzaam bij de sectie militaire geschiedenis van de landmachtstaf, is onlangs aan de Leidse universiteit gepro moveerd op het proefschrift „Koning en kanton", waarin hij de geschiedenis van de vier Zwitserse regimenten uitge breid beschrijft. Amersfoort toont in zijn studie aan dat koning Willem I zich zelf meer zag als een verlicht- absoluut monarch in de tradi tie van de achttiende eeuw, dan als een constitutioneel vorst. De koning wenste dan ook een sterk beroepsleger („Staande Armee"), dat hij bij conflicten met buitenlandse mogendheden zou kunnen in zetten. Daarnaast beschouwde de vorst het leger als een steunpilaar voor de monar chie. In noodgevallen zou dit leger met dienstplichtigen worden aangevuld. De Zwit serse regimenten, bestaande uit goedgetrainde en gedisci plineerde soldaten, vormden de kern van de Staande Ar mee. De Tweede Kamer, die sinds 1814 weer bijeen kwam, is nooit erg enthousiast geweest over de nadruk die de koning wenste te leggen op een sterk beroepsleger. Met name de aanwezigheid van de Zwitsers werd de kamer een doorn in het oog, omdat hierover geen controle viel uit te oefenen. De regimenten vielen namelijk onder het directe gezag van de koning. De kamer, en in het bijzonder het liberale deel daarvan, wenste een leger op basis van dienstplicht. Op de hiervoor vereiste wetgeving kon im mers invloed worden uitgeoe fend. De discussie tussen vorst en volksvertegenwoordiging heeft zich jarenlang voortge sleept. Uiteindelijk gaf de ko ning in 1829 toe: de Zwitsers werden ontslagen. Naast de toenemende oppositie in de kamer speelde de me ning van het departement van oorlog bij deze beslissing een grote rol. Van ambtelijke zijde werd er namelijk op gewezen dat de Zwitserse aristocratie in de onderhandelingen met de kantons over de verdragen die de Nederlandse krijgsdienst van de Zwitsers regelden, tel kens weer probeerde de Ne derlandse staat te betrekken in de eigen onderlinge conflicten. Het departement vond dat er sprake was een onverantwoor de „belangenvervlechting". De studie van Amersfoort is zeer waardevol. Enerzijds om dat een bijna vergeten stukje militaire geschiedenis wordt beschreven; anderzijds vanwe ge de verdieping van het in zicht in de beginperiode van de Nederlandse monarchie die geboden wordt. HERMAN ROSENBERG Dr. H. Amersfoort: „Koning en kanton", 's-Gravenhage 1988 (uitgave van de Sectie Militaire Geschiedenis Landmachtstaf). Vreugde en verdriet „In vreugde en verdriet". Zo heet het onlangs verschenen boekje van de Belgische jour naliste Tilly Stuckens. In 118 pagina's vertelt de schrijfster over gebeurtenissen die ze tij dens het werk of in haar vrije tijd heeft meegemaakt. Beschouwingen zijn het eigen lijk. Niet over heel bijzondere gebeurtenissen, maar juist over doodgewone, alledaagse voorvalletjes, die voor ieder een herkenbaar zijn. En wat de titel al doet vermoeden: er is plaats voor zowel een lach. als een traan. De meeste ver halen gaan over de ervaringen die Stuckens tijdens haar jour nalistieke werk opdeed. Met veel oog voor detail weet zij de gebeurtenissen te verwoorden en de gedachten en gevoelens die ze daar bij had. Zoals bijvoorbeeld die ene keer dat ze op reportage naar Oostende moest voor de terug keer van de Belgische mijnen vegers uit de Golf. De blijdschap van die mensen die elkaar daar op de kade in de armen vlogen was zo groot, hun emoties waren zo spon taan en zo heftig dat wij, die helemaal niemand te ver wachten hadden, er ook door aangestoken werden. Ik kon in het begin geen vraag stel len. Mijn keel zat dicht en ik had alle energie nodig om mijn traanklieren onder con trole te houden". Iedere donderdag wordt op de Belgische radio in het pro gramma Parkeerschijf voorge lezen uit wat daar Stuckens' „dagboek" wordt genoemd. Het zijn beschouwingen, zoals die ook in haar boekje te lezen Zljn' CLARISSE BUMA Tilly Stuckens: „In vreugde en verdriet". Uitgeverij Lan- noo. Prijs 19,90. (ADVERTENTIE) 2 (-) Gerard Reve Bezorgde ouders 3 (3) Isabelle Allende Eva Luna 4 (4) Kees van Kooten Zeven sloten 5 (2) Wim de Bie Schoftentuig Cazemier Boeken- Tijdschriften Kopermolen 10, 2317 PB Leiden Tel. 071-22.00.22 J. Ginsberg bv Breestraat 127-129^ Boek- en kantoorboekhandel Veenerick Noordeinde 33 2371 CM Roelofarendsveen Tel. 01713-16033. LJ zonövliel BOEKHANDEL BV K0DREMAN STOLK, Nieuwe Rijn 9 Leiden - 071-12.21.44 Voor al uw boeken en CD's DEKKER ii* l.ihns bockhandel KLEINE TEKSTJES VAN LEUKE SCHRIJVERS Tussen de vele uitgaven van allerlei dikkere en dunnere boeken van veel auteurs, zijn er altijd ook een paar, waarin leuke schrijvers aan bod ko men, met kleine tekstjes, vaak in de loop van een of meer ja ren in tijdschriften, kranten en dergelijke verschenen. Die boeken horen ook de aandacht te krijgen, al vallen ze meestal tussen wal en schip. Bob den Uyl heeft bijvoor beeld een boekje samengesteld met de titel „Schrijvers wor den misbruikt": „Het gesol met schrijvers heeft langza merhand bizarre vormen aan genomen. Terugblikkend kun nen we vaststellen dat het is begonnen met het verblijf van wijlen Godfried Bomans en Jan Wolkers op een zandplaat ergens in de Waddenzee". Hij zelf verhaalt van een bootreis op de Rijn, met zeventig ande re schrijvers. Waarom doen schrijvers deze rare dingen? Is het „gewoon ijdelheid, onno zelheid en geldzucht?" Die pu- bliciteit die het oplevert, zet geen financiële zoden aan de dijk, zo stelt Den Uyl. „Er volgde geen top in de verkoop curve van mijn boeken". Sim- Cele en raak beschreven ge- eurtenissen in dit genre vindt de lezer in dit nieuwe uitgaafje van Cadans in Nijmegen. Bizar Van Jules Deelder is er ook een verhalenbundel, waarin wat meer bizarre avonturen worden beschreven. „Drukke dagen" heet het. De tien ver halen eruit dragen weinig nieuws toe aan het beeld dat Deelder al gedurende vele ja ren nauwkeurig van zichzelf ontwikkelt en doorgeeft naar het publiek. Een verslag over zijn bezoek aan een Stones- concert in Londen, lang gele den, reden waarom het ver haal „Stenen tijdperk" heet. Deelder vertelt uitsluitend over het bizarre voorprogram ma. Het laatste verhaal is een volledig uit de hand lopende monoloog van het kerstman netje, dat op zeker moment dan maar onderbroken wordt door het ten gehore brengen van „White Christmas" in de versie van Charley Parker, voorwaar een ongehoord ef fect in de literatuur!!! Jules Deelder, winnaar van de Anna Blamanprijs 1988 doet zich in zijn nieuwe boekje niet anders kennen dan voorheen: brutaal, branieachtig, ontrege lend, vol humor. Heel meesle pend als je de lol ervan kunt waarderen. Luxe-verdriet Tekenaar Peter van Straaten die in het weekblad Vrij Nederland een vervolgverhaal schrijft, dat reeds voor een deel in boekvorm verscheen - heeft wekelijks ook een ver haal in Het Parool. Kleine epi sodes uit het dagelijks leven Charlotte Mutsaers FOTO: SP van eenvoudige lieden, die op ironische wijze benaderd en bekeken worden. In Het Pa rool hebben die stukjes geen inhoudelijk verband, in die zin dat het een doorlopend ver haal betreft. In „Luxe-ver driet" is er een reeks.van ver zameld, zodat het boekje de niet geringe kwaliteiten van Peter van Straaten als schrij ver laat zien aan de niet-Pa roollezer. Is het een verdien ste, dat je soms het geluid van Carmiggelt meent te horen doorklinken? Markiezin Het meest indringende en raadselachtige van de boekjes die ik hier onder uw aandacht breng is „De markiezin" van Charlotte Mutsaers, ook ie mand die bekend werd als beeldend kunstenaar, voordat er literair werk van haar ver scheen. Zo maakte zij prentjes bij werk van Maarten Biesheu vel. Haar boekje heet „De markiezin" en bevat een aan tal zeer korte, schetsmatige be schrijvingen van vaak niet zo begrijpelijke zaken. Soms zijn het berichten waar ze op rea geert, zoals de verkoop van de gouden BH van Mata Hari, maar meestal zijn het wat moeilijk plaatsbare invallen en fantasieën, vol absurditeit. Ze intrigeren de lezer vaak in hoge mate, door hun subtiele humor, de uiterst verfijnde taal die hier gebruikt wordt en de hyperindividuele beleving, al blijft de lezer daardoor meermalen buitenstaander. Een stukje. „Goede nacht" be gint als volgt: „Uren en uren ligt ze wakker en ze heeft al van alles geprobeerd. Nu is er nog maar één manier om in slaap te komen: ze roept de stal op". De staldeuren openen zich en ze (wie?) loopt de stal in en spreekt de 20 paarden aan: ..Dag Pascha, dag Derby, dag Georges, dag Sultan, dag Rex, dag Xenophon, dag Bambi, dag Petit Artiste, dag Tosca, dag Tsjitske, dag Izabel, dag Roos, dag Avalanche, dag Fli- ca, dag Ismael, dag Warja, dag Margot, dag Migon, dag Fritz". Ze valt dan in slaap. „Nog net kan ze de twintig glanzende halzen toefluisteren: „Goede nacht excellenties, slaap wel". Ik weet niet zo goed wat ik met dergelijke lieve sprookjes aan moet. JAN VERSTAPPEN Bob den Uyl: „Schrijvers worden misbruikt en andere aanklachten". Uitgave Ca dans, Nijmegen. Prijs ƒ16,50 J. A. Deelder: „Drukkè da gen". Uitgave De Bezige Bij. Prijs 35,-. Peter van Straaten: „Luxe- verdriet": Uitgave Arbei derspers. Prijs 28,50. Charlotte Mutsaers: „De markiezin". Uitgave Meu- lenhoff. Prijs ƒ22,50. Een aardige jongen uit Lisse wist niet meer precies hoe te „kissen nu weet hij het weer en gaat hij tekeer om maar geen kus meer te missen. Met deze limmerick begint de nieuwe uitgave van de „Kuskur- sus", een boekje van 70 pagina's van Peter Kouwenhoven. Ver schillende soorten kussen, monden, kussers en problemen wor den besproken. Bijvoorbeeld de klapzoen en de heavy kiss, zoen lippen en zure mondjes; en de problemen van een bril of een slechte adem. Dit alles gebeurt op een luchtige en vrolijke ma nier met veel grappige tekeningen. De cursus sluit af met een kusdiploma, eigenaars hiervan mogen zichzelf dr. Kus noemen. Iedereen die alles wil weten over kussen, moet' deze cursus be slist lezen. Peter Kouwenhoven: „Kuskursus". Uitgeverij Mondria. Prijs ƒ9,90. Speels prentenboek Een heerlijk speels prenten boek is „Dat rijmt" van Ivo de Wijs met heel komische teke ningen van Alfons van Heus- den. Het boek staat vol met verrassende en speciaal voor de kleintjes heel leuke grap pen. Een aardige bijkomstig heid is nog dat de kinderen zelf loze repen papier langs kartellijntjes uit het boek mo gen scheuren, waarbij het te hopen is dat de scheurlust die hiermee wordt opgewekt nog te beteugelen valt. Het boek, uitgegeven bij Bert Bakker, kwam mede tót stand danbkzij een sudsidie van het ministe rie van WVC. Het boek kost 24,90. Artistiek Het apart en artistiek van stijl is het prentenboek „De stekels van een egel" met tekst en il lustraties van de Turkse ar tieste Can Cöknil. Uitgeverij de Geus, waarbij dit boek ver scheen, gaf van haar eerder „Klein zijn is niet eenvoudig" en „Het monster en de klapro zen" uit. Evenals het nieuwe prentenboek verschenen deze ..Jeugdboekengids.- Schrijver gezocht Encyclopedie van de jeugdliteratuur titels zowel in het Turks als in het Nederlands. Can Cöknil ontving dit jaar voor haar il lustraties de Jenny Smelik- Kiggenprijs van de IBBY. „De stekels van een egel" is bijzon der oorspronkelijk en de mooi gekleurde tekeningen zijn, hoewel erg artistiek, toch be slist geschikt voor kinderen. Ze doen sterk denken aan de manier waarop kleine kinde ren zelf tekenen. Prijs 17,50. Schrijver gezocht Naar aanleiding van het feit dat de Jeugdboekengids, een Vlaams tijdschrift waarin maandelijks nieuwe jeugdboe ken worden besproken, dertig jaar bestaat hebben de uitgeve rijen Lannoo en Van Holkema Warendorf onder de titel „Schrijver gezocht" een ency clopedie van de jeugdlitera tuur uitgegeven. Het 406 pagi na's tellende boek biedt een veelheid informatie op het ge bied van de jeugdliteratuur en kan goed gebruikt worden bij het houden van en spreek beurt en hevig geïnteresseerde kinderen vanaf zo'n jaar of ne gen kunnen het boek zelf le zen. De prijs bedraagt 29,90. LEO HENNY Beroemde kerstverhalen Of uitgeverij Van Goor heeft helderziende gaven óf de com mercie speelt een (te) belang rijke rol. Want de titel van het boek „Beroemde kerstverha len" is misleidend. Hoe kun je namelijk van „beroemde" ver halen spreken als vijf van de elf voor het eerst gepubliceerd worden? Waarmee natuurlijk niets is miszegd over de kwaliteit van die nieuwe verhalen of over de mogelijkheid dat die verha len inderdaad beroemd wor den. De auteurs zijn er in ieder geval goed genoeg voor: Thea Beckmann, Godfried Bomans, de Binnenhof-journalist Frits Bromberg, Tonke Dragt, Olaf J. de Landell. K. Norel, Aaret Romijn, An Rugers van der Loeff-Basena, Simone Schell, Jan Terlouw en Felix Tim mermans. De verhalen zijn bedoeld voor kinderen van acht tot veertien jaar en dragen deels de ken merken van het „geseculari seerde kerstfeest" van onze tijd. Beroemde Kerstverhalen is uitgeveven bij Van Goor en kost 25,-. Een deel van de artiesten die zijn medewerking verleende aan In de forse stapel kerst-el pees, die ook dit jaar weer het levenslicht zag, was een van de platen die opviel ,,In Verwondering Kerst". Niet omdat het kwalitatief zo'n uitzonderlijk elpee is, maar eerder omdat de inhoud en samenstelling niet direct voor de hand liggen. Aan „In Verwondering Kerst" ver leent namelijk een groot aan tal Nederlandse artiesten zijn medewerking. Bovendien is het een plaat, die traditionele kerstliedjes laat horen in een Nederlandstalige gospelbe werking. Verantwoordelijk voor het merendeel van deze vertalin gen is Rikkert Zuiderveld, die samen met zijn vrouw Elly ook de produktie voor zijn rekening nam, terwijl Hans Vermeulen en Hans Jansen een aantal traditione le stukken muzikaal bewerk ten. Resultaat is dat ze een wat eigentijdser jasje hebben gekregen. Wie naar de elpee luistert zal tegelijkertijd te leurgesteld en verrast zijn, want hoewel het leeuwedeel middelmatig klinkt staan er drie prachtig bewerkte songs op. De zang die eruit springt is afkomstig van Hans Ver meulen, Humphrey Cambell bik/ar' |Laan(i desti; aters [erhout Kijvend heel evens' daai eend o en Dianne Marchal, t(au var de bijdrage van de negeet aan ge Ginger McArthur iet ret zat( tederends heeft. Hoewe w zijn de beste kerst-elpee van >t ten is „In Verwondering K tv-ma Zijn toch een aardige plaat, positieve zin kan bijdfa al tot de sfeer van de ver kerstboom. HANS „In Verwondering Kerst". Nederlf: lige kerstelpee met o.e Oscar Humphrey Campbell, Di Humphrey Campbell, Dianne ,raap Helen Sheperd, Hans VermeuP Conny Vandenbos. Disky Wat er van de verhalen echt waar is, zal wel altijd ondui delijk blijven maar als er ook maér iets van klopt, dan heeft Franz Joseph Haydn (1732-1809) als componist een verschrikkelijk leven gehad bij zijn vrouw. Wat te denken bijvoorbeeld van het verhaal dat zij parti turen die bij wijze van spre ken nog nat van de inkt wa ren, gebruikte als onderleg gers voor haar pasteien. Of van het voor waar vertelde feit dat Maria Anna Aloysa Apollonia partituren ge bruikte om visresten in te pakken en die vervolgens weg te gooien. Om nog maar te zwijgen over. het verhaal dat ze missen die haar man had gemaakt, verkocht aan de kerk en met het geld de mis voor zichzelf liet lezen... „La beste infernale" (het hel se beest) schijnt Haydn haar in de plastische taal te heb ben genoemd. Zo gaat dat soms. Al die ellende is maar moei lijk af te luisteren uit de wer kelijk heerlijke muziek die Haydn heeft gemaakt. Bij voorbeeld zijn missen die ge lukkig ontsnapt zijn aan zijn vrouw. Het is soms een vera deming om tussen alle zware romantische werken of voor spelbare barokmuziek Haydn te beluisteren. Dankzij de compact-plaat kunnen we opnieuw of voor het eerst genieten van uitste kende uitvoeringen van di verse missen. Bijvoorbeeld van de Missa in honorem Beatissimae Virginis Mariae (Grote Orgelmis) en de Missa Sancti Nicolai. Het gaat om de uitvoering door The Acedemy of An cient Music en The Choir of Christ Church Cathedral, Oxford onder leiding van Si mon Preston. De opnamen zijn al weer tien jaar oud maar blijken nog steeds te kunnen verrassen. Haydn werd in 1766 kapel meester van prins Nikolaus Esterhazy. Aan deze man heeft de muziekwereld veel te danken want hij liet Haydn flink schrijven. Zo moest Haydn ook missen ma ken en de beide genoemde zijn er welluidende voorbeel den van hoe componisten ook in loondienst prachtige muziek kunnen maken. Beide werken hebben een uitdagend opgeruimd karak ter en zijn op onderdelen ontroerend. Haydn neemt mensen direkt voor zich in met zijn in zékere zin een voudige muziek. Niet een voudig in minderwaardige zin (Haydn heeft al te lang in de „vooraf-schaduw" van Mozart gestaan!), maar aan sprekend door de direkte taal. Hij spreekt een laóg van het muzikaal bewustzijn aan die bij veel mensen levend blijkt te zijn. Simon Preston en zijn men sen hebben veel musiceerple- zier, zo blijkt uit de opname. Vooral muziek als deze heeft erg veel baat bij de „uitge dunde" uitvoeringen door de authentiekelingen. Heel be weeglijk, meegaand op dei ning en adem van de muziek wordt gezongen en gespeeld. De solisten (onder wie Judith Nelson) passen perfect bij el kaar. Een cd waarvan de uit gave tien jaar na dato volko men terecht is. Nelson Trevor Pinnock nam voor Archiv een andere mis op, de „Nelson". Waaraan de Missa in angustiis deze bijnaam te danken heeft is niet helemaal duidelijk (wel natuurlijk dat de mis is vernoemd naar Nel son de zeekapitein, maar niet waarom). Niet zo erg eigen lijk, want de muziek klinkt er niet minder aantrekkelijk om. Trevor Pinnock is een ander soortig muzikant dan Simon Preston. Het lijkt er een beet je op dat Preston meer vanuit de menselijke stem (en het zingen) denkt, maar Pinnock is daarom niet slecht. Ook bij de vergelijking van beide di rigenten blijkt hoe betrekke lijk soms de verschillen zijn. De consequentie waarmee een opvatting wordt uitge voerd is niet zelden belang rijker dan de opvatting (die natuurlijk wel in de rede moet liggen) als zodanig. Een heel ander aspect van Haydn zijn diens symfonieeft. Daarover zou een verhaal apart kunnen worden ge schreven maar nu wordt vol staan met een verwijzing leerc zien (t ovei buiten iur. A t gezin zelf aar denkei zijn Franz Joseph Haydn (1732-1809) naar het verschijnen^ elemi twee symfonieeii (De kl >iologis< de paukenslag) door he offelijk kest van de Achtt e elem Eeuw, onder leiding Frans Brüggen (opname rtussen maakt in maart en nove ruimte, van het vorig jaar, re j Concertgebouw en De niging, Nijmegen). Orlando-sound Tegenover de heldere, reef. D en vrolijke benaderinAvikkelc zowel Pinnock als Pji klinkt Brüggen een fx dogmatisch. Net als bi) kpflpl Orlando-kwartet er na loop van tijd een „Orli sound" optrad, dreigt l gen te herkenbaar te wc f| (het zo zorgvuldig arti ren, eigenlijk: het electi rende articuleren, waa een tamelijk dwingend j| ontstaat). De uiterst in| manier van musiceren! Brüggen maakt steeds I indruk, maar de vraaj toch worden gesteld niet een beetje te „BrüJ aans" wordt. Past die nil latende serieuze inteil wel bij de muziek vaii componist die zo veel I (relativering!) in zijn i stopte? De grote waardering vo< uitgekiende muzikaal seren blijft natuurlijk, als die voor de klank va T 1 orkest. En ook recht eind blijft dat bij Br! Wikke|) diens enorme muzik: steeds opnieuw imponee De brede muzikaliteit j Haydn blijkt uit wéér e dere muzikale uiting strijkkwartetten. Het I son String Quartet Present; meer Jaap Schroder) op instrumenten heeft een pact plaat gemaakt met strijkkwartetten (opus opus 103, een niet vol het best werk). Hier klinkt bijna een ar componist, namelijk een die een zeer arbeidzaam Medede zich ontwikkelend muz leven achter zich Haydn is al ruim zestig Opus 77 schrijft; hij Mozart gekend en Beeth en is in Engeland gevSBuren Opus 103 werd uitgegsche se (1806) met de mededeling Haydn er aan had terwijl de krachten hen gaven. Hij kon een voor| staat óp men deel niet meer aa maakte daaroip een eer5 f®enrf'"£ dige fuga op een v PPr n'e als tekst: „Weg is kracht, oud en zwak bei van vori Het kwartet wordt op ee tense wijze uitgevoerd, n dan anders dan bij Bril Bij Schroder en de zijn o HetËui er ondanks die betrok} Vlies, 4 heid van de musici bij werk, ruimte voor de 1 raar om naar de „nJ vvT Bloei zelf" te luisteren, terwj Brüggen de uitvoering e 5 lijk alle aandacht opeist.5 Verbale LÜTSEN KOOISf jfgse'™™ F. Scot Joseph Haydn: Grote orgelmia to cint- Ma' Sancti Nicolai door The Cholr ol P; Church Cathedral. Oxtorf met Tti 5 9 A demy ol Ancient Music onder leldi Brian Ki Simon Preston. L'Oiseau Lyre 421 e.a. Na Joseph Haydn: Nelaon mia en Tt Hollywoi door The English Concert and o.l.v. Trevor Pinnock. Archiv 423r Joseph Haydn: Symfonledn 101 door het Orkest Eeuw, onder loiding Philips -22240-2. Joseph Haydn: Strijkkwartetten (1,2) en opus 103 door het S "Iring Quartet. EMI (Deutsche H 5 undi) 749003-2. Coda: FOTO: PR Mundi) 749003-2. overzicl Nieuws. Weerbei Kunst-Z mag kit Wereldo Docume bevrijdir tijdperk. (1477-1 Frans» met wie relatie t Deze top 5 is samengesteld naar aanleiding van de verkoopcijfers bij de boven staande handelaren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 14