Een bizar en ongerijmd knooppunt van vele lijnen jie „Wit is alleen het papier STEUN ONS WERK CeidaeSoma/nt Yazz blijkt tóch leuk „BEZORGDE OUDERS" GROTE NIEUWE ROMAN VAN GERARD REVE: Kleine woorden boeken van groot formaat i zandvlie kunnen vaak méér dan-velen denken BOEKEN/PLATEN VRIJDAG 16 DECEMBER 1988 PAGINA Boy George nu wel erg saai Boy George heeft geen ge makkelijke periode achter de rug. De man, die altijd en overal zijn anti-drugs standpunten uitdroeg maar zelf een heroïne-verslaafde bleek en vanaf dat moment slachtoffer van de roddel pers werd, wil na het ont binden van Culture Club graag op eigen benen ver der. Wie zijn solo-albums hoort kan gemakkelijk tot de conclusie komen dat de weg, die leidt uit het diepe dal, een bijzonder lange is. Want Boy George mag zijn gezondheidsproblemen dan inmiddels overwonnen heb ben, het heeft er niet de minste schijn van dat dit een gezonde uitwerking heeft gehad op zijn creativi teit Niet alleen gebruikte hij een hit van David Gates, Everything I Own, om als solo-artiest terug te komen aan de top, maar bovenal blijken zijn platen het inspi rerende karakter van Cul ture Club node te missen. Tense Nervous Headache (Virgin 209 253) is de twee de poging van George om de charismatische muziek van Culture Club te doen vergeten. Maar ondanks de oproep in het openingsnum mer Don't Cry is het vooral huilen geblazen. Vervelen de, tamelijk conservatief ge construeerde liedjes zonder kop en zonder staart: hier is een Boy George zonder eni ge overtuiging aan het werk. Met uitzondering van het nog een beetje intrige rende Kipsy slepen alle nummers zich even traag voort. Het is dat mijn recen sie-exemplaar op kant twee een paar opwindende kras sen met bijbehorende, mi nuten durende, tikken be vat, anders zou ik zonder twijfel in slaap gevallen zijn. Het is te begrijpen dat platenmaatschappijen nieuwe arties ten vaak lanceren met een commercieel en vooral dans baar nummer. Wie in de discotheek een ster is, kan im mers rekenen op aardige verkoopcijfers. Het nadeel van deze strategie is wel dat je je aardig kunt vergissen in de werkelijke capaciteiten van een artiest. In positieve èn ne gatieve zin overigens. Neem nou de Engelse zangeres Yazz. Ze terroriseerde kor telings de hitparade met twee Communards-achtige disco- dreunen The Only Way Is Up en Stand Up For Your Love Rights. Maar de blonde dame, die het zusje van Annie Len nox zou kunnen zijn, blijkt op haar debuut-album Wanted (Big Life 3624) tot veel meer in staat. Dansbare melodieën overheersen uiteraard sterk, maar die blijken over het al gemeen minder voorspelbaar dan we na de twee genoemde singles geneigd waren te veronderstellen. Got To Share bijvoorbeeld is een hele vriendelijke love- song, Fine Time is een fijne door reggae-ritmes onder steunde ballad, Wanted On The Floor brengt ons funk en house en in Something Special kiest Yazz voor een opval lend jazzy benadering. Kortom, smaken genoeg. Bovendien is het geruststellend om te weten dat Yazz zeven van de negen titels mee-componeerde en niet uit de school van Stock, Aitken Waterman afkomstig is. Los Lobos terug naar de wortels Los Lobos heeft zich in de loop der jaren een zekere faam verworven als vertol ker van authentieke Tex- Mex-klanken. De integratie van die bijna folkloristische muziek met meer heden daagse ingrediënten deed het vijftal uit de periferie van Los Angeles uitgroeien tot een velzijdige band en graag geziene festival-act. Hun vertolking van La Bamba uit de film over het leven van Richie Valens was artistiek maar vooral commercieel een kroon op hun werk. Dankzij die roem is Los Lo bos nu weer in staat om te rug te keren naar haar wor tels. De vijfde lp/cd La Pis- tola Y El Corazon (London 828 121) is vrijwel uitslui tend gevuld met Mexicaan se traditionals. Hoewel de muziek door het gebruik van authentieke instrumen ten heel oorspronkelijk klinkt, blijkt Los Lobos moeiteloos in staat om de arrangementen zodanig aan te passen, dat ook anno '88 nog een zeer acceptabele sound ontstaat. Met een enorme gedrevenheid weet Los Lobos de gemoedelijke Latijnsamerikaanse klan ken van weleer een eigen tijds karakter te geven. Ge zelligheid kent inderdaad geen tijd. GERT MEIJER Op La Pistola Y El Corazon weet Los Lobos de gemoedelij ke Latijnsamerikaanse klanken van weleer weer een eigen tijds karakter te geven. FOTO: PR Het fantastische en legendari sche debuut van Gerard Reve, „De Avonden" verscheen één enveertig jaar geleden. Deze dagen komt, nadat er vele ja ren geen waarlijk scheppend literair werk van zijn hand verscheen een nieuwe roman van Reve: „Bezorgde ouders". De auteur, nu 65 jaar oud, maakt zich in dit verhaal nog eenmaal sterk. Hij richt zich voor het laatst op, zo lijkt wel, om met al zijn kracht en lite rair meesterschap het defini tieve bewijs van zijn grootheid als schrijver te leveren. Een roman die alle romans overbodig zal maken, of zoiets, kwam. Dat boek, het zou gaan heten „Het boek van het violet en de dood", is er nooit geko men. Misschien is het nu dan geworden tot „Bezorgde ou ders", een op zich heel een voudig. maar tegelijk heel complex boek, dat in zichzelf een groot aantal problemen dooreenvlecht, maar dat ook in het oeuvre van Reve een knooppunt lijkt van vele bi zarre lijnen in zijn schrijver- 41 jaar later Hoofdpersoon van „Bezorgde ouders" is de homosexuele, ka tholieke, alkoholische in zich zelf pratende dichter Hugo Treger. Zijn naam lijkt het midden te houden tussen die van Reve en de hoofdpersoon van zijn grote succes van 41 jaar geleden, Egters. Treger is dus ook 41 jaar oud, het kan niet missen. Het verhaal van „Bezorgde ouders" speelt zich niet af op de tien laatste dagen van het jaar, zoals bekend is van „De Avonden", maar op de derde dag voor Kerst, er gens in de jaren zeventig. We zijn nog steeds in Amsterdam, waar de held van het verhaal nog woont, niet meer bij zijn ouders in het Betondorp, zoals in 1947, maar schuin tegen over de ingang van Artis, waar Reve zelf vele jaren zijn adres had. Daar woont Treger Gerard Reve richt zich met „Bezorge Ouders"voor het laatst op. zo lijkt wel, om met al zijn kracht en literair meesterschap het definitieve bewijs van zijn grootheid als schrijver te leveren. FOTO: DIJKSTRA met zijn vriend, de achttien jaar jongere student, die hij de koosnaam Eenhoorn geeft. De vergelijking met „De avon den" is onontkoombaar en tra gisch. In „Bezorgde ouders" gebeurt eigenlijk weer hele maal niets: Treger gaat bood schappen doen, ziet een veer tien- of vijftienjarige jongen op straat, keert naar huis terug, brengt de nacht door in een toestand van half waken, half hallucineren, sex, drank, reli gie, racistisch gepraat, alles is oeverloos en mateloos in dit uiterst bizarre boek, waar de Reve-lezer nogal wat over tg denken kan krijgen! Want je leest dit boek niet als een op zichzelfstaand geheel: je komt er niet onderuit het verloop van Reve's schrijversschap mede in ogenschouw te ne men. De sterke autobiografi sche kant van dit verhaal no digt je daar natuurlijk toe uit. En dan komt de konstatering dat Reve's carrière voor de Reve-lezer een grote handicap is, om de waarheid van dit boek in te schatten. Leegte gaf hij het een aantal dagen geleden eerlijk toe: „De avon den" was zo'n succes dat hij daar als jong schrijver jaren lang door geremd werd. Toen hij weer een succes-schrijver werd, kwam dat door zijn sti listisch en qua genre knappe „zelfonthullingsboeken": „Óp weg naar het Einde" en „Na der tot u", waarin hij het taboe van de homosexualiteit, de drank, de wanhoop en de reli gie tot een complex Reviaans wereldbeeld aaneen knoopte. Hij was o.a. sterk door de ta boes die hij neerhaalde (vooral op sex-gebied) en de wijze waarop hij dat deed. Maar toen dat werk eenmaal gedaan was, bleek er weer een leegte, net als na het succes van „De avonden". Voor de tweede maal in het schrijver sleven van Reve had hij door zijn succes het niets bereikt, hij kon zijn eigen succes niet herhalen. Zijn briefwisseling met deze of gene werd nog te- grabbel gegooid, maar de laat ste romans, „Wolf" en „De stille vriend" waren misluk kingen. Nu lees ik in eerste instantie met al die kennis in „Bezorgde ouders" en dan staat mij veel tegen. Weer die Reve-afsplit- sing als hoofdpersoon. Vriend met de naam Eenhoorn, en alle details vol sexuele beteke nis die aan zijn naam en zijn persoon verbonden zijn en die de lezer niet worden onthou den. Weer al dat racisme, al dat rancuneuze gepraat. We weten dat allemaal welk, constateren we. En dan wen den we ons maar weer tot iets anders. Want Reve is nu echt, definitief voorbij, verzuchten we, zoals steeds weer bij Re ve's publikaties. In dit geval slaan we dan iets van groot be lang over, dunkt mij. Natuur lijk is het moeilijk een boek van een bekend schrijver te lezen, zonder er bij in beschou wing te nemen hoe het alle maal zo gegroeid is. Als- je dat in het geval van „Bezorgde ouders" niet zou doen, als je onbevooroordeeld als lezer aan de gang zou gaan met dit boek, zonder dat je „Lieve jóngens" en dat soort onzin had gelezen, zonder „Wolf" te kennen, dan was er misschien wat anders gebeurd. Dan zou je het waarschijnlijk een raadselachtig en wonder lijk mooi boek vinden. Nachtmerrie Zo is het mij vergaan met „Be zorgde ouders". Langzamer hand ontstond het gevoel dat hier een werkelijk heel deca dent levensbeeld en een groot gevoel van verscheurdheid ge stalte krijgt. Het is een bizar boek, volkomen uit het onge rijmde, van iemand die werke lijkheid en fictie niet meer kan of wil scheiden, van een hevig levend, denkend fanta- sêrënd en kwetsbaar mens, wiens gedachten verschuiven en heen en weer springen om geen ogenblik tot rust te ko men. Een nachtmerrie of hal lucinatie van driehonderd pa gina's, een boek waar wonder baarlijk veel in gebeurt in de gestoorde waarneming van de werkelijkheid. Zo is het leven van „Bezorgde ouders" een wonderlijke, verwarrende en zeker geen positieve ervaring. Verwarrend omdat je hoe dan ook Reve's vroegere werk blijft beschouwen bij dit boek. Niet altijd positief omdat er een heleboel herhaling uit „De avonden" op onbeschaamde wijze een rol speelt. Tegelijk is „Bezorgde ouders" een spannend boek, vooral voor wie zich niet laat mislei den door zijn kennis van za ken omtrent Reve. De grote auteur lijkt in hem weer te zijn opgestaan, al herkennen we heel veel, ook van zijn da gelijkse gemakken en onge makken, van zijn mislukkin gen en vooroordelen en van zijn literaire waarden en on waarden. JAN VERSTAPPEN Gerard Reve: „Bezorgde ou ders" Uitgave Veen. Prijs ƒ29,50 of ƒ49,50 (gebonden). Het grafische werk en de lite ratuur van Gtlnter Grass (1927) vertonen een Siamese samenhang. Afhankelijk van wat als eerste ontstaat, bor duurt de Duitse kunstenaar in tekeningen voort op romans of andersom. Grass maakt zelfs geen wezenlijk onderscheid tussen de beide kunstuitingen. Ze liggen in eikaars verlengde, schrijft hij in een inleiding tot zijn grafisch werk, samenge bracht in het boek „In Kupfer, auf Stein": „Zowel in woord als in beeld zijn het de grijsto nen die onze realiteit kleuren, nuanceren, vertroebelen, ver helderen. Wit is alleen het pa pier. Dat moet tot leven wor den gebracht met vlakken, met harde of brokkelige con touren, of in bezit genomen door woorden die waarheid vertellen, altijd weer nieuw, telkens weer anders. Een schrijvende tekenaar is ie mand die niet van inkt veran dert". In zijn meest recente roman „De rattin", een verhaal over de vernietiging van de mens, klonteren de motieven en the ma's uit het grafische en lite raire werk van Gtlnter Grass samen tot een bizar sprookjes achtig geheel. In meerdere opzichten is „De rattin" een eindtijd-roman. Niet alleen staat het einde van de mens centraal, maar het boek vormt ook de afsluiting en synthese van Gtlnter Grass' grote geëngageerde romans. Zo duikt bijvoorbeeld in dit complexe verhaal Oskar Maze- rath weer op, de dwerg uit „De blikken trommel" (1959). Óntslagen uit de psychiatri sche kliniek, waarin hij vrij willig verbleef aan het einde van „De blikken trommel", heeft Oskar, bijna zestig in middels, een lucratief bedrijf in futuristische video-films op gebouwd. „Ultimosch" Het verhaal van „De rattin" ontwikkelt zich op meerdere niveaus. Centraal staat een schrijver, Gtlnter Grass zelf, die als kerstcadeau een rat krijgt. Langzamerhand dringt het dier binnen in zijn dromen In „De rattin" staat het einde van de mens centraal. En het boek vormt ook de afsluiting en synthe se van Günter Grass' grote geëngageerde romans. en begint te vertellen over de aarde nadat de mensheid zich zelf vernietigd heeft door een nucleaire oorlog. De rattin kijkt spottend terug op het einde van het „superieure" mensenras: „Zij hebben elkaar afgeslacht en neergemaaid, uitgehongerd, verdelgd. In hun brein lag de kiem van dat alles. En omdat de mens zijn ondergang zelf heeft bedacht, dan volgens plan heeft vol trokken, bestaat de humane soort niet meer. Misschien wil den de mensen elkaar alleen maar bewijzen dat zij niet al leen denkbeeldig tot het uiter ste durven gaan. Toegegeven: Een geslaagd bewijs! Het kan echter ook zo zijn dat de hu- manen die andere eigenschap, die waarover wij ratten al van oudsher beschikken, de wil om te overleven, hebben laten verkommeren. Jullie mis ten de angst, zei de rattin". Maar ondanks de spot, missen de ratten de mens, voor wie zij na de „big bang" een soort godsdienstige verering zijn gaan koesteren. De schrijver is de enige men selijke overlevende, omdat hij ten tijde van de ramp in een ruimte-capsule om de aarde cirkelt. In eerste instantie blij ven alleen de ratten over op aarde, maar er ontstaat een nieuwe levensvorm. Vlak voor de „Ultimosch" zijn enkele wetenschappers erin geslaagd door genetische manipulatie een ratmens te creëren, een ras dat overleeft dankzij haar „rattekale" eigenschappen. Tussen deze nieuwkomers en de ratten heerst een soort vreedzame coëxistentie. De ratten laten zich welgevallen dat de intelligente „Watson- cricks" hen overheersen, maar wanneer zij de rat als voedsel gaan gebruiken, worden „Wat- soncricks" genadeloos uitge roeid. De aarde behoort weer aan de rat. Catastrofaal Naast de vertellende rattin spelen zich in het hoofd van de schrijver meerdere verha len af: de teruggekeerde Oskar Mazerath geeft hem opdracht om research te doen voor een film over de kunstenaar Mals- kat, die in de jarén '50, de ja ren van het grote Duitse be drog, gotische schilderingen in kerken vervalste; maar Grass werkt liever aan een film over de ondergang van het bos en de sprookjes; intussen zet hij vijf kiftende vrouwen op een boot, „De nieuwe Ilsebil", en laat hen - onder het mom van een kwallentel-expeditie - zoe ken naar een verzonken vrou wenrijk in de Baltische zee, dat Vineta heet. Maar het geraamte van de ro man blijft de vertellende rat tin, alle woorden voegen zich naar haar droomverhaal. De schrijver moet langzaam maar zeker zijn werk uit handen ge ven; eerst heftig protesterend, tegen de rattin roepend dat de mensheid nog steeds bestaat en dat zij, de rattin, slechts een droombeeld van hem is. Maar geleidelijk bloedt zijn strijd baarheid dood en neemt de droom de plaats in van de werkelijkheid. De schrijver begint zich af te vragen of hij van de rattin droomt of de rat tin van hem. Het antwoord is catastrofaal: „Wij bestaan niet meer, worden quasi levend al leen maar gedroomd door de enigen die echt zijn: de ratten, die onze soort, die vroeger eens bestond, steeds opnieuw bedenken, opdat de mens als idee voor de rat niet verloren Vaag grensgebied Gtlnter Grass maakt goed ge bruik van dat vage grensge bied tussen droom en werke lijkheid: de schrijver manipu leert het verhaal met fantasti sche, sprookjesachtige metafo ren. Hij combineert de meest onwaarschijnlijke verhaalele menten tot een organische eenheid, waarin absolute ab surditeiten - als een vrouw die een kind baart van een rat - een logisch karakter krijgen. De innige verhouding tussen literatuur en beeldende kunst hebben een grote invloed ge had op Grass' manier van wer ken, die hij vergelijkt met de werkwijze van een beeldhou wer. „Lange tijd voor een stuk steen staan, ernaar kijken, langzaam afbakenen, bewer ken, het ruwe oppervlak be houden om de fouten te kun nen zien, ruw houden tot het einde, niet te vlug beginnen met polijsten en onophoudelijk het geheel in het oog houden". „De rattin" is wat dat betreft zowel roman-technisch als in houdelijk een hoogtepunt ge worden; Günter Grass heeft uit de veelheid van zijn weer barstig materiaal een roman van monumentale grootsheid gehouwen. JOOST GALEMA Günter Grass: „De rattin". Uitgeverij Meulenhoff, A'dam. Prijs ƒ39,50. Günter Grass: „In Kupfer, auf Stein". Geïmporteerd door Meulenhoff. Prijs ƒ69,50. Goede wijn behoeft geen krans. Van Dale Lexicogra fie brengt na de uitgave van de grote woordenboeken Ne derlands en de drie moderne talen verkleinde uitgaven van deze woordenboeken uit. De uitgever hoopt daarmee vooral leerlingen in het (middelbaar) onderwijs te ge rieven, voor wie de grote uit gaven te kostbaar en te uit voerig zijn. Na de delen Frans-Nederlands en Neder lands-Frans zijn nu de twee Duitse pendanten uitgeko men. In het voorjaar volgen dan nog Engels-Nederlands en Nederlands-Engels. Het is hier al eerder betoogd, door concept, research en te amwerk onderscheiden de woordenboeken van Van Dale zich aanzienlijk van an dere woordenboeken die vaak nog steeds het produkt zijn van avondwerk dat door één man in de late uurtjes wordt verricht. Wat geldt voor de grote woordenboeken, gaat ook op voor de nu gepresenteerde kleinere uitgaven. Toch be vatten deze niet simpelweg een geslecteerde uitdraai van de gegevens van hun grotere broers. Ze zijn onder leiding van een nieuwe hoofdredac tie geactualiseerd voor zover zich nieuwe woorden hebben aangediend. Bovendien zijn de betekenisomschrijvingen - de grote kracht van deze woordenboeken - soms her schreven, mede omdat het aantal te geven betekenissen moest worden beperkt. Ze zijn nu bij uitstek geschikt gemaakt voor de jonge, niet- gespecialiseerde gebruiker. Gezien de schat aan gedegen informatie die deze woorden boeken bieden zijn ze hun prijs ten volle waard. PAUL VAN VELTHOVEN Handwoordenboek Duits- Nederlands en Nederlands- Duits. Redactie prof. dr. F. Stoks. Uitgave Van Dale Lexicografie, Utrecht. Prijs 39,75 per deel. bioscopen Voor een uitgebreide da, ook voor de komei dagen, raadplege nLTnTSJ „UIT", de gratis wekelijlpTV1; bijlage van deze krant. ^BC .Shell n de lang ALPHEN AAN DEN RIJN Euferamm CINEMA I (Van Boetzelaerstraafars op tel. 01720-20800): Moonwalkerljtcard 18.45, 21.15. za. wo. ook 13.45.|je gtur ook 13.45, 16.15. Speurneuzen za. zo. wo. 14.00. EUROCINE'1; II: Moonwalker (al); 18.45, 21Poston' za. wo. ook 13.45. zo. ook I3teraars 16.15. EUROCINEMA III: Whoöe Sta med Roger Rabbit (al); 18f0rcen 21.00. za. wo. ook 13.30. zo. 13.30, 16.00. EUROCINEMA Coming to America (al); 18).bnell 21.30. za. wo. ook 13.45. zo. jrdvoe: 13.45, 16.15. p van LEIDEN LUXOR (Stationsweg^^ tel. 071-121239): Moonwal (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. 14 LIDO en STUDIO (Steenstraatl tel. 124130): Willow (al); 141/ 18.45, 21.15. Die hard (16); 141 1 18.45. Frantic (12); 21.15. Sptf loos (12); Who framed Roger Ri (al); za. zo. wo. 14.30. TRIAfi (Breestraat 31. tel. 123875): De| draaglijke lichtheid staan (al); 20,00. za. zo. ook 14l~ REX (Haarlemmerstraat 52, j 071-125414): Sounds of sex (f 14.30, 19.00, 21.15. mr KATWIJK CITY THEATER I (BTjm jj' straat 30, tel. 01718-74075): Ho£__i_ on Carroll street (12); do. t/mf wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. ^VEP 19.00, 21.15. CITY THEATER. mrc Bedroom window (12); 191, 21.15. do. vr. zo. ook 14.45. Alakl-Ser en zijn wonderlamp (al); za. Lf v VOORSCHOTEN GREENV^n Op (tel. 01717-4354): Salsa (al); do. iaseer zo. 19.00. za. zo. wo. 15.45. Gi. morning Vietnam (al); do. t/mFI1K 19.00. ma. t/m wo. 20.15. za. rd get wo. 15.45. Iron weed (16); do. Ib-rinn zo 20.45. IRiixig KINDERVOORSTELLINGEN lïliniC Jungle book; za. zo. wo. 14.00. He ge princess' bride; za. zo. wo. 14.(f| WASSENAAR ASTRA (tel. 0171K 11 13.269): Biloxi blues (al); vr. es". wo. 20.00. pp_ KINDERVOORSTELLINGEN ^es, C Bambi; za. zo. wo. 14.00. jia ze£ itien (ADVERTENTIE) lies t< gien v ïd uit liinick boel Jlieme de An scha Ben fyst d€ in de t in d< i Derel I die lindeli; fcn, w (eld d< |fecte eerd fenutr (evert 2 (4) Wim de Bie Schoftentuig Cazemier Boeken- Tijdschriften Kopermolen 10, 2317 PB Leiden Tel. 071-22.00.22 J. Ginsberg b\ Breestraat 127-129 Boek- en kantoorboekhant Veenerick Noordeinde 33 2371 CM Roelofarendsvee Tel. 01713-16033. KODREMAN STOl Nieuwe Rijn 9 Leiden - 071-12.21.44 Voor al uw boeken en CD' DEKKER Mark seel. Blikvi Tik"* All.23 Prikb Prese Klim life-st tie; E van C Juke Uitze Mede overi Nieui Weer Kunt Burei sche Dash, e.a. Scott Max om a men. Fancl teert mag word' antwoordnr. 201 3800 VB Amersfoort Tel.:033-63 52 14 i giro 625.000 tle?P Nieui Verh; llge s F. Sc hobb her L Colln te mi word door >■00.10 IT2 Mort i Babc brief

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 18