Willem Wilmink promoveert
op werk Hendrik de Vries
Weinig eerste prijzen
niet het belangrijkste
„WANDELING DIE NOOIT OPHOUDT'
Directeur Christie's
verdacht van zwendel
Handtekeningenactie tegen korten kunstsubsidie
Grafveld
uit stenei
tijdperk
KUNST
CcidócSouoant
DINSDAG 13 DECEMBER 1988 PAGINA ^Dft
Pulpblad betaalt Elton John
schikking van miljoen pond
LONDEN Het pulpblad The Sun betaalt de popster
Elton John een miljoen pond (bijna 3,5 miljoen gulden)
om aan een proces wegens smaad te ontkomen. De Sun
bracht het nieuws van de schikking gisteren zelf onder
de kop op de voorpagina: „Sorry Elton." Het blad zegt
dat de schadevergoeding de grootste is die ooit in dit
soort gevallen is uitgekeerd. De civiele procedure die hij
had aangespannen zou gisteren beginnen. „Wij zijn ver
rukt dat de Sun en Elton weer vrienden zijn en het spijt
ons dat wij zijn belogen door een tiener die in een fanta
siewereld leefde," aldus het blad. In het blad waren „bij
zonderheden" verschenen over Elton Johns homosexue-
le relaties, compleet met naaktfoto's. De schikking be
treft ook aantijgingen dat John zich schuldig zou hebben
gemaakt aan dierenmishandeling. Vorige maand betaal
de de Sun aan koningin Elizabeth 100.000 pond in een
schikking die verband hield met het publiceren van een
foto van de koninklijke familie zonder dat daarvoor toe
stemming was gegeven.
Hoffman
Dustin Hoffman
met zijn vrouw bij
aankomst bij de
première van
„Rain Man" de
nieuwe film waarin
de gelauwerde ac
teur een hoofdrol
speelt. De film
ging gisteren In
New York in pre
mière. Naast Hoff
man is er een
hoofdrol wegge
legd voor Tom
Cruise, die overi
gens de première
voorbij liet gaan.
FOTO: AP
Roel Mulder
directeur
van VSCD
AMSTERDAM Roel
Mulder (36) is per 15 fe
bruari benoemd tot di
recteur van de Vereni
ging van Schouwburg
en Concertgebouwdi
recties in Nederland
(VSCD). Hij volgt drs.
G. Tinholt op die per 1
januari de VSCD ver
laat. Mulder is beleids
medewerker bij de af
deling culturele zaken
in Amersfoort. Voor
dien was hij werkzaam
bij de Amsterdamse
Kunstraad.
Saxofonist
Charlie Rouse
overleden
WASHINGTON De te
norsaxofonist Charlie Rou
se die in de big bands van
Dizzie Gillespie, Duke El
lington en in het kwartet
van Thelonius Monk heeft
gespeeld, is op 30 novem
ber aan longkanker over
leden, zo is vandaag be
kend gemaakt. Rouse, die
64 jaar werd, kreeg vooral
bekendheid sinds 1959,
toen hij tot het kwartet
van Monk toetrad. In 1979
vormde hij zijn eigen
groep Sphere.
Kluwerprijs voor
K. van der Toorn
DEVENTER De Kluwerprijs voor dit
jaar is toegekend aan prof.dr. K. van der
Toorn uit Amsterdam. Hij doceert aan de
rijksuniversiteit in Utrecht de geschiedenis
der antieke godsdiensten. Hij krijgt de prijs,
groot 7500 gulden, voor zijn boeken „Sin
and Sanction in Israel en Mesopotamia" en
„Van haar wieg tot haar graf". De prijs
wordt 21 december in het Rijksmuseum Het
Catharijneconvent in Utrecht uitgereikt. De
prijs wordt sinds 1964 jaarlijks toegekend
voor publikatie(s) op een bepaald vakgebied.
Criterium is onder meer dat dit vakgebied
toegankelijk moet worden gemaakt voor
een ruimere kring dan alleen die van vak
genoten. Voor dit jaar was theologie als ge
bied aangewezen.
DEN HAAG Op het
proefschrift „Het verra
derlijke kind", volgens de
promovendus „een wan
deling door het werk van
de dichter Hendrik de
Vries" promoveert don
derdag Willem Wilmink
(1936) aan de Katholieke
Universiteit Brabant. Zijn
promotoren zijn prof. dr.
Hugo Verdaasdonk en
prof. Kees Fens die geen
moeite hadden met de
kritiek die op het proef
schrift aanvankelijk is ge
leverd, dat er zo weinig
theorie in zit. Maar ze za
ten er ook niet mee, dat
Wilmink voortdurend
voor kinderen schrijft. In
tegendeel.
Wilmink: „Tja, ze hadden na
tuurlijk wel een beetje gelijk
met hun kritiek en ik stelde al
voor er een en ander bij te
schrijven en wat te verande
ren. Maar toen rjepen anderen
weer dat ik het vooral moest
laten zoals het was, omdat an
ders het eigene er misschien
uit zou verdwijnen. En dat is
natuurlijk ook wel zo, het is
een erg persoonlijk, eigenlijk
egocentrisch boek geworden".
Met alle verontschuldigingen,
maar Wilmink staat er wel he
lemaal achter. De toekomstige
doctor weet immers precies
waar hij het over heeft, met
name over de poëzie van De
Vries en de stem van kinderen
die daarin doorklinkt.
„Toen ik twaalf was, werd ik
getroffen door de Toovertuin-
reeks van Hendrik de Vries en
sindsdien heb ik zijn werk
grondig bestudeerd en is mijn
respect alleen maar gegroeid.
Het is eigenlijk onvoorstel
baar, dat hij nog zo weinig er
kenning ondervindt".'
Kennis
Wilmink vindt dat er wel
meer schort aan de kennis van
het Nederlands en de vader
landse letterkunde. Hij bepleit
een stevige grammaticale on
dergrond voor scholieren en
hij zou het toejuichen als op
alle scholen verplicht werd ge
steld dat kinderen kennis
werd bijgebracht van de hoog
tepunten van de Nederlandse
letterkunde. De auteur ont
wikkelde ook de stelling: On
derwijs is autoritair of elitair,
een derde weg bestaat niet.
Hiervoor wees hij op zijn erva
ring, dat hoe meer het onder
wijs de kinderen hun gang laat
gaan, hoe groter de invloed is
van sociale omstandigheden.
Hij noemde hierbij de vaders
en moeders die in staat zijn
hun kinderen te helpen met
opstellen, scripties en boeken
lijsten.
In zijn proefschrift en zijn
„wandeling door De Vries'
werk die nooit ophoudt", zoals
Wilmink zegt, probeert de pro
movendus te laten zien dat er
wat betreft vorm vaak geen
verschil bestaat tussen „hoge"
en „lage" literatuur, tussen
sonnetten en smartlappen,
hymnen en populaire liedjes.
Ook toont hij aan hoe Hendrik
de Vries put uit de spreektaal
die mensen in het dagelijks
verkeer gebruiken.
Kindertijd
Wilmink doet nog veel meer.
Hij legt zijn bevinding bloot,
dat de ervaringen die in de
kindertijd zijn opgedaan, ook
op latere leeftijd van hoge in
vloed kunnen zijn en dat „het
kind zijn", dat min of meer in
ieder mens zit, op spontane
momenten naar boven kan ko
men. Wellicht verrassend,
voor Wilmink eerder „verra
derlijk" en dat verwerkte hij
in de titel van zijn proef
schrift.
Bovendien grijpt Wilmink
elke gelegenheid aan kloven
en ivoren torens te slechten
die hij tegenkomt. Hij is de
dichter/schrijver die genoeg
heeft aan gewoon-doen, zon
der te vervallen in „al gek gt
noeg", maar omdat ook met
gewoon doen alle denkbare
toppen zijn te bereiken.
Wat Wilmink zelf doet, hoe hij
zich blauw schrijft aan teksten
voor kinderprogramma's, aan
zijn drie-delige cursus dichten,
hoe hij als wetenschappelijk
medewerker ontslag nam en
in het vermaak terecht kwam,
in zijn proefschrift weinig van
dat alles. Het gaat over het
werk van Hendrik de Vries,
voor Wilmink een ongekend
progressief dichter bij wie veel
mislukte, dat wel. Maar De
Vries zelf voegt eraan toe, dat
in de Toovertuin-reeks toch
bijna alles goed is.
Persoonlijk
In zijn proefschrift „Het ver
raderlijke kind", uitgegeven
door Bert Bakker, gaat Wil
mink heel diep en ook heel
Willem Wilmink: „Er is geen verschil tussen sonnetten en smart
lappen, hymnen en populaire liedjes".
FOTO: ANP
persoonlijk in op de gedichten
van De Vries, zowel technisch
en gevoelsmatig, waarbij hij
zijn bewondering voor De
Vries tot uitdrukking brengt,
die hij ook weet te verklaren.
Die verklaring vindt Wilmink
niet alleen nuttig, maar ook
nodig, gezien zijn aantekening:
„Wie meent dat poëzie alleen
maar genoten kan worden en
dat elk denkwerk er schade
aan doet, is als iemand die ver
liefd wordt p het eerste gezicht
en zich niet verder in zijn lief
de verdiept. Deed hij dat wel,
dan zou zijn genegenheid
groeien of overgaan en zo is
het ook met gedichten". Wil
mink is dit jaar bekroond met
de Theo Thijsssenprijs, de
voormalige staatsprijs voor li
teratuur.
FRITS BROMBERG
Derde nationaal concours jong muziektalent
99
Derde nationaal vw..wu.<>
Stichting Jong Muziektalent Neder
land afgesloten met een concert
door het Atheneum Orkest onder
leiding van Qui van Woerdekom. Ko
ninklijk Conservatorium, Den Haag.
DEN HAAG Het derde na
tionaal concours van de Stich
ting Jong Muziektalent Neder
land voor piano, fluit, hoorn,
trompet en trombone is afge
sloten met een minimum aan
eerste prijzen.
„Hoe gek het ook klinkt", zegt
Christian Timm, de voorzitter
van de stichting en drie jaar
geleden de initiatiefnemer, „Ik
ben daar gelukkig mee. Het
toekennen van eerste prijzen
impliceert dat wij ons kunnen
meten met het buitenland en
op een enkele uitzondering na
is dat zeker nog niet het geval.
Deze concoursen moeten pro
fessioneler worden en daarom
zijn we ook zo gelukkig met
het feit dat vanaf volgend jaar
in samenwerking met de mu
ziekscholen interprovinciale
concoursen zullen worden ge
houden. Dat garandeert een
bredere opzet".
Aan het derde concours werd
deelgenomen door 42 candida-
ten in de categorie A (10 t/m
15 jaar) en B (15 t/m 20 jaar).
De vraag is of zij stuk voor
stuk talenten genoemd kun
nen worden. Timm: „Niemand
zal mij ooit een muziekstudent
een „talent" horen noemen.
Want wat is een talent? Beter
is te spreken van de categorie
meer-begaafden. Maar de
praktijk heeft ons geleerd bij
zonder voorzichtig te zijn, deze
jonge mensen zijn in een ont
wikkelingsfase en er zijn zo
veel aspecten die een rol spe
len. Zelfs al is er sprake van
een werkelijk talent, wat dan
nog? Je moet rekening houden
met het karakter, met het mi
lieu en de gezinsopvang, met
de pedagogen. Eén ding staat
voor ons vast, wij willen nooit
zover gaan als in sommige
Oosteuropese landen waar het
muzikale kind ten koste van
alles wordt opgekweekt. Ik
heb met eigen ogen gezien dat
van die kinderen niets over
blijft. Andere Oosteuropese
landen kunnen ons wel tot
voorbeeld dienen en daarom
ook is de internationale uitwis
seling van groot belang".
Het is duidelijk dat Christian
Timm in de afgelopen drie
jaar heeft leren relativeren,
het echte talent kan geteld
worden op de vingers van één
hand. Voorzichtig noemt hij
dan ook fluitist Ermo Paul
Hartsuijker, die in september
in Zürich de tweede prijs won
en celliste Quirine Viersen die
in binnen- en buitenland op
zien baarde.
Teleurgesteld toont Christian
Timm zich over het aantal in
schrijvingen in de categorie
trompet. „Ik had kunnen se
lecteren voor
Londen in 1990 en waarom de
inschrijving beperkt is geble
ven tot drie is mij dan ook een
raadsel". Die drie vielen niet
in de prijzen.
Bij de categorie trombone drie
derde prijzen, bij de categorie
fluit twee derde prijzen in de
groep A en in de groep B
vier(!) tweede prijzen. Bij de
hoorns alleen een eerste prijs
in de groep B voor Ward Ass-
man en bij de categorie piano
groep B de eeste prijs voor
Sjoerd Kloppenburg, één
tweede prijs en twee derde
prijzen en in de groep A de
eerste prijs voor Niek van
Oosterum, geen tweede prijs
en twee derde prijzen.
In totaal 42 deelnemers die 21
prijzen verdelen. Dat geeft op
zichzelf te denken, een verde
ling meer gedacht vanuit de
sponsor (de Nutsspaarbank)
dan vanuit het belang van dit
Het derde concours werd afge
sloten met een concert door
het Atheneum Kamerorkest
onder leiding van Qui van
Woerdekom met werken van
Janacek, Vivaldi, Stamic en
Dvorak. Veel verder dan braaf
en correct de noten spelen
kwam het orkest niet, de saai
heid werd doorbroken door
het optreden van twee Tsjechi
sche internationale prijswin
naars, de hoboïste Jana Broz-
kova en klarinettist Zdenek
Zavicék.
ADRIAAN HAGER
Poussin
„Olympos en Marsyas" van de Franse schilder/tekenaar Nicolas
Poussin (1594-1665). is gisteren op een veiling in Parijs voor 2,4
miljoen gulden verkocht. Het werd in 1968 aangekocht door het
Louvre voor nog geen duizend gulden. De verkopers wonnen ver
volgens een juridische strijd om het waardevolle werk weer terug
te krijgen. De opbrengst nu is vermoedelijk meer naar hun tevre
denheid.
FOTQ: AP
Prijs voor Citroen
Edelsmeed-deskundige Karei Citroen kreeg gisteren van de Ko
ninklijke Nederlandse Academie voor Wetenschappen de Johan
de la Courtprijs. De prijs, groot 25.000 gulden, is bestemd voor
mensen die op hun vakgebied een uitzonderlijke kennis ten toon
spreiden. Citroen heeft over zijn werk diverse wetenschappelijke
publicaties het licht doen zien.
Na geknoei met taxaties
DEN HAAG Een
mede-oprichter van het
veilinghuis Christie's in
Amsterdam, de 52-jarige
drs. B. wordt verdacht
van medeplichtigheid in
een omvangrijke zwendel
met taxatierapporten voor
schilderijen. Een van de
schilderijen heeft B. ten
onrechte aan Paulus Pot
ter toegeschreven en
daarmee het werk opge
waardeerd naar ruim een
half miljoen. Drs. B. is op
staande voet ontslagen,
drie overige verdachten
van wie twee uit Voor
burg en een uit Veenen-
daal zitten nog in voorar
rest.
Directeur H. Nijstad van
Christie's betreurt om ver
scheidene redenen de be
trokkenheid van drs. B. met
de rapportenzwendel: „Hoe
wel hij is ontslagen, willen
wij het B. niet moeilijker ma
ken dan hij het natuurlijk al
heeft, nadat hij vijftien jaar
als mede-oprichter goed
heeft gewerkt. Bovendien
denken wij dat hij niet als
hoofdverdachte kan worden
aangemerkt. We vermoeden
dat een aantal mensen op
een slim plan' is gekomen en
zij iemand met zeker gezag
en naam nodig hadden, die
bovendien over het briefpa
pier kon beschikken van een
goedbekend staand veiling
huis als Christie's nu een
maal is".
Nijstad distantieert zich ver
der geheel van de zwendel.
„Drs. B. was een employé
met wie we verder niets
meer te maken hebben. En
als zo iemand zo dom is aan
een zwendelzaak mee te
werken, dan kun je daar ver
draaid weinig aan doen.
Maar het is natuurlijk wel
een geweldige smet op het
blazoen van Christie's. En
we vragen ons ook af welke
motieven B. had; die zijn
voor ons nog steeds niet dui
delijk".
Drs. B. had had een grote re
putatie in de Nederlandse
kunstwereld en had als
hoofd buitendienst vrij
toegang tot foto's van schil
derijen en briefpapier, waar
door hij naar willekeur taxa
tierapporten kon afgeven
voor schilderijen waarvan er
één vrijwel zeker niet echt
is; een ander schilderij is ge
stolen. Drs. B. is eind oktober
gearresteerd en vier dagen
vastgehouden, de overige
drie zitten nog vast.
AMSTERDAM Om
verdere korting van de
individuele subsidies voor
de Nederlandse kunst te
voorkomen is de Commis
sie Individuele Subsidies
voor de Nederlandse
kunst een handtekenin
genactie gestart. De actie
moet de Tweede Kamer
en de minister van cul
tuur duidelijk maken dat
een korting van twintig
procent op de individuele
subsidies onaanvaardbaar
Voor 1989 dreigt die korting
op de subsidies voor beeldende
kunstenaars, vormgevers en
architecten. Bij de behandeling
van de kunstenbegroting eind
vorige maand in de Tweede
Kamer zijn er twee moties in
gediend over een verhoging
van een andere subsidie
stroom, de beroepskostenver
goeding aan beeldende kunste
naars. Eén van die moties zal
volgens de
schijnlijk worden aangeno
men. Deze houdt een verho
ging in van de beroepskosten
vergoeding met drie miljoen,
maar dat gaat dan ten koste
van de individuele subsidies.
„Minister Brinkman van WVC
zei zich, hoewel met tegenzin,
inderdaad genoodzaakt te voe
len de benodigde gelden in be
langrijke mate bij de indivi
duele subsidies weg te halen.
Zonder enig overleg en inzicht
in de gevolgen dreigt daarmee
op een belangrijk instrument
van het kunstenbeleid ingrij
pend te worden bezuinigd", al
dus de commissie.
De individuele subsidies zijn
voor de Nederlandse kunstwe
reld van groot belang. Zij zijn
bestemd voor beeldende
kunstenaars, vormgevers en
architecten die naar verwach
ting een wezenlijke bijdrage
aan de ontwikkeling van hun
vakgebied zullen leveren. In
dividuele subsidies - werk
beurzen, startstipendia, pro
jectsubsidies, reis- en studie
beurzen - geven kunstenaars
de vrijheid zich ongestoord
aan hun werk te wijden, aldus
de commissies. Er is volgens
haar geen andere regeling die
deze mogelijkheden biedt. In
het oorspronkelijk beeldende
kunstenplan van minister
Brinkman was een bedrag van
25 miljoen gulden gereser
veerd voor individuele subsi
dies. Dat bedrag is al rigoureus
verlaagd tot 15,8 miljoen. Een
verdere verlaging van 3 mil
joen moet dan ook een halt
worden toegeroepen, voegt de
commissie er aan toe.
De commissie vreest dat als de
bezuinigingen doorgaan vooral
de startstipendia daarvan het
slachtoffer zullen worden. Dat
is naar haar oordeel niet de
opzet van de individuele subsi
dies. „Individuele subsidies
verrichten hun werk in stilte.
Veel kunst die in de afgelopen
jaren te zien was op belangrij
ke tentoonstellingen en mani
festaties is direct of indirect tot
stand gekomen door deze sub
sidies."
Er is een aanbevelingscomité
gevormd waarin beeldende
kunst, vormgeving en bouw
kunst vertegenwoordigd zijn.
In het comité zitten vormge
ver Benno Premsela (oud
voorzitter individuele subsi
dies), oud-minister Gardeniers
van cultuur, directeur drs. Sja-
rel Ex van het Centraal Mu
seum Utrecht, de beeldende
kunstenaars J.C.J. van der
Heyden en Emo Verkerk en
architect en voormalig Rijks
bouwmeester prof. ir. Ij. Dijk-
Het Fonds voor de Beeldende
Kunsten, Vormgeving en
Bouwkunst ging in februari
van dit jaar van start. Het nam
daarbij de werkzaamheden
van het ministerie van WVC
op dit terrein over. De com
missie is een onderdeel van
het fonds, waaraan de subsi-
die-aanvragen worden voorge
legd. Het fonds kent zes sub-
sies: een startsubsidie voor 12
maanden voor beginnende
kunstenaars (maximaal 35.000
gulden), een werkbeurs voor
professioneel werkende
kunstenaars voor maximaal 12
maanden (maximaal 42.000
gulden), projectsubsidies voor
de uitvoering van een indivi
dueel project, een studiebeurs
ter verdieping van de profes
sionele kennis, een presenta
tiesubsidie voor de presentatie
van eigen werk in het buiten
land of steun bij de presentatie
van eigen werk in de vorm
publikatie of catalogus en
DILIGENTIAI
£.18 51 ZO 18 dec./ZO 22 jan. 14.30 u
r mJJHEO OLOF
i' w Cyclus Sonaten en partita's
voor vioolsolo van J.S. Bach
oo
Voor een uitgebreidT
agenda, ook voor de koL^aties,
mende dagen, raadplegLn hebb
men „UIT", de gratis w&jjjke fei
kelijkse bijlage van deaf, gesprt
krant. La en
Bprek
In het R«
|reft bl<
i specia
bioscopen
(ef je i
NOB
k als je
(al); 18.45, 21.30. wo. ook 13.4
EUROCINEMA
(16); 18.30, 21.15. Speum
(al); wo. 14.00.
LEIDEN
19, tel. 071-121239): Die
(16); 19.00, 21.15.
mswtjypnot
'«21)
LUXOR (Station^
htzet
LIDO en STUDIO (Steenstrat
39, tel. 124130): Midnight ri*
(12); ma. dl. 14.30. dag 18.4MSTERI
21.15. Spoorloos (12); Frant» 4nlu,5
/10\- U1K«. B.mirtlUUdd
straat 31, tel. 123875): Colt©
club (al); 14.30, 19.00, 21.ll,
i REX (Haarlemmerstraat
rige
Ciy THEATERffitbank
tel. 01718-7407S_
(12); wo. 14,-f den 1
19.00, 21.15. ma. dl. i9.opdever|
21.15. CITY THEATER II: Iro»
weed (12); 19.00. 21.15. Aladjzijn sh<
en zijn wonderlamp (al); wj.g 20 to
VOORSCHOTEN GREENwi P"blie
(tel. 01717-4354): Colore (1«t hen
ma. t/m wo. 20.15. Salea (apstjes u
wo. 15.45. Good morning Vie^ volw<
l"1^3'^' m3 ,/m W° 20'15' w drinke
KINDERVOORSTELLINGEN 1 hij
Pietje kortstaart; wo. 14.00. Dgen als
princess' bride; wo. 14.00.
hail hail rock and roll (al); r
Ihover
20.00. optred
KINDERVOORSTELLINGEN twee
Bambi; wo. 14.00. »r JeD
ZOETERMEER
PROMENADE: Who framf
Roger Rabbit (al); ma. di. 20.Cl"eK °P
.00. 18.45, 21.30. ASTA |„pnc.
Who framed Roger Rabbit (d°n
14.00, 18.45, 21.30. ASTA y U
Buster (al); 14.00, 18.45, 21.3Uitzend
BABYLON 1 (Winkelcentra aanton
Babylon, tel. 471656): White Rostf
■chief (12); 14.30. 16.45. 19 <t
19.30, 21.45. CINEAC 1
tenhof 20. tel. 630637): Die hen And
(16); 14.00. 18.45, 21.30. in spra]
NEAC 2: Big bueineee J
14.00, 18.45, 21.30. CINO advoc
3: Good morning Vietnam (rg, mr.
18.45, 21.30. ma. di. ook ^ding v
METROPOLE 1 (Carnegiela^: a
tel. 456756): Who framed Ro«v
Rabbit (al); 14.00, 18.45, 21.F,nl neJ
21.30. METROPOLE 4: Bij
(al); 14.00, 20.30. METROPj
LE 5: De ondraaglijke lichtM
van het bestaan (al); 20.30. li
di. ook 14.00 ODEON
rengracht 13, tel. 462400):
(al); 13.\J -J
ODEON 3; Die hard
5 De jai
21.30. STUDIO 1 (Kettl 5 Nieuv
straat 12b, tel. 656402): d 0 Tik T
19.15. 21.45. wo. 14.00. Prikb
ciomie; ma. di. wo. STUDIO Prese
The manchurian candidate (to Carlo
19.00, 21.30. wo. 14.30. ST waarii
DIO 3: Frantic (al); 19.00, 21.) kinde
HAAGS FILMHUIS: Zaal 1:1 Cons<
time; 19.30. Candy mounts Moon
21.45. Zaal 2: A world api zeelai
19.30, 21.45. Zaal 3: ma. Goed
19.30, 21.45. wo. 19.30, 22.I (Gooc
Lovely to look at; ma. L'Amfo 60-pli
14.00. METROPOLE 5: Jun)5 I
book; wo. 14.00. e STUDIOlO
Bambi. wo. 14.30. 5 E
GRATIS ELKE WOENSDAG DE WU ei
BIJLAGE Bil UW KRANT MET palen
INFORMATIE OVER FILMS.MUZIH oudht
THEATER, RECREATIE,EXPOSITIEIQ Flairc
EN EEN COMPLETE AGENDA pr0gri
IT 2
Sinja
19,40
EMMELOORD Tot 1 if> Kwid!
is in Museum Schoklanp ^r9ua
het voormalige eiland aal Soo^li
weg van Nagele naar E6 Uitzet
de Noordoostpolder „Ee( gramr
vend lijk" te zien. Het iL "ale c
tentoonstelling waarvaneen'zt
gereconstrueerd grafveld 3„<jeii!
negen skeletten van 6300 ristisc
geleden de hoofdmoot vi Presei
De prehistorische bewon£l_
bekend geworden als de 1
terbantcultuur.
Deze cultuur werd ontdeb Noubt
opgravingen in Oostelijk! ses ar
voland. Het meest verraP J,amai
was de ontdekking dak
mensen toen al landbouw Ce soi
dreven. Er werden vuurs6 Lotto
werktuigen en potschir Journi
aangetroffen, maar ook s| P^PJ,
ten van 69 begravingen, f cu'„
duizend jaar voor Christus Joumi
de streek onder water k$*00.i5
te staan, wat ervoor zorgd c'ném
het organisch mi g*J|a
uit 191
veel i
1 bewaard bleef.