ÊGidóeSoiwa/nl Godsdienstvrijheid Sovjetunie nog niet fundamenteel veranderd Identiteit belangrijkste bij schoolfusies beroepingen kerk wereld Blanke en zwarte kerken praten toch met elkaar Rita Rahman hoofd hervormd Werelddiakonaat Schoolwijzer GEESTELIJK LEVEN/OPINIE QeidóaQowuwt VRIJDAG 9 DECEMBER 1988 PAGINJ Albanese rooms katholieke bisschop vrijgelaten TIRANA De rooms-katholieke Albanese bisschop Mikoll Troshani is na-een gevangenschap van minstens 20 jaar vrijge laten. Dat heeft de Internationale Vereniging voor de Mensen rechten in Frankfurt meegedeeld. Troshani (73) was tot zijn ar restatie apostolisch administrator van de bisdommen Durres en Lezke. De vereniging heeft verder gemeld dat al in juli dit jaar de 87-jarige jezuïet Pjeter Meshkalla in een werkkamp is ge storven. Meshjkalla werd in 1946 om zijn geloof tot 25 jaar ge vangenisstraf veroordeeld. Twee jaar na zijn vrijlating werd hij gearresteerd omdat hij als zielzorger actief bleef. Toen luidde de veroordeling levenslang. In Albanië, de eerste atheïstische staat, is elke godsdienstige uiting streng verboden. Fakkelestafette voor evangelisatie DEN HAAG Enkele dui- zenden Nederlandse jongelui zullen van 12 lot 17 juni vol gend jaar deelnemen aan een wereldwijde Torchrun, ofte wel een fakkel-estafette. Deze heeft tot doel de kerken, en met name jongeren, aan te moedigen tot evangelisatie en zending. De Nederlandse fakkelloop zal zaterdag 10 juni starten in Utrecht. Vandaar zullen de fakkeldragers naar diverse steden in het hele land lopen. Het plan tot een wereldwijde fakkelloop ontstond in krin gen van Jeugd met een Op dracht (Youth with a Mis sion). een wereldwijde evan gelische organisatie voor zen ding en evangelisatie. De eerste fakkel werd op paaszopdag van dit jaar ont stoken op de Olijfberg in Je ruzalem. Vandaar droegen lo pers de vlam naar Tel Aviv. Diverse fakkels, met deze vlam aangestoken, werden in speciale containers naar de vijf continenten werden ge vlogen. Hoofddoel van de Torchrun is om duizenden jonge mensen een versterkte visie voor zen ding en evangelisatie te ge- De organisatie van de Torc hrun is in Nederland in han den van een comité waarin vertegenwoordigers van di verse evangelische en refor- matorisch-kerkelijke organi saties zitting hebben. Onder andere Youth for Christ, de Navigators, de Nederlandse Baptisten Jeugd Beweging, TEMA/Mission '90, Jeugd met een Opdracht en het Jeugd werk van de Evangelische Broedergemeenten (Hernhut ters) werken eraan mee. Voorafgaande aan de eigenlij ke loop zullen bijbelstudies en andere bijeenkomsten plaats vinden, waarin niet alleen de jongeren, maar ook andere gelovigen doordrongen moeten worden van het be lang van het doorgeven van de „vlam van het evangelie" in deze tijd. Bovendien hoopt men zo tot vorming van plaat selijke werkgroepen te ko men, die in hun stad de or- gansatie kunnen begeleiden. Evenementen tijdens de lóóp kunnen dan ook op de plaat selijke situatie afgestemd wor den. Deze evenementen zullen plaatsvinden in de steden waar de vlam 's avonds zal aankomen. Na het officiële startsein zaterdagavond 10 juni zullen de lopers 's maan dagsmorgens langs twee of drie routes het land doorgaan. Ze zullen in elk geval de pro vinciehoofdsteden aandoen. uit de plaatsen lanj kunnen zich steei bij de officiële fakkeldragers voegen. De vlammen zullen uiteindelijk zaterdag 17 juni in Amsterdam aankomen voor het hoogtepunt van de Torchrun. Daar zal, vermoe delijk op het Museumplein, een grote manifestatie plaats vinden, die naar verwachting duizenden mensen zal trek ken. d.J. Aalders te Woubrugge. Project voor leerplan godsdienst op openbare scholen DRIEBERGEN Het Hervormd Centrum voor Educatie, het Interkerkelijk Oyerleg in Schoolzaken (IKOSD-NPB) en de sectie educatie van de Raad van Kerken willen proberen een leerplan te onwikkelen voor het godsdienstig vormingsonder wijs op de openbare scholen. Het project voorziet in het ont wikkelen en testen van materialen, inventariseren en ontwik kelen van doelstellingen etc. Het is de bedoeling dat voor het project een functionaris wordt aangesteld. IKOS-NPB, de overkoepelende organisatie van leerkrachten die godsdienstonderwijs geven op openbare scholen, geeft een „mini-cursus" voor leerkrachten. Daarin kunnen deze kennis maken met nieuwe methoden in het basisonderwijs en oefenen in het toepassen daarvan in de lessen godsdienstig vormingson derwijs. Wie zijn schulden betaalt, wordt rijker AMERSFOORT Het beleid van de Sovjetunie inzake de godsdienstvrij heid is nog niet funda menteel veranderd. Er zijn weliswaar positieve ontwikkelingen, zoals de vrijlating van veel gewe tensgevangenen en de in voer van honderdduizen den bijbels,' maar de wet geving is nog niet aange past aan de internationale verdragen inzake de godsdienstvrijheid. Bo vendien bestaan er nog heel veel onduidelijkhe den over de voorgestelde wijzigingen van de grondwet. Dit betoogde mr. M. de Blois, universitair docent aan de ju ridische faculteit van de Rijksuniversiteit te Leiden, donderdag op een persbijeen komst in Amersfoort van de Christelijke Stichting voor Hulp aan Gewetensvervolg- den (CSHG). Hij zette de hui dige situatie af tegen de inter nationale verdragen op dit ge bied, bijvoorbeeld het Hand vest van de Verenigde Naties uit 1948, het Verdrag inzake politieke en burgerrechten uit 1966 en de slotakte van Hel sinki uit 1975. De daarin genoemde vrijheid van godsdienst houdt onder meer in dat mensen een zelf gekozen godsdienst mogen hebben of aanvaarden. Het verbod op evangelisatie in de Sovjetunie is hiermee in strijd. De Sovjetregering heeft dit jaar niet gereageerd op vragen hierover van de spe ciale VN-rapporteur voor de godsdienstvrijheid, de Portu gees Delmeida Ribeiro. De Sovjetunie is nu bereid, hoe wel nog niet van harte, samen te werken met deze VN-rap porteur, die zijn functie aan een initiatief van de Verenig de Staten te danken heeft. Vroeger werden zulke activi teiten verworpen als inmen ging in de binnenlandse aan gelegenheden. Ook ondervinden niet-gere- gistreerde gemeenten grote problemen als zij hun gods dienstige overtuiging indivi dueel of samen met anderen willen uiten. In het Sovjet wetsontwerp is alleen sprake van „bevrediging van reli gieuze behoeften". Wel is de registratie zelf de laatste tijd veel gemakkelijker geworden, aldus De Blois. Ook het voorstel de kerkelij ke gemeente als rechtsper soonlijkheid te erkennen, is volgens hem opmerkelijk voor een communistisch land. De nieuwe wet op de samen komsten, die niet voor gere gistreerde gemeenten geldt, eist voorafgaande toestem ming. Overtreding hiervan wordt met hoge boetes be straft. Verlichting valt te verwach ten op het gebied van de in standhouding van gebouwen, het uitoefenen van diaconale werkzaamheden en het uitge ven van bijbels en andere li turgische zaken, hoewel er in de Sovjetunie nog geen vrij heid van drukpers is. Er zijn verder tekenen die erop wijzen dat de mogelijk heid voor godsdienstonderwijs aan kinderen zal worden ver ruimd. Tot dusver was dit al leen toegestaan in het gezin. Of de kerken volledige vrij heid zullen krijgen zelf hun leiders aan te wijzen, is nog de vraag. Samenvattend zei De Blois dat de Sovjetunie nog geen rechtsstaat is: de overheid is nog niet gebonden aan de wet en een deel van de wetgeving is nog steeds geheim. Er zijn echter vorderingen op het ge bied van de rechtsbescher ming van individuele burgers. JOHANNESBURG De consultatie van de (blanke) Nederduitse Gereformeerde Kerk (NGK) en haar vroege re dochterkerken voor kleur lingen en zwarten gaat io maart toch door. De NGK heeft ingestemd met vier voorwaarden die de twee andere kerken haar hadden voorgelegd. Zo erkent de NGK dat zij in maart dit jaar niet de opzet heeft gehad ds. Allan Boesak en aartsbisschop Desmond Tutu te beledigen. De Gereformeerde Oecume nische Synode (GOS) besloot in juni in Harare geen uit spraak te doen over het apart heidssysteem in Zuidafrika, maar de NGK, de Nederduit se Gereformeerde Sending- kerk (NGSK, de vroegere kerk voor kleurlingen) en de Nederduitse Gereformeerde Kerk in Afrika (NGKA, de vroegere kerk voor zwarten) i consultatie over de apartheid bijeen te brengen. De bijeenkomst zou onder au spiciën staan van het bestuur van de GOS, sinds Harare Gereformeerde Oecumeni sche Raad (GOR) genoemd. De consultatie zou oorspron kelijk in oktober worden ge houden, maar er moest tot uit stel worden besloten, omdat de NGK niet wilde ingaan op twee eisen van de andere ker ken. De NGK zou een verkla ring van maart moeten in trekken, waarin een felle aanval op Boesak en Tutu werd gedaan. Bovendien wil den beide kerken dat de con sultatie openbaar zou zijn. De NGSK en NGKA legden deze week een viertal voor waarden voor, waarmee de NGK kon instemmen. In de eerste plaats werd van de blanke kerk de uitspraak ge ëist dat zij met de verklaring van maart niet de bedoeling had de NGSK of de angli caanse kerk (de kerken resp. Boesak en Tutu) te beledigen. Verder moest de NGK er haar bedroefdheid over uit spreken dat haar verklaring zoveel aanstoot had gegeven. Bovendien zou de NGK moeten toegeven dat er ver schillende visies zijn op de so ciale en politieke situatie in Zuidafrika en dat de drie ker ken het over die situatie on eens zijn. Tenslotte wilde de NGK wel ermee instemmen dat de plaats om deze me ningsverschillen uit te spre ken de consultatie van maart De voorzitter van de NGK, prof.dr. Johan Heyns, zei dat hij tamelijk verrast was door de gematigde toon van de voorwaarden. Maar hij gaf toe dat er nog een lange weg te gaan is voor er een verzoe ning tussen de drie kerken tot stand komt. Blijde getuigen De zo in opspraak gekomen Amerikaanse tv-evangelist Jim Bakker van het „Praise the Lord-imperium", blijft negatief in de publiciteit komen. Na publicatie van verhalen over Jims sexuele avonturen met zijn secretaresse, eerder dit jaar, werd hij deze week be schuldigd van fraude. Bakker zou giften, bestemd voor ker kelijke activiteiten, deels in ei gen zak hebben gestoken. Bo vendien onthulde deze week een voormalig mannelijke me dewerker van Bakker dat hij een homosexuele relatie met de televisie-dominee heeft ge had. Ondanks alles blijven Bakker en zijn vrouw Tammy verschij nen in diverse tv-program- ma's, blij getuigend van hun geloof en goede huwelijk. Op de foto: het echtpaar tijdens voorbereidingen voor een tv- interview. FOTO: AP DRIEBERGEN Drs. Rita Rahman is door de Generale Dia conale Raad van de Nederlandse Hervormde Kerk benoemd tot hoofd van de afdeling werelddiaconaat en secretaris van de commissie werelddiaconaat. Zij volgt drs. G. Boer op die sinds 1 oktober algemeen secretaris van de Generale Diacona le Raad is. Rahman is nu bij de protestantse medefinancierinj tie ICCO werkzaam als studiesecretaris en hoofd leidszaken. Rita Rahman werd in 1952 geboren op Aruba en studeerde sociologie van de niet-westerse volkeren aan de Rijksuni versiteit te Leiden. Van 1971 tot 1977 werkte Rahman als lerares wiskunde in Su riname. Daarna was zij twee jaar coördinator van een onder- wijsvernieuwingsprojekt in Paramaribo. Voordat zij in 1986 bij ICCO ging werken, was Rahman drie jaar algemeen secretaris van IKVOS (Interkerkelijk Vor mingswerk Ontwikkelingssamenwerking). Rahman, lid van de Evangelische Broedergemeente, zal uit- terlijk per 1 maart bij het hervormde werelddiaconaat in dienst treden. We leven in het onder wijs (helaas) in een tijd van fusies. Het aantal leerlingen is afgenomen en het overheidsbeleid werkt (alweer: helaas) schaalvergroting in de hand. Bij zo'n fusie is na tuurlijk een heel belang rijke vraag: welke part ner kiest men? Er zijn voorbeelden te over te geven. Hier is er een. In een wijk van een stad of dorp staat een r.k. basisschool die, doordat er steeds minder kin deren in die wijk wonen, al-* maar kleiner wordt en ten slotte onder de opheffings norm gaat komen. De vraag is nu: wacht men maar rustig z'n „doodvonnis" af, of zoekt men een partner om samen te overleven? An der voorbeeld. Een p c. basis school in een bepaalde wijk houdt ondanks een terugloop van het aantal leerlingen er toch nog voldoende over om te blijven voortbestaan. Maar, er is een r.k. basisschool in de buurt, die het waarschijnlijk alleen niet zal redden. In bei de gevallen zullen er waar schijnlijk fusiebesprekingen worden gehouden. In het voortgezet onderwijs kan zoiets uiteraard ook voor komen. Denk maar aan de ontwikkelingen in het mid delbaar beroepsonderwijs. Sommige scholen daar zullen bij de zogeheten SVM-opera- tie ook te klein worden en een partner moeten zoeken. Een apart probleem is daar, dat er nogal wat verschil van mening is over wat „te klein" De opheffingsnorm is 600 leerlingen. Maar je hoort re gelmatig van scholen in die sector van meer dan 1000 leerlingen, die toch menen te moeten gaan fuseren. „Omdat de financiering van het rijk zo is, dat we het zelfs met 1000 leerlingen niet goed red den", hoor je ze dan zeggen. Het zou (tussen haakjes) een goede zaak zijn als de minister of de staatssecretaris nog eens in het openbaar verklaarde, dat een mbo-school ook met 600 leerlingen prima kan be staan (conform de wet!) en dat ze die ambtenaren en andere deskundigen desavoueren, die in het veld propaganda schij nen te maken voor veel grote re scholen. (Om van krank zinnige aantallen als 10.000 leerlingen en meer maar te zwijgen!) Met wie? Maar goed, als er gefuseerd moet worden, dan rijst de vraag: met wie? Een hoofd punt is daarbij hopelijk de vraag naar de levensbeschou welijke kleur van de aan staande partner. Het lijkt vanzelfsprekend dat men steeds de voorkeur geeft aan een school van dezelfde richting. Immers: men is toch in het leven geroepen om on derwijs van die kleur te ver zorgen? Dit lijkt vanzelfspre kend, maar het is het in de praktijk niet. Zo is een voor beeld bekend van een p.c. mts die liever met een andere (neutrale) mts wil fuseren, dan met een christelijke mdgo-school. Nota bene! Maar, als er nu geen school van dezelfde levensbeschou welijke kleur in de buurt is, met wie dan wel? Voor pro testants-christelijke, dan wel voor rooms-katholieke scho len zal het naar mijn mening voor de hand liggen, dat ze el kaar opzoeken en een zogehe ten interconfessionele school gaan vormen. Zijn ze niet bei de, samen verantwoordelijk voor het voortbestaan van door drs. K. de Jong Ozn. confessioneel onderwijs? Nu is' bekend dat er hier en daar ook sprake is van een eventueel samengaan van confessioneel onderwijs met bijvoorbeeld bijzonder-neu- traal onderwijs tot een zoge heten samenwerkingsschool. Sommigen zijn zo naïef om te denken dat in deze „moder ne" tijd de verschillen tussen de mensen steeds kleiner worden. Dat moet toch kun nen dus? Zijn er geen garan ties te geven voor bijvoor beeld het aantal godsdienst lessen? De verschillen tussen de rich tingen in het onderwijs wor den echter niet kleiner, maar juist groter. Met name de se cularisatie brengt dat teweeg. Dat houdt ook in, dat je er in bijvoorbeeld een school voor beroepsonderwijs niet bengt met je identiteit als je een uurtje godsdienstonderwijs hebt gegeven. Laat men als confessionele school voor be roepsonderwijs maar eens proberen onder woorden te brengen wat men precies met de identiteit bedoelt, dan merkt men dat het niet zó eenvoudig ligt (De „Unie School en Evangelie" publi ceert binnenkort een brochu re „Waarom christelijk be roepsonderwijs?" daarin kan men dat ook lezen). Laatst hoorde ik van een bij- zonder-neutrale school die een fusie met een christelijke school had afgewezen. „We worden als het er op aan komt, toch nooit eens. In plaats van daar 25 jaar intern over te blijven discussieren, kunnen we beter niet bij el kaar gaan", zo luidde het rea- fessionele scholen niet met neutrale scholen zouden móeten willen fuseren, an dersom zou men het ook niet moeten willen - als men rea listisch is Als een heel goede mogelijk heid biedt zich steeds meer aan de fusie van een rooms- katholieke en een protestants- christelijke school tot een in terconfessionele school. Er zijn momenteel welgeteld elf van die scholen bekend, het aantal breidt zich gestadig uit. Er is ook een Overlegorgaaa voor het Interconfessioneel Onderwijs. Dat geeft onder meer een tweetal Nieuwsbrie ven uit, met informatie over hoe je zo'n school sticht en in stand houdt (Te verkrijgen bij het secretariaat: Postbus 82158, 2500 ED Den Haag). Het belangrijkste van een school is haar doelstelling, de reden waarom ze is gesticht. En in die doelstelling ligt met name de identiteit verwoord. Het ligt dus sterk voor de hand dat men bij gesprekken over fusies niet eerst praat over rechtsposities, gebouwen etc., maar over de identiteit. Dan pas krijgt men het goede antwoord op de vraag: „pas sen wij eigenlijk wel bij el kaar?" Zwakzinnigenzorg Bij de beste mogelijkheden voor het oplossen van een bleem wordt weieens genoemd het benoemen van een missie die de zaak gaat onderzoeken. Zo'n uitspraak is overdreven, maar vaak wordt het instellen van een comr sie toch dankbaar aangegrepen als probaat middel om a rekenen met een moeilijk probleem. De overheid heeft en le jaren geleden ingezien dat veel commissies een eindel bestaan leidden en heeft toen een kleine opruiming geh den in het welig groeiende commissiewoud. Maar de bur heeft niet de indruk gekregen dat „de rommel" blijveni opgeruimd. HET valt te hopen dat de deze week ingestelde commi die de situatie rond de geestelijk gehandicapte Jolanda Ve ma in Assen moet bekijken tot een snel en bruikbaar ad' komt en zichzelf daarmee op korte termijn overbodig ma; Want de toestand waarin deze ernstig gedragsgestoorde jo vrouw verkeert, is voor mensen die niet geregeld met de reld van de krankzinnigenzorg in contact komen, meer schokkend. Een 23-jarige patiënt die vele uren per dag dat vele jaren achtereen naakt aan een muur geketend rrj doorbrengen in eenzame opsluiting, past niet in de verbe dingswereld van onze beschaafde, twintigste-eeuwse na De toestand doet middeleeuws, barbaars aan. DAT sterk agressieve patiënten tijdelijk een dergelijke I handeling moeten ondergaan, om te voorkomen dat ze zij zelf of hun mede-bèwoners letsel toebrengen, valt te bij ken. Maar als ouders van zo'n patiënt na jarenlange verge se pogingen om verbetering in de situatie te brengen, I einde raad de publiciteit zoeken, dan is er sprake van volstrekt ontoereikende zorg. Dat de directie van de insl ling en de inspectie van de geestelijke volksgezondheid toestand van Jolanda niet eerder als onhoudbaar naar buil hebben gebracht, is wellicht een teken van beroepsdeforrj tie. Maar het schetst bovendien hoe weinig zorg de socil heilstaat Nederland aan zijn zwaarst gehandicapten kan li den. In plaats van een begeleidende hand is er een kettii Dit valt niet op de eerste plaats de verzorgers te verwijj die in soms uitzichtloze omstandigheden moeten proberen het beste van te maken. Het verwijt hoort vooral thuis overheid en politiek die bij bezuinigingen op de zorg grenzen van het minimale uit het oog hebben verloren. In begroting van het ministerie van WVC voor volgend j wordt aan de psychiatrische zorg nauwelijks aandacht steed. Het verwijt geldt bovendien de kamerleden ook van het CDA die al tijdenlang van de situatie van Jolai Venema en haar medepatienten op de hoogte zijn. De commissie van deskundigen die nu voor Jolanda aan werk gaat, vindt voor haar wellicht een menselijker besta Maar het gevaar bestaat dat daarmee de zaak als afgedi wordt beschouwd en andere Jolanda's vergeten worden, besef moet groeien dat de beschaving van een land wordt afgemeten aan zijn aantal medische specialisten topmedische voorzieningen, maar aan de zorg en behan ling van de meest hulpbehoevenden. ENIG IDEE WAT GEHANDICAPT ZIJN KAN BETEKENEN? ENIG IDEE HOE WE GEHANDICAPTEN KUNNEN HELPEN? als het je wat doet, doe dan wat. jraden i.. lorden tot 15 graden langs de S dellandse Zee. en droc Griekenland. Wisselend bewolkt enkele regen- of onweersbuien, ij dagtemperatuur ongeveer 15 gratj Geringe vorstkansen DE BILT (KNMI) Winterse kou is de komende dagen voor Nederland niet weggelegd. Op - oo o r peratuur ongeveer 13 graden. de termijn die we kunnen overzien en die tot het midden van de volgende week loopt, blijft een hogedrukgebied ten westen van het Europese con tinent de spil waar alles om draait. Oceaandepressies die bij IJsland aankomen worden op een koers gezet die via Zuid-Noorwegen en Zuid- Zweden naar Oost-Europa loopt. Een van die depressies kan na het weekend even een portie koude lucht over de Noordzee naar ons land bren gen. Maandag zal dat te mer ken zijn. Misschien dat het in de nacht van maandag op dinsdag licht vriest, maar daarna stijgt de temperatuur ïn zondag: Zuid-Seandinavië en Denemarken Eerst veel bewolking en regen, in de loop van morgen ook opklaringen. Tijdelijk veel wind. Middagtempera- turen iets boven nul. Britse EilandenOverwegend veel bewolking en af en toe wat regen of motregen. Minimumtemperatuur on geveer 5 graden, middagtemperatuur ongeveer 9 graden. land en Alpenlanden: Veel «wolking en vooral morgen regen n in hoger gelegen gedeeltes neeuw. Vorstgrens op ca. 1500 me er. Middagtemperatuur in de dalen ngeveer 5 graden, minimumtempe- atuur aldaar rond het vriespunt. panie en Portugal: Zonnig en droog. Jidaagtemperatuur van 10 graden in Singapore

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2