Oeuvre Wolkers: diepe sporen door Nederlandse letterkunde Roy Orbison overleden op de terugweg naar de roem ■""KUNST CeidóeSoiwcwit KMK ZET ACHTTIEN MARSEN OP EEN CD Hoogwaarig danstheater ensemble Roland Petit PC HOOFTPRIJS VOOR GEDREVEN SCHRIJVER Oude meesters eer bewezen in Oudheden Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! DONDERDAG 8 DECEMBER 1988 PAGINA het conservatorium te Maastricht. Schönberg- zaal van het Koninklijk Conservatorium, Den Het concert dat gisteravond in het Ko ninklijke Conservatorium werd gegeven was voor de Koninklijke Militaire Ka pel de gelegenheid bij uitstek om de nieuwste CD te presenteren. Een CD met niet minder dan achttien marsen uit zes landen met componisten als Sou- za. Blankenberg en Wichers. Het drukbezochte concert werd gegeven in samenwerking met de Operastudio van het Maastrichts conservatorium en in die keuze zal ongetwijfeld majoor-di recteur Pierre Kuijpers de hand hebben gehad. Hij is immers een ras Limburger die geboren werd in Thorn, opgeleid werd in Maastricht, als hoboïst speelde in de orkesten van de Zuid-Nederlandse Opera en het Limburgs Symphonie Or kest en die in 1974 in Kerkrade de Gou den Dirigeerstok won. Het Maastrichts conservatorium heeft een goede naam op het gebied het feit dat gisteravond vervangen i de vocaliteit en uit het aandeel van sopraan kon sou men kunnen conclude- daar in het zuiden over een arsenaal beschikt. De acht vocalisten brachten met de KMK een ode aan Leo nard Bernstein die in augustus zeventig jaar werd. Bernstein verstaat de kunst op verrassende wijze de lichte toets te raken en met wisselend succes wisten de acht van Maastricht die sfeer te tref fen. Zo'n harmonie-orkest klinkt in de Schönbergzaal toch wel bijzonder hard en meestal té hard. Dat bleek in twee transcripties: Capriccio Espagnol van Rimsky-Korsakov en Dansen uit Galan- ta van Kodély en in het originele werk van Alfred Reed getiteld Armenian Dances. Pierre Kuijpers is een uitbundig en temperamentvol dirigent die zijn (voortreffelijke) musici tot even perfect als klankrijk spel weet te inspireren, maar mooi en hard gaan doorgaans slecht samen. Het is een goede zaak dat de KMK zich regelmatig op dit soort concerten laat horen, het is echter de vraag of dat in deze zaal moet gebeuren. ADRIAAN HAGER Uiteraard is lang niet alle theaterdans scènisch naadloos en dramatisch zich logisch ontwikkelend danstheater. Maar als een internationaal gerepu teerd, onvervalst operaballet als het door Gert Reinholm geleide ensemble van de Deutsche Oper Berlin met een zeer volwassen, avondvullende choreografie van niemand minder dan Roland Pe tit voor slechts één voorstelling naar ons land komt, pendelen de publieke gevoelens tussen ze kerheid en verwondering. Zekerheid omtrent het absolute primaat van de academische danstechniek met haar gracieus spitzenwerk en nimmer falende pirouettes - een operaballet is van deze techniek immers het moederensemble! - en verwondering om zoveel lege plaatsen in het Circustheater, dat voor zo'n gebeurtenis meer dan uitverkocht had moeten zijn. Want het ging hier niet om choreo grafische parafrasen van bepaalde handelingsmo menten uit de befaamde roman van Heinrich Mann „Professor Unrat", in de verfilming waar van Marlène Dietrich zich onsterfelijk maakte, maar om hoogwaardig danstheater. Invloeden van Kurt Jooss waren zichtbaar in deze choreografie, waarin ruimte was gelaten voor speek- en zang stemmen, die - en zoiets kan men aan Duitse thea termensen overlaten - op basis van volmaakte dic tie en articulatie zelfs de vanuit lege stoelenrijen echoënde Circuszaal akoestisch moeiteloos vulden. Deze Berlijners voegden aan het menselijk drama van de professor en zijn femme fatale geen syllabe zedenmeesterij toe, maar desondanks zou men het eens kunnen zijn met hen die dit ballet een sociaal- pathologische bewegingsstudie op basis van gemo tiveerd lijden willen noemen. FRANK DELBOY DEN HAAG Jan Wol kers krijgt de PC Hooft- prijs 1989 voor verhalend proza. Aan de prijs is een bedrag van 25.000 gulden verbonden. Wolkers krijgt de prijs omdat hij volgens de jury „een groot oeuvre op zijn naam heeft dat diverse hoogtepunten bevat". De jury bestond uit Martin van Amerongen (voorzit ter), Hermine de Graaf, Hanny Michaelis, J.J.A. Mooij en Frans C. de Rover. Wolkers' werk kenmerkt zich, verklaart de jury ook, door „zowel gedrevenheid als een ongeëvenaard vertellend vermogen. Thematisch heeft oorlogse Nederlandse letter kunde getrokken. Op elke bladzijde van zijn werk pre senteert hij zich als een kun stenaar van wie reeds nu kan worden vastgesteld dat hij als schepper van een aantal on miskenbare klassieken de li teratuurgeschiedenis in zal gaan". De prijs wordt Wolkers in mei volgend jaar uitgereikt in het Letterkundig Museum in Den Haag. Jan Wolkers werd 26 oktober 1925 in Oogstgeest geboren. Hij studeerde beeldhouw kunst in Den Haag, Amster dam en Salzburg en kreeg een beurs voor een stage bij Zadkine in Parijs. In de Franse hoofdstad begon hij in 1957 verhalen te schrijven, naar hij zelf eens verklaarde omdat hij geen atplier had waar hij 's nachts kon wer ken. Onderwerpen in die verhalen waren onder meer zijn geïsoleerde positie in het elf kinderen rijke streng ge reformeerde ouderlijke gezin, zijn dogmatische domineren de vader en zijn liefde voor dieren die hij uit onmacht ook wel kwelde. Deze verha len verschenen eerst in 1961 in „Serpentina's petticoat". Wolkers vestigde er meteen die de realistische, beeldende, ge voelige, rauwe, volkse en hu moristische verteller. In volgende bundels en ro mans hanteerde hij plasti- scher vormen voor het gemis aan contact, de haat-liefde voor zijn vader en overleden broer, de godsdienstige druk en tragische seksualiteit. De finitief met zijn verleden re kende hij af in de sterk auto biografische roman „Terug naar Oegstgeest". Turks fruit Vier jaar later, in 1969, ver scheen „Turks fruit", waar van Paul Verhoeven in 1972 een film maakte, die velen in hoge mate heeft aangespro ken. Dat was ook het geval met de verfilming van „Kort Amerikaans" uit 1962 die een herschreven versie oplever de. Felle kritiek spuide Wol kers op de koloniale politiek in het Nederlands Indië na 1945 in zowel „De walgvo gel" uit 1974 en „De kus" van drie jaar later. In „De perzik van de onsterfelijkheid" uit 1980 blijkt een vernietigende nawerking van de Tweede Wereldoorlog. In „Brandende liefde" van het jaar erop ver haalt Wolkers een episode uit het leven van een jonge be vlogen kunstenaar. Behalve proza schreef Wol kers onder meer het toneel stuk „De Babel" (1963), dag boeken in verhaalvorm en de foto-autobiografie „Werkkle ding" (1971). Hij kwam in 1982 nog in het nieuws toen hij de Constantijn Huygens- prijs voor zijn gehele literaire oeuvre weigerde. Veel be langstelling en publiciteit trok ook de overzichtsten toonstelling die de Leidse La kenhal in 1986 wijdde aan de beeldende kunstenaar die Jan Wolkers was voor hij schrijver werd, en waarom hij zich nog steeds beeldend kunstenaar-schrijver, in deze P.C. Hooftprijs voor het verhalend proza van Jan Wolkers, volgorde, acht. FOTO: ANP (ADVERTENTIE) Want samen met jou doen we er alles aan om van december een extra feestelijke maand te maken. Kijk hier maar wat we deze week voor je in petto hebben E 1 SO NIEUWE GEZICHTEN FLAIR Maar liefst 150 ideeën voor een stralende feestmake-up en een echt party-kapsel. Om naar te ki|ken en... uit te kiezen! EUK!50 CADEAU-IDEEEN Voor je man, je kind, je vriendin, jezelf... Heel veel cadeautjes om zelf te maken, origineel én goedkoop I LANNEN VOOR EEN WINTER VAKANTIE Flair vertelt je alles wat je erover wilt wetenwaar ga je naartoe, met welk vervoer, welke kleding heb je nodig... heel veel tips, informatie en... voorpret MtÖ- HENDERSONVILLE De dood van Roy Orbison, de country-zanger met de scherpe stem, de slechte ogen en de dik ke zonnebril, heeft in brede kring diepe verslagenheid te weeg gebracht. Orbison die, zo als gisteren gemeld, 52 jaar werd en overleed aan een hart aanval, was bij leven al een le gende met zijn ballades over verloren liefdes en gebroken harten. Aan het begin van de jaren zes tig bereikte Orbison het top punt van zijn roem met een se rie van 27 grammofoonplaten die de een na de ander de hitlij sten beklommen. Het hoogte punt, dat hem ook internatio naal tot een beroemdheid maakte, was het liedje „Oh, pretty Woman". Andere top pers uit die tijd waren „Only the Lonely", „Blue Angel" en „I'm hurtin'". In mei 1963 maakte hij een tournee door Groot-Brittannië met de Beatles, die toen in de Verenigde Staten nog nauwe lijks bekend waren. Paul McCartney noemde Orbison's dood gisteren „een grote schok". „Wij hebben in de begindagen met Roy tournee gemaakt, en hij was een prima kerel. Het is bijzonder triest dat hij sterft nu hij juist een comeback beleef de", zei McCartney in verkla ring vanuit Londen. „Hij was en zal altijd een van de groten van de Rock 'n' Roll blijven". In 1977 werd hij door Elvis Presley geïntroduceerd als „de beste zanger van de wereld". Hij zei zelf dat hij ongeveer 30 miljoen platen moest hebben verkocht. Andere nummers van Orbison waren „Cryin'", „It's Over" en „Blue Bayou". Orbison bleef niet zijn leven Roy Orbison, bij leven al een legende, was terug op de weg naar roem, toen een hartaanval een einde aan zijn leven maakte. FOTO: ANP lang aan de top staan, maar werd gefilmd en verspreid voor juist de afgelopen twee jaar kabelnetten, stond hij weer volop in de be- Eerder dit jaar werkte Orbison langstelling. Op 30 september samen met een groep artiesten 1987 gaf hij een concert in de onder wie Bob Dylan, George Coconut Grove in Los Angeles Harrison en Tom Petty, onder met een groep „friends". De de naam The Traveling Willbu- vrienden waren Elvis Costello, rys. Jackson Browne, Tom Waits, T- Bone Burnett, J.D. Souther, In 1980 kreeg Orbison een Bonnie Rait, Jennifer Warnes Grammy, een „muziek-Oscar", en K.D. Lang. Het concert voor het duet „That Loving You Feeling Again", dat hij op nam met Emmylou Harris. Orbison groeide op in het plaatsje Wink in Texas, waar hij als jongetje van 6 van zijn vader, een oliearbeider, gitaar leerde spelen. Twee jaar later speelde hij al voor een plaatse lijk radiostation en op zijn 14de speelde hij voor het eerst in een band. Zijn eerste opname maakte hij aan het begin van de jaren vijftig bij Sun Records in Memphis, de maatschappij die ook Presley, Johnny Cash en Jerry Lee Lewis lanceerde. Pionier Roy Orbison was een van de pioniers van „Rockabilly", het mengsel van rock and roll en hillbilly muziek dat later coun try and western zou gaan heten. De dikke zonnebril droeg Orbi son sinds 1963. Hij had zijn ge wone bril per ongeluk thuis la ten liggen toen hij naar Londen was vertrokken en droeg nood gedwongen zijn zonnebril. Dat viel op en werd ontvangen als een excentriek trekje. Orbison zette zijn gewone bril sindsdien niet meer op. Zijn carrière raakte aan het eind van de jaren zestig in het slop door twee enorme persoon lijke tragedies. In 1966 kwam zijn vrouw om het leven bij een motorongeluk en twee jaar later kwamen twee van zijn drie zoons om het leven toen .zijn huis afbrandde. Toen hem in 1986 tijdens een interview met AP werd ge vraagd hoe hij zou willen voort leven in de herinnering, ant woordde hij: „Als ze op een dag mensen opnoemen die invloed hebben gehad, als ze mij dan zouden noemen tussen de rest van al die jongens en meiden, dan zou dat geweldig zijn." Hans Liberg virtuoos en flauw Han* Liberg: „Wortel Bach live". Di- ligentia, 7 december. Herhalingen vanavond en morgen. In Hans Libergs programma „Wortel Bach live" flitsen spectaculair veel melodieën uit zeer uiteenlopende streken uit de muziekwereld voorbij. Van Bach tot Madonna, van oer woudklanken tot fragmenten uit romantische pianoconcer ten. Op piano, klavecimbel, tamtam en basgitaar is de skinhead onder de cabaretiers verbazend vaardig. Tegelijker tijd kletst hij het publiek ook nog eens de oren van het hoofd. Liberg is niet te stop pen en verbindt alles met al les, instrumentaal zowel als verbaal. Muzikaal levert dat een boeiende voorstelling op, maar zijn grappen zijn zo flauw, dat als er niets veran dert de wereld waarschijnlijk verdeeld zal blijven in een trouwe groep fans en veel anti-Libergers die de lol van zijn programma niet inzien. (Er zit alweer een amazone op mijn strippenkaart, is een ty pisch voorbeeld van zijn vaak associatieve humor.) Waarschijnlijk zal dat dat de „porno sapiens", zoals Hans Li berg zich noemt, een zorg zijn. Hij heeft volop succes. Maar er zou zoveel goeds mogelijk zijn als hij zijn muzikaliteit, zijn theaterpersoonlijkheid en zijn energie zou koppelen aan tek sten waarin meligheid niet steeds op meligheid wordt ge stapeld. Het postmoderne van „Wortel Bach live" zit hem in het fragmentarisch behande len van een brede algemene ontwikkeling. Aan enorm veel onderwerpjes ruikt Liberg even, en als hij zijn grap er mee uitgehaald heeft, laat hij ze vaak verder liggen. Van een verhaal of zelfs maar een rode draad door de voorstel ling, is geen sprake. Onder werpen komen wel terug, maar geven het programma geen ruggegraat. DICK VAN TEYLINGEN bioscopen wo. ook 13.30. 13.30. 16.00. EUROCINEMA 1$ (12); 18.30. 21.00. America (al); 18.45, 21.30. wo. ook 13.45. zo. ook 13.45f.' 16.15. EUROCINEMA I hard (16); 18.30, 21.15. i 16.00. Spaurnauzan (al); za. i LEIOEN a LUXOR (Stations* 19. tal. 071-121239): Dia hartf (16); 19.00, 21.15. 14.30. dag 18.45, 21.15. Spoor4e (al); 14.30, 19.00. 21.15. RE* (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-jo 125414): Sax corruptie (16)1 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER (Badstraat 30. tel. 017l8-74075)praken, Hanna'a war (12Y, do. t/m zo^rs0onlij wo. 14.45. 19.00, 21.15. ma. dL: 19.00, 21.15. CITY THEATER-1" II. Ironwaad (12y. 19.00. 21.l5P°r» ma' do. vr. zo. ook 14.45. Aladin enaardig zijn wonderlamp (al); za. wo ijn op 14.45. |oortdure VOORSCHOTEN GREENWA\FschouV' (tel. 01717-4354): Color» |16)f6even do. t/m zo. 21.15. ma. t/m wo.'hap. 20.15. Salaa (al); do. t/m zo)ver zijr -- -orA 19.00, ma. t/m wo. 20.15. zo. wo. 15.45. Iron waad (I6)^ders do. t/m zo. 20.45. KINDEReu hier\ VOORSTELLINGEN: Pietje korten ge we (al); ma di. wo. 20.00. KINOER* belang VOORSTELLINGEN: Bambi; zaa-oorlog wo. 14.00. [j daaro 4.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15 ij maak 16.00, 18.45, 21.30. a ASTA 2ioordkui Who framed Roger Rabbit (aitetgevers 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13. 6 16.00, 18.45. 21.30. ASTA Buster (al); 14.00, 16.45. 21 13.15. 16.00. 18.45. 21.3 schief (12); 14.30. 16.45, 19.0 21.30. BABYLON 2: Spoo loos (16); 14.30, 17.00, 19.3.. 21.45. BABYLON 3: U2 Rattldij bescl and Hum (al); 14.30, I7.00erd doo 19.30. 21.45. CINEAC 1 (BUHAIC ju 0 tenhol 20. tel. 630637): Die hard"1 NEAC 2: Big business (alHrief 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15jeeft heel jo 18.45, 21.30. do." 14.00. tel. Rabbit (al); 14.0 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.0 18.4S, 21.30. a METROPOLE i Distant voices, still lives (1fl 14.00, 18.45, 21.30. ZO. 1" 16.00, 18.45. 21.30. a ME1HU« POLE 3: Midnight run (al) 14.00. 18.45, 21.30. ZO. 13.15 16.00, 18.45, 21.30. a METRO POLE 4: Bird (al); 14.00. 20.30 a METROPOLE 5: Da ondraag lijke lichtheid van hat bestaai (al); 20.30. do. vr. ma. di. ooijfc America 21.30. ZO. 13.30. 16.00, 18.4 21.30. a ODEON 2: 18 Agahl 13.30, 16.00, 18.4 STUDIO 1 (Kettlngl caroni (16); do. vr. Cosi comf sai; za. zo. Oci ciomie; wo. a STUOIO 2: The manchuri an candidate (16); 19.00. 21.301 zo. wo. 14.30. a STUDIO 3 Frantic (al); 19.00. 21.3d a HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Bi( time; 19.30. zo. ook 14.00. Can! dy mountain; 21.45. 16.15. Blow-Up; zo. 14.01}- 16.15. Zaal 2: A world apai 19.30, 21.45. zo. ook 14.0 16.15. Zaal 3: za. zo. ma. 19.30, 21.45. do. 20.00. vr. w 19.30. 22.00. Casino Royale; da The damned; vr. Qui etes-vouf.3 Polly Maggoo; za. Blow-Up; Lovely to look at; ma. L'Anne^ o derniere a marienbad; di. Tho roughly modern Millie; v NACHTVOORSTELLINGEN: a CINEAC 1: Die hard (16); 00.15. a CINEAC 2: Big bu ness (16); za. 00.15. a CINE 14.00. a STUDIO 3: 14.30. Wim van Krimpen interim directeur Kunsthal Rotterdam ROTTERDAM De Amsterdamse galeriehouder Wim van Krimpen (47) is benoemd tot interim-directeur van de Kunsthal Rotterdam, die in het najaar van 1991 zal worden geopend in het Museumpark. De Kunsthal vormt de afslui ting van de driehoek met het Museum Boymans-Van Beu- ningen en het binnenkort te bouwen Architectuurmuseum. De Dienst Gemeentelijke Musea van de Maasstad heeft Van Krimpen aangetrokken om hem in nauwe samenwerking met architect Rem Koolhaas een gebouw te laten ontwikke len dat geschikt is voor groots opgezette manifestatie op cul tuurgebied,, die niet in de bestaande musea passen. Behalve genoemde manifestaties zal ook een eigen program ma voor de Kunsthal worden ontwikkeld en zullen biënna les (tweejaarlijkse evenementen) en triënnales (driejaarlijk se) er een vaste plek krijgen. Van Krimpen heeft veel ervaring op het gebied van de or ganisatie van tentoonstellingen en kunstmanifestaties. Hij is tien jaar galeriehouder in Amsterdam en mede-oprichter en directeur van de Kunst-Rai, een internationale kunstmani festatie die elk jaar in Amsterdam wordt gehouden. warking van hat anaambla Tragi- 1400 tot 1600" in da Taffahzaal hat Muaaum van Oudhadan in Loidan. Gahoord op 7 dacambar. avond in het programma van het Gesualdo Consort centraal stonden, bestrijken de tweehon derd jaar van grote bloei die de Bourgondische hofcultuur, met name in de zuidelijke Neder landen, doormaakte. Vrijwel alle componisten uit de Neder landse school die in het concert aan bod kwamen, konden hun beroep uitoefenen dankzij een uitgebreid mecenaat van de hoge Bourgondische heren. Het spreekt dan ook vanzelf dat in het werk van deze musici elegantie en verfijning sterk op de voorgrond treden. Bij het Gesualdo Consort en bij de voor dit programma aangetrokken instrumentalisten zijn alle mo gelijkheden om deze prachtige muziek tot leven te brengen voorhanden: een tot in de pun tjes verzorgde techniek, muzi kale intelligentie en een voor treffelijke ensemblegeest. Zo was de volle zaal voor de pauze getuige van knappe ver tolkingen van werk van onder anderen Gilles Binchois, Guil- laume Dufay, Johannes Ockeg- hem, Alexander Agricola en Ja cob Obrecht. De zangers, Bar bara Borden en Yvonne Ben schop (sopraan), Simon Schou ten (altus), Michiel ten Houte de Lange en Robert Coupe (te nor) en Harry van der Kamp (bas), werden hierbij begeleid of afgewisseld door Stephen Stubbs (luit), Andrew Laurence King (harp), Eron Haedley (vio la da gamba), Bruce Dickey (zink) en Charles Toet (trombo ne). Viel op de perfectie van het spel van voor de pauze niets aan te merken, de expressiviteit van deze vooral vijftiende- eeuwse muziek kreeg nu en dan te weinig reliëf. Dit verbe terde aanmerkelijk tijdens het tweede concertgedeelte met werk van onder anderen Or lando di Lasso, Jacob de Brouck, Cipriano de Rore en Jan Tollius, waarin al meteen de gloedvolle interpretatie van Nicolas Gomberts „O quam moesta dies" het publiek over tuigde van het meesterschap, niet alleen van deze componist, maar evenzeer van de uitvoe rende groep. Maar niet minder maakt het ie dere toehoorder enthousiast voor deze muziek wanneer deze heldere en wendbare stemmen di Lasso's „Madonna m ta", de onbegrijpelijk m componeerde en uitgevoeé.5 hulde aan de zoete westenwi „Zefiro torna" van Jan Toll of Cipriano de Rores „An< che col partire" ten gehc brengen. En vervolgens vol l wondering voor de musici: solo voor zink, het weerbarst ste aller blaasinstrumenten, speeld door Bruce Dickey, i instrumentale bewerking dit werk van de Rore var hand van Giovanni Battista vicelli, grensde aan het onj looflijke. Van dit concert is een opnai '25 gemaakt die volgend jaar compact dies uitgebracht RX 2 worden in het kader van tiendelige Teleaccursus ziek in de Nederlanden 1100 tot heden". TOM STRENGE1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 16