Fonds op zoek naar muziekinstrumenten Bedrijven tonen kunst uit hun collecties Wereldberoemd standbeeld Aurelius in museum Aanslag op schrijver W.F. Hermans „MAAR HET MOET GEEN PAKHUIS WORDEN" WERK KEES VAN BOHEMEN CENTRAAL IN EXPOSITIE Kunstraad: subsidie aan Shaffy voortzetten Levenslustige Fairy Queen S!h Nieuwe indeling van derde net in overweging KUNST CeidóaQowumt WOENSDAG 7 DECEMBER 1988 PAGINA Franse lithograaf Mourlot overleden PARIJS De Franse litho graaf Fernand Mourlot is op 93-jarige leeftijd in zijn woon plaats Parijs overleden. Mour lot is vooral bekend geworden door het drukken van werken van wereldberoemde schilders zoals Pablo Picasso, Marc Cha gall en Henri Matisse. Hij moe digde beeldend kunstenaars aan hun eigen posters voor hun tentoonstellingen te ont werpen. Hij werkte onder meer ook samen met de schil ders Georges Braque, Fernand Leger, de Duitser Paul Klee, de Spanjaard Juan Miro en de Rus Vassili Kandinski. (Van onze correspondent Gerard Kessels) ROME Het wereldbe roemde ruiterstandbeeld van Marcus Aurelius keert waarschijnlijk nooit meer terug op zijn sokkel op het Capitool in Rome. Ruiter en paard die gedurende zeven jaar gerestaureerd zijn, blijven te kwetsbaar om blootgesteld te worden aan weer en wind. Daar mee is de kans vergroot dat een kopie van de Ne derlandse kunstenaar Ar thur Sproncken de plaats van het origineel in gaat nemen. Het ruiterstandbeeld is een van de bekendste monumen ten van Rome. Het is ook het enige bronzen ruiterstand beeld uit de oudheid dat de eeuwen heeft overleefd. Nu de restauratie is voltooid is er meteen een geweldige discus sie losgebarsten over de toe komst van het ruiterstand beeld van de Romeinse keizer en filosoof. Het gemeentebe stuur wil het beeld terug op het plein bij het gemeentehuis op het Capitool. De restaura teurs en veel kunsthistorici zijn daar echter op tegen. In de buitenlucht heeft het beeld veel te lijden van roestvor- ming. De corrosie zet versneld door omdat de lucht in Rome steeds sterker vervuild wordt. Minister Vincenza Bohno Par- rino van Cultuur en Monu mentenzorg heeft nu bepaald dat het gerestaureerde origi neel naar een museum gaat. Het stadsbestuur is echter niet van zins zich daar zonder slag of stoot bij neer te leggen. „Men moet niet vergeten", zegt burgemeester Giubilo, „dat het beeld eigendom is van de gemeente en dat wij en nie mand anders uiteindelijk be slissen wat er mee moet gebeu ren". Ondanks de ferme taal van Giubilo moet betwijfeld wor den of het stadsbestuur het ge sloten front van experts wil trotseren. Dat opent perspec tieven voor de Limburgse kunstenaar Arthur Sproncken, die op eigen initiatief begon nen is met het vervaardigen van een kopie. Sproncken, die financieel gesteund wordt door een speciale stichting, heeft het hoofd en de hals klaar. Beide zijn al in Maastricht ge ëxposeerd. Sproncken wil in het voorjaar naar Rome gaan om de Italia nen er van te overtuigen dat hij de juiste man is voor de vervaardiging van een goede kopie. Dat karwei vereist en kele miljoenen guldens. Voor de restauratie van het origi neel betaalde een Italiaanse verzekeringsmaatschappij al één miljoen gulden. UIT WOEDE OVER „PLAGIAAT" (Van onze correspondent Bob van Huët) PARIJS „We hebben ge vochten als leeuwen. Mijn vrouw was heel dapper. Met een deegrol heeft ze hem een vijftig centimeter lang mes uit zijn hand geslagen. Dat laatste is wel een aardig detail". De Nederlandse schrijver W.F. Hermans, die maandagavond in zijn Parijse appartement werd overvallen door een psy chopaat uit Utrecht, lijkt de ergste schok alweer te boven. De aanval van de hem onbe kende landgenoot leverde de schrijver „13 hechtingen in mijn kop op en mijn rechte rarm kan ik niet meer gebrui ken". Ook zijn vrouw moest in het ziekenhuis worden behan deld. Over het waarom van de aan slag tast de schrijver in het duister. „Het schijnt dat hij te gen dinky toys is en ook tegen paranoia. Maar volgens mij mij is die man zelf paranoia. Hij heeft eerder Hofland aange vallen. (lachend) Misschien heeft hij ook wel iets tegen de NRC. Ze hebben hem losgela ten en nou moest hij mij heb ben". Ondanks zijn snel hervonden, ironische toon, geeft Hermans toe zeer angstige momenten te hebben uitgestaan. Toen de schrijver en zijn vrouw de aanvaller met veel pijn en moeite de deur hadden uitge werkt probeerde de man deze met een bijl in te slaan. De ge belde politie kon de dader ter plaatse arresteren. „Ik heb te gen die agenten gezegd dat ze geen minuut later hadden moeten komen. Anders waren we er geweest. Die man was echt door het dolle heen. In zijn koffertje had hij ook nog verf, waarmee hij de hele ves tibule heeft volgekladderd". De verdachte van de overval, de Nederlander Daniël B. uit Utrecht, beschuldigt Hermans van plagiaat uit zijn „Groot Opstellenboek". Hij was naar Parijs gekomen om, gewapend met een mes, een bijl en verf potten in een koffer, zijn gram te halen. Na een soortgelijk optreden tegen de journalist H.J.A. Hofland werd hij ver oordeeld tot acht maanden, wegens poging tot doodslag. B. is het appartement op de derde verdieping van een Pa rijse avenue binnengekomen, doordat de deur niet op slot zat. Onder beschuldiging van plagiaat hakte hij met zijn mes in op W.F. Hermans en diens vrouw. B. heeft na zijn vrijlating uit de gevangenis eerder dit jaar de journalist H.J.A. Hofland voor een derde keer schrifte lijk bedreigd. „Hij schreef in zijn laatste brief dat, als ik niet zou ophouden, een drama zou volgen van ongekende smaak", aldus Hofland in een commentaar op de gebeurte nissen in Parijs. Ook Hofland wordt er door de man van beticht dat hij verha len en materiaal heeft gestolen uit het opstellenboek waarvan de man auteur zou zijn. Hof land en Hermans zouden dat boek „op een smerige manier te pakken hebben gekregen" en er geregeld materiaal uit hebben gestolen. B. sloeg augustus vorig jaar het interieur van de woning van Hofland in elkaar en bedreig de de echtgenote van de jour nalist. De man werd ter plaat se door de politie gearresteerd. Hij zat uiteindelijk enkele maanden van zijn straf uit, al dus Hofland. Volgens Hofland weigerde de man zich psychiatrisch te laten onderzoeken. „Nadat ik via zijn advocaat om een onder houd had gevraagd, wilde hij ook niet met mij praten zolang hij achter de tralies zat". Daniël B. is bij de gemeentepo litie Utrecht bekend, maar blijkens zijn dossier heeft de politie zich dit jaar niet met hem bemoeid. Over zijn gees testoestand wordt niets ver meld, maar volgens de politie woordvoerder is wel bekend dat hij „er een beetje tussenuit was". De deur van het appartement van W.F. Hermans in Parijs, besmeurd met verf. FOTO: ANP Theo Olof, die op 3-jarige leeftijd nog niet echt aan een meester- ....maar zo snel bijleerde, dat een beter instrument wel wenselijk viool toe was. bleek. FOTO: SP FOTO: GER DIJKSTRA DEN HAAG „Het kwam door m'n dochter. Die was toe aan een goede viool en had er het geld niet voor. Dat probleem is opgelost, maar het zette me wel aan het denken: er moeten vele anderen zijn, voor wie dit pro bleem geldt. En geen op lossing vinden. Daarom vormde ik een stich ting". Aldus de oud-leraar Ne derlands P. Moerenhout uit Bunnik die de stichting „Na tionaal Muziekinstrumenten Fonds" oprichtte en thans half muziekmakend Nederland in een comité van aanbeveling weet. Vrijdagavond 13 januari legt tijdens een uitvoering in het Koninklijk Conservatori um violist en stichtingsvoorzit ter Theo Olof uit wat precies de bedoeling is. Moerenhout als initiatiefne mer is er nu al duidelijk over: „Het probleem doet zich in fei te voor op alle niveaus. Kinde ren blijken talent te hebben maar geen goed instrument en evenmin het geld ervoor. Dat gaat ook op voor gevorderde, talentvolle conservatoriumstu denten. Maar echt moeilijk wordt het voor de uitvoerende- musicus die echt een meeste- rinstrument verdient en dan val je in voor vrijwel niemand te betalen prijzen. Toch is onze stichting in de eerste plaats voor deze musici bedoeld". De stichting heeft van het Prins Bernhardfonds een be drag van 3,5 ton gekregen, de Staatsloterij Nederland voegde er een zelfde bedrag aan toe, waardoor het startkapitaal van de stichting enkele dagen gele den op 700.000 gulden is geko men. En aldus begon de stich ting van zich te reppen. Moe renhout, secretaris: „Ja ja, we verwachten nu een stortbui van aanvragen. En we hópen op een stortbui van aanbod, in geld en goederen". Zolder Culturele bladen, zeker het soort dat gratis advertenties van abonnées opneemt, staan steeds vol oproepen van mu ziekstudenten die om een in strument brullen dat vooral niet veel mag kosten. „Knap pen desnoods zelf wel op", staat er dan hoopvol bij. Tegenover deze groep wanho pige zoekers staan gezinnen waar het eens zo bejubelde in strument staat of ligt te ver stoffen, soms nieuw in doos, soms op zolder, soms als meu belstuk of sta in de weg. En misschien geschikt voor de stichting en een razendblije, maar o zo arme muziekstu dent. Mogelijk niet het meeste- rinstrument waar de nieuwe stichting vooral op hoopt, mis schien wel goed genoeg. Moerenhout: „We hopen op veel geld om instrumenten aan te kunnen schaffen, voor ze wellicht naar het buitenland gaan. Maar we kunnen ook ge woon goede instrumenten ge bruiken, mits ze niet alleen de vorm van het instrument heb ben, maar ook technisch en muzikaal goed zijn". Niet dumpen De secretaris is voorzichtig en moet het wel zijn: „We streven natuurlijk geen pakhuis na, waarin ieder die oude spullen kwijt wil, maar wat kan dum pen. Maar de aanvragers ko men uit zulke verschillende hoeken, dat bij wijze van spre ken elk instrument welkom is, zeker als de vraagprijs redelijk is". In beginsel worden de instru menten die eigendom van de stichting zijn geworden, om niet aan getalenteerde uitvoe rende musici uitgeleend, waar bij in enkele gevallen een ge ringe bijdrage kan worden ge vraagd. Moerenhout: „Het gaat vooral om violen, alten en cel- li, de meesterinstrumenten die in toenemende mate uit Ne derland naéir het buitenland gaan, dus naar de meest bie dende. Bij topinstrumenten gaat het al gauw om miljoe nen, te vergelijken met de on langs verkochte schilderijen van Van Gogh, waardoor de prijzen van andere instrumen ten ook omhoog gaan. Soms kunnen orkestmusici met hun bescheiden salaris zich niet eens een goed instrument per- miteren, om maar te zwijgen van een kind dat een concours heeft gewonnen en eigenlijk niet verder kan komen omdat het instrument niet mee wil". Moerenhout ziet uiteraard in, dat het weinig zinvol is een eerstejaars conservatoriumstu dent een Quarneri in handen te duwen. „Maar er komt een moment, waarop de student meer kan, dan het instrument kan leveren; dan is die student erop uitgespeeld. Maar dan? Daar ligt het grote probleem, waarbij het gaat om tonnen". Breed terrein Omdat het probleem van „welke musicus verdient welk instrument" zich op alle ni veaus voordoet, kan de stich ting behalve geld, ook goede instrumenten van welk niveau ook gebruiken. Moerenhout: „Ja, dus ook die gewoon goede viool, die maar aan de muur hangt. Want het is ook niet de bedoeling een beginnende stu dent die misschien niet eens zeker weet of hij wel in het vak door wil als uitvoerend musicus, meteen een Stradiva rius in de handen te stoppen. Zo'n student moet ook nog le ren knokken. Pas veel later kan het stadium komen waar in de violiste Vera Beths zei: „Okee, ik had een goed instru ment, maar nu heb ik een Strad. En die doet uit zichzelf wat ik wil; zonder de moeite die ik vroeger moest doen". Collegiaal wijst Moerenhout naar het langer bestaande Os kar Backfonds dat zich uitslui tend op conservatoriumstu denten richt: „Dat fonds leent instrumenten uit aan eerste jaars, die na beëindiging van hun opleiding het instrument weer teruggeven, waardoor het in de roulatie blijft. Leuk voor de studenten, goed voor het instrument". FRITS BROMBERG AMSTERDAM In de beurs van Berlage in Amsterdam to nen 23 bedrijven van 7 decem ber tot 1 januari samen bijna 200 werken van Nederlandse en buitenlandse kunstenaars: schilderijen, tekeningen, gra fiek, objecten en beeldhouw werken. Vaak vormen de ten toongestelde werken slechts een fractie van de kunstcollec ties van de deelnemende be drijven. Bedrijven gaan zich steeds meer bezighouden met kunst. Diverse ondernemingen koch ten al lang kunstwerken en legden collecties aan. De laat ste tijd is er sprake van steeds meer sponsoring van kunstma nifestaties. Nu zijn ze ook naar buiten getreden om het pu bliek zo'n .beetje een idee te geven van wat zij zoal aan kunst in huis hebben. Konin gin Beatrix heeft de tentoon stelling gisteravond officieel geopend, in aanwezigheid van veel personen uit de wereld van het bedrijfsleven en de kunst. Elk bedrijf heeft een aparte ruimte gekregen en boven de hele zaal zijn tien grote pane len met aan beide zijden schil derijen uit de befaamde Stuy- vesant-collectie van Turmac aangebracht. In het midden van de zwevende panelen hangt een driedimensionaal werk van Niki de St. Phalle. Doordat de deelnemende be drijven allemaal een eigen ruimte hebben gekregen, kan door wat zij daar exposeren ook een indruk worden gege ven van hun visie op de kunst. Dat is niet altijd even makke lijk. De expositie van bijvoor beeld de Nederlandse Krediet- verzekeringsmaatschappij toont weinig samenhang en een visie op het verzamelen is nauwelijks te ontdekken, maar er hangt wel een prachtig werk van Lei Molin. Een verzameling die er uit springt door visie en kwaliteit is die van de Verfindustrie Jac van Eyck met werk van Paul Lohse, Peter Struycken, Cor- tier, Morellet, Rob van Ko- ningsbruggen, Ad Dekkers en Ben Akkerman. Drukkerij Velder van den He- zelaer heeft bij het samenstel len van haar collectie kenne lijk vooral jacht gemaakt op werk van kunstenaars met grote naam: Alechinsky, Brancsi, Corneille, Christo, Jean Dubuffet, Raoul Dufy, Lucio Fontana, David Hock- ney, Asger Jorn, Paul Klee, Kirchner, Kokoschka, Latas- tar, Bart van der Leek, Modi- tliani, Picasso, Raveel en choonhoven. Het zijn meren deels kleine doeken en, uiter- Koningin Beatrix bekijkt bij de opening van de expositie „Onder neming en kunst" in Amsterdam het beeld „Schrijdende danse res met tamboerijn" van Fioen Blaisse, eigendom van de NMB. FOTO: ANP aard, niet de beste die deze kunstenaars hebben gemaakt. De NMB heeft daarentegen bewust gekozen niet het werk van kunstenaars met grote naam als Appel, Constant, La- tastar en Zadkine te laten zien, maar doeken van over het al gemeen wat minder belichte schilders als Gerti Bieren broodspot, Fioen Blaisse, Arty Grimm en Matthijs Röhling. Zeer de moeite waard zijn de tentoongestelde werken van advocatenkantoor Boekei en van Bührmann-Ubbens Pa pier. De PTT heeft voor deze tentoonstelling een speciale kunstopdracht gegeven aan ar chitect/kunstenaar John Kör- meling. Deze heeft het alfabet van Berlage, dat zich in de Goederenbeurszaal bevindt, met gelijkvormige neonletters overtrokken. Bij de voorbereiding van de tentoonstelling bleek dat veel bedrijven werk van Kees van Bohemen in hun collecties hadden. Dit heeft men aange grepen om een aparte „retros pectieve" tentoonstelling van de doeken van deze in 1985 overleden kunstenaar in te richten in de Beurs van Berla ge- Overigens zijn lang niet alle bedrijven met hun kunstcol lecties op de tentoonstelling vertegenwoordigd; er zijn na melijk bij elkaar zo'n 80 be- drijfscollecties in ons land. Niet alle bedrijven zijn bena derd, andere hadden van deel name afgezien en sommige waren te laat, doordat zij zich aanmeldden toen de zaal al vol was. Dit werd op een persconferen tie voor de opening bekendge maakt door bestuursleden van de vorig jaar opgerichte Stich ting Onderneming en Kunst, die de tentoonstelling als haar eerste activiteit heeft opgezet. De Stichting heeft zich overi gens niet bemoeid met de sa menstelling van de collecties op de Beurs; dat hebben de be drijven zelf gedaan. Doel van de stichting is het publiek kennis te laten maken met de bedrijfsverzamelingen, die meestal alleen maar voor peroneelsleden te zien zijn. Ook wil zij met dit kunsteve nement bevorderen dat kunst toegang krijgt tot steeds meer bedrijven. De Stichting ver wacht dat de tentoonstelling de aankoop van kunst door be drijven en het verstrekken van opdrachten aan kunste naars zal bevorderen. De drie ton die de expositie heeft gekost, wordt opgebracht door de deelnemende bedrij ven zelf. De stichting denkt dat een groot deel van het be drag weer via entreegelden bij de organisatie zal terugvloeien. Er wordt vanuit gegaan dat tienduizenden mensen de ex positie zullen bezoeken. De Stichting heeft ook nog andere plannen voor de komende tijd. Het eerste waar men momen teel aan denkt is een uitwisse ling van bedrijfscollecties tus sen Nederland en Singapore. De voormalige staatsuitgeverij SDU heeft een goed verzorgde catalogus/boek ter gelegenheid van de tentoonstelling uitgege ven. Een groot deel van de ge ëxposeerde schilderijen, teke ningen en andere kunstwer ken, met speciale aandacht voor Kees van Bohemen, is daarin in kleur afgedrukt. Mi nister Brinkman van WVO schreef het voorwoord. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Who framed Ro ger Rabbit (al); 18.30, 21.00. wo. ook 13.30. EUROCINEMA II: De ondraagbare lichtheid van het be- etaan (al); 20.00. Speurneuzen (al); wo. 14.00. EUROCINEMA III: Co ming to America (al); 18.45, 21.30. wo. ook 13.45. EUROCINEMA IV: Die hard (16); 18.30, 21.15. wo. ook 13.30. bioscopen LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel- 071-121239): Die hard (16); 19.00, 21.15. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Midnight run (12); ma. di. 14.30. 18.45, 21.15. Frantic (12); Who framed Roger Rabbit (al); U2, rattle and hum (al); Coming to America (al); 14.30, 19.00, 21.15. Junglebook (al); wo. 14.30. TRIA NON (Breestraat 31, tel. 123875): The last emperor (al); 20.00. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414): Erotische flatneuro- ee (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Evil dead II (16); wo 14.45. 19.00. Salsa (al); 21.15. CITY THEATER II: Aladin en zijn wonderlamp (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): 5 december ge sloten. Cry Freedom (al); di. wo. 20.15. Red Heat (12); wo. 15.45. Salsa (al); wo. 15.45. Iron weed (16); di. wo. 20.45. KINDERVOORSTELLINGEN Bambi wo. 14.00. Pietje kortstaart; wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269): The Milagro bean- field war (12); ma. di. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Plains, trains and automobft. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENA Who framed Roger Rabbit (al); r dl. 20.00. wo. 14.00, 20.00. ming to America (al); ma. 20.00. wo. 14.00, 20.00. Die h (16); ma. di. wo. 20.00. Troe beertjes in wonderland; wo. 14 DEN HAAGASTA 1 (Spul 27, 463500): The Sicilian (12); 14 18.45, 21.30. ASTA 2: Who med Roger Rabbit (al); 14 18.45, 21.30. ASTA 3: Bui (al); 14.00, 18.45, 21.30. BA< LON 1 (Winkelcentrum Baby tel. 471656): U2 Rattle and H (al); 14.30, 17.00, 19.30, 21. BABYLON 2: Spoorloos 14.30, 17.00, 19.30, 21.45. BYLON 3: Bagdad cafe (16); 14 17.00, 19.30, 21.45. CINEAt (Buitenhof 20. tel. 630637): hard (16); 14.00, 18.45, 21. CINEAC 2: Big business 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC Good morning Vietnam (al); 18. 21.30. ma. di. ook 14.00. TROPOLE 1 (Carnegielaan, 456756): Who framed Roger I bit (al); 14.00, 18.45, 21.30. TROPOLE 2: Bird (al); 14.00, 20 METROPOLE 3: Midnight (al); 14.00, 18.45, 21.30. METI POLE 4: Frantic (al); 14.00, 18. 21.30. METROPOLE 5: De draaglijke lichtheid van het staan (al); 20.30. ma. di. ook 14 ODEON 1 (Herengracht 13. 462400): Coming to America 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 18 Again (al); 13.45, 18.45, 21, ODEON 3: Die hard (16); 13j 18.45, 21.30. ODEON 4: Raiser (16); 13.45, 18.45, 21. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, 656402): dag. 19.15, 21.45. 14.00. Oei Ciornie; ma. di. STUDIO 2: Deadly pursuit 19.00. 21.30. STUDIO 3: Beyq therapy (16); 19.00, 21, HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: L< at first sight; 19.30. Big 21.45. Mayfair; zo. 14.00, 16. Zaal 2: A world apart; 19, 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45. wo. wo. 19.30, 22.00. Maytime Mayfair; ma. The yellow F Royce; di. Die bittere tranen Petra von Kant; wo. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: De reddertjes; 14.00. METROPOLE 5: Jun book; wo. 14.00. STUDIO. Bambi; wo. 14.30. HIL 10 pen senr hier sarrn dere veel optr brie Spri man ondi Rigi een Stad Bue wilc ken plaa had< wee aani rech Hoe\ enige leide were AMSTERDAM De Amster damse Kunstraad vindt dat het Shaffy-theater de komen de twee jaar de kans moet krijgen haar nieuwe beleids plannen uit te voeren en meent daarom dat de gemeen te Amsterdam de subsidie aan het theater moet voortzetten. De Kunstraad heef dit geadvi seerd in een advies aan het college van B en W, dat wil dat muziekcentrum De IJsbre- Uitvoering van „The Fairy Queen" van Pureed, in het kader van de Wil liam en Mary-festiviteiten door het Barokorkest van het Koninklijk Con servatorium en spelers en dansers van The Guildhall School of Music and Drama. Nieuwe Kerk, Den Haag, dinsdagavond. Herhaling vanavond. ker in het gebouw komt nu Shaffy nog is geves Ook die plannen wijst Kunstraad af omdat het bouw alleen met „veel slechts gedeeltelijk geschil maken is voor De IJsbrei Voor De IJsbreker stelt raad voor een investerings sidie toe te kennen vooi aanleg van airconditioi t. verbetering van de tribune de aanschaf van een vleuj zocht Beidi dewe cy"-t thie Twee avonden lang is de Nieu we Kerk herschapen in een baroktheater met een wand van rijk gestileerde bomen on der het orgel als achtergrond van de speelvloer. Rechts daarvan zit het barokorkest, dat dus vanuit de kerk niet voor iedereen geheel zichtbaar is. Liefhebbers van oude mu ziek hebben tijdens het Oude Muziekfestival in Utrecht dit jaar al een niet-scènische uit voering van dit werk kunnen horen door het Engelse ensem ble „The Sixteen". Dat was een zeer authentieke en ver antwoorde. vertolking, die ech ter in vergelijking met de Ne derlands-Engelse productie van gisteren afstandelijk en al te mooi was. Het Haagse conservatorium beschikt over een goed baro korkest - waarin overigens nog geen tien procent Neder landse studenten - en de Guildhall Schpol heeft de ge trainde solozangers, dansers en acteurs waar wij in Den Haag niet over beschikken, hoewel! Ziedaar de hoofdreden voor de samenwerking. Het resultaat daarvan is een uiterst levendi ge uitvoering van Shakespea re's „Midsummernightdream", althans een sterk bekorte ver sie daarvan, en het bijbehoren de deel van „The Fairy Queen", de opera die Purcell er voor het koninklijke paar bijschreef. Helaas was in deze versie minder dan de helft van de muziek overgebleven en kreeg het publiek dus eerder een toneelvoorstelling met muziek voorgezet dan een ope ra. Daar staat tegenover dat de Engelse studenten met zoveel oktol in be tien tiner ste a certe tief inzet speelden, hun „masq dansten en voorzover n zongen, dat men door de. nest. velende stroom van gebeif. b nissen werd meegesleurd. Zeker, men moest zijn Sb, speare kennen, want doo begin weg te laten was d< zijn verklarende bodem k Maar daarover niet getre er was zoveel te lachen e kijken, en bovendien liete acteurs zo goed vakwerk ren dat ze de aandacht vast wisten te houden. Zij reerden bijna allen op 1 voeten, en maakten hun d f passen vrolijk en natuui zonder de barokke verfij F&j en de handgestiek waar Koninklijk Conservati zich de laatste tijd juist op heeft gericht. Ook hun' ding was dienovereenkoi rijk en overdadig in klei detail. Het geheel bood bont en bijna Bourgqni plezier voor het oog, maai daarmee wel enige vrag< voor het oor. Dat betrof niet de uiterst zorgde dictie, nöch de o1 gend goede solistische prestaties, maar meer de sluiting op het orkest. Wil Christie leidde zijn orkes spirituele wijze en riep verfijnde en van leven tilBR lende barokmuziekwereld die wat mij betreft verri preferen was boven de n 16.00 academische uit Utrecht, werd daarbij natuurlijk gi muleerd door het toneelgel 1 ren. Hij kon echter onmogf de afstand tussen zijn eleg Barok-musiceren en het venslustige acteren overb gen. Alleen in de grote k ensembles en een enkele kwamen alle lijnen zuiver een. Als men zich echter rf seert dat het hier om een dentenuitvoering gaat, zijn wondering en enthousia fc het meest op hun plaats. ERIK BES HILVERSUM Binnen de kring van omroepen die op het derde net uit zenden is overeenstem ming bereikt over een nieuwe opzet van de in vulling van dit net. Dit zou moeten gebeuren met ingang van het nieuwe seizoen, oktober van het volgende jaar. De bedoeling is deze zender daarmee een meer duidelijke kleur te geven. Zo krijgt de zondagavond na een verplicht nummer als Studio Sport een beschouwend karakter, dat vooral door de IKON en het Humanistisch Verbond zal worden ingevuld. De maan dagavond valt dan toe aan de educatieve omroepen. Op die avonden zal uiteraard wel het NOS-journaal in de lucht zijn. :n' 20,1. Het plan inoet nog door Programmaraad van de H worden goedgekeurd en korte termijn ook aan het gelijks bestuur ter beoorde worden voorgelegd. Bij het aliseren van dit plan is er aan te ontkomen, dat eri bestaande rubrieken van NOS zullen worden opgf ven dan wel samengevt Er is nu nog niet te zeg welke programmma's d; voor in aanmerking kom Het zit er echter in, dat rub ken als Den Haag Vandi TV-3, Panoramiek en Sp studio in hun huidige zullen verdwijnen en op in nieuwe rubrieken. Ook de kunst" kan dit lot bes< ren zijn, maar de erva leert, dat deze rubriek in gelijke gevallen de nei vertoont elders weer op te ken. •P!,.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 10