Zit er een kind in haar hand? 1 inal Ie :NJsN'i FEEST £eidóc@ou/umt ZATERDAG 3 DECEMBER 1988 PAGINA 23 „Alles in de hand" heet het televisieprogramma van de TROS, waarin Ralph Inbar de Scheveningse handlij ndeskundige Edo Sprong demonstraties met „proefpersonen" laat geven. Er horen een cursusboek met werkblok, een zwarte pen, een vergrootglas en een meetlatje bij. Een vermakelijk programma over de welwillende ruggen van proefpersonen maakt de verleiding onweerstaanbaar om even in je eigen hand naar de lijnen te kijken. Wat moeten we ervan geloven? Een gesprek met Edo Sprong. SCHEVENINGEN - De wildgroei in transpersoonlijke, spirituele, metamorfe- rende cursussen of hoe het ook allemaal mag heten, neemt grote vormen aan. Ui teraard spelen de media in op de groei ende belangstelling voor al die theorieën die vooral op oosterse filosofieën zijn ge stoeld. Dus heeft ook de TROS een „modern" programma: Alles in de Hand. In een serie van acht uitzendin gen (die nu wordt herhaald en tot en met januari duurt) vertelt handanalyti cus Edo Sprong de mensen in „eenvou dige taal" over het handlezen. Hij heeft er proefpersonen bij die ten aanschouwe van heel Nederland hun hartsproblemen prijsgeven. De moed die je daarvoor alleen al moet opbrengen staat in geen enkele hand te lezen. D,e gesprekjes tussen de proefpersonen, Edo Sprong en Ralph Inbar gaan ongeveer zo: Ralph (na een inleidend babbeltje): „Kun je in de hand zien hoe oud je wordt". Edo: „Er zijn wel aanwijzingen. Ik jaag niemand de doodsangst op het lijf. Er zijn tekenen: de heuvels slinken, de kracht trekt weg, de elasticiteit van de hand neemt af'. (Later krijgen we zo'n hand te zien, maar die blijkt van een 92-jarige vrouw te zijn). Er treedt een vrouw van veertig jaar aan. Ze vertelt Ralph, terwijl Edo haar hand bekijkt maar zijn oren wijd open houdt, „opgebrand" te zijn na achttien jaar in de gezondheidszorg haar beste krachten te hebben gegeven. Nu wil ze een kind, tijd voor zichzelf. De Vrouw kan gerust zijn. Edo: „Je hebt een prachtige, gezonde hand. Ik zie dat jij te weinig plezier in het leven neemt". (Dat hadden wij ook al begrepen). „Je Luna. de maanheuvel, is goed ontwik keld, maar je hebt alleen maar gewerkt". Ralph die de Tros-lijnen in de hand moet houden, vraagt of ze een kind wil met of zonder relaties, waarop de vrouw blijk geeft van twijfels. Edo verklaart dat de Mercuriuslijnen die voor relaties staan er wel zijn. Hij ziet ook dat ze een hele goede moeder zou kunnen zijn. Ralph: „Maar zie jij een kind in haar hand?". Edo: „Zoals het nu ligt: nee". De vrouw moet haar verlangen naar een kind naar een hoger niveau brengen, sublimeren zoals dat heet. En verder adviseert Edo haar van het leven te genieten en „dan komt alles verder wel goed". Je ontkomt er niet aan toch even in je eigen hand te kijken. In de zaal doet ie dereen het ook. En als je een zeer gewen ste lijn met geen mogelijkheid kunt vin den, ook niet met een bij het cursuspak ket geleverd vergrootglas, dan bekruipt je de neiging die er dan maar in te snij den. We gaan niet redetwisten over het waar heidsgehalte van de handanalyse. De methode is nu zo populair dat je zelfs bij de aanschaf van nieuwe huishoudhand- schoenen een handleiding handlijnkunde kunt vinden. Edo Sprong ergert zich vanzelfsprekend aan al die sceptische journalisten wier vak het is alleen te ge loven wat ze zien of wat verklaarbaar is. Feiten. Daarover gaat Sprongs verhaal niet. Geen feiten, geen bewijzen, geen onderzoeken. Ondanks die gebreken pre senteert de handlijnanalyticus zich in ons gesprek overtuigend. Zijn optreden op de televisie staat daarmee in contrast. De popularisering van zijn kennis daar maakt hem niet geloofwaardiger. VIBRATIES Je moet niet helemaal verstoken zijn van gevoel voor oosterse zienswijzen om Edo Sprong serieus te nemen. Het .is zondagmiddag. In zijn flat aan de Sche veningse Gevers Deynootweg loop je te gen de boeddhabeelden op. Je kunt er niet om heen. Nog voordat hij vraagt of we thee willen, maken we een excursie langs die beelden. Hij koopt ze op hun „vibraties". Een beeld zonder trillingen is niets waard. De liggende boeddha, de zittende en de staande boeddha's met een1 prinselijke gewaad en die met een lotusbloem op het hoofd vertegenwoor digen eigenschappen zoals mededogen, volkomen rust en ontspanning of medi tatie. Edo móest ze kopen. Gelukkig had hij ook het geld, zodat die prachtige beelden hem nu omringen. Het moet gezegd worden: Sprong straalt rust uit. Er zijn geen klokken in huis. Tijd lijkt geen rol te spelen. Zijn praktijk aan huis, zijn Academie Antropodyna- mica en nu de televisieuitzendigen ne men hem volledig in beslag. Edo Sprong is sinds anderhalf jaar, na vele jaren in Amerika te hebben gewerkt en gewoond, terug in zijn vaderland. „Ik liep op een gegeven ogenblik in Toronto te denken wat ik daar nu eigenlijk moest, toen ik een plastic zak op straat zag liggen met het opschrift: Dutch Boy. Ik dacht: bedankt. Ik ben meteen terug gegaan naar mijn wortels en hier ben ik". Hij is van huis uit een zakenman. In alle delen van de wereld heeft hij be- drijfs- en managementadviezen gegeven. Intussen was hij meer dan eens ge trouwd. „Vrouwen lopen altijd bij me weg", ver VERTROSSING VAN „DIAGNOSTISCHE HANDANALYSE' LIPPEN STEMORGAAN KAAK kondigt hij iedereen die naar zijn levens verhaal vraagt, maar naar de diepere verklaring daarvan wordt meestal niet geluisterd. „De vrouw die je zoekt kan de spiegel zijn van de vrouw in jezelf. Het gaat om het vinden van een eenheid in jezelf. De ene mens gaat die weg via relaties met anderen, de ander komt via een spirituele weg tot een eenheid van persoonlijkheid en geest". En om zijn ideeën wat te vereenvoudigen, wat hij ook voor de televisie doet, komt hij met het beeld van Adam en Eva. Zo krijgen misverstanden alle kans, want het lijkt er nu op dat hij bij elke man een vrouw wil plakken. „Je trekt tegenpolen aan. Als ik in me een onderontwikkelde vrouw heb, dan trek ik een ontwikkelde vrouw aan die me leert hoe ik mijn vrouwelijke eigenschappen moet ontwik kelen. Ik heb er overigens helemaal geen bezwaar tegen de dingen te popularise ren. Rudolf Steiner heeft gezegd dat er een tijd komt dat iedereen de ander kent. Die tijd is nu gekomen. In dat pro ces naar een beter inzicht in jezelf en in anderen ben ik een hulpmiddel". Het heeft wel even geduurd voordat Edo Sprong zelf zover („op de weg van de kruisiging die iedereen moet gaan") was. Na zijn eerste scheiding stond hij op een kruispunt waarop hij zich afvroeg: waar om gebeuren de dingen? Daar ontmoette hij een vrouw die hem in contact bracht met spiritualiteit. „Een zakenman kan ook spiritueel zijn. Het is juist belangrijk dat we in het zakenleven wat meer spiri tualiteit brengen. Niet de mensen uitbui ten, maar hen stimuleren hun persoon lijkheid te ontwikkelen, creatief te zijn. Zo'n werkhouding komt de zaak ten goede". De ontmoeting met die vrouw (het kruispunt lag ergens in Afrika) heeft zijn leven veranderd. De vraag „waarom moet ik wat zijn" heeft hem uit de race naar een betere carrière, meer geld en een groter huis, L--,J Amerika In Amerika ging hij aan de slag. „Na een intensieve training van vier jaar op het gebied van morfologie, studeerde hij in 1979 af aan het National Research Insti tute for Selfunderstanding in Toronto. Hij specialiseerde zich in Samudrik Sha- stra, de wetenschap van de handanalyse. Ook heeft hij zich gewijd aan onderzoek. Hij bekwaamde zich in tal van vormen van therapieën". Dat staat allemaal in de studiegids van zijn academie te lezen, voor wie er meer van wil weten. Zijn meters lange en hoge boekenkast, vol met stukgelezen boeken van onder ande ren de pyscholoog Carl Jung, de antro- posoof Rudolf Steiner en vele oosterse wijsgeren, is getuige van een lange stu- dieweg. En nu zit hij in ons land met al die kennis en met de vaste overtuiging dat hij heel bekend zal worden. Eindelijk is zijn jeugdwens, filosofie onderwijzen, uitgekomen. Hij geeft zijn lessen aan zijn academie, die is gevestigd waar zich maar studenten melden, maar in Breda een secretariaat heeft. Edo geeft er zijn lezingen, zijn lessen in de filosofie. Je kunt er studeren voor een basisdiploma handanalyse, voor diagnostisch hand analist en voor het meesterdiploma van zo'n analist, voor transpersoonlijke the rapeut en het meesterdiploma van zo'n therapeut. De academie heeft ongeveer het systeem van de Open Universiteit overgenomen: je kunt op elk moment met de studie be ginnen, je kunt er zolang over doen als je wilt. Alleen wordt de student tijdens de studie aangemoedigd zelf „transper soonlijke groei" te bereiken. Gelukkig Edo is nu volkomen gelukkig. „God heeft me gezegend met de gave filosofie te kunnen onderwijzen, een handanalist te kunnen zijn waardoor ik mensen kan helpen. Ik kan niet voorspellen, maar mijn waarnemingen kunnen wel preven tief zijn. Als ik uit de hand lees dat ie mand moeilijkheden met zijn hart krijgt, kan ik zeggen: Als je zo doorgaat krijg je een hartaanval". Hij is ervan overtuigd dat hij mensen kan helpen bijvoorbeeld uit hun dwangneurose waarin ze zich ge vangen houden. „Ik werk in een andere bewustzijnslaag. Psychologen hebben soms jaren nodig mensen van een fobie af te helpen. Op het niveau waar ik werk bestaat geen tijd. Gewoonten veranderen kan wel tijd kosten, maar een angst kwijtraken kan in dezelfde tijd als waar in die gekomen is. Ik zoek de oorzaken die lees ik uit de hand, maar de mensen weten het zelf ook. Ik help ze bij het in zicht". Hij kan niet duidelijk uitleggen hoe hij te werk gaat. Hij moet zich con centreren op zijn klant. Dat kan hij niet op een achternamiddag tijdens een inter view demonstreren natuurlijk. We moeten het maar aannemen: hand analyse is er voor iedereen. „Door de eeuwen heen hebben filosofen en psy chologen de samenhang tussen het men selijk fysiek, karakter en de kosmos be schreven. De wetenschap wordt verbon den met antroposofie en met moderne inzichten in de psychologie. Het is een authentiek morfologisch systeem, dat eveneens planetaire typen zielekrachten beschrijft. De archetypen symboliseren fundamentele, fysieke, emotionele en mentale patronen. De namen van plane taire typen zijn ontleend aan de Ro meinse mythologie, hun verschijnings vormen werden afgebeeld in Griekse en Romeinse standbeelden. De lichaams bouw van ieder mens heeft de vorm van een of meer planetentypen. De eigen schappen van de planetaire typen wor den weerspiegeld in de heuvels van de hand. De lijnen van de hand zijn ener giekanalen tussen de verschillende her- sengedeelten. De gedachte-energie „snijdt" door de zenuwuiteinden om lij nen in de hand te creëren". Tot zover een citaat uit de studiegids, waarheen Edo Sprong verwijst als hem wordt gevraagd naar de oorsprong van Edo Sprong:een gave. handlijnanalyse. Er staan allerlei citaten in van bekende wijsgeren. Zoals: „Han den zijn naar buiten gekeerde hersenen" (E. Kant), „Het karakter is de wijze waarop we energieën kanaliseren" (Ench Fromm) en uit Jesaja (49:16): Immers in mijne handpalmen graveerde ook U, Uwe muren zijn mij steeds voor ogen". Kritiek „Als mensen eenmaal geïnteresseerd zijn, duiken ze vanzelf dieper in de stof. Ze krijgen zelfkennis en daar gaat het om. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met het verbinden van conclusies aan de waarnemingen. Je moet combineren. Je kunt niet alleen uit een lijn in de hand opmaken of iemand bijvoorbeeld relatie problemen krijgt of niet. Er lopen ge noeg kwakzalvers rond die je de meest afgrijselijke dingen aansmeren. Maar dat kunnen ze mij niet verwijten". Hij is verdrietig geweest om de aanval van de emeritus-hoogleraar psychologie aan de Rijksuniversiteit van Groningen, H.A. Hutte in de NRC van 27 september. Die heeft hem voor de voeten gegooid „men sen met opengescheurde emoties" achter te laten. Hutte hekelde in zijn artikel, niet helemaal ten onrechte, de suggestie die Sprong wekt „hulp te kunnen bieden met één blik in de hand". Sprong verde digt zich: „Achter de schermen zit een team van hulpverleners dat de proefper sonen na de uitzendingen opvangt. Nie mand komt daar tegen zijn zin aan tafel zitten. Iedereen weet wat er gebeurt. Pscyhologisch inzicht is niet alleen gege ven aan mensen die ervoor gestudeerd hebben en professor zijn. Ik heb die gave van nature. Waarom al die kritiek: ik zou zeggen steek de handen uit en laten we samen ontdekken. Als je pionier bent, zoals ik. krijg je kritiek. Maar ik kan er niet meer mee stoppen. Ik weet dat ik op de goede weg ben. Ik ben niet in competitie met wie dan ook. Mijn le ven gaat als een lege boot op een rivier naar de kosmos. Dit is er nu eenmaal in gestopt. Ik wil helemaal niets bewijzen". MARSCHA VAN NOESEL door Piel Snoeren Een lezeres wil weten waarom er op deze plaats zo vaak verwezen wordt naar de uitkomst van een of ander wetenschappelijk onderzoek. Omdat een mens van zulke onderzoeken het een en ander kan opsteken, suffie. Omdat er bij onderzoeken niet dat eeuwige gezeur is van wat er eerst was, de kip of nel ei. nee. er is een ei. de kip kijkt wat er in zit en niet zelden blijkt dat - ei ei - een verrassing te zijn. Vooral paaseieren staan hierom bekend. Zo gaat het verhaal dat Lucrezia Borgia, de adellijke lichtekooi uit het Rome van de Renaissance, haar derde echtgenoot Alfonso van Bisceglia heeft vermoord door hem met Pasen een eitje voor te zetten dat ze had laten injecteren met arsenicum. Snel de indruk weggenomen echter als zou dit stukje, met de donkere dagen voor Kerstmis hangend boven het hoofd, op een verkeerd seizoen slaan, op de paastijd. Nop. Op de naderende feestdagen slaat het, zij het dat de aanleiding wordt gevormd door een onderzoek dat slaat op Pasen, op het joodse paasfeest bijzonderlijk, op Pesach. Want daar valt. mits men Pesach vervangt door sinterklaas, door kerst, door oud en nieuw, het nodige van op te steken voor een mens die zijn dagen wil rekken. Zijn zij die de man met de zeis nabij weten, in staat met het oog op een belangrijke sociale gebeurtenis (verjaardag, jubileum, feestdag) hun verscheiden uit te stellenDie vraag heeft enkele wetenschappers beziggehouden én ze hebben het antwoord trachten te vinden met behulp van een uitgebreid statistisch onderzoek. Als uitgangspunt namen ze de overlijdensverklaringen van allen in een bepaald gebied die een joodse achternaam hadden. Vervolgens spitsten ze hun speurtocht toe op degenen die gestorven waren in de week vóór en in de week na Pesach, het joodse paasfeest dal, zoals men weet, afhankelijk van de maanstand nog meer door de kalender dartelt dan zijn christelijke equivalent. Pesach, zo redeneerden de onderzoekers, is voor joden het belangrijkste hoogtij van het jaarruim 75 procent pleegt de zogenaamde seideravond te vieren binnen de boezem van de familie. Wat bleek? In de week. voorafgaande aan het feest, stierven er 61,4 procent minder joden dan in de week erna wanneer Pesach in een weekend viel, en nog altijd 13,7 procent minder ervoor dan erna wanneer de maan wilde dat het doordeweeks Pesach was. De vraag viel dus bevestigend te beantwoorden. Met name de combinatie Pesach en weekend - een voorwaarde bij uitstek om zoveel mogelijk familieleden rond de huiselijke haard verenigd te krijgen - schonk mensen de kracht om de laatste adem nog even op te houden, zo moet worden geconcludeerd. Menig mensenleven zal bijgevolg zijn gerekt door het besluit van paus Gregorius uit 1582 om het christelijke paasfeest enigermate los te koppelen van de tirannie der maangestalten en voorgoed op zondag te situeren. En laat men, alle gekanker over een paar dagen minder vrij op een stokje, de hemel danken dat de komende kerst in het weekend valt. Oud en nieuw in het weekend. Menig mensenleven zal erdoor gerekt worden. Zou dat nou geen passend cadeau van Johannes Paulus II aan de mensheid zijn ter viering van het feit dat hij tien jaar paus is? De volksgezondheid gaat hem immers ter harte, gezien het goede voorbeeld dat hij de hartvervetters onder de beminde gelovigen geeft door bij wijlen de tabberd uit te doen en een potje te skiënEx cathedra verordonneren dat ook alle kerstmissen voortaan op zondag moeten - welk een bijdrage' tot de wereldgezondheid. Want zo. werkt het volgens de onderzoekers. Met de wil om in leven te blijven teneinde een hoogtij te mogen meebeleven in de schoot van verwanten en andere dierbaren, kan een mens zijn tijdstip van overlijden bijsturen. Zo simpel luidt het recept voor het levenselixer waarnaar de mensheid op zoek is geweest totdat alchemisten als Albertus Magnus en Raymundus Lullus het tot hun schade gevonden meenden te hebben in een mengsel van kwik en zwavel, hetzelfde waaraan nu de paling uitsterft. Weg dus met de tirannie van .kerst, van paas, van oud en nieuw. Gewoon: alle dagen kermis. Goud in de mond van iedere morgenstond. Hoog Sammie, kijk omhoog. Sammie. Men ziet het niet aan zijn voorgevormde verschijning af, maar zo'n minister Van den Broek, die bezit het recept om van zijn leven een lust te maken. Want hoe vult hij zijn vrije tijd? Met het verzinnen van slagzinnen. Wie tot tien kan tellen, kan de hele wereld bellen - als dat er niet eentje van Van den Broek is. Geen wedstrijd om de beste slagzin of hij doet eraan mee. In huize Van den Broek is dank zij de fantasie van vader menige vette prijs gevallen, weet een Haagse wandelganger te melden. En dan knalt er weer een kurk. Die lezeres met haar ingezonden brief van daarstraks echter. Bewust ongehuwde moeder. Bijstandsmoeder uiteraard. Maar geen biologische moeder, nee, adoptiefmoeder van een kind dat ze met haar lesbische partner langs administratieve weg heeft verwekt. Haar leven is een strijd, geen feest. Die wordt dus niet oud.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 23