_iee Towers
tan nog
varen door
net Gala
Anne-Wil Blankers schittert
als Rotterdamse Shirley
,Band i§ overgeleverd aan
impresario in buitenland"
Nieuwe serie
Medisch Centrum West
uitgesteld
bioscopen
ftzidócSououTit
ZATERDAG 3 DECEMBER 1988 PAGINA 17
N
Jules Croiset: „Ik ben een mens
met hartstochten"
(Vervolg van de voorpagina)
Croiset speelde vorig jaar in het ptotest tegen de opvoering van
het stuk van Fassbinder, in een Rotterdams theater door leer
lingen van de Amsterdamse toneelacademie, een nadrukkelijke
rol. Het gerechtelijk vooronderzoek tegen Croiset, dat moet uit
wijzen of hij zich schuldig heeft gemaakt aan bedreigingen, het
doen van een valse bommelding en valse aangifte van zijn ont
voering, loopt nog.
Croiset speelde voor de pauze zijn theatersolo uit 1973 over Vin
cent van Gogh, „Een zekere Vincent". Na de pauze volgde het
tweede deel van zijn voorstelling „Publiek ik ver(w)acht u",
een solovoorstelling over Multatuli uit 1986. „Ik ben een mens
met hartstochten, in staat en voorbestemd om min of meer on
zinnige dingen te doen, die ik dan later weer min of meer moet
berouwen. Maar waar het om gaat, is om uit die hartstochten
ook zijn voordeel te behalen", luidde de eerste
Croiset zijn optreden begon. De voorstelling verliep verder
FOTO: ANP der problemen.
Dali aan
beterende hand
BARCELONA De Spaanse kun
stenaar Salvador Dali is aan de bete
rende hand. Volgens een woordvoer
ster van de kliniek waar hij maandag
met ernstige gezondheidsklachten
werd opgenomen, verbetert zijn toe
stand steeds verder. De kunstenaar
verkeert in een goed humeur, omdat
het Spaanse koninklijke paar volgen
de week een bezoek aan hem zou
willen brengen en omdat binnenkort
een dichtbundel van zijn hand wordt
gepubliceerd, aldus de woordvoerster.
De behandelende artsen van Dali
hebben er hun verbazing over uitge
sproken dat hij nog steeds „zo'n ster
ke wil en positieve instelling heeft".
ti' Rotterdam: Lee Towers met
|a of the Year", m.m.v. Madeline
Tina Selini, Wim Koopmans,
t's Singers en het Metropole Or-
Tot en met 10 december.
fTTERDAM Men zou
nnen denken dat zelfs
meest fervente Lee To
rs-fan het na vijf jaar
joy' wel voor gezien zou
iden. Niets is minder
ir. Het „Gala of the
1988" trekt acht
Dnden lang in totaal
ter dan vijftigduizend
toekers.
nieuwe gala is een lustrum
Jr de populaire zanger. Het
ikt uit door een zeer even-
htig opgebouwd program-
Als je op vijf jaar Gala of
i Year terugkijkt, en die
sies vergelijkt met dit Gala,
pn alle ingrediënten van de
rbije shows erin, maar is
veel meer geperfectio-
een geweldig Metropole Or
kest, met afwisselend Jerry
van Rooyen en Harry van
Hoof als dirigent, de Jody's
Singers, en een gigant van een
licht-vakman als Steve Kemp.
Daaromheen bouwt hij een
show met de Maria More Dan
cers, die deze keer vooral als
ondersteuning van het vocale
gedeelte dienen, en dus niet te
kust en te keur op het podium
te zien zijn. Daarnaast nodigt
hij gasten uit die nog geen pu
bliek bezit geworden zijn, zoals
Tina Selini, de Griekse zange
res die furore maakte op het
gala van de platentiendaagse,
en Madeline Bell. Samen met
de Canadese violiste Marcie
Nokony en harmonica-vir
tuoos Meindert Derks staat
Lee Towers in een country
Western produktie, terwijl de
Rotterdamse swingspecialist
Wim Koopmans samen met
Piet Noordijk en Lee Towers
Ahoy' op het swingend voet
spoor zet.
Gedoseerd
licht, met als absoluut hoogte
punt Madeline Bell. Madeline
Bell, die na dit gala op toernee
gaat met The New London
Chorale voor een aantal Kerst
concerten in Nederland, en
daarna te zien valt in de nieu
we musical „A Night at the
Cotton Club'-', is al jarenlang
een vertrouwde naam. Als lid
van The New London Chorale
is zij nu licht klassiek bezig
met The Young Verdi en The
Young Amadeus, maar al in de
jaren zeventig scoorde zij met
„Melting Pot" een wereldhit.
Haar duet met Lee Towers,
„Ebony", zal wel wéér goud
worden, zoals ook Towers'
duet met Tina Selini „You and
I" hoge ogen zal gooien.
Het zat er natuurlijk in dat
Lee Towers het geweldige suc
ces met de Jody's Singers van
de voorgaande jaren zou uit
buiten. Hij haalde ze dan ook
uitgebreid voor het voetlicht.
„Highway To Freedom" is zo'n
hit waar Ahoy' even voor ging
zitten. Dat gebeurde overigens
ook bij „Granada", gebracht
door Lee Towers en Basilio
Danzas Espana, en bij „Muil of
Kintyre", waarin Towers met
een heus Schots doedelzakor
kest optrad.
Eurogala
Lee Towers weet als initiatief
nemer precies waar hij mee
bezig is. Vanaf het eerste Gala
in 1984 had hij al voor ogen
wat er in de toekomst moest
gaan gebeuren. In de eerste
vier Gala's heeft hij het grote
publiek nieuwsgierig gemaakt
door het altijd aanwezige spek
takel van muziek, show, en
dans. Het valt dan niet mee
om ieder jaar opnieuw ieder
een tevreden te stellen, maar
de man die bijna een jaar lang
bezig is om „zijn" Gala tot een
succes te maken is er dit jaar
opnieuw in geslaagd.
Vandaar dat de gedachte aan
een Euro-gala in de toekomst,
de Europese eenwording in
1992 zal daaraan niet vreemd
zijn, met gasten uit heel Euro-
Lee Towers,
met op de
achtergrond
de
danseressen
van Basilio
Danzas
Espana tijdens
het Gala of the
Year in he
Rotterdamse
Ahoy'.
Naast de belangstelling van de
Nederlandse televisie (VARA
en NCRV), die gedeelten van
deze show zal uitzenden, is er
vooral interesse uit het buiten
land. Naast Zwitserland, Italië
en Griekenland komt de show
ook waarschijnlijk in Spanje
en Denemarken op het
scherm.
Met „We Tl Meet Again", 'n
gouwe ouwe van Vera Lynn,
besloot Lee Towers zijn lu
strumgala, de beste van de vijf,
die waarschijnlijk een nog bre
der publiek zal trekken dan
tot nog toe het geval was.
HAN NIEUWMANS
RICHARD JANSSEN, ZANGER VAN THE FATAL FLOWERS:
AMSTERDAM Ma-
isch klinkt HET BUI-
'ENLAND in de oren
an het bandlid van de
oorsnee Nederlandse
{roep uit het alternatieve
ircuit. Het streven is het
ederlandse clubcircuit
ontvluchten, nadat "een
roep dit al zo'n drie keer
eeft doorkruist, en in
luropa op te treden.
e Amsterdamse rockforma-
e The Fatal Flowers is net
rug van een zeer belangrijk
itreden uit Amerika. Zanger
ichard Janssen en bassist
eert de Groot vertellen hun
•varingen van dit tiendaags
èzoek aan de Verenigde Sta-
n en van de allereerste
chte" tour door Zweden en
oorwegen van december vo-
g jaar.
langspeelplaat „Younger
ays" kwam twee jaar gele-
i Amerika uit, maar be-
indde aldaar uiteindelijk in
e uitverkoopbakken. De op-
olger „Johnny D is back"
erscheen dit voorjaar en was
n beter lot beschoren. De
ngs van The Fatal Flowers
orden sindsdien in het land
an de „stripes and stars" in-
insief op de studenten-sta-
ons gedraaid.
Ik zal het even uitleggen",
'gt frontman Richard Jans-
er het Amerikaanse be-
»ek, nadat hij een kwartier
Geert het café Smakzeijl,
genover hun oefenruimte in
msterdam, komt binnen
'andelen. Richard: „Het ging
n een jaarlijkse showcase in
ew York die georganiseerd
door een muziekblad. Dat
jdschrift houdt de lijsten van
Collegeradio, een soort al-
xnatieve radio in Amerika,
ij. Wij waren één van de
ands, die met meerdere groe-
en optrad. Negentig procent
an het publiek had op één of
ndere manier met muziek te
laken: onder andere mensen
de platenmaatschappij en
lurnalisten. Zij kunnen een
root aantal mensen laten
ennis maken met onze songs,
lat loont heel erg de moeite",
liscjockeys maakten op deze
lanier kennis met de muziek
1 ger, deze eisen worden inge-
willigd.
De weg van The Fatal Flo
wers is echter ook niet altijd
gemakkelijk geweest in het
buitenland: de eerste langere
tour naar het buitenland was
voor hen desastreus. De nage
dachtenis aan Noorwegen en
Zweden levert desalniettemin
stralende gezichten op. Was
het zo lollig dan?
Geert: „Het was vreselijk
koud: de voeten vroren van
onze benen af. Ons busje is
nogal tochtig en het was tien
graden onder nul. Op eigen
kracht waren we naar Zwe
den en Noorwegen gegaan en
kwamen in de raarste zaaltjes
terecht".
Richard Janssen (midden): „Als het optreden van The Fatal
Flowers in Amerika was mislukt, waren we weer terug bij af".
FOTO: PR
ze mij toe. Hard gelach van de
beide heren: „Nu komt hij
morgen met zó'n gezicht de
oefenruimte binnen". Henk
Jonkers, Flower van het eer
ste uur, die niet bij het inter
view aanwezig is, hanteert de
drumstokjes bij de Flowers.
Volgens Richard Janssen is
het verschijnen van een LP
op de buitenlandse markt een
eerste vereiste om een bezoek
aan het buitenland te kunnen
afleggen. Op deze manier kan
het stukje vinyl gepromoot
worden door een rit langs de
podia. Als de platenmaat
schappij de trip betaalt, zal zij
echter eerst naar het land van
herkomst van de band kijken.
De maatschappij wil daar
eerst de plaat op de radio ho
ren. Zo niet, dan zal de maat
schappij er vaak geen heil in
zien om op haar kosten de
groep te laten touren. Richard
bouwt een beperking in zijn
redenering in: „Het ligt eraan
met wat voor doel de band
naar het buitenland gaat: wil
je een beetje keten (optreden
in veelal kleine zaaltjes met
doorgaans weinig publiek
van The Fatal Flowers en
kunnen collega's tippen om de
rock'n roll van de hoofdstede
lijke formatie te draaien. De
keerzijde van de Amerikaanse
trip-medaille was het zware
gewicht wat één optreden
kreeg.
Richard: „Als het mis was ge
gaan waren we na vier jaar
weer drie jaar terug geweest.
Maar dat was niet het geval".
De kosten van zo'n reisje?
„Reken maar uit: zes keer
vliegticket, zes keer tien da
gen in een hotel". De zanger
blijft echter steken in z'n be
rekening en verklaart la
chend, niet zo'n behoefte te
hebben om de kosten uit te
rekenen, als de platenmaat
schappij toch de kosten dekt.
Vlak voor het optreden in de
Verenigde Staten hebben de
Flowers wéér een nieuwe gi
tarist aangetrokken. Renée
van Barneveld van de
Utrechtse rap/funk/metal-
formatie de Urban Dance
Squad, die stergitarist Dirk
Heuff dit voorjaar opvolgde,
keerde twee weken voor het
Amerikaanse bezoek weer in
de schoot van de Squad terug.
Robin Berlijn volgt hem op.
Geert:„Hij heeft wel één of
ander bandje gehad maar is
nog heel jong en komt net
van school".
„Hij is heel goed", vertrouwen
BB), dan kan de formatie
wel op op pad gaan".
Maar over het algemeen wil
een Nederlandse band na een
eerste tour
langere tour gaan maken
dan moeten, volgens de z«
Richard: „In feite is de band
overgeleverd aan de impresa
rio. Als hij de organisatie laat
zitten, geen posters stuurt en
zo, zit ie midden in het zweet.
In Nederland kunnen bandle
den het zelf aardig in de hand
houden, maar in het buiten
land is dat niet mogelijk. Je
vraagt een redelijk bekende
en goede impresario: hij
stuurt een contract. Als hij dat
niet doet, dan zit je al hele
maal fout. Toen we eenmaal
in Zweden zaten bleek dat de
vergunning van de eerste
tent, waar we die avond zou
den optreden, opgeheven was.
Er was wel een ander zaaltje
geregeld: een of andere chris
telijke jeugdsociëteit, waar we
voor veertig kinderen hebben
opgetreden. Maar als de groep
eenmaal klaar staat, dan moet
je op".
Geert: „Het allerergste was
een optreden in een plaatsje
in het hoge Noorden. We
kwamen vanuit Göteborg en
moesten een kilometertje vijf
of zeshonderd rijden. Die bus
reed maar tachtig en na zeven
uren rijden, bleek dat we in
een huiskamer moesten optre
den. Richard: „Een huiskamer
met schuifdeuren en wij
speelden daar letterlijk tus
sen. Het optreden was op
zichzelf wel leuk maar als je
de moeite en de koste» af
weegt tegen wat het opbrengt,
dan vraag je je op zo'n mo
ment wel af: waar zijn we ei
genlijk mee bezig".
BAUKJE BURGGRAAFF
HILVERSUM De TROS ziet zich om boekhoudkundige rede
nen gedwongen de televisieserie Medisch Centrum West uit te
stellen tot na oktober volgend jaar. Oorspronkelijk zou de serie
in januari beginnen. Volgens de TROS zou uitzending van de
tweede serie van dertien afleveringen in het huidige televisie
seizoen een financieel tekort opleveren voor de begroting van
1989. Door de uitzending naar het seizoen '89-'90 te verplaatsen
kan de begroting alsnog sluitend worden gemaakt. Deze boek
houdkundige tovenarij is mogelijk omdat de omroepen voor 1989
nog gebruik kunnen maken van een zogenoemd „voorproduk-
tievoorschot". Uit dit voorschot - voor A-omroepen 2,8 miljoen
gulden - kan de omroep de produktiekosten van een televisie
programma voorfinancieren. Op het moment dat het program
ma daadwerkelijk wordt uitgezonden verschijnen de kosten pas
op de officiële balans.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
kunstagenda
Spanish Dance Companv Jose
Greco.
Omnivertum (Pres. Kennedyl. 5 tel.
zijnstraat 2 tel. 930707)
I 20.15: 'Vaarwel zuster George':
Zaterdag 3 december
DEN HAAG Koninklijke
Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel.
469450) 20.15: Het Nationale To
neel: 'Ritter Dene Voss' van Thomas
Bernhard. regie Leonard Frank; met
Josèe Ruiter. Guusje van Tilborgh
502200) 19.30: Toneelgr. De Appel:
Zondag 4 december
DEN HAAG Koninklijke
Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel.
regie Franz Marijnen:
Gees Linnebank
Sacha Bulthuis, Aus Greidanus,
Geert de Jong. Carol Linssen. Henk
"illem Wagter; 20.15: To- Theatertje thuieJRiouwstr. 159, tel.
neelgr. De Appel: 'De dodendans'
van August Strindberg; regie
Agaath Witteman; met Christine
Ewert. Robert Prager en Eric
Schneider.
Theater aan de Haven (Westduin
weg 230. tel. 543202) 20.30: Car-
503380) 20.30: Peter
503380.
Diligentia (Lange Voorhout 5. tel.
651851) 11 30: Nelleke Geeslnk
Russell, regie Shireen Strooker;
lotoneel door Anne-Wil Blankers.
Muziektheater (Spui) 20.15: Con-
Paard (Prinsegracht 12) 22.00:
D.R.I. en Gangreen.
Amicitia (Westeinde 15) 20.15:
Theo Beukers Swing-steps.
Circustheater (Gevers Deynootplein
50 tel. 558800) 20.15: Maria Benitez 'Dit is Hawaï, 'n
Beethoven, Hindemitl
Circustheater (Gevers Deynootplein
545454) 11.00: 'Het heelal,
oerbron' en 3D-film 'We are born o
stars'; 12.00. 14.00 en 16.00: 'De
jaargetijden'; 13.00 en 15.00:
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6
tel. 01720-20800): Who framed Ro
ger Rabbit (al); 18.30. 21.00. za. wo.
ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.00.
EUROCINEMA II: De ondraagba
re lichtheid van het bestaan (al);
20.00 Speurneuzen (al); za. zo. wo.
'.00. EUROCINEMA III: Coming
wo. 14.00. 20.00. Die hard (16); do.
ma. di. wo. 20.00. vr. za. zo 18.30.
21.30. Troetelbeertjes in wonder-
18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.0
18.45. 21.30. ASTA 2: Who fra
med Roger Rabbit (al);
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
- EUROCINEMA IV: Die hard (16);
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Die hard (16);
19.00, 21.15. za. zo. wo. 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat 39.
tel. 124130): Midnight run (12); do.
471656): U2 Rattle and Hum (al);
Rabbit (al); U2, rattle and hum (al);
sche flatneurose (16); 14.30, 19.00,
3.30, 21.45. CINEAC 1 (Buit*
hot 20. tel. 630637): Die hard (16);
1400. 18.45. 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45. 21.30. CINEAC 2:
Big business (al): 14.00. 18 45.
Vietnam (al); 18.45. 21.30.
ma. di. ook 14.00. METROPOLE
1 (Carnegielaan, tel. 456756): Who
framed Roger Rabbit (al); 14.00,
18.45. 21 30. zo. 13.15, 16.00.
KATWIJK CITY THEATER I (Bad-
01718-74075): Evil P0LE 3:' Midnight i
THEATER II: Biloxi
19.00. 21.15
Aladin en zijn wonderlamp (al);
02): Frantic (al); 14.00, 18.45. 21.30.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): 5 december ae-
sloten. Cry Freedom (al); do.
heid van het bestaan (al); 20.30.
do. vr. ma. di. ook 14.00 ODEON
1 (Herengracht 13, tel. 462400): Co
ming to America (al); 13.45, 18.45,
t 12b, tel. 656402): dag. 19.15,
WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-
13.269): Planes, trains and auto
mobiles (al); vr. za. zo. 20.00. za.
zo. wo. 14 00. The Milagro bean-
time; 21.45. zo. 16.15. Maytime i
Mayfair; zo. 14.00. 16.15. Zaal 2:
world apart; 19.30. 21.45.
4 00, 20.00. Coming to America
5.15. Zaal 3:
o. za. wo. 19.30, 22.00. Belle de
ur; do. Two for the road; vr. The
iman spring of mri. Stone;
bittere tranen der Petra v
Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 e
en 15.00 uur. telefoon 071-12.22.48 en u
nabezorgd.
I nog dezelfde avond
Ger Thijs. Bewerking:
Blankers en Shireen Strooker. Re
gie: Shireen Strooker. Decor: Bram
december, herhalingen t/m 2
Aan de wijze waarop
Anne-Wil Blankers na de
première van „Shirley
Valentine" het applaus in
ontvangst nam, zou je
kunnen afleiden dat het
Nederlandse toneel er
weer een diva bij heeft.
Stralend haalde ze het
binnen, om vervolgens
met minieme gebaren het
echtpaar Bram Vermeu
len en Shireen Strooker er
even bij te halen.
Het bijna solo-toneel van de
Engelsman Willy Russell lijkt
een makkie voor de actrice.
Het publiek hangt aan haar
lippen en bewondert de wijze
waarop zij die eenvoudige Rot
terdamse Shirley Valentijn
speelt. Toch heeft aan deze
produktie ongetwijfeld veel
werk ten grondslag gelegen.
Het verhaaltje is simpel ge
noeg. Shirley Bakhuizen-Va-
lentijns huwelijk is niet je dat.
Vriendin Nel nodigt haar uit
voor een reisje naar Grieken
land. Na veel wikken en we
gen gaat Shirley mee zonder
haar echtgenoot Bert te waar
schuwen. Ze hervindt zichzelf.
Al in „Educating Rita" liet
Willy Russell merken, hoe
goed hij gewone mensen kan
typeren. In „Shirley Valenti
ne" is dat niet anders. Ger
Thijs heeft het Liverpools in
heel geloofwaardig Rotter
dams vertaald, al zal een echte
Rotterdamse Shirley weten dat
Deelders voornaam niet Louis
is, zoals in het stuk. Zulke ver
sprekingen leveren echter wel
de lach op en geven het le
vensgevoel van de hoofdper
soon reliëf.
Anne-Wil Blankers heeft zich
het accent en het ad rem zijn
van haar personage buitenge
woon goed eigen gemaakt.
Door haar perfecte timing en
haar aanwezigheid ziet zij
kans de spanning die na de
pauze in het Griekenland-deel
wat wegvalt, weer terug te
brengen. Het aplomb waarmee
ze haar rol speelt, doet bijna
vergeten dat die ingestudeerd
„Shirley Valentine" is zo'n
voorstelling waar je met ple
zier aan terugdenkt en af en
toe uit wilt citeren. Het leven
van deze Shirley Valentijn is
zo onmiskenbaar van alledag,
dat de voorstelling behalve ui
termate lachwekkend ook zeer
herkenbaar is. Die identifica
tie maakt het het publiek ge
makkelijk het groeiende zelf
vertrouwen van deze 47-jarige
Rotterdamse toe te juichen.
PETER SNEL
FOTO. PAN SOK