Muzikaal verhaal, Praag literair dagboeken en alles over fatsoen „De brieven van Colijn" een curieuze mengelmoes Lwi zondvlicl" „The Best of Koos Tak" f! 2(1) Isabelle Allende Eva Luna 3 (2) Kees van Kooten Zeven sloten 4 (-) Jan Kuitenbrouwer Percies Deze top 5 ia samengesteld naar aanleiding van de verkoopcijfers bij de boven staande hendelaren. uit dagboekpagina's gepresen teerd. Herinneringen spelen daarbij een grote rol. Aan Ha noi bijvoorbeeld, de stad waar zij haar jeugd doorbracht: haar eerste sexuele ervaring. „De herinnering is levendig. Ik ben als het war% onteerd omdat ik ben aangeraakt. Ik ben vier jaar. Hij is elf en een half, hij is ook nog een kind." Of over de drank: „Leven met de drank is leven met de dood binnen handbereik. Het enige dat je ervan weerhoudt in de waanzin van de alcohol roes een einde aan je leven te maken is de wetenschap dat je als je eenmaal dood bent niet meer kunt drinken". Notities over veel onderwerpen: „De vrouw van Walesa"; „Het schrijverslichaam" („Schrij vers roepen sexuele gevoelens op"); „Mannen". Daarin lees je: „Er bestaat geen oplossing in de heterosexualiteit. Man en vrouw zijn onverzoenlijk en juist dit met iedere geliefde hernieuwde, onmogelijke streven maakt er de groots heid van uit. Homosexualiteit kent slechts één passie, de ho mosexualiteit". Wie op een andere manier met deze boeiende schrijfster en vrouw kennis wil maken, kan met een bijzonder leuk uitgaafje voor weinig geld zijn weg vinden. Voor nog geen zeven gulden geeft de HEM A haar „Zomeravond, half elf" uit, in een nieuwe vertaling van Ernst van Altena. Noodweer in een Spaans stad je. De hoofdpersoon Maria ziet uit haar raam in de blik semflitsen twee belangrijke dingen: het overspel van haar man en ergens op een dak een voortvluchtige man, die zijn vrouw en haar minnaar ver moordde. Een verhaal uit 1960, een van Duras' mooiste boeken. Praag literair Hadewych is al geruime tijd geleden begonnen aan een se rie van „Literaire gidsen Met zo'n gids in de hand kun je bij wijze van spreken aan literair toerisme van het zui verste water doen: over Bra bant, Oost- of Westvlaande- ren, Limburg, wat al niet, werd je verteld, waar de ge boortehuizen, de scholen, de kloosters, de gevangenissen en fabrieken staan, die met allerlei auteurs uit zo'n streek te maken hebben. Nu is er zo'n gids over Praag uit. Een boek waarin ik met plezier en gróte belangstelling grasduin, hoewel ik Praag slechts ken van een vrij kort verblijf! lang geleden. Maar ik herken heel veel, en het boek, dat werd samengesteld door Erik Mossel, biedt een gewel dige hoeveelheid informatie over cultuur en geschiedenis van Praag. Niet alleen omdat werk en leven van Kafka zo nauw verbonden is met de stad, de rivier en de Joden wijk. Niet alleen vanwege de rijke middeleeuwse traditie. Ook vanwege de merkwaar dige gebroeders Capek en na tuurlijk ook om Pavel Kohout en Milan Kundera die na de Praagse lente moesten ver trekken. Met dit boek hoef je niet direct naar Praag om er veel over te weten te komen, maar wat zou ik er mee graag naar Praag terug willen. Pretenties „Essayisten, polemisten en critici hebben ideeën en pre tenties, maar die hangen in alles samen met wat ze zijn: hun karakter, temperament, emoties, mentaliteit, psycholo gie. Daarvoor zijn het essayis ten en geen beoefenaars van een wetenschap. Hun hersens hebben emoties en hun ideeën zijn speculaties over het con crete bestaan". Literair criti cus, essayist en hoogleraar, maar vooral literair redacteur van Vrij Nederland Carel Peeters, neemt zijn stelling in, bij de presentatie van een BOEKEN £eidóc0ouoaitt FOTO: SP Warren deze tijd noemt. Hij woont in redelijke rust in Zeeland, de Parijse gebeurte nissen, waar in eerdere dag boeken zo heftig over ge schreven werd, zijn herinne ring gewórden. Hij heeft nu zijn gezin en zijn werk. Be langrijk is de vriendschap die ontstaat met Maria Dermout, de schrijfster, die dan in haar laatste levensjaren is. Duras De Franse schrijfster Magué- rite Duras (haar beroemdste boek: „Hiroshima, mon amour") krijgt door twee uit gaven de aandacht. Bij Arena verscheen „Het materiële le ven een weergave van wat ik vind" dat een „autobiogra fisch leesboek" genoemd wordt. Een boek vol haarfijne notities over belangrijke mo menten uit het leven van de schrijfster, ook als een keuze i Dullemen: Impressies uit India Marguerite Duras: Autobiografisch leesboek. FOTO-S: SP bundel essays over literatuur: „Hollandse pretenties". Beschouwingen over negen tien Nederlandse, en Belgische auteurs: Renate Rubinstein („Een zeurderig verlangen"), Cornelis Verhoeven („De plooibare weekheid van mijn ik"), Jan Blokker („Deugde lijk wantrouwen"), of Jeroen Brouwers („Een vluchtweg voor obsessies"). Deze negen tien beschouwingen zijn (in andere vorm) eerder versche nen in Vrij Nederland. Op reis Inez van Dullemen heeft een verslag geschreven over haar reis naar India en omliggende landen. „Huis van ijs rei simpressies uit India en Ne pal" heet haar boekje, dat be gint met een hoofdstuk over Bombay! „Misschien is er geen stad ter wereld waar dood en leven zo broederlijk naast elkaar bestaan en zo fa taal op elkaar zijn geworpen". Zulke zinnen in reisbeschrij vingen zijn voor mij fataal. Als je zulke sterke uitspraken over een oord waar je vertoeft eerst veiligheidshalve met het woord „misschien" betrekke lijk maakt, ben je als schrijver natuurlijk nergens. Dan geef je zelf toe dat de formulering middelmatig of clichématig is. Jammer genoeg blijft „Huis van ijs" daar te vaak steken: de ervaringen van Dulleman zijit zonder twijfel sterk en ptrsoonlijk, maar daarmee zijn ze voor de lezer nog niet van belang. Manieren Wie toch echt eens iets over fatsoen wil weten kin terecht bij het boekje van :olumnist G. L. van Lennep, die weke lijks in de Haagse Pest een ru briekje aan dit onderwerp in de ruimste zin van het woord, besteedde. „Fatsoen, over ma nieren" heet het boekje waar in deze stukjes verzaneld zijn. Vele irajnische aanwijzingen over het moderne le^en en de codes die daarin gelden: „Als iemand aan u vraagt wat voor werk u doet, dan is dat om de conversatie op gang te bren gen. Het is niet de bedoeling dat u het allemaal uitlegt". Of, naar aanleiding van een over geslagen verjaardag: „Pas vooral op voor mensen die be weren op mijn leeftijd doe ik er niks meer aan. Bel ze op, geef ze een kleinood, schrijf iets voorin dat kleine boekje van tien gulden daar gaat het om". Zo meent Tan Len nep, hij zegt het werkelijk, dat fatsoen iets mei aardig heid te maken heeft. En dat is niets nieuws. Al zijn de obser vaties in dit fatsoaisboekje steeds erg leuk en het lezen waard. Ook- wat beireft het kundige en inventieve taalge bruik. In deze rubriek besproken en genoemde boeken: „Muzikaal verhaal" i ziek in de Nederlandse lite ratuur, samengesteld door Inez van Eijk, uitgave Unie boek. Prijs ƒ24,90. „Vrouwentongen verha len, essays, reisverslagen". Uitgeverij Hadewych. Prijs ƒ24.50. Hannemieke Stamperius: „Onder twee ogen" noti ties van vrouwen over zich' zelf. Uitgeverij Contact. Prijs ƒ25,-. Hans Warren: „Geheim Dagboek 1958-1962". Uitgave Bert Bakker. Prijs ƒ29.90 (luxe) en ƒ23,90 (goedkope editie). Marguérite Duras: „Het Ma teriële leven autobiogra fisch leesboek". Uitgave Arena. Prijs 24,50. Marguérite Duras: „Zomera vond, halfelf",uitgave Hema. Prijs ƒ6,75. Erik Mossel: „Literaire gids van Praag". Uitgave Hade wych. Prijs ƒ34,50. Carel Peeters: „Hollandse pretenties" essays. Uitga ve De Harmonie. Prijs ƒ39,50. Inez van Dullemen: „Huis van ijs" reisimpressies uit India en Nepal. Uitgave Querido. Prijs ƒ25,-. G. L. van Lennep: „Fat soen" Uitgave Bert Bak ker. Prijs ƒ14,90. VHJDAG 2 DECEMBER 1988 PAGINA 8 Cazemier Boeken- Tijdschriften Kopermolen 10, 2317 PB Leiden Tel. 071-22.00.22 J. Ginsberg BV Breestraat 127-129 Boek- en kantoorboekhandel Veenerick Noordeinde 33 2371 CM Roelofarendsveen Tel. 01713-16033. "aal V. BOEKHANOH BV Haarlemmerstraat 117 Tel. 071-120421 2301 EB Leiden 1<P)REMAN STOLK, Nieuwe Rijn 9 Leiden - 071-12.21.44 Voor al uw boeken en CD's DEKKER IGOR CORNELISSEN LAAT ZIJN SPEURDER VERDER WROETEN Korthalzen, laagspringers en doorlopers Met het boekje „Schaatsen en schaatsenmakers in de 19e en 20e eeuw" presenteert A. Broere uit Didam het eer ste samenhangende overzicht van de ontwikkeling van de schaats in Nederland. Het boekje is gebaseerd op zijn indrukwekkende schaatsen- verzameling. Aangenomen wordt dat dé eerste schaatsen van midden voetsbeentjes van paarden en runderen waren gemaakt. Maar echt schaatsen kon je er nog niet mee. Het was meer een Soort glijden (met een prikstok). Vandaar de naam „glissers". De eerste ijzeren schaatsen waren al rond 1400 bekend. Talloze modellen werden in de loop der eeuwen in sme derijen en fabriekjes ontwik keld. Broere laat er tekenin- en en foto's van zien. ommige schaatsen werden gewoon genoemd naar de plaats waar ze werden ge maakt, zoals de Ouderker ker, Haastrechter en IJlster schaatsen. Maar je had ook namen als korthalzen, laag springers, en narrenschaat- sen. Broere besluit zijn boek met de nieuwste ontwikkelingen op schaatsgebied. Volgens de schrijver is het laatste woord over de nieuwe modellen, zo als de Krienbühlschaats en klapschaats, nog lang niet ge sproken. CLARISSE BUMA A. Broere: „Schaatsen en schaatsenmakers in de 19e en 20e eeuw" Uitgeverij Van Wijnen. Prijs f 22,75. P. D. James op eigen terrein Met „Tot de dood erop volgt" begeeft P.D James zichf op haar eigen terrein, het wereldje van schrijvers en toneelcrit.ci. En ui teraard is hoofdinspecteur Dalgliesh van Scotland Yaid de aan gewezen figuur om een mysterieuze moo^fc op zijn eigen wijze op te lossen. Hoewel Dalgliesh in deze uit^ve niet eckt verant woordelijk hoeft te zijn voor het tot een goed einde brengen van de zaak, kan hij het natuurlijk toch niet laten' nadrukkelijk zijn stempel te drukken op de oplossing. Dalgliesh is op vakantie bij zijn tante in het Engelse Suffolk. Nauwelijks geariveerd wordt bekend dat er een boot is aange spoeld met daarin het lijk van een tweederangs detective-schrij ver van wie de handen zijn afgehakt. Zoals gebruikelijk in haar verhalen laat P. D. James ook nu weer een hele reeks gegadig den de revue passeren die een motief hebben voor dé moord. Pas als de halfbroer van het slachtoffer door vergiftiging (een geliefd moordwapen van James) een gruwelijke dood sterft kan Dalgliesh, dit keer zonder zijn maatje John Massingham, klaar heid in de zaak brengen. Tot de dood erop volgt is zeker niet de boeiendste detective van de hand van James. Het verhaal is in tegenstelling tct andere werken vrij mager en neemt nergens de gebruikelijke verras sende wending. Of het zou moeten zijn dat anti-held Dalgliesh voor dé zoveelste keer na de dood van zijn vrouw een' liefdes verhouding ziet stranden. DICK DIJKHUIZEN P.D. James: „Tot de dood erop volgt". Uitgeverij De Boeke rij. Prijs 20,00. Inez van Dijk heeft een boek je samengesteld met de titel „Muzikaal verhaal", over de muziek in de Nederlandse li teratuur. Een reeks van tek sten waarin het onderwerp „muziek" aan de orde komt. Een stukje uit Bomans' „Kop stukken" („De Gamelanken ner"); gedichten van Achter berg, Andreus, Judith Her- zberg. Dér Mouw, Nijhoff, Van Ostaijen en anderen; fragmenten uit vele verhalen, van Hildebrand en Multatuli tot Maarten 't Hart en Jeroen Brouwers. Precies wat het boekje belooft en dat is niet erg veel. Vrouwen Een andere bloemlezing, dit maal samengesteld door Veer- le Weverbergh heet „Vrou wentongen" en belooft hele maal niets. Zonder enig kom- mentaar, zonder enige verant woording voor deze keuze worden hier elf voornamelijk onbekende Belgische schrijf sters gepresenteerd. Daaron der enkele debutanten, maar ook schrijfsters die al een of meer romans publiceerden. Zoals Elisabeth Marain, die negen jaar geleden debuteer de. Waarom deze bloemlezing moet verschijnen, blijft onop gehelderd. Ook de teksten ge ven geen duidelijkheid in dit raadsel. Deze „Verhalen, es- Hans Warren: Redelijke rust. says en reisverslagen" lijken dan ook nogal overbodig. Hannemieke Stamperius stel de een ander boek met tek sten van vrouwen samen: „Onder twee ogen". Het bevat fragmenten uit dagboeken van 18 vrouwen, op een enke le uitzondering na afkomstig uit de Verenigde Staten. Je komt er Alice Walker en Rita Mae Brown in tegen, maar ook actrices, die verder niet als schrijver werken. Hun dagboeken zijn door Hanne mieke Stamperius nagelezen in de wetenschap dat een dag boek niet voor een andere le zer dan de*schrijver zelf is ge maakt. Dagboek Hans Warren's „Geheime Dagboek" wordt nu vervolgd met een zevende deel, dat de jaren 1958-1962 beschrijft. „Een kalme periode" zoals Hoewel het niet waarschijnlijk lijkt dat Igor Cornelissen een nieuwe Nederlandse, in serie geschakelde speurneus in het leven wil roepen, mag het toch opmerkelijk heten dat hij op nieuw zijn Ernst Stempher laat opdraven. Deze journalis tieke wroeter, die beheerst wordt door de drang vergeten kwesties uit de Tweede We reldoorlog te ontrafelen, speelt weer de hoofdrol in Cornelis- sens nieuwe roman „De brie ven van Colijn". In het in 1987 verschenen „De zender van Polk" manifesteer de Ernst Stempher zich als het alter ego van Cornelissen, die al meer dan een kwart eeuw deel uitmaakt van de redactie van Vrij Nederland en naam heeft verworven met gedegen en toch prettig leesbare artike len over allerlei onderwerpen, in het bijzonder over de oor logsjaren en de communisti sche wereld. Zijn tweede Stempher-boek draait om oud-premier Colijn. Het beschrijft de speurtocht naar brieven die deze antire volutionair in de zomer van 1940, kort na de bezetting van Nederland, zou hebben ge schreven aan de fascist Arnold N Meijer, de leider van het Zwart Front. Waarom had Co lijn contact gezocht met deze felle antisemiet, die als rivaal van de veel machtiger Mussert en zijn NSB tijdens de oorlogs jaren op een zijspoor werd ge rangeerd? Was het omdat Co lijn onder de indruk was ge raakt van de stootkracht van de Duitse Wehrmacht? De sterke man in de Neder landse regeringen van de jaren dertig had zelfs een brochure „Op de grens van twee werel den" geschreven, waarin hij uitging van Duitslands on overwinnelijkheid. Die bro chure was de oercalvinist Co lijn in eigen kring zeer kwa lijk genomen. Colijn bleek toch niet zo fout dat de Duitsers hem met rust lieten. Ruim een jaar later, eind oktober 1941, brachten zij de staatsman naar Berlijn, waar hij uitvoerig door de SD werd verhoord. Tenslotte wer den de 74-jarige Colijn en zijn vrouw verbannen naar een dorp in ThUringen, waar hij de tijd hoofdzakelijk met wande len doorbracht en waar hij in 1944 aan een hartaanval stierf. Maar wat zat er achter die toe nadering van Colijn tot Arnold Meijer? De leider 1 van het Zwart Front scheen juist alles te hebben gedaan om de repu tatie van Colijn te knakken. „Desondanks", schrijft Corne lissen, „maakten zij op Colijns voorstel een autoritje om ken nis te maken". Obsessie Ernst Stempher wordt geobse deerd door de vraag wat er in de brieven van Colijn aan Meijer heeft gestaan en hij be gint een speurtocht als hem ter ore komt dat de epistels in Amsterdamse boekenstalletjes zijn opgedoken. Maar wie denkt dat de ontrafeling van het mysterie geschiedt op de manier van een gewone speur dersroman, is bij Igor Corne lissen faliekant aan het ver keerde adres. Goed beschouwd is dit tweede Stempher-avontuur een al even vreemd boek als het eer ste. Met een verbazingwek kende vrijmoedigheid husselt Cornelissen verzinsel en wer kelijkheid door elkaar, Fanta siefiguren wandelen als het ware hand in hand met beken de, bij naam en toenaam ge noemde personages, zoals de hoogleraren Bank en Diepen horst, de SS'er Stassen, de journalist Dick Verkijk, de te kenaar Sytze Henstra, en Ste ven Barends, de Nederlandse vertaler van Hitiers „Mein Kampf". Tenslotte niet te ver- Heerlijk om te lezen, en niet alleen voor journalisten, is „The Best of Koos Tak", star- ring Koos Tak, zijn vrouw Tine, tweedehands-autohande laar en broeder van de natte gemeente Bruintjes en vele, vele bekenden. Het is een bun deling van de aardigste lotge vallen van de bejaarde mede werker aan het zaterdagsbij voegsel van het onafhankelij ke dagblad De Tijdgeest, wiens dagen voornamelijk worden gevuld met bezoeken aan het café De Drie Fusten, zijn over peinzingen over z'n nooit door iemand opgemerkte primeurs en zijn werk aan de verzetsro man „De Overval", waarmee hij nooit verder komt dan de eerste bladzijde. Zijn worste ling met het witte papier, zijn voornemen dagelijks eerder te beginnen, te stoppen met ro ken en drinken, het is alles te vergeefs, want Koos is de anti held, vol goede bedoelingen maar nimmer tot iets komend. Dat alles levensecht opgete kend ckpr Rijk de Gopijer en wijlen Eelke de Jong, die er niet voor schromen nog wat bekende Nederlanders bijrol len te lattin spelen in de ver halen. Leuk zijn ook de teke-^ ningen van Peter van Straa- ten, die Koos, die een frappan te gelijkenis vertoont met de inmiddels overleden journalist Frits van der Molen, heeft neergezet alsof hij zo uit het echte leven op papier is ge- KOOS VAN WEES Eelke de Jong en Rijk de Gooijer: „The best of Koos Tak". Uitgeverij Nijgh en Van Ditmar Prijs: ƒ29,50. Rijk de Gooijer (links) en wijlen Eelke de Jong bij de presentatie van De eenzame oorlog van Koos Tak in 1983. FOTO: ANP geten Cornelissens collega's van het weekblad Vrij Neder land, wier situatie ter redactie met lichte ironie wordt be licht. Evenals in „De zender van Polk" krijgt men sterk de in druk dat Cornelissen de hele maskerade op touw zet om zichzelf een excuus te ver schaffen voor het spuien van kennis over onderwerpen van de meest uiteenlopende soort en om daarnaast de sores en genoegens van zijn privé-be- staan te etaleren. Het boek is een curieuze mengeling van speurderslectuur, memoires, journalistieke impressie alsme de toeristische en culinaire in formatie. In 169 pagina's krijgt men wetenswaardigheden te verwerken over uiteenlopende onderwerpen als fascistische poëzie, de laatste dagen van Stalin, het toeristisch schoon van Amsterdam en het eiland je Gozo bij Malta in de Middel landse Zee, de muzikale kwali teit van een oude jazztrombo- nesolo en de smakelijkheid van sudderlapjes. Ironisch Toch komt uit deze waterval aan vrij willekeurige informa tie nog een leuk en lezens-» waardig boek tevoorschijn. Cornelissen bereikt het in de eerste plaats door zijn heldere, licht ironische, soms afstande lijke dan weer betrokken stijl van schrijven, die op de mees te bladzijden wel een prikke lende wending teweeg brengt. Daarnaast treffen zijn belezen heid en zijn gevoel voor het kleine, interessante detail, die voortkomen uit de nieuwsgie righeid van de ras-journalist. Roman is een groot woord voor dit boek. De actie druipt er bepaald niet van af en de verhalende lijn is op z'n zachtst gezegd aan de schrale kant. Gelijk het een speurders- verhaal betaamt is er aan het Igor Cornelissen laat in „De Brieven van Colijn" minister-presi dent Colijn contact zoeken met Arnold Meijer, leider van het Zwarte Front. FOTO: PERS UNIE einde nog een enigszins ver rassende ontknoping, maar die is tevens een ontnuchterende anticlimax. In zijn eerste Stempher-boek schetste Igor Cornelissen zijn alter ego als een mol, die altijd ondergronds aan het graven is. „Je zag er zo nu en dan wat van, zo'n verse zandhoop. Soms zag je het zand bewegen, trillen was het eigenlijk, niet meer. Die mol ging maar door en veel aanspraak had het beest niet". Dat beeld zet zich door in „De brieven van Colijn". De mol wroet en ploetert verder. Het zou nog weieens heel wat meer vergeten kwesties kun nen opleveren. WILLEM VAN DER VEEN Igor Cornelissen: „De brie ven van Colijn". Uitgeverij Van Gennep, Amsterdam. Prijs ƒ24.50. ADVERTENTIE heefl alles dage op d< zeulc „Schaatsen en schaatsenmakers in de 19e en 20e eeuw" geeft een goedoverzicht van de schaats in Nederland FOTO: ANP Jap; De J bake -Zone Brou met kom: Hok. golv< Aan

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 8