„Liever een lastig genie dan een tweederangsmuzikant" I Ed van der Elsken fotografeerde Japan van binnenuit CoidócSomont WEDUWE VAN JAZZGIGANT CHARLIE PARKER: bioscopen Voortbestaan Orkest 18e Eeuw dankzij subsidie verzekerd 4 ■KUNST DONDERDAG 1 DECEMBER 1988 PAGINA 15 Groningen bouwt museum in kanaal 'GRONINGEN De gemeente Groningen Jgaat een nieuw gemeentemuseum bouwen 'midden in het Verbindingskanaal tegenover jhet hoofdstation in de stad. Dat heeft een meerderheid van de Groninger gemeente raad gisteravond besloten. Het voorstel van |het college van b en w is omstreden, omdat veel Groningers en een minderheid in de jemeenteraad van mening is dat met de [bouw een waardevol stadsgezicht verloren Ook vrezen zij dat de kosten danig uit Ide hand zullen lopen. Het gaat om nieuw- [bouw voor het Groninger Museum, dat te kampen heeft met ruimtegebrek. Volgens [de plannen van de gemeente kan de nieuw bouw in 1990 beginnen. De totale kosten zijn geraamd op 40 miljoen gulden. Directrice museum weigert kandidatuur prijs ARNHEM De directrice van het Arnhemse Gemeentemuseum, Lisbeth Brandt-Corstius, weigert de kandida tuur voor de Europese Prijs voor de Vrouw. Brandt-Corstius is een van de twaalf kandidaten voor de prijs, die het komende weekeinde tijdens de Europese top op Rhodos wordt uitge reikt aan een vrouw die zich verdien stelijk heeft gemaakt voor de Europe se zaak. Brandt-Corstius meent echter dat ze zich daarvoor nooit bijzonder heeft ingespannen: „Als ik kandidaat blijf sta ik voor aap. Ik heb nog nooit iets met Europa te maken gehad", al dus de museumdirectrice. Brandt-Cor stius heeft geen idee wie haar als kan didaat voor de prijs heeft voorgedra gen. Finalisten Showmasters Jan ten Hoopen uit Leiden (midden) en Carlo Strijk uit Den Haag (links) zitten in de finale van de NCRV-televisieshow „Showmaster". Ze moeten het daarin opnemen tegen Willem Bol uit Goirle. De uitzending is komende zaterdag, op Nederland 1 om 19.51. Uit dit drietal moet de beste showmaster van Neder land te voorschijn komen. FOTO: PR J u weienopbrengst filmster Ondra naar SOS-kinderdorpen AMSTERDAM De juwelen van de overleden Westduitse actrice Anny Ondra hebben gisteren op een veiling bij Christie's in Amsterdam bijna 128.000 gulden opgebracht. Haar weduwnaar, de bokser Max Schmeling, heeft het geld bestemd voor de internationa le hulporganisatie SOS-kin derdorpen. Anny Ondra stierf bijna twee jaar geleden op 80- jarige leeftijd. De filmster ge noot wereldbekendheid vooral door haar rollen in de films „Monksman" en „Blackmail" van Alfred Hitchcock. Sempre Crescendo grijpt te hoog Kofflard. Met medewerking van de 'loliaten Marianne van Laar (sop raan), Frans Huijts (bariton) en Ar- Kn Hageman (piano). Werken van rahms, Dvorak en Rachmaninoff. Gehoord op 30 november. Tijdens de cohcerten van het Studenten Muziekgezelschap Sempre Crescendo heerst er altijd een wat jolige, uitgelaten stemming. Het programma boekje ademt vaak dezelfde [sfeer met grappig bedoelde toelichtingen bij de solisten en de verschillende programma londerdelen. Maar goed, hoe- Iwel de concerten bedoeld zijn breder publiek, richt [men zich gezien de stijl van de boekjes toch meer op de eigen [aanhang. Erger is het dat Sempre Cres- [cendo voor elk concert weer werken op het programma zet boven haar macht lig- [gen. Het concert van gister- javond vormde daar geen uit zondering op. De beste presta tie leverde het orkest samen - met koor en solisten nog in de twee middendelen van het 'Te Deum' van Antonin Dvorék (1841-1904), waarin zij tesamen Ihet bezinnende karakter dat deze Tsjechische componist met deze delen voor ogen had nog redelijk tot uiting lieten komen. Koor, orkest en de so listen Marianne van Laar en Frans Huijts waren hier goed :in balans met elkaar. In de fortepassages in de hoekdelen .[wérden de solisten en het koor jjechter volledig weggedrukt [door het teveel aan volume - van het orkest. Vooral de cli- i'max op 'Alleluja' in het laatste hoekdeel ontaardde in ware, zeker niet door de componist bedoelde kakafonie. In de Haydnvariaties van Jo- hannes Brahms (1833-1897), al leen voor orkest, en het Twee de Pianoconcert in c-kleine terts van Sergej Rachmani noff, voor orkest en piano, wist Sempre Crescendo nog minder te overtuigen. Bij het laatstgenoemde werk, direct de pauze,' werd de solist uit leigen gelederen, Arjan Hage- zijn opkomst op het podium door twee 'secondan- op zijn plaats achter de piano gezet en bemoedigend op de schouder geklopt. Hoe wel hij na afloop van dit pia- door het publiek als held bejubeld werd alsof hij jeleverd had, was het duide- ijk dat de pianist en het or- niet in slaagden een i litvoering van dit werk te ge- die ook maar enigszins leed denken aan, Rachmani- loff. Ze kwamen niet verder lan het spelen van noten, aan icht samenspel en een daaruit voortvloeiende interpretatie lie het romantisch pathetische larakter van dit pianoconcert echt doet, kwamen zij niet PETER VAN VEEN ongekende prestatie AMSTERDAM Ze gaat bijna verloren in de grote hal van het Amstel Hotel. Een klein vrouwtje met een gekreukeld gezicht en grote ogen achter haar brilleglazen. Ze zou een Amerikaans omaatje kun nen zijn, van haar spaar geld op Europa-reis. Chan Richardson is haar meis jesnaam. Bekender is ze als Chan Parker, de we duwe van de in 1955 ge storven jazz-gigant Char lie Parker, over wiens le ven Clint Eastwood de film „Bird" maakte, nu in de bioscopen. Chan Parker is een dag in Amsterdam om de film „Bird" onder de aandacht van het pu bliek te helpen brengen. Het zelfde werk deed ze in België en in Frankrijk. En elke keer wordt ze weer geconfronteerd met haar leven met Parker. Charlie „Bird" Parker botste een (kort) leven lang tegen grenzen aan. Tegen muzikale grenzen, die hij op een unieke manier verlegde en verruim de. En - via overmatig alcohol en drugsgebruik - tegen de grenzen van zijn lichaam, dat, uiteindelijk murw gebeukt, hem op z'n 34ste in de steek liet. Een moeilijk leven? Chan Parker zucht nauwelijks bij de vraag en formuleert rustig: „Bird was een genie. Een man vol tegenstrijdigheden. Hij had enorme passies. Sterke kanten en grote zwaktes. Ik zeg altijd maar dat ik liever met zo ie mand leef dan met een zaken man of met een tweederangs muzikant. Met een man als Bird leven is een ervaring die weinig anderen gehad hebben. Ondanks de moeilijkheden gaf hij je toch een grote bescher- Clint Eastwood Chan Parker zal haar hele le ven lang met Bird blijven le ven. Ze publiceerde, samen met een Franse graficus, een enorm boek 'over Parker, ze schreef de ongepubliceerde au tobiografie „Life in E-flat". En ze was betrokken bij East woods filmbiografie van Bird. „Wonderful" vindt ze de film. „De gedachte alleen al dat het slecht gedaan zou kunnen worden maakte me doods bang" zegt ze. Ze geeft regis seur Clint Eastwood alle cre dit. „Zonder Clint was die film schijnlij! invloed nooit gekomen. Hij is waar de enige die zoveel heeft op een grote filmmaatschappij dat hij een film als deze er door kon drukken. Eastwood is ook de gene geweest die gezorgd heeft dat Warner Brothers Taver- niers Franse film „Round Mid night" over de hele wereld uitbracht. En Eastwood heeft een prachtige documentaire over Thelonious Monk gepro duceerd die net op het Lon- dense filmfestival is ver toond". Het script voor „Bird" lag al jaren klaar. Chan Parker: „Eastwood verfilmde een sce nario dat Joel Oliansky in '80/81 schreef. Oliansky was er voor bij mij in Parijs komen Eraten. Een heerlijke man. Hij leek bovendien Parkers solo in het stuk „Koko" uit z'n hoofd te kennen. Hij heeft twee grote liefdes: jazz en klas siek. En hij was ontzettend blij dat hij met beide iets als scena rioschrijver heeft kunnen doen („The competition" met Richard Dreyfuss was zijn „klassieke" film. BJ). Hij heeft letterlijke dialogen uit mijn boek genomen. Toen kwam Eastwood. Ik had niets van hem gezien sinds „Play Misty for me". Ik heb van Warner al z'n films op video geleend. „Honky Tonk Man" vond ik erg fijn. Eastwood wordt in Frankrijk geëerd als een van de grootste Amerikaanse regis seurs. Vandaar dat hij „Bird" ook in Frankrijk, meteen na Cannes, in première heeft la ten gaan". Gouden tand „Ik ben met m'n dochter Kim twee weken bij de voorberei dingen en opnames geweest. Heb met Forest Whitaker (hoofdrol.BJ) gepraat en met Diane Venora die mij speelt. Het eerste wat ik zag was dat Forest een gouden tand had, net als Parker, en dat hij zijn haarlijn weg had geschoren om op Bird te lijken. Hij is fantastisch. En bovendien weet-ie hoe je een sax be speelt. Hoeveel films heb je niet waarin je een acteur die een muzikant speelt precies op de verkeerde momenten ziet ademen, net als de muziek op houdt? De feiten in de film kloppen. Goed, ze zijn samen- Chan Parker: „Ik leef nog steeds met Bird". FOTO: MILAN KONVALINKA geperst en aangescherpt. Wan neer Bird me voor het eerst op komt halen in de film, heeft hij een schimmel gehuurd, ik ga er op zitten en we gaan sa men ergens dansen. In werke lijkheid was het een „palomi- na" (zandkleurig paard met witte manen en staart. BJ), ik ben er niet op gaan zitten en we zijn pas later gaan dansen. Maar je kan nu eenmaal geen film van tien uur maken. En dan de soundtrack. Ik weet dat daar verschillend over ge dacht wordt. Ook door muzi kanten. Sommige jazzmusici die met Bird hebben gepeeld vragen zich af waarom zij er niet bij betrokken zijn. Mis schien waren ze te duur, mis schien hadden ze prima donna neigingen. En als Eastwood iets haat, is het dat wel. Zeven „tracks" in de film komen van privé-opnames die ik van Bird gemaakt heb. Alleen van zijn solo's. En het is ongelooflijk hoe die zijn afgestoft en opge knapt in de film. Ik begrijp die kritiek niet goed". Parker nu Charlie Parker vocht in zijn heftige leven met veel. Met zichzelf. Met het gebrek aan erkenning dat hij kreeg. Wan neer hij vandaag geleefd had en dezelfde vernieuwingen in de jazz had gebracht, zou hij dan een ander leven hebben gehad? Chan Parker glimlacht een beetje. „Er zijn een hoop dingen veranderd. Hopelijk zou hij de rechten van zijn composities beter hebben vast gelegd. Maar in Amerika is jazz nog altijd ondergewaar deerd. Klassieke muziek ook trouwens, en literatuur. Ame rika is geen cultureel land. 't Zou anders geweest zijn wan neer Bird in Europa had ge leefd. Ikzelf ben in '68 naar Europa vertrokken. Bobby Kennedy vermoord, Luther King vermoord. En de Viet- nam-oorlog deed de deur defi nitief voor me dicht. Een hoop jazzmusici hebben toen voor Europa gekozen. Sommigen gingen terug, zoals Phil Woods, misschien omdat ze hun „roots" misten. Wie bleef had het nadeel dat hij een „lo cal" werd, niet zulke lucratie ve „gigs" (optredens) meer had. Maar wel respect. Ikzelf schrijf „lyrics" (teksten voor songs), en dat kon ik in Parijs net zo goed als ergens anders". „Nee, dat Bird zwart was speelde voor hem geen rol. Hij had het veel zwaarder met het feit dat zijn muziek niet geac cepteerd werd. Ik ben vaak gevraagd hoe het voor mij was, als blanke vrouw met een zwarte man. Met bovendien een blank en een zwart kind. Ik heb daar nooit last van ge had, Bird hield dat voor ons weg. Hij had een grote waar digheid. En dan: het blijft voor een blanke of zwarte jazzmuzi kant even moeilijk. Elke avond weer iets creëren op dat podium. Jazz is de enige kunstvorm waarbij dat ge beurt. Als Bird nu had geleefd had hij dezelfde problemen ge had. Hij was iemand die nooit ophield, zich nooit ergens bij neerlegde. Hij bleef zoeken". De film „Bird" heeft een dui delijke anti-drugsteneur. Charlie Parker gebruikte al vanaf z'n zestiende drugs. In tegenstelling tot sommige filmcritici, heeft Chan Parker geen moeilijkheden met die boodschap: „Bird was zo. Hij waarschuwde iedereen voor verslaving. Trompettist Red Rodney is verslaafd geweest, hij heeft ook aan de film bijge dragen en van hem komt die scène waarin Bird kapot is wanneer hij merkt dat ook Rodney aan de drugs is. En Clint Eastwood heeft dat opge pikt. Hij werkt tenslotte met Nancy Reagan aan een anti- drugs campagne". BERT JANSMA Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. land; wo. za. zo. 14.00. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: Who fra med Roger Rabbit (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ASTA 3: Buster (al); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. BABYLON 1 ALPHEN AAN DEN RIJN EURO- (Winkelcentrum Babylon. tel. CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, 471656): U2 Rattle and Hum (al); tel. 01720-20800); Who framed Ro- 14.30. 17.00. 19.30. 21.45. BA- ger Rabbit (al); 18.30. 21.00. za. BYLON 2: Spoorloos (16); 14.30. wo. ook 13.30. zo. ook 13.30. 17.00. 19.30. 21.45. BABYLON 3; 16.00. EUROCINEMA II: De on- Bagdad cafe (16); 14.30, 17.00, draagbare lichtheid van het be- 19.30. 21.45 CINEAC 1 (Buiten staan (al); 20.00. Speurneuzen (al); hof 20, tel. 630637): Die hard (16); za. zo. wo. 14.00. EUROCINEMA 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, III: Coming to America (al); 18.45, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: 21.30. za. wo. ook 13.45. zo. ook Big business (al); 14.00, 18.45, 13.45. 16.15 EUROCINEMA IV: 21.30. ZO. 13.15. 16.00. 18.45. Die hard (16); 18.30, 21.15. za. wo. 21.30. CINEAC 3: Good morning ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.00. Vietnam (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. METROPOLE LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Who tel. 071-121239): Die hard (16); framed Roger Rabbit (al); 14.00, 19.00, 21.15. za. zo. wo. 14.30. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, LIDO en STUDIO (Steenstraat 18.45, 21.30. METROPOLE 2: 39. tel. 124130): Midnight run (12); Bird (al); 14.00. 20.00. METRO- do. vr. ma. di. 14.30. 18.45, 21.15. POLE 3: Midnight run (al); 14.00. Frantic (12); Who framed Roger 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, Rabbit (al); U2, rattle and hum (al); 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Coming to America (al); 14.30, Frantic (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 19.00, 21.15. Junglebook (al); za. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ME- zo. wo. 14.30. TRIANON (Bree- TROPOLE 5: De ondraaglijke straat 31, tel. 123875): The last lichtheid van het bestaan (al); emperor (al); 20.00. e REX (Haar- 20.30. do. vr. ma. di. ook 14.00 lemmerstraat 52. tel. 071-125414): ODEON 1 (Herengracht 13. tel. Erotische flatneurose (16); 14.30, 462400): Coming to America (al); 19.00, 21.15. 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: KATWIJK CITY THEATER I 18 Again (al); 13.45, 18.45, 21.30. (Badstraat 30, tel. 01718-74075): zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. Evil dead II (16); do. t/m zo. wo ODEON 3: Die hard (16); 13.45, 14.45. 19.00. Salsa (al); 21.15. 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, CITY THEATER II: Biloxi blues 18.45. 21.30. ODEON 4: Hell (12); 19.00, 21.15. do. vr. zo. ook Raiser (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 14.45. Aladin en zijn wonderlamp 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. STU- (al); za. wo. 14.45. DIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): dag. 19.15, 21.45. zo. wo. VOORSCHOTEN GREENWAY 14.00. Cosi come sei; do. vr. Ma- (tel. 01717-4354): 5 december ge- caroni; za. zo. Oci Ciornie; ma. di. sloten. Cry Freedom (al); do. t/m wo. STUDIO 2: Deadly pursuit zo. 20:45. di. wo. 20.15. Red Heat (12); 19.00, 21.30. zo. wo. 14.30. (12); do. t/m zo. 19.00. za. zo. wo. STUDIO 3: Beyond therapy (16); 15.45. Salsa (al); do. t/m zo. 19.00. 19.00, 21.30. HAAGS FILMHUIS: za. zo. wo. 15.45. Iron weed (16); Zaal 1: Love at first sight; 19.30. do. t/m zo. 20.45. di. wo. 20.45. zo. 14.00. Big time; 21.45. zo. 16.15. May time in Mayfair; zo. KINDERVOORSTELLINGEN 14.00, 16.15. Zaal 2: A world Bambi za. zo. wo. 14.00. Pietje apart; 19.30, 21.45. zo. 14.00, kortstaart; za. zo. wo. 14.00. 16.15. Zaal 3: 19.30, 21.45. beh. za wo. za. wo. 19.30. 22.00. Belle de WASSENAAR ASTRA (tel. jour; do. Two for the road; vr. The 01751-13.269): Planes, trains and roman spring of mrs. Stone; za. automobiles (al); vr. za. zo. 20.00. Falbalas; zo. Maytime in Mayfair; za. zo. wo. 14.00. The Milagro be- ma. The yellow Rolls Royce; di. anfield war (12); ma. di. wo. 20.00. Die bittere tranen der Petra von Kant; wo. KINDERVOORSTELLINGEN Plains, trains and automobiles; za. NACHTVOORSTELLINGEN zo. wo. 14.00. e CINEAC 1: Die hard (16); za. 00.15. e CINEAC 2: Big business 20.00. vr. 18.30, 20.30, 22.30. za. 14.00. 18.30. 20.30. 22.30. zo. 14.00, 18.30, 20.30. wo. 14.00, 20.00. Coming to America AMSTERDAM Het voortbestaan van het Or kest van de Achttiende Eeuw is voor de komende jaren verzekerd dankzij de subsidie van het ministe rie van WVC en het ver werven van een nieuwe sponsor. In maart gaat het orkest met het Nederlands Kamerkoor op reis langs een groot aantal Eu ropese hoofdsteden. In onder meer Wenen, Berlijn, Moskou, Boedapest, Warschau, Lissa bon, Parijs, Bologna, Milaan, Utrecht, Den Haag en Amster dam zal het orkest onder lei ding van Frans Brtlggen Bachs Hohe Messe ten gehore bren gen. De nieuwe sponsor is een combinatie van accountants- en organisatiebureaus, de TNR-groep. Frans Brtlggen richtte het Orkest van de Achttiende Eeuw in 1981 op. Het orkest bestaat uit 45 musi ci uit 16 landen, allen experts op het gebied van de oude mu ziek. Het orkest functioneert twee tot drie periodes per jaar van zes weken. De oprichting werd mogelijk gemaakt door particuliere giften, sponsoring en financiële steun van het Prins Bernhard Fonds en het ministerie van WVC. De nieu we sponsor steunt het orkest vooralsnog tot 1 januari 1990. MISSCHIEN KUNT U OOK IETS DOEN. BEHAND6UNG VAN SUIKERZIEKTE 'LEIDEN „Japan is het i moeilijkste, onmogelijkst bereizen land ter we- eld... Het meest waar in chijnlijke is dat u nooit in dapan komt. Het is ver neg, een rib uit je lijf en moet heel erg in het and geïnteresseerd zijn. moet je pittig inleven je moet het goed voor- ■o tereiden om zo'n reis te ealiseren. Je moet er wat 'oor over hebben. Je 1 noet het willen. Als je an én het geld gespaard ebt én je goed voorbe- eid hebt dan kan het een Mperreis, een supererva- ling worden." - kt zegt Ed van der Elsken 3), één van de belangrijkste tografen van ons land, in itatouille Japonica. Dit is een H foto's geïllustreerd boekje barin hij zijn Japanse erva- 'ngen heeft opgetekend en at is gevoegd bij zijn nieuwe -1 itoboek „De ontdekking van 'apan". Het boek werd woens- gepresenteerd in het ij ijksmuseum voor Volken kunde in Leiden, waar ook een tentoonstelling van zijn werk onder de titel „De ande re kant van Japan" werd geo pend. Ed van der Elsken had in 1959 alle hindernissen al genomen en koers gezet naar dat „on mogelijkst te bereizen land ter wereld". Hij zou dat nadien nog zo'n vijftien maal doen en in dat land dan één tot drie maanden blijven. En dat werd een „superervaring", die ie dereen kan meebeleven bij het bekijken van zijn boek, dat een periode van dertig jaar be slaat. Ed van der Elsken houdt van dat land en heeft er iets mee. Zoveel wordt wel duide lijk met het doorbladeren. Maar hij houdt vooral van de mensen, in de eerste plaats van degenen die zich bewegen aan de zelfkant van de samen leving. Maar hoe geteisterd en gehavend de mensen ook zijn, Van der Elsken beeldt ze altijd af in hun trots en volle waar digheid. Nooit is hij cynisch, wel stralen zijn foto's warmte en optimisme uit. Ed van der Elsken, die al zo'n vijftien fotoboeken op zijn naam heeft staan, is een „gro- te-steden fotograaf" bij uitstek. Dat is al bekend van zijn werk uit onder meer Parijs, New York en Amsterdam. Het nu gepresenteerde fotoboek over Japan toont opnieuw die dui delijke grote-stad-voorkeur van Van der Elsken. Zelf woont hij in het rustige plaats je Edam bij de, hoofdstad. Met zijn nieuwsgierigheid en klein- beeldcamera zwierf hij rond in Tokio, Osaka, Nara, Okinawa, Kyoto, Nagasaki en andere Ja panse steden tijdens zijn vijf tien reizen van 1959 tot 1988. Hij doet dat met een feilloos gevoel voor waar hij iets kan vinden dat interessant en boei end genoeg is om te publice- Hij trok dan ook volkswijken, achterbuurten, uitgaanswijken en rosse buur ten en zocht daar de spanning, tragiek, schoonheid en ook voor dat land gewone en onge wone situaties op. Een schoen maker, die op straat zijn brood verdient, punkers, rockers, linkse- en rechtse met haken kruizen uitgedoste radicalen, zwervers, paria's, geisha's, transseksuelen, straatartiesten in actie, restaurants waar het eten goedkoop is', beelden uit het Kabuki-theater, gangsters, actievoerders, bodyguards, striptease-tenten, een ruzie voor een bordeel en ook alle daagse gebeurtenissen die door de wijze van werken van Van der Elsken evenzeer een dra matische spanning meekrijgen. Wie bijvoorbeeld eenmaal de foto van de bejaarde lachende zwerfster voor in het boek heeft gezien zal die nooit meer vergeten. Vrij werk der Elsken, van wie gisteravond via de TV een portret werd uitgezonden, is de enige Nederlandse foto graaf die vanaf het begin van zijn loopbaan boeken met uit sluitend vrij werk publiceert. Vanaf 1956, toen „Een liefdes geschiedenis in Saint Germain des Prés" op de markt kwam, trekt hij internationale aan dacht. Zijn enkele jaren gele den verschenen boekover FOTO: ED VAN DER ELSKEN Amsterdam, met beelden van nozems en andere mensen uit de jaren zestig, heeft grote be kendheid gekregen en is een belangrijk tijdsdocument ge worden. Het verschijnen van „De ont dekking van Japan" valt bijna samen met de uitreiking van de David Roëll Prijs aan Van der Elsken. Deze prijs - die het Prins Bernhard Fonds in 1963 in het leven heeft geroepen voor mensen die zich verdien stelijk hebben gemaakt op het terrein van de beeldende kunst, toegepaste kunst en ar chitectuur - komt nu voor het eerst in handen van een foto graaf. Aan de prijs is een bedrag ver bonden van 20.000 gulden. Daar zal Van der Elsken wel raad mee weten, want als eeu wige globetrotter wil hij nu naar Zuid-Korea om materiaal bij elkaar te brengen voor een volgend fotoboek over de hoofdstad Seoel. Florence in Hope-show Florence Joyner, dé ster van de Olympische Spelen in Seoel, gaat de showbusiness in. De goedo gende atlete verschijnt in een kerstshow van Bob Hope, overigens samen met nog talloze andere medaillewinnaars. De show wordt op 17 december uitgezonden op de Amerikaanse TV. Of ook Nederland de Hope-show nog te zien krijgt is niet bekend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 13