Donner: opdringerig imponerend maar tevens gevoelig en kwetsbaar Picasso gaat naar Japans warenhuis Miranda van Kralingen schept hoge verwachtingen bioscopen KUNST CcidócSomont DINSDAG 29 NOVEMBER 1988 PAG1N AI Filmacteur John Carradine overleden MILAAN In een ziekenhuis te Milaan is de Amerikaanse filmacteur John Carra dine overleden. Carradine was 82 jaar. Carradine stond aan het hoofd van een fa milie die vrijwel geheel werkzaam was in de filmindustrie. Zo zijn David en Keith Carradine. twee van zijn zoons, ook in Ne derland bekend van het filmdoek en de TV. John Carradine was op het toneel vaak te zien in Shakespearestukken. Hii vertolkte in verscheidene B-films, meestal griezelfilms, de hoofdrol eri in serieuzere films als Stagecoach, The man who shot Liberty Valance en Grapes of Wrath een bijrol. In Hollywood ging hij door voor een ietwat excentriek type en was hij be ter bekend als de „Bard van Hollywood Boulevard" wegens zijn gewoonte op FOTO: AP straat hardop Shakespeare te citeren. Prijs museum en theater mag van Kamer verhoogd DEN HAAG De Tweede Kamer is er niet op tegen dat de toegangsprij zen voor culturele instellingen inci denteel worden verhoogd. Maar alle partijen zijn het erover eens dat de toegankelijkheid van die instellingen gewaarborgd moet blijven, zo zeiden ze minister Brinkman gisteren tijdens de behandeling van de kunstenbegro ting. De minister had eerder laten weten dat de prijzen best omhoog konden, omdat gesubsidieerde instel lingen vooral worden bezocht door de beter gesitueerden. De Kamer nam daarnaast een motie aan om de kunstinstellingen in het lage BTW- tarief te laten vallen. Minister stopt cultuurexport naar Texas DEN HAAG Minister Brinkman wil de subsidie aan de Stichting Culturele Uitwisse ling Nederland-Verenigde Staten in de loop van 1989 stopzetten. Begin december praat hij verder met de Stichting over de manier waar op het experiment, dat vooral op Texas was gericht, kan worden afgerond. Brinkman con cludeert in een brief aan de Tweede Kamer dat de Stichting niet aan zijn doel heeft beant woord. In het kader van de gerichte culturele export bezochten onder meer het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Orkest van de Achttiende Eeuw Texas en werd een vijf- weeks Holland Highlights Festival georgani seerd. Dat was in zoverre geen succes dat de doorsnee Texaan nog steeds niet wist waar Nederland op de kaart te vinden was. Minister Brinkman werd officieel ingehaald als minis ter van België. „Ook in inhoudelijk opzicht bleek onder andere het verschil tussen het culturele klimaat in Texas en dat in Neder land een factor te zijn, die het realiseren van de doelstellingen in negatieve zin heeft beïn vloed," zo schrijft de minister aan de Tweede kamer. Verder stond het Nederlandse en Amerikaanse bedrijfsleven niet te popelen om culturele uitwisseling daadwerkelijk te spon soren. Een nieuw voorstel van de Stichting om zich volledig te richten op de VS en Canada, waar voor anderhalf miljoen gulden aan subsidie werd aangevraagd, wordt van de hand gewe zen. Hij wil de cultuurexport niet meer op spe cifieke landen richten. DEN HAAG De laatste keer dat ik Jan Hein Don ner heb ontmoet, was in het najaar van 1987 in het Stedelijk Museum in Am sterdam. Daar werd „De Koning", een uiteraard lij vig boek waarin vrijwel alle artikelen die hij over schaken had geschreven, waren gebundeld, uitge reikt. Hans Ree was cere moniemeester, Jan Tim man voerde het woord en natuurlijk Harry Mulisch. Hij eindigde zijn toespraak met de woorden: „De Ko ning, Hein, die ben jij". Een voor zijn doen nogal pathetische uitspraak, naar ik veronderstel. Don ner zelf was er maar een zeer korte tijd. Hij zat in een rolstoel. Ik heb hem vluchtig en zonder een woord te zeggen een slap handje gegeven. Voor mij een laatste levensteken van Donner, afgezien dan van zijn stukjes in NRC Handelsblad, die ik gere geld las. Toen ik gister morgen hoorde dat hij dood was, was ik even verpletterd. En ik dacht meteen daarna aan dat slappe handje. Bij die bijeenkomst in het Ste delijk Museum waren waar achtig niet alleen maar scha kers. Misschien bestond het merendeel van het gezelschap wel uit niet-schakers; dat weet ik niet precies meer. Maar Hans van Mierlo zag ik, Bert Voeten en Marga Minco. Jan Hein Donner was dan ook, be halve schaker, schrijver. In ie der geval was hij bij uitstek „een nationale figuur". Zelfs dammende slagersjongens of met hun kinderen kienende minister-presidenten wisten nog wel wie Donner was. En zeker dat het „een moeilijk heerschap" was. Talloze men sen hebben mij in mijn leven benaderd met de vraag: „Zeg, jij kent die Donner, wat is dat nou eigenlijk voor een man?" De ondertoon van hun vraag was altijd enigszins in de trant van: Jijzelf moet wel een bij zondere goeierd zijn, om het met zo'n man ook maar een ogenblik te kunnen uithouden. Mijn antwoord was altijd het zelfde: „Donner, ach, ik weet eigenlijk niet hoe ie precies is'Ik wist het ook niet. Ik weet het nog niet. Zeker Ik leerde Hein - ja, ik hoorde wel tot de Hein-zeggers - ken nen toen hij aan het begin van de zestiger jaren als schaakme dewerker werd aan dagblad „De Tijd", waaraan ik toen als redacteur-verslaggever was verbonden. Bij Donner viel het mij binnen de kortste ke ren op, dat hij gewend was zich vrijwel uitsluitend van beslissende taal te bedienen, ook al ging het maar over het weer van de dag. Ik daarente gen werd door hem hoofdza kelijk aanwezig geacht om be- tises los te laten, die hem in de gelegenheid stelden in een ho merische schaterlach los te breken. Hii scheen een man te zijn die alles zeker wist. Ik was (en ben) als de dood voor mensen die alles zeker (me nen) te weten. Op het eerste gezicht dus alles tezamen een onhoudbare situatie. Op het tweede gezicht trou wens ook. Maar waarom hield ik het dan toch uit, afgezien van een korte periode dat wij on no speaking terms verkeer den en hoe dat kwam weet ik niet meer en het kan mij ook trouwens ook geen bal meer schelen. Met het beantwoor den van die vraag begeef ik mij echter in een wespennest. Hein Donner was natuurlijk een opdringerig-imponerende man. Dat nam voor mij zelfs bijna angstaanjagende vormen aan, totdat ik ontdekte dat hij ook iets van een uiteraard ge duchte potsierlijkheid had, die je ook maar zelden tegenkomt. Nog steeds vraag ik mij af - en zal dat dus blijven doen - of hij daar zelf enige weet van heeft gehad. En ook of er nou spra ke was van een omgekeerd minderwaardigheidsgevoel zij nerzijds of een op zijn kop staand meerderwaardigheids gevoel mijnerzijds. Waar schijnlijk is geen van drieën het geval geweest. Eens zei ik in het Oisterwijkse hotel „Bos rand", nota bene 's morgens bij Onze oud-medewerker Herman Hofhuizen, zelf een verwoed schaker en in de schaakwereld behorend tot de kleine groep van Hein-zeggers, schreef op ons verzoek bijgaande persoon lijke herinnering aan de giste ren overleden schaakgroot meester Jan Hein Donner. Grootmeester schreef ook beter over schaken dan wie ook een kopje koffie onverhoeds tegen hem: „Hein, hoe dan ook, je bent natuurlijk een boeiende man". Ik verwachtte een uitslaande brand van hilariteit, - maar hij zei alleen nogal bedremmeld: „O, dankjewel". Zelden ben ik zo overdonderd geweest. Don ner bleek kwetsbaar, zij het op zijn ontoegankelijke manier. Zwijgen Ik kan (en kon) Hein Donner eigenlijk alleen maar benade ren van het anecdotische uit. Wat correspondeert aan de ge voelens die ik toen ten opzich te van hem had: het boterde niet altijd tussen ons, maar voor de rest ging het toch wel goed. Ja, ik herinner mij hoe hij destijds in het gebouw van „Het Binnenhof" een match om het kampioenschap van Nederland speelde tegen Max Euwe (grand maitre noemde Hein hem). Ik versloeg het ge beuren. Na afloop van de par tij, die hij had verloren, wan delden wij samen op naar het station. Voor deze keer na tuurlijk zwijgend. Want een schaakgrootmeester die verlo ren heeft is de eenzaamheid zelve en ik was alleen blij, dat ik mee mocht lopen. Maar Donner stond op een gegeven moment (op het Spui) stil, hief beide handen ten hemel en schreeuwde naar het donkere zwerk: „Mijn God, mijn God, kunt u mij zeggen waarom ik niet paard-f4 heb gespeeld?" Daarna duurde het zwijgen voort tot in Amsterdam. Ik herinner mij dat in het be gin van de zestiger jaren Hein Donner en Berrie Withuys in Brabant een serie simultaan seances gaven onder auspiciën van "De Tijd". Ik ging steeds mee als verslaggever. Withuys reed. De conversatie in de auto werd hoofdzakelijk gevoerd door Donner: Pre-natale her inneringen, en intuïtie is niet typisch vrouwelijk, maar juist karakteristiek voor mannen in dat soort onderwerpen. In één van de uitverkoren plaatsjes kwamen wij, Donner, Withuys en ik, na de seance in de plaat selijke kroeg terecht. Er waren meer schakers, die nu eens goed naar Donner-dichtbij kwamen kijken. De groot meester raakte vrij spoedig in een heftige discussie gewik keld met de man naast hem aan de bar. Het bleek de plaat selijke tandarts te zijn. De tele foon rinkelde en Donner, die toevallig in de buurt zat, greep de hoorn en riep „Hallo Even daarna hoorde ik hem zeggen: „O, is dat uw man. Nou, die moet u onmiddellijk wegdoen hoor. Verschrikke lijk". Ongeveer een maand la ter moesten wij, Donner, Wit huys en ik, weer in het plaats- ie zijn voor „het uur der wra ke": wie de afgelopen seances gewonnen had of remise had gespeeld, mocht nog een keer. Toen wij die avond het dorp binnenreden, zei Donner: „Nu zal het mij toch niet gebeuren dat ik vanavond een acute aanval van kiespijn krijg". Bevelend In 1980 was Hein Donner ere gast-grootmeester op het „In- terpolis"-schaaktoernooi. Dat betekende onder meer dat hij, zo nodig, contact moest onder houden tussen de spelers en het organisatiecomité, maar vooral ook, dat hij de aanwezi ge pers na afloop van elke ronde moest voorlichten. Hij vervulde zijn functie voortref felijk, maar zij was hem dan ook op het lijf geschreven. Hij deed het dus allemaal met een flamboyante vastberadenheid, ma^r toch uit de losse pols, kortom, hij speelde zijn rol zonder ook maar een ogenblik zijn persoonlijkheid te verlie zen. Daar liep hij, hij kon niet anders. Op de feesteliike avond na de sluiting van het toernooi zat hij achter een bord met stukken, wenkte mij bevelend naderbij en zei: „Ik vind dat wij nou maar eens een partijtje moesten spelen". Even verder op zat Misja Tal nog champagne met Wodka te drinken. Toen ik enige tijd la ter opgaf draaide hij het bord om, en versloeg mij van mijn verloren stelling uit. Hij had er toen verdacht veel plezier om: zag ik nou zelf wat voor een knoeier ik was? Hein Donner schreef over schaken en alles wat daar mee te maken had. Dat was in zijn geval vrijwel letterlijk de hele kosmos. Het is algemeen be kend dat hij in zijn schrijfsels niemand spaarde, om het eufe mistisch uit te drukken. Maar ik geloof dat het hem daarbii minder om personen dan wel om verschijnselen ging. Al zul len niet alle getroffenen dat als zodanig hebben ervaren. Er trad overigens ook het Wim Kan-effect op, zegt men: wie in „De Koningniet wordt genoemd, voelt zich te leurgesteld. Ondergetekende wordt in dat boek één keer slechts zijdelings aangeduid. Dat is geloof ik karakteristiek voor onze verhouding van des tijds. Hoe het zij, Donner schreef ook beter over scha ken dan ooit iemand in de Ne derlandse taal gedaan heeft. En ik weet dat bijvoorbeeld Jan Timman dat met mij eens is. Klooster Ik moet hem tenslotte uit één van zijn vele stukken citeren. Ziehier een fragment uit een „zwanenzang", die hij in het „Schaakbulletin" van augustus 1979 publiceerde, na een voor hem minder gunstig verlopen IBM-toernooi in Amsterdam. „Vijfendertig jaar ben ik er mee bezig geweest. Wat was het waard? Ik heb toernooien gewonnen en over de wereld Jan Hein Donner (links) in duel met Max Euwe. In het gebouw van „Het Binnenhof" verloor Donner, hetgeen aanleiding was tot een urenlang zwijgen. FOTO: ANP gereisd. In Zuid-Amerika heb ik mannen gesproken uit de dageraad der mensheid, en in Azië ging een vrouw voorbij, die schreed, alsof zij nooit zou sterven. In een kleine zijstraat in Praag, schuin tegen de ber gen op naar het slot, heb ik God gezien. Het leven in de vluchtigheid van het spel scherpt het zintuig voor de dingen die niet voorbij gaan. In een andere cultuur was ik in het klooster ingetreden. As cese is het schaken, verster ving, zelfvernietiging, anders niet". En verder: „Ook nu de tekenen uitwijzen, dat het spel uit is, zal ik ermee doorgaan. En ik prijs mij gelukkig geen voetballer of balletdanser te zijn geweest, want over scha ken kan tenminste geschreven worden. Het heeft zijn eigen vooruitgang en ontwikkeling, ook al ten ik dan tussen de ra deren terecht gekomen. Het kampioenschap van Nederland zal ik blijven spelen tot mijn laatste snik en de verrichtin gen van Timman journalistiek begeleiden, zo goed ik kan. Si multaanseances zijn er altijd wel, ook al is het volksbedrog. Maar geld is altijd het verach- telijkste van alles". Nu Jan Hein Donner dood is, is er in mijn leven een gat ge vallen. Een groot gat natuur lijk. Maar vraag mij niet nog eens naar het preciese hoe en waarom. HERMAN HOFHUIZEN (Van onze correspondent Roger Simons) LONDEN In het Lon- dense veilighuis Christie's werd Picasso's schilderij „Acrobaat en Jonge Har lekijn" gisteravond in nauwelijks drie minuten voor 20,9 miljoen pond bij opbod verkocht aan een alsmaar ja-knikkende Ja panner, die het warenhuis - Mitsoekosji van Tokio bleek te vertegenwoordi gen. De opbrengst bete kende een recordprijs voor een werk uit de twintigste eeuw. Na de Zonnebloemen en Iris sen van Vincent van Gogh is het tevens het hoogste bedrag dat ooit op een veiling voor een kunstwerk werd betaald. „Acrobaat en Jonge Harlekijn" dateert uit 1925, toen Picasso 23 was en in Montmartre woonde, waar hij vaak het cir cus bezocht. De Spaanse kun stenaar bevond zich toen in zijn zogeheten rose- of circus- periode, die volgde op zijn iets zwaarmoediger blauwe tijd. „Acrobaat en Jonge Harlekijn" heeft een merkwaardig verle den. Het werd in 1937 door de Nazi's uit een Duits museum gehaald en reisde het land rond met een tentoonstelling gewijd aan „bespottelijke deca dente kunst". In 1939 werd het op een Zwitserse veiling voor 80.000 Zwitserse frank ver kocht aan een particulier De veiling van „Acrobaat en jonge Harlekijn", gisteren bij Christie's in Londen, duurde nauwelijks langer dan drie minuten voor de prijs van 20,9 miljoen pond werd bereikt. foto: ap wiens familie pas kortgeleden artiesten. Gauguins „l'Allée beeld van Giacometti, bereikte besloot het in Londen onder des Alychamps" bracht 3,8 de prijs van 3,74 miljoen pond. de hamer te laten brengen. miljoen pond op, Monets „Le In 1958 was dit kunstwerk ei- De verkoop van deze Picasso Pont Japonais" werd per tele- genlijk bestemd voor de Chase vormde het hoogtepunt van foon verkocht voor 6,05 mil- Manhattan Plaza in New een veiling van 69 impressio- joen pond. „l'Homme qui Mar- York, maar het is daar nooit nisten en modern werk van 40 che I", een twee meter hoog geplaatst geworden. Met Miranda van Kralingen betrad gisteravond een veelbe lovend zangtalent het Leidse toneel. In een helaas maar half bezette Kapelzaal was zij te be luisteren in een veelzijdig lied- programma. Zij werd daarin bijgestaan door het bescheiden maar trefzekere begeleidende spel van pianist Dido Keuning. Deze in de school van Ank Reinders en Erna Spoorenberg opgeleide zangeres verwierf onlangs voor haar bijdrage aan hët slotconcert van de cursus die Elisabeth Schwarzkopf aan de „Vier letzte Lieder van Richard Strauss wijdde, de „Maes en Lunau-prijs" die haar verdere muzikale ont wikkeling moet steunen. De ten gehore gebrachte com posities, voornamelijk uit de Franse en Duitse laatroman tiek, boden de soliste alle mo gelijkheden haar affiniteit met deze muziek gestalte te geven. Tastte zij in de eerste liederen de akoestiek van de zaal nog wat af, de vertolking daarna van de liederen van Wolf en Strauss onderscheidde zich in technisch opzicht door een ui termate soepele stemvoering. In Wolfs intieme „Auch kleine Dinge" overheerste weliswaar nog enigszins de techniek; bij de uitvoering van diens „Der Musiker" stond diezelfde tech niek vollediger in dienst van een interpretatie die recht deed aan de tekst Met Richard Recital door Miranda van Kralingen (sopraan) en Dido Keuning (piano) met liederen van onder anderen Wolf, Straus, Fauré en Brahms. Ge hoord in de Kapelzaal van KAO in Leiden op 28 november. Strauss' „Hat gesagt" kwam de overgave waarmee Miranda van Kralingen verschillende liederen van Brahms en Fauré na de pauze wist neer te zet ten, al duidelijk naar voren. Tijdens het tweede gedeelte van het programma ontkwam het publiek er niet aan zich te laten meeslepen door een in dringende voordracht in „Après un rêve" van Gabriel Fauré, waarin met subtiele muzikale en zangtechnische middelen deze breekbare droom schitterend werd opge bouwd. Ook was het warme, hier en daar aan een mezzoso praan herinnerende timbre van deze stem zeer geschikt voor een overtuigende inter pretatie van het innemende „Trois jours de vendanges" van Robert Hahn. Rust en concentratie verdiep ten in Brahms' „Immer leiser wird mein Schlummer" het eerder in het programma al aangeroerde vermogen van deze zangeres om de emotiona liteit die in deze liederen ligt besloten, gestalte te geven. Tot grote tevredenheid van het publiek kwam zij na het laat ste lied, „Meine Liebe ist frün", eveneens van Johannes >rahms, tenslotte terug voor een perfect gebrachte toegift: „Je te veux" van Erik Satie. TOM STRENGERS Karei Berkhout ontvangt prijs auteursrecht AMSTERDAM Grafisch ontwerper Karei J. Berkhout heeft gistermiddag de Au- teursrechtprijs 1988 van de Vereniging van Auteursrecht ontvangen uit handen van mi nister F. Korthals Altes van justitie. Dat gebeurde tijdens de studiemiddag „Auteur en Uitgever" in de Aula van de Universiteit van Amsterdam. Karei Berkhout kreeg de prijs voor zijn initiatief tot het boek „Beeldrechtwijzer, auteurs recht voor beeldende kunste naars", een co-produktie van de Stichting Beeldrecht en de Boekmanstichting. Deze publi- katie, gericht op een lekenpu bliek, is bedacht en verzorgd door een niet-jurist en is vol gens de vereniging uitermate geschikt om een beter begrip voor auteursrecht te kweken. Voor een uitgebrel# ^4 agenda, ook voor de y mende dagen, raadpletgeIo men „UIT", de gratis m op n kelijkse bijlage van de „den krant. ridag ALPHEN AAN DEN RIJN rste ROCINEMA I (Van Boetzela l ne straat 6, tel. 01720-20800): V framed Roger Rabbit (al); 18. 21.00. wo. ook 13.30. EUP-, CINEMA II: Big Business n 1 18.30, 21.00. wo. ook 13. 'lan< e EUROCINEMA III: Coming America (al); 18.45, 21.30. ook 13.45. EUROCINEMA Die hard (16); 18.30, 21. Speurneuzen (al); wo. 14.00. den .fV LEIDEN e LUXOR (Station; 19. tel. 071-121239): Die (16); 19.00, 21.15. wo. 14. LI DO en STUDIO (Steensti 39. tel. 124130): Midnight (12); 14.30, 18.45, 21.15. framed Roger Rabbit (al); rattle and hum (al); Cominj America (at); 14.30, 21.15. Good morning Vietni (al); 19.00, 21.15. ma. di. 14.: Junglebook (al); wo. 14.30. T ANON (Breestraat 31, 123875): The last emperor dag 20.00. REX (Haarlemni straat 52. tel. 071-125414): tische flatneurose (16); 14. 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATEI (Badstraat 30, tel. 01718-740] Salsa (al); wo. 14.45, 19. 21.15. ma. di. 19.00, 21. e CITY THEATER II: Screwt hotel (16); 19.00, 21.15. Tom Jerry festival V (al); wo. 14.4 VOORSCHOTEN GREENWlLV (tel. 01717-4354): Cry Fr (al); ma. t/m wo. 20.1! Heat (12); ma. t/m wo. 20. wo. 15.45. The Princese' bri,nHe (al); wo. 15.45. jby KINDERVOORSTELLINGEN U0r Bambi; wo. 14.00. De ben t van hiernaast; wo. 14.00. 1 WASSENAAR e ASTRA 01751-13.269): The last tempf": tion of Christ (12); ma. dl. i kkl 20.00. ,ort, asp< al i ZOETERMEER promei Is de: Who framed Roger Rabfami (al); ma. di. 20.00. wo. 14. st~- 20.00. Coming to America ma. di. 20.00. wo. 14.00, 20 fee I Die hard (16); do. ma. di. 20.00. Troetelbeerljes in w»ar derland; wo. 14.00. ont DEN HAAGASTA 1 (Spul 27. 463500): Midnight run 14.00, 18.45, 21.30. ASTA Who framed Roger Rabbit (kap 14.00, 18.45, 21.30. ASTA Buster (al); 14.00, 18.45, 21. BABYLON 1 (Winkelcentr (loss ;,kke Babylon, tel. 471656): U2 Ral *dei and Hum (al); 14.30. 16. luit 19.00, 21.30. BABYLON Bagdad café (16); 14.30, 17.1 .j.""*'. 19.30, 21.45. BABYLON Spoorloos (16); 14.30, 17.1n L 19.30. 21.45. CINEAC 1 (E 1 hi tenhof 20. tel. 630637): Die hi (16); 14.00, 18.45, 21.30. NEAC 2: Stand an Deliver 14.00, 18.45, 21.30. CINE 3: Good morning Vietnam BjtSf 18.45, 21.30. ma. di. ook 14 e" tel. 456756): Who framed Ro Rabbit (al); 14.00, 18.45, 21 METROPOLE 2: Bird I 14.00, 20.30. METROPOLE Big business (al); 14.00, 18. 21.30. METROPOLE 4: Fi tic (al); 14.00, 18.45, 21. METROPOLE 5: De ondn lijke lichtheid van het besti (al); 20.30. ma. dl. ook 1' ODEON 1 (Herengracht tel. 462400): Coming to Ami 25 L ca (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: 18 Again (al); 13. 4C 18.45, 21.30. ODEON 3: 15 hard (16); 13.45, 18.45. 21. ODEON 4: Hell Raiser 13.45, 18.45, 21.30. STUDK*. (Kettingstraat 12b, tel. 6564(>00 J Deadly pursuit (12); 1915, 21. AC wo. 14.00. STUDIO 2: Sa °5 P (al); 19.00, 21.30. wo. 14. Jj e STUDIO 3: Beyond thsri2° C (16); 19.00, 21.30. KINDERVOORSTELLINGEN e CINEAC 3: De reddertjes; #35 h 14.00. METROPOLE 5: Jun book; wo. 14.00. STUDIO De laatste eenhoorn; wo. 14. (ADVERTENTIE) ;jit t<5 N 10 K 15 B IT J aartijks worden 40.0 Nederlanders getroffe dooreen hartinfarct en no eens 20.000 door een hei seninfarct (beroerte). In ziekenhuizen, rev lidatiecentra en op vele ai de re plaatsen wordt har gewerkt om dit onvoorste bare aantal van 60.0(1 slachtoffers terug te drii 2 gen. Alditwerkisgebaseei op wetenschappelijk derzoek. Het bezuinigii beleid van de overh< biedt voor dat onderzcx j|' echter steeds minder ruir te. Uw gift zorgt er voor dit levensreddende we kan doorgaan. Geef aan de collects of stort uw bijdrage op ro 300 of bankrekenii 70.70.70.600. Hartelijk dank. LA^T UW HAKT SPREKE i"f TBI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 16