nthousiaste opvoering an 'Der Bettelstudent Briljant spel Vera Beths en Stanley Hoogland Filmprijs voor Johanna ter Steege Oogst Cameretten dit jaar erg schraal Galerie Bianca in Wassenaar geopend -NST_ EetcbeSouocwit MAANDAG 28 NOVEMBER 1988 PAGINA 9 Lis ïefiet brengt 25 mille op T ERDAM Een benefietconcert in het Amster- Concertgebouw voor het Aids-fonds heeft zon- ind 25.000 gulden opgebracht. Van de 2.000 n die de grote zaal telt waren er slechts 500 be lt fonds had zelf 100 plaatsen gereserveerd met Joeling deze voor 250 gulden per stuk te verko- )aarvan zijn er slechts 25 afgenomen. De op- van het concert werd overhandigd aan me- Gardeniers-Berendsen, bestuurslid van het u »nds. In haar dankwoord zei zij begrip te hebben Eriet gegeven dat veel mensen zich nog niet met de "oi Aids associëren omdat maar heel weinig mensen atiënten kennen. Tijdens het concert werd het ia rullende werk Stabat Mater van Dvorak ten ge- ebracht. Uitvoerenden waren het koor van de Verein uit Frankfurt en de staats-philharmo- Dantzig. De Nederlandse sopraan Jard van .g >rleende solistische medewerking. Het geheel >nder leiding van dirigent Enoch zu Gutenberg. kon Ringo Starr: „Ik drink geen druppel meer" LONDEN Ex-Beatle Ringo Starr en zijn vrouw, de actrice Barbara Bach, zijn in Londen teruggekeerd na vijf weken lang een ontwen ningskuur te hebben ondergaan in een Amerikaanse kliniek voor al coholisten. „Ik voel me beter dan ooit", aldus Starr, die zei 45 dagen lang geen druppel alcohol te heb ben gedronken. De 48-jarige ex- drummer van The Beatles zwoer nooit meer naar de fles te zullen grijpen. Begin november bevestig de Derek Taylor, de voormalige pers-agent van The Beatles, al be richten dat het echtpaar Starr een ontwenningskuur onderging we gens alcoholisme. Dali ernstig ziek in ziekenhuis FIGUERAS De Spaanse surrealis tische schilder Salvador Dali is zon dag met longontsteking en hartklach ten opgenomen in het Comarcal-zie- kenhuis in Figueras. Volgens het Spaanse persbureau EFE heeft Dali's lijfarts, Carlos Ponsati, de toestand van de 84-jarige schilder bevredigend genoemd. Sinds de dood van zijn vrouw in 1982, is de lichamelijke con ditie van Dali gestadig achteruit ge gaan. In 1984 brak brand in zijn huis uit. Sindsdien kampt hij met ernstige f»roblemen aan de luchtwegen. De aatste twee jaar is hij voor zuurstof afhankelijk van een beademingsma chine. Berend Boudewijn naar Joop van den Ende AALSMEER Berend Boudewijn treedt per 1 december a.s. als hoofd tv-drama in dienst bij Joop van den Ende. Zijn taak wordt tweeledig: de ontwikkeling van dramaprodukties en het regisseren van programma's. Een jaar geleden trad Boudewijn terug als direc teur van de Amsterdamse Stadsschouwburg. Vloemans exposeert Richard Meier DEN HAAG Antiquariaat J. A. Vloemans in Den Haag opent 3 december een expositieruimte. Getoond worden collages van de Amerikaanse architect Richard Meier, de ontwerper van het nieuwbouwplan voor het Haagse stadhuis in de binnenstad. Eén keer eerder werden deze persoonlijke studies van Meier geëxpo seerd: in zijn woonplaats New York. Ofschoon het om „vrij werk" gaat, beschouwt Meier de collages als een onlosmakelijke deel van zijn architectonisch oeuvre. Schilderij van Manet gestolen HUNTINGTON Een schilderij van de Franse impressionist Edouard Manet is gistermiddag gestolen uit een vitrine in een museum in Hun tington, een voorstad van New York, aldus de politie. De titel van het schilderij luidt „Boeket Pioenen". Het stilleven van bloemen in een vaas werd 108 jaar gele den geschilderd en is volgens een politie woordvoerder van grote waarde. 'Oer Bettelstudent' van Carl r door operettevereniging 1o onder leiding van Joop Met medewerking van het n Cor Ruigrok. Gehoord en ip 26 november. kostu n de pl« In de p kindarlijkse operette-op- lofte diig van Crescendo is hun s< weer een hele hap- *-okg Een jaar lang hard ^ren en dan is het zover. Zal het ook teer weer lukken, is teeds terugkerende Vooraf aan de op- ïg van afgelopen za- StOOfcavond stond al vast escendo ditmaal be- Een bjniet de eenvoudigst voeren operette had J ozen. 'Der Bettel- ^ït' behoort namelijk t toppers binnen dit vando^ge muziekgenre en mkele zeker in muzikaal iedadelt n0gal wat van de \nÏT'renden. vertro] warte lekkers vele k oor zaten twee Het Voor een Nederlands amateur- gezelschap als Crescendo kan de Duitse taal, waarin deze operette is gesteld, nog eens een extra obstakel vormen. Regisseur Jan van der Stam zal zich dit laatste beslist gere aliseerd hebben in zijn keuze de gesproken teksten niet in het Duits maar in het Neder lands voor het voetlicht te la ten brengen, terwijl hij de ge zongen Duitse teksten in de oorspronkelijke vorm hand haafde. Aanvankelijk deden de plotselinge overgangen van het Nederlands naar het Duits en omgekeerd nogal vreemd aan, maar het wende toch wel snel. Bijkomend voordeel was dat het verhaal daardoor voor het publiek makkelijker te volgen was, wat zeker ook de bedoeling van deze opzet zal zijn geweest. De gesproken teksten waren daarbij nog eens veel uitge breider dan in de originele versie. Er waren een aantal wijzigingen in het verhaal aangebracht, waarbij men het niet zo nauw had genomen met de historische context, waarbinnen het oorspronkelijk geplaatst is. Bovendien werd er ter verluchtiging van het geheel een neef ten tonele ge voerd, en met hem_een erfe niskwestie, die in het eigenlij ke verhaal helemaal niet voor komt. En aan het eind wordt Symon, de bedelstudent, niet in de adelstand verheven van wege getoonde moed, maar be noemd tot stadscommandant in plaats van Ollendorf, zon der dat hij er iets voor heeft hoeven doen. De tegenstellin- ten tussen de Polen en de aksen zijn speelden in de aangepaste versie ook geen rol meer. Desondanks kwam Crescendo voor een slechts half gevulde zaal tot een acceptabele presta tie. De gepaste kostumering en de professioneel ogende decors hebben hier zeker extra toe bijgedragen. Duidelijk was dat men er alles aan gedaan had om tot een mooi resultaat te komen. De spelers legden, begeleid door een weliswaar niet altijd even zuiver maar wel alert or kest onder leiding van de nieuwe dirigent Joop van Eek, een groot enthousiasme aan dag, dat duidelijk aanstekelijk werkte bij het publiek. Niet ie dere speler was steeds even goed verstaanbaar, maar voor het volgen van het verhaal vormde dit eigenlijk geen be letsel. Toneeltechnisch en qua muzi kale prestatie vormde het tweede bedrijf het hoogtepunt. Vooral het terzet van gravin Palmatica (Rina Viele) met de beide dochters, Laura (Suze Duyl) en Bronislava (Dicky Oskam), waarbij tegelijkertijd verdienstelijk werd geacteerd, was van een goed gehalte. Hetzelfde gold voor het duet tussen Bronislava en 'secreta ris' Jan. De laatste twee wa ren, evenals Ollendorf (Adrie van der Stam) en de in con stante staat van bijna-dron- kenschap verkerende Enterich (Ad Barmentlo), gedurende de hele avond goed op dreef. PETER VAN VEEN Johanna ter Steege zondag bij terugkomst op Schiphol, waar ze op de vraag of ze iets had aan te geven antwoordde: „Ja, een paar kilo brons". FOTO: ANP BERLIJN Johanna ter Steege, die een belangrij ke bijrol speelt in de Ne derlandse thriller „Spoor loos" van regisseur Geor ge Sluizer, heeft zaterdag in Berlijn de Europese filmprijs ontvangen voor haar rol. De Nederlandse actrice kreeg de prijs, een bronzen beeldje, uit han den van de Duitse acteurs Rolf Hoppe en Senta Ber ger tijdens een filmgala dat rechtstreeks werd uit gezonden op de Westduit- se en Belgische TV. De Nederlandse televisie gaf een samenvatting. Als beste Europese film kwam „Korte film over het doden" van de Poolse regisseur Kryzs- ztof Kieslowski naar voren. De Spaanse regisseur Pedro Al- modovar en zijn broer Augus- tin mochten een „Felix" in ontvangst nemen voor hun ko medie „Vrouwen aan de rand van een Zenuwinstorting", die de „beste jonge experimentele film" werd genoemd. Beide prijzen gaan gepaard met 100.000 D-mark. Max van Sydow kreeg de „Fe lix" als beste acteur voor zijn rol in „Pelle de Veroveraar" en de Spaanse Carmen Maura werd voor haar rol in „Vrou wen aan de rand van een Ze nuwinstorting" onderscheiden als beste actrice. De beste mannelijke acteur in een bijrol was de 87-jarige Curt Bois die in de film „De hemel boven Berlijn" van Wimn Wenders meespeelde. Wenders zelf mocht het beeldje in ontvangst nemen als beste regisseur en Pelle Hvenegaard werd.geëerd als beste nieuwe acteur. Het beste scenario werd vol gens de jury geschreven door Louis Malle voor „Tot ziens, Kinderen". Tenslotte werden de Italiaanse acteur Marcello Mastroianni en de Zweedse re gisseur Ingmar Bergman voor hun gehele oeuvre met een „Felix" geëerd. De „Felix" zal als tegenhanger van de Amerikaanse „Oscar" voortaan ieder jaar in een an dere Europese filmstad wor den verleend. Finale Cabaretfestival Camaretten. Met Peer de Graaf, len van Duijnho- ven en Basterd. Gezien op 26 no vember in het Luxortheater, Rotter- Nederland lijdt nogal aan solo- cabaretiers. We hadden en hebben natuurlijk een paar hele goede, maar ook een berg matige en vervelende. Tegen over die goede kleinkunste naars staan maar weinig groe pen die permanent een naam weten hoog te houden, bijvoor beeld omdat ze permanent uit elkaar vallen. Het ligt dus voor de hand dat cabaret nu vooral een instelling voor de einzelganger lijkt. Aan de voorrondes van het van oorsprong Delftse Came- retten-festival deden negen deelnemers mee, waaronder vijfeneenhalve solist (die halve heeft een begeleider). Twee solisten en een groep haalden de finale. Met vier solo-gast optredens is de voorbeeldfunc tie treffend geïllustreerd. Als je alles alleen doet, heb je geen criticus direct naast je en minder mogelijkheid om idee ën te ontwikkelen en te toet sen. Dat lijkt een reden voor het niveau van de finalepro gramma's. Van Peer de Graaf vraag ik mij af wat hij in de voorrondes heeft gedaan dat zijn finaleplaats rechtvaardigt. Hij hield als bal (een studiereis naar Leiden kan geen kwaad) een flauwe verhandeling over zijn bond voor alleenstaanden en voerde daarbij nog drie ty petjes op. Zijn spel was rede lijk, maar hij had geen materi aal om dat uit te buiten. Om Basterd viel het meest te lachen. Drie Leidse jongens voeren op een perron absurde gesprekken die alle kanten kunnen opgaan. De mooie vondsten moeten helaas nogal gezocht worden tussen veel mindere teksten en andere vulling, maar het spel van Onno Innemee was vaak boei end gestoord. De groep miste de publieksprijs op een haar. De persoonlijkheidsprijs ging naar Marianne van Wijk, die met haar Nat Haar de finale net niet haalde. De winnares van hoofd- en publieksprijs, koningin Eenoog, werd len van Duijnhoven. Ze heeft een goede stem en maakte met het spelen van verschillende meis jes in de groei soms een sterke indruk, maar weer moet je erg veel oesters openmaken voor dat je eindelijk een klein pa reltje hebt. Misschien is ze als trutje in staat het gat in de markt te vullen nu Martine Bijl vindt dat ze wild gewor den is. Het gastoptreden van Brigitte Kaandorp maakte duidelijk dat je van goeden huize moet komen om vanaf het begin so listisch te slagen. Zij maakt van niets iets sprankelends en is permanent aanwezig, maar ze is een uitzondering. Om het vak te leren lijkt het me beter om in een groep te beginnen en in geval van succes even tueel alleen verder te gaan. Zoals bijvoorbeeld Freek de Jonge en Youp van 't Hek. DICK VAN TEYLINGEN Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Who framed Roger Rabbit (al); 18.30, 21.00. wo. ook 13.30. EURO CINEMA II: Bi» Business (al); 18.30, 21.00. wo. ook 13.30. EUROCINEMA III: Coming to America (al); 18.45, 21.30. wo. ook 13.45. EUROCINEMA IV: Die hard (16); 18.30, 21.15. Speurneuzen (al); wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Die hard (16); 19.00, 21.15. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Midnight run (12); 14.30, 18.45, 21.15. Who framed Roger Rabbit (al); U2, rattle and hum (al); Coming to America (al); 14.30, 19.00, 21.15. Good morning Vietnam (al); 19.00, 21.15. ma. di. 14.30. Jungtebook (al); wo. 14.30. TRI ANON (Breestraat 31. tel. 123875): The laat emperor (al): dag 20.00. REX (Haarlemmer straat 52. tel. 071-125414): Ero tische flatneurose (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Salsa (al); wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Screwball hotel (16); 19.00, 21.15. Tom en Jerry festival V (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Cry Freedom (al); ma. t/m wo. 20.15. Red Heat (12); ma. t/m wo. 20.15. wo. 15.45. The Princess' bride (al); wo. 15.45. KINDERVOORSTELLINGEN Bambi; wo. 14.00. De bende van hiernaast; wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269): The last tempta tion of Christ (12); ma. di. wo. 20.00. ZOETERMEER PROMENA DE: Who framed Roger Rabbit (al); ma. di. 20.00. wo. 14.00, 20.00. Coming to America (al); ma. di. 20.00. wo. 14.00, 20.00. Die hard (16); do. ma. di. wo. 20.00. Troetelbeertjes in won derland; wo. 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): Midnight run (al); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: Who framed Roger Rabbit (al); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 3: Buster (al); 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): U2 Rattle and Hum (al); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 2: Bagdad café (16); 14.30, 17.00, 19.30, 21.45. BABYLON 3: Spoorloos (16); 14.30, 17.00. 19.30, 21.45. CINEAC 1 (Bui tenhof 20. tel. 630637): Die hard (16); 14.00. 18.45, 21.30. CI NEAC 2: Stand an Deliver (al); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Good morning Vietnam (al); 18.45, 21.30. ma. dl. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carneglelaan, tel. 456756): Who framed Roger Rabbit (aiv '4.00, 18.45, 21.30. METRO. E 2: Bird (al); 14.00, 20.3U. METROPOLE 3: Big business (al); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Fran tic (al); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: De ondraag lijke lichtheid van het bestaan (al); 20.30. ma. di. ook 14.00 ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Coming to Ameri ca (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: 18 Again (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3: Die hard (16); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: Hell Raiser (16); 13.45, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Deadly pursuit (12); 1915, 21.45. wo. 14.00. STUDIO 2: Salsa (al); 19.00, 21.30. wo. 14.30. STUDIO 3: Beyond therapy (16); 19.00, 21.30. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: De reddertjes; wo. 14.00. METROPOLE 5: Jungle book; wo. 14.00. STUDIO 3: De laatste eenhoorn; wo. 14.30. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA ?n voor lniszal )at t schri de gepl dolinevereniging 10-jarig bestaan ter# I deTj lidde k CRWOUDE De Zoe- dse Mandoline Vereni- j. leeft vrijdagavond het bestaan gevierd met ibileumconcert in Ons |nder leiding van diri- Betsy Camphorst-van Marsbergen brachten de 26 muzikanten eerst een selectie van werken van de afgelopen tien jaar. Per jaargang werd één nummer uitgekozen. Be gonnen werd met de mars „Faria". Aan het slot zorgde het „Eer ste Zoeterwoudse Huisvrou wen Orkest" voor een verras send intermezzo. Vijftien da mes, met bezems, wasbord en pedaalemmers, zorgden voor een afwisselende noot in het geheel. Onder het toeziend oog van burgemeester Houdijk met zijn echtgenote en vertegen- woorders van andere mandoli neverenigingen uit Zoeter- meer. Leiden en Den Haag werd het een succesvolle jubi leumuitvoering. '7c IKE EN WISKE DE KOMIEKE COCO Koffieconcert door Vera Botha (viool) en Stanley Hoogland (piano) met werk van Schubert, Debussy en Tsjaikowsky. Gehoord in de kleine zaal van de Stadsgehoorzaal in Lei den op 27 november. De koffieconcerten geor ganiseerd door K&O wor den gelukkig altijd druk bezocht. Ook gisteroch tend was het gebodene in de sfeervolle kleine zaal van de Stadsgehoorzaal voor een groot aantal Lei- denaren reden om zich naar de muziektempel aan de Breestraat te begeven. Daar kon men getuige zijn van het spel van twee experts op het gebied van de kamermu ziek, die gisteren hun kunnen in dienst stelden van een be zielde vertolking van composi ties van Schubert, Debussy en Tsjaikowsky. Vera Beths, al lang een begrip in de Neder landse en internationale we reld van de kamermuziek, on der andere bekend van het „Rondom Kwartet" (met Rein- bert de Leeuw, George Pieter- son en Anner Bijlsma), vormt al geruime tijd een duo met de begaafde pianist Stanley Hoog land, met wie zij intussen een aantal Schubert-opnamen maakte. In hun uitvoering van de sonate 'Duo' in A (D574) van Franz Schubert (1797- 1828) - gekenmerkt door een open klank en beheerst tempo - kwam een fijngevoelige Schubert naar voren, doordat het spel van beide musici erop gericht was de doordachte structuur van deze compositie met zijn reprises en motiefwis selingen tussen viool en piano zoveel mogelijk voor zich zelf te laten spreken en af te zien van een zwaar aangezette in terpretatie. Was dit onderdeel een overtuigende opening, met de briljante uitvoering van de welluidende sonate voor viool en piano van Claude Debussy (1862-1918) ondervond het duo de meeste bijval. In het zeer tot de verbeelding sprekende tweede deel, intermede (fan- tasque et léger), en meer nog in de finale (trés animé) werd, in een griezelig perfect samen spel, het publiek het heel ei gen universum van de grote impressionistische Franse toonkunstenaar met een mini mum aan middelen ontvouwd. Een wereld waarvoor ieder zich moeiteloos gewonnen gaf. Na de pauze bracht het duo van Peter I. Tsjaikowsky (1840 - 1893) „Souvenir d'un lieu cher" (opus 42). Kenmerkend voor het ontspannen karakter van het concert was dat de so listen zo vriendelijk waren om het eerste deel van dit stuk, „méditation", te herhalen na dat tijdens de eerste keer een groot gedeelte van het publiek, dat door een misverstand te laat zijn plaatsen weer had op gezocht, binnengedruppeld was en zodoende het luisterge not van degenen die wel op tijd waren, verstoord had. „Méditation" is een prachtig deel en een straf kan men het dus nauwelijks noemen om het tweemaal achtereen door Vera Beths en Stanley Hoogland te horen uitvoeren. Het tweede deel, „scherzo" en het laatste, „mélodie" bevielen het pu bliek evenzeer, al klonken deze delen slechts één maal. TOM STRENGERS KUNSTENAARS IN VOORMALIG HOTEL WASSENAAR „U hebt nu tijdelijk onderdak in voormalig hotel Bianca. Maar zoals de meeste tij delijke belastingen tame lijk permanent blijken, is het voor u te hopen dat dit onderkomen wellicht permanent onderdak voor de Wassenaarse kunst wordt". Met deze woorden opende VVD Tweede Ka merlid en voormalig wet houder van kunstzaken in Wassenaar H. Dijkstal zondagmiddag het nieuwe onderkomen van de Vere niging van Beeldende Kunstenaar (VWBK) in Wassenaar. Namens het gemeentebestuur overhandigde wethouder J.C.M. Greep (kunstzaken) aan VWBK voorzitter Wim van Hooft een Delftsblauw bord met het wapen van Wasse naar. Naar schatting 300 men sen waren bij de opening van galerie Bianca aan de Wasse naarse Gravestraat aanwezig. De hotelkamers zijn verbouwd als atelier en worden gebruikt door de leden van de VWBK. Volgens de kunstenaars leidt de concentratie van artistiek talent in één gebouw tot een kwalitatieve verbetering van de werken. De Wassenaarse beeldende kunstenaars mogen Bianca net zo lang gebruiken tot de eige naar, de Rabobank, het weer nodig heeft. De Rabobank is van plan om het voormalige hotel af te breken en even tueel met de nieuwbouw van het ernaast gelegen postkan toor op die plaats een nieuw gebouw met appartementen en een bank te bouwen. Aan het einde van de ope ningsceremonie werden tevens twee kunstprijzen aan Wasse naarse schilders uitgereikt. Op de Rabobank-prijs, een onbe kend geldbedrag, werd beslag gelegd door Louis Vorkink en de Rewa-prijs (Reesing Wasse naar Assurantiën), eveneens êen envelop met geld, kreeg Barbara Hoing.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 9