Hierna Gereformeerde Kerken belijden sëhuld aan scheuring in 1944 Abortus-pil is menselijk pesticide" Êeidóc1 CeidoaOowumt Joden VS tegen wijziging Wet op Terugkeer kerk wereld Uitspraak brengt kerken niet dichter bij elkaar •>1 >weer GEESTELIJK LEVEN/OPINIE JERUZALEM De raad van orthodoxe rabbijnen in de Vere nigde Staten is tegen wijziging van de Israëlische Wet op de Terugkeer in orthodoxe zin. De raad, het hoogste orgaan van de orthodoxe joden, pleit in een telegram aan de Israëlische re gering voor handhaving van de huidige wet, omdat anders gro te verdeeldheid onder de joden te verwachten is. De Wet op de Terugkeer geeft alle joden („degenen die jood zijn geworden") het recht zich als ingezetene van Israël te laten inschrijven. De orthodoxe partijen, die bij de verkiezingen onlangs winst boek ten, streven naar een verandering van de wet waarbij alleen diegenen automatisch het Israëlische staatsburgerschap ver krijgen die volgens de joodse wet (Halacha) als jood worden be schouwd. Dat betekent dat alleen joden die geboren zijn uit een joodse moeder of bij orthodoxe rabbijnen tot het joodse geloof zijn overgegaan, automatisch recht kunnen doen op het bur gerschap. De orthodoxe partijen hebben premier Shamir toege zegd een coalitie met zijn Likud-partij te vormen, als hij de wet in orthodoxe zin wil wijzigen. Een groep joodse leiders uit de Verenigde Staten bevindt zich op dit moment in Israël om de politici te waarschuwen voor wijziging van de wet. Van de Amerikaanse joden is slechts 20 procent orthodox. Verder bekeren er zich in dat land jaarlijks ongeveer 12.000 mensen tot het jodendom, van wie slechts 1000 bij een orthodoxe rabbijn. Tijdens een protestbijeenkomst in New Orleans, waaraan 3000 afgevaardigden van joodse organi saties deelnamen, werd de „godsdienstige onverdraagzaamheid en theocratie" in Israël fel bekritiseerd. door Marinus van der Berg Gij moet het eenzaam laten het zaad dat ligt te slapen en dat al kiem gaat maken. Ida Gerhardt. Een ernstige zieke had ze al lemaal aan haar ziekbed ge roepen: een dominee, een priester, een rabbi, een hu manistisch raadsvrouwe, een hindoe, iemand van de soefi. Vertegenwoordigers van wes terse en oosterse levensbe schouwingen, maar niemand had haar het antwoord gege ven op de vraag die haar knelde: „Vertel me wat er na mijn dood zal zijn". Teleurge steld had ze al die mensen zien vertrekken en was ze te ruggeworpen op zichzelf. Zo groeide in haar het vermoe den dat niet anderen het ant woord konden geven, maar dat het antwoord in haar zelf moest groeien, zoals een ap pel groeit aan de boom tot dat ze vrucht wordt en de mens kan voeden. Het is de lange weg die gegaan moet worden als je dit leven moet loslaten. Hoe korter je le vensweg nog maar is, hoe meer bindingen en lieve men sen je nog hebt, hoe ongelij ker de strijd, des"te moeilijker is het rijpen. Je lijkt een sei zoen over te moeten slaan. De tijd van de oogst komt te snel. Niemand van ons zag ooit het hierna. We horen er in beelden over spreken. In beelden van het huis: „In het huis van Mijn Vader zijn vele plaatsen". Er zal geen pijn meer zijn, geen verdriet. Er zal een eeuwige gelukzalig heid zijn. Van die woorden kan verbeelding uitgaan en ze kunnen de hoop in ons voe den dat we niet gaan van donker naar donker, dat het graf even duister zal zijn als de moederschoot. Ik ben al enkele jaren getroffen door de rijkdom aan poorten die toegang geven tot begraaf plaatsen. De poort is voor mij symbool van nieuwe toegang, zoals de donkere moeder schoot zich opent om het le ven in te kunnen gaan. Maar ik heb gemerkt dat het moei lijk kan zijn om te geloven in die totale gelukzaligheid. Hoe kan ik gelukkig zijn als ik hier een lege plaats achterlaat, waar ik nog nodig ben als va der, als moeder? Hoe kan ik zelf gelukkig zijn als ik door mijn sterven zoveel verdriet achterlaat in de harten van hen die mij lief zijn? Dat jezelf dan al zult zijn in een licht zonder donker, in een huis zonder pijn, dat voelt haast aan als verraad, als een in de steek laten van. Al deze vra gen kunnen door een mens heenstormen als een gure wind. De twijfel en de onze kerheid kunnen ons deel wor den als we die moeilijke weg van het loslaten moeten gaan, als we ons verhaal hier met de mensen moeten vol tooien en vele bladzijden on beschreven blijven. Kan er ie mand een antwoord geven op al die vragen? Iemand die we aan ons ziekbed roepen? Nee, denk ik, maar misschien kan de uitgenodigde niet overhaast zoeken naar het antwoord, maar meezoeken. Mensen kunnen zo aan elkaar nabij raken dat ze elkaar te voorschijn roepen, zoals een beeldhouwer uit het ruwe hout het mooiste beeld maakt, een pottenbakker uit de donkere klei de mooiste schaal. Het antwoord op de laatste vragen ligt in ons ge zaaid, als in de donkere aar de. Eenzaam. Het zal groen ontwaken, dicht Ida Gerhardt. Zolang het groeit, kunnen we bij elkaar waken, elkaar met zorg en liefde omringen, de moeilijke en donkere uren proberen door te maken. Het antwoord op de laatste vra gen kan niet opgedrongen en niet afgedwongen worden. Toen de dominee en de priester en de rabbi en al de andere raadslieden waren vertrokken en zij was terug geworpen op zichzelf, kwam er iemand aan wie ze zich kon toevertrouwen en zo groeide in haar het vertrou wen dat ze niet verloren zou gaan. LUNTEREN De Gere formeerde Kerken in Ne derland erkennen mede verantwoordelijk te zijn geweest voor de scheu ring in 1944, die leidde tot de oprichting van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt). „Onze ker ken hebben (toen) te wei nig oog gehad voor de ge wetensnood van broeders en zusters." Dit zegt de gereformeer de synode in een verkla ring over de Vrijmaking, die gisteren met 53 stem men voor en 13 tegen werd aangenomen. Daar in wordt „ten zeerste be treurd dat onze kerken zelf de aanleiding zijn dat broeders en zusters de last van de veroordeling wegens scheurmakerij moesten dragen en nog steeds dragen". Dr. G.C. Berkouwer FOTO: KIPPA In haar zorg voor de zuiver heid in de leer hebben de Ge reformeerde Kerken in 1944 te zeer een struikelblok ge legd voor degenèn die later zouden uittreden. De leerbe- slissingen over verbond en doop, die aanleiding voor de scheuring waren, zijn in 1959 terzijde gesteld. Daarom had den die uitspraken, toen bleek dat zij niet de gewenste rust brachten maar integendeel te genspraak opriepen, niet als bindend moeten worden ge handhaafd, aldus de verkla ring, Deze wordt toegezonden naar de plaatselijke gemeen ten en ook naar de Gerefor meerde Kerken (vrijgemaakt) en de uit die kerk voortgeko men Nederlands Gerefor meerde Kerken. Aanleiding tot deze verkla ring was de IKON-serie 'De Nazaten', waarin de toenmali ge voorzitter van de gerefor meerde synode, prof. dr. G.C. Berkouwer, zei zich mede schuldig aan het conflict te voelen. Prof.dr. G.C. Berkouwer is blij met het besluit van de ge reformeerde synode. De uit spraak kan betekenen dat het „in een bevroren situatie, waarin het onmogelijk was de machteloosheid te doorbre ken, weer mogelijk wordt een stap verder te komen". Ver der waardeert hij het dat de gereformeerde synode de hand in eigen boezem heefj gestoken en niet heeft gewe zen op de fouten die sinds 1944 zijn gemaakt door de Ge reformeerde Kerken (vrijge maakt), die na de scheuring ontstonden. Berkouwer wil zoveel als in zijn vermogen ligt eraan mee werken dat de verstandhou ding tussen de beide kerken verbetert. Daarbij wil hij de vrijgemaakten niet het verle den in rekening brengen. „Er is een kans op een nieuw be gin; deuren die tot nu toe ge sloten waren, worden openge gooid", aldus Berkouwer. Berkouwer zal in zijn memoi res die waarschijnlijk in het voorjaar van 1989 verschij nen, twee lange hoofdstukken aan de Vrijmaking wijden. In het ene hoofdstuk behandelt hij de theologische achter gronden van het conflict, in het andere komen de gebeur tenissen in de synode aan de orde. AMERSFOORT „De dank baarheid over de uitspraak van de synode wordt diep overschaduwd door de huidi ge ontwikkelingen in de Ge reformeerde Kerken in Ne derland. Deze uitspraak ge schiedt niet in het kader van een hartelijke terugkeer naar het Woord van God en de binding aan de gereformeerde belijdenis. Wij komen daarom niet veel dichter naar elkaar toe". Dat zegt de Amersfoort- se predil^nt dr. A.N. Hen driks in een reactie op het sy nodebesluit over de Vrijma king. Hendriks was voorzitter van de synode van de Gere formeerde Kerken (vrijge maakt) van 1987. Bij hem heerst „enige dankbaarheid" dat eindelijk na 44 jaar con creter is gesproken over de gebeurtenissen in de jaren 1942-1944 en dat de synode erkent fouten te hebben ge maakt. Maar verder is Hen driks zeer kritisch over het besluit. In de eerste plaats zegt de synode dat zij „mede schuldig" is. Dat roept de vraag op wie ook schuldig waren en op welke wijze. Verder wordt gesproken van 'scheurmaking'. Was de Vrij making niet een bittere nood zaak gezien het optreden van de synode in de jaren 1942- 1943, zo vraagt Hendriks zich af. OUD-VOORZITTER VAN PUTTEN: Leiding IKV voldoet niet prof.dr. J. van Putten, vindt dat de huidige leiding van deze vredesbeweging moet overwegen het veld te rui men. Sinds 1985 verkeert het IKV volgens Van Putten in een nieuwe fase. Was tot 1985 het beleid vooral gericht op het mobiliseren van mensen, sinds die tijd gaat het om con solidering van de behaalde re sultaten en daarvoor is een ander leiderschap nodig, zo meent Van Putten. Van Putten was van 1985 tot 1986 voorzitter van het IKV. Hij trad af omdat hij het on mogelijk achtte tot een vruchtoare samenwerking te komen met IK V-secretaris Mient-Jan Faber. Onderdompeling Deze Indiase vrou wen dompelden zich deze week in het heilige water van het meer van Pus- kar. Volgens een traditioneel geloof hebben vrouwen meer kans een zoon te baren wanneer zij zich na een nacht met volle maan daar laten onder dompelen. De mani festatie trekt jaar lijks zeer veel men sen, ditmaal meer dan tweehonderd duizend mensen. NIEUWE RICHTLIJN VATICAAN Wie meewerkt aan abortus automatisch geëxcommuniceerd (Van onze correspondent Ge rard Kessels) ROME Iedereen die op een of andere manier bij een abortus is betrokken, plaatst zichzelf buiten de kerk. Niet alleen de vrouw zelf, haar man of vriend en de arts die de ingreep uitvoert, maar ook de verpleegster en het hulp personeel is automatisch geëx communiceerd. Geen van hen mag nog sacramenten ontvan gen. Dat heeft het Vaticaan in een document bevestigd. De uitstoting uit de kerk kan alleen ongedaan worden ge maakt door de bisschop van het diocees waarin de zondaar woont. Ook bestaat de moge lijkheid zich tot een speciale biechtvader te wenden, die van hoger hand gemachtigd is "de zonde van abortus" te vergeven "op voorwaarde dat er sprake is van werkelijk be rouw", zo heeft het Vaticaan laten weten. Het document van het Vati caan is uitgegeven door de pauselijke commissie voor'de juiste uitleg van het kerkelij ke wetboek. Deze commissie staat onder leiding van de Spaanse kardinaal Castillo Lara. Het Vaticaan is met het document gekomen om aan de heersende onduidelijkheid in de kerk een einde te ma ken. Het kerkelijk wetboek veroordeelt de abortus provo- catus weliswaar uitdrukkelijk, maar geeft niet duidelijk aan wie er behalve de vrouw strafbaar is. "Van veel kanten is ons daarom gevraagd om een standpunt", zo heeft kar dinaal Castillo Lara gezegd. Duidelijkheid kan het nieuwe document in elk geval niet ontzegd worden. De opvatting van de kerk dat abortus moord is wordt zeer conse quent doorgetrokken. Allen die er op een of andere ma nier aan meewerken ziin me deplichtig en dus schuldig. Castillo Lara: "Behalve aan de vrouw wordt de straf van excommunicatie ook opgelegd aan de echtgenoten die de abortus goedkeuren, de artsen en aan allen, verplegers, me disch personeel en hulpkrach ten, die meewerken aan de vrijwillige onderbreking van de zwangerschap". In een toelichting heeft de Spaanse kardinaal er nog eens uitdrukkelijk op gewezen dat het document alleen betrek king heeft op abortus provo- catus. "Het gaat hier duidelijk niet over gevallen van spon tane abortus of van onvrijwil lige onderbreking van de zwangerschap als gevolg van ziektes, ongelukken of als ge volg van medicijnen die zijn ingenomen om andere ziektes te genezen." Wie de speelbal van een of andere hartstocht is, is het ook van hen die hem weten aan te blazen. Mme de Staël Opvolgster voor Catharina Halkes in Nijmegen NIJMEGEN Mevrouw dr. Mary C. Grey-Hughes is be noemd tot bijzonder hoogle raar feminisme en christen dom aan de faculteit der God geleerdheid van de Katholie ke Universiteit in Nijmegen. Prof. Grey volgt prof.dr. Tine Halkes op die in 1986 afscheid Het was enige tijd onzeker of de leerstoel van mevrouw Halkes, betaald door het Nij meegs Universiteits Fonds, na haar vertrek kon worden voortgezet. Een van de voor waarden was dat de opvolg ster van mevrouw Halkes een gepromoveerde theologe moest zijn. Aan die voorwaar de is nu voldaan. In 1987 pro moveerde Mary Grey-Hughes aan de Universiteit van Leu ven op een proefschrift over christelijke feministische spi ritualiteit. Grey (47) is afkom stig uit Engeland. Zij studeer de klassieke talen en filosofie in Oxford en was enkele jaren als docente klassieke talen en godsdienst werkzaam in Middlesbrough. In de periode 1967 .tot 1971 woonde Grey in Nederland, waar zij Neder lands leerde, theologie stu deerde en godsdienstles gaf. Daarna studeerde zij vijf jaar theologie in Leuven. Grey is actief in diverse organisaties, zoals de beweging voor de priesterwijding van vrouwen en de Britse katholieke theo logische associatie. „Kerk is geen dropjesfabriek" DRIEBERGEN - De kerk is geen dropfabriek met een directie die louter uit economische motieven kan bezuinigen. Dit citaat uit het debat van de her vormde synode, gisteren, geeft precies aan waar het al die uren van ver gaderen over ging. Er moet worden bezuinigd, maar hoe en op elke taken dat is niet zo duidelijk: zending is van belang, maar toch het werk van de Raad voor Kerk en Israël en het diakonaat. De kerk is niet een produktie-be- drijf waar je op rationele gronden kunt ingrijpen, maar een gemeenschap geworteld in het geloof in God. Bezuini gingen en reorganisatie moeten in dat besef worden uitgevoerd, meende de syno de. Uiterlijk juni volgend jaar moeten daartoe concrete plan nen op tafel liggen. Een commissie die de discus sie in de synode voorbereidde, kwam al met diverse concrete punten. Bijvoorbeeld het stre ven naar één landelijke vesti gingsplaats van de kerk. Nu zijn er meerdere lokaties (on der meer Leidschendam en Driebergen). De Hervormde Kerk herbergt diverse „ko ninkrijkjes" die vrij autonoom beslissingen kunnen nemen over geld, personeel en orga nisatie. Dat moet anders meende de commissie: ook hier centralisatie. In de synode werd bezwaar gemaakt tegen een te zware professionele staf van functio narissen die het beleid beden ken en uitvoeren. Niet een centrale staf, maar de ge meente is het centrale punt van de kerk. Daarom moet de synode meer deskundigheid opbouwen om ook daadwer kelijk te kunnen besturen. FRANSE GENETICUS LEJEUNE: LEUVEN Het is een il- lusie te denken dat men het gebruik van de abor tuspil waarvan de pro- duktie nu door de Franse overheid is toegelaten, binnen de perken zal kunnen houden. Dit „pes ticide" wordt op grote schaal geproduceerd en zal meer menselijk leven uitroeien dan alle oorlo gen van deze eeuw bij el kaar. Dit zei de Franse geneticus prof. Jeróme Lejeune deze week in een voordracht voor Leuvense studenten. De titel van zijn lezing luidde: „Medi sche wetenschap en liefde: in koude oorlog?" Lejeune is professor in de algemene ge netica aan de Sorbonne in Pa rijs en ontdekker van de ge netische factor die verant woordelijk is voor mongolis- me. Hij is lid van het Institut de France ën van de Pauselij ke Academie voor Weten schappen. In zijn inleiding sprak Lejeu ne over de onvoorstelbare complexiteit van de menselij ke hersenen wat de unieke plaats bevestigt die de mens inneemt in de natuur. De mens is vanaf zijn conceptie „bezielde materie". Alle gene tische informatie is vanaf het begin aanwezig. Vanaf de conceptie begint de geest zich uit te drukken in de materie. „Zodra de 23 chromosomen van de spermatozoïde zijn verenigd met die van de eicel is alle noodzakelijke informa tie aanwezig voor de bepaling van de specifieke genetische constitutie van het pas ontsta ne menselijk wezen", aldus Lejeune. Hij vergeleek deze genetische realiteit met een muziekcassette. „De symfonie van het leven is vanaf het be gin uniek en ondeelbaar. De fysiologische ontwikkeling is immers de uitdrukking van een reëel menselijk wezen wiens geest de materie een bepaalde vorm meegeeft, overeenkomstig de meegekre gen code". Steriliteit Vanuit deze redenering wijst professor Lejeune ook de kunstmatige inseminatie af, omdat een „technicus" in de plaats komt van de echtge noot om de geslachtscellen te verenigen. Het gevolg is vol gens hem dat de technicus een absolute macht krijgt over het embryo, met risico's van exploitatie, manipulaties en zovoort. In de strijd tegen on vruchtbaarheid zijn andere medisch-wetenschappelijke ontwikkelingen efficiënter en vruchtbaarder dan de lange omweg van de in-vitro-fertili- satie, meent Lejeune. De zogenaamde abortuspil van professor Baulieu noemt Lejeune „het eerste gespecia liseerde menselijke pesticide". „Dit vergif moet op grote schaal worden geproduceerd om rendabel te zijn en zal - ook via de zwarte markt - over de gehele wereld worden verspreid, waar het zware ra vages zal aanrichten. In dat verband sprak hij van een „biologische tijdbom" Omdat de eerste twee maanden van de zwangerschap vele vrou wen te kampen hebben met nerveuze depressies en moei lijkheden, kan de verleiding om naar de abortuspil te grij pen groot zijn. „Zonder de eerbiediging van een moraal die beantwoordt aan de fun damentele eisen van het mens-zijn verwordt de weten schap gemakkelijk tot biologi sche pornografie", zo besloot prof. Lejeune. ■aak iarbij Manoeuvres van Botha De Zuidafrikaanse president Pieter Botha heeft met rkffC tieverlening aan de „Zes van Sharpeville" een tactiscl zet gedaan in het politieke schaakspel om de toekon zijn land. Echt verrassend was dat presidentiële pardi Q rigens niet. Weliswaar is gratie in Zuidafrika eerder dering dan regel, maar de kritiek in eigen land en van daarbuiten op het vonnis was zo sterk, dat Botha rREC. omheen kon. Bovendien zou hun dood de zes tot zwar D£t telaren maken, waaraan het apartheidsbewind absolu ijd behoefte heeft. Eén Steve Biko en één Nelson Mand rveuz Botha meer dan genoeg. arom aal Mi DAAROM past wel opluchting over de beslissing; ma echte blijdschap. De zes zijn nu immers op dezelfde achtige gronden als waarop het doodvonnis was geve jj oordeeld tot lange gevangenisstraffen. En er zijn nor tientallen andere zwarten die, om dezelfde reden deeld, wachten op hun executie. Daar komt bij dat ii ^5. afrika sinds 1975 het aantal terechtstellingen, ook van'was nelen, enorm is gestegen; gemiddeld om de dag één. ruim juiste reactie was daarom die van aartsbisschop D«j de de; Tutu, die Botha's besluit prees, maar hem tezelfdertijd d Med alle 260 terdoodveroordeelden gratie te verlenen. rde ,u og bi; TT 70 gr; XlET gevolg van de gratieverlening is intussen dat de e wek van president Botha versterkt is. Vooral in de Vei hij 1 Staten, Groot-Brittannië en de Bondsrepubliek he nieuw politiek krediet verworven. De regeringen va t omc landen hadden sterk op de gratieverlening aangedi loor Als Botha aan die oproepen voorbij was gegaan, had «-en v op kunnen maken voor nieuwe politieke en econo s liet sancties, juist op het moment dat de Zuidafrikaanse ec f^|sv ernstig in de knel zit. Nu Botha „geluisterd" heeft, 1 politici als premier Thatcher, bondskanselier Kohl e gende komstig) president Bush er op wijzen, dat westerse p( -,den 1 druk kennelijk wel zijn vruchten afwerpt. Van di it gebc hoeft Botha voorlopig even niets te vrezen. (rzocht t het s-\ is opr UOK in eigen land hoopt Botha met zijn besluit aan s erg waardigheid te hebben gewonnen. Hij heeft de zwarte ;ld va derheid van de bevolking nu immers getoond dat 1Doe doof is voor hun wensen en verlangens? Dat luiste 8, 1S evenwel slechts schijn. Want terwijl aan de „Zes van S ltraag ville" gratie is verleend, werkt de Zuidafrikaanse ;t ap( verder aan de zaak tegen de leiders van het Verenigd gerust cratisch Front, die vorige week schuldig werden be?ge de aan hoogverraad. baby rekt zien CJP dat vergrijp staat in Zuidafrika de doodstraf, in de straf inderdaad wordt uitgesproken, zal Botha opniei dan confronteerd worden met internationale druk en, zo is" pen, er opnieuw voor zwichten. Maar die doodstraf! natuurlijk niet de zaak waar het echt om gaat. Zij zijn wassen van een verfoeilijk bewind, dat allang afgesc.' moeten zijn. hlnd. elfs taal ZELFS in de ogen van de uiterst rechtse blanken he ha deze week iets goeds gedaan. Tegelijk met de „7 Sharpeville" kregen vier blanke agenten gratie. Zij op veel sterkere gronden dan de zes, veroordeeld moord. Tegen hun doodvonnis overigens een unie in Zuidafrika was een storm van blanke kritiek oj ken. Door de blanken ook gratie te verlenen heeft Bol schuldigingen van slap optreden kunnen voorkome verwijt deed bij de recente gemeenteraadsverkiezing! j| blanken kiezen voor de extreem-rechtse partijen. HOE cynisch het ook moge klinken, president Bothi^ met de gratieverleningen van deze week dus vooral een dienst bewezen. De beslissing valt precies in het fstani van de maatregelen, waarmee hij tracht het blazoen land wat op te poetsen. De vredesregeling voor Nam de opbloeiende contacten met andere (zwarte) Afri landen zijn daarvan voorbeelden. In dat politieke mac zijn de „Zes van Sharpeville", maar ook de blanke slechts pionnetjes. Het frustrerende is daarbij dat hel probleem, de ongelijke verdeling van de macht als van het apartheidsbewind, onverminderd overeind blCTC Wolhen velden DE BILT (KNMI) Het weer van vandaag verschilt nauwe lijks met dat van gisteren. In een noordwestelijke stroming worden wolkenvelden vanaf de Noordzee aangevoerd. Uit deze bewolking valt vrijwel nergens meer neerslag. De zon krijgen we vandaag maar heel weinig te zien. De middagtem- peratuur wordt ongeveer 9 a 10 graden, alleen in het zuid oosten is het met 6 a 7 graden wat frisser. Het hogedrukgebied boven de Britse Eilanden trekt in de loop van de dag langzaam naar het zuidoosten. Morgen ligt het centrum boven Belgie. Dit be tekent dat bij ons de noord westelijke aanvoer gehand haafd blijft, zodat ook morgen het weer vrijwel geen veran dering ondergaat. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, mede gedeeld door het KNMI, geldig voor morgen en maandag: Zuid-Noorwegen en zuid-Zweden: opklaringen, vooral ten oosten van het Noorse Bergland. Aan de kust een regen- of sneeuwbui.'s Nachts in het binnenland matige, plaatselijk strenge vorst. Overdag meest lichte Britse Eilandenmorgen overwegend droog, in Engeland veel mist. Maan dag wolkenvelden en voornamelijk in Ierland en Schotland regen. In Engeland eerst nog lichte vorst, ge leidelijk minder koud. Denemarken. Beneluxlanden en noord-Duitsland: morgen rustig weer met mistbanken. Maandag mogelijk wat regen of motregen. In de nacnt 'in het binnenland rond het vries punt Overdag rond 6 graden. Midden- en zuid-Duitsland, noord- Nachts lichte tot matige vorst. Over dag temperaturen rond het vries- Zuid-Frankrijk: droog, vooral aan de zuidkust zonnige perioden. Middag- temperatuur aan de Riviera rond 16 graden, elders kouder. Spanje en Portugal: aan de zuid- en oostkust morgen nog buiig weer. Overigens zonnige perioden en over wegend droog. Middagtemperatuur :elfs tsloi iet gi e ka riifsi itellei de m betei fTde latslo fog a op de Spaanse hoogvlakte graden, aan de zuidkust maa lopend tot circa 18 graden. Sicilië. ENI tsche kus ringen en slechts bui. Middagtemperatuur var Hl t noord-Italie, tot 18 gr j £5) :>nde Griekse Eilanden: nog enkeli of onweersbuien. Middagtcmt op de zuidelijk gelegen eiland 16 graden. ;r 3. Alpengebied: droog. In de da nemende kans op nevel. Op jtho: hoogte zon. Middagtemperatu lager gelegen delen iets bove ;n Vi WEERRAPPORT HEDENMORGEN San Francisco rw bow. Sao Paolo Singapore

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2