luziek heeft hoogste oord bij Bryan Ferry NO HALEN, ZOMERK BETALEN. Razende reconstructie gaat niet over Goethe PEUGEOT 205 V.A. 17.58 PEUGEOT 205 QeidócQowiant DONDERDAG 24 NOVEMBER 1988 PAGINA 1? ordpri js voor -irneri-viool '87 '83 '82 li '84 21 '83 1 '81 t *72 '85 1i '86 1! '84 1! '82 11 EN Op een veiling in Londen ren een viool uit 1743 voor ruim gulden van eigenaar ge- hebben medewerkers van ilinghuis Sotheby's meegedeeld, ititeit van de koper bleef onbe- let door Giuseppe Guarneri del vervaardigde muziekinstrument tarmee de recordprijs die tot nu reen viool was betaald. In maart een 280 jaar oude „Stradivarius" elfde veilinghuis bijna 1,75 mil- Deskundigen schatten dat er jeveer 150 Guarneri-violen in de bestaan. Volgens hen zijn „Gu- veel grover gesneden dan de 24radivarius gemaakte violen. Ria Bremer krijgt Van Haaren-prijs DEN HAAG De eerste Eline van Haar en-prijs 1988 is toegekend aan Avro-journa- liste Ria Bremer voor haar journalistieke werk, met name op het gebied van de ge zondheidszorg (het tv-programma „Vinger aan de pols"). In dat programma zijn vol gens de jury veel taboes doorbroken. De vijfjaarlijkse Eline van Haaren-prijs is inge steld ter gelegenheid van het vijf-jarig be staan van de literaire uitgeverij Conserve in Schoorl. De prijs draagt de naam van de dichteres die in 1983 postuum debuteerde met de bundel „Leef de dag", de eerste Conserve-uitgave. De prijs wordt uitgereikt aan een vrouw die zich heeft onderschei den op literair, feministisch, maatschappe lijk en/of politiek terrein. Oplossing problematiek DAT-recorder in zicht EINDHOVEN Het ziet er naar uit dat Europese en Ja panse producenten van DAT-recorders (Digitale Audio Tape) het eens zijn geworden over een oplossing van de be staande kopieerproblematiek. Nu moet daarover op korte termijn overleg worden gevoerd met de muziekindustrie. De verwachting is dat de producenten van geluidsdragers zoals platen en compact-discs zich nu niet langer zullen verzetten tegen de introductie op grote schaal van de DAT-recorder. De muziekindustrie heeft zich steeds fel verzet tegen de in troductie van de nieuwe recorder. Daarmee kunnen op een cassette kopieën worden gemaakt met de kwaliteit van een cd-plaatje. De muziekindustrie is bang dat er met behulp van de DAT-recorder ongebreideld wordt gekopieerd. De oplossing waaraan de producenten van de DAT-recorders nu denken komt er op neer dat de bezitter van zo'n apparaat alleen een kopie voor zichzelf kan maken. Conservatorium Twente geopend ENSCHEDE Met het overhandigen van de partituur van het muziekstuk „Triforium" aan dirigent Jan van Os senbruggen heeft dr. P.G.M. de Rooy van het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen gistermiddag het Twents Conservatorium voor geopend verklaard. Tijdens de openingsplechtigheid in de grote zaal van het aangrenzende Mu ziekcentrum werd nog iets overhandigd: burgemeester Wierenga van Enschede kreeg uit handen van Conservatorium- directeur Mathieu Geelen een brons plastiek van de kunstenaar Arthur Spronken. '85 1( '88 3( '87 11 '87 1 '84 1( '85 1 IO-'87 2( i. '86 t '86 1! '87 i. '85 '87 1 '84 1( '84 Bryan Ferry. Met Bryan Fer- I, piano), Clifford Carter i, Michelle Cobbs (zang), ■tienne (zang), Ednah Holt Luico Hopper (baa), Neil (gitaar), Andy Newmarkr Steve Scales (percussie) rhall (gitaar). Ahoy', Rotter- leravond. n glans in zijn ogen, die et verraadde, bespeelde Ferry gisteravond zijn in een bomvol Ahoy' irdam. De Engelsman zoveel plezier in, dat hij aar gelukkig, maar met jjveemoed na een uur en artier afscheid nam van De immer upperclass muzikant had ze uit zijn hand laten eten in een op treden, waarin hij zowel muzi kaal als visueel het neusje van de zalm had getoond. Ferry voerde zijn publiek, na een veel te lange afwezigheid, mee in zijn Oosterse tempel (het podium) en trakteerde zijn toehoorders op een uitge balanceerde show, waarbij de zanger, pianist uit zijn gehele, redelijk omvangrijke solo-oeu- vre putte en ook de dagen van Roxy Music liet herleven. Vi sueel was het gebeuren geënt op zijn laatste elpee „Béte Noi re" en van die plaat was ook een deel van de composities afkomstig, vooral aan het be gin van de show. Hoewel de ti tel misschien anders doet ver moeden, werd het alles behal ve een zwartgalgige avond. De dansritmes stonden bij Bryan Ferry centraal en die werden opgediend in een oorstrelend muzikaal jasje. Opvallende rol len waren daarbij weggelegd voor gitaristen Neil Hubbard en Jeff Thall. Vooral laatstge noemde speelde subtiel de tijd weg op zijn instrument, terwijl een strak beukende ritme-sec tie voor de dansritmes zorgde. Ferry, die tijdens de voorbe reidingen op de tournee in New York had ontdekt dat hij met rasmuzikanten op stap zou gaan, gaf zijn groep alle ruim te. De muziek had tijdens het optreden dan ook het hoogste woord, waarbij Ferry zichzelf met veel plezier naar de ach tergrond liet schuiven. Op die momenten liep hij mooi te zijn, zat achter de piano of was dansend op het podium te vin den, terwijl hij volop genoot van de respons van het pu bliek. Om de uitstraling van het de cor inclusief zuilen, een con stant walmend wierookvat en als Oosterse prinsessen ogende zangeressen, door te voeren, waren in het eerste deel muzi kale intermezzo's in het gebeu ren ingebouwd, die de sfeer nog wat versterkte. Gaande weg kwam er echter meer ruimte voor westerse pop- en rockmuziek, waarin Bryan zo'n belangrijke rol heeft ge speeld. Hoewel het publiek zich dansend liet meevoeren naar hogere sferen, waren het toch de hits, die de meeste handen op elkaar kregen, zo als tijdens de bewogen uitvoe ring van het John Lennon- nummer „Jealous guy" (een rustpuntje in de show) en het pompende „Love is the drug". Bryan, die met veel overtui ging het .materiaal over het voetlicht bracht, had zijn com posities in een modern jasje ge stoken. Hoewel hij de songs veelal uitbouwde, liet hij ech ter niet al te veel ruimte voor improvisaties. Dat gebeurde pas aan het einde van het con cert toen hij zijn zangeressen, die tot dan voor niet meer dan een prettige vocale ondersteu ning hadden gezorgd, wat meer op de voorgrond plaatste. Hierdoor kon „Avalon" uit groeien tot een van de vele hoogtpunten van het optreden en was ook het in een rockjas- je gestoken „Kiss teil" een snoepje van de week. Hoewel Bryan Ferry maar moeilijk afscheid kon nemen van zijn publiek en hij voor zijn tweede toegift diep in het verleden dook met „The strand", waren het uiteindelijk de zaallichten die op ruwe wij ze een eind maakte aan het feest. Bryan Ferry kwam, zag en overwon. Een herhaling van het gebeuren zou van har te welkom zijn. HANS PIËT voor Jan de Zanger. FOTO: PERS UNIE vredesprijs voor Jan de Zanger Jan de Zanger (56) uit Zwiep bij Lochem in het Westduitse Essen de Gustav Hei- Vredesprijs voor kinder- en jeugdboeken van Nordrhein-Westfalen gekregen voor eben mit Gewalt", zoals daar het jeugdboek met geweld" heet. Twintig procent van de elfduizend gulden ging naar vertaler Sieg- is gistermiddag in de stadsbibliotheek van Essen uitge- het boek waarschuwt de schrijver voor vreemdelingen- I n racisme. De minister van wetenschappen van Nord- j iVestfalen, Anke Brunn, sloot zich erbij aan. Zij acht grote lamheid geboden. Kinderen en jongeren moeten al weten scriminatie grote gevaren schuilen voor een democrati- menleving, meent zij. Zanger werd in Schiedam geboren, kwam in 1945 in De als ondervoede jongen weer op krachten, volgde in and de hbs en ging in Scandinavië werken als landarbei- tboy en bediende in een restaurant. Aansluitend studeer- Nederlands en werd in 1957 leraar aan de school in Schie- ie hij zes jaar eerder had verlaten. In 1963 werd hij leraar hem en stapte in 1977 over naar de Stichting voor Leer- twikkeling in Enschede waar hij zich voor halve dagen Dede oudt met lees- en literatuuronderwijs aan kinderen van twaalf jaar. publiceerde Jan de Zanger zijn eerste vertaling, een roman, waarna er nog zeker tachtig volgden uit het Zweeds, het Noors en het Duits: romans, verhalen- kinderboeken, jeugdromans, hoorspelen, bloemlezingen en korte vérhalen. In 1962 verscheen zijn eerste bun- In 1970 kreeg hij in Kopenhagen de Soren voor vertalingen. Tot 1980 kwamen in totaal vijf hand uit. Sindsdien zijn er twaalf bijgekomen, voorzitter van de Nederlandse sectie van de International Board on Books for Young People. In hij twee keer gelauwerd voor de jeugdroman „Ben is t 0p met de Gouden Harington van Velsen en met de Legpen- Limburg. jaren richt hij zich tot de jeugd. Met zijn jeugd- ook internationaal doorgebroken. Er zijn vertalin- behalve in het Duits, in het Deens en het Ja- binnenkort ook in het Pools. „Desnoods met geweld" 986 in ons land uitkwam, is in de Bondsrepubliek al „Dann eben mit Gewalt" werd door een jonge- tot boek van de maand uitgeroepen. Voorts kreeg er de Prijs van de Boekenwurmen voor, een onder- van het ZDF, een Westduits televisienet. Toneelgroep Amsterdam: „Gesprek ken over Goethe?" van Frans Stri]- ards. Regie: Frans Strijards. Vorm geving: Stans Lutz. Met Bavo Gala ma, Han Kerckhoffs en Gijs de Lan ge. LAK Theater, Leiden, woensdag 23 november, daar ook op 24 no vember, in Theater aan de Haven op 13, 14 en 15 december. „Gesprekken over Goethe?" Over Goethe? Vergeet het maar. In een razend tempo worden grote lappen tekst door drie acteurs er doorheen gejast. Ze gaat over geconcen treerd dromen, over een vader die zoek is, over een psychia trisch patiënt, over een moe der die overspel pleegde met de vader van een van de vrienden van de patiënt. Maar niet over Goethe. Zapppü! Tegen het einde van het stuk, na ongeveer een uur, verdwijnt de patient achter zijn levensgrote portretfoto. Dat kennen wij uit de film. Hij is dood. Geen wonder dat de gesprekken met en over hem verliepen in de verleden tijd. Frans Strijards' „Gesprekken over Goethe?" is een recon structie van hetgeen aan een zelfmoord vooraf ging. Het decor toont drie panelen in rood, geel en blauw en en kele schilderijen die verwant zijn aan de expressionistische. Een eet- en borreltafel domi neert de speelvloer. De drie acteurs recreëren de fatale ge schiedenis. Strijards heeft een briljante en beeldende tekst geschreven, die het drama ontvouwt als een geënsceneerde documen taire. Wie de ogen sluit zou zo de bijpassende beelden kun nen bedenken, die de televisie erbij toont. Die mist dan ech ter wel de expressie van Bavo Galama en Gijs de Lange als boezemvrienden van de pa tiënt, die behalve die vrienden ook psychiaters en familiele den spelen. Han Kerckhoffs speelt het lij dend voorwerp. Lijdt hij aan een Orestes-complex, omdat hij zijn moeder wil vermoor den om zijn vader te wreken? Is hij vertekend, omdat hij door een aan godsdienst-waan zin lijdende tante en een dove, domme oom is opgevoed, na dat hij zijn moeder in bed met een ander had aangetroffen? Waarom stopt hij vervormde cassettebandjes in de brieven bussen van zijn vrienden? En waarom maakte de televisiere clame van de krop sla die met een kinderstemmetje om een bepaalde dressing vroeg hem ontzettend verdrietig? Het oeuvre van Frans Strij ards overziend gaat „Gesprek ken over Goethe?" over de zinloosheid van de reconstruc tie en de ironie van de terug blik. Net zo min als wijlen de schrijver Nabokov wil Strij ards iets te maken hebben met de psychoanalyse. Hij geeft in dit stuk tientallen clues, maar achter het waarom van de zelfmoord komen noch de mensen op het toneel, noch het publiek. Strijards schijnt aan te geven dat de mens ge compliceerder is dan de sporen die hij achterlaat. Bavo Galama, Gijs de Lange en vooral Han Kerckhoffs le veren fantastische prestaties in dit kijk- en luisterspel, dat zich aandient als een detective. Met dit treffende stuk van meester Strijards toont Toneelgroep Amsterdam, dat theater flit send, boeiend en spannend kan zijn. PETER SNEL AANBOD TOT 31 DECEMBER. Peugeot biedt iedereen die vóór 31 december 1988 een nieuwe 205 personenauto koopt (en registreert) de keuze uit twee fantastische finan ciële aanbiedingen; U kunt profiteren van een renteloze lening tot circa 70% van de aanschafprijs, met een maximum van 10.000 gulden. Na 30% aanbeta ling rijdt u tot 1 juli 1989 zonder rente te betalen of zelfs maar iets af te lossen. De aanbetaling kunt u in de meeste gevallen heel simpel oplossen door uw huidige auto in te ruilen. 1 Juli 1989 rekent u af. U kunt ook kiezen voor een lening over 48 maanden met een lage rente v.a. 7,9%. Beide leningen worden door Peugeot Talbot Financiering verstrekt onder de gebruike lijke voorwaarden van huurkoopovereenkomst, waarbij de Peugeot-organisatie de rente/rente- reductie voor haar rekening neemt DE STERKE JUNIOR-EXTRA'S. De Peugeot 205 Junior heeft een pittige 1.1 liter schone motor en een aantal sportieve extra's zoals: Striping in de kleuren blauw/ rood/groen op de flanken Kleurlogo in de sierstukken op de achterstijlen (3-deurs) en de achterklep Sportieve wielplaten Chi que chroomstrips in bumpers Jeansbekle- ding (ook op hoofdsteunen en deurpanelen) Luxe donkerblauwe moquette bekleding op vloer en bagage-afdekplaat Zwarte antenne In hoogte verstelbare hoofdsteunen vóór. De Peugeot 205 heeft standaard o.a.: Inbouwvoorziening voor radio en luidspre kers Binnenspiegel met dag- en nachtstand Neerklapbare achterbank Voorruit van gelaagd glas Mistachterlamp. Er is al een 205 Junior vanaf f18.595,-. 'N STERK SUCCES. De Peugeot 205. Een successtory die tot de ver beelding spreekt Bijna 2 V2 miljoen tevreden auto mobilisten rijden er in rond. Mooi, comfortabel, zuinig (1 op 22,2 bij 90 km/u constant!*) en met vinnige, schone motoren, waardoor niet alleen de scha- r n delijke uitlaatgassen, maar ook de Bij- ~j f" zondere Verbruiksbelasting vermindert fOTiffiïil De Peugeot 205 is verkrijgbaar in maar liefst 34 verschillende uitvoeringea Met diesel- of benzinemotor, 3-deurs, of 5-deurs. Automatic, Accent, GTI met 130 DIN pk (top van 208 km/u) en de exclusieve Cabriolet Ga vandaag nog even langs de Peugeot- dealer. Z'n adres vindt u in de Gouden Gids. PEUGEOT 205 l.l LITER: 1:16,9 BIJ 120 KM/U EN 1:13.8 IN STADSVERKEER. VOLGENS ECE-NORM. PRIJZEN INCLUSIEF BTW. EXCLUSIEF AFLEVE- RJNGSKOSTENf4SO.-. WIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN PEUGEOTLEASE LEASEN TEGEN EEN AANTREKKELIJKE PRIJS. VANAF f 529,- PER "MAAND (EXCLUSIEF BTW) OP BASIS VAN 48 MAANDEN EN 20.000 KM PER |AAR- I PEUGEOT. DYNAMISCH OP WEG. 'n Sterk nummer. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN OEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Who framed Roger Rabbit (al); 18.30, 21.00. za. wo. ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.00. EUROCINEMA II: Big Business (al); 18.30, 21.00. za. wo. ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.00. EUROCINEMA III: Co ming to America (al); 18.45, 21.30. za. wo. ook 13.45. zo. ook 13.45. 16.15. EUROCINEMA IV: Dis hard (16); 18.30, 21.15. zo. ook 16.00. Speurneuzen (al); za. zo. wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Die hard (16); 19.00, 21.15. za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Midnight run (12); 14.30, 18.45, 21.15. Who framed Roger Rab bit (al); U2, rattle and hum (al); Coming to America (al); 14.30, 19.00, 21.15. Good morning Vietnam (al); 19.00, 21.15. do. vr. ma. di. 14.30. Junglebook (al); za. zo. wo. 14.30. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): The last emperor (al); dag 20.00. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414): Erotische flat neurose (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Salsa (al); do. t/m zo. wo. 14.45, 19.00. 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Screwball hotel (16); 19.00, 21.15. do. vr. zo. ook 14.45. Tom en Jerry festival V (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Cry Freedom (al); do. t/m zo. 20.45. ma. t/m wo. 20.15. Red Heat (12); do. t/ m zo. 19.00. ma. t/m wo. 20.15. za. zo. wo. 15.45. The Princess' bride (al); do. t/m zo. 19.00. za. zo. wo. 15.45. Rita, Rita Sue and Bob too (16); do. t/m zo. 20.45. KINDERVOORSTELLINGEN Bambi za. zo. wo. 14.00. De bende van hiernaast; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269): Prayer for the dying (12); vr. za. zo. 20.00. The last temptation of Christ (12); ma. di. wo. 20.00. ZOETERMEER PROMENA DE: Who framed Roger Rabbit (al); do. ma. di. 20.00. vr. 18.30, 20.30, 22.30. za. zo. 14.00, 18.30, 20.30, 22.30. wo 14.00, 20.00. Coming to America (al); do. ma. di. 20.00. vr. 18.45, 20.30,. za. zo. 14.00, 18.45, 21.30. wo. 14.00, 20.00. Die hard (16); do. ma. di. wo. 20.00. vr. za. zo. 18.30, 21.30. Troetel beertjes in wonderland; wo. za. zo. 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): Midnight run (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: Who framed Roger Rabbit (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3: Buster (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): II barbiere di Siviglia (al); zo. 11.00. U2 Rattle and Hum (al); 14.30, 16.45, 19.00, 21.30. 8ABYLON 2: Bagdad café (16); 14.30, 17.00, 19.30, 21.45. BABYLON 3: Spoorloos (16); 14.30, 17.00, 19.30, 21.45. CINEAC 1 (Bui tenhof 20. tel. 630637); Die hard (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CI NEAC 2: Stand an Deliver (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3; Good morning Vietnam (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carne- gielaan, tel. 456756): Who fra med Roger Rabbit (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: Bird (al); 14.00, 20.30. ME TROPOLE 3; Big business (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METRO- POLE 4: Frantic (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5; De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (al); 20.30. do. vr. ma. di. ook 14.00 ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Coming to America (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: 18 Again (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00. 18.45, 21.30. ODEON 3: Die hard (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30. 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: Hell Raiser (16); 13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Ketting straat 12b, tel. 656402): Deadly pursuit (12); 1915, 21.45. zo. wo. 14.00. STUDIO 2: Salsa (al); 19.00, 21.30. zo. wo. 14.30. STUDIO 3: Beyond therapy (16); 19.00, 21.30. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Die hard (16); za. 00.15. CINEAC 2: 9'A Weekt (16); za. 00.15. CINEAC 3: Good morning Vietnam (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: De reddertjes; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. METROPOLE 5: Jungle book; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. STUDIO 3; De laatste een hoorn; zo. wo. 14.30. Roofmoord voor vermeende Rembrandt TULSA In een appartement in Tulsa, Oklahoma, is gisteren het stoffelijk overschot gevon den van een man die kenne lijk is vermoord omdat hij ei genaar was van een schilderij dat wordt toegeschreven aan Rembrandt. Kennissen van de 60-jarige John Peter Mejlaen- der alarmeerden bewakings personeel nadat zij verscheide ne dagen niets hadden verno men van de alleen wonende man. Nadat de deur van hei appartement was geforceerd werd Mejlaender levenloos aangetroffen op een bank ir de woonkamer. Hij bleek te zijn doodgeschoten. Er warer geen deuren of ramen openge broken. Een buurman van hei slachtoffer verklaarde tegen over de recherche dat eer schilderij van Rembrandt, da altijd op een muur van het ap partement had gehangen, wa? verdwenen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 17