Crisis in Nederpop
oots aangepakt
luranduran mist schoonheid
„Rock 'n roll is nog
steeds onvoorspelbaar!
EeidócSouoorit
Haarlem wil Pieckmuseum
ORKESTAGENDA
OPTELETEKST
IIE VAN BV POP EN KUNSTENBOND FNV
Nederlandse Konkrete Kunst
in Zoetermeerse galerie
bioscopen
388 PAGi [27
WOENSDAG 23 NOVEMBER 1988 PAGINA 15
enweinse
redenheid
e in 1980
n Wasserij
angspunte
ifran
geweest
Toch
te zijn
maatreg<
LF.W.
t eigen
r" zullen
;id opmerL'.
was d nt,
Qu 01
'meenten
vordt
in janua
actrice
d aangetroffen
C De Franse actrice Pauline
(25), die drie maanden geleden
is dood aangetroffen
oet van een steile berghelling nabij
plaatsje Gabriac. Haar lijk
boer gevonden tussen rotsen
aan de hand van een waardevolle
het gebit geïdentificeerd als het li-
-an de jonge toneelspeelster. Pauli-
dochter van de beroemde actrice
te Lafont, bracht in augustus haar
door in het ouderlijk huis in het
i-gebergte. Na een wandeling in
ing keerde zij niet terug. Na on-
acht de politie tot dusverre een
uitgesloten.
a (vi
HATTEM Als
oplossing voor de
ruimteproblemen
waar het Anton
Pieckmuseum in
Hattem mee kampt
is vanuit Haarlem
het aanbod gedaan
om het museum
daar in een aantal
leegstaande panden
onder te brengen.
Dit bleek gister
avond tijdens de Anton Piec£
raadsvergadering
Hattem. „Iedereen
weet dat we, vooral
sinds
erfenis
Pieck hebben ge-
FOTO:ANP
kregen, met een
enorm ruimtege-
de grote brek kampen', zei
Anton wethouder H. van
Kolk. „We
hadden eigenlijk
allang de totale col
lectie moeten kun
nen tonen, maar
hebben daar de
ruimte niet voor.
Haarlem heeft van
onze problemen
gehoord en heeft
nu een aanbod ge
daan, maar we zul
len uiteraard onze
uiterste best doen
het Pieckmuseum
in Hattem te hou
den', aldus Van der
Kolk, die ook be
stuurslid van de
beheersstichting
van het museum is.
AMSTERDAM De concerten van de Nederland
se symfonie-orkesten zullen voortaan iedere
woensdag op pagina 444 van Teletekst te lezen zijn.
Het betreft een service van de Vereniging Contac
torgaan van Nederlandse Orkesten. Deze nieuwe
dienstverlening stelt volgens de vereniging de ge
zamenlijke orkesten in staat hun programma's on
der de aandacht te brengen van een breed publiek,
ook buiten het eigen speelgebied. Ook wordt het
mogelijk langs deze weg tot op het laatste moment
program ma-wijzigingen bekend te maken. De lan
delijke concertagenda is een initiatief van de vere
niging en Teletekst, in samenwerking met de Divi
sie Muziek van de NOB. Met de concertagenda als
voorbeeld zijn besprekingen gaande over het op
zetten van een complete, landelijke agenda voor
alle podiumkunsten op Teletekst.
Oeuvreprijs voor schilder Van Heel
DEN HAAG De Van Ommeren-De Voogt oeuvreprijs van
2000 gulden is toegekend aan de 90-jarige Haagse schilder
Jan van Heel. De prijs wordt 26 november uitgereikt bij de
opening van de overzichtstentoonstelling die Pulchri Studio
in Den Haag aan hem wijdt. Van Heel was jarenlang teken
leraar op een lagere school, op een lyceum en aan de Vrije
Academie in Den Haag. Zijn werk was te zien in vele steden
in West-Europa, maar ook in Amerika. Musea onder andere
in Brussel, Madrid, Kopenhagen, Montevideo en Rio de Ja
neiro, alsmede in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en
Utrecht namen werk van hem in hun collecties op. Grote de
len van zijn eigen verzameling gingen naar musea in Maas
sluis en Harderwijk. In de loop der jaren zijn Van Heel veel
prijzen toegekend. Van Heel werkte ook in Parijs en schil
derde toen in expressionistische trant landschappen, stille
vens, circus- en kermistaferelen en scènes uit het stadsleven.
Op de overzichtstentoonstelling, die tot 19 december duurt,
zijn ook veelal geabstraheerde landschappen en taferelen in
olieverf en gouache te zien.
ig bij
IRDAM De be-
ireniging voor pop-
BV Pop en de
inbond FNV zullen
1 januari 1989 in
gaan samenwerken
'orm van een associ-
|et ligt in de bedoe
lt deze samenwer-
linnen een jaar uit-
in een fusie van
ee organisaties, die
e belangen behar-
/an mensen die
in de pop- en
entssector.
iciatie houdt in dat on-
loud van de zelfstandig-
in beide organisaties zij
n beleid op elkaar gaan
afstemmen. Daarbij zal de
Kunstenbond FNV een deel
van de belangenbehartiging
van BV Pop overnemen zoals
de individuele rechtshulp aan
leden.
De popmuziek in Nederland
verkeert al jaren in een zeer
moeilijke situatie en door ver
dergaande internationalisering
van deze sector zijn de voor
uitzichten volgens de twee
bonden zo mogelijk nog som
berder. Het aandeel van het
Nederlandse produkt in de
verkoopcijfers van grammo
foonplaten is inmiddels gezakt
tot ongeveer 5 procent (dat
was in 1983 nog 25 procent).
BV Pop en Kunstenbond FNV
zijn van mening dat deze dra
matische terugval voor een
groot deel te wijten is aan het
beleid van programmamakers
bij de omroep, dat sterk ge
richt is op het buitenland. Er
is volgens de twee organisaties
een vicieuze cirkel ontstaan
die moet worden doorbroken.
Dit geldt te meer omdat het
omroepbeleid en de mogelijk
heden van de pop-musici bij
de platenindustrie in sterke
mate bepalend zijn voor de
vraag naar optredens op de
Nederlandse podia.
In Nederland is er volgens bei
de organisaties momenteel
werkgelegenheid voor maar
een handjevol popmuzikanten
in een markt die jaarlijks een
omzet behaalt van meer dan 1
miljard gulden. BV Pop en
Kunstenbond FNV constate
ren verder dat de weinige op
tredens voor de Nederlandse
omroep nauwelijks zoden aan
de dijk zetten omdat de arties
ten geacht worden voor een
grijpstuiver en een koffiebon
op te treden.
Beide organisaties zijn tot de
krachtenbundeling overge
gaan om, wat genoemd wordt,
de crisis in de Nederlandse
popmuziek te bestrijden. Met
gerichte acties wil de associatie
in 1989 al proberen druk uit te
oefenen op de overheid en op
de private sector teneinde de
positie van dit onderdeel van
de Nederlandse muziekcultuur
aanzienlijk te verbeteren.
Daarbij zullen de gevolgen
van de Europese integratie en
de ontwikkelingen op het ge
bied van auteursrecht in het
gezamenlijk beleid worden be
trokken, aldus BV Pop en
Kunstenbond FNV.
b vier ei(
«ortefilerlander
volgens i
da^nogiordbedrag
e familie
oerderijkw.
leiding Ik*
en voorf i u
reldkaart
EJO RlN(^Qjyj £en Nederlandse
(aar heeft gisteren in
het recordbedrag van
pond (ruim 700.000
betaald voor een we-
1602. De kaart
veild bij het veiling-
itheby's. Volgens vei-
ster David Park is dit
igste bedrag dat ooit
gedrukte kaart is be
te kaart is vervaardigd
latteo Ricci, een Itali-
ezuiet die als missiona-
r China ging. Ricci's
letekende een geografi-
volutie voor de Chine-
tot dat moment China
i eigen kaarten altijd
aangeduid al het
nrijk", met daarom
oen ban f£
lassenh
42. De
titel H
van
de Bo
Weterin
htigen.
de offiè p
koop,
hoe hij
i Klink 1
Cees
iordwijk
jdag 25
et vrijd^Barbaarse" volken. De
Ricci werd in China
jA Èirt van de 10.000 Lan
n de Aarde" genoemd,
van de kaart maar v'
kopieën bekend, die
an en in Japan zijn.
heeft de vprkoop
ndere kaart, de 708
'santenlAide Mappa Mundi
luiten ünd tot grote woede ge-
npe kaart,
wordt geschat op 9
gulden, wordt in de
gedaan door de ka-
van Hereford, die
■e hoopt een schuld weg
luis geil ken en een restauratie
istigen van het 900 jaar
ebou
ppa Mundi is 180 centi-
Aobv L k'J 120 centimeter, be-
31 hi1 Perkament en toont
istorische taferelen. Er
belverhalen op te
planten en de topogra-
420 kleine steden. In
dden van de kaart
ruzalem getekend
ereford staat in de hoek
kaart. Inmiddels heb-
ch allerlei comités ge-
die de verkoop willen
Urnen.
ZOETERMEER Met de
tentoonstelling „Neder
landse Konkrete Kunst"
viert Galerie l'Idee in
Zoetermeer van 27 no
vember tot 9 januari zijn
eerste lustrum.
Er zijn constructies, schilderij
en, kleurverbindingen, lich-
tobjecten, kinetische en mini
mal werken te zien van Har-
men Abma uit- Leeuwarden,
Joost Baljeu uit Amsterdam,
Bob Bonies uit Den Haag, Dik
Box uit Heemstede, Brott uit
Utrecht, Peter Koorstra uit
Haarlem, Marus van der Made
uit Zoetermeer en Bernard
Olsthoorn uit Den Haag.
Galeriehoudster Hannie van
der Made - Bal tekent aan dat
er internationaal een duidelij
ke belangstelling is voor „con
structivistische" kunst. De ex
positie toont wat momenteel
binnen deze stroming leeft en
waarvoor de basis werd gelegd
in de jaren twintig door onder
meer Mondriaan, Van Does
burg en Malevich. Galerie l'I
dee is als enige in ons land ge
specialiseerd in constructivisti
sche kunst.
De tentoonstelling is bedoeld
om nog te worden uitgebreid,
waarna ze als de plannen
doorgaan is te zien in het Ste
delijk Museum in Schiedam en
het Museum van de Franse
stad Cholet. Het werk dat in
Zoetermeer wordt getoond, is
van kunstenaars die een op
dracht in deze plaats uitvoer
den. Alleen Bonies deed dat
niet, hij is voor beeldende
kunsten en het opdrachtenbe-
leid al vele jaren adviseur van
de gemeente Zoetermeer.
Claw Boys Claw foto: pers unie
CLAW BOYS CLAW OVER NIEUWE HITKILLERS-ELPEE:
GRONINGEN „Made
In Holland: HitKillers by
Claw Boys Claw". Het fri
vool uitgedoste meisje op
de hoes ziet er appetijte
lijk uit en prijst ons de
nieuwe CBC-elpee aan,
gelijk aan de wijze waarop
Hollandse kaas in het bui
tenland aan de man wor
den gebracht. Hoewel: die
vette knipoog, de olijke
lach en het molentje op
haar hoofd stralen zoiets
uit als: laat je niet voor de
gek houden!
Tja, wat moet je denken van
Claw Boys Claw, die tien Hol
landse hits - waaronder 'Mis
sissippi', 'Let Your Hair Hang
Down' en nota bene 'Ramona'
- op de plaat zet?! 'n Grap, een
serieus projekt of het verdoe
zelen van een creatieve impas-
Een combinatie van het één en
ander. „Vijf weken geleden
zeiden we nog laten we 't
doen, 'n goeie grap, maar nu
blijkt het dus niet als een grap
uit te vallen: de rock 'n' roll is
nog steeds onvoorspelbaar",
zegt zanger Peter Te Bos. Hij
vormt samen met John Came
ron (gitaar), Bobbi Rossini
(bas) en Marius Schrader
(drums) Claw Boys Claw, een
van Nederlands mees populai
re popgroepen.
„Het plan om een elpee met
alleen covers te maken be
stond al heel lang", vervolgt
Peter. „We hebben voor Ne
derlandse produkties gekozen,
want anders ben je jaren bezig
met het uitzoeken van num
mers. Bovendien is de herken
ning groter". John: „Het is ook
leuk dat die nummers iets met
elkaar gemeen hebben. We
hadden een lijst van zo'n 120
oude hits; een aantal daarvan
zijn we gaan spelen en na ver
loop van tijd vielen er num
mers af. Die passen niet bij-
ons. Je hoeft niet persé iets
met een cover te doen, maar
hij moet de band wél liggen.
Je moet kunnen horen dat het
nummer is geïnterpreteerd en
gespeeld door CBC
De band heeft In The Dutch
Mountains (The Nits), Down
Man (Brainbox) en Let Your
Hair Hang Down (Catapult)
niet rigoureus 'aangepakt'; Ra
mona (Blue Diamonds) en Mis
sissippi (Pussycat) daarentegen
wel. Laatstgenoemde song is
dé verrassing van HitKillers.
Een slepende blues, zeer
'traag' gezongen door Peter Te
Bos met prachtig slide-gitaar-
spel van John Cameron, con
trasterend met Jaap van Beu-
sekom's huppelende banjo en
de bijna feestelijk klinkende
accordeon van Cor Witjes.
„We hebben op het nummer
gelet, dat vinden we goed",
legt John uit. „Je moet 't los
zien van de manier waarop
het door de oorspronkelijke
uitvoerders werd gespeeld".
De bijdragen van enkele be
kende Nederlandse muzikan
ten geven een apart tintje aan
de plaat. Herman Brood speelt
piano in Down Man op een
manier, zoals we dat maar zel
den meer van hem horen. An
dere gasten zijn Hans Dulfer
(sax), John Legrand (mond
harmonica) en Tineke Schoe-
maker (zang). „Die samenwer
king is natuurlijk een heel an
der aspect erbij", zegt Peter.
„Voor ons erg leerzaam". „Een
verrijking", vindt Bobbi.
Buitenland
Claw Boys Claw behoort tot de
succesvolste Nederlandse
bands in het live-circuit. Met
de plètenverkoop wil het daar
entegen niet echt vlotten. CBC
is vaak als een typische live
band aangeduid; de composi
ties krijgen op het podium iets
extra's mee, dat op elpees als
With Love From The Boys en
Crack My Nut wordt gemist.
Misschien boort de band met
de bekende covers op HitKil
lers een nieuw publiek aan.
„Dat is geen overweging ge
weest", werpt Bobbi tegen.
„Wij vinden die
goed; we zijn het erover eens...
of in ieder geval is het wél zo
dat het nummers schrijven nu
vrij moeizaam gaat. Deze co
vers hebben hun klasse bewe
zen, wij hebben er op onze ma
nier mee gewerkt en ze niet
hoeven te schrijven". Peter:
„We hebben zo'n twintig nieu
we nummers, maar die moeten
nog beter worden uitgewerkt".
Speciaal voor het buitenland
zijn elf oude CBC-songs aan
HitKillers toegevoegd. Die
nummers zijn opnieuw opge
nomen om het geheel als een
eenheid te laten klinken. „Dat
hebben we heel snel gedaan,
in een dag of drie", vertelt
Marius. „Gewoon erop geramd
en zo zijn de nummers er goed
opgekomen. Ik denk dat het
voor ons beter is om 'n beetje
stressier te werken; minder
denken over allerlei kleine
dingetjes". „We zijn er van
overtuigd dat we ons op de
plaat veel beter kunnen waar
maken dan tot nu toe het ge
val is geweest", vult Peter aan.
„Live spelen en een plaat ma
ken zijn twee totaal verschil
lende dingen. Als je één keer
per jaar in de studio komt
moet je steeds weer opnieuw
aan de sfeer wennen: die is al
tijd erg bedompt, er is geen
daglicht en je hebt bijna kon-
stant die koptelefoon op. Zó
anders dan het live-gebeuren,
dat een spontane aangelegen
heid is: dat pak je niet zomaar
op een plaat". Bobbie: „Een el
pee is ook zo definitief; als je
eenmaal slecht hebt opgeno
men, dan kun je misschien tij
dens het mixen nog iets verbe
teren, maar op 'n gegeven mo
ment moet je de knoop door
hakken".
De vorige elpees zijn nooit of
ficieel in het buitenland uitge
bracht. De speciale HitKillers-
cd met bonus is bedoeld voor
Europa, Australië en Canada.
De band treedt regelmatig op
in met name Frankrijk en
West-Duitsland, maar deson
danks blijft het (grote) succes
uit „Het gaat ontzettend
traag", vertelt Peter. „Die lan
den zijn zo groot; we zijn al
zo'n drie jaar in Duitsland be
zig en nu pas begint het daar
'n beetje van de grond te ko
men. Dat betekent dat je voor
elk land in principe drie jaar
moet uittrekken. Je zit met
het feit - daar kun je niet om
heen - dat alles ontzettend
veel met geld te maken heeft.
Wat denk je wat een tour in
het buitenland kost voor een
band als Claw Boys Claw?!
Waanzinnig veel! Misschien
dat het succes wat sneller
komt, nu HitKillers ook in het
buitenland wordt uitgebracht".
BERT CREBAS
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
t 6. tel. 01720-20800): Who
framed Roger Rabbit (al); 18.30,
21.00. wo. ook 13.30. Speurneu-
Rabbit (al); 18.30. 21.00. wo. ook
21.15. wo. ook 13.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Die hard
(16); 19.00, 21.15. wo. 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39. tel. 124130): Midnight run
(12); 14.30. 18.45, 21.15 Who
framed Roger Rabbit (al); U2,
rattle and hum (al); Coming to
America (al); 14.30. 19.00.
21.15. Good morning Vietnam
(al); 19.00. 21.15. ma. di. 14.30.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Prince, sign „0" the times (al);
19.00. wo. 14.45. Red heat (12);
21.15. CITY THEATER II: Pre
sidio (12); 19.00, 21.15. Tom en
Jerry festival V (al); wo 14.45.
20.15. Maurice
(16);ma. t/m wo. 20.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
Bambi; wo. 14.00. Peter en de
vliegende autobus; za. zo. wo.
tion of Christ (12); r
di.
20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
De avonturen van Tom en Jer
ry; wo. 14.00.
ZOETERMEER
PROMENADE: Who framed
Roger Rabbit (al); ma. di. 20.00.
463500): Midnight run (al);
14.00. 18.45, 21.30. ASTA 2:
Who framed Roger Rabbit (al);
and Hum (al); 14.30. 16.45.
19.00. 21.30. BABYLON 2:
Bagdad café (16); 14.30. 17.00,
19.30, 21.45. CINEAC 1 (Bui
tenhof 20, tel. 630637): Die hard
(16); 14.00, 18.45, 21.30. CI
NEAC 2: Good morning Viet-
456756): Who framed Roger
het bestaan (al); 20.30.
ma. di. 14.00 ODEON 1 (He
rengracht 13, tel. 462400): Co
ming to America (al); 13.45,
18.45. 21.30. ODEON 2: Heil
raiser (16); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 3: Die hard (16);
13.45. 18.45. 21.30. ODEON 4:
Deadly pursuit (12); 13.45.
18.45, 21.30. STUDIO 1 (Ket
tingstraat 12b, tel. 656402): The
last temptation of Christ (12);
20.00. wo. 14.00. STUDIO 2:
Masquerade (al); 19.00, 21.30.
wo. 14.30. STUDIO 3: Beyond
therapy (16); 19.00, 21.30.
HAAGS FILMHUIS: Zaal 1:
Hairspray; 19.30. Un ragazzo di
19.30. 21.45. di. wo. 19.30.
22.00. ma The women; di. The
great Gatsby; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: De reddertjes; wo.
14.00. METROPOLE 5: Jungle
Extra voorstelling
„Cry Freedom"
VOORSCHOTEN In het
Greenway-theater in Voor
schoten wordt zondag 27 no
vember om elf uur 's-ochtends
een extra voorstelling gegeven
van de film „Cry Freedom"
van David Attenborough. De
voorstelling wordt gegeven op
initiatief van de werkgroep
Voorschoten/Wassenaar van
Amnesty International. In de
pauze kunnen bij de informa
tiestand van Amnesty inlich
tingen worden ingewonnen.
De entrée bedraagt drie gul
den per persoon.
Om
der
r de w
i>ng),
rayic»
terwijl
wzze. Iti
wordt
s vindt
■rums), Stan Harrison (trom-
plke Edney (toetsen, trombo-
fjtlante Redmond (zang) en
Copland (zang) Ahoy', Rot-
t zaten
r. De
s morg
balvert
m a o 1st
maakt
ir Noo
Voord\
leek het erop dat het
rt van het Engelse trio
Iduran zou uitgroeien
n overdonderend spek-
vol dansmuziek. De
elpee „Big Thing" en
isities uit het verleden
daarvoor genoeg mo
eden, maar uiteinde-
erd het een vrii vlakke
ïg, waarin alleen het
aspect van de show
ind bltef.
gioeken met „We love
you Simon" sierden gisteren
een bedroevend leeg Ahoy'
in Rotterdam. Alleen de
meest trouwe fans hadden
zich verzameld voor het Ne
derlandse concert tijdens
deze Europese tournee. Wat
zij kregen voorgeschoteld zat
muzikaal weliswaar knap in
elkaar, maar verloor zijn
glans door de matte, kleurlo
ze zang van Simon le Bon en
de allerbelabberdst afgestel
de geluids-installatie, die
meer roet in het eten gooide
dan goed was voor de uit ne
gen man bestaande groep. Si
mon, die zijn haar tot schou
derlengte had laten groeien,
moest in populariteit overi
gens het onderspit delven
voor bassist John Taylor, die
een gillende menigte tegen
over zich vond toen hij even
het woord nam.
Centraal tijdens het concert
stond het materiaal van de
nieuwe elpee, dat uiterst
dansbare muziek opleverde,
maar dat de fans toch min
der kon boeien dan glorieus
materiaal als „Planet Earth"
en „The Reflex". Durandu-
ran komt op het podium rau
wer over dan op de plaat.
Hoewel gitarist Andy Taylor
het veld heeft geruimd en
inmiddels aan een nieuwe
carrière is begonnen, heeft
het trio met Warren Cuccu-
rullo een surrogaat gevon
den, die het rockmateriaal
van een naar hardrock nei
gend jasje voorzag. Opval
lend was hoeveel ruimte hij
kreeg om zijn soli over het
publiek uit te strooien.
Hoewel Simon vocaal uit het
veld werd geslagen en zijn
stem veelal verdronk in de
muziek, zette de groep een
strak gespeelde set neer,
het concept dat op
„Big Thing" is terug te vin
den ook op het podium werd
doorgevoerd. Deze non-stop
aanpak leverde aardige
mixen op zoals tijdens „All
she wants is", dat werd ver
weven met „Planet Earth".
De meest aangename mo
menten volgde echter wan
neer de meer sentimentele
ballades werden gespeeld. Zo
riep „Save a prayerdankzij
de vele aanstekers even een
kerstsfeer op en kwam de
groep echt tot bloei tiidens de
soms knap uitgedachte im
provisaties in songs zoals
Girls on film". Het geheel
werd voorzien van een in
drukwekkend visueel jasje,
waarbij op het achtergrond-
decor werd gespeeld met ge
projecteerde woorden en een
hoeveelheid aan kleuren,
maar daarmee kun je de
show niet redden. Bovendien
leek Duranduran zelf weinig
interesse te hebben in de
oude hits, die over het voet
licht kwamen. Het tweede
deel had dan ook veel weg
van een verplicht nummer,
waarin deze songs in snel
treinvaart en zonder veel
emotie voorbij flitsten.
Het een uur en veertig minu
ten durende concert was dan
ook een wisselvallig gebeu
ren, dat de schoonheid miste
van eerdere ontmoetingen. Is
de carrière van Duranduran
echt een doodlopende straat
ingeslagen of moeten we
deze confrontatie slechts zien
als een kleine inzinking. Het
trio zal in elk geval hard
moeten werken om zijn oude
glans weer te herwinnen. Of
dat lukt, zal de toekomst le
ren.
HANS PIËT
Duranduran:.wisselvallig.