„Ook kerk moet woestijn door om in beloofde land te komen" Tè kerk wereld Onderlinge joodse solidariteit stond vaak onder druk brieven 11 GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £c*doe<2outa*it DINSDAG 22 NOVEMBER 1988 PAG [NE1 Bisschoppen conferenties: niet minder bevoegdheden (Van onze correspondent Gerard Kessels) ROME De poging van het Vaticaan om de macht van de plaatselijke bisschoppenconfe renties te beperken, stuit op felle weerstand. De voorstel len die Rome gedaan heeft om de conferenties weer in het gelid te krijgen, worden door tal van episcopaten verwor pen. Deze week bestempelden de Amerikaanse bisschoppen met overweldigende meerder heid (205 tegen 59 stemmen) de Romeinse voorstellen als „onaanvaardbaar". De plaatselijke bisschoppen conferenties zijn uitdrukking van de democratisering die in de kerk is ingezet na het con cilie. In de loop der jaren heb ben ze een grote zelfstandig heid verworven. Ze bieden de bisschoppen van een land of een groep landen de mogelijk heid hun opvattingen kenbaar te maken en aandacht te vra gen voor specifieke eigen pro blemen. Rome is daar niet ge lukkig meer mee. Het Vati caan vindt dat de conferenties te onafhankelijk zijn gewor den. Gezien de geest die on der het pontificaat van Jo hannes Paulus de Tweede is gaan waaien, was het trou wens te verwachten dat ook de bisschoppenconferenties aan de beurt zouden komen. De Congregatie voor de Bis schoppen onder leiding van de Afrikaanse kardinaal Gan- tin heeft een aantal voorstel len gedaan om de theologi sche en juridische status van de bisschoppenconferenties te veranderen. Het komt er op neer dat de bisschoppenconferenties ster ker gekoppeld worden aan het centrale Romeinse gezag. De bevoegdheden van de con ferenties worden verminderd. Het recht bij voorbeeld om openlijk standpunten in te ne men en documenten uit te ge ven wordt beperkt. Als „werkdocument" heeft Rome de voorstellen naar de bis schoppenconferenties ge stuurd voor een reactie. De kritiek van de Ameri kaanse bisschoppen op het stuk van Gantin is vernieti gend. „Wij geloven niet dat het werkdocument geschikt is als basis voor een discussie", zo hebben de bisschoppen la ten weten. Bisschop Norbert Gaughn van Gary vergeleek het- werkdocument -zelfs mét „een auto die kapot is en niet meer gerepareerd kan wor den". Leiders Scientology Church voor Spaanse rechter (Van onze correspondent Paul van der Voort) BARCELONA - De Spaanse politie heeft de voornaamste internationale leiders van de semi-religieuze secte Scientology Church ge arresteerd op verdenking van oplichting, ka pitaalsmokkel, bedreiging, afpersing en vals heid in geschrifte. Onderzoeksrechter Vaz quez Honruiba noemde de secte een multina tional die onder een dekmantel van ogen schijnlijk altruistische bedoelingen uitsluitend uit is op geld verdienen. De secte is onderver deeld in twee grote takken: Narconon, gespe cialiseerd voor opvang van drugsverslaafden, en Dianetica, dat leden moet begeleiden op de weg naar volmaaktheid. Een ontwennings cursus in Narconon, die gemiddeld drie maanden duurt, kost de patiënt ƒ7500,-. „Het meest walgelijke", aldus rechter Vazquez Honruibia, „is dat Narconon wordt gebruikt om de drugsverslaafden ervan te overtuigen na hun genezing toe te treden tot Dianetica. Daar krijgen zij speciale spirituele cursussen waarvoor tienduizenden guldens moeten worden betaald. Niet wat wij van elkaar weten is belangrijk, maar wat wij voor elkaar betekenen Monika van Paemel Vier jaar geleden werd de Theodo- rus Zwartkruis Stichting opgericht, vanuit de basis van de kerk. De stichting is (nog) niet door de kerk-hiërarchie goedgekeurd. Daar om is ook niet gevraagd. De initia tiefnemers vinden dat het instellen van een instituut waarmee de vijf jaar geleden overleden bisschop Zwartkruis van Haarlem herdacht wordt geen privilege is van de bis schoppen. Zij meenden dat de her innering aan deze bisschop het best levend gehouden zou kunnen wor den door een prijs toe te kennen aan de journalist, publicist of ar tiest, die de menselijke tolerantie op kerkelijk gebied, die Zwart kruis uitdroeg het beste zou vertol ken. Dit jaar wordt de prijs voor het eerst uitgereikt. Rex Brico, journalist van Elseviers Weekblad is de eerste die de prijs in ont vangst mag nemen. Tegelijkertijd wordt hem het eerste exemplaar overhandigd van zijn boek „Af en toe een oase. Gesprekken met pro feten, prelaten en andere weg b er ei- de rs', een bundeling van dertig in terviews met bekende mensen uit de kerkgeschiedenis van de laatste vijftien jaar. Het wordt een feeste lijke bijeenkomst, in de Nieuwe Kerk van Amsterdam, waar prof. dr Joan Hemels, hoogleraar com municatiewetenschappen een refe raat houdt over: „Zin in journalis tiek? Een kwestie van keuze en ka rakter". De prijs wordt uitgereikt door prof. dr Mich. Fr. J. Marlet SJ. REX BRICO, WINNAAR PRIJS VOOR RELIGIEUZE JOURNALISTIEK: AMSTERDAM „Jour nalistiek is er niet om een boodschap uit te dragen. Wel ben ik als journalist een doorgeefluik geweest, een boodschapper, die de waarheden van anderen naar buiten bracht. Daar door zijn uiteraard ook mijn eigen normen en waarden bepaald. In de loop der jaren zijn de agenda's van de wereld en van de kerk ook mijn eigen agenda's geworden. Daarom vind ik, dat ik nu zelf iets te zeggen heb. Er is mij ook vaak om mijn mening gevraagd. Gebaseerd op dertig gese lecteerde interviews heb ik daarom als slothoofd stuk van het boek „Af en toe een oase" mijzelf ge ïnterviewd." Religie-journalist Rex Brico weet waarover hij praat. Hij zit al meer dan dertig jaar in het vak en werkte zich op van junior reporter in Austra lië tot een „instituut" als reli giejournalist van Elsevier. Door zijn studie Engelse lite ratuur, onder meer in Enge land en de Verenigde Staten, sprak en schreef Brico de taal vloeiend. Toch was het een „moeizame weg naar boven", langs alle onderdelen van de journalistiek. Via het corres pondentschap in Bonn, en een periode in Londen waar hij toneelstukken schreef, kwam hij uiteindelijk weer in Ne derland terecht. In 1967 begon zijn carrière bij Elsevier, aanvankelijk als chef kunst, drie jaar later als medewerker aan de kerkre- dactie. Aanvankelijk werd ook dat als doorgangsstation gezien, maar Brico raakte zó goed ingewerkt en ook zó ge fascineerd door de ontwikke lingen in kerk en samenle ving van de jaren zeventig, dat hij bleef. Driehonderd in terviews, en een aanzienlijk, groter aantal commentaren en analyses van zijn hand zagen het licht. Hij schreef ook al tweemaal eerder een boek, waaronder één over spiritua liteit, samen met collega Mi chel van der Plas. Brico is een journalist, die zich persoonlijk betrokken voelt bij het ter rein waarover hij schrijft en die toch de noodzakelijke i'ournalistieke afstand weet te jewaren. Hij noemt het zelf een „spanningsveld". „Ik heb altijd geprobeerd mensen tot hun recht te laten komen, maar af en toe was ik zeer verwonderd over bepaal de uitspraken, en die verwon dering mag je dan laten blij ken". Rex Brico heeft zich bij bepaalde prelaten niet be paald bemind gemaakt. Een aantal Nederlandse bisschop pen beschouwt hem als vij and, als „kerk-sloper no. 1". Bisschop Simonis verweet hem eens dat hij mede-schul dig was aan de toenemende ondermijning van het leerge zag. Uit het zelf-interview blijkt echter Brico's grote optimisme ten aanzien van het voortbe staan van het christendom, ondanks- alles. Hij signaleert het toenemend fundamenta lisme, maar meent dat dit niet blijvend zal (kunnen) zijn. „Het grote euvel van de wes terse cultuur", zo filosofeert hij, „is het machtsdenken. Er wordt alleen gekeken, wat men kan beheersen, zich toeëigenen, pakken en heb ben. Dat geldt ook voor de kerken. Zij hebben zich God toegeëigend, Hem ingeblikt, vastgelegd in een struktuur van eigen maaksel. Maar zó kan een mens immers niet ge loven. Geloof is een ontmoe- op Hem verduisterd. Ze heb ben eeri God geformeerd naar beeld en gelijkenis van de mens. Dat kan hiet blijvend zijn, God is daarvoor te groot, te dynamisch. Hij kan niet in het graf blijven, waar de ker ken hem hebben ingestopt om er vervolgens vele basilieken op te bouwen". Brico is er van overtuigd, dat de geschiedenis van de kerk een tocht is door de woestijn, zoals het joodse volk door de woestijn moest trekken om het beloofde land te bereiken. Die woestijn fascineert hem, hij komt in zijn zelf-interview steeds op deze vergelijking te rug. „Ik ben er van overtuigd, dat de kerk wordt uitgezui verd", zo zegt hij. „Er zal een kleine groep christenen over blijven, bezield door de ware spiritualiteit, niet bekneld door kerkstrukturen". JANTINE J. DE BOER AMSTERDAM De eerste joden die zich in Amsterdam vestigden waren Sefardische joden. Ze hadden onder druk van de katholieke inquisitie hun landen van herkomst, Spanje en Portugal, moeten verlaten. Soms gebeurde het ook uit economische motie ven, want Spanje en Portugal waren op het eind van de zes tiende eeuw duidelijk op hun retour. Ze wisten zich op suc cesvolle wijze te integreren in Amsterdam. De Engelse historicus Jona than Israel, een van de spre kers op het symposium, zegt: „De Sefardische joden hielden de toelating tot hun gemeen schap zelf in de hand. Natuur lijk waren ze ook wel afhan kelijk van het toelatingsbeleid van de overheden van de Verenigde Provincies, maar ze letten heel goed op of de nieuwelingen op grond van sociale afkomst bij hen pasten en of ze een rol konden ver vullen op de terreinen waarin ze goed waren, met name de handel. Rond 1650 zie je dat er te veel Sefardische joden komen, ze gaan een bedrei ging vormen voor de pioniers, en dan zorgen de leiders van de Sefardische gemeenschap ervoor dat die nieuwelingen naar elders gaan, in de eerste plaats naar Hollandse kolo nies als Suriname en Cura cao". Joël Cahen, directeur van het Joods museum en organisator van het congres, zegt dat er een uitgebreide literatuur be staat over de aanpassingspro blemen waarmee de joden in een nieuw land werden ge confronteerd. „Minder vaak echter is de problematiek be handeld van de confrontatie tussen reeds „gearriveerde" of misschien beter gezegd min of Landverhuizing hoort bij het jodendom. Sinds de joden in de zogenaamde diaspora werden verspreid, zijn zij geconfron teerd geweest met het probleem van de aanpassing in de lan den waar zij hun toevlucht zochten. Hoe verliep dit proces en welke conflicten deden zich daarbij voor? In de afgelopen drie dagen bogen acht specialisten op dit terrein zich onder auspiciën van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen op een congres in Amsterdam over de joodse migratie. Voor de herkenning van het probleem werd de situ atie in Nederland als uitgangspunt genomen, maar het pro bleem deed zich uiteraard niet alleen in Nederland voor maar overal in Europa en in de nieuwe wereld. meer aangepaste joden in het nieuwe land en de nieuwko mers". Nieuwkomers in Amsterdam waren de Askhenazim, de jo den uit Duitsland en Polen. Ze zochten in de eerste plaats hier hun toevlucht om te ont komen aan de verschrikkin gen van de Dertigjarige oor log. Tussen 1648 en 1660 kwam er vervolgens een stroom vluchtelingen op gang uit Polen, die het slachtoffer waren geworden van pogroms als uitvloeisel van de Pools- Zweedse oorlog in die jaren. Cahen wijst er op dat er grote culturele verschillentussen deze twee groepen van joden zijn, maar dat ook het klasse- verschil voor conflicten zorg de. Het zou vele decennia duren voordat deze joden in Neder land waren geintegreerd. Yo- sef Kaplan van de Hebreeuw se universiteit van Jeruzalem die specialist is in het Neder landse zeyentiende-eewse jo dendom zegt daarover: „De Spaanse en Portugese joden in Amsterdam stonden dubbel zinnig tegenover de nieuwko mers. Aan de ene kant brach ten ze heel wat geld bij een, waardoor Oosteuropese joden zich hier konden vestigen, maar aan de andere kant wa ren ze bang voor die grote stroom van joden die door taal het jiddisch en andere culturele gewoonten van hen waren gescheiden". Vele Askhenazische joden verlieten daarom Amsterdam weer. In de achttiende eeuw verloren de Sefardische joden echter hun dominante positie, vooral ook omdat de handel lang niet meer zo floreerde als in de zeventiende eeuw. Dat kwam waarschijnlijk de inte gratie van de Askhenazische joden ten goede. Cahen meent dat het aanpas singsprobleem in Nederland zich in het begin van deze eeuw herhaalde. De pogroms in Oost-Europa zorgen er voor dat er opnieuw grote aantal len joden naar het westen kwamen, ook naar Nederland. „De Oosteuropese joden wer den in het vooroorlogse Am sterdam en 's-Gravenhage met de nodige argwaan beke ken. Ze spraken een taal, het jiddish, waarvan de bovenlaag van de Nederlandse joden lie ver wilde vergeten dat ook hun ouders een variant daar van gesproken hadden. De Oosteuropese joden hadden bovendien andere liturgische gebruiken en hechtten weinig waarde aan het calvinistische decorum waar de Nederland- Oosteuropese joden hebben vanaf hun vestiging in Amsterdam altijd eigen synagogen gehad. Op de foto: ochtendgebed in de sjoel aan de Nieuwe Kerkstraat. foto: nos schamen zich voor hun onbe houwen lotgenoten uit het oosten. Maar tegelijkertijd worden deze ontwikkelde, cosmopolitisch ingestelde jo den gewantrouwd door de Duitsers, die zich als burgers vaak onmachtig voelen, ver deeld als ze zijn over een groot aantal staatjes. Duits land zal als eenheidstaat pas door toedoen van Bismarck in 1871 een feit zijn. De ontwik kelde joden ondersteunen de oosterse joden weliswaar van tijd wel, maar hun conflicten met deze groepen hebben er toch mede toe bijgedragen dat zij het toch al sterke anti-se- mitisme verder in de kaart hebben gespeeld". Duitsland Cahan wijst erop dat dergelij ke conflicten niet tot Neder land beperkt bleven. „Talrijk zijn de voorbeelden van de botsingen tussen joden uit oost en west of liever tussen onge ëmancipeerde joden en diege nen die zich al hadden aange past in steden als Wenen, Ber lijn, Londen, Parijs en zelfs New York". De Franse Revolutie zorgde er op kortere of langere ter mijn voor dat de joden in de meeste West- an Middeneuro- pese landen al dan niet be perkte burgerrechten kregen en het proces van integratie werd versneld. Bijzonder ge compliceerd was echter de si- ven A. Aschheim die als do cent aan de Hebreeuwse Uni versiteit van Jeruzalem spe ciale studie maakte van de plaats van de joden in Duits land meent: „In Duitsland was de botsing tussen rijke en arme joden het sterkst. De jo den die daar reeds lang geset teld waren, grepen met beide handen de Verlichtingsidea len aan. Zij wilden zich naar het Bildungsideaal van die tijd verder ontwikkelen. Je ziet veel joden dan ook in ho gere functies terecht komen, in de universiteiten en ook in de politiek. Zij groeiden weg uit hun oorspronkelijke ortho doxe milieu, de solidariteit met de joden uit het oosten vermindert navenant. Ze PAUL VAN VELTHOVEN Anticonceptie (2) De briefschrijfster die languit valt over Vaticaanse theologen die anticonceptie als moord hebben aangemerkt, wekt de indruk ervan overtuigd te zijn dat haar bizarre redenering lo gisch zou voortvloeien uit dat standpunt. Dat is natuurlijk niet het geval. Het is duidelijk dat de uitspraak van de theo logen slechts betrekking heeft op het scheppen van nieuw le ven, dat met anticonceptie on gedaan wordt gemaakt. Gees telijken die zich tot het celi baat hebben verplicht en an dere vrijgezellen staan evenals nog niet gehuwden in principe buiten dat proces. Zij kunnen daarom bezwaarlijk als „moor denaars en haters van het le ven" worden aangeduid, ook niet bij wijze van feministische „geestigheid". Ondanks de „redenering" van de brief schrijfster zie ik in d® argu mentatie van de Vaticaanse theologen geen enkele reden de Kerk uit te lopen; integen deel. Ik ben er daarnaast van overtuigd dat reguliere aan hangers van de feministische theologie zich nadrukkelijk zullen distanciëren van de overspannen stellingname van de briefschrijfster, ook als die „slechts grappig" is bedoeld. G.A.M. Dekker. VOORSCHOTEN. Anticonceptie (3) Met stijgende verbazing las ik het ingezonden stukje onder de kop Anticonceptie. Hoe kan iemand in zo'n kort bestek zo veel onjuistheden, verkeerde conclusies en insinuaties sa menpersen. De briefschrijfster had, alvorens zich aan zoiets te wagen, eerst beter geïnfor meerde mensen moeten raad plegen, of zij moet geheel te kwader trouw zijn. „Homun culus" (mensje) slaat natuur lijk niet op elke willekeurige zaadcel, maar alleen op een zaadcel, die via de geslachts daad in het vrouwelijk li chaam aanwezig en aldaar be vrucht is. Dit beginnende le ven doden werd en wordt door veel theologen moord ge noemd. Verder noemt inzend ster celibatairen (mannen dus die ongetrouwd blijven) moor denaars en haters van het le ven. Althans dat meent zij te mogen stellen en concluderen uit de mening van „Vaticaanse theologen". Maar zij gooit een voudig de begrippen celibatair en anticonceptie door elkaar. Last but not least schrijft zij, dat nu wel elke rooms-katho- liek hard uit deze kerk, geleid door moordenaars, zal weglo pen. Maar de meest simpele gelovige zal deze domme en leugenachtige stellingname doorzien! De katholieke kerk is de beste pleitbezorger van het beginnende leven! G.A. van der Valk, DEN HAAG. Er is niets te koop in de wereld, of't komt in de krant. litie itei Handelsoverleg met de V iS verw; nd jaar :rs iLUROPA en de Verenigde Staten koersen verbeter het C een heuse handelsoorlog. De Belg Willy de Clercq, I ?ral< commissaris, had dit weekeinde namens de Europ meenschap krachtige taal gesproken; Washington hei op in eveneens niet mis te verstane woorden gereag der Sa de andere partij een handelsoorlog wil dan kan dat de bev de VS straTcs Europese poederkoffie op de zwarte lij p- De dan gooit de EG gewoon haar grenzen dicht voor kaanse bietenpulp. We zullen nog wel eens zien wie W) langste eind trekt, redeneren beide partijen. Het klit ,n vooi maal nogal kinderachtig, maar ondertussen is er n bezorgdheid. En niet alleen bij de producenten van koffie aan deze en de exporteurs van bietenpulp a zijde van de Atlantische Oceaan. lete VOOR de handelsbetrekkingen tussen de twee groo nomische machtsblokken ter wereld dreigt het recen pGD monenbesluit" van de EG verregaande consequenties gen. Brussel heeft bepaald dat vanaf 1 januari geen c<fevr tievlees meer op de Europese markt mag worden a den waar de groeihormonen testosteron en progeste Eervol; te pas zijn gekomen. Beide preparaten worden schad ÏN H/ acht voor de volksgezondheid. Ook vlees dat van bi1" ^1J( EG wordt ingevoerd mag deze hormonen niet beva t| V€ Verenigde Staten, een niet onbelangrijke vleesleve aatrege vinden dit onzin. Zij beschouwen het als een bewusts t moi de EG-markt af te sluiten voor Amerikaanse vlee iaraan want volgens Amerikaanse begrippen zijn de gewraa )rclf monen helemaal niet schadelijk. De vs hebben dan ook tegenmaatregelen aangei afloo voor het geval de EG voet bij stuk houdt. Er ligt al klaar met Europese exportgoederen, waaronder bijvt tomaten, die op een Amerikaanse boycot zullen stuil |0r te een vooruitziende blik had Brussel tevoren al een „te| latuur geproduceerd, waarop behalve walnoten onder meen >g bete teriaal voor bloemstukjes en jawel hormonen r.G. K HELEMAAL ongerijmd is het niet dat Washington hamei verdenkt van pogingen de toegang tot de Europesean ^er voor buitenstaanders te bemoeilijken. De VS, die z*c' Dgen a kampioen van de vrijhandel beschouwen, zijn ech Uur overdreven snel geneigd moord en brand te schreeuw lar ui deden ze bijvoorbeeld ook - en ten onrechte - toen ike zoi haar nieuwe partners Spanje en Portugal indertijd ee'aar t0 lijke voorkeursbehandeling beloofde op het punt va )0r^ra bouwexporten binnen Europa. Dat ging en gaat in< t deels ten koste van de Amerikaanse graanboeren, i lc]eri d de regeling viel niets aan te merken. De Amerikaanse llen d was echter zo onbekookt, dat het bijna tot een heuse' t". oorlog" leidde, terwijl Washington gelijktijdig in all et "J'1 aarden de lof zong van een sterke Europese Gemeei VHPA BOVENDIEN vertonen de VS als het zo uitkomt tei n de even duidelijke protectionistische trekjes als wil 'e laat' welk ander land: hun landbouw wordt nog zwaarder j^^ei dieerd dan die van de EG. Washington heeft kort jng ook een heel pakket van wetten uitgevaardigd waarrineel in eigenzinnige handelspartners mores wil leren. Op diesalarisi beroept de Amerikaanse onderminister Yeutter zich^ÜSL huidige twistgesprekken niet Brussel. ond n gaat kket v HlJ doet dat op het verkeerde moment, naar aanleii de verkeerde kwestie en langs de verkeerde weg. De nenrichtlijn van de EG is wel degelijk gebaseerd op gingen van volksgezondheid/De Amerikanen moe] gewoon bij die Europese opvattingen neerleggen, hoeft zich zijn gezondheidsnormen niet door Washii laten voorschrijven. En voor het beslechten van (schijn)conflicten is de internationale organisatie vt ven en handel, de GATT, de aangewezen instantie. Amerikanen plegen graag andere wegen te bewandel ciaal als zij hun eigen belangen in gevaar zien. Half tot zwaar bewolkt DE BILT (KNMI) - In de drukverdeling boven onze om geving komt morgen niet veel verandering. Met een noord westelijke wind blijft de luch- taanvoer van de Noordzee ko men. Deze lucht is boven het zeewater wat opgewarmd en vochtiger geworden. Hierdoor ontstaat veel bewolking waar uit af en toe wat lichte regen valt. Komende nacht zal de temperatuur in de buurt van het vriespunt komen, maar in het oosten van het land kan de temperatuur aan de grond nog onder nul komen. De noord westenwind is, zwak tot matig, aan de kust en op het IJssel- meer vrij krachtig. Het ziet er naar uit dat de komende da gen vooral de nachten wat minder koud zijn. Weersvooruitzichten vo< Europese landen, geldig dag en donderdag: Zuid-Scandinavië: veel bewolking. Middagtemperatuur 3 tot 5 graden, alleen in Zuid-Zweden in de nacht nog lichte vorst. Denemarken: bewolkt, donderdag ook af en toe zon. Middagtempera tuur rond 4 graden, in de nacht tem peratuur om het vriespunt. Britse eilanden: perioden met zon. Middagtemperatuur 6 tot 8 graden, in de nacht temperaturen rond het vriespunt Benelux en West-Duitslandwolken velden en overwegend droog. Mid dagtemperatuur van 6 graden langs de kust tot rond het vriespunt in Zuid-Duitsland. In de nacht lichte Italië en Joegoslavische ki het oosten wegtrekkende r sneeuw gevolgt door pericx zon. Middagtemperatuur in 1 den 8 graden, in het zuiden Griekenland: Eerst regen, wolkt en droog. Middagtem rond 14 graden. WEERRAPPORT HEDENMORGEN diverse half bew. 20 Casablanca regen Damascus onbew. York Paramaribo zw. bow. 26 Palm Beach regenbul 27 Pretoria onbew. 30 Rlo de Janeiro half bew. 35 ranclsco regenbui 13 graden,langs de Middellandse Zee 10 a 12 graden. In de nacht in het binnenland lichte Alpenlanden: aanvankelijk nog sneeuwbuien, later perioden met zon. Middagtemperatuur in de dalen en lage gebieden woensdag rond min 3 graden, donderdag rond het vries- Portugal en Spanje: in het zuidwes ten buien, meer naar het noorden pe rioden met zon. Middagtemperatuur langs de kust rond 16 graden, in het binnenland ongeveer 9 graden. Sao Paolo Geen krant ontval Bel tussen 18.00 en uur, zaterdags 14.00 en 15.00 uur, toon 071-12.22.48 krant wordt nog de avond nabezorgd. '\T\ tre' ke sve eek jordj ïtrek iden eetm in 1 ïef 1 n w jn m verle ond pla ikan gorge uden EK JBW 8£T V< 'b—

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2