„Het schrappen van een Rembrandt scheelt wèl ettelijke miljoenen" 4 Gemengde indruk bij het Kallos trio Sc ac Feestje Bon Jovi in Ahoy leidt tot Beatles-achtige taferelen £éfctae@oiKCMit Brinkman: kaartje musea en theaters duurder BOYMANS-VAN BEUNINGEN-CONSERVATOR JEROEN GILTAY: bioscopen KUNST DINSDAG 22 NOVEMBER 1988 PAGI1 Actrice Koo Stark krijgt smartegeld van kranten LONDEN De Amerikaanse actrice Koo Stark, die enkele jaren geleden in het nieuws kwam van wege haar liaison met de Britse prins Andrew, heeft maandag de publiekelijke excuses en een on bekend bedrag aan smartegeld aanvaard van drie Engelse sensatiekranten die zij wegens smaad had aangeklaagd. De sensatiekrant The Mirror zal een artikel uit 1986 herroepen, waarin stond dat actrice Joan Collins besefte dat het met haar huwelijk ge daan was toen zij haar man Peter Holm samen met Stark op een romantisch uitje aan de Middellandse Zee zag. De krant The Sun was aangeklaagd van wege een artikel dat Stark met Holm op het strand van Monte Carlo was gezien. Stark kreeg onlangs een smartegeld van 1,3 miljoen gulden toegekend van The Sunday People, dat had geschreven dat zij ook na haar huwelijk nog met prins Andrew bleef uitgaan. DDR strijdt tegen Sovjetcultuur OOST-BERLIJN De Oostduitse autoriteiten hebben vijf non-conformistische Sovjetfilms uit de roulatie gehaald. Geen enkele bioscoop in de DDR mag deze films meer draaien, zo is gisteren in welingelichte kring vernomen. Een reden is niet gegeven. De vijf films werden eind oktober, begin november naar de DDR gehaald in het kader van de „Week van de Sov- jetrusische film". Daarna werden zij opgenomen in het gewo ne bioscoopprogramma. In de afgelopen donderdag gepubli ceerde filmagenda voor deze week, stonden zij nog in ver scheidene bioscopen op het programma. Maar zaterdag ver schenen zij van de aanplakbiljetten. „De Vraag" van Gleb Panfilov en „De commissaris" van Aleksander Askoldov kre gen eerder dit jaar op het filmfestival van West-Berlijn een onderscheiding. „Spelletjes voor scholieren" van Leida Laioes en Arvo lbo kregen de Unicef-prijs van 1987. Zaterdag verbo den de autoriteiten het Sovjetrussische maandblad „Spoet nik". De artikelen in het blad droegen niet bij aan de Duits- Sovjetrussische vriendschap en gaven een vertekend beeld van de geschiedenis, aldus de autoriteiten. Ook in oktober werd de verspreiding van „Spoetnik" al verhinderd. Permanente expositie over landschap in Kasteel Groeneveld UTRECHT Op 25 november vindt in Kas teel Groeneveld in Baarn de officiële opening plaats van een permanente tentoonstelling die als titel „Het Nederlandse landschap, een kwestie van kiezen" heeft meegekregen. Zij laat zien hoe Nederland in de afgelopen eeu wen aan veranderingen onderhevig is geweest en waar dat toe heeft geleid. Het merendeel van de expositie is echter gewijd aan het land schap van de toekomst. Op de tentoonstelling zijn ook vier toekomstbeelden te zien van Nol de Koning. Met verhalen van bioloog Midas Dekkers laten zij zien wat de gevolgen zijn bij een keuze voor een bepaald Nederlands land schap. Prins Charles doet een boekje open over Britse architectuur (Van onze correspondent) LONDEN De Britse kroonprins Charles heeft een voorschot van driehonderdduizend pond (meer dan een miljoen gulden) ontvangen voor een boek over de Britse architectuur. Eerder maakte de prins een omstreden tv-documentaire over dit onder werp. Daarin veegde hij de vloer aan met de moderne architec tuur, vooral in Londen. Het boek zal fraai worden uitgegeven en hondervijftig pagina's beslaan, versierd met driehonderd foto's. Charles' eigen tekst zal de spijker evenzeer op de kop slaan als dit het geval was met zijn hoog geroemde (en door vele architec ten verguisde) tv-documentaire. „Londen is niet alleen onbe woonbaar gemaakt door Hitlers Luftwaffe", zei de prins daarin, „maar ook door onze eigen architecten, die zielloze torengebou wen neerzetten, gelijkend op machines". Prins Charles is van plan het voorschot en de eventuele winst die hij met het boek maakt te verdelen onder de liefdadige instellingen, waarvan hij beschermheer is. moeten duurder". FOTO: SP AMSTERDAM Minister Brinkman (cultuur) heeft gisteren gepleit voor een verhoging van de toe gangsprijzen voor voor stellingen van gesubsi dieerde kunstinstellingen zoals podiumkunsten (mu ziek, dans, opera en to neel) en musea. De bewindsman ziet een duur der toegangskaartje naast sponsoring en fondsenwerving als mogelijkheid de eigen in komsten van kunstinstellingen te verhogen. De minister hield zijn pleidooi voor een gehoor van werkgevers op het gebied van podiumkunsten in Am sterdam. De prijsverhoging moet in de ogen van Brink man wèl gekoppeld zijn aan een grotere verscheidenheid aan toegangsprijzen. Houders van een Pas 65+ en CJP-kaart moeten tegen een goedkoop ta rief kaarten kunnen kopen, meent hij. Uit onderzoek is volgens hem gebleken dat vooral de beter gesitueerden gebruik maken van de naar verhouding lage prijzen in het gesubsidieerde aanbod. Vaak zijn ze wel be reid fors hogere prijzen te be talen voor andere evenemen ten, bij voorbeeld op het ge bied van de sport of recreatie. Als voorbeeld van de ontwik keling die 4hij wenst wees Brinkman op de première- abonnementen van de Neder landse Opera, die duurder zijn dan gewone abonnementen. Ook voor speciale evenemen ten komen allengs de prijzen meer op het niveau te liggen van de prijzen in de ons om ringende landen. Bij musea kan bij speciale exposities een beduidend hogere prijs wor den gevraagd dan normaal. Brinkman pleitte er voor ho gere prijzen te vragen tijdens ..spitsuur" bij musea, en lagere tijdens zogenoemde „daluren", waarop zich mensen melden zonder baan en met een lager inkomen. ROTTERDAM Het kostte drs. Jeroen Giltay enkele jaren van twijfel en wetenschappelijk on derzoek, tot hij het zeker wist: ,;De man met de rode muts", al vele jaren eigendom van het Rotter damse museum Boymans- Van Beuningen kon geen Rembrandt zijn, maar moest worden toegeschre ven aan een navolger. Een werk, met een handels waarde van ettelijke miljoe nen, degradeerde in enkele se conden tot een „toch niet zo slecht" olieverfschilderij, waar de deskundigen plotseling heel veel op konden aanmerken. Hoofdconservator Oude Schil der- en Beeldhouwkunst Gil tay ook. „Moet je de achtergrond eens zien; er gebeurt helemaal niks in. Die hand is slecht geschil derd en de manchet lijkt wel mayonaise. Om van de mantel maar te zwijgen en de onder rand is gewoon een rechte streep. Kan nooit van Rem brandt zijn, die werkte perfect. Kijk eens naar de ogen van de man; die staan helemaal scheef. En kijk nou eens naar de ogen van de de man die werkelijk van Rembrandt is; en naar de bijfiguren, tot in details beweeglijk en meer dan voortreffelijk. Het zijn maar kleine streepjes verf, maar zo ongelooflijk doordacht. Dat is Rembrandt". Drs. Giltay, jong, olijk als een wetenschapper maar kan zijn die heeft geleerd te relative ren, weet waar hij over praat. „Het is immers mijn vak", zegt hij verontschuldigend, maar ook in de wetenschap dat zijn vak niet altijd goed wordt ver staan. Geen hond „Natuurlijk, een conservator conservéért. Ik denk dat de meeste mensen daar nog wel op kunnen komen. Maar wat hij nou echt doet, in zo'n mu-' seum, nee dat weet geen hond". Daarvan is hoofdcon servator drs. Jeroen Giltay van het Rotterdamse museum Boymans-Van Beuningen overtuigd en hij berust erin. Zoals hij er ook in berust, dat hij na jaren gedegen en weten schappelijk onderzoek naar de echtheid van een Rembrandt op ferme toon wordt tegenge sproken door twee dametjes, die er zojuist het boekje „Rem brandt voor Beginners" op hebben nageslagen en er dus alles van weten. „Dan geef ik ze maar gelijk; zo'n discussie verlies je altijd". Giltay is zo'n type dat zelfs de maan weet te relativeren, al jaren wist dat Jeroen Giltay: „Geen hond weet wat ik doe". het schilderij „De man met de rode muts" ten onrechte aan Rembrandt werd toegeschre ven en er pas over begon, bij gelegenheid van de opening van twee grote tentoonstellin gen in zijn museum. „Dat gebeurde inderdaad nog al achteloos, dat geef ik toe, maar het was niet helemaal mijn fout. Wim Crouwel, de directeur zou de opening lei den. Hij vergat per ongeluk die Rembrandt mede te delen en pas bij punt vier van zijn betoog stootte ik 'm aan: je vergeet die Rembrandt! Nou ja, toen werd gezegd dat 'De man met de rode muts' geen Rembrandt was, maar van ie mand uit zijn school. Natuur lijk, je hebt het over miljoe nen. Is 't een Rembrandt, dan is de waarde van zo'n schilde rij ettelijke miljoenen en zo niet, dan enkele duizenden. Maar ons maakt dat niet zo veel uit; het museum Boymans verkoopt niet. Nooit en niks. En dan doet de waarde van een schilderij er ook niet zo veel toe. Niemand riep dan ook, jeetje, Jeroen wat doe je nou. Bovendien wist ik al een hele tijd dat het schilderij niet van Rembrandt was, iedereen in het museum wist het. De opening van de tentoonstelling „Rembrandt en zijn school" leek ons een mooie gelegen heid er bekendheid aan te ge ven". ^'eacties li. het buitenland verschenen nogal ironisch getinte reacties, maar geen boze brieven van mensen die zich zojuist een Rembrandt hadden aange schaft, aan de echtheid ervan gingen twijfelen en zich be kocht voelden. Giltay: „Tegen woordig koopt niemand zo maar een Rembrandt, zelfs een museum kan dat niet meer, behalve Getty dan, maar die staat overal buiten. Het heeft me trouwens ver baasd dat er zo weinig aan dacht aan is geschonken dat we eigenlijk wèl een Rem brandt hebben aangekocht, zij het dan een pentekening, voorstellende Abraham, Hagar en Ismael. Eigenlijk onvoor stelbaar, dat in deze tijd een museum een tekening van Rembrandt kan kopen. Maar ja; we kochten ook een schil derij van de Franse meester Simon Vouet: Madonna in aanbidding voor het Christus kind. Voor ons opzienbarend, door de buitenwereld nauwe lijks opgemerkt". Conservator Dat een conservator in een museum conserveert mag dui delijk zijn; maar wat valt er dan te conserveren; het vak mag immers niet worden ver ward met dat van een restau rateur. Giltay: „Ik ben hoofd- FOTO: DE JONG EN VAN ES conservator Oude schilder- en Beeldhouwkunst. Dat houdt in, dat ik voor de hele collectie verantwoordelijk ben: het be houd van wat we hebben, maar ook aanschaf, de wijze van exposeren, in catalogus onderbrengen, kijken wat er in de wereld te koop is, pers conferenties voorbereiden en de gevolgen afhandelen. Bekij ken welke kunstwerken kun nen worden uitgeleend en welke niet; er mag niets mis gaan. De post openmaken en vragen beantwoorden. Zinnige vragen, verzoeken en ingaan op onzin. Het hoort er allemaal bij". Het aardigste van dit vak moet zijn de aankoop van nieuw werk, het zoeken naar koopjes, want dat wordt het doorgaans, exposities en handelaren be zoeken, de halve wereld afrei zen. Giltay: „Sinds Crouwel direc teur is, mogen we weer aanko pen, dat was sinds zijn aanstel ling gewoon verboden. Nou ja; nu kan het weer en we heb ben een budget. Maar daar moet je toch weer voorzichtig mée omspringen. Stel dat ik vijf ton mag uitgeven en er doet zich een voor ons aan trekkelijk werk voor, waar voor vijf ton wordt gevraagd. Dan kan ik tóch niet opsprin gen en meteen tot aankoop overgaan: stel dat het aangebo den werk maar twee ton waard is; dan gaat het toch niet door. Eigenlijk wacht ik op het moment, waarop het omgekeerde het geval is..." Opleving Museum Boymans-van Beu ningen leeft op. Giltay: „Ik heb jaren alleen gewerkt, kon nauwelijks met vakantie. Nu we met twee man zijn en el- kaars werk kunnen overne men, is er alle ruimte voor nieuwe dingen en die komen er. Voor ons, maar natuurlijk ook voor het publiek is het aardig, dat we weer een cata logus kunnen maken met alle duizend schilderijen die het museum in eigendom heeft. We kunnen daar in januari van het volgend jaar aan be ginnen. Het wordt een goede catalogus, met afbeeldingen en betrekkelijk uitvoerige om schrijvingen, in tegenstelling tot de catalogus van 1969". Het museum Boymans-van Beuningen is vermoedelijk veel rijker dan het publiek weet, zich kan realiseren. Af en toe worden exposities inge richt met een klein deel van de bezittingen die in depot zijn opgeslagen. Giltay: „Een tijdje geleden hebben we een paar zalen kunnen inruimen voor een deel van dat werk. Het was geen gezicht, misschien, zo veel schilderijen in veel te kleine ruimten, maar we dé den tenminste iets. Dat gaan we nu anders doen. We maken over een jaar of over twee jaar een open depot, met tweehon derd schilderijen bijelkaar. Van een expositie is geen spra ke en geen enkel schilderij krijgt de ruimte die het ver dient. Maar de bezoeker die er de tijd voor neemt, kan zich in korte tijd op de hoogte stellen van wat het museum te bieden heeft en er nog van genieten ook. Nee, olieverfschilderijen van Rembrandt zullen er niet bij zijn, we hadden er drie, waar van er nu nog twee over zijn. Echte. Maar dat is geen ramp; met de kennis die we nu heb ben, worden steeds meer on echte meesters ontmaskerd. Niet met grote sprongen, we blijven voorzichtig. Laat ik het zo zeggen: het bezit van mees terwerken verfijnt zich. Histo risch gezien het beste dat we ons kunnen wensen". FRITS BROMBERG 21.30. wo. ook 13.45. CINEMA IV: Di» hard (16); 1 21.15. wo. ook 13.30. komt Voor een uitgebi agenda, ook voor de mende dagen, raadpl men „UIT", de gratis kelijkse bijlage van d'l"atu krant. n. dat waarin leegste jque, partij ALPHEN AAN DEN RIJN «Isgroep ROCINEMA I (Van Boetzem het straat 6, tel. 01720-20800): jerder framed Roger Rabbit (al); 1 n; 21.00. wo. ook 13.30. Speur 7* zen (al); wo. 14.00. EUR aI1 ie NEMA II: Who framed R e gaar Rabbit (al); 18.30, 21.00. wo roeie 13.30. EUROCINEMA III: |cht te ming to America (al); 1 B.(anf 91 9fl Min nnlt 19 AS - elijks Ig zal LEIDEN LUXOR (Station; jlemm 19. tel. 071-121239): Die I (16); 19.00, 21.15. wo. V LIDO en STUDIO (Steens 39. tel. 124130): Midnight! (12); 14.30, 18.45, 21.15. i framed Roger Rabbit (al);l rattle and hum (al); Comin America (al); 14.30, 1! 21.15. Good morning Vieti (al); 19.00, 21.15. ma. di. 1< jO Junglebook (at); wo. 14.30. f ANON (Breestraat 123875): The last emperor 20.00. REX (Haarlemmers! 3- 52, tel. 071-125414): Erotic (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATE (Badstraat 30, tel. 01718-740 Prince, sign „0" the times 19.00. wo. 14.45. Red heat 21.15. CITY THEATER II: sidio (12); 19.00, 21.15. Ton Jerry festival V (al); wo 14.4 VOORSCHOTEN GREENV (tel. 01717-4354): Red Heat wo. 15.45. The Princess' b (al); wo. 15.45. Cry Freedom ma. t/m wo. 20.15. (16);ma. t/m wo. 20.45. KINDERVOORSTELLINGEN Bambi; wo. 14.00. Peter ei vliegende autobus; za. zo. 14.00. WASSENAAR ASTRA 01751-13.269): The last tern tion of Christ (12); ma. di. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN De avonturen van Tom en ry; wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE: Who frar ,an IS Roger Rabbit (al); ma. di. 20 lik wo. 14.00, 20.00. Coming America (al); ma. di. 20.00. 14.00, 20.00. Die hard (16); di. wo. 20.00. Troetelbeertlt wonderland; wo. 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spul 27, 463500): Midnight run 14.00, 18.45, 21.30. AST/ Who framed Roger Rabbit iaH< pak IERS! het E He kra< it dit n.iw „„y., nouuii "4.00,""8.45. 21*30. •aAST/JP°Ts1iti< Buster (al); 14.00, 18.45, 21 BABYLON 1 (Winkelcentifooestc Babylon, tel. 471656): U2 Rs e koc and Hum (al); 14.30, 16 19.00, 21.30. BABYLON Bagdad café (16); 14.30, 17 19.30, 21.45. BABYLON Spoorloos (16); 14.30, 17u 19.30, 21.45. CINEAC 1 tenhof 20. tel. 630637): Die I (16); 14.00, 18.45, 21.30. NEAC 2: Good morning nam (al); 14.00, 18.45, 2 CINEAC 3: D.O.A. (12); id 21.30. ma. di. 00k 14.00. TROPOLE 1 (Carnegielaan, 456756): Who framed R<INTORM Rabbit (al); 14.00, 18.45. 21 THEATE METROPOLE 2: Big busin ENEE (al); 14.0d. 18.45, 21.30. TROPOLE 3: Coming to AmPH ca (al); 14.00, 18.45, 21i METROPOLE 4: Frantic (1 14.00, 18.45, 21.30. METÓKgj POLE 5: De ondraaglijke licBfcJl heid van het bestaan (al); 20M^f ma. di. 14.00 ODEON 1 rengracht 13, tel. 462400): ming to America (al); 13 T 4 18.45, 21.30. ODEON 2: 1 1 raiser (16); 13.45, 18.45, 2 ODEON 3: Die hard GRATIS 1,1 BULA 13.45, 18.45, 21.30. ODEOiK Eind Nieu Tik - Deadly pursuit (12); 13 18.45, 21.30. STUDIO 1 (I' tingstraat 12b, tel. 656402): §ii> last temptation of Christ (1 j prjk| 14.30. STUDIO 3: Beyo therapy (16); 19.00, 21, HAAGS FILMHUIS: Zaal Hairspray; 19.30. Un ragazzo calabria; 21.45. Zaal 2: A wo apart; 19.30, 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45. di. wo. 15 22.00. ma. The women; di. great Gatsby; wo. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: De reddertjes; 14.00. METROPOLE 5: Jun book; 14.00. STUDIO 3: laatste eenhoorn; wo. 14.30. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BH UW KRANT MH INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEI THEATER, RECREATIE,EXPOSITIESjo Far EN EEN COMPLETE AGENDA Recital door het Kallos trio bestaan de uit Monique Visser (piano), Juli- aan v.d. Linden (viool) en Arthur de Groodt (cello) in werk van Beetho ven en Messiaen met medewerking van Romke-Jan Wymenga (klarinet). Gehoord in de Kapelzaal van K&O in Leiden op 21 november. Het Kallos trio dat zich gister avond met een programma van Beethoven en Messiaen in de Kapelzaal presenteerde, mocht zich verheugen in een ruime belangstelling. Voor de pauze werd het pianotrio in Es (opus 1 nr.l) van de jonge Ludwig van Beethoven (1770- 1827) uitgevoerd. Fraaie mu ziek Minder diepgravend dan zijn latere kamermuziek, maar oppervlakkigheid kan Beetho ven naar aanleiding van deze compositie toch allerminst aangewreven worden. Het was dan ook te betreuren, want niet nodig, dat het werk giste ren toch als zodanig over kwam. Men slaagde er niet in het werk enige werkelijke kleur te geven. Het bleef bij onbestemde tinten. Vermoede lijk heeft de opvatting dat het tamelijk pretentieloze stuk niet onnodig belast diende te worden met een te zware in terpretatie, het muzikaal be slist niet onkundige drietal parten gespeeld, want ondanks zorgvuldig opgebouwde frasen en een over het geheel geno men zorgvuldig samenspel en behoorlijke techniek, ver mocht Beethovens trio sléchts op enkele ogenblikken te boei en. Het allegro klonk onder koeld, liep zich na enkele mi nuten wel iets warmer, maar behield zijn hoekige bewegin gen. Het adagio cantabile was warmer en getuigde van meer aanvoelingsvermogen voor deze muziek, hoewel de afwer king regelmatig op het sim plistische af was. Een pittig in gezet scherzo (allegro assai) leed onder te nadrukkelijke uitgelatenheid. Het natuurlijk ste klonk het vierde deel, fina le (presto). Een bijkomend on gerief was dat het spel van violiste Juliaan v.d. Linden niet werkelijk toonvast was. Te lage intonaties keerden te vaak terug om niet storend te werken. Na de pauze had het concert een ander karakter. Het in 1983 opgerichte piano trio legt zich onder andere toe op de uitvoering van twintig- ste-eeuwse composities. Om het erkende meesterwerk van Olivier Messiaen „Quator pour la fin du temps" te kunnen spelen, breidde het trio zich door medewerking van klari nettist Romke-Jan Wymenga uit tot een kwartet. Messiaen die dit, nog altijd bizar aan doende, op het Boek der Openbaring geïnspireerde, werk al in 1941 schreef, vraagt bijzonder veel van de uitvoe renden van zijn stuk. Het lijkt erop of het Kallos trio op zoek is naar een dergelijke uitda ging, want in tegenstelling tot voor de pauze, zat de balans er nu vanaf de eerste maat in. De onmogelijkste ritmen, op zeer ongebruikelijke harmonieën, vloeiden op overtuigende wij ze in elkaar. Overgangen tus sen zeer heftige unisono-passa- ges en milder gestemde be schouwingen als het derde deel „Abïme des oiseaux" en „louange a l'éternité de Jesus" na het vierde deel („Intermè- de"), eisten door hun expres sieve vertolking alle aandacht op. Aparte vermelding ver dient hierbij de bijdrage van klarinettist Romke-Jan Wy menga, het opvallendst in zijn solo („Abime des oiseaux"). Bij hem blijken spanning en onge dwongenheid eikaars natuur lijke gezelschap te zijn. TOM STRENGERS Concert Bon Jovi. Met Jon Bon Jovi (zang, gitaar), David Bryan (toetsen, zang), Richie Sambora (gitaar, zang), Alec John Such (basgitaar, zang), Tico Torres (drums). Ahoy', Rotterdam. Voorprogramma: Lita Ford. Gisteravond. Nog voor het eerste kwartier was verstreken, had de uiterst succesvolle groep Bon Jovi het publiek omgetoverd tot een feestende massa. Het subtiel spetterende spel van het Ame rikaanse vijftal diende daarbij als de slagroom op de muzika le taart, die in nette stukjes over het anderhalf uur duren de concert (met toegift) wer den verdeeld. Zanger, gitarist Jon Bon Jovi is in vier jaar tijd uitgegroeid tot een tienerster. In een uit verkocht Ahoy' leidde dat gis teravond tot Beatles-achtige taferelen, inclusief gegil van de voornamelijk vrouwelijke aanhang. Dat de groep, die zijn populariteit voornamelijk heeft te danken aan een niet aflatende stroom concerten en stevige aandacht op de radio, een uiterst jong publiek trekt, bleek ook uit het aantal ouders in de zaal en bij de uitgang. Dat het optreden alles behalve puberaal was, liet de groep blijken tijdens de goed geolie de show. Het futuristische be gin was de start voor een per fect uitgebalanceerd optreden, waarin Jon veelal als een jon ge hond over het podium sprong. Met een krachtig stemgeluid, die nergens aan zuiverheid inboette, bespeelde hij het sportpaleis zoals een to reador zijn arena. Hij werd daarbij zowel instrumentaal als vocaal op sublieme wij^e ondersteund door zijn strak spelende groep. Vooral het ge dreven gitaarspel van Richie Sambora was daarbij een trak tatie. Met de verkoop van in middels zeventien miljoen el pees, waarbij de voorlaatste plaat „Slippery When Wet" alle records brak met in vijf maanden tijd een verkoop van vijf miljoen exemplaren, zou de groep op zijn lauweren kunnen rusten, maar niets is minder waar. Het professiona lisme en een goede leerschool (het Amerikaanse podium) zorgen ervoor dat elke show rijpt als een gezonde vrucht onder het licht van de podi umlampen. Het vijftal had er, net als het publiek, duidelijk zin in en dat leverde veelal hartverscheu rende en spontane samenzang op, waarvan Bon Jovi op speelse manier gebruik maak te. Jon, die voornamelijk zong, weet zijn lichtgewicht heavy metal te verpakken in aange name melodiën, die onder meer kleurrijk worden inge vuld door het toetsenwerk van David Bryan. Daarbij heeft de groep een broertje dood aan meer van hetzelfde, waardoor Op een hoeveelheid aan stijlei goed verpakte songs over publiek wordt uitgestro Voor de enige echte balJl5 Ni< „I'll be there for you" bed#10 Jon nog een stuntje. Hij vl over de hoofden van het bliek naar het midden var zaal, waar een podium en microfoon voor hem kl stonden. En terwijl de fans zinnig reageerden, bracht op sentimentele wijze de c|KC< positie tot leven. In dit r circus werden hits als give love a bad name" en vin' on a prayer" 'OS Ei over het optreden verspr s* waarbij „Bad medicine" toetje fungeerde. Bon Jovi hoort thuis in hetlBO Z< tje positivo's en draagt dat d« halve in de teksten ook uit de podiumpresentatie. Hi door kon het concert uitgri vr en tot een feest, zoals die m ve weinig in Ahoy' worden vierd. 15 HANS PI F:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 16