LPO onderzoekt meerwaarde van katholieke organisaties fiejdoeOowKip Een onafwendbare revolutie >weer kerk wereld Milieu niet hoofdmoot conciliair proces" GEESTELIJK LEVEN/OPINIE ÊcidócSotwmit ZATERDAG 19 NOVEMBER 1988 PAóNNEl Theologen bekritiseren curie om bisschopsbenoemingen BONN Vijf rk theologen hebben kritiek geuit op de cu rie (het bestuursorgaan van de Rooms-Katholieke Kerk) wegens de gang van zaken bij bisschopsbenoeminge, met name rond de benoeming in Keulen. „Er bestaat geen twij fel aan dat de paus en de cu rie met het benoemingenbe leid bezig zijn kerkpolitiek te bedrijven," aldus de pasto- raaltheologen Ottmar Fuchs, Bamberg, Norbert Greina- cher, Tubingen, Leo Karrer, Fribourg, Zwitserland, Nor- bert Mette, Munster en Her mann Steinkamp, Munster, in een nota getiteld ,De eenheid van de Kerk wordt op het spel gezet'. Zij citeren daarin de eeuwenoude uitspraak dat ,wie de leiding aan allen moet geven, ook door allen verko zen moet worden'. Rome wil met het benoemin genbeleid de opening van de RK Kerk naar de wereld, die is ingezet met het Tweede Va ticaans Concilie, terugdraaien en de Kerk weer in het isole ment brengen. Met het oog op duidelijke uitspraken in de bijbel en de traditie, de demo cratische opvattingen in de geschiedenis van de Kerk en het huidige democratiserings proces in de samenleving is net huidige benoemingenbe leid van Rome „een vorm van strukturele ketterij", aldus de hoogleraren. Als paus en curie niet langer bruggenbouwers tussen de uiteenlopende groeperingen zijn, maar volstrekt eenzijdig de conservatieve en soms zelfs de reactionaire tendenzen in de Kerk steunen, dan vervul len ze hun taak niet goed, na melijk de eenheid van de Kerk te dienen. Indien onze gedachten niemand behagen, kunnen ze niet anders dan slecht zijn, maar ik houd ze voor verachtelijk als ze iedereen behagen. door Marinus van der Berg Verrassen „Mijn man heeft me nieuwsgierig gemaakt. Hij ging iets kleins voor me kopen, maar ik weet niet wat". We zitten op een school waar wijkziekenverzorgenden worden opgeleid, aan de koffie. Er is een jarige. Bij een verjaardag horen verrassingen. Als je van iemand houdt, dan is het een bijzondere genieting om voor die persoon iets uit te zoeken. In mijn kinderjaren bewaarden we het gekochte cadeau voor mijn moeder bij mijn tante in de kast. Zo hielden we het geheim, alhoewel we vaak op het punt stonden om het te verraden. Niet alleen het ontvangen maar ook geven van een verrassing geeft een gevoel van opwinding. Ik stond eens in een lange rij bij 'n receptie. Voor mij stond iemand met 'n pakje in de hand. Ze zei alsmaar: „Als ze het nu maar mooi vindt" en toen ze het gaf, zei ze: „Als je het niet mooi vindt, kun je het wel ruilen". De geefster had heel wat zelftwijfel over het gekochte cadeau. Sommige mensen hebben een cadeautjes-la in huis. „Altijd gemakkelijk". Voor een speciaal iemand koop je een speciaal cadeau en daarvoor ga je naar een speciale winkel. Er zijn winkels met speciale produkten die mijns inziens onvoldoende bekend zijn. Dat zijn de winkels met produkten uit de Derde Wereld-landen. Ze verkopen er ook zogenaamdé zuivere koffie. Toen ik er voor het eerst van die zuivere koffie ging kopen, vroeg ik: „Is deze koffie van dezelfde kwaliteit als de koffie in de gewone winkels?" Toen ik de vraag gesteld had, betrapte ik me onmiddellijk op mijn eigen vooroordeel: Je denkt zo gauw dat „Derde Wereld ook Mindere Wereld is". Bovendien vergat ik dat de meeste koffie uit de Derde Wereld komt. Er is momenteel In Nederland gelukkig een nieuwe wind aan het waaien, waardoor de koffie directer betrokken wordt van de kleine koffieboeren. In deze winkels, vaak in wat oude en kleine pandjes, verkopen ze ook produkten die zo aardig kunnen zijn als cadeau. Mooie servetringen, fijnzinnige beeldhouwwerkjes. Ik kocht er jaren geleden eens een prachtig met de hand gemaakt houten Mariabeeld. Gemaakt door mensen uit Haïti. Toen ik vorig jaar op Sint Maarten was op de Nederlandse Antillen zag ik dat de Haïtianen een zelfde fijngevormd gezicht hadden als het gezicht van het Mariabeeld. In deze winkels zijn ook kleine en grote, kleurrijke kerststallen te vinden. Produkten uit de Derde Wereld-landen worden in Nederland ook verkocht via de NOVIB. Enkele malen per jaar ontvang ik hun kleurrijke catalogus. Ze hebben ook kerstkaarten die een verrassing zijn om te verzenden. Wanneer u vandaag in de stad Almelo komt dan kunt u een kraampje van de NOVIB vinden op de zogenaamde alternatieve Sinterklaasmarkt. Nog meerderen hebben daar vandaag een kraam ingericht. Ook achter in de kerken worden soms van deze kramen ingericht. Het is nog niet gewoon om produkten uit de Derde Wereldlanden te kopen. Het. zou gewoon moeten worden. In de komende weken zal er weer veel geld uitgegeven worden om familieleden, vrienden en kennissen te verrassen. De verrassing zit vaak in het kleine met zorg gekozene. Waarom ook niet eens in de Derde Wereld-winkel gekeken? Deze week voel ik me even op de reclamemarkt zitten door u deze winkels en deze kraampjes zo uitvoerig aan te prijzen. Ik vermoed niet dat ik problemen met de minister zal krijgen, zoals enkele omroepen. Tenslotte is het zo dat de Derde Wereldwinkels maar heel weinig geld hebben te besteden aan dure reclamecampagnes. Zij kunnen zich geen televisiespotje veroorloven. Ook daarin hebben ze achterstand en dus breng ik ze graag voor het voetlicht. Laat u zich eens anders verrassen! UTRECHT Het Lande lijk Pastoraal Overleg is zaterdag weer bijeen. Niet zoals gebruikelijk in het congrescentrum Leeu wenhorst in Noordwijker- hout, maar voor het eerst in het Utrechtse Bonifaci- uslyceum. Daar zal ge sproken worden over het thema Diakonie en Maat schappij als aanloop naar de voorjaarsbijeenkomst van het L.PO over het zelfde onderwerp. In hoeverre vervullen katho lieke maatschappelijke orga nisaties een rol bij de instand houding en de verdieping van het geloof van degenen die bij deze organisaties zijn aange sloten. Daarop zal worden ge poogd een antwoord te geven op deze zitting. Inleidingen zullen verzorgd worden door een viertal spre kers, te weten S. van Bijster- veld, voorzitter van de Unie Katholieke Bonden van Ou deren, mevrouw J. Roovers, bestuurslid van de Katholieke Onderwijsvakorganisatie, T. Bootsma, directeur van de Stichting Katholiek Onder wijsbureau Noord-Nederland en mevrouw M. Koekoek- Schipper, ex-voorzitster van de Katholieke Plattelands vrouwen. Daarna zal Pieter van Hoof, programmamaker bij de KRO, zijn visie geven op het onderwerp en een sa menvatting proberen te geven van de groepsdiscussies. Belangrijk thema van de bij eenkomst is, zo laat de pro gramcommissie weten, ook in hoeverre katholieke organisa ties een bijdrage weten te le veren aan (verandering van) Voor het eerst wordt het lpo onder voorzitterschap van kardinaal Simonis niet gehouden in het vertrouwde Noordwijker- hout, maar in het gebouw van een scholen gemeenschap in Utrecht. FOTO: ANP het normen- en waardenpa troon van onze samenleving. In aansluiting daarop komt de vraag aan de orde of de ka tholieke organisaties niet her kenbaarder zullen moeten op treden. Er zijn verschillen tussen wat het evangelie van ons vraagt en wat de maatschappij ver langt, zo wordt in de voorbe reidende teksten opgemerkt. De katholieke organisaties zullen zich daarover veel uit- drukkkelijker moeten uitspre ken dan in het verleden. Kortom wat is de meerwaarde van katholieke organisaties en verbanden. Met behulp van de ideeën en thema's zal een programma worden opge zet voor het LPO-overleg in het voorjaar in Noordwijker- hout. Het is nu een jaar geleden dat het LPO bijeenkwam. Die zit ting was toen gewijd aan de diakonale taak die parochies op zich dienen te nemen. De samenvatting van deze discus sies en aanbevelingen die daaruit voortkwamen is terug te vinden in nr. 7 van de ker kelijke documentatie, uitgege ven door het secretariaat van de RK kerkprovincie. In de aanbevelingen wordt er voor gepleit de leden van de ge loofsgemeenschap er van te doordringen dat diakonie tot het wezenlijke van de gods dienst behoort. Daarnaast gaat het er om dat de katholieke leiding een goed voorbeeld geeft van dit diakonale be wustzijn. PROF. MULDER: HENGELO „Ik merk dat het enthousiasme voor het conciliaire pro ces erg algemeen is. Ik vermoed dat toch heel veel mensen de zorg om de dodelijke bedreiging van de mensheid delen, de zorg om het milieu vooral. Maar daér zit ook weer een gevaar in. Het milieu is iets waarom we ons druk maken, omdat het ons dichtbij bedreigd. Daardoor kunnen we de problemen verder van ons bed vergeten." f Dat zei prof. dr. D.C. Mulder, voorzitter van de Raad van Kerken, deze week op een bijeenkomst over het conciliaire pro ces in Hengelo. Mulder schetste een weinig opwekkend beeld van de hui dige wereldtoestand. Over de kloof tussen Noord en Zuid en de bedreiging van het milieu is genoegzaam bekend, maar ondanks het INF-verdrag kon Mulder zelfs over de vredes- poot niets opwekkends mede delen. Met een verwijzing naar de kort geleden in Den Haag gehouden Navo-verga- dering waarop gepraat werd over modernisering van het huidige kernwapenarsenaal zei Mulder: „We dachten dat het verdrag tussen Reagan en Gorbatsjov een keerpunt zou worden in de bewapeningsspi raal. Nu blijkt het echter geen keerpunt, maar een incident te zijn. En dat vormt een do delijke bedreiging voor de mensheid." Voor prof. Mulder is het geen vraag of de Kerken zich spe cifiek met het conciliaire pro ces moeten bezig houden. „In de bijbel gaat het niet alleen om vrede tussen de mens en God, maar ook over de vrede tussen mensen onder elkaar. De God van de bijbel houdt van alle mensen, maar heel in het bijzonder van weduwen, wezen en armen. En God sluit niet alleen een verbond met Noach, maar ook met de die ren en planten. Als het de zorg is van God om op te ko men voor de shalom (het heil voor de mensen en heel de wereld), moet het de zorg zijn van mensen. Als dat de bood schap is van de bijbel, kan de Kerk niet nalaten daarover te spreken." Ginjaar-Maas bekent fout in anti-aidscampagne LEEUWARDEN Staatssecreta ris Ginjaar-Maas van onderwijs heeft de Nederlands Protes tants Christelijke Schoolraad (NPCS) gisteren schriftelijk la ten weten ten onrechte de in druk gewekt te hebben dat de protestants-christelijke en ka tholieke ouderorganisaties in gestemd zouden hebben met de voorlichtingscampagne 'Aids en jongeren'. De staatssecretaris van onder wijs deed haar omstreden uit spraken via de EO-radio op 26 oktober. Ook de Nationale Commissie Aids Bestrijding (NCAB) heeft bevestigd dat de NPCS haar instemming niet aan de aidsvoorlichtingscam- pagne heeft verleend. Onder tussen heeft de NCAB toege zegd aanvullend voorlichtings materiaal te zullen vervaardi gen voor het protestants-chris telijke en katholieke onderwijs. De Franse revolutie staat algemeen bekend als een goddeloos gebeuren. Toch waren er vele abbé's ac tief in de omwenteling van 1789, vaak in een rol die voor het welslagen ervan niet onderschat moet worden. Michel Wi- nock herinnert er aan in zijn kroniek van 1789, L'Année sans pareille (Het jaar zonder weerga), een van de vele boeken waarmee de komende herdenking van de Fran se revolutie gepaard gaat. Van de twee geprivile gieerde standen, de adel en de geestelijkheid, was de laatste het eerst bereid samen te werken met de vertegenwoordigers van de derde stand, kort ge zegd al degenen die geen privileges genoten, het overgrote deel van de be volking dus, en die de stoot gaven tot de revolu tie. Dit had mede te maken met het feit dat vele platteland spastoors zich niet thuis voel den in de eerste stand. De voordelen van de financiële regelingen waar de geestelijk heid van profiteerde, onder meer door de heffing van spe ciale belastingen, kwamen in hoofdzaak bij de toplaag van prelaten en bisschoppen te recht, die onderling ook de interessantste en lucratiefste baantjes verdeelden. Er wa ren nogal wat berooide pas toors en geestelijken zonder ambtsgebied die zich roerden in afvaardigingen van de Derde Stand. Een van hen was bijvoorbeeld Emanuel Sieyès. Hij speelde een be langrijke rol bij de vorming van de Nationale Vergadering zoals Winock laat zien. Anti-clericaal Dat de revolutie later alsnog een zeer radicaal anti-cleri caal en zelfs zeer anti-gods dienstig karakter zou krijgen, was een gevolg van de radica lisering in de periode van de Terreur, in de jaren '92 en '93. In wat door paranoïde lieden als Danton en Robespierre omschreven werd als een po ging de resultaten van de re volutionaire beweging veilig te stellen gingen zij met name de kerk zien als een bedrei ging. Maar in 1789 was dat nog niet zo. Met uitzondering van de toplaag van geestelijken die hun privileges in gevaar za gen komen, waren er vele ge wone abbé's die de Déclara- tion des droits de l'homme et du citoyen van harte onder steunden. Het was ook gezien hun soms benarde omstandigheden niet verwonderlijk dat nogal wat abbé's werden aangestoken door de Verlichtingsideeën van Voltaire, Rousseau, D' Alembert en Diderot want ze hadden tijd en de nodige ont wikkeling om zich voor de ideeën van vooruitgang en so ciale gelijkheid van de groten te interesseren. Zij behoorden tot het leger van philosophes, „de kerk van Voltaire" die belangrijk werk deden door de ideeën van de voormannen te popu lariseren en naar believen uit te breiden. Ze deden dat meestal anoniem en illegaal, want in tegenstelling tot de groten genoten ze geen be scherming van de Parijse sa lons en ieder boek of tijd schrift van hen moest voorge legd worden aan de koninklij ke censuur. Vooral in de laatste twintig jaar vóór de revolutie ontwik kelde zich een reusachtig ille gaal circuit van boeken, tijd schriften en pamfletten. Onderwereld Het is de verdienste van de Amerikaanse historicus Ro bert Darnton deze literaire onderwereld aan de voora vond van de revolutie enigs zins in kaart te hebben ge bracht. Waarschijnlijk meer dan de teksten van Voltaire en D'Alembert heeft die lite raire onderwereld namelijk gezaagd aan de poten'van het Ancien Régime. Darnton heeft de carrière van een aan tal van deze deze veelal onbe kend gebleven philosophes kunnen natrekken doordat hij inzage kon krijgen in het vol ledige archief van een druk kersfirma uit Neuchatel, Zwitserland, een van de velen die buiten Frankrijk zorgde voor de verspreiding van de Verlichtingsidealen. In het ar chief bevinden zich honder den brieven van philosophes die bij deze uitgever aan de bak trachtten te komen. Een van hen is abbé Le Sen- ne, een uiterst gedreven en getalenteerd man dié - fasci nerende ervaring - door zijn brieven een levensechte fi guur wordt. Een man die ech ter gedoemd was als zovele anderen met talenten zijn le ven lang in wat Darnton noemt het „Schrijverslop" te verkeren. Hij bleek niet de handigheid of de contacten te bezitten om geaccepteerd te worden door de toonaange vende Parijse salons. Le Sennes brieven zijn geen opwekkende lectuur. Aan vankelijk blaast hij hoog van de toren. Hij wil hoofdredac teur van een nieuw literair blad worden en ladt zich voorstaan op zijn contacten met D'Alembert. Maar de Zwitsers waren niet gek. Zij wilden aan de Verlichting verdienen. Werkstukken van obscure figuren als de abbé Le Senne waren niet lucra tief, maar omdat deze be vriend was met D' Alembert en hij voor de verspreiding van illegale boeken kon zor gen, hielden ze hem aan het lijntje. Le Senne moest vluch ten toen de politie lucht kreeg van zijn schotschriften over de rijkdommen van de hogere clerus. Wat je voorgeschoteld krijgt is een man die zich in steeds vreemdere bochten wringt om zijn Zwitserse broodheren naar de mond te [>raten. Hij mag tenslotte al- een wat boeken distriburen en gaat daarmee in de fout. In 1784 houdt de briefwisseling op. Le Senne is dan al een ge broken man die voortdurend wordt opgejaagd. Behoorde hij tot degenen die vijf jaar later de revolutie zouden maken? Vast wel, maar zekerheid daarover hebben we niet. Dialoog Darnton trekt in het geval van de abbé Le Senne een pa rallel met die beroemde dia loog van Diderot, de vaak voor toneel bewerkte Neef van Rameau, waarin een ge arriveerde philosophe op het scherp van de snede debat teert met een niet geslaagde, maar wel geniale arme drom mel die zichzelf en de maat schappij vervloekt. Le Senne, zo meent Darnton, zou voor die arme drommel model kunnen staan. Darnton is er in geslaagd - een geweldige prestatie - de maatschappelijk werkelijkheid die achter Di- derots dialoog schuil gaat zichtbaar te maken. Voor een goed begrip: Diderot was zelf voordat hij de top bereikte een broodschrijver. Hij kon zich goed verplaatsen in het ellendige lot van zijn soortge noten uit het Schrijversslop. Diderot Wie de welsprekende woede van de armoedzaaier uit Dide- rots stuk overbrengt op het lot van abbé Le Senne begrijpt waarom zij zo krachtig kon zijn. Deze was net als Le Sen ne geen vrolijke bohémien, maar een gekweld man die zich mislukt voelde en honger leed. Bovendien kende hij geen uitweg: hij slaagde er niet in een lucratieve functie te verwerven en zijn vooruit strevende (schrijvers)plannen kon hij niet of nauwelijks verwezenlijken. Het gevolg was een diepe haat tegen het regime. Het boek van Darnton levert onder veel meer een bijdrage aan het inzicht dat de voor standers van een revolutie niet slechts onder een bepaal de laag te vinden waren. Het lot van een man als de abbé Le Senne die schijnbaar be hoorde tot een geprivilegieer de stand, maakt duidelijk dat de revolutie van 1789 onont koombaar was. PAUL VAN VELTHOVEN Robert Darnton: De literai re onderwereld tijdens het Ancien Régime. Uitgeverij Bert Bakker. Michel Winock: L' Année sans pareille. Uitgeverij Ro bert Laffont Proeftuin van perestrojk^^, efpaspoor iJE leiders van de Russische republiek Estland hel ties won teren waarschijnlijk wat lastige uurtjes doorgebracl e9or^elej de dikke muren van het Kremlin in Moskou. Zij wa d|r het presidium van de Opperste Sovjet, het bestuur njeUwe j parlement van de Sovjetunie, naar de hoofdstad <jen Br om uitleg te geven over een ingrijpende beslissing >k vrijdaj parlement van Estland. Dat parlement besloot eer joortkaa: week dat het voortaan zelf bepaalt welke decreten e ^onst^ uit Moskou in de Baltische republiek van toepast eean pr Volgens het Kremlin druist het besluit van Estlar r het hel recht in tegen de grondwet van de Sovjetunie. BINNENKORT zullen misschien ook de leiders vaf wen naar Moskou worden geroepen om uitleg te ge^l hun besluiten. Het parlement van deze Baltische i besloot gisteren het Litouws weer tot officiële vo^ verheffen en ook vlag en volkslied uit de periode t 1940, toen Litouwen een onafhankelijke staat was, herstellen. Daarmee zijn de Litouwers nadrukkelijk! ver gegaan als de Esten, maar over hun verzet t innige omarming door Moskou kan geen twijfel 1 ook in de derde Baltische republiek, Letland, nalisme wortelgeschoten. Daar werd gisteren 1 republiek zeventig jaar geleden een onafhankelijk.-,™,-,, werd. JOLIL; ter Dee ZOWEL de bevolking als de politieke leiders vahL^S Qye' Baltische republieken zien, met het oog gericht op de en0rga mingspolitiek van partijleider Gorbatsjov, hun kanLeeft om grotere politieke, economische en culturele zel!Leege(j heid te eisen. De bevolking in elk van de republiekfaa_com zich massaal aaneengesloten in snel groeiende natyjentenl sche organisaties, die beogen dat hun staten losser[jere 0 van Moskou en dat er meer ruimte komt voor hun eihe mjn dities en cultuur. In alle gesprekken in Moskou, wa|)enten( batsjov persoonlijk aan deelneemt, zal de troef van 4 strojka en glasnost dan ook steeds weer worden uitgfcerder o De partijleider en president wil toch hervormingek dan krijgt hij ze! Dta Het is alleen de vraag of de Russische leider dcpEN E verregaande hervormingen wil. En als hij ze perfclijft er wenst, of het dan politiek verstandig is ze zo snel eijijke m; reus door te voeren. Michail Gorbatsjov heeft namejiemoeii steeds rekening te houden met het verzet van conseifan de partijleden tegen zijn hervormingen. Bovendien zaljihoudi de Balten de vrije teugel geeft, het nationalisme injiet K republieken alleen maar worden aangewakkerd. Belfler Ni zuidelijke republieken als Armenië en Georgië zijn inflen bo: ook in Wit-Rusland en de Oekraïne de eerste national acties gesignaleerd. Dergelijke moeilijk te controlerel menten onder de ruim honderd volken die het land immers een tijdbom onder de eenheid en daarmeef staan van de Sovjetunie. Het is echter niet onwaarschijnlijk dat de eisen vanl tische republieken op korte termijn voor een deel wor T gewilligd. Erkenning van de eigen vlag en taal zal injr op weinig weerstand stuiten. Meer economische zelfi heid en de teruggave van grond aan de boeren zijn ^an on2 die passen in het huidige economische hervormipftctie) Erkenning van zekere culturele en religieuze stton hoeft evenmin een grote hinderpaal te zijn. Maar atiEN H^ het met eisen als de bestraffing van degenen die beting va waren bij het schrikbewind van Stalin en de eis onkirlopi politieke vrijheden, zoals die zich nu in Estland maniffce. Pi Die Baltische republiek heeft zich in korte tijd ontpoplaatreg proeftuin van de perestrojka, en glasnost. Het zou eeniring r zalige ontwikkeling zijn, als de hoveniers van het Krei^n, zal alleen onkruid in zouden zien. legen rkleir Enkele buien en tamelijk koud DE BILT (KNMI) - Vandaag bevinden we ons in lucht, die uit de poolstreken afkomstig is. Vanmiddag wordt het dan ook niet hoger dan zo'n 6 a 8 graden. Boven het betrekke lijk warme water van de Noordzee vormen zich in de koude luchtmassa's buien, waarvan sommige met natte sneeuw gepaard kunnen gaan. De kans hierop is het grootst in de vroege ochtenduren in het binnenland. De bewolking is wisselend, zodat ook de zon er af en toe door zal komen. De wind komt uit het noord westen en is aanmerkelijk in kracht afgenomen. Alleen aan de kust is hij aanvankelijk nog af en toe krachtig, windkracht 6. De vooruitzichten voor mor gen tot en met woensdag: wis selend bewolkt en af en toe re gen- of sneeuwbuien. Kouder weer en in de nacht plaatselijk vorst aan de grond. In de mid dag rond 5 graden. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en maandag. Benelux en Duitsland: naar het zuiden wegtrekkende buien mogelijk met natte sneeuw. Middagtemperatuur ongeveer 2 graden, in kustge bieden enkele graden hoger. In de nacht landinwaarts lich te vorst. Denemarken: wisselend bewolkt en overwe gend droog. Middagtempera tuur rond 1 graad. In de nacht lichte vorst. Zuid-Skandina vië: wisselend bewolkt en een en kele sneeuwbui. Overdag lich te vorst, aan zee rond 0 gra den. In de nacht lichte tot ma tige vorst. Britse eilanden: vooral in het noorden een sneeuwbui, meer naar het zui den zonnige perioden. Middag- temperatuur ongeveer 4 gra den, meer naar het westen en kele graden hoger. Frankrijk: morgen veel bewolking en re gen, maandag opklaringen. Middagtemperatuur van 5 gra den in het noorden tot 13 gra den in het zuiden. kt schr I Zijn n de lelkert, Spanje en Portugal: *ze pa morgen nog zonnige p%ontru: maandag meer bewolkt buien. Middagtemp rond 15 graden, langs UI" delijke kusten ongevjlCc graden. Italië en Joegoslavische^ veel bewolking en voif maandag regenachtig. temperatuur on het noi graden in het zuiden op tot 20 graden. Griekse kust: veel bewolking en red' tig. Middagtemperatuur^ veer 18 graden. Alpenlanden: veel bewolking en regei voor: dagtemperatuur in de diuten f lage gebieden in het nfet onde rond 1 graad, in het zuiiiisartsi geveer 5 graden. uisartsi n-Men Barcelona nt lag el voc lillent patié i de eer pr gezor ir oud ocent hall bew. 10 Las Palmas half be». Bangkok Casablanca Damascus New Orleans zw. bew. Singapore iek EN H n de i n in 1 lar als anner in 12( kw hrijve inhuis ief a; aar in tsprel e de ig vo< IEK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2