-e opdracht van
reet Hofmans
Erasmusprijs postuum
naar Jacques Ledoux
Concerto 85 uniek in eigen aanpak
Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u!
EcidaeSowu/nt
Overzichtstentoonstelling Penck in Gemeentemuseum
ksdienst Beeldende Kunst
ekent hele verbetering
T'PAU SPEELT TE GROF
PAGDl
DONDERDAG 17 NOVEMBER 1988PAGINA 15
bu^ghuis kan werk
e go niet kwijt
twee
verr,
end.
Een schilderij van Pa-
,Vrouw met mandoline", is
g van Christie's uit de ver-
v J. Reden was dat aspirant-
bereid waren om hoger dan
n van u'ilj060 gulden te gaan. De
a hg was dat minstens zestien
Ulden zou worden geboden,
vast bracht een ander schilderij
ikken „Moederschap", bijna vijf-
npllpnI* gulden op, een record voor
penen Pirassn schilderde
DEN HAAG In het Haags Gemeentemu
seum wordt op 3 december een grote over
zichtstentoonstelling geopend van tekenin
gen het werk van de Duitse kunstenaar
A.R. Penck. Nooit eerder is een zo omvang
rijke presentatie van tekeningen van de in
Londen wonende kunstenaar bijeen ge
bracht. De expositie toont de ontwikkeling
van Penck, die de meesten vooral kennen
als schilder en beeldhouwer, als tekenaar:
vanaf zijn vroegste tekeningen uit 1958 tot
de meest recente. Bij de expositie, die vier
honderd bladen omvat, verschijnt een cata
logus met teksten van Rudi Fuchs, Mariette
Josephus Jitta en Penck zelf. De expositie is
te zien tot en met 29 januari.
Penck werd in 1939 als Ralph Winkler ge
boren in Dresden. In 1980 verliet hij de
DDR en verhuisde naar Keulen. Sinds 1983
woont hij in Londen. Exposities van hem
zijn onder meer te zien geweest in het Van
Abbemuseum in Eindhoven, de vorige
standplaats van Gemeentemuseum-direc
teur Rudi Fuchs. daar betrof het echter
vooral de beelden en schilderijen van
Penck. Zijn tekeningen gebruikt hij voorna
melijk om de mogelijkheden van de beel
dende middelen te onderzoeken.
Penck werd vooral bekend door zijn „Wel-
tbilder" en zijn „Systembilder", bestaande
uit eenvoudige figuurtjes, tekens en letters.
Hij streefde er naar om in een algemeen
herkenbare beeldtaal verhoudingen van
mensen weer te geven. Later volgde „Stan-
dart", waarin hij een beeldtaal ontwikkelde
die iedereen zou moeten begrijpen en navol
gen. Het was zijn methode om de omstan
digheden in zijn land zichtbaar te maken.
Standart werd door Penck later overigens
omschreven als een mislukking; de taal
werd niet algemeen verstaan. De echo van
die beeldtaal is echter nog steeds te vinden
in zijn werk. De tekens, figuurtjes en letters
zijn gebleven, alleen zijn ze nu opgeroepen
in een driftig, dynamisch bewogen hand
schrift.
Naast de tekeningen uit zijn Standart-tijd
toont het Gemeentemuseum ook tekeningen
van zijn vrouwen en vrienden, een veelal
onbekend gebleven aspect van Pencks
werk.
Op 28 november zendt het Kunstkanaal een
film uit over Penck, getiteld „Tarnnahme".
De film werd in 1984 gemaakt. In het pren
tenkabinet van het Gemeentemuseum
wordt tegelijkertijd met de expositie van
Penck een tentoonstelling gehouden van li
thografieën van Hermann Nitsch.
Fresco van Bosch ontdekt
MILAAN Tijdens het verwijderen van
een laag witkalk bij een restauratie van
een kerk in Milaan is een fresco ontdekt,
dat waarschijnlijk is geschilderd door Je
roen Bosch. De schildering stelt Jezus
Christus voor Pontius Pilatus voor. Geba
seerd op Bosch' stylistische, historische en
gedocumenteerde karakteristieken, is het
zeer aannemelijk dat hij de schilder is. Als
de muurschildering inderdaad van zijn
hand is zou dat bewijzen dat Bosch, zoals
werd verondersteld, tussen 1499 en 1503
een reis naar Italië heeft gemaakt.
Jeroen Bosch werd rond 1450 in 's Herto
genbosch geboren en daar in 1516 begra
ven. Hij schilderde onder meer de „De Be
koring van de Heilige Antonius" en „De
Zeven Hoofdzonden".
lationPn (*er Ve,den als Greet Hofmans (links) en Hermanns Tacoma als Juliana in „Greet Hof-
l Schi FOTO: pr
jens gj
njELSTUK OVER „DE RASPOETIN VAN SOESTDIJK"
heef:
i. De,
ide
een
)-l
helfti
in mpDAM Konin-
airenjiana zit op een
emetl Ze zwijgt lang
0pJ ze klagend vraagt:
l ook niet het recht
phten mezelf te
IDe echo klinkt:
te zijn". En nog-
wakker: „Te zijn",
het afgelopen, het
Greet Hofmans"
neelgroep Toets-
t Wacl
Heul 4
S ,ch niet. Er volgt nog
n' Vckx van een vrouw °P
4 24- Istapel, het einde van
ijk 4 fmans, alias „de heks
18-23 um" en „de Raspoetin
'araml ltdiik Gisteren was
De VVfes twintig jaar gele-
aramb e stierf, vanavond be-
Sociejals toneelfiguur haar
:er!lt1'n Amsterdam.
ocl^etymans als toneelstuk
ten verliezers. Zijzelf
eijaagd van het ko
elof. Koningin Juliana
Vetnt ^aar e'êen °ver_
5rij"zenFrins Bernhard zit bij
"An neer, als Job op de
Zo stond het niet in
:n, 32 jaar geleden,
is wel „de essentie
B trio'i waarheid", zeggen
I 9-20]rger en Dick van den
r dJ regisseurs van het
isch
iedenis is bekend.
on 4 pfmans wordt in 1948
Bernhard naar
gehaald, om prinses
flater: Christina) van
ue Teistige oogkwaal af te
icht jaar later wordt
igen het hof te verla-
it een commissie van
mannen zich op
van minister-presi-
!S over haar relatie
0-25,3ngin Juliana had ge
lden lofmans- zou, als „ge-
gedreven door
[al te pacifistisch
Ftig staatshoofd heb-
,5. Rul
.5. 01
i[B""ffanatisme. van Julia-
zige
ben gemaakt. Door te weige
ren het regeringsbesluit oor
logsmisdadiger Willy Lages ter
dood te brengen te onderteke
nen en door in Amerika uit te
roepen dat alle wapens in zee
gegooid moeten worden,
brengt Juliana de regering in
ernstige verlegenheid. Ze moet
afscheid nemen van Greet
Hofmans. Opgelucht constate
ren politici en pers dat een
„constitutionele crisis" is afge
wend, dat de koningin haar
solo-optreden beëindigt en te
rugkeert op het vertroilwde
pad van de ministeriële ver
antwoordelijkheid. Eind goed,
al goed.
Deze versie van de affaire
Hofmans is ook Henk Burger
en Dick van den Heuvel ver
teld, maar inmiddels weten zij
beter. Zo goed was dat einde
helemaal niet, vinden ze nu,
nadat ze voor hun toneelstuk
de nodige research hebben ge
daan. Volgens hen werd Hof
mans ten onrechte als een
groot gevaar afgeschilderd en
was Juliana ook niet zo labiel
en beïnvloedbaar als men wel
wil laten geloven. Van den
Heuvel: „Het ging om twee
vrouwen die niet erg veel ta
lent hadden voor demagogie,
maar des te meer zuivere idee
ën voor ontwapening en tegen
de doodstraf. Dat krijgen de
mensen dan ook in ons stuk te
zien".
Aanvaarding
In „Greet Hofmans" legt
Greet Hofmans uit wat haar
bezielt. Dat ze mensen dichver
bij God wil brengen en hen,
ook ter genezing van lichame
lijke ziekten, aan Hem op
draagt. Dat de mensen die een
grote last moeten dragen, juist
tot volledige aanvaarding in
staat zijn. Dat de mens alleen
maar mens kan zijn en dat de
rest overbodige franje is. Dat
de liefde van God de grond
slag is van alles.
Juliana (Greet: „Ik ken geen
verstandiger, intelligenter en
ruimhartiger mens dan zij")
gelooft daarin. Het past bij
haar. Zo is ze. Tot groot ver
driet van Bernhard. „Ah, is de
heksenkring weer aan het roe
ren in de toverpot?" vraagt hij
verbitterd als hij de beide
vriendinnen weer eens bij el
kaar treft. Waarop Juliana
hem toevoegt: „Moest jij niet
nodig iets gaan doen aan de
wildstand in Rhodesië?"
Bernhard slaagt er niet in, dat
is zijn machteloze ellende, Ju
liana van Greet los te weken.
Willem Drees lukt dat wel. Hij
doet een dringend beroep op
haar, in naam van het volk.
Bitter zegt Greet aan het einde
van het stuk: „Ze kiest eieren
voor haar geld. In het landsbe
lang. Ze zit gevangen". Zo
voelt Juliana het zelf ook, als
ze tenslotte klaagt dat ze geen
recht heeft zichzelf te zijn. Ze
legt zich bij haar functie neer
en maakt daarmee de weg vrij
voor de ondergang van Greet;
de heks sterft in de laatste scè
ne in de orange vlammen van
de brandstapel.
Agressie
Van den Heuvel en Burger
claimen niet met hun versie
van de affaire Hofmans een
feitelijke weergave van de his
torie te hebben gegeven. Maar
wel menen ze te laten zien
waar het om ging; om „politie
ke macht" tegenover „mense
lijke ideeën". Burger: „Die
twee vrouwen verloren ten
onrechte, ze hadden gelijk.
Maar ze konden niet op tegen
de agressie van hun omge
ving".
Wat de regisseurs betreft mag
de loper uit om prins Bern
hard en prinses Juliana een
voorstelling te laten bijwonen.
Van den Heuvel: „Dat zou ik
best willen en durven. Ik denk
niet dat ze beledigd zouden
zijn. Graag zou ik ze na afloop
de hand drukken".
STEVO AKKERMAN
Toetssteen speelt „Greet Hofmans"
ran 17 tot en met 20 en van 23 tot en
met 26 november in theater De En
gelenbak in Amaterdam.
AG De Rijksdienst
Kunst die op 1 janu-
venvo >ntstond uit fusie van
Auto mstinstellingen, is een
Here ^tering gebleken. Mi-
'nkman van cultuur
Coq 1 een notitie die giste-
9 Lanl stuurd naar de Twee-
op 1|t.
udws
De dienst blijkt veel
ften en legaten aan te
Je^ Daarvan getuigen de
karna 'en die recentelijk de
ctie spectaculair ver
en, zoals de collectie
Esteem
•36. KT
nog gewerkt aan een
'formatie over de col-
et alleen voor het be-
het uitlenen maar ook
iNner$n'S0Verdrackt aan en
•13,
samenwerking met anderen,
waaronder het Rijksbureau
voor Kunsthistorische Docu
mentatie. Het rijk koopt sinds
1930 regelmatig kunst. Eens in
de zoveel jaren werden er regi-
stratielijsten gepubliceerd. Nu
verschijnt er jaarlijk een aan
koopcatalogus met een schat
aan kunsthistorisch materiaal.
De dienst beheert een rijkscol
lectie van 360.000 kunstvoor
werpen waarvan ongeveer
110.000 zijn aangemerkt als van
bijzonder culturele, dit is muse
ale,. waarde. Van de overige
voorwerpen worden de 70.500
stuks die zijn uitgeleend aan
ministeries of rijksinstellingen,
in beheer aan de betreffende
departementen overgedragen.
Daar zijn de afgelopen maan
den nog eens rond 12.500 stuks
bijgekomen. De ongeveer 39.500
objecten die bij niet rijksinstel
lingen hangen, staan of liggen,
worden eigendom van deze in
stellingen. De rest, 127.500
voorwerpen, heeft de RBK on
dergebracht in een statisch de
pot. Vele voorwerpen van he
dendaagse kunst zijn in slechte
staat en praktisch onuitleen-
baar, aldus de minister. Hij
maakt ook gewag van de meer
dan 70.000 prenten en tekenin
gen die in de depots wachten op
betere tijden. Ze moeten nog
worden geïnventariseerd, waar
na ze gedeeltelijk kunnen wor
den uitgeleend.
AMSTERDAM De in
juni van dit jaar overle
den Belg Jacques Le
doux is gisteren in het
Koninklijk Paleis op de
Dam in Amsterdam pos
tuum onderscheiden met
de Erasmusprijs voor
filmcultuur (200.000 gul
den) van de Stichting
Praemium Erasmianum.
Prins Bernhard, regent
van de stichting, over
handigde de prijs aan
een duidelijk ontroerde
mevrouw Ledoux.
ÉF
Dat gebeurde tijdens een
plechtige bijeenkomst in het
paleis op De Dam in de
hoofdstad in aanwezigheid
van koningin Beatrix, prins
Claus, prinses Juliana, de j
ambassadeur van België, de
Nederlandse ambassadeur in
Brussel, minister Deetman alles in het door een aantal, meer Cannes, Antibes en Brussel. Daarbij is ook een
van Onderwijs en Weten- filmliefhebbers opgerichte Knokke. In de laatste plaats zaal, uniek in de wereld,
schappen en tal van persoon- filmmuseum, en werd „con- zette hij het festival voor de waarin stomme films live
lijkheden uit de wereld van servator", hoewel het mu- experimentele film op, waar worden begeleid door piano
kunst en cultuur. seum toen nog nauwelijks later beroemd geworden ci- muziek.
Ledoux was conservator van films had. neasten als Polanski, Scorse- Ledoux, in 1921 in Warschau
het Koninklijk Filmarchief ln de loop der jaren verwierf se en Makavejev hun debuut geboren, is de derde persoon
in Brussel, dat onder zijn lei- Ledoux een grote collectie maakten. Om aan te tonen uit de wereld van de film die
ding uitgroeide tot een van films, hoewel het museum dat film een kunst is en niet de Erasmus
de belangrijkste archieven nauwelijks over geld be- alleen een commerciële aan- Eerder gingen
ter wereld, met een collectie schikte. Hij zorgde ervoor dat gelegenheid, zette hij het fes
van meer dan 45.000 films. er opslagruimten werden tival „L'age d'Or" op, waar
Ledoux was zeventien toen ontworpen met een constante non-conformistische filmma-
hij zich bij het filmmuseum temperatuur en luchtvochtig- kers de kans kregen hun aan een persoon of instelling
in Brussel aanmeldde met heid. Daarnaast bouwde hij werk te tonen. De 200.000 die een voor Europa belang-
een film die hij had opgedo- een filmbibliotheek op en gulden die aan de Erasmus- rijke bijdrage heeft geleverd
ken in een klooster waarin een documentatiecentrum prijs is verbonden zal geheel op cultureel, sociaal of
hij tijdens de Tweede We- waarin zo'n 40.000 boeken in de organisatie van dit fes-
reldoorlog zat ondergedoken. zijn te vinden en een veel- tival gestopt worden.
Het was een zeldzame kopie voud aan knipsels, foto's, re-
van Robert Flaherty's film censies en brieven.
„Nanook of the North". Le- Daarnaast was hij nauw be- gelijks in een serie van vijf man" aangegrepen om voor
doux werd onmiddellijk in- trokken bij de ontwikkeling getoond in de door hem op-
geschakeld als manusje van van filmfestivals in onder gerichte Cinematheek ir
Erasmusprijs krijgt.
;r gingen Charlie Cna-
•lin en Ingmar Bergman
lem voor. De Erasmusprijs
wordt ieder jaar toegekend
De vele films die Ledoux Amsterdam hadden de aan
heeft verworven worden da- wezigheid van minister Deet-
Voor een uitgebreide agenda,
ook voor de komende dagen,
raadplege men „UIT", de gratis
wekelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6, tel. 01720-20800): Who
framed Roger Rabbit (al); 18.30.
21.00. za. wo. ook 13.30. zo. ook
13.30, 16.00. Speurneuzen (al);
za. zo. wo. 14.00. EUROCINE
MA II: Who framed Roger Rab
bi! (al); 18.30, 21.00. za. wo. ook
13.30. zo. ook 13.30 16.00.
EUROCINEMA III: Coming to
America (al); dag 18.45, 21.30.
za. wo. ook 13.45'. zo. ook
13.45, 16.15. EUROCINEMA
IV: Die hard (16); dag. 18.30,
21.15. za. wo. ook 13.30. zo. ook
13.30, 16.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Die hard
(16); dag. 19.00, 21.15. za. zo.
wo. 14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39. tel. 124130):
Midnight run (12); dag. 14.30,
18.45, 21.15. Who framed Roger
Rabbit (al); U2, rattle and hum
(al); Coming to America (al);
dag. 14.30, 19.00. 21.15. Good
morning Vietnam (al); dag.
19.00, 21.15. do. vr. ma. di.
14.30. Junglebook (al); za. zo.
wo. 14.30. TRIANON (Breestraat
31. tel. 123875): The laat empe
ror (al); dag. 20.00. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414): Erotic city (16); dag.
14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Prince, sign „0" the times (al);
dag. 19.00. do. t/m zo., wo.
14.45. Red heat (12); dag 21.15.
e CITY THEATER II: Preaidio
(12); dag. 19.00, 21.15. do. vr.
zo. ook 14.45. Tom en Jerry fes
tival V (al); za. wo 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Red Heat (12);
do. t/m zo. 19.00. za. zo. wo.
15.45. The Princess' bride (al);
do. t/m zo. 19.00. za. zo. wo.
15.45. Cry Freedom (al); do. t/m
zo. 20.45. ma. t/m wo. 20.15.
Maurice (16); do. t/m wo. 20.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
Bambi za. zo. wo. 14.00. Peter
en de vliegende autobus; za
zo. wo. 14.00.
WASSENAAR e ASTRA (tel.
01751-13.269): Big Business
(al); vr. za. zo. 20.00. The last
temptation of Christ (12); ma
di. wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
De avonturen van Tom en Jer
ry; zo. wo. 14.00.
Oude films brengen
bijna 20 mille op
AMSTERDAM Een particu
liere collectie van ruim 300
oude films is gistermiddag bij
het veilinghuis L. Gijselman
in Amsterdam voor 19.712 gul
den geveild. De films zijn
waarschijnlijk allemaal aange
kocht door binnen- en buiten
landse particulieren, aldus een
woordvoerder van het veiling
huis. De verzameling omvatte
onder meer vijftien films van
Stan Laurel en Oliver Hardy,
alle uit de jaren dertjg, en
twee films van Charlie Cha
plin uit 1917. Deze exemplaren
brachten tussen de 110 en 140
gulden op.
Concert door Concerto 85, bestaan
de uit Ronald Moelker en Jankees
Braaksma (blokfluit), Mieneke van
der Velden en Johannes Boer (viola
da gamba), Wilma van der Wardt
(violoncello), Peter Rikkers (violo-
ne) en Vincent van Laar (clavecim-
bel), met werk van Bach en Handel
in het Rijksmuseum van Oudheden
te Leiden. Gehoord op 16 november, zijn tijdgenoten.
dat Bach van zo'n combinatie verantwoording in orde, het
in bijvoorbeeld de sonatina uit verzorgde optreden van Con-
diens cantate 106 (Actus Tragi- certo 85 gisteravond in de vol-
cus) maakt, waagt het gezel- le Taffehzaal was de beste
schap zich steeds meer aan be
werkingen of alternatieve
aanbeveling voor deze werk
wijze.
In 1985, het internationale
Bachjaar, verzamelde Jankees
Braaksma (blokfluitist) een
aantal strijkers en een claveci-
nist om zich heen, een groep
die inmiddels een heel eigen
plaats in de wereld van de
oude muziek heeft veroverd.
Op zoek naar de bij uitstek
poëtische klankkleur die een
samenspel van blokfluiten en
strijkers oplevert, en getroffen
door het geraffineerde gebruik
strumenteringen van bekende Slechts het gisteravond ge-
meesterwerken van Bach en speelde Brandenburgs Concert
nr. 6 in Bes (J.S.Bach) leek
Ter verdediging van deze - in zich minder voor een bezetting
het „authentieke" circuit - nog met twee (alt)blokfluiten in
weinig gebruikelijke aanpak plaats van twee altviolen te le-
worden in de programmatoe- nen. In deze doorwrochte
lichting tal van zinnige argu- compositie krijgen de toch ta-
menten opgesomd. Verwezen melijk zachte fluiten niet vol-
wordt onder andere naar de doende ruimte om hun belang-
techniek van het zeventiende-
eeuwse „broken consort"
(groep strijkers en blokfluiten)
rijke partijen in de zaal duide
lijk over te laten komen. Het
mocht niet baten dat de strij-
naar de ook in de volgende kers ingehouden speelden, de
eeuw gangbare praktijk
herinstrumentering van
staande composities. Was de
muziek gaf zich niet gewon
nen, hoe knap ook uitgevoerd.
In samenspel met twee gam
ba's, een cello en continuo
kwam het breekbare geluid
van een perfekt unisono bla
zende alt- en basblokfluit (bei
de in G) in vier orgelkoralen
van Bach, ditmaal zonder cla-
vecimbel, echter wonder
schoon tot zijn recht, onder
andere doordat deze stukken
geen virtuoze solopartijen ken
nen, maar naast een cantus
firmus uit vijf of zes gelijk
waardige stemmen bestaan.
Het resultaat was een heldere,
gave klank.
Hetzelfde geldt voor het uitge
voerde Ricercar a 6 uit Bachs
„Musikalisches Opfer", waarin
de musici bovendien uitblon
ken in doeltreffende fraserin
gen. Echter, naast al dit moois
zou alleen al de uitvoering van
Handels Concerto in Bes opus
4 nr. 6 voor clavecimbel, strij
kers, twee blokfluiten en basso
continuo. Concerto 85 vol
doende bestaansrecht gegeven
hebben. Ondanks een storend
defect aan een viola da gamba
maakten de uitvoerenden van
dit van echt Hëndeliaanse
feestelijke lichtvoetigheid
doortrokken werk een hoogte
punt van het concert Het laat
ste programmaonderdeel, het
concerto in a voor orgel van
Bach (naar Vivaldi), ingericht
voor een bezetting van twee
blokfluiten, twee gamba's, cel
lo en continuo, was in tegen
stelling tot het zesde Branden-
burgse concert wèl een zeer
geslaagde bewerking, die ook
in de uitvoering alleszins te
vreden stemde.
TOM STRENGERS
Carol Decker... haar harde, wat schreeuwerige stem blijkt te wei
nig mogelijkheden te hebben... foto: virgin
Concert "TPau. Met Carol Docker
(zang), Ron Rogers (gitaar), Tim
Burgess (drums), Dean Howard (gi
taar), Mike Chetwood (toetsen) en
Paul Jackson (basgitaar). Vreden-
burg, Utrecht. Gisteravond.
De Engelse groep T'Pau stond
in maart van dit jaar met veel
succes in het Utrechtse Vreden-
burg. Hoewel het zestal enthou
siast werd onthaald door het
publiek, bleef de muziek, op
een paar uitschieters na, steken
in te-veel-van-hetzelfde. Die te
kortkoming mocht toen nog
worden toegeschreven aan het
succes, dat met de indrukwek
kende ballade „China In Your
Hands", uit het niets was ko
men opdoemen.
Voor de groep leek het plotse
ling noodzaak om in kwantiteit
en niet in kwaliteit-termen te
denken om zo de constante
druk van het succes te kunnen
weerstaan. Nu, één elpee later
(„Rage"), moet worden vastge
steld dat deze potentieel inte
ressante groep de hoge ver
wachtingen, die de fans koes
terden, muzikaal gewoon niet
kan waarmaken.
Het krap anderhalf uur duren
de concert gisteravond (op
nieuw) in Utrecht toonde welis
waar een groep die met veel
enthousiasme zijn materiaal
over het publiek uitstrooit,
maar die creatief niet genoeg in
huis heeft om blijvend te kun
nen boeien. Waar op de elpees
nog muzikale nuances worden
aangebracht, blijft het vijftal op
het podium steken in rechtlij
nigheid, waardoor de toeschou
wer een eenheidsworst krijgt
voorgeschoteld, die in up-tempo
rock is gestoken.
Het eerste half uur van het
concert kon dan ook zonder
problemen zo de asbak in. Pas
in de tweede helft van het op
treden werd het enigzins inter
essant. In dat half uur bleek de
groep ook meer noten op zijn
zang te hebben, dan ze in eerste
instantie had laten blijken.
Aan het publiek lag deze wat
grauwe uitvoering van het ma
teriaal niet. Nog voor er goed
en wel twintig minuten voorbij
waren, schalde een massaal olé-
geroep als een loftrompet door
de zaal. „Betekent dat, dat jullie
je vermaken?", was de enigzins
verbaasde reactie van zangeres
Carol Dekker. Als het aan het
publiek had gelegen, was de
zaal afgebroken, maar een ech
te aanleiding daarvoor was er
niet. Hoewel de groep uit vijf
vaardige muzikanten bestaat,
werd er nergens echt gespet
terd. Ook Carol stelde behoor
lijk teleur. Haar harde, wat
schreeuwerige stem blijkt toch
te weinig mogelijkheden te
hebben om de luisteraar in zijn
greep te houden. Behalve dat
de emotie ontbrak,, leek het vo
lume belangrijker te zijn dan
enige verfijning. Nu is dat volu
me wel een noodzakelijk kwaad
om over de massaal klinkende
groep heen te komen, die door
middel van de twee gitaristen
een muur van geluid bouwt,
maar daardoor verliest het ma
teriaal aan integriteit. De hoog
tepunten waren dan ook op een
hand te tellen en dat is wat
weinig als je anderhalf uur wilt
boeien.
Het concert in Utrecht voor een
uitverkochte zaal, was de laat
ste van een reeks op het vaste
land van Europa. Hopelijk
krijgt T'Pau nu even de tijd wat
rust te nemen en over de muzi
kale richting van de groep na te
denken. Er zal heel wat moeten
worden bijgespijkerd als de mu
sici tenminste een lange carriè
re in de muziekindustrie na
streven. Als ze echter de koers
aanhouden die ze nu varen, ko
men ze er niet en is het Neder
landse optreden straks een her
innering uit een eens zo veel
belovende toekomst.
HANS PIËT