Leidenaar Theos boekt
succes in Düsseldorf
:I
Britse Waiting for Godot
degelijk, maar nogal saai
Amstelveen wil Cobra-museum
ASBZIT ECHT TE SPRINGEN
OM ERVARENHORECA-MENSEN
Dirigent en componist
Antal Dorati overleden
>p
bioscopen
Swingende Barry Manilow versiert zijn publit
KUNST
£eidóc6owuvnt
DINSDAG 15 NOVEMBER 1988 PAG
PRIX GONCOURT VOOR
ERIK ORSENNA
PARIJS Erik Orsenna, een voormalig cultureel
adviseur van president Francois Mitterrand heeft
gisteren de Prix Goncourt, Frankrijks meest be
langrijke literaire prijs, gekregen voor zijn „L'Ex-
position Coloniale'het verhaal van de hartstocht
die een jongeman voelt voor zijn twee zusters. Or-
isenna was jarenlang een vertegenwoordiger van
de linker vleugel van de socialistische partij. In
1983 werd hij speciaal adviseur van president Mit
terrand. „L'Exposition Coloniale" is zijn vierde ro
man en zijn eerste in bijna acht jaar. Aan de Prix
Goncourt is een geldbedrag verbonden van vijftien
gulden. De prijs betekent echter vrijwel automati
sche een enorme oplage. De Prix Renaudot, na de
Goncourt de meest prestigieuse, ging naar de 62-
jarige Haïtiaan Rene Depestre, voor zijn „Hadriana
Dans Tous Mes Reves". Depestre woont sinds 1959
als politiek vluchteling in Frankrijk.
Samenwerking
moderne dans
AMSTERDAM Binnen de Ne-
derlandse moderne dans is een
nieuw samenwerkingsverband tot
stand gekomen, dat vanuit Am
sterdam opereert onder de naam
Het Concern. Dit seizoen worden
drie produkties uitgebracht. De
eerste wordt gemaakt naar een
idee en de choreografie van Ar
nold Goores en gaat in maart in
première. Tegelijk gaat dan de
tweede produktie In première,
waarvoor Angela Linssen tekent.
Samen vormen ze eèn avondvul
lend programma. Verder is onder
de titel „Heroïne" met Toneel
groep Amsterdam een co-produk-
tie opgezet, geregisseerd door Sam
GOUDEN GANZEVEER VOOR
DR. L. DE JONG
AMSTERDAM Dr. Lou de-Jong (74) is onderschei
den met de Gouden Ganzeveer, de culturele prijs van
de Koninklijke Nederlandse Uitgeversbond (KNUB).
Met de toekenning wil de KNUB dr. De Jong eren
voor zijn bijdrage aan de Nederlandse cultuur en de
verbreiding daarvan. De onderscheiden historicus,
schrijver van de 21-delige serie „De Bezetting", trad
ook veelvuldig op voor radio en TV om zijn serie te
presenteren. Hij schreef in 1962 ook het scenario voor
de Nederlandse speelfilm „De overval". Dr. De Jong
trad ook vele malen op als spreker op historische con
ferenties in Nederland en buitenland. Van september
1945 tot zijn pensioen in mei 1979 was hij directeur
van de Rijksdienst voor Oorlogsdocumentatie. Prof.
dr. L.M. de Rijk, eerste ondervoorzitter van de Eerste
Kamer, zal hem de prijs op de Openbare Jaarverga
dering van de KNUB op 22 december uitreiken.
Daaraan voorafgaand zullen prof. dr. J. Th. M. Bank
en prof. dr. A. ae Swaan inleidingen houden.
AMSTERDAM De gemeente Amstel
veen onderhandelt met de eigenaar van
de grootste Cobra-collectie ter wereld,
Karei P. van Stuyvenberg, over de vesti
ging van een Cobra-museum in Amstel
veen. De gemeente heeft gisteren meege
deeld dat de kunstverzamelaar „er veel
voor voelt te onderzoeken of zijn Cobra
verzameling ondergebracht kan worden
in een in Amstelveen te bouwen mu
seum".
Wethouder P. van den Heuvel van Cul
tuur van de gemeente Amstelveen is al
lang op zoek naar een collectie met een
eigen gezicht. Tijdens de opening van de
Cobra-tentoonstelling in de Nieuwe kerk
in Amsterdam kwam hij in contact met
Van Stuyvenberg, uit wiens collectie die
expositie geheel is samengesteld.
Daarna vónd een uitgebreider ontmoe
ting plaats, waarbij Van Stuyvenberg
zijn bereidheid toonde met behulp van
zijn verzameling een Cobra-museum in
Amstelveen te vestigen. Hij heeft daarbij
echter wel de nadrukkelijke wens uitge
sproken dat het museum in een mooi ge
bouw komt.
De gemeente gaat ook de mogelijkheden
onderzoeken om een subsidie van de
provincie en het rijk te krijgen voor het
nieuwe initiatief. Ook wordt een plan
voor sponsoring opgesteld.
Van Stuyvenberg heeft volgens de ge
meente laten weten het een goede zaak
te .vinden als ook andere Cobra-verza
melaars en Cobra-kunstenaars bij het
project worden betrokken.
LEIDEN DÜSSELDORF
„Kunst is een essen
tieel onderdeel van het
leven. Je hoeft het niet te
snappen, maar je moet je
er wel voor openstellen".
Dat zegt beeldend kun
stenaar Theos uit Leiden
die op dit ogenblik de
blikvanger is op een ten
toonstelling in Düssel
dorf. De tentoonstelling
wordt gehouden ter ere
van het zevenhonderdja
rig bestaan van de Duitse
stad. „Ik begrijp van de
werking van een compu
ter ook niks, maar ik zie
het als iets van deze tijd
en dan moet je er gebruik
van maken. Zo is het ook
met kunst".
De 41-jarige Theos, een gebo
ren Rotterdammer, is van me
ning dat kunst voor iedereen
toegankelijk moet zijn. „Het
moet de mensen echter niet
opgedrongen worden. Je
vindt iets mooi of niet". Toch
probeert de Leidse kunste
naar zo veel mogelijk aanwe
zig te zijn tijdens een expositie
zodat hij de mensen uitleg
kan geven over zijn werk.
„Als je een schilderij niet
mooi vindt, houdt het op.
Maar vaak krijgen mensen
waardering voor je werk,
wanneer je uitlegt hoe het in
elkaar steekt", aldus Theos.
Dat is dan ook een van de re
denen waarom Theos deze
weken veel in Duitsland ver
blijft. Hij probeert zoveel mo
gelijk het publiek te ontmoe
ten dat naar zijn werk komt
kijken.
Götter-Horizonte
Aan de tentoonstelling, die als
titel „Götter-Horizonte"
draagt en wordt gehouden in
een havengebouw aan de
Zollhof 3 in Düsseldorf, wer
ken achttien kunstenaars
mee. Zij zijn afkomstig uit
Duitsland, Finland, Frank
rijk, Griekenland, Luxem
burg, Zweden en Nederland.
Uit Nederland zijn er behalve
werken van Theos werken te
zien van Carolus, Guusje van
Noorden en Gerard Schu-
wirth. Theos is mede ge
vraagd omdat hij leerling was
van Joseph Beuys, die in Düs
seldorf woonde en werkte.
Over zijn bijdrage aan de ex
positie zegt hij: „De werken
zijn allemaal verschillend van
karakter. Er hangen schilde
rijen en er staan ruimtelijke
werken. Mijn werk bestaat uit
twaalf schilderijen uit de
zwarte serie en zes ruimtelij
ke werken". De schilderijen
hebben een zwarte achter
grond en zijn in een Cobra
achtige stijl ingevuld met fi
guren, dieren en mensen, in
primaire kleuren. De figuren
zijn tot de esséntie terugge
bracht. „Dat is ook het doel in
mijn werk. Met zo min moge
lijk middelen, zo veel moge
lijk weergeven".
Ook staan er ruimtelijke ob
jecten van de kunstenaar
waaronder een samengesteld
object van stro, schedels en
een bijbel. De blikvanger is
een 'drieluik met troon', de
heilige drie-eenheid. Een
enorm bouwwerk, waar niet
zomaar aan voorbii kan wor
den gegaan. Het bestaat uit
een grote gouden troon met
daarachter een constructie
waarin een kruis, een kroon
en vleugels verwerkt zijn.
Theos beoogt hiermee de sa
menhang van mens, natuur
en goden weer te geven.
„Ik wil met mijn werk emo
ties opwekken bij mensen en
ze iets meegeven. De mensen
gaan tegenwoordig aan zoveel
dingen voorbij. Een mooie
auto of een groot huis vinden
tè veelal heel belangrijk. Ze
vinden het belangrijker dan
de natuur, die dan ook op al
lerlei manierén wordt aange
tast. Ook staan veèl mensen
niet meer open voor de meest
wezenlijke dingen van ons be
staan zoals vriendschap, liefde
en hét geloof. Ik ben van me
ning dat het geloof tegen
woordig op een verkeerde
manier wordt gebruikt. Door
middel van mijn werk pro
beer ik mensen op dit soort
zaken attent te maken", aldus
de kunstenaar.
De tentoonstelling in Duits
land is voor Theos de meest
belangrijke sinds zijn terug
keer uit Griekenland. Na op
leidingen aan de Academie
voor Beeldende Kunsten in
Rotterdam, de Koninklijke
Academie voor Schone Kun
sten in Antwerpen en lessen
van Kurt Ebbinghaus, Hel-
muth Ploncke en Joseph
Beuys, woonde hij in een
klein plaatsje in het Sauer-
land.
In 1982 verhuisde hij naar
Engeland en vervolgens naar
Griekenland. Twee jaar later
keerde hij naar Nederland te
rug. Hij woonde een tijd lang
in Drente en vestigde zich in
1987 met vrouw en kinderen
in Leiden. „In Nederland gaat
het, zeker na het afschaffen
van de BKR-regeling, niet
goed met de kunst. Kunste
naars moeten hard knokken
voor hun bestaan. Ook nieu-
Theos: „Met zo min mogelijk middelen, zoveel mogelijk weergeven".
we regelingen zoals een be
roepskostenvergoeding of een
bijdrage uit het voorzienin
genfonds, maken het er nog
niet beter op. Een kunstenaar
moet tegenwoordig een goede
zakenman zijn om van zijn
werk te kunnen leven", aldus
Theos die ook aan de weg
timmert als vakbondsbestuur
der van de Beroepsvereniging
Beeldende Kunstenaars
(BBK).
Theos heeft tijdens de eerste
week van de tentoonstelling
veel complimenten over zijn
werk mogen ontvangen. Er is
hem zelfs een atelier- en kan
toorruimte aangeboden in
Neuss, een klein stadje even
buiten Düsseldorf. Volgend
jaar is werk van hem in New
York te zien. Ook de WVC-
galeries van de Bijenkorf in
Rotterdam en in Eindhoven
gaan zijn werk volgend jaar toonstelling °wordt verlengd
FOTO: WIM VAN NOORT
tussen Duitsland en Neder
land. Zo zullen werken van
kunstenaars uit onder andere
Rotterdam worden uitgewis
seld met werken uit Neuss en
Düsseldorf.
De huidige tentoonstelling in
de laatstgenoemde stad duurt
zeker nog tot half december.
De kans is groot dat de ten-
exposeren.
Daarnaast start Theos in sa
menwerking met andere
kunstenaars uit steden die
grenzen aan de Rijn, een uit
wisseling van kunstwerken
zodat deze parallel loopt met
een expositie, eveneens in
Düsseldorf, van het werk van
Theos' leermeester, Joseph
Beuys.
JULIA VAN BOHEMEN
The Young Vic met Waiting for Godot.
FOTO: SHEILA BURNETT
In 1953 was 'Waiting for Go
dot' het toppunt van nieuw
lichterij, nu wordt het stuk bij
zonder geschikt geacht om
voor middelbare scholieren op
te voeren. Ons wereldbeeld en
dat van het absurdistische to
neel zijn kennelijk naar elkaar
toegegroeid.
Het illustere Londense gezel
schap The Young Vic startte
gisteren in Leiden een uitge
breide rondreis door Neder
land en Belgie met het be
roemdste werk van Beckett.
Het speelde Godot met het
vakmanschap dat mocht wor
den verwacht, waarin de tekst
glashelder overkwam (prettig
als je komt kijken voor je lijst),
maar die ondanks alles wat
saai was.
Beckett zal in elk geval geen
The Young Vlc «peelt 'Waiting for
Godot' van Samuel Beckett. Regie:
David Thacker. Vormgeving: Anny
Evaaon. Gezien in de Leidae
Schouwburg op 14 november. Tour-
nee door Nederland; 23 januari in de
Koninklijke Schouwburg in Den
Haag.
bezwaar maken tegen deze
voorstelling, zoals hij dat in
dertijd wel deed tegen die met op het gebied van acteren uit-
naar de gunst van een jong pu
bliek voegen de mensen van
The Young Vic daar nog een
dosis commedia dell'arte aan
toe. Doordat de weidse hand
gebaren van het begin niet
verschillen van die aan het
einde van de voorstelling, en
maar weinig leuke vondsten
het spel verluchtigen, treedt er
een vrouwelijke bezetting. De
boom heeft in het tweede be
drijf misschien vier bladeren
meer dan voorgeschreven,
maar verder zijn de aanwijzin
gen van de meester heel pre
cies uitgevoerd. Becketts affi
niteit met de melancholieke
slapstick van bijvoorbeeld
Buster Keaton is bekend, de
tekst is vaak uitgesproken
clownesk, en in hun streven
eindelijk een zekere verzadi
ging op.
Natuurlijk is Becketts tekst
over zinloosheid, verveling,
hoop en wanhoop op zich zeer
de moeite waard. Met de vooi^
beeldige tekstbehandeling van
de Britten blijft er dan ook
veel te genieten over. Maar
een bruisende theateravond
stel ik me anders voor.
DICK VAN TEYLINGEN
(ADVERTENTIE)
December is een drukke horeca-
maand. En er is nu al zoveel vraag
naar ervaren horeca-mensen dat we er
een speciale banenladder voor hebben
gemaakt. Die banenladder is opgesteld
aan de hand van alle aanvragen
die binnenkomen bij de ruim 70 ASB-
vestigingen.
Vooral voor mensen met ervaring
is het verstandig om even bij een
van de ASB vestigingen langs te gaan.
Hoogstwaarschijnlijk hebben we
direct een baan voor-u en zo niet, dan
proberen we die voor u te vinden.
U kunt uiteraard ook bellen:
Gouda 01820-24455/Rijswijk 070-
904311 Den Haag 070-469446
Delft 015-12 58 70 Zoetermeer 079 -
165855.
kamermeisjes
sehoonmaakpers.
counterbedienden
receptionistes
bedrijfsleiders
alle functies m/v
uitzendbureau
w
Michael Jackson heeft
aandoening aan
stembanden
LOS ANGELES De Ameri
kaanse popster Michael Jack
son heeft gisteravond in Los
Angeles een concert moeten
afzeggen wegens een aandoe
ning aan zijn stembanden. On
geveer twintig minuten voor
dat de muzikale show zou be
ginnen kregen de ruim 15.000
aanwezige fans te horen dat de
happening niet doorging.
BERN De bekende componist en dirigent Antal Dorati is zon
dag in zijn woning in Gerzensee, nabij de Zwitserse hoofdstad
Bern overleden. Zijn echtgenote, Ilse Dorati, wilde gisteren geen
bijzonderheden geve# over de doodsoorzaak van haar man, die
82 jaar is geworden.
Dorati heeft zich in zijn rijke carrière altijd als een van de meest
veelzijdige musicFVan deze tijd laten kennen. Als ty>mponist van
onder meer kamermuziek, concerten en suites voor snaarinstru
menten en hobo, en een symfonische liederencyclus genaamd
„De Stemmen", maar ook als dirigent van werk van zowel oude
als jonge componisten. Hij toonde zich een warm pleitbezorger
van „moderne" Amerikaanse componisten als Copland, William
Schuman en Carl Ruggles. Van hen dirigeerde hij ook werken
tijdens zijn vele gastoptredens de afgelopen jaren met onder
meer het Concertgebouworkest en het Rotterdams Philharmo-
nisch Orkest. Dorati, die beschouwd werd als een van de groot
ste dirigenten van onze tijd, beschouwde het als zijn taak jonge
componisten te introduceren voor een groter publiek. „Beetho
ven heeft mij niet nodig, maar ik hem wel. Maar jongere compo
nisten hebben mij wel wel nodig. Daar ben ik voor", zei hij eens
in een intervieuw met de Engelse krant The Guardian.
Dorati, geboren op 9 april 1906 in Budapest, studeerde aan het
Franz Liszt conservatorium in Budapest en aan de universiteit
van Wenen. Hij was leerling van Bela Bartok en Zoltan Kodaly.
Bartok gebruikte hem onder meer om nieuw werk te dirigeren.
„Hij had iemand nodig die zijn muziek speelde en eventueel uit
gefloten kon worden - en dat gebeurde meer dan eens".
Hij dirigeerde voor de Tweede Wereldoorlog orkesten in Buda
pest, Dresden en Monaco. Nog voor de oorlog week hij uit naar
de Verenigde Staten. In 1945 kreeg hij het symfonieorkest van
Dallas onder zijn hoede en in 1949 volgde hij Dimitri Mitropou-
los op als chef-drigent van het Minneapolis Symfonie Orkest.
In de jaren zestig keerde Dorati terug naar Europa. Van 1962 tot
1966 was hij hoofddirigent van het symfonieorkest van de BBC
en van 1966 tot 1974 van het Filharmonisch Orkest van Stock
holm. Bovendien was hij van 1970 tot 1977 muzikaal directeur
het Nationaal Symfonie Orkest in Washington en van 1977 tot
1981 van het symfonieorkest van Detroit. Van 1975 tot 1978 was
hij hoofddirigent van het Britse Koninklijk Filharmonisch Or
kest.
Dorati maakte meer dan 500 plaatopnames en won, naast vele
andere prijzen, 29 maal de Grand Prix du Disque.
Voor een uitget
agenda, ook voor
mende dagen, raaifTERI
men „UIT", de grayoop
kelijkse bijlage van^jax c
krant.van d
htersti
Jkt na
Ss is h
ian we
fekwet
mie, m
gen on
[verzoi
liele o<
|o te b
ijre ziel
tg hen
ALPHEN AAN DEN RIJK
ROCINEMA I (Van Boe
straat 6. tel. 01720-208C
ming lo America (al);
21.30. wo. ook 13.45.
CINEMA II: Bright ligh
city (12); 18.30, 21.00.
neuzen (al); wo. 14.00.
CINEMA III: Good mornii
nam (al); 18.30, 21.15.
13.30. EUROCINEMA
hard (16); 18.30, 21.15.»
13.30.
ïoai wo. is.13,;
ma. di. 19.00, I
y THEATER II: PoltWSCI
B); 19.00, 21.15. ML_
(al): wo. 14.45. 'r
LEIDEN LUXOR (Statlo
19. tel. 071-121239): Dit
(16); 19.00, 21.15. wc
LIDO en STUDIO (St<
39, tel. 124130): Midnii
(12); U2, rattle and hum (J
buainesa (al); Coming to i
ca (al); 14.30, 19.00,
Good morning Vietnan
19.00, 21.15. ma. di. 14.3C
glebook (al); wo. 14.30.
NON (Breeattaat 31,^T"
123875): The laat empen i
20.00. REX (Haarlemma W
52, tel. 071-125414): Paaij
(16); 14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEA
(Badstraat 30. tel. 01718-1
Red heat (12); wo. 14.45,1
21.15. ma. di. 19.00, I
CITY T
III (16);
pony (al); wo. 14.45.
issen
hand
VOORSCHOTEN GREED zijl
(tel. 01717-4354): Biloxi h, L
(al); wo. 15.45. Thee men[
baby (al); wo. 15.45. Mangat
de bronnen (al); do. t/n
20.45. Cry Freedom (al); i
m wo. 20.15. ebbe
ieter
hede
KINDERVOORSTELLINGEIOn a
Bambi; wo. 14.00. Peter eeke'
vliegende autobua; wo. 14^
WASSENAAR ASTRA»n
01751-13.269): Anna (16Lii:op
di. wo. 20.00. P*ëe
went
KINDERVOORSTELLINGEN» nl
Het geheim v?n Nimh; P
14.00.
22-
ZOETERMEER PROM11 Vfl
DE: Coming to America, rgi vri
20.00. wo. 14.00, 20.00. Tty
temptation ot Christ;
no. 20.00. Die hard;
20.00. vr. 18.30, 21.30)g i
14.00, 20.00. Troetelbeertyrer
wonderland; wo. 14.00.
istri
.ser
all
kren
sker
|n nii
DEN HAAGASTA 1 (Spui ^cht
463500): Midnight run.
14.00, 18.45, 21.30. ASf
BABYLON 1 (WinkelctLi
Babylon, tel. 471656): U2 I
and Hum (al); 14.30, 1
19.00, 21.30. BABYLHi
BABYLON 3: Spoorlooi
14.30, 17.00, 19.30, 21.45.)
NEAC 1 (Buitenhof 20LTC<rT,
630637): Die hard (16); ilol
18.45, 21.30. CINEAfnog
D.O.A. (12); 14.00, 18.45. I ,9
CINEAC 3: Red heatp1 111
18.45, 21.30. ma. di. ook feten.
METROPOLE 1 (CarnegiLi--,
tel. 456756): Coming to AF1"'
ca (al); 14.00, 18.45, fed
METROPOLE 2: Butter
14.00, 18.45, 21.30. MR,r.ot
POLE 3: Frantic (al); rreg.1
18.45, 21.30. METROPO;°P 1
The last temptation of Qofclu
(12); 14.00, 20.30. wo. fcregt
METROPOLE 5: De ondi,
lijke lichtheid van het bel
(al); 14.00, 20.30. ODEr1
(Herengracht 13, tel. 46#1
Coming to America (al); ftal, F
18.45, 21.30. ODEON 2fc, da
ven Seagal ie „Nico"
13.45, 18.45, 21.30. ODE»
Die hard (16); 13.45, t.Je D
21.30. ODEON 4: Daadlik wi
suit (12); 13.45. 18.45, olj
STUDIO 1 (Kettingstraat1
tel. 656402): Maaquerai'
19.15, 21.45. wo. 14.00.
OIO 2: The house on Cl1 ee'
Street (al); 19.00, 21.30.
DIO 3: Beyond therapy I toe
19.00, 21.30. HAAGS f
HUIS: Zaal 1: Hairspray;
Un ragazzo di calabria; i
Zaal 2: Blind change; 1
21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45?
en sofa; ma. De 26 comrf
rissen; di. Het procee vai
Ttra v
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: De reddertjo
14.00. METROPOLE 4: Jt|
book; 14.00. STUDIO
laatste eenhoorn; wo. 14.31
The Big Fun Tour. Concert van Bar
ry Manilow. Nederlands Congresge
bouw, Den Haag, gisteravond.
Na een afwezigheid van vijf
jaar stond de Amerikaanse en
tertainer Barry Manilow gis
teravond weer eens op een Ne
derlands podium. Hij had deze
keer zijn witte glitter pak en
bijpassende piano thuis gelaten
en had voor het stijlvolle,
maar wat sombere zwart geko
zen om zijn songs in en op uit
te voeren. Een droevige ge
beurtenis werd het allerminst,
want Barry, die zijn optreden
van een Las Vegas-achtig ui
terlijk had voorzien, swingde
vooral in het eerste uur van de
show de pan uit.
Nog voor zijn krachtige, haar-
zuivere vocalen, de uitver
kochte Prins Willem Alexan-
derzaal van het Nederlands
Congresgebouw in Den Haag
vulde, kreeg hij al een staande
toestelen werd verblind. Zicht
baar onder de indruk van deze
hulde, zong en speelde hij wat
sterren van de hemel en pro
beerde hij zijn eerste wat voor
zichtige danspasjes. Voor het
publiek werd het een feest van
de herkenning terwijl nieuwe
songs zoals „The one that got
away" en het duet „Good
things never last" met veel en
thousiasme werden ontvangen.
In het eerste deel van de show
sprak hij veel en versierde hij
de zaal op aandoenlijke wijze,
^terwijl hij verhaalde over zijn
jeugd en zijn stukgelopen lief
des. Met een zuivere stem in
zowel de hoge als lage regio
nen en soms achter zijn zwarte
vleugel gezeten, bracht hij een
mengeling van ritmische up
tempo nummers en sentimen
tele ballades, die krachtig wer-
mocht spreiden. Voor haar
werd het een onvergetelijke
avond. Ze mocht Barry niet al
leen zoenen, maar kreeg ook
een videoband met een hand
tekening van de zanger, pia
nist uitgereikt, waarop haar
verrichtingen waren vastge
legd.
Manilow manifesteerde zich
als vakman, die door het pu
bliek op handen werd gedra
gen en die lof ook verdiende.
Het deel na de pauze was veel
minder interessant. Deze veer
tig minuten vulde hij vooral
met een routineuze medley
van zijn hits. Het materiaal
bleek één grote eenheidsworst
êle c
i ou<
bakt
nog helemaal in de bagiog
het gebeuren, bleven
de grond genageld staal,
bezoeker merkte wat gSldr;
lusioneerd op: „als we date ii
goed publiek waren, kht. o
toch minstens één toegl bef
ven". f-
Barry keerde tenslotte Jymc
afgeschminkt en in zijnAlg
vlug aangetrokken
terug om nog een n
zingen. Onder de toezj
dat hij snel weer zou te»
ren, verliet het publiek i
delijk de zaal, terwi"
van „Swing Street"
leidde deed.
ha:
den ondersteund door zijn pro- te zijn, waarmee hij als compo-
fessioneel musicerende bege
leidingsgroep.
Hij pakte vrijwel aan het be
gin van de show al het publiek
volledig in door een meisje op
het podium uit te nodigen voor
het duet „Can't smile without
you". „Ik wil alleen een meisje
hier op het podium zien, geen
mannen. Het is tenslotte mijn
show", liet hij weten. Het
werd Carla uit Rotterdam, die
hand in hand met Barry haar
vocale prestaties ten toon
nist behoorlijk door de mand
viel. Echt ooeien deed het
nauwelijks. Hoewel hij het pu
bliek liet weten dat ze hem
een onvergetelijke avond had
den bezorgd, leek het er even
op dat hij niet zou terugkeren
voor een toegift. De zaallich
ten gingen aan en uit de luid
sprekerboxen klonk al muziek
van ziin laatste elpee „Swing
Street De staande ovatie van
het publiek verminderde ech
ter geen seconden. De fans,
BIJLAGE BIJ UW KRANT MEU"—
INFORMATIE OVER FILMS.MUZ
THEATER. RECREATIE.EXPOSn
EN EEN COMPLETE AGENDA