„Kerkelijke confrontatie met
de rijken is onvermijdelijk"
£eidoe(3o
kerk
en
wereld
Amerikaanse evangelisatiedrift in Utrecht
'N AUTO
■GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CcidócSotvuMit
-
MAANDAG 14 NOVEMBER 1988 PAG#®
Dak gereformeerde kerk ingestort
SPAKENBURG Het dak van de Nederlands gereformeerde
kerk in Spakenburg is zaterdagochtend ingestort. Volgens de
brandweer is dit mede veroorzaakt door overvloedige regen
val. Het dak kwam met een enorme knal naar beneden. De
^schade aan het kerkgebouw is aanzienlijk en bedraagt zeker
een half miljoen gulden. De Nederlands gereformeerde ge-
Tneente kon zondag terecht in de plaatselijke gereformeerde
Icerk. Ds. J. Kamerbeek, de predikant van de Westerkerk,
toonde zich dankbaar dat het dak niet tijdens een dienst is in
gestort. Dan zouden er slachtoffers zijn gevallen".
Basisbeweging kan visioen niet omzetten in beleid
DEN HAAG De Basis Beweging Nederland (BBN) slaagt er
niet in om haar visioen om te zetten in een haalbaar beleid. De
54 aangesloten kritische groepen en gemeenten in Nederland
vinden elkaar in het verzet tegen onrecht en wanbeheer in de
maatschappij, maar daar blijft het vaak bij.
Dit blijkt uit het jaarverslag van de Basisbeweging. Het visioen
van de beweging wordt daarin als volgt omschreven: „Vanuit
het bijbels visioen willen basismensen samen met anderen zich
inzetten voor een wereld waarin gerechtigheid en vrede heer
sen en waar zorgvuldig met de aarde omgegaan wordt". Een
'concrete invulling' van deze visie ontbreekt, of er wordt zeer
verschillend over gedacht, zo meldt het jaarverslag.
Hij die de macht van het
woord niet kent, kan de
mensen niet kennen.
Nederlandse
kerken laten
landbouw
links liggen
;DEN HAAG De Neder
landse kerken hebben zich
(hooit echt bemoeid met de
ivragen en uitdagingen waar
jbe landbouw voor staat. Ter-
jwijl vele kerkleden de span
ningen die samenhangen met
iie sociaal-economische ont
wikkelingen in de landbouw
■aan den lijve voelen, is het
;gesprek over kerk en land
bouw nog nauwelijks op gang
jjgekomen.
ttDit blijkt uit het rapport
[i.Kerken en landbouw", dat
^een studiegroep van de Raad
«van Kerken in Nederland
[heeft geschreven.
[De sectie heeft een groot aan-
jstal maatschappelijke en poli
tieke organisaties verzocht te
creageren op het rapport van
|!dé studiegroep, die onder
•'voorzitterschap staat van prof.
Sdr. ir. J. de Hoogh, hoogleraar
jjlandbouwpolitiek te Wagenin-
•De Nederlandse kerken heb-
;ben geen traditie in de be-
'•moeienis met de landbouw,
omdat er confessionele stands-
ten vakorganisaties zijn die de
•belangen van de agrarische
bevolking behartigen.
De vermindering van de
'werkgelegenheid en de ver
slechtering van de toekomst
perspectieven voor agrariërs
fcouden de aandacht van de
kerken moeten hebben, aldus
het rapport.
Andere zorgelijke ontwikke
lingen betreffen onder meer
de ecologische problemen die
door moderne landbouwme
thoden ontstaan en de pro
ductie van overschotten.
Het rapport wijst op het be
lang van drie trefwoorden uit
de christelijke sociale traditie,
te weten cultuuropdracht,
rentmeesterschap en gerech
tigheid. Zij vormen de toets
stenen voor de samenleving,
maar in de wereld van de
landbouw is daarvan weinig
zichtbaar. - „Rentmeesterschap
verschraalt tot rentabiliteit;
cultuuropdracht verarmt tot
technische vooruitgang; ge
rechtigheid verschuift van
i,het goede nastreven" naar
„ieder het zijne geven..."
De kerken kunnen en willen
geen concrete richtlijnen ge
ven voor een alternatieve
landbouwpolitiek, aldus het
rapport. Zij kunnen wel de
grondslagen van het maat
schappelijk bestel, ook waar
het landbouw en voedselvoor
ziening betreft, kritisch aan
ide orde stellen.
Vrouwelijke bisschop afge
wezen Het bestuur van het
Anglicaanse bisdom Dallas
heeft zich uitgesproken tegen
de wijding van de eerste
vrouwelijke bisschop in de
„VS, zo hebben kerkelijke
F functionarissen gezegd. De
zwarte predikante Barbara
■Harris uit Philadelphia werd
vorige maand door het bis
dom Massachussetts gekozen
tot hulpbisschop. Veel kerkle
den verzetten zich tegen het
aanstellen van een vrouw als
priester of bisschop.
THIJMGENOOTSCHAP DISCUSSIEERT OVER
VERNIEUWING SOCIALE DENKEN
NIJMEGEN „Als de
r.k. kerk de laatste socia
le encycliek van paus Jo
hannes Paulus II serieus
neemt, dan is een con
frontatie met de rijken
onvermijdelijk. De Kerk
zou de grootgrondbezit
ters in Brazilië en Chili,
het Internationale Mone
taire Fonds, en de trans
nationale ondernemingen
met name moeten noe
men. Deze vertegenwoor
digers van de rijken ver
zetten zich met hand en
tand tegen de wijziging
van de zondige structu
ren', die de armoede in
stand houden. Daarna
kan de Kerk zeggen dat
zij uiteraard ook het wel
zijn van dezen op het oog
heeft."
Dat betoogde dr. H.M. de
Lange, emeritus-hoogleraar
ethiek aan de Rijks Universi
teit Utrecht, zaterdag op de
jaarvergadering van het
Thijmgenootschap in Nijme
gen. Leden van deze vereni
ging van christelijke academi
ci waren naar Nijmegen geko
men om maar liefst zeven
(mannelijke) inleiders aan te
horen over het thema 'De
vernieuwing van het christe
lijk sociale denken'. De stu
diedag werd georganiseerd sa
men met de Katholieke Raad
voor Kerk en Samenleving.
Centraal op deze studiedag
stonden de encyclieken over
de sociale leer van de katho
lieke Kerk.
De Lange kon zich groten
deels vinden in de encycliek
'De sociale zorg van de Kerk',
die paus Johanhes Paulus II
in 1987 de wereld in zond.
Deze pauselijke brief signa
leert een diepe breuklijn van
armoede in de wereld en con
stateert dat het de afgelopen
twintig jaar heeft ontbroken
aan politieke wil om stappen
te zetten in de richting van
een grotere rechtvaardigheid.
Als mechanismen, die daar
achter zitten, noemt de ency
cliek .zondige structuren',
maar De Lange betreurde het
dat deze brief er onmiddelijk
aan toevoegt dat deze zondige
structuren wortelen in de per
soonlijke zonde. „Het indam
men van persoonlijke zonde -
hoe belangrijk ook - leidt hiet
tot het overwinnen van het
kwaad van de armoede. Er
wordt aanzienlijk meer ge
vraagd. Wie zijn de dragers
Prof. H.M. De Lange: „Wij hebben alles in huis om de armoede
terug te dringen. Waar we mee te maken hebben is een bitter
verzuim. Mijn generatie nu voor de tweede keer."
FOTO: SP
dacht, schenden hun hoogste
waarden, als zij hebzucht blij
ven verkiezen boven een be-
ter-voorbeeldig leven."
„Wij hebben alles in huis om
de armoede terug te dringen",
besloot een verontwaardigde
De Lange zijn gloedvolle
voordracht. „Waar we mee te
maken hebben is een bitter
verzuim. Mijn generatie nu
voor de tweede keer. Wij la
ten de dood zijn gang gaan.
Dat is een diepere dimensie
van de zonde. Zonde is de
dingen op hun beloop laten,
ze tenslotte maar laten gebeu
ren en dan verzuchten dat je
de wereld toch niet kunt ver
anderen. Waar wachten we
nog op/i? Laten we ons haas
ten, schreef Paulus VI twintig
van deze zondige structuren?
Deze zondige structuren on-
staan niet zomaar, ze worden
gecreëerd en soms zelfs mo
reel en theologisch gerecht
vaardigd."
Dieper gepeild
Volgens De Lange had paus
Paulus VI de situatie twintig
jaar geleden in zijn encycliek
'Populorum Progressio' aan
zienlijk dieper gepeild, toen
deze schreef: „Als de rijken
hun gierigheid nog langer
voortzetten, roepen zij het
oordeel van God en de woede
van de armen over zich af
met niet te voorspellen gevol
gen. De staten die heden in
welvaart leven, maar slechts
op hun eigen belang zijn be-
jaar geleden, er lijden te veel
mensen."
Prof. dr. J. de Valk, hoogle
raar sociale filosofie te Rotter
dam, gaf de leden van het
Thijmgenootschap een over
zicht van alle encyclieken
over de sociale leer van de
Kerk die sinds 1891 zijn ver
schenen. Hij concludeerde dat
deze brieven minder dogma
tisch en dus bescheidener van
toonzetting zijn geworden,
steeds meer aandacht krijgen
voor de wetenschap en de po
litiek, en steeds meer de soci
ale werkelijkheid zelf onder
zoeken. Gaf de encycliek 'Re-
rum Novarum' van Leo XIII
(1891) nog een katholieke
blauwdruk van de ideale sa
menleving, latere brieven zijn
voorzichtiger en willen
slechts vragenderwijs een be
paalde richting wijzen die
wellicht de beste is. Deze ont
wikkeling zag De Valk als
een winstpunt, omdat daar
door een veel flexibeler op
stelling van de Kerk mogelijk
is. Maar er is ook een scha
duwzijde: „Er is geen duide
lijk katholiek maatschappij
model meer. Over dé scciale
leer van de Kerk kan niet
meer gesproken worden."
Bezinning
Drs. R.J. Jeurissen, weten
schappelijk assistent aan de
theologische faculteit te Nij
megen, was ervan overtuigd
dat het katholieke sociale
denken nog steeds een heel
belangrijke bijdrage kan leve
ren in de bezinning op actuele
sociale vragen, waarbij hij
wees op het gebrek aan de
door de overheid geboden
ontplooiingsmogelijkheden
van het individu in het CDA-
denken over de .verantwoor
delijke samenleving'. Maar
dan moet de Kerk ook zelf tot
voorwerp van discussie wor
den gemaakt, meende hij. „Is
de katholieke Kerk zelf im
mers niet in sommige aspëc-
ten van haar organisatie een
falikante ontkenning van het
eigen sociaal-ethische den
ken?" Wat de Kerk betoogt
over de menselijke waardig
heid en het .subsidiariteitsbe
ginsel' (het principe, dat de
staat de uitvoering van min
der belangrijke taken aan la
gere organen dient over te la
ten), wordt intern door „sek
se-discriminatie" en „een rigi
de bestuurlijk centralisme" te
gengesproken. „Het sociale
denken van de katholieke
Kerk dient daarom vandaag
de dag vooral ook een sociaal
denken óver de katholieke
Kerk te zijn."
Handboek voor
medezegggenschap
DEN HAAG De ouders
van kinderen op de katholie
ke scholen hebben hun eigen
handboek „medezeggenschap
onderwijs": op de jaarverga
dering van de Nederlands Ka
tholieke Ouderraad, zaterdag,
werd het eerste exemplaar
van het handboek gepresen
teerd.
Het boek is een tweede versie
van een handboek dat werd
gemaakt door de KOV (on
derwijsvakorganisatie) en het
vormingsinstituut van het
CNV. Bij de voorbereiding
van de nieuwe uitgave is de
NKO betrokken. Dat had on
der meer als resultaat dat er
meer informatie voor de ou
dergeleding binnen de mede
zeggenschapsraad is opgeno
men. Het Handboek wordt
voortaan gebruikt bij de cur
sussen die de NKO organi
seert voor leden van de Mede
zeggenschapsraden in het on
derwijs.
Tijdens de jaarvergadering
werd tevens een beleidsplan
speciaal onderwijs gespresen-
teerd. Hierin doet een werk
groep uitspraken en aanbeve
lingen op brede terrein van
het speciaal onderwijs. De
huidige bezuinigingen in dit
type onderwijs worden afge
wezen.
Ds. Spijkerboer:
meer
politie nodig
AMSTERDAM De beken
de hervormde dominee A.A.
Spijkerboer, predikant in de
Amsterdamse Bijlmermeer,
pleit voor meer politie om de
criminaliteit in ons land terug
te dringen. Hij doet dit in
'Evangelisch Commentaar',
waarin hij verhaalt dat bin
nen enkele dagen bij de bene
denburen in de Bijlmer twee
maal de televisie werd gesto
len. „Hun kinderen, naar
schatting zes en drie jaar, wa
ren helemaal van streek: ze
wilden niet meer eten en niet
meer slapen."
Verder maakt hij melding
van het feit dat zijn kranten
bezorger onder bedreiging de
brommer moest afstaan.
Het is Spijkerboer „volstrekt
duister waarom een samenle
ving als de onze dit soort toe
standen laat voortbestaan".
Wat is er aan te doen, zo
vraagt de Amsterdamse predi
kant zich af. „'Meer politie
helpt niet!' hoor ik nu al jaren
roepen. Schrikt u niet: ik
denk dat meer politie wél
helpt en dat de samenleving
er zeer bij gebaat zou zijn als
de politie het vangen van die
ven als een roeping ging
zien." „Roeping? 'Poen!' rie
pen de agenten, ze gingen
naar het Binnenhof en gooi
den hun pet in de lucht. De
minister zag het handenwrin
gend aan."
Als iedereen meer geld krijgt
willen de politiemensen ook
meer geld en volgens de hui
dige maatstaven hebben ze
dan ook nog niet eens onge
lijk. „Maar je moet je niet echt
verbazen wanneer onze sa
menleving de criminaliteit
niet onder de knie krijgt.'
Praatje na de dienst
De aankomende president George Bush praat met zijn 87-jarige
"moeder na het bijwonen van de kerkdienst met de geestelijken
van de Christ Memorial Church op Jupiter Island in de staat
Florida. Bush houdt momenteel een korte vakantie in Florida-
FOTO:AP
UTRECHT De Mar
griethal is al gevuld met
zevenduizend jongeren,
voor de vierde maal
wordt Celebration gehou
den en nog nooit was het
aantal jongeren, in over
grote meerderheid tie
ners, zo groot als nu. Ze
hebben voor het eerst een
entreegeld van tien gul
den moeten betalen, bij
vorige manifestaties werd
er gecollecteerd. „Ik kom
hier voor de sfeer", zegt
een bezoekster licht be
smuikt, die achter de vol
ledig bezette stoelen nog
een plaatsje moet zien te
vinden. Ze heeft al vaker
manifestaties van Cele
bration bijgewoond. „We
zijn christenen die het ge
loof komen vieren" zegt
Sfeer is er ongetwijfeld in de
erg zakelijke Margriethal, on
derdeel van het Jaarbeurs
complex. Begeleid door veel
aan en uit flikkerend licht is
het Rafaël-team goed in het
gehoor liggende liederen be
ginnen te zingen uit het
Make-Way-programma:
„Maak de weg vrij voor de
Heer".
Floyd McClung, een van de
organisatoren (evangelist in
Amsterdam die zich vooral
richt op drugsverslaafden en
prostituees), zegt het in zijn
welkomstwoord zo: „Christus
moet de Heer zijn van ons le
ven, van ons geld, van onze
vriendschappen, van onze ge
heime gedachten, Heer van
alles. Daar zullen we toe
moeten besluiten en dat
moeten we vieren".
Het contrast valt niet te ont
kennen: de leiding oogt radi
caler dan deze jongeren,
meestal keurig in de kleren
met een enkele punk daartus
sen maar die ziet er ook wel
varend uit. Floyd Mclung
heeft gezorgd voor een spre
ker uit Amerika die al vaak
voor de jeugd is opgetreden,
Greg Johnson. Hij zal de eer
ste dienst leiden van de drie
waarmee de dag voor een
goed deel heen gaat. Zijn the
ma is: radicale keuze. „Sta je
acht uur voor de spiegel en
bid je slechts acht minuten tot
God? Dat moet veranderen.
De heerlijkheid van de Heer
zal je pukkels er af branden".
Johnson is een man die met
zijn clowneske optreden zijn
gehoor weet te boeien. Met
veel mimiek en variatie in
zijn stem voert hij een klein
toneelstukje op rond het ver
haal van David die zijn scha
pen verdedigt tegen de leeuw
en met succes vecht tegen Go
liath. „David doodde het
kwaad, hij maakte de leeuw
af en sneed Goliath het hoofd
af en werd populair bij de
vrouwen".
Johnson bouwt zijn verhaal
zorgvuldig op en lardeert het
met vragen naar zijn toehoor
ders die gezamenlijk beant
woord moeten worden. Hij in
troduceert het eerste spreek
koor van deze dag, in het En
gels en het Nederlands: als ik
heel veel doen kan met een
beetje, dan kan ik heel veel
doen met heel veel. Met de
nodige grappen erin krijgt hij
zijn gehoor zo ver.
„Hoe meer je de Heer in je le
ven toelaat, hoe meer je zult
kunnen doen. David had
slechts een steentje nodig om
Goliath te doden. Hij vervolg
de: „Dood iets in naam van de
Heer en de vrouwen zullen
met je zijn. Ze keken niet
naar David op omdat hij een
jeans droeg, maar omdat hij
het lef had iets te doden. Je
moet niet een beetje lauw
godsdienstig zijn. Jezus vraagt
om een radicale keuze".
Dan wordt de jongens ge
vraagd te gaan staan. Mis
schien kunnen ze nu eindelijk
die belofte, die radicale keuze
maken voor Jezus. Sommigen
heffen de handen omhoog zo
als dat gebruikelijk is in bij
voorbeeld de Pinksterge
meenten. En dan is het de
beurt aan de meisjes. Ook zij
mogen nu naar voren komen,
net als de jongeren, maar niet
allemaal, er is niet voor ieder
een plaats, waarschuwt Greg
Johnson.
De dienst is in een climax ge
ëindigd. Het Rafael-team
zingt weer en nu is het pauze.
Een jongen na afloop: Als je
zondag in de kerk alleen
maar zit te luisteren, zoals de
gereformeerden of de her
vormden doen, dan zul je hier
vreemd bij staan te kijken.
Wat hier gebeurt, is een vorm
van lofprijzing. Dat vind je bij
de Pinkstergemeenten en bij
de Volle Evangeliegemeen
ten". Krijgt hij hier een ant
woord te horen waar hij iets
in zijn leven mee kan doen?
„Ik ziet niet op een antwoord
te wachten. Ik weet wat ik in
mijn leven heb te doen",
's Middags is er een provin-
ciespel. Voor elke provincie
zullen de jongeren moeten
bidden. Voor Zuid-Holland
luidt het als volgt: Gebed voor
een Opwekking. Bid voor een
totale geestelijke verandering
•onder de top-managers en be
leidsmakers van de grote be
drijven. Geld zegt niet alles;
men moet niet demens en het
milieu uit het oog verliezen,
gebed voor een vernieuwend
rentmeesterschap. Gebed ook
voor de vele studenten aan de
unniversiteiten. Gebed voor
de landspolitiek en internatio
nale politiek: geen betweterij,
maar evangelisch dienstbe
toon. Een gebed voor de wet-
tenmakers op het gebied van
drugsbeleid, criminaliteit,
abortus, euthanasie, weten
schap, opvoeding en ethiek:
dat men opnieuw zal grijpen
naar de eeuwige waarden van
God.
Op het eind van de middag is
Celebration een echt feest ge
worden, ook voor een nuchte
re buitenstaander. Er wordt
nu gezongen en gedanst in de
Margriethal. Dit is de sfeer
waar duizenden naar uit heb
ben gezien. „Get on your feet
and dance", zingen ze. „It is
good to get excited. God is
good" („Ga staan en dans. Het
is goed om opgewonden te
zijn, God is goed").
PAUL VAN VELTHOVEN
Schadevergoedingsstraf AA0
midde
nstei
verd
:aans
land
nik
Jlijk g
goedingsstrafHet komt op een of andere manier l^en I
Wetboek van Strafrecht terecht als de geleerden het itwege
minste over eens kunnen worden. Bovendien heeft eeifrdjgei
missie voorgesteld een nieuwe aanduiding, de benar.'e£ei
partij, op te nemen in het Wetboek van Strafvorderiirlyot
de spelregels van de rechtspraak omvat. Op die manipel a
een slachtoffer een sterkere rechtspositie krijgen. [jng c
artsen
Er ligt nóg een interessant voorstel: de benadeelde'^™
kan haar vordering splitsen. Een deel daarvan kan i
strafproces en een ander deel in een civiele (burgerlijks
cedure worden opgeëist. Tot nu toe kan een benadeelt
een strafrechter een vordering van schadevergoeding!"
toegewezen, niet óók nog eens naar de civiele rechtei* §{i
pen. Daardoor gebeurt het dat een slachtoffer van eer
drijf te weinig schadevergoeding ontvangt. mg;
K -
Op dit moment is het lang niet eenvoudig voor een sla!
fer ook werkelijk de schadevergoeding te krijgen die
vonnis is uitgesproken. Om die vervelende situatie te
komen wordt de invoering voorgesteld van de „schai
goedingsstraf". De veroordeelde betaalt dan ten behoev
het slachtoffer aan de staat een geldbedrag, dat verv °ÜU1
onverwijld aan de benadeelde wordt uitbetaald. Ar\
jcaar
In de huidige situatie verdwijnt een geldboete in de Psyc'
kas zonder dat de slachtoffers zelf er een cent wÖzeLn°st
worden. Een veroordeelde die weigert (of niet kan) b Jj1
moet de boete „uitzitten" en daarmee is de kous af. wjr
toekomst moet dat anders worden: ook al zit de veroonn pr
de boete uit, dan nog blijft de plicht tot vergoeding v}geas
schade. gevei
jn
tti F*""
ÜjR zijn strafrechtsgeleerden die vinden dat het slach a
te veel aandacht krijgt, hetgeen ten koste van de verooP'
de zou gaan. Zij verwijten de commissie die de regelin g
de schadevergoedingsstraf heeft voorgesteld, zich „t€
door het belang van de benadeelde te laten leiden, waa^ófd
de straf het karakter heeft gekregen van een goedkotiarm
relatief snel verhaalmiddel voor het slachtoffer", aldusden
wetenschappelijke onderzoeksters (Hanneke van Soep1
Sylvia Walther) in het Nederlands Juristenblad. Zij
nen weliswaar de noodzaak dat de strafrechtelijke p
van het slachtoffer wordt verbeterd, maar tegelijkertijd. _r
hP1
de
zen ze er op dat niet alleen het belang van het slachi
moet tellen.
ar
UlTERAARD moet een verdachte /veroordeelde op rrki i-|
lijke wijze worden behandeld. Maar niet mag worden \r
ten dat het slachtoffer nooit heeft gevraagd om te wto-f
mishandeld of bestolen of wat dan ook. Dat is toch hetro
punt. Wat dit betreft gaan de onderzoeksters al te lichtpTE
bij aan één van de meest gerechtvaardigde verlangen!ter
slachtoffers van de criminaliteit: genoegdoening. j
MINISTER Korthals Altes van justitie vond dat in 198ang<
al. Hij zei toen: „Eén van de meest wezenlijke functiefar
de strafrechtspleging is het geven van genoegdoening-11
het slachtoffer en de nabestaanden, het compenseren v^g x
subjectief gevoelde schending van de rechtsorde". Men. D
gerust hart kan het aan de rechters worden overgelatiober
belangen van zowel de verdachte als die van het slachf1"^
tegen elkaar af te wegen. Blijkbaar twijfelen de beide c
zoeksters daaraan en dat valt te betreuren.
Vrij zacht
DE BILT (KNMI) Een
krachtig hogedrukgebied ligt
met zijn centrum boven het
Kanaal. Dit systeem ver
plaatst zich het komende et
maal langzaam naar de
Frans-Belgische grens. Voor
ons land betekent dat een
stroming uit het noordwes
ten.
Deze neemt langzaam in
kracht af. Vanaf de Noord
zee wordt daarmee zachte en
tamelijk vochtige lucht naar
ons land gevoerd. In deze
lucht komen uitgestrekte
wolkenvelden voor. In de
komende nacht kan daaruit
wat regen of motregen val
len; groot zullen de neerslag
hoeveelheden echter niet
worden. Het is in eerste in
stantie nog zacht: zo'n graad
of 7 in de komende nacht en
rond 11 graden morgenmid
dag. In verband met de na
bijheid van het genoemde
hoog valt de wind in de
nacht van morgen op woens
dag vrijwel weg en kan zich
gemakkelijk mist vormen.
Op woensdag is de kans
groot dat deze mist zich lang
zal handhaven.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor woensdag en woensdag:
Zuid-Scandinavië: eerst perio
den met zon, woensdag t
mende bewolking en
Middagtemperatuur 5 luari
graden. In de nacht Jig h
vorst. (en I
Denemarken: perioden in d
zon, woensdag toenemeniidscl
wolking. Middagtemperng v
rond 8 graden. I om
Britse Eilanden: zonnige Jelijl
den, woensdag in het noéals
toenemende bewolking, lerzc
dagtemperatuur ongeveè"en
graden. (act j\
Benelux, noord-Duia ha
wolkenvelden en overwork
droog. Middagtemperatiifvlc
tot 9 graden. konv
Midden- en zuid-Duit^
wisselend bewolkt en mo
een bui. Middagtemperat
graden in het noorden
graden in het zuiden.
Frankrijk: zonnige per
en koel. Middagtemp
in het noorden rond 8
toenemend tot 16 gradei
de Middellandse Zee.
nacht in het binnenland
aan de grónd.
ADVERTENTIE
tegen een
|v% scherp tarief
BLi K BIJ voor een dag.
flUUn
PERSONENAUTO
BESTEL- OF EEN
VERHUISWAGEN
Tel. 071-177158
Kamsteeg Auto Rental
It b«w. 24 19
»nd
half bew. 21
|KI
Rio de Janeiro rw. t
Singapore regoi
26 16
27 16
32 24