1 Vrouwen en mannen zijn samen verantwoordelijk" ANTI-CONCEPTIE IS MOORD £cidóc Qowim 'C< Toespraken voor buitenstaanders f CeidócSotwcwit WE kerk wereld WIL BUS YAN WERKGROEP „VROUW EN KERK": Ds. Mooi uit centraal comité Wereldraad Romeinse theologen: 9? brieve* )weer is Ffde r GEESTELIJK LEVEN/OPINIE ZATERDAG 12 NOVEMBER 1988 PA vai ;ECHT Uitzettingsprocedure tegen predikant LEEUWARDEN In de hervormde wijkgemeente De Regen boog te Leeuwarden zijn de moeilijheden tussen haar predi kant drs. M. de Jong en de kerkeraad uitgelopen op een proce dure om de predikant van zijn ambt te ontheffen. De kerke raad zal op 21 november worden gehoord door de landelijke commissie die zich met dit soort zaken bezighoudt. Ds. De Jong is al enige tijd met ongevraagd verlof. Het conflict is twee jaar geleden begonnen. Ds. De Jong verzette zich toen tegen ver koop van het kerkgebouw. Sindsdien is de verhouding met de kerkeraad verslechterd. De kerkeraad heeft bezwaren tegen de predikant, die te maken hebben met diens functioneren. De re gionale commissie voor het opzicht besloot eerder dit jaar tot een vermaan aan de predikant. Vrijspraak voor ontvoering van lid Moonsecte DENVER Twee mannen die hebben bekend een lid van de Moonsecte op verzoek van haar ouders te hebben ontvoerd, zijn door een jury in Denver (Colorado) vrijgesproken. Dennis Whelan en Robert Brandberry hadden een maximumstraf van acht jaar kunnen krijgen als ze schuldig waren bevonden. Op verzoek van haar ouders, die haar wilden laten 'deprogramme ren', ontvoerde^ ze vorig jaar mei in Denver de 31-jarige Britta Adolfsson. De jury accepteerde het argument van de rechter die erop wees dat de ontvoering wellicht noodzakelijk was om een groter kwaad te voorkomen en kwam op grond daarvan tot vrijspraak. De uitspraak is een duidelijke boodschap aan het adres van secten dat ouders zullen ingrijpen als hun kinderen worden verlokt lid van een secte te worden. Het lot geneest ons van menig gebrek waarvan de rede ons niet zou kunnen genezen. La Rochefoucauld door Marinus van der Berg Kinderen „Als je nog klein bent. hoor je geen zorgen te hebben. Kindertijd is speeltijd. Lekker in de waterplassen stampen, ruzie maken met de buurkinderen en een klein vriendinnetje hebben". Zo ben ik geneigd om te denken over de kindertijd. Wij die ons volwassenen noemen, denken vaak dat we kinderen ver moeten houden van de grote problemen die er in het leven kunnen zijn. Wij willen de kinderen sparen en dat willen we ook als er in het gezin ziekte en sterven is. Als opa is gestorven neigen velen ertoe om te denken dat het maar beter is dat opa niet gezien wordt. „Mijn kleinkind was heel boos. Mijn man wilde zelf niet meer gezien worden. De kist werd gesloten, maar onze zevenjarige kleinzoon, heeft het ons kwalijk genomen", zei iemand die er ook zelf aan was gaan twijfelen of het wel zo goed was geweest dat de kist onmiddellijk was gesloten. „Over het algemeen zijn kinderen - tot aan de puberteit - niet bang voor de dood", schrijft radiopastor Hans Stolp. „Het spreekt voor hen vanzelf, dat er altijd toekomst is. Zelfs voorbij de grens van de dood". Die ervaring was ook te vinden in het verhaal van het kind uit het jonge gezin waar de moeder ongeneeslijk ziek was. Met het gezin was zij naar het afscheid toegegroeid. Toen ze gestorven was, hield ze een rolletje papier in haar handen. Het was een tekening van haar jongste kind. Die had gezegd: „Mamma, die tekening moet je meenemen. Als je bij God bent, kun je er nog eens naar kijken". Een ander kind troostte zijn oma en zei: „Opa heeft nu geen pijn meer. Hij is nu bij Oscar". Oscar was een overleden broertje dat maar kort geleefd had. Toen ik aan hem in het familiegesprek voor de uitvaart vroeg: „Wat moet ik van jou over je opa zeggen", zei hij: „Ik geef opa dropjes mee in de kist". Alsof hij vJilde zeggen: Je stuurt je opa niet op reis met lege handen. De dropjes zijn ook in de kist gelegd. Kinderen kunnen een bijzondere troost zijn voor ons volwassenen. Kinderen hebben ook zorg als een van de ouders ziek is. Ze gaan er meestal vanuit dat op ziek-zijn beter worden volgt. Kinderen die in een kindernevendienst tekeningen voor zieken hadden gemaakt, hadden er op geschreven: „Word gauw weer beter". In gezinnen waar geleefd wordt met een dementerende oma of opa vormen de kleinkinderen vaak een stevig bondgenootschap met de dementerende en ze verzetten zich als opa of oma naar een verpleeghuis moet. Het is begrijpelijk dat we kinderen willen sparen als er ziekte of sterven is in de familie, of in de buurt. Toch blijkt die spaarhouding kinderen meer In de problemen te brengen dan de open houding waarbij het zien van de gestorvene, het samen afscheid kunnen nemen, mogelijk is. Wanneer we de kinderen weghouden wordt de angst en het geheimzinnige versterkt. Bovendien onthouden we onszelf bijzondere vormen van troost die we van de kinderen kunnen ontvangen. Omdat we gewend zijn kinderen niet als volwassenen te beschouwen en de volwassenheid te zien als het hoogtepunt van het leven: „Zorg dat je volwassen wordt", zeggen we, daarom dreigen we de kinderen te onderschatten. Maar wie nauwkeurig toekijkt, ziet hoe kinderen ziekte en dood een plaats geven in hun spel. Kinderen en de dood is het themanummer van Open Deur//Goede Tijding (Postbus 19, 3970 AA Driebergen). Er is ook eén videoband gemaakt waarop kinderen praten over de dood. SOESTERBERG De werkgroep 'Vrouw en kerk' van de Katholieke Raad voor Kerk en Sa menleving kijkt tevreden terug op de eerste tien jaar van haar bestaan. Deze week vierde de werkgroep met bisschop Ernst in haar midden zijn tienjarig bestaan. Volgens voorzitter drs. Wil Bus is in die tijd de Rooms-Ka- tholieke Kerk in Neder land gevoeliger voor de problemen van vrouwen geworden. Het komt er nu op aan dat ook in het kerkelijk beleid de eigen bijdrage van vrouwen zichtbaar wordt. Wil Bus nam deze week af scheid als voorzitter. Zij is vanaf het begin betrokken bij deze werkgroep die is geboren uit een initiatief van de Sint Willibrordvereniging. Met pijn in het hart draagt ze de macht' over aan drs. Ria Klein-Tank, die samen met de dertig andere leden zal werken aan de verwezenlij king van het visioen van de werkgroep: de kerk als ge loofsgemeenschap van gelijk- waardigen. Een dergelijke kerk is volgens Bus nog lang niet in zicht. Het visioen van vele vrouwen blijkt telkens te botsen op de de hiërarchische structuur van de rooms-katholieke kerk. Toch vindt zij het ver spilling van energie als vrou wen zich te veel tegen deze kerkelijke structuur afzetten. „Kijk", zegt ze, „onze werk groep zou natuurlijk kunnen vechten voor de vrouw in het ambt. Maar je kunt je afvra gen of het niet beter is zelf nieuwe initiatieven te ont plooien die laten zien dat het in de kerk ook anders kan." Zij wijst onder meer op de vieringen voor vrouwen en de eigen diakonale projecten. Van groot belang is ook de verdere ontwikkeling van de feministische theologie en een eigen 'vrouwenspiritualiteit'. „Dat kunnen we allemaal zelf; daarvoor zijn we niet af hankelijk van de bisschop pen." Nog steeds wordt de houding van veel vrouwen te genover de kerkelijke leiding niet door de gewenste mon digheid, maar door afhanke lijkheid gekenmerkt. Wil Bus Vrouwen en mannen zouden veel meer moeten werken vanuit een gemeenschappelij ke verantwoordelijkheid. Op het hoogste niveau is daarvan in de Nederlandse RK Kerk provincie nog niet veel te zien, vindt Bus. „De bisschop pen werken vanuit een machtspositie, terwijl ze een geloofspositie zouden moeten innemen." Het visioen van de vrouwen stuit volgens Bus ook nog steeds op het stereotiepe beeld dat mannen van vrouwen hebben. Dit beeld van de vrouw als maagd, bruid, móe der, grote verleidster „en wat zijn we allemaal nog meer" lijkt in de kerk onuitroeibaar. Een andere visie op de vrouw is kennelijk voor mannen be dreigend, aldus Bus. Ze wijst op de mannelijke reacties op de feministische theologie. Door „deze nieuwe impuls, die de kerk op haar grondves ten doet dwarrelen," wordt de positie van mannen in de kerk ter discussie gesteld. En dat vinden ze niet allemaal even l^uk. „Bij bepaalde bis schoppen zit de angst er goed in... Kardinaal Simonis is bang voor de vrouwenbewe ging"- De werkgroep ziet het als een van haar belangrijkste taken het mensbeeld achter deze denkwijze te ontmaskeren. Er wordt op dit moment een stu die verricht, waarin de recen te pauselijke brief over de waardigheid van de vrouw een belangrijke rol speelt. Positief Wil Bus is redelijk positief over deze brief, hoewel daar in opnieuw wordt verwoord dat net kerkelijk ambt een zaak van mannen blijft. Be langrijker is volgens Bus dat het Vaticaan in dit schrijven voor het eerst uitgaat van de fundamentele gelijkheid van vrouw en man. Dat zou het begin kunnen zijn van een vi sie die meer reent doet aan de 'hele mens', de heelheid van Naast deze studie houdt de werkgroep zich vooral bezig met de theologische opleidin gen. Ze zoekt naar mogelijk heden om meer vrouwen op te leiden voor functies in het pastoraat. Tevens gaat de aan dacht uit naar seksistisch taal gebruik in liturgische ge schriften en wordt veel ener gie gestoken in de vieringen voor vrouwen. De werkgroep 'Vrouw en kerk' heeft hiervoor sinds een jaar twee studiesecretarissen in dienst, Dorry de Beijer en Diana Vernooij. Hun aanstel ling voor vijf jaar is mogelijk gemaakt door een subsidie van vijftien congregaties van vrouwelijke religieuzen. Wil Bus viert hun benoeming als een van de grootste triomfen uit het tienjarig bestaan van de werkgroep. Ze betreurt echter dat het hier om een tij delijk project gaat. „Het is jammer dat de bisschoppen conferentie zich niet mede verantwoordelijk stelt voor onze werkgroep". De bisschoppen hebben meer malen-geweigerd een finan ciële bijdrage te leveren. Sindskort hebben zij wel voor hun eigen commissie 'Vrouw en kerk' een studiesecretaris (in een deeltijdbaan) in dienst. De samenwerking met deze commissie is altijd prima ver lopen, aldus Bus. De twee bis schoppen in de commissie, Ernst en Niënhaus („we heb ben het getroffen"), hebben zich altijd als „bondgenoten" opgesteld. Met de benoeming van twee secretarissen is de werkgroep een nieuwe fase ingegaan. „We kunnen niet blijven rom melen", zegt Bus. „De tijd waarin we aandacht vroegen voor de specifieke problemen van vrouwen in de kerk is voorbij. We moeten nu de kwaliteiten van vrouwen zichtbaar zien te maken in het kerkelijk leven". Zeven jaar geleden publiceer de de werkgroep het rapport 'Openbaring van de ervaring'. Volgens dit rapport is de posi tie van vrouwen in de Rooms- Katholieke Kerk zeer „zorg wekkend". Op grond van het rapport deed de werkgroep onder meer de aanbeveling om in elk bisdom een werk groep 'Vroliw en kerk' in het leven te roepen. Het onder zoek werd door de bisschop pen als niet representatief en niet wetenschappelijk afge daan. Het KASKI deed het daarna nog eens dunnetjes over en kwam in 1987 met de studie 'Vrouw en kerk'. Dit onderzoek liet een nog zorg wekkender situatie zien. De aanbeveling uit het eerste rapport heeft effect gehad. In elk bisdom is inmiddels een werkgroep voor vrouwen te vinden. Na deze 'overwin ning' concentreerde de werk groep zich vooral op het per soneelsbeleid. Tien jaar geleden was er geen enkele vrouwelijke functiona ris betrokken bij hat bestuur van de kerkprovincie of de bisdommen. Nu zijn dat er on geveer 25. De werkgroep sti muleert de samenwerking tussen deze vrouwen en hoopt op deze wijze de invloed van vrouwen in de kerkelijke be leidsorganen te vergroten. LEIDSCHENDAM Dr. R.J. Mooi stapt binnenkort uit het centraal comité van de We reldraad van Kerken. Dit meldt hij in zijn verslag van de vergadering van dit comité, die in augustus in Hannover werd gehouden. Het verslag is opge nomen in de informatienota van het moderamen, een van de vergaderstukken voor de komende Hervormde synode eind deze maand. Daar Mooi het moderamen nog niet for meel op de hoogte heeft ge steld, is er ook nog geen besluit over zijn opvolging genomen. Theoretisch bestaat de kans dat een ander dan dr. K. Blei het wordt. Deze volgde vorig jaar Mooi op als secretaris-generaal van de Nederlandse Hervorm de Kerk. Aanvankelijk hield Mooi vast aan zijn plaats in het centraal comité met het argument dat hij als persoon en niet in zijn functie was gekozen. Hij was vanaf 1981 lid van het centrale comité als opvolger van dr. A.H. van den Heuvel, die het jaar ervoor aftrad bij zijn be noeming tot VARA-voorzitter. Leden van het centraal comité worden door de algemene ver gadering gekozen. Mooi werd in 1983 te Vancouver herko zen, hoewel dat enige voeten in aarde had. In zijn verslag stelt Mooi dat de Wereldraad naar zijn zijn me ning hinkt op twee gedachten. Bij de discussie over de samen stelling van de komende alge mene vergadering bleek dat het centraal comité dit ener zijds zelf in de hand wilde hou den, terwijl anderzijds werd begrepen dat de samenstelling van de delegaties de verant woordelijkheid van de lidker ken zelf is. Mooi vraagt zich af, of de Wereldraad een gemeen schappelijk beleidsorgaan van kerken op wereldniveau wil zijn of een oecumenische be weging. PREKEN JAN VAN KILSDONK GEBUNDELD AMSTERDAM Pater Jan van Kilsdonk is door de nodi ge twijfels beslopen geweest toen hem werd voorgesteld zijn preken en toespraken te bundelen die hij hield tijdens diensten van de Amsterdamse studentenecclesia. Is het wel verantwoord toespraken bij een te brengen waarvan som mige meer dan vijfentwintig i'aar geleden zijn uitgespro ten, zo moet hij hebben ge dacht. Religieuze taal die ont wikkelingen moet verwoor den die zo pijlsnel zijn verlo pen, riskeert die niet volledig onverstaanbaar te worden? Het wonderlijke met de pre ken die nu verzameld zijn is dat dit niet het geval is. Voor een deel is dat wellicht ver klaarbaar door het feit dat van Kilsdonks toespraken ge stoeld zijn op degelijke bijbel se grond. Daarnaast heeft hij een onmetelijk kennis tot zijn beschikking over de filosofie en het vroege christendom, maar hij is niet exegeet zon der meer. Belangrijk is dat hij steeds weer die kennis weet te transformeren en om te zetten in inspiratie voor vandaag. Velen konden daar gistermid dag weer van getuigen toen zijn boek in het theologencafé van de Nieuwe Kerk door de pastor van de Dominicuskerk, Jan Nieuwenhuis, ten doop werd gehouden. De titel voor zijn boek: Geze gend de onzienlijke, ontleende Van Kilsdonk aan een tekst van Huub Oosterhuis, een vriend van Van Kilosdonk en een man die van zich zelf heeft gezegd dat hij nooit voorganger in de geloofsge meenschap zou zijn geworden als hij niet in contact was ge komen met de inspirator Van Kilsdonk. De rest van die tekst van Oosterhuis, die te vens een knipoog lijkt naar die andere inspirator uit een voorbije tijd, Han Fortmann, en zijn belangrijkste boek, Als Ziende de Onzienlijke, is als een program voor het werk van pater van Kilsdonk zelf: Gezegend de onzienlijke, ge zegend de verborgene, geze gend de levende, dag liefde die dorstig maakt, licht dat ziende maakt. Alleen de inspiratie die hij uit de bijbel heeft gehaald kan verklaren waarom hij de ka tholieke kerk, waarvan hij het nodig vond de zijns in ziens verdrukkende structu ren al in een vroeg stadium te hekelen, als zijn geestelijk te huis is blijven beschouwen. Daarbij komt nog iets dat hem in het ambt heeft gehouden, de beschikbaarheid naar allen toe die het priesterschap ver onderstelt. Preken, zo zei hij onlangs in een interview, vindt hij in zo'n functie eigenlijk maar se cundair. Om te vermijden dat hij louter praat voor een ge meenschap van ingewijden, zoekt hij steeds naar grenssi tuaties. Wat hij vertelt, moet immers aansprekelijk zijn voor buitenstaanders. Daar moet het zijn kracht, zijn houdbaarheid bewijzen. Zou hij slechts omgaan met eeni vertrouwde kerkelijke kudde,' dan dreigt het gevaar dat hij praat in een vertrouwde code, misschien wel vanuit een waan die geen band heeft met de realiteit. Wat hij vertelt moet steeds weer oeproefd worden. Wie pater Van Kils donks toespraken leest, weet steeds dat hij die proef door staat. Jan van Kilsdonk: Geze gend de onzienlijke. Uitga ve Kok, Kampen. Prijs 22,50. (Van onze correspondent Ge rard Kessels) ROME Het gebruik van voorbehoedmiddelen staat gelijk aan moord. Dat hebben vooraan staande Vaticaanse theo logen gezegd in Rome. Theologen en bisschop pen uit de hele wereld herdenken hier momen teel het verschijnen van de encycliek "Humanae Vitae", twintig jaar gele den. De bijeenkomst heeft duidelijk gemaakt dat anno 1988 de afwij zing van voorbehoedmid delen zo mogelijk nog scherper is dan in 1968 toen Paulus II Tweede zijn encycliek presenteer de. Van de twijfels die paus Pau lus VI verscheurden en waar van zijn kardinaal-staatssecre taris Benelli later gewag maakte, is twintig jaar later niets meer te bespeuren. De encycliek is de hoeksteen ge worden van de Vaticaanse moraaltheologie. In veel toe spraken herinnert Johannes Paulus II aan "de profetische visie" en het monumentale werkstuk van zijn voorgan ger. Tegenover de theologen en bisschoppen die nu bijeen zijn hekelde de paus "de weige ring van veel ouders het le ven door te geven". Volgens de Vaticaanse theoloog Carlo Caffarra, president van het "Instituut Johannes Paulus II van de universiteit van Late- ranen is er niet alleen sprake van een "weigering het leven door te geven", maar zelfs van moord. Hij verwees daar bij naar het oude kerkelijke wetboek van 1917, dat die vergelijking trekt. Het oude wetboek ziet het mannelijk zaad als een "homunculus", als een klein mensje. Wie dat mensje niet tot leven laat ko men, pleegt moord, aldus het oude wetboek. "Moord", zo heeft Caffarra uitgelegd, "is de onderdrukking van al het bestaand leven. Moreel ge sproken is het een haat tegen het leven. De anti-conceptie doet hetzelfde. De anti-con ceptie wil immers niet dat er nieuw leven ontstaat". Tijdens de bijeenkomst is er sterk op aangedrongen de harde taal van Caffarra in da den om te zetten. Amerikaan se deelnemers eisten dat er strenger wordt opgetreden te gen bisschoppen en theologen die op dit punt te toegevend zijn. Volgens de Amerikanen in Rome blijven veel bis schoppen en theologen in hun land van de rechte leer afwij ken. De Amerikaanse bis schoppen zijn onlangs op hun vingers getikt voor hun te toegevende aids-verklaring. Ook wanneer een partner sero-positief is, blijft het con doom in de ogen van Rome taboe. De enige moreel aan vaardbare preventie is vol gens Rome de absolute ont houding. Brugfunctie onder druk VANDAAG zou in Vught een symposium over „Evr tie en cultuur als spanningsveld" worden gehoude0pk0n auspiciën van de Stichting Bevordering Contact Rojbij de tholieken (CRK). Een binnen de huidige kerkpolitifsbure* houdingen uniek symposium. Onder leiding van CJ£ent£ zitter prof. J. Groot Wassink zouden vertegenwoordig verschillende vleugels in de rk-kerk er met elkaarw!eci- dachten wisselen in een „open dialoog": bisschop jdweer van Breda, de Eindhovense hoogleraar namens de l(- heeft stichting pater dr. P. Leenhouwers en de theoloojs vers Lemmens van het seminarie Rolduc in Limburg. Vooral EVENWEL, het symposium is afgelast. Dr. Lemnv zich terug omdat vanuit de achterban van de CRK Leenhouwers ernstige kritiek was geleverd. Pater L wers, die bestuurslid is van het progressief-kritische.j, tieve bisdpmblad „De Roerom" van Den Bosch, heel eigen visie over nieuwe leefvormen van religi^l Dat het symposium is afgelast moet bij prof. Gi sink een pijnlijk zijn aangekomen. Vanaf het begin in de CRK een mogelijkheid gezien de heilloze polar de rk-kerk te overwinnen door contact tussen kat onderling en tussen gelovigen en hun bisschoppen, weg is zijn achterban hem gaan zien als de intellect! der van een beweging van „katholieken die wèl tr<j aan paus en bisschoppen", een beweging die als boh.,^ gen de vernieuwing wil functioneren. |0etei STEEDS heeft professor Groot Wassink zich er st^para gemaakt om naast de landelijke contactdagen van d^e s die veel weg hebben van een manifestatie ter eigen m€ ring tegenover de vernieuwingsbewegingen in de ;ant j (Mariënburgvereniging en de Acht Mei Beweging) een symposium te organiseren, waarop vertegenwoypV( van de andere stromingen met de CRK in dialoog trejj ee lukte het hem vorig jaar de pastoraaltheoloog Haarsgen de Mariënburgvereniging en bisschop Möller met CR^U rond de tafel te krijgen. joete rouw JN U is hem door zijn eigen achterban deze mogelijkhimen nomen. Dat is een veeg teken. Het valt te hopen din-co Groot Wassink ondanks de druk van zijn achterb^eegs proberen het contact en het brugfunctie-ideaal van zijeegf waar te maken. fof. {en d Er zit nog een ander aspect aan deze kwestie. Dat is P.H u de schade die pater Leenhouwers heeft opgelopen. Htë 1S bliekelijk „niet goed genoeg" bevonden om mee om r ,n te zitten. Zijn integriteit als christen is in twijfel get£n De Limburgse Rolduc-docent dr. Lemmens heeft ee?aar verantwoordelijkheid op zich geladen door zich ond£eve van buitenaf terug te trekken. Dr. Lemmens heeft instrument laten maken van mensen die pater LeenJpudei geen goed christen vinden. Daardoor is hij medeveraÉ1- th delijk voor het feit dat de Eindhovense hoogleraar lijk is afgeschreven. >rjei £gt M HET is een onthutsende conclusie: wat bedoeld was £et poging tot ontmoeting en gesprek ten dienste van eei^ de Kerk is uitgelopen op selectie en het afschrijven sen. fecord ronov p" ee toten Gehandicapten „Wij nemen alleen gezonde mensen in dienst". Historische woorden van een burgervader, mr. P. Roscam Abbing van Rijswijk. Dezelfde man die zich een paar jaar geleden zo druk maakte over de uitspraak dat Rijswijk eigenlijk helemaal geen burgemeester nodig had, spreekt nu zelf die bikkelhar de woorden over een hele be volkingsgroep. Behorende tot de groep zogenaamde gezonde mensen vind ik zijn redene ring het toppunt van ongezond denken. Jammer burgemees ter, u leek zo'n echt mens. Vooralsnog houd ik het erop dat uw woorden verkeerd zijn Nevelig DE BILT (KNMI) Ook van daag bevindt ons land zich nog in de zachte en vochtige lucht. Plaatselijk is de lucht zo voch tig dat er mist onstaat. Ook kan hier en daar wat motre gen vallen. In dit soort situa ties zijn de verschillen tussen de nacht- en dagtemperatuur erg klein. Vanmiddag wordt het ongeveer 13 graden. Mor gen wordt de zachte lucht langzaam verdreven door kou dere. Deze overgang gaat ge paard met veel bewolking en enige regen. Na het weekeinde komt er geleidelijk meer zon, maar gaat de temperatuur iets omlaag. Weersvooruitzichten voor diverse eu- ropese landen, geldig voor zondag en maandag: Zuid-Scandinavië: Wisselend bewolkt en vooral zondag enkele buien. Van af maandag in Zweden in de nacht lichte vorst. Middagtemperaturen zondag rond 6 graden, maandag iets kouder. Britse Eilanden: Perioden met zon, maar ook wolkenvelden. Droog. Mid- dagtemperatuur ongeveer 10 graden. Benelux: Zondag veel bewolking en regen, maandag af en toe zon en droog. Middagtemperaturen zondag rond 10 graden, maaandag iets koe- Frankrijk: Zondag overwegend veel bewolking en regen. Maandag af en toe zon en droog. Middagtemperatu ren van 10 graden in het noordwes ten, tot 17 graden aan de Middelland- Duitsland: Half tot zwaar bewolkt en vooral op zondag af en toe regen. Middagtemperaturen van 9 graden in het noorden, tot 12 graden in het zui- Alpenlanden: Vooral in het noorde lijk en westelijk Alpengebied half tot zwaar bewolkt en af en toe regen. El ders perioden met zon en overwe gend droog. Middagtemperaturen rond 12 graden. Spanje en Portugal: Zondag perioden met zon en droog, maandag enkele loodz, laarm fesolu geïnterpreteerd. Door dan e nalist, of door mij. 'DA Mevr. T. v.d. Kooij, jeren RIJSWIJK. ;an d 'appo Oud» iiek let b od< buien. Middagtemperaturen graden in noordwest-SpanjervLj graden aan de Spaanse zuidor Italië en Joegoslavië: Wissel wolkt en vooral op zondag^ buien, mogelijk ook onweer.T mperaturen in noord-Itali«Joe" raden, elders 18 tot 22 gradPr br Jfeen Jg< ÜXw. ^4 T1 Barcelona Cyprus Dublin Frankfurt (mil 1. ling, n 1 S's 12 die l 13 gsfra 21 iVooi 12 joen 10 Id: is onc*( 12 jsvei Luxemburg Stockholm Casablanca Damascus Los Angeles Palm Beach L bew. Pretoria onweer Rio de Janeiro zw. bew. M 0 1 'SI0 B.U '7-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2