De vakantiefilm van U Boeiende expositie van betwiste schilderijen in het Mauritshuis kunstagenda WERKEN ARTI OP VEILING Robert de Niro ook komisch een kei RATTLE AND HUM' KUNST £etdóc<3ou/tont VRIJDAG 11 NOVEMBER 1988 Brits accent op het dansfestival Breda BREDA Het achtste Dansfesti val Breda heeft met vijf presenta ties van balletontwikkelingen uit het Verenigd Koninkrijk een dui delijk Brits accent gekregen. Het festival dat met een open dansdag op 13 november in alle ruimten van de Stadsschouwburg wordt be gonnen, duurt tot 22 november. Het thema van de dag is „van punk tot pas de deux' en elke voorstelling wordt twee keer uit gevoerd. In filmhuis Concordia worden dan dansfilms gedraaid. De toegang is weer gratis, maar de organisatoren plaatsen een collec tebus opdat de traditie van het fes tival niet hoeft te worden afgebro ken. Singer Laren met Grafiek Nu III LAREN In het Singer Mu seum in Laren is van 13 no vember tot en met 31 decem ber „Grafiek Nu III" te be zichtigen. Op deze derde ten toonstelling in haar soort zijn werken bijeengebracht van 140 Nederlandse kunstenaars, de drie winnaars van de Ne derlandse Grafiekprijs 1988 en een selectie uit de overige in zendingen voor deze prijs. Commissaris van de Koningin De Wit opent de expositie en overhandigt de grafiekprijzen aan Josien Brenneker, Stanisl- wa Lewkowicz en Ina van den Heuvel. Emile Cioran krijgt Prijs Paul Morand PARIJS De Franse auteur en filosoof Emile-Michel Cioran heeft gisteren de prijs Paul Mo rand van de Académie Francai- se toegekend gekregen. De in 1911 in Roemenië geboren lau reaat maakte naam met filosofi sche essays en een beroemde verzameling aforismen. De met 100.000 gulden gedoteerde prijs, die sinds 1980 elke twee jaar wordt vergeven, is gesticht ter herdenking van de in 1976 overleden schrijver Paul Mo rand, de belangrijkste roman cier van de Franse avantgarde in de jaren twintig. Groot deel knipsel collectie Lever naar Westfries museum HOORN Het West fries Museum in Hoorn heeft de belangrijkste stukken kunnen ver werven van de be faamde knipselverza meling van de in 1981 overleden W.T. Lever. De collectie was voorheen te zien in het Museum van Knipkunst in Westerbork. De familie van Lever liet de stukken deze week vei len omdat zij de verzame ling niet meer in het mu seum kon onderhouden. Onder de aanwinsten be vinden zich stukken als religieuze voorstellingen door Pieter van Haaren, landschapjes van Maria van den Brink, een vroeg negentiende eeuws huwe lijksknipsel, een geknipt gedicht van Ten Kate en werk van de befaamde Jantjen de Knipper. Vanaf 9 december is een deel van de aanwinsten te zien in Hoorn. Het museum heeft bij de verwerving finaciële hulp en medewerking gekregen van de stichting Lever in Rotterdam, het Prins Bernhardfonds, de J.C. Ruigrok stichting, het dr. Hendrik Muller's Vader- landsch Fonds en het Fonds voor de geld- en ef fectenhandel. Het museum in Hoorn be zat al een belangrijke knipselverzameling. Het kan nu een breed over zicht geven van de knip kunst in Nederland vanaf het begin van de achttien de eeuw tot heden. VOORAL VAN HISTORISCHE BETEKENIS DEN HAAG Er zijn topstukken bij, maar daar gaat het in dit geval niet zo om: de expositie „Betwiste schilderijen van koning-stadhouder Willem III" die vandaag in het Mauritshuis aan de Korte Vijverberg wordt geopend en voortduurt tot en met 26 januari, is vooral van historische waarde. De expositie in de Potterzaal van het museum geeft een ant woord op de vraag wat moet worden verstaan onder de collectieschil derijen die sinds 1702 „De Engelse reclame" wordt genoemd. Deze expositie wordt gehou den in het kader van de Willem Mary-viering. De historici beginnen bij het jaar 1702, toen Wil lem III overleed en in het paleis Het Loo een collectie van 30 schilde rijen naliet die hij om streeks 1700 uit de En gelse koninklijke verza melingen naar Neder land had laten overbren gen. Prompt na zijn dood eiste de Engelse koningin Anne deze schilderijen - mitsgaders ju welen en tapisserieën - terug. Maar haar eis werd niet inge willigd en Nederland behield Boven: Portret van een onbekende man. Aan vankelijk toegeschreven aan Holbein, bleek van Joos van Cleve. de collectie. Die toen, omdat Engeland reclameerde, „de Engelse reclame" werd ge noemd. Nederland waakte angstval lig en enigszins zorgelijk over het in feite Engelse bezit en juist die zorgeljkheid is er de reden van, dat de collectie in Nederland bleef. Want toen in 1713 de belangrijkste schil derijen van Het Loo in Am sterdam werden geveild, werd „de Engelse reclame" pijnlijk nauwkeurig buiten deze veiling gehouden; er werd terdege rekening ge houden met de Engelse claim, die bepaald niet als een lachertje werd be schouwd, ook al was van te ruggave geen sprake. En pas toen in 1716 koning George I alle aanspraken had laten va ren - hij was een wijs man - kon de Nederlandse kroon opgelucht ademhalen, de col lectie was definitief Neder lands bezit. En toen pas kon naar een antwoord worden gezocht wat nu precies onder die „Engelse reclame" moest worden verstaan. Niet alleen welke schilderijen, maar ook of die schilderijen wel van de Onderzoek Er is een heel onderzoek van gekomen. De omschrijvingen van de schilderijen in diplo matieke stukken uit die tijd waren niet uitvoerig en ble ven ook niet in éen hand. Sommige schilderijen zijn verkocht of naar het buiten land vererfd en van enkele doeken is het aannemelijk, dat ze verloren zijn gegaan, kortom, gestolen. Toch zijn nog veertien schil derijen overgebleven, waar van vaststaat dat ze tot „de Engelse reclame" behoorden. De topstukken uit het Mau ritshuis, zoals van Holbein en Dou of afkomstig uit het Am sterdams Rijksmuseum. En kele doeken komen uit het buitenland. De meeste wer ken, bleek uit het onderzoek, werden terecht door Enge land geclaimd, want uit het bezit van de Engelse kroon. Maar andere werken, zoals Het huwelijksportret van Willem II en Mary Stuart van Anthohy van Dyck werd ten onrechte opgeëist. En er bleek meer. Zes por tretten zijn ten onrechte aan Holbein toegeschreven en ook bleek een Titiaan niet van Titiaan maar van Boni- fazio Veronese, vermoedelijk. Een Domenico Fetti moet worden toegeschreven aan Jan Bruegel en een Claude Lorrain aan Herman van Swanevelt. Aanwijzingen van verschillende aard droe gen tijdens het wetenschap pelijk onderzoek bij tot de nieuwe te naam stellingen. Het belang van deze expositie in het Mauritshuis is betrek kelijk door het groot aantal portretten en anderszins, dat in opdracht is geschilderd. Uiteraard door grote namen, waardoor de waarde van elk werk in geld niet altijd over eenstemt met artistieke waarden, al getuigt elk stuk van grote vakman- of mees terschap. Aardig is in elk ge val het testament van Willem III, dat met enkele persoon lijke aantekeningen van de koning-stadhouder een aan doenlijke indruk maakt. FRITS BROMBERG Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN OEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Coming to America (al); 18.45, 21.30. za. wo. ook 13.45. zo. ook 13.45 en 16.15. EUROCINEMA II: Bright lights, big city (12); 18.30. 21.00. zo. ook 16.00. Speurneuzen (al): za. zo. wo. 14.00. EUROCINEMA III: Good morning Vietnam (al); 18.30, 21.15. za. wo. ook 13.30. zo. 13.30, 16.00. EUROCINEMA IV: Die hard (16); 18.30, 21.15. za. wo. ook 13.30. zo. ook 13.30. 16.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Die hard (16); 19.00. 21.15. za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Midnight run (12); U2, rattle and hum (al); Big busi ness (al); Coming to America (al); 14.30, 19.00, 21.15. Good morning Vietnam (al); 19.00, 21.15. do. vr. ma. di. 14.30. Junglebook (al); za. zo. wo. 14.30. TRIANON (Bree- straat 31. tel. 123875): The laat emperor (al); 20.00. REX (Haar lemmerstraat 52, tel. 071-125414); Passion pit (16); 14.30, 19.00. 21.15. KATWIJK e CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Red heat (12); do. «t/m zo. wo. 14.45. 19.00, 21.15. ma. di. 19.00. 21.15. CITY THEATER II: Polter geist III (16); 19.00. 21.15. do. vr. zo. ook 14.45. My little pony (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Biloii blues (al); do. l/m zo. 19.00. za. zo. wo. 15.45. Thee men and a baby (al); do. t/m zo. 19.00. za. zo. wo. 15.45. Manon van de bronnen (al); do. t/m wo. 20.45. Cry Freedom (al); do. t/m zo. 20.45. ma. t/m wo. 20.15. KINDERVOORSTELLINGEN Bambi za. zo. wo. 14.00. Peter en de vliegende autobus; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR e ASTRA (tel. 01751-13.269) Rambo III (12); vr. za. zo. 20.00. Anna (16); ma. di. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Het geheim van Nimh; za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER e PROMENADE: Coming to America: do. ma. di. 20.00. vr. 18.45, 21.30. za. zo. 14.00. 18.45, 21.30. wo. 14.00. 20.00. The last temptation ot Christ; do. ma. di. wo. 20.00. Die hard; do. ma. di. 20.00. vr. 18.30, I is een i 21.30. za. zo. 14.00. 181 wo. 14.00, 20.00. TroeM in wonderland; wo. za. J DEN HAAGASTA 1 (Spl 463500): Midnight run 18.45, 21.30. zo. 13.1 18.45. 21.30. ASTA 2:L ness(al); 14.00. 18.45. 13.15, 16.00. 18.45, 21.3 3: The seventh sigh 18.45. 21.30. zo. 13.1 18.45, 21.30. BABYLOI keicentrum Babyion, tel. Mac Beth (al); zo. 11.00.1, and Hum (al); 14.30, 16.C 21.30. BABYLON 2: Gjin het V ning Vietnam (al); 14.3&n der 19.30, 21.45. BABIhriiver Spoorloos (16); 14 3(P ,J 19.30, 21.45. CINEAC !n aeDUl hot 20. tel. 630637): Die jnaponi. 14.00. 18.45, 21.30. awordin 16.00, 18.45, 21.30. CU nvpr D.O.A. (12); 14.00, 18.45JU \Tf\. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30SnëeeI1- AC 3: Red heat (12); 18.tfet derc do. vr. ma. di. ook 14.oU0p vei TROPOLE 1 (Carnegiet k °p_ 0 456756): Coming to Arm Keei tu 14.00. 18.45, 21.30. rfven te 16.00, 18.45. 21.30. Mfe publik LE 2: Buster (al); 14.ap{. dan 21.30. zo. 13.15, 16.04 21.30. METROPOLE ee (al); 14.00, 18.45, 21.30. jrsies in 16.00, 18.45, 21.30. e Mfentreffe LE 4: The last tempi t <-tf Christ (12); 14.00. 20.30V wo 20.30. e METROPOg. en ee ondraaglijke lichtheid vawaarop staan (al); 14.00, 20.30. van 1 (Herengracht 13, tel. ]k Coming to America (aPKfdI 18.45, 21.30. zo. I3.3(e ik er 18.45, 21.30. ODEON is VOC Seagal is „Nico" (16); 13.J, klaar 21.30. zo. 13.30, 16.00* 21.30. e ODEON 3: Die Heken n 13.45, 1845, 21.30. zdSt. Hij 16.00, 18.45, 21.30. Oyan Vé Deadly pursuit (12); 13.L nm 21.30. zo. 13.30, 16.0#1 om 1 21.30. STUDIO 1 (Ketjen. 12b, tel. 656402): Masque 19.15, 21.45. zo. wo. 14.0llst DIO 2: The house on Street (al); 19.00, 21.30. «leven i 3: Beyond therapy (16|erd op 21.30. HAAGS FILMHLp. 1Hairspray; 19.30. zo. oT Un ragazzo di calabria; 2 axi0m< ook 16.15. King Lear; zin men: Zaal 2: Blind change; 19.3Uren zo. ook 14.00, 16.15. Zaa/ji t 4 21.45. zo. ook 14.00, 16.r JL. 1 nal; do. Elisso; vr. Het Ijuentie: de heilige Jorgen; za. tcepter don; zo. Bed en sofa; mivpruAP Ai ii.i c' "aa NACHTVOORSTELLINGEI KINDERVOORSTELLINGE CINEAC 3: De reddei wo. 14,00. zo. 13.15, 16.0 TROPOLE 4: Jungle bo« zo. 13.15, 16.00. STUD laatste eenhoorn; zo. wo. AMSTERDAM Op een veiling van negentiende eeuij derijen, op 16 november bij Christie's in Amsterdam, der meer een deel van de „Historische Gallerij" van c naarsvereniging Arti et Amicitiae aangeboden. De twï ken zijn van haar toenmalige leden Charles RochussenT Kate, Johann Georg Schwartze, Jan Hendrik van de LJ drik Albert van Trigt, Josef Israels, Sybrand Altmann.g Groot, Gerard Bilders en Johannes Antonius Canta!_ Amicitiae in de hoofdstad is de oudste kunstenaarsso<{ n6w Nederland. De kijkdagen zijn van 11 tot en met 15 nc Tijdens een veiling van Oude Meesters bij Sotheby's in dam komen op 14 november twee voorheen onbekender gen van Rubens onder de hamer. Hoogtepunt van deze de tekening van het interieur van de St. Bavokerk in 1 door Pieter Jansz Saenredam, geschat op 600.000 guldel zijn de •ful Lit lin V. ick, eei ik aan jlieke ite muz In vori^ met he i opv >kt dat FILM MIDNIGHT RUN! Scène uit „Midnight Run" met Robert de Niro (midden). FOTO: PR LIDO/STUDIO LEIDEN: „Midnight run" met Robert de Niro, Charles Grodin en Yaphet Kotto. Regie: Mar tin Brest. Robert de Niro schrikt als ac teur niet terug voor de gekste dingen.' Voor zijn rol als bok ser Jake LaMotta in „Raging Bull" at hij zich 25 kilo zwaar der. Voor de bijrol van A Ca- pone in „The Untouchables" deed hij net zoiets, maar bo vendien liet hij een deel van zijn hoofdhaar wegscheren zo dat z'n haargrens hoger kwam te liggen. Toch, neem ik aan, moet hij even raar opgekeken hebben toen hem de hoofdrol in „Midgnight run" werd aan- feboden. De rol van „bounty- unter", premiejager, in een actiefilm die eigenlijk een ko medie is. En dan nog meer dan een halve film lang letterlijk en figuurlijk vastgeketend aan een andere acteur. „Midgnight run" is een heel gekke film geworden en De Niro is er perfect in. Hij speelt de nerveuze, kettingrokende, vetharige ex-politieman Jack Walsh die in New York een ex-accountant van de mafia moet oppakken om die weer in te leveren in Los Angeles, waar de man op borgtoch werd vrijgelaten maar de be nen nam. Het is zijn laatste klus, hij wil met dat een beetje duistere werk opgehouden en een rustig koffietentje érgens beginnen. Hij krijgt het die laatste keer wel voor z'n kie zen: die accountant in de klad den pakken is nog het simpel ste doel van z'n opdracht. Hem naar L.A. krijgen is heel wat moeilijker. Z'n eerste klas vliegticket kan hij weggooien, want de accountant heeit vlie gangst. Het wordt een reis via trein, bus, geleende en gesto len auto's, liftend en lopend. Van alle kanten opgejaagd bo vendien. Want er zit een colle ga-premiejager achter z'n buit aan (John Ashton.net zo dom als in „Beverly Hills Cop", evenals deze film het werk van regisseur Martin Brest), de FBI wil De Niro's gevangene voor zichzelf hebben en de mafia heeft twee Laurel Hardy-achtige schurken ach ter hen aan gestuurd. De ac countant heeft namelijk vijf tien miljoen dollar van de „Mob" achterover gedrukt en dat ook nog eens aan een lief dadige instelling geschonken. Vóór hij weer bij het gerecht wordt ingeleverd, wil de mafia hem nog even mores leren. Die waanzinnige reis van dat duo tegenwil en dank heeft iets van de reis die regisseur John Hughes lietmaken door Steve Martin en John Candy in „Planes, trains and automo biles". Een bijna-parodie op de Amerikaanse „road movie". De norsige De Niro wordt steeds kwader op z'n gevange ne, die hem met de vreemdste onderwerpen de oren van het hoofd kletst en ook nog eens doet of hij de goeie jongen is en De Niro de kwaaie pier. Het scenario van George Gallo zit prima in elkaar en vooral de dialogen van de mokkende, scheldende De Niro en zijn kompel zijn goed voor grijns- en schaderlach. De Niro blijkt hier een perfect komidie-ac- teur. Eigenlijk niets nieuws, want dat toonde hij zich ook in „The King of Comedy" (van Martin Scorsese), maar die film flopte en werd door bijna niemand gezien. De acteur aan wie hij „vastzit" heet Charles Grodin, een nauwelijks beken de acteur, maar hij is hier de ideale „aangever" voor De LIDO/STUDIO LEIEDN: „Rattle and Hum" met U2: Bono, The Edge, Adam Clayton en Larry Mullen Jr. Speciale gasten: B.B. King, New Voices of Freedom en The Memphis Horns. Re gie: Phil Joanou. U2 is zonder discussie 's we relds meest geliefde muzikale viertal. Er zijn genoeg cijfers om dat te bewijzen. Zo speel den de Ieren bijvoorbeeld tij dens hun negen maanden du rende „The Joshua Tree Tour" wereldwijd voor een record aantal van drie-en-een-half miljoen mensen (wat 52.6 mil joen dollar in het laatje bracht) en was de soundtrack van de film „Rattle and Hum" in En geland dubbel-platina voor de plaat in de winkel verscheen. Dat de groep „The Joshua Tree Tour" op film liet vast leggen, lijkt daarom niet eens zo gek, want op die manier krijgen de fans de mogelijk heid de triomftocht nog eens in al zijn glorie te beleven. Dat de bioscoopstoel daarbij een te strak keurslijf is om mee te kunnen swingen zoals tijdens de concerten en het witte doek daarbij een milde barrière vormt om echt mee te leven met deze muzikale reis, zijn slechts feiten, die niets afdoen aan de film zelf. „Rattle and Hum", die voor het grootste deel werd verfilmd in zwart- /wit, is een opwindend staaltje van vakmanschap, die op tref fende wijze een glorieuze pe riode uit het bestaan van een top-groep reflecteert. Voor de film zijn definitieve versie vond, is er heel wat ge sneden en weggegooid. Regis seur Phil Joanou (26) nam tij dens „The Joshua Tree Tour" namelijk zoveel materiaal op, dat er een week en negen uur voor nodig zouden zijn om al les te bekijken. De scènes die Gitarist The Edge in Dublin na de uiterst vermoeiende „The Joshua Tree Tour". De groepchikk zelf vijf miljoen pond in voor de verfilming van deze tournee. uiteindelijk niet werden ge bruikt, zijn dus talloos. Een er van is de val van zanger Bono leeuwedeel bestaat echter uit concert-opnamen, hier en daar onderbroken door, wat scène- in de lichtbak voor het podium tjes achter de schermen en de in Washington waarbij hij zijn schouder brak en de reis naar het ziekenhuis, waarbij hij hal verwege weer bij bewustzijn worden omschreven als een indrukwekkende, maar wel een heel dure vakantiefilm. Het laat de groep niet alleen op het podium zien, maar ook tijdens een bezoek aan Elvis Presley's Graceland, tijdens opnamen in de legendarische Sun Studio's en tijdens een be zoek aan New York, waar ze in een kerk in Harlem samen met de New Voices of Free dom het gospelgetinte „I Still Haven't Found What I'm Looking For" opnamen. Het pogingen tot een interview, dat maanden na het einde van de tournee, in Dublin werd op genomen. Het is echter de muziek die „Rattle and Hum" overeind houdt, al zou het heel aardig zijn geweest als de bioscoopbe zoeker ook enig inzicht zou zijn geboden in het leven op tournee. De vermoeiendheid bijvoorbeeld is nu slechts af te lezen van het gezicht van Bono, die overigens als film ster moet onderdoen voor de James Dean-achtige uitstraling van drummer Larry Mullen Jr. Dat het ook voor de makers een inspannende tijd moet zijn FOTO: PARAMOUNT Rier dï rmonj geweest, blijkt uit de lut is ii De rolprent verandeldt lan zaam van een snel gaziek. film, naar beelden didken 1 worden vastgehouden (il en eindelijk slow motioPgen gingen doen vermoed* dis alle bruikbare trucs opunny ftsoul Toch weet „Rattle anddy") i de aandacht constant Pa: houden en dat komt i bele\ muziek van U2, die el aan; dringend („Sunday ps wo Sunday") als boeiend ..New scènes met B.B. Kingpgle het Ierse kwartet is na hbt niet voor niets ''s ®ng El meest geliefde groep. als de frustratie van tal in beelden. Het is e over een tournee waar schiedenis werd geschii, HANS PIËT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 14