Betrekkingen tussen Duitsers en joden nog niet normaal Protestanten en katholieken gaan samenwerken in Latijns Amerika Wereldraad komt met verklaring over jodendom kerk wereld Winnaar zonder schoonheidsprijs >weer brieven lezers 1 GEESTELIIK LEVEN/OPINIE CeidAcSowuwt WOENSDAG 9 NOVEMBER 1988 PAG|j]\fElS SIGTUNA De Wereldraad komt einde lijk met een verklaring over het jodenr dom. In een ontwerpverklaring van een Wereldraadcommissie die bijeen was in in het Zweedse Sigtuna wordt gesproken over de blijvende theologische betekenis van het Joodse volk voor de Kerk. Het is de bedoeling dat de algemene vergadering van de Wereldraad in 1991 te Canberra deze verklaring zal aanvaarden. Na de oprichtingsvergadering in 1948 heeft geen enkele algemene vergadering een uitspraak over de Kerk en het Joodse volk gedaan. Daarbij is de oecumenische beweging achtergebleven, zelfs hij de Rooms-Katholieke Kerk. Onder auspiciën van de commissie komt binnenkort een boek uit met de belangrijkste uitspraken over het Joodse volk in de kringen van de Wereldraad(-lidkerken) in de periode 1948-1988. Uit het boek blijkt hoe sterk de opvattingen over het Joodse volk zijn ver anderd. Wel blijft er binnen de commssie onenigheid bestaan over twee onderwer pen: zending onder of dialoog met de Jo den en de betekenis van het land en de staat IsraëL De commissie heeft voorts de Christelijke Ambassade in Jeruzalem ver oordeeld. Deze rechts-orthodoxe „neder zetting" in Jeruzalem onder leiding van Jan Willem van der Hoeven steunt de ex pansie-politiek van de rechtse partijen in Israël. Bovendien wordt de theologie van Van der Hoeven gehekeld: daarin wordt de Israëlische aanspraak op de bezette ge bieden min of meer gesanctioneerd. Drie glazen wijn maken een einde aan honderd strijdvragen Chinees spreekwoord Herdenking Kristalnacht in Amsterdam AMSTERDAM De Duitse Kristalnacht De herdenking in Amsterdam is vooral wordt vandaag in Nederland herdacht tij- bedoeld voor jongeren. Zij moeten volgens dens een bijeenkomst vanavond van de li- Nethe het authentieke geluid horen van de beraal-joodse gemeente te Amsterdam, mensen die getuige waren van het begin Vier ooggetuigen zullen tijdens de bijeen- van de vernietiging van zes miljoen joden, komst hun verhaal vertellen. Nethe heeft zijn twijfels over de herden- Eén van hen is H.W. Nethe, lid van de Am- kingen die deze week in de Bondrepubliek sterdamse gemeente en bestuurslid van plaats vinden. Zij komen voor zijn gevoel het Centrum Informatie en Documentatie dicht in de buurt van propaganda. „Het is Israël (CIDI). Net als de andere drie spre- nu „bon ton" om de Kristalnacht te her kers is hij kort na de Rijkskristalnacht denken, maar waarom is er 25 jaar gele naar Nederland geëmigreerd. In de nacht den niets herdacht?" Het CIDI-bestuurslid waarin synagoges en joodse winkels wer- is evenmin te spreken over de verklaring den verwoest en duizenden joden werden waarin de rooms-katholieke bisschoppen mishandeld en naar concentratiekampen uit de Bondsrepubliek, de DDR en Oosten- gebracht, verbleef de veertienjarige Nethe rijk betreuren dat hun voorgangers de ge- met zijn vader in Düsseldorf. Zij werden beurtenissen in 1938 niet hebben veroor- drie dagen vastgehouden en konden daar- deeld. „Zij hadden hun biecht veel eerder na „als een wonder" Duitsland verlaten, af moeten leggen", aldus Nethe. De voorman van de Westduitse joodse gemeenschap Heinz Galinski (r), zijn Oostduitse collega Peter Kirchner (I) en de voormalige Westduitse Bondskanselier Willy Brandt leggen een krans In de vorm van een Davidsster in het Joods gemeenschapcentrum in Berlijn. foto: ap BONN De betrekkin gen tussen de joodse en niet-joodse inwoners in beide Duitse staten zijn verbeterd, maar nog niet normaal. „Dat is pas mo gelijk als joden en niet-jo- den elkaar beter ver staan, ook als het om de problemen uit het verle den gaat. Zolang er nog mensen zijn die het hele proces van verdringing en vergeten willen force ren, kan er geen sprake zijn van normalisering van de betrekkingen", al dus Heinz Galinski, voor zitter van de centrale raad van de joden in Duitsland. Vandaag, precies vijftig jaar na de Reichskristallnacht, toen op instigatie van het nazi-regime synagogen en joodse winkels en bedrijven in brand werden gestoken, wonen er in de Bondsrepubliek en de DDR 30.500 joden, verspreid over meer dan 60 gemeenten. In 1931 waren dat er nog meer dan een half miljoen. Galinski streeft naar „een grotere open heid van de gemeenten, zodat de Duitsers meer bekend ra ken met de zeden, gebruiken en verlangens van de joodse gemeenschap". Want deze moet een reeks van problemen het hoofd bieden. Kader Het grootste probleem is het gebrek aan kader. In de Duitse Bondsrepubliek zijn-slechts 14 rabbijnen werkzaam. Voorts kunnen kleine gemeenten, die vaak slechts 20 leden tellen, niet voldoen aan de eis dat een synagogedienst alleen maar kan doorgaan, als er tien man nen aanwezig zijn. Deze ge meenten zijn daarom gedwon gen samen met een andere ge meente een dienst te houden. De directeur van de centrale raad, Micha Guttmann, voor ziet in de toekomst minder, maar wel grotere gemeenten. Hij juicht deze ontwikkeling toe en stimuleert dat joden die nu in een kleine plaats wonen en nauwelijks aan het joodse gemeenteleven kunnen deel nemen, naar een grotere ge meente verhuizen. De grootste gemeente bevindt zich in Ber lijn, waar 6500 joden wonen. Daarna komen Frankfurt en München waar de joodse ge meenten elk ongëveer 5000 le den hebben. In deze drie ste den woont dus meer dan de helft van alle joden in Duits land. Het is voor zo'n kleine min derheid als de ioden in Duits land niet gemakkelijk hun ei gen identiteit te bewaren. Zo als bij elke wereldgodsdienst zijn er ook onder de joden fun damentalistische, gematigde en 'moderne' stromingen. Lang -niet alle joodse gezinnen volgen dë spijswetten. Joden hebben andere feestdagen dan christenen. Om in dit klimaat de eigen gewoonten veilig te stellen ijveren de joodse lei ders voor de oprichting en in standhouding van joodse in stellingen. In Heidelberg kun nen joden een wetenschappe lijke opleiding volgen aan de hogeschool voor joodse studiën en in Berlijn is de joodse volksuniversiteit voor de jood se gemeenschap een belangrij ke.-ontmoetingsplaats. Verder zijn er in een aantal steden joodse-scholen en bejaardente huizen. De centrale raad geeft een weekblad uit en in circa 45 sy nagogen komen de gelovigen regelmatig bijeen. „Wij kun nen niet in 45 minuten gods dienstonderwijs per week de gehele joodse leer overdra gen", aldus Galinski. „Daar voor hebben wij instellingen nodig als de basisscholen". Ga linski bestrijdt dat dat een keuze voor het isolement bete kent. De instandhouding van joodse instellingen is een voor waarde om als joodse gemeen schap te overleven. Maar niet alleen de bedreiging van de joodse identiteit maakt de Duitse joden bezorgd. Er is ook nog het gevaar van een aanslag op hun leven. Video camera's en veiligheidsdien sten bewaken de joodse instel lingen. „Steeds weer worden er dreigementen geuit, daarom moeten joodse instellingen voortdurend worden be waakt", aldus Guttmann. Re gelmatig worden joodse kerk hoven geschonden en worden huizen met hakenhuizen be smeurd. Zolang dat nog ge beurt zullen de betrekkingen tussen joden en Duitsers niet normaal zijn. Waldheim Er mag geen gordijn van stilte getrokken worden voor de Oostenrijkse betrokkenheid bij de uitroeiing van de joden door de nationaal-socialisten. Dit heeft president Kurt Waldheim van Oostenrijk dinsdag gezegd ter gelegen heid van de herdenking van 'Kristallnacht'. De gebeurtenissen op 9 en 10 november 1938 noemde hij een waarschuwing voor het Oos tenrijkse volk, zich tegen ras senhaat te weer te stellen. Vijftig jaar geleden werden in Wenen 42 synagoges en joodse gebouwen in brand gestoken. „De herdenking van deze po grom en het lijden van de jo den onder het nationaal-socia- lisme moet voor ons een her innering en een opdracht tege lijk zijn", aldus Waldheim. „Een herinnering dat er geen sluier van zwijgen gelegd moet worden over die misdaden waarbij Oostenrijkers betrok ken waren, en een opdracht om te waarborgen dat een der gelijke onverdraagzaamheid of rassenhaat nooit meer op treedt". Kanselier Franz Vranitzky houdt vandaag woensdag een toespraak in de enige synagoge in Wenen die bij net geweld van 1938 gespaard bleef. Waldheim is voor die samen komst niet uitgenodigd en zijn korte verklaring van dinsdag rept met geen woord van zijn diensttijd op de Balkan in een Duitse eenheid die actief be trokken was bij het op trans port stellen van duizenden jo den uit Griekenland en Joego slavië. In de Kristalnacht van 1938 moesten ongeveer 2.000 wo ningen van Weense joden er aan geloven en werden meer dan 4.000 winkels en bedrijven van joden geplunderd en ver nield. Rond 4.000 Oostenrijkse joden werden naar concentra tiekampen gedeporteerd, zeker 27 joden werden vermoord en ongeveer 700 pleegden er zelf moord. In de oorlog zijn onge veer 70.000 Oostenrijkse joden omgebracht. Dat gebeurde in of op weg naar de vernieti gingskampen van de nazi's. Kwart miljoen voor onderzoek christelijk themapark LELYSTAD Het is nu ze ker dat de provincie Flevo land en de gemeente Lelystad 270.000 gulden uittrekken voor een onderzoek naar de haalbaarheid van een christe lijk themapark in Lelystad. Het park moet werk bieden aan 700 mensen. Het complex zal in totaal bijna 90 hectare hectare in beslag nemen. Be doeling is om via eigentijdse middelen de christelijke bood schap uit te dragen. Via over dekte tuinen worden de di verse thema-paviljoens met elkaar verbonden. In het park zal een monorail-verbinding naar luchthaven Lelystad worden gerealiseerd. De gemeente haalt het bijbel se themapark graag binnén haar grenzen, omdat het mil joenenproject werkgelegen heid zal opleveren. Nederlands» Hervormde Kerk Aangenomen naar Vaassen (toez.) drs.W. Vljfvinkel te Oosterland en Ou- werkerk; naar Voorschoten J.C. Schaap te Willemstad (Verenigde Protestantse Gemeente. Curacao). Aangenomen naar Katwijk aan den Rijn Z. de Graat te Hazerswoude. Be roepen: door de generale synode als dovenpastor L.A. de Graaf te Bieze- linge; te Heerde (toez.) dr.G. Bos te Urk; te Oud-Alblas J.C. den Toom te Ernst; te Schoonrewoerd J.de Jong, kand. te Bleskensgraaf. Beroepbaar J. Mulderij, de Elzen 26, 2661 ba Bergschenhoek. Toegelaten tot de evangeliebediening en beroep baar: H.R. Betting, Hoofdstraat 254, 9828 PE Oostwold; mevr.J. Hooysma, Finkensteinallee 28, 1 Berlin 45, West-Berlljn; mevr.C.E. Janssen-van den Berg. Vriesenhof 22, 7721 DK Dalfsen; K.H. Waterlander, Wibena- heerd 331, 9736 PX Groningen. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Assen-Noord O.W. Bouwsma, l.l. zendingspredikant te Curaao, wonende te Rijnsburg; te Ten Post i.c.m. Garrelsweer drs.A.M. de Hullu. SAO PAULO Met een oproep tot meer samen werking tussen rooms-ka- tholieken en protestanten is in Itaici (Brazilië) de tweede algemene verga dering van de Latijnsa- merikaanse Raad van Kerken (CLAI) beëin digd. De aartsbisschop van Sao Paulo, kardinaal Paulo Eva- risto Arns, had er bij de 137 vertegenwoordigers van protestantse kerken en oecu menische organisaties in La- tijns-Amerika op aangedron gen dat rooms-katholieken en protestanten zich verenigen in een gezamenlijke oproep tot rechtvaardigheid. De ker ken zouden ook „de verdedi ging van de menselijke waar digheid in alle situaties" op zich moeten nemen, aldus Arns, die er op wees dat in Brazilië nog steeds gevange nen worden gemarteld. De afgevaardigden van de protestantse kerken toonden zich verontrust over recente maatregelen van het Vaticaan tegen vooruitstrevende Brazi liaanse bisschoppen. De alge meen secretaris van de CLAI, de Argentijnse predikant Fe lipe Adolf, stelde zich openlijk achter de .bevrijdingsbis schoppen'. „Door te proberen bepaalde sectoren van de RK Kerk tot zwijgen te brengen, benadeelt het Vaticaan dui zenden rooms-katholieke broeders en zusters." Hij drong er op aan dat de ker ken hun krachten moeten bundelen om de armoede en de ellende in het continent te bestrijden. Het is volgens hem „behoorlijk verontrustend" als de Katholieke Kerk hier aan niet zou meedoen. Tijdens de bijeenkomst werd de voor zitter, de methodistenbisschop Federico Pagura uit Argenti nië, voor een periode van zes jaar herbenoemd. In 1978 aanvaardden de afge vaardigden van 110 kerken en oecumenische organisaties in Latijnsamerika het voorstel een Latiinsamerikaanse Raad van Kerken op te richten. Dit geschiedde officieel in 1982 in Lima, de hoofdstad van Peru. noor EN-H. heken w [en bode (komen voordoi (het lan< een ee De manier waarop George Bush de race om het Witj^inister heeft gewonnen, verdient bepaald geen schoonheidspfzaken. 1 heeft de overwinning behaald na een verkiezingsstPvin(^en als langste, smerigste en kostbaarste uit de geschiedeP*aa.tst0^ worden geboekstaafd. Maar uiteindelijk telt alleen hel. m taat. Het zal wel even wennen zijn na acht jaar Reagatj.jUingen Amerika en de wereld moeten het de komende viLrdgaswi doen met president George Bush. L ALS erfgenaam van Reagan heeft Bush aangekondji-«7""l\/ hij het beleid van zijn voorganger onverkort zal voor^ X iYJ Toch zal hij die belofte binnen niet al te lange tijd breken. De politieke en economische realiteit zal heij, dwingen realisme te laten prevaleren boven ideoll scherpslijperij. Vooral op binnenlands en economisch I zal hij een andere koers moeten varen. Over ruiri maanden, als George Bush in Washington wordt beëq 41e president van de Verenigde Staten, zal hij dcf waarschijnlijk meer duidelijkheid verschaffen. De verwachting lijkt gewettigd dat er in het buiteii en defensiebeleid voorlopig niet veel zal veranderen,! ruststelling van onder meer de regeringen van Isim Zuidafrika, die weinig moesten hebben van de opval van de verslagen Democratische kandidaat Dukakis. I trekkingen met de Sovjetunie bevinden zich in stabie| water en ondanks wat onderling gemor staan de NA"V den als het erop aan komt op één lijn. MAAR van een president die beschouwd wordt als del van de vrije westerse wereld mag verwacht worden I ook zijn eigen land behoorlijk bestuurt, te meer omdal van zo'n grote invloed uitgaat op de hele wereld. Daarl grootste uitdaging voor president Bush. Hij zal iets n ondernemen tegen het enorme begrotingstekort, zondEN Hi hij de wereld een economische recessie instuurt, maji dau zonder dat de kloof tussen arme en rijke Amerikaneaan oi verder groeit dan de afgelopen jaren. Want hoe kan hoor ee op het morele leiderschap van de vrije wereld beroemen zor in zijn eigen land miljoenen mensen onder de armoedjemmii leven? et all teegen INTUSSEN zit de Democratische partij met een enorr^ren ter, ondanks het feit dat Dukakis het in de laatste fataar de race toch nog goed heeft gedaan. Van de laatste zesFoeSe 1 dentsverkiezingen hebben ze er vijf verloren. Alleen jpten. Carter wist in 1976 en dan vooral als gevolg van Wakker te de Republikeinse hegemonie te doorbreken. H^"ouw breekt de partij al jarenlang aan overtuigende leiders faa^n' traditie kunnen voortzetten van Roosevelt, Kennend' Johnson. Misschien dat de Democraten over vier jaar°^Sen< - -jet val kans maken, omdat Bush nooit de populariteit van zal kunnen evenaren. Maar nu al moet gevreesd wordf11 de Democraten in 1992 nog sterker verdeeld zullen ziftten*: zij dit jaar al waren. Voor iemand als Jesse Jackson bie^ z}ï beeld is de race naar het Witte Huis van 1992 vannaPver 1S begonnen. 'e^ ee" eregel GEORGE Bush zal op 20 januari de eed afleggen op dorder pen van het Capitol. Die locatie is symbolisch, want tijna e dent Bush zal, meer nog dan zijn voorganger, te make»ant si gen met een door Democraten beheerst Congres. Var'eden ook dat Bush in zijn overwinningstoespraak van varX^"^ verzoenende gebaren maakte naar de verslagen Democl huip Ondanks de smerige campagne van de Republikeinen fet geli de Democraten, naar goede Amerikaanse traditie, wel tegelen zijn Bush tegemoet te komen, indien Bush op zijn beuker d politieke durf heeft compromissen te sluiten. Een prakr jerg aanpak van de problemen is van het grootste belang, ni leen voor de VS maar ook voor de rest van de werellen doe een onverzettelijke houding van de Democraten, voortlevrou' end uit frustraties over de verkiezingsnederlaag, of eeiportdu: de opstelling van Bush zit niemand te wachten. P ,^e Half tot zwaar bewolkt lef 111 WEERRAPPORT HEDENMORGEN L W««r Max Minst DE BILT (KNMI) - Een zone met veel bewolking en regen die vannacht boven de Britse Eilanden lag, trekt oostwaarts en zal morgen ons land passe ren. De meeste regen evenwel valt boven Engeland zodat het bij ons overwegend droog zal blijven. Wel is er veel bewol king maar in de middag komt vooral in het westen van het land de zon er af en toe door. Met de zuidelijke stroming wordt voor de tijd van het jaar vrij zachte lucht naar onze streken gevoerd. Komende nacht wordt de minimumtem peratuur ongeveer 10 graden en de middagtemperatuur loopt op tot rond 13 graden. De wind waait uit het zuiden en is matig, aan de kust krachtig. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor donderdag en vrijdag: Zuid-Scandinavië: Meest half tot zwaar bewolkt. Vooral langs de zuidwestkust af en toe wat regen. Middagtempe- raturen van 9 graden langs de Zuidnoorse kust tot 5 graden meer naar het noordoosten, 's Nachts nauwelijks of geen vorst. Alpengebied: Vrij zonnig. Langs de zuidzijde van de Al pen door föhn lokaal tot 18 graden. Barcelona Klagenfurl Kopenhagon München Los Angeles I. bew. New York onbew. New Orleans onbew. Palm Beach onbew. Rlo de Janeiro zw. bew. Sao Paolo onbew. Seoul iw. bew. Singapore zw. bew. Tel Avtv onbew. 'ft i Vrijzinnige RK kerk Onder de gelovigen van de rooms-katholieke kerk in ons land waart in groeperingen als de „Open Kerk" en de „Acht Mei Beweging" steeds duidelij ker de geest rond van vrijzin nigheid. Zoals eertijds tijdens de reformatie willen thans „vernieuwers" van de ware Kerk van Christus deze plaat sen op de grondslag van cultu rele geaardheid, zoals deze be staat in Noordwest-Europa, waartoe Nederland ook be hoort. Tijdens Vaticanum II is getracht de ware Kerk te ver nieuwen. Sindsdien bestaan ook in ons land onder rooms- katholieken verschillen. Een mondig genoemde mens volgt zijn géweten. „Objectief ge loof" wordt „subjectief gelo ven"; „inzichtelijk aanvaar den" wórdt „gevoelvol bele ven"; „inzien" wordt „erva ren"; het „op gezag van" komt tegenover de „persoonlijke be slissing van het geweten" te staan; „objectivisme" wordt „subjectivisme"; een „statische kerk", wordt een „dynamische kerk"; „top-denken" wordt „basis-denken"; „geslotenheid" wordt „alzijdige openheid"; „orthodoxie" wordt „orthop- raxiè"; „werkelijkheidszin" wordt „overmoedig najagen van paradijselijke idealen". Binnen geestelijkheid en gelo vigen speelt zich de strijd tus sen traditie en vernieuwing af met alle tragische gevolgen van dien. Wje in onze krant de pagina Kerk en Wereld en soms ook de l.ezersbrieven met aandacht leest kan dit conflict bevestigd vinden. Van de Ne derlandse bisschoppenconfe rentie mag worden verwacht, dat deze in zake het geloof duidelijke taal zal spreken. Het laten voortbestaan van on duidelijkheid betekent in feite de grondslag leggen van een „Vrijzinnige RK Kerk". Dr. W.J.A. Visser, DEN HAAG. Prins Bcrnhard Onlangs werd in Arnhem het Prins Bernhardplein omge doopt in Raoul Wallenberg plein. Deze Zweed heeft in de oorlog heel wat goeds gedaan en daarmee vele levens gered. Dat blijft buiten kijf. Wii pro testeren echter ten stelligste tegen het feit dat de naam van de vader van onze koningin zomaar wordt vervangen. Als dit een begin is van de trend om de straten, pleinen en der gelijke die de namen van de leden van ons vorstenhuis dra gen, te veranderen dan zijn we op de verkeerde weg. Prins Bernhard heeft voor ons land ook heel veel gedaan geduren de de oorlog. Net als trou f in de al bijna 45 jaren na In Den Haag wordt ni Prins Bernhardviaduct sloopt, dat slechts enige geleden voor 17 miljoen gebouwd. Is dat soms med van die naam af te kome Mr.R.C. Sangster, Secr. Oranjevereniging Prinses Juliana, DEN HAAG. Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2