„Bijbel heeft magnetische werking" „N uttigheidsdenken heerste nog nooit als nu Seksisme en zelfgenoegzaam pessimisme Êeidóc1 kerk wereld GEESTELIJK LEVEN/OPINIE ËeidóeOowuMit ZATERDAG 5 NOVEMBER 1988 PAGÉjfv door Marinus van der Berg Pastorie Aanbellen aan een pastorie. Ook voor mij is dat nog altijd iets anders dan aanbellen aan een gewoon huis. Dat andere is van vroeger. Zo'n statig huis. Het grind van de oprijlaan dat onder je voeten knarste. De trekbel die door z'n geluid je het vermoeden gaf van een lange gang. Het in spanning afwachten wie zou openen. Meestal de huishoudster. Het binnengelaten worden in een wachtkamer. De wachttijd korter maken met het lezen van een missietijdschrift. Soms kreeg je koffie. Soms ook niet. Het kon je overkomen dat je eerst het geluid van een fel blaffende hond kreeg, voordat er werd geopend. Ik heb het bovendien niet zo op honden. Ze staan er nog overal deze statige herenhuizen voor mensen op stand. Wie nu aanbelt, kan hele andere taferelen meemaken. Niet een huishoudster die opent, maar een gastvrouw. Soms een huisgenoot van de pastor, maar vaak ook een parochiaan die dit vrijwillig doet. De kleine spreekkamertjes lijken de laatste jaren in aantal snel verminderd. Het kan gebeuren dat je als parochiaan een mis komt opgeven, zoals dat heet, ter nagedachtenis van je man en dat je ineens een goed gesprek hebt. Niet alleen de naam wordt opgeschreven, maar er is ook een luisterend oor voor het verhaal bij de naam. Het is zelfs niet onmogelijk dat je een kop koffie krijgt. Het kan je ook gebeuren dat er een drukte van belang is. Je bent kennelijk niet de enige diè naar de pastorie gaat. Heel wat pastorieën zijn ook vergaderhuizen geworden voor parochiële werkgroepen, bezoekgroepen en noem maar op. De pastor is enkele jaren geleden naar „boven" verhuisd en „beneden" wordt er vergaderd, komen mensen samen voor bezinning. Met een zekere regelmaat maak ik zo'n bijeenkomst mee. Bijvoorbeeld van parochianen die op bezoek gaan bij medeparochianen. Medeparochianen in het ziekenhuis. Medeparochianen die iemand hebben verloren. Medeparochianen met wie het afscheid nemen op de avond voor de uitvaart wordt voorbereid, de Avondwake. Als je dan luistert naar al die verhalen, zorgvuldig verteld, omdat de privacy beschermd moet worden, dan krijg ik vaak een warm gevoel van binnen. Niet alleen zien parochianen om naar parochianen, maar ook komen er belangrijke signalen binnen. Zo is me de laatste tijd opgevallen dat er verschillende mensen lijken te zijn die lijden aan angst in het eigen huis. Het zijn vaak alleenwonenden. Sommigen gaan iedere avond elders slapen. Medeparochianen die op bezoek gaan vervangen niet de pastor en het is ook geen noodsituatie vanwege het priestergebrek. Het gaat hier veel meer om het delen met elkaar, zoals de eerste christenen samenkwamen in eikaars huizen en niet alleen het Brood deelden maar ook eikaars zorgen. De pastorie is steeds minder het burchtachtige woonhuis van de pastor en steeds meer het huis waar parochianen samenkomen. Zo groeit de Kerk van de toekomst, als een mosterdzaad. Die groei kent ook haar bedreigingen. Er is steeds de verleiding om de pastor tot het centrum van de parochie te maken en alle lijnen weer naar hem of haar te laten lopen. Pastores moeten ook wennen aan hun nieuwe plaats, die om een niébwe stijl van leiderschap vraagt. De tijd van kapelaan Oderkerke is echt voorbij, hoewel het heimwee sterk lijkt. En ook is het wennen om bezoek te krijgen van een medeparochiaan. Die zie je anders dan de pastor. We moeten ook af van het idee dat een pastor een soort super gelovige is die meer van God afweet dan een medeparochiaan. In de gesprekken en ontmoetingen tussen parochianen is vaak niet meer of minder aan geloven, aan liefde en zorg. Waar tussen mensen vertrouwen groeit, gebeuren wondere dingen. Waar de een zich meer en verhevener voelt, daar heerst al gauw de kilte. Dan worden huizen weer koude burchten. Wie goed kijkt ziet dat heel wat pastorieën geworden zijn tot gastvrije huizen. CRK-symposium met prof. Leenhouwers afgelast ROTTERDAM Onder druk van de achterban heeft het bestuur van de stichting Be vordering Contact Rooms-Ka- tholieken (CRK) het symposi um over evangelisatie op 12 november in Vught afgelast. Er was vooral kritiek op het feit dat de vooruitstrevend ge achte prof. dr. P. Leenhou wers ofm cap zou spreken. Leenhouwers, hoogleraar wijsbegeerte aan de Techni sche Hogeschool Eindhoven, is bestuurslid van ,De Roe rom', het alternatieve bisdom blad voor het bisdom Den Bosch. Leenhouwers sprak vorig jaar op de manifestatie van de Acht Mei Beweging. Hij zou in Vught spreken ovei de relatie tussen evangelisatie en cultuur. Hoewel het be stuur stelt dat het stellig niet in alles de mening van prof Leenhouwers deelt, meende het toch van hem een goede bijdrage te kunnen verwach ten aan een symposium. De opzet van een symposium is anders dan de landelijke con tactdagen van het CRK, die geheel in het teken staan van de steun aan en de bevesti ging van grote aantallen rooms-katholieken met elkaar en met het leergezag (paus en bisschoppen). Bij de CRK zijn sinds bekend werd dat prof. Leenhouwers op het symposi um zou spreken vele brieven binnengekomen waarin ver zet werd aangetekend tegen zijn komst. Niemand betoont zich ongeduldig tegenover zijn schuldeisers VEERTIG JAAR „GIDEON-BIJBELS" IN HOTELS EN GEVANGENISSEN DEN HAAG „De Ne derlandse Gideons" heb ben ruim honderddui zend gratis bijbels liggen in hotels, ziekenhuizen, schepen en gevangenis- Echter, volgens bestuurslid mr. H.S. Dijk heeft de vereni ging in de veertig jaar van haar bestaan een veelvoud van dit aantal uitgezet. De bij bels werden stukgelezen of verdwenen. „Er zal wel slor digheid bijkomen, maar ze gaan als kadetjes de toonbank over. De bijbel heeft nog steeds een magnetische wer- king". Een bijbel op „al die plaatsen, waar men hiet thuis is, maar toch kortere of langere tijd verblijft soms uit vrije wil, soms gedwongen". Zo luidt, kortweg, de doelstelling van de vereniging die in 1948 de eerste zestig bijbels plaatste in een Amsterdams hotel. Sinds dien heeft de vereniging, ge noemd naar de richter uit het Oude Testament, zich ontwik keld tot een begrip. „Wij zijn niet kerkelijk", be nadrukt Dijk, secretaris en al 39 jaar lid van de vereniging. „De Nederlandse Gideons" houden zich bewust niet bezig met evangelisatie of het orga niseren van speciale samen komsten, of het persoonlijk uitreiken van bijbels. Wel is het bestuur samengesteld uit leden die behoren tot de ver schillende kerken en geloofs gemeenschappen uit ons land. „Wij hebben onze handen al vol aan onze eerste doelstel ling. Verdere activiteiten la ten wij graag aan anderen over". Hoewel de vereniging voor het gemak spreekt over „bij bels", verspreidt men alleen het Nieuwe Testament, al of niet in combinatie met de Psalmen en in verschillende talen (behalve het Neder lands, ook in het Duits, Engels en Frans). Deze selectie houdt geen en kele principiële voorkeur in, verzekert de secretaris. „Het is gewoon een kwestie van geld. Een hele bijbel is duur der. Bovendien, hoe lang blijft iemand gemiddeld in een zie kenhuis of hotel?" Bijbels in hotels, pensions, va kantiebungalows, ziekenhui zen, schepen en gevangenis sen. Het terrein van de „Gide ons" heeft zich steeds verder uitgebreid, maar het gaat niet vanzelf. De vereniging heeft een speciale stafmedewerker in dienst die de deuren van de instellingen langs gaat. Het jongste jaarverslag meldt: „En bij een eerste plaatsing én bij de controle is overleg nodig, vaak overredingskracht, vaak geduld. Schriftelijk of telefo nisch kan niets worden be reikt". Dijk: „De reacties zijn ver schillend, ook bij de pastores in de ziekenhuizen. Sommi gen timmeren uit enthousias me zelf een plankje op een centrale plek in een zieken zaal, maar het is ook voorge komen dat een dominee vroeg: Wat moeten zieke mensen dan met die bijbel?" De meeste eigenaren en direc ties van hotels en dergelijke reageren ook positief. „Soms weigert men, omdat de vere niging totaal onbekend is. Maar u moet niet onderschat ten wat voor effect het heeft als je zegt dat de bijbels gratis zijn". Zakelijk Volgens de secretaris worden bij aarzelende hoteliers vooral zakelijke argumenten ge bruikt. „Het heeft bij de meesten geen zin om uitvoe rig onze eigen beweegredenen uit de doeken te doen. Soms vragen ze weieens: waarom deelt u niet de Koran uit? Ja, je kunt niet alles. Wij wijzen erop dat elk zichzelf respecte rend hotel bijbels op de ka mers moet hebben, net zo goed als er handdoeken en schone lakens zijn. De bijbel is zo'n wezenlijk onderdeel van onze Nederlandse cultuur, daar kun je gewoon niet om heen". De vraag of het werk van de „Gideons" zin heeft, klinkt Dijk als oudgediende verre van onbekend in de ore. Zeer regelmatig worden de kamers waar bijbels zijn uitgezet, ge controleerd. Uit de gesprek ken met directies en perso neel blijkt, dat de bijbels gele zen worden. „Als de kamers 's morgens worden schoonge maakt, ligt de bijbel vaak nog opengeslagen". Dijk: „Al zou per dag maar op vijf procent van de plaatsen, de bijbel worden opgepakt, dan gaat het nog altijd om vijfduizend mensen die een blik werpen in Gods Woord". WIM SCHRIJVER Kathedraal York in oude glorie maar prijkt nu weer in oude glorie. FOTO: AP EDE Nog nooit in de geschiedenis heeft het nuttigheidsdenken zo grof geheerst als in onze tijd. Iedereen vindt dat alle mensen er recht op hebben zichzelf te zijn tot het ogenblik dat dit recht geld gaat kosten. Dan gelden plotseling normen van nut en efficiëntie. De mensen die niet kunnen voldoen aan deze normen worden op een maat schappelijk zijspoor gezet en gedegradeerd tot tweede-rangs mensen. Het onderwijsbeleid is doordrenkt van dit nut tigheidsdenken en bevor dert zo het ontstaan van een massaal getto van mensen die moeten bloe den voor de welvaart van de midden- en bovenlaag. Dit betoogde M. BaayenS, de voorzitter van de innovatie commissie basisonderwijs (ICB) die destijds de overheid adviseerde over nieuwe basis school, gisteren in Ede. Hij sprak voor de Protestants Christelijke Onderwijsvakor ganisatie (PCO), afdeling spe ciaal onderwijs. Baayens he kelde in forse bewoordingen het onderwijsbeleid: de basis school heeft door bezuinigin gen geen kans gekregen te worden wat de bedoeling was. Een van de idealen was het onderwijs zo in te richten dat het speciaal onderwijs zou kunnen verdwijnen. Dat kan alleen als de „gewone" basis school in staat wordt gesteld aan leerlingen individuele aandacht te geven. De wet op het basisonderwijs voorzag in die extra zórg, maar door de bezuinigingen is het daar niet van gekomen. Daardoor val len er kinderen uit de boot. „Dus mogen we blij zijn dat het speciaal onderwijs er nog is. In de gegeven omstandig heden is ait type onderwijs - eigenlijk bedoeld als vangnet - voor veel kinderen een ver ademing. De bezuinigingen juist in dit type onderwijs (formatie-stop) zijn dan ook niet te begrijpen". De plannen voor de basisvor ming laten volgens Baayens een versterking van dit selec terende beleid zien: Zeker een derde deel van de leerlingen in de basisvorming (12-16 jari gen) zal de eindtermen niet kunnen halen, waardoor ze volgens hem veroordeeld zijn tot de bijstand. Baayens meende dat met name CDA-politici er binnen kort niet meer onderuit kun nen de „schandelijke effec ten" van dit beleid te onder kennen. Tegenover het huidi ge utiliteitsdenken in het on derwijs zette Baayens het „oude" ideaal van onderwijs en opvoeding: het kind ne men in zijn „zo-zijn". Zeven jaar voor zijn dood - hij was toen al vijfenzestig - ver wierf Arthur Schopenhauer tot zijn onuitsprekelijke vol doening - alsnog de roem waar hij al sinds zijn jeugd aanspraak op had gemaakt. Zijn leven lang waren zijn pu blicaties winkeldochters ge bleven, maar Parerga und Pa- ralipomena (Grieks voor: Bij zaakjes en restanten), dat uit 1851 dateert veranderde dat. Door een publicatie in de En gelse Westminster Review welke door de in Duitsland zeer gezaghebbende Vossische Zeitung werd overgenomen was zijn naam ineens een be grip geworden. De titel van het artikel was er naar: Beel denstorm in de Duitse filoso fie. Ineens bleken de tijd en de filosoof Schopenhauer met elkaar te sporen. Het geloof was eindelijk aan het pessi misme. En niet zonder reden: drie verzande revoluties (1789, 1830 en 1848) hadden het geloof in de maakbaar heid van de samenleving da nig aangetast. Schopenhauer is de eerste fi losoof die van het pessimisme een systeem heeft gemaakt waarmee hij heel het bestaan in kaart probeert te brengen. Net als de filosofen bij wie hij tijdens zijn studietijd in de leer zou gaan, Hegel, Fichte en Schelling is hij een sys teembouwer, maar waar zij God of de rede als ordenende krachten aan het werk zagen om harmonie in het wereld bestel nader bij te brengen, zag Schopenhauer slechts cha os. Maar zijn reputatie berust niet alleen op het feit dat hij de eerste pessimist was, hij kon die overtuiging ook op een uiterst aanspreekbare wij ze aan de man brengen zodat hij ook buiten de kring van fi losofisch geïnteresseerden weerklank vond. Zelfs wie misschien niet zijn zwarte we reldbeeld deelde, kon zijn hart ophalen aan zijn niet van erudietie gespeende boutades, over de vrouw bijvoorbeeld. Onder de titel „Er is geen vrouw die deugt" bracht de Arbeiderspers al weer jaren geleden in de Privé-domein- reeks een selectie uit de Pa rerga und Paralimomena. Het is gefundenes Fressen. De vrouwenhaat die uit zijn pen kwam kreeg een welhaast geijkte vorm waarop anderen dankbaar zouden kunnen te rugvallen. Bijvoorbeeld: „Al leen als het door de geslachts drift is vertroebeld, kan het mannelijk intellect het onvol groeide geslacht, met zijn smalle schouders, brede heu pen en korte beentjes, het schone geslacht noemen, want heel de schoonheid ervan hangt samen met die drift. Het zou beter zijn het vrou welijke geslacht het onestheti sche te noemen. Voor muziek, voor poëzie en voor de beel dende kunsten zijn zij geen van allen werkelijk gevoelig of ontvankelijk; als ze doen alsof ze dat wel zijn, is het al leen naaperij, uit behaag zucht. Ze zijn niet in staat een zuiver objectieve interesse voor iets te hebben, en de re den daarvan is, denk ik, de volgende" enzovoort. Redeloze wil Niet zonder reden is vaak ge dacht dat Schopenhauer de voornaamste inspiratie voor zijn filosofie putte uit de slechte omgang met zijn me demensen, en dan in het bij zonder met de vrouwen. Vooral met zijn moeder, een literair begaafde vrouw, stond hij op gespannen voet. Hij trouwde nooit, maar had wel de nodige affaires. Veelzeg gend voor zijn misantropische instelling is de behandeling die hij een naaistertje deed ondergaan. Hij gooide haar van de trap waardoor ze voor de rest van haar leven gehan dicapt was. Een rechter ver oordeelde Schopenhauer daarop tot het betalen van een som zolang ze leefde. Toen ze twintig jaar nadien stierf, schreef Schopenhauer in zijn dagboek: Obit anus, abit onus (De oude vrouw is dood, de last is verdwenen). De kern van zijn filosofisch stelsel legt Schopenhauer bij wat hij noemt „de redeloze wil", die in ieder mens en elk ander levend wezen huis houdt. Ze is tot in de finesses verantwoord en uitgewerkt in zijn hoofdwerk: Die Welt als Wille und Vorstellung. Scho penhauer schreef het tegen zijn dertigste en meende dat daarmee het laatste woord in de filosofie gezegd was. Be kend is het verhaal dat hij in Berlijn als privaatdocent op {jrecies hetzelfde uur zijn col eges plande als de toen al vermaarde Hegel. Er kwam niemand en zijn boek werd vrijwel niet verkocht. Aan de redeloze wil is alles, ook het intellect, onderge schikt en deze zorgt er voor dat elk wezen met de ander in strijd is, zo poneert Schopen hauer. Alomvattend Een zekere ironie kan niet ontzegd worden aan de om standigheid dat het uitgere kend een vrouwelijke filosofe is die nu voor het eerst heeft geprobeerd in een alomvat tende Nederlandstalige studie het denken van Schopen hauer terug te plaatsen in zijn tijd, de originaliteit ervan aan te tonen en lijnen aan te ge ven met denkers na hem. De studie van H. J. Pott, Pessi misme als filosofie, is met een knipoog geschreven naar het grote publiek, maar het is de vraag of zij daarin is geslaagd. Weliswaar wordt hier op heel knappe wijze de filosofische context geschetst en nagegaan in hoeverre het systeem dat Schopenhauer ontwierp in nerlijk consistent is. Toch zijn het vooral ook academische kwesties die zij beroert en die vereisen een terminologie die aan een groot publiek niet is besteed. Schopenhauer zelf zou een dergelijke studie waarschijnlijk vervloekt heb ben. Aan de academische filo sofen had hij een uitgespro ken hekel. Belangrijk is rtatuurlijk de vraag waar Schopenhauer zijn wijsheden vandaan haalde en Arthur Schopenhauer waarin zijn originaliteit schuilt en wat zijn blijvende invloed op latere (denkende) generaties is geweest. Hier vindt men in net boek van Pott duidelijke aanzetten toe. Schopenhauer brak met een theologisch bepaald wereld beeld. Hij is van de absurditeit van het bestaan overtuigd, maar de wijze waarop hij dat wereldbeeld trachtte te fun deren, is, zoals Pott overtui gend aantoont, logisch niet doordacht. Met zijn noties over absurditeit heeft hij veel latere filosofen beïnvloed, tot in onze eeuw toe. Terwijl het intellect afhankelijk is van de redeloze wil, zoals Schopen hauer stelt, blijkt het intellect toch wel degelijk over de wil te kunnen triomferen. Scho- penhauers eigen denkarbeid is er immers om dat te bewij zen. PAUL VAN VELTHOVEN H.J. Pott: Pessimisme als fi losofie. Inleiding tot het denken van Arthur Scho penhauer. Uitgave Ambo. Prijs 22,50. Lsi Kritiek op hulpacties Hulpacties en geldinzamelingen kunnen een lang| sleep hebben. De nog steeds voortdurende discussies ovi actie van Mies Bouwman ten behoeve van de gehandicaj sport hebben dat weer eens aangetoond. Operatie Moby |P om de niet al te snuggere grijze walvissen te bevrijden u|gecj pakijs van Alaska, is zelfs uitgegroeid tot een symbool v^et i jonge vriendschap tussen de Verenigde Staten en de So>irelli< nie. Russische ijsbrekers forceerden de ontsnappingsroute fi' Amerikaanse kustwacht was druk in de weer met ijszagr11"^ een helikopter en eskimo's zorgden ervoor dat de vaar niet meteen weer dicht vroor. Verbroedering aan de noordpool met als inzet het lot van even formidabele als peloze zoogdieren. Onder het waakzaam oog van tv-camlm laat het mensdom zich soms opeens van zijn beste zijde Mooi en ontroerend allemaal zou je zeggen. I 1 Ten minste zo duchtig als de onvermoeibare vrijwill) op de noordelijke ijsvlakte hebben zich ook de criticj weerd. Dat kon niet uitblijven, want er zijn miljoenen do gespendeerd aan de reddingsactie. Nuchtere geesten spri van zinloze geldsmijterij. De grijze walvis behoort niet la tot de bedreigde diersoorten en de dieren die te lang wad^T met de trek naar de open zee behoren tot de kansarme^j van de walvisfamilie. Nu ze met veel pijn en moeite zijl red zal natuurlijke selectie binnen afzienbare tijd vermö lijk toch haar werk doen. Verspilde moeite dus, voorty end uit overdreven sentiment. ANDEREN, onder wie veel semi-professionele natuu P schermers, noemden het het toppunt van schijnheiligLp^ Met de Russen voorop roeien we eerst uit winstbejag r alle walvissen uit en dan gaan we ons geweldig druk s?1? maken over een paar zielige exemplaren die de weg kwijtgeraakt. Al dat geld had men beter aan het Wereldanc tuurfonds of aan Greenpeace kunnen schenken. En af1 n energie had beter gestoken kunnen worden in de strijd 'e N de definitieve beëindiging van de walvisjacht. DiE critici hebben niet helemaal ongelijk. Er zit iets o^rl rijmds en hypocriets in de Moby-Dickaffaire. Maar aa^ej€ andere kant riekt dit soort kritiek naar zuurpruimerij1jn^ het gebied van milieu- en natuurbescherming heeft de i^err nog een gigantische klus voor de boeg en we mogen het£an met z'n allen aanrekenen dat de bossen verzuren en de z^gt vervuilen. Dat staat echter volmaakt los van het simpele^ geven dat een handjevol mensen in Alaska zich in de afgrot pen weken de tragiek van een paar tot sterven gedoeicor dieren heeft aangetrokken en besloot ze te helpen. Wat )enj er op tegen zijn dat vervolgens op golven van eerlijke e ties alle registers worden opengetrokken om dat doel te)ooi reiken? fescl rolg Natuurlijk moeten we de vervuiling van de oceaie j met krachtige maatregelen tegengaan. Maar dat betekenc niet dat we de vrijwilligers, die na de zoveelste olierampusst strand aflopen om besmeurde vogels schoon te wassen'001^ goedwillende malloten moeten beschouwen. Of dat het ali^ nancieel onverantwoord zou worden gezien als een marjerei helikopter eens een zieke zeehond naar de crèche in Pie buren overvliegt. Laten we blij zijn dat er nog mensen rj staan die zulke dingen doen. Want dezelfde gevoelens^! sommigen van ons tot zulke „overdreven" incidentele hjpg acties aanzetten, zullen ons allen er mede toe moeten aam ren zaken als natuur- en milieubescherming ook structu^16 aan te pakken. I zonnig DE BILT (KNMI) - Opnieuw een dag met veel zon en met temperaturen die rond de 5 graden liggen. Een verschil met gisteren is dat er minder wind staat waardoor het lang niet meer zo koud aanvoelt. Verantwoordelijk voor dit weer is een krachtig hoge- drukgebied boven Oost-Euro pa. Dit trekt naar het zuidoos ten weg en een nieuw hoge- drukgebied, nu nog ten westen van Ierland, komt naderbij. Rond dit hogedrukgebied stroomt later op de dag wat bewolking over het land. Deze bewolking bevindt zich in de hogere luchtlagen en is vrij dun. De zon wordt er dan ook niet volledig door afge schermd. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor zondag en maandag: Zuid-Scandinavië: Landin waarts veranderlijk bewolkt en hoofdzakelijk droog, langs de Noorse westkust af en toe buien, vooral meer naar het noorden. Middagtemperatuur 3 tot 8 graden, 's Nachts alleen verder landinwaarts overwe gend lichte vorst. Britse Eilanden: Op de meeste plaatsen droog. Rustig weer met plaatselijk mist, vooral in het binnenland. Hier en daar opklaringen. Middagtempera tuur meest 9 tot 12 graden. Denemarken, Noord-Duits- land: Wolkenvelden. Af en toe opklaringen. Middagtempera tuur 8 tot 10 graden. Benelux, Midden -Dui tslan d: Droog en rustig weer. Af en toe zon. Middagtemperatuur 6 tot 9 graden. Noordoost-Frankrijk, Zuid- Duitsland: Rustig en droog. Flinke opklaringen. Middag temperatuur 6 tot 10 graden. Voornamelijk in Zuid-Duits- land 's nachts lichte vorst. Midden- en Zuidwest-Frank rijk: Perioden met zon. Soms ook bewolking. Droog weer. Middagtemperatuur van 10 graden in midden-Frankrijk tot 18 20 graden langs de Middellandse Zee en in het ui terste zuiden. aan de zuidzijde van de AL - soms laaghangende bev king of mist. MiddagtempL tuur in het laagland en ii^ dalen van 10 graden aarj noordoostzijde van d tot 14 graden aan de i zijde. Spanje, Portugal: Veranderen bewolkt. Vooral aan de zten westzijde van het Iberin h Schiereiland soms een g mogelijk met onweer. Midóast temperatuur van 17 graiticl landinwaarts in het noorvijs tot 22 graden in het zuideijem ijkt Italië, Joegoslavische Ar.1"* Griekenland: Landinwaarts noord-Italië wolkenvelden' ders vrij zonnig. In Zuid-Ga- kenland en in net uiterste s n den van Italië plaatselijk l bui. Middagtemperatuur u, 12 graden in Noord-GrieK land en in de Povlakte toUr diiDï graden op Sicilië en Sardirj WEERRAPPORT HEDENMORGEN *>P I jua Jen m |èw >rel uxamburg on bow. It bow. 23 18 Stockholm Warschau Wooon Zurich

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 2