Leven van Duranduran net een Spielbergfïlm ïc Langer zomer met een serre 'CcidócSouAant' LONDEN - Wanneer de chauf feur, die bij het Londense vliegveld Gatwick heeft staan wachten, plot seling van de grote weg afdraait en handig tussen twee paaltjes door manoeuvreert, is het einde van de rit in zicht. Een hobbelig weggetje brengt ons even later bij een ver vallen boerderij en een bouwvallige schuur: het onderkomen van Du- randuran, de popgroep die zich in deze landelijke omgeving voorbe reidt op de komende Europese tournee, waarvan het Nederlandse concert op 22 november plaats vindt. Terwijl de rest van de groep even een adempauze inlast, blijft bassist John Taylor (28) achter in de schuur, die een goed geoutillieerde studio blijkt te bevat ten. Met het gezoem van de versterkers op de achtergrond laat hij weten: „Du- randuran dicteert ons leven, vertelt ons wanneer we mogen slapen en eten en wanneer we wel en niet naar de bio scoop kunnen. Ik ben er heel gelukkig mee, maar ik weet niet of andere muzi kanten dat ook zouden willen. Deze zo mer hebben we er nog even over gedacht om ons, in elk geval voor de buiten wacht, als een vijfmans formatie te pre senteren, te doen alsof er niets aan de hand is geweest de afgelopen twee jaar. Uiteindelijk hebben we besloten het niet te doen. Maar als je negen maanden aan een elpee werkt, komt er een zekere vorm van krankzinnigheid om de hoek kijken, stel je jezelf steeds weer de vraag of de elpee wel zo goed is als je zelf denkt dat hij is. Je bent zó onzeker. Daarbij word je ook opgefokt door de mensen om je heen. Die schijnen alle maal precies te weten wat er mis is met je carrière. We dachten: als we ons in elk geval op de publiciteitsfoto's voordoen als een vijfmans groep, dan denkt het MTV-publiek (de mensen die onze pla ten kopen maar verder weinig verstand hebben van muziek) dat Duranduran weer bij elkaar is. Dat zijn de soort ge- dachtenspinsels die in je opkomen, de spelletjes die je speelt omdat je onzeker bent. Maar de muziekindustrie is geen spelletje hoewel er geen handleiding be staat voor deze business. Je kunt als popmuzikant niet afstuderen. Het is zo'n onvoorspelbaar spel. Je weet nooit of je wint of verliest. Ik noem het een spelle tje omdat ik niet wil dat je denkt dat ik het allemaal heel serieus neem, hoewel het dat wel is". Dromen „Ik kan niet zeggen, dat ik veel moeite heb moeten doen om de top te bereiken. Op het moment dat we platen gingen maken, werden het hits. Dat is een start waarvan de meeste muzikanten alleen maar kunnen dromen. Elk project waar we daarna bij betrokken waren, werd een succes. Het ging bergafwaarts toen „Notorius" (uit 1986) niet zo goed ver kocht als zijn voorgangers. Plotseling kwamen we er achter dat wij' niet langer onze mate van succes dicteerden, maar dat het werd uitgemaakt door het pu bliek. We zijn enorm geschrokken van het feit dat het publiek het in één klap allemaal kan wegnemen, terwijl jij ach terblijft met je boerderij en een pensioen voor de oude dag. Het was een behoor lijk ruwe manier om gewekt te worden uit onze droom, maar misschien hadden we die schop onder onze kont nodig. In elk geval hebben we er van geleerd dat een carrière gebaseerd op uiterlijk en stijl maar een beperkte levensduur heeft en dat als je wilt blijven functioneren als muzikant, en dat willen we. je de mu ziek serieus moet benaderen. Het imago en dan bedoel ik de flitsende video's, de mooie vrouwen en onze levensstijl, heb ben we dan ook aan de kant geschoven. We willen nu overtuigen met muziek. Het is alsof we opnieuw beginnen, al is dat niet helemaal waar, want we hebben nog altijd een 'heel trouwe schare fans. Maar als het publiek wegblijft, zitten we behoorlijk in de problemen, dan kunnen we ons scharen onder de vijfennegentig procent muzikanten die in dezelfde posi tie zitten. Toch geloof ik dat het niet zo ver komt, want goede muziek overleeft altijd". Paranoïde „De uitwerking, die het uitblijven van succes heeft, is nogal drastisch. Je zelf- Na het alles behalve vredige vertrek van gitarist Andy Taylor en de beslissing van Roger Taylor niet meer in de gelederen terug te keren, leek Duranduran (zoals de naam tegenwoordig wordt geschreven) verleden tijd. Totdat toetsenman Nick Rhodes op een dag bij bassist John Taylor aanklopte met de mededeling dat het tijd werd voor een nieuwe elpee. Nu, negen maanden later, is „Big Thing" een feit en bruist het overgebleven drietal (zanger Simon le Bon, Nick Rhodes en Andy Taylor) van de energie. Duranduran wil weer meedingen naar de hoogste plaats op de ranglijst der wereldsterren en heeft daarvoor een passende strategie uitgedacht. Behalve een volwassen elpee en een Europese tournee, staan dit keer ook concerten in Rusland en Israël op het programma. En in Nederland natuurlijk. Voor de aanval wordt ingezet blikt John Taylor in alle openhartigheid terug op de eerste elf jaar. Andy Taylor (links): „Ik was er vast van overtuigd dat ik Duranduran niet meer nodig had"Rechts op de foto Simon le Bon, midden Nick Rhodes. vertrouwen loopt een behoorlijke deuk op, maar misschien was dat nodig. Je wordt toch redelijk paranoïde als je al tijd maar op een platform staat. Ik ben er zeker van dat de Romeinse keizers, de Caesars, behoorlijk krankzinnig waren. Aan de andere kant moet je ook relative ren. Als ik zeg dat „Notorius" slecht heeft verkocht, dan was het aantal ver kochte platen toch nog groter dan van een klassieke elpee als „John Lennon The Plastic Ono Band", waarvan er we reldwijd zestigduizend over de toonbank gingen. Wij verkochten nog altijd ander half miljoen platen. Maar het publiek verandert, gaat op zoek naar nieuwe ido len. Vijf jaar geleden waren we de meest beschreeuwde groep uit de muziekindus trie, maar vijf jaar is een lange tijd. Ik kan er nu over praten Het is net als met een gebroken been. Ik kan er nu over praten zonder de pijn te voelen, maar de tieners van nu vallen op een groep als Bros, terwijl de fans van toen ouder zijn geworden, waarschijnlijk naar de universiteit gaan en Duranduran bo ven hun stand vinden. Ze luisteren lie ver naar de wat meer serieuze muziek van The Mission bijvoorbeeld, hoewel wij nu, ironisch genoeg, waarschijnlijk een grotere uitdaging bieden dan die groep. Maar we zullen nooit meer kun nen zijn wat we waren. Daar zijn we te oud voor. In 1983 tijdens tien heel arro gante minuten zal ik wel eens hebben ge dacht: ik zou willen dat het publiek eens ophield met schreeuwen en naar onze muziek luisterde, maar dat duurde maar heel even. Nu denk ik, ik ben oud ge noeg om de veranderingen aan te kun nen, wie niet wil luisteren, moet maar kijken. Maar zo waren we door het pu bliek verwend. Ik bedoel, dat we het zelf maar éven dachten Voor The Beatles was het optreden van de fans reden om te stoppen met concerten". Kinderen „We hebben nooit bewust naar een ou der publiek gezocht. Op een dag werden we wakker en waren de kinderen ver dwenen. Dat betekende het einde van een vakantie die vijf vrienden ooit wa ren begonnen. Inmiddels hadden we ook m andere bezigheden en projecten, wasf J naar New York verhuisd en konden j fans het allemaal niet meer volgen. i}HTEr randuran was niet langer Simon, Joltand Y Andy, Roger en Nick, de foto die ze tjjet op ven hun bed konden prikken. Op ljd sta] moment dat we terugkwamen, was ify om ger verdwenen en zei Andy heel ver^nbrot lende dingen tegen de pers over John hen v dat vond John helemaal niet leuk", opgei „We hebben het uithoudingsvermogfe hij van de fans heel lang op de proef fe kon steld. Zo duurde het twee jaar voor „hjekein torius" verscheen en „Big Thing" heh", zo ook twee jaar op zich laten wachten. Bburge wordt tijd dat we weer wat meer zelfd, naar cipline krijgen en gewoon weer jaarlijneesti een elpee afleveren. Maar met de en^ Vraa me piek in het succes die wij meema^ liet ten, dachten wij dat we alle tijd haddjh Daj om eens rustig achterover geleund in e^oor stoel van het succes te genieten. Dat gat gen- echter niet. Daarvoor is de competitie,ek zc deze business veel te hevig". geen In bel Spielberg „Maar ondanks alles heb ik altijd plezier gehad. In ons succesvolste ja|j de tijd dat we „Seven And The T Tiger" uitbrachten, voor mij een van I slechtste Duranduran-elpees, onderri men we een tournee waarmee we echt alle uithoeken van de wereld zijn weest. Het ene moment zaten we in 1 zuiden van Frankrijk om het volgenl ogenblik door te brengen in Australié. r plaats van een groep, voelden we ons hoofdrolspelers uit een Steven-Spielbefj film. Dat jaar heb ik meer in nachtclu| doorgebracht dan aan de snaren mijn basgitaar geplukt. Het was heerlijke ervaring". „Toch hadden we ook het gevoel dat het allemaal hadden gezien. Er is ook i ker een tijd geweest, dat er geen volgel de Duranduran-elpee meer zou versch nen. Dat het toch is gebeurd, hebben aan Nick (Rhodes) te danken. Hij klopiwd i op een dag aan mijn deur en zei: hènteh wordt tijd voor een volgend album. zei: dat weet ik niet. Ik woonde op moment in New York, had net soundtrack voor „9V? Weeks", een sof single en het Power Station-album ac ter de rug, een plaat waar ik toen ha tevreden over was. Ik was er vast v/l** overtuigd dat ik Duranduran niet mol. I nodig had, dat ik met andere muzikai ten kon samenwerken zoals Robert P3 mer and Toni Thompson. Bovendii hadden we problemen met het manad A ment en leek een nieuwe ondernemif- met Duranduran een hopeloze zaa Achteraf ben ik blij dat Nick heeft dod gezet en dat Andy en Roger er niet bij waren. Andy was zo vijandig g stemd, die wilde echt niets meer Duranduran weten. Zelfs al zou hij hé veel geld hebben gekregen om te blijvepREi denk ik dat de elpee er nooit was gekiet 0 men. De laatste maanden veroorzaak^ns hij constant ruzie en was altijd maar aaecjrij het argumenteren over een andere ricfvan 1 mal anale takel inder liiljof ting voor de groep". Rusland 'teert „We kijken nu weer met frisse mod! naar de toekomst. In het verleden hel ben we heel goede dingen gedaan. Ik bi doel de eerste twee elpees zijn fantast JL sche popplaten, maar een nummer ar „Planet Earth" is niet goed genoeg meei!™ We zijn als muzikanten gegroeid en n.._, staan ons nieuwe uitdagingen te wacl J ten. Het is heel onwaarschijnlijk dat w y" twintig jaar bij elkaar zullen blij vei. maar ik wil wel zo lang doorgaan im het maken van muziek. Ik ben er ocPn zeker van dat ik buiten de groep orPva projecten zal aanpakken, zelfs een sokVnn elpee zal maken. Misschien komt het ey van als Simon weer een zeilrace onde'an c neemt", zegt hij lachend, „maar voorh pig hebben we beslotén om voor de vo gende elpee-sessie ieder met vijf nunl mers op de proppen te komen. Dat :J| nooit eerder gebeurd. En we gaan nat Rusland. Niet dat we daar geld kunnejENl verdienen, want het is eerder een liefdij) digheidsaangelegenheid, maar we zie>jm) het als een werkvakantie. Ik wil datjn'c graag eens rondkijken en die kans krijn(ja ik nu door er te spelen. Het zal de groo,ntro ste uitdaging zijn die we ooit hebben oivoni dernomen, want niemand kent ons. 2^n(js weten niets over de ruzie met And; gr' maar kennen ook onze muziek niet, diihou het is er op of er onder. Misschien ko^stu ik wel terug met een heel nieuwe hoivan ding, word ik communist. Nee, dat zyers nooit gebeuren", zegt hij lachend. „Mat naar die concerten kijk ik echt uit". HANS PIËlnC binnen de perken Er wordt nog wel eens gedacht dat men bij de eerste tekenen van de winter alle hoop op zinvol tuinieren beter kan laten varen en wachten op het voorjaar. Dat is jammer, want ook in deze tijd is er ge noeg te doen in de tuin. Het is meestal niet zo dat de vorst vanaf november de grond keihard maakt. Er blijven daarom ook nu nog genoeg weken over waarin allerlei werkzaamheden gedaan kunnen worden. Een karwei dat uitstekend ook in de wintermaanden gedaan kan worden is het snoeien. Een aantal heesters moet re gelmatig op vorm en dichtheid gesnoeid worden. Dit kan heel goed tot in januari en februari. Als dat nodig is kunnen in de komende maanden ook bodembedek kers, kruipheesters en vaste planten wor den gesnoeid of bijgepunt. Als de vorst nog niet in de grond zit kan er gespit worden. Dat omzetten van de aarde is vooral goed als we te maken hebben met een zware grondsoort. Klei grond bijvoorbeeld wordt los doordat het na het spitten goed kan doonriezen. De wintermaanden zijn ook bij uitstek geschikt om de bomen in de tuin te (la ten) snoeien. Dat is een karwei dat het nodige vakmanschap vraagt. Bent u er niet echt bedreven in, laat het dan doen door een erkende hovenier. Een manier om de zomer te verlengen en een aanleiding om tot diep in de win ter met groen bezig te blijven, is het bouwen van een serre of wintertuin. Tot de jaren veertig werden veel huizen voorzien van zo'n serre of erker. Een uitbouw van voornamelijk glas. In de winter deed zo'n uitbouw dienst als buf fer tegen de koude in het woongedeelte van het huis en in de mildere seizoenen was het een plantenparadijs. Om planten te laten overwinteren moest de tempera tuur wel boven het vriespunt kunnen worden gehouden. Dat was een duur. grapje. En dat gold ook voor het onder houd. Dus werden de serres van liever lee afgeschaft. Om allerlei redenen is de belangstelling voor een echt plantendomein nu weer groeiende. Daarbij hoeft niet alleen aan vrijstaande hobbykasjes te worden ge dacht. Veeleer is er behoefte aan extra groenruimte dichtbij het huis. Het oude idee van een serre kan met moderne ma terialen in een eigentijdse vorm worden uitgevoerd. Zowel in aluminium als hout, zowel met glas als dubbele kunst stofplaten. Het klimaat in onze streken laat dikwijls zeer te wensen over. Wie over een aan bouw met veel glas beschikt, kan op elk moment van zo'n binnentuintje genie ten. Hooguit tussen november en febru ari is het aan de koude kant maar wie het er voor over heeft om daar met ver warming wat aan te doen,' kan de bruik baarheid nog aanzienlijk verhogen. In elk geval is het wel belangrijk dat de ruimte vorstvrij kan worden gehouden. Voor veel cactussen, vetplanten en sub tropische gewassen is dat voldoende. We hebben het dan onder meer over de bou- gainvillea, oleander, vingerplant, sinaas appel, passiebloem, mirt, laurier en lam pepoetser. Ook het overwinteren van planten zoals geraniums, fuchsia's, potmargriet en aga- panthus zal prima verlopen. Daarvoor hebben wij in onze moderne huizen en voor deze planten perfect verwarmde ruimtes. Ook in onverwarmde kamers worden ze slap en miezerig en vaak ge noeg zitten ze al snel onder de luis. On der koele en lichte omstandigheden heb ben ze daar allemaal geen last van. Voor elke aanbouw aan het huis heeft u een vergunning nodig. Dat geldt voor een simpele tochtsluis, voor een muur kas en zeker voor een fraaie, veelhoekige serre-achtige aanbouw. Wie zo'n plan tenparadijs aanschaft bij een vakman mag op zijn minst rekenen op hulp bij het aanvragen van de vergunning. Een hobbykas-specialist hakt regelmatig met dit bijltje en weet precies hoe zo'n aan vraag en de daarbij behorende techni sche tekeningen in zoveel-voud moeten worden ingediend. Vraag vooraf ook ge gevens over de tijd die de behandeling van de aanvraag vergt. Soms gaan daar weken (of maanden!) overheen. Zorg er altijd voor dat er een bouwver gunning is; zonder zo'n vergunning loopt u de kans dat de zaak weer moet worden afgebroken of in het gunstigste geval herplaatst dient te worden. Een rechthoekige muurkas van alumini um is het eenvoudigste model. Het aflo pende dak moet op goothoogte ten min ste 180 centimeter hoog zijn. Anders kunt u niet prettig binnenkomen of uit de serre lopen. Als u er niet van houdt dat de aluminium kozijnen op den duur dof worden kunt u kiezen voor een duurzame, bronskleurige coating van het metaal. Ook wit gelakt aluminium be hoort tot de mogelijkheden. Bij een serre is er keus uit tal van prakti sche accessoires: een goot om regenwater op te vangen, een automatische raamo- pener die de ramen opent om te luchten als de temperatuur te hoog oploopt e[J-y een werktafel met opbergruimte voor he verspenen van de zaailingen en het ORpr] bergen van potten en dergelijke. Voordat u een dergelijke serre aanschalwiJ of opdracht geeft om hem te laten boi} vl wen is het maken van een wensenlijstj» he zeer aan te bevelen. Vraag u eerst af wavar u van een serre verwacht, schrijf dat a an£j lemaal op, en beslis pas dan welk type (eice welke uitvoering u neemt. Sommig en mensen willen een serre bijvoorbeeld aaag leen gebruiken om planten te laten oye£ ee winteren en om in het vroege voorjaak 1 van zonnewarmte te kunnen genieteijg. Zij hebben geen werktafel, sproei-insta vi'n, latie of automatische raamopeners n4jmv dig. )ve] De serre, kas, of hoe we het ook mat willen noemen, kan net zo duur uitva P' len als we willen. Een standaardmodi ejas van het type dat aan het huis gebouw zen kan worden, kost in de eenvoudigst eerJ versie ongeveer 2500 gulden. De bouilto.g moet u dan wel zelf voor uw rekenin Jgn nemen. twij Maatwerk is mooier maar ook aanme ,nb^ kelijk duurder. Rekent u dan maar 0 het dubbele van de standaardprijs. JAN VAN kSotE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 28