Museum Boymans pakt stevig uit:
imposante Rembrandt- exposities
Stuk om snel te vergeten
CeidaeSotnant
LONING VOOR TIPS
ÈRKUNSTROOF
Tachtig kazen
voor de
Everly Brothers
Paagmanprijs voor
theater Branoul
)fdansen
okjakarta
mdstad
eelt
vckbourn
's een
jorspel
„MAN MET RODE MUTS" VAN NAVOLGER
Neg'
kleurwedstrijd
ZATERDAG 5 NOVEMBER 1988 PAGINA 17
>AM Er wordt een beloning uitgeloofd voor in-
e over de diefstal van twee schilderijen van
lals en Ruijsdael in de nacht van 12 op 13 oktober
museum „Het Hofje van mevr. Van Aerden" in
u „Het onderzoek bevindt zich hiermee niet op
loor, enkele dingen worden nog'onderzocht", al-
politie. Welke dat zijn wilde de politie niet zeg-
i onderzoeksteam gaat er inmiddels, ondanks eer-
richten, toch van uit dat er sprake moet zijn van
ders. De hoogte van de beloning is niet bekend-
t. De politie zoekt contact met personen die op
11 oktober in de middaguren een rondleiding
gehad in het museum. Ook wil zij contact met de
der of eigenaar van een grijze auto met Ameri-
iterlijk die in het centrum van Leerdam is gesig-
het weekeinde voordat de kunstroof plaatsvond.
ALKMAAR De Internationale fanclub
van de Everly Brothers heeft flink uitge
pakt vanavond in Alkmaar voor hun optre
den. Compleet met dragers van de Alkmaar-
se kaasmarkt werden aan Don en Phil Ever
ly tachtig Alkmaarse kazen aangeboden.
Aanstaande maandag treden de Everly's in
het Haagse Congresgebouw op voor hun al
lerlaatste concert in Nederland en gezien de
uitbundige reacties in het hele land kan het
niet missen of alle fans zijn daar ook weer
aanwezig.
DEN HAAG De G.W.J. Paagman-prijs is
dit jaar toegekend aan het literair theater
Branoul in Den Haag. De prijs wordt op
woensdag 16 november uitgereikt door oud-
wethouder van Den Haag Piet Vink in aan
wezigheid van mevrouw Paagman. De prijs,
bestaande uit een bedrag van vijfduizend
gulden en een litho van de Haagse kunste
nares Greta Cune, wordt in ontvangst geno
men door Rein Edzard, artistiek leider, en
Walther Scheffer, zakelijk leider van Bra
noul. De Paagmanprijs werd in 1986 voor
het eerst uitgereikt. Kees van Kooten nam
hem toen in ontvangst uit handen van bur
gemeester Havermans van Den Haag, De
prijs is vernoemd naar G.W.J. Paagman, de
in 1982 overleden oprichter van de boek
handel.
„Old Times"
bij Toneelgroep
Amsterdam
AMSTERDAM Bij Toneelgroep
Amsterdam gaat op 8 november in de
Amsterdamse Stadsschouwburg „Old
Times" van Harold Pinter in premiè
re. Het stuk speelt zich af op een
herfstavond in de jaren zestig. Een
echtpaar van rond de veertig krijgt
bezoek en praat over vroeger. Verha
len die steeds meer vragen oproepen.
Sam Bogaerts regisseerde de voorstel
ling die wordt gespeeld door Joop
Admiraal, Catherine ten Bruggencate
en Petra Laseur. Old Times is van 4
tot en met 26 november bijna dage
lijks te zien in de hoofdstad.
ld.
iok van de schoonheid
PI werd niet herhaald,
iwamen 38 musische ho-
>n voor de eerste maal
Indonesische dansge-
fenis buiten de kraton
okjakarta voor een toer-
pr West-Europa, waarbij
lig ook de banden met
and weer werden aan-
d. Ditmaal reist de
Surya Kencana met
lozijn dansers en game-
lers door ons land. Toch
in gebeurtenis van hoge
de orde. Voor velen
}it ook een kosmische er-
In deze diversiteit aan
jjlen ligt het accent op
ide arm- en handbewe-
I. Concentratie, spiritua-
in zelfbewustheid in wat
een westerling lijkt op
uising tussen mythologi-
yerhalen en ridderro-
De uitvoerenden zijn
>1 geen hovelingen, want
)dale sfeer is goeddeels
enen en vorige maand is
ötste sultan overleden.
]eze ceremoniële dansen
1 evenwel de hofcultuur
dhaafd als symbool voor
fgionale identiteit van
i. De opleiding van deze
(■s vindt thans ook buiten
ileissfeer plaats en zij
I nu geen twintig jaar
maar toch op z'n minst
fe helft. Uitgevoerd wer-
La. de twist tussen twee
issen, een gemaskerd
rama, een soldateske
ïgheidswedstrijd en niet
rgeten de befaamde si-
dansen, die ook nu weer
ale kunstvaardigheid en
atief gestileerde ingeto-
iid combineerden.
FRANK DELBOY
Igroep Randstad met: „Binnen
rken" van Alan Ayckbourn in
gie van Corry van Hartings-
in het eigen theater aan de
Lombardstraat te Den Haag,
avond. Herhalingen: Van-
6, 11, 12 18 en 19 november
weekend in het ouderlijk
van diverse personages
door een scherp en goed
werkt spelgedrag een si-
p schetsen die voortdu-
op de lachspieren werkt,
is ongeveer de bedoeling
porry van Hartingsveldt
(het spel „Binnen de per-
moet hebben gehad,
tbourn is voor deze to-
'roep geen onbekende. In
Verleden hebben zij ver
lende toneelstukken op
luiste wijze gestalte gege-
[maar de voorstelling van
ravond beleef duidelijk
ir de maat. Ten eerste ver
een te sta-
op de
Daar
belichting
totaal geen tijdsverschil
maakte, waardoor
al lastig werd om te
waar we nu zijn aan-
hete dag komt het ge-
bij elkaar, de een in
en de ander
dikke jas met ijsmuts!
zat dus wat onbegrij-
in elkaar. De zes spelers
zich merkbaar toege-
een duidelijke articula-
het allemaal wat
istudeerd overkwam. Bij
wijle gaf dat een gevoel
hoorspel werd opge-
en kwam de realiteit in
Corry de Roo
nog het meeste
maar doordat zij geen
kreeg op haar spelop-
verloor zij de ongelijke
kan veel beter
met deze Ayckbourn
boeiende toneelavond,
n verwezelijken.
ROB VAN DER MIJL
ROTTERDAM Een
hele tijd is het stil rond
het Rotterdamse museum
Boymans-van Beuningen
en dan staan er plotse
ling weer exposities om
er van verbazing de vin
ger van in de mond te
steken. Het gaat deze
keer om Rembrandt en
zijn school, waar het mu
seum Boymans alles van
weet. Hoewel: niet voor
niets organiseert het mu
seum zaterdag 19 novem
ber een Rembrandt-dag
onder het kopje „Was ge
tekend Rembrandt?" Met
een zwaar accent op het
vraagteken, want het
probleem of een werk
wel dan niet aan de van
oorsprong Leidse kunst
schilder kan worden toe
geschreven, doet zich
steeds opnieuw voor.
Zelfs de grootste kenners
hebben er de grootste
moeite mee.
Al worden soms interessante
ontdekkingen gedaan.
Hoofdconservator Giltaij is,
na uitvoerig onderzoek, tot
de ontdekking gekomen dat
„De man met de rode muts"
niet van Rembrandt kan zijn,
zoals tot dusver werd aange
nomen, maar van een ano
nieme navolger. Het impo
sante werk werd in^.1937 als
een Rembrandt aangekocht,
ging als zodanig nog in een
ruilexpositie naar Leningrad,
maar wordt nu als Rem
brandt afgeschreven.
Het was niet zo de bedoeling,
maar al gaat er nu een werk
van de meester af, er ,komt
ook een Rembrandt bij: een
brede, geheel met de pen ge
dane studie, die vermoedelijk
Abraham, Hagar en Ismael
voorstelt. Het werk is voor
360.000 dollar aangekocht
van een Newyorkse kunst
handelaar. Voorts kocht mu
seum Boymans aan een schil
derij van de Franse meester
Simon Vouet, „Madonna in
aanbidding voor het Christus
Kind". Met dit doek is een
derde meesterwerk aan de
collectie Franse schilder
kunst uit de zeventiende
eeuw toegevoegd.
Het museum Boymans-van
Beuningen beschikt over een
internationaal vermaarde
verzameling tekeningen van
Rembrandt en zijn school, die
slechts zelden wordt getoond.
Voor het eerst worden nu,
van 6 november tot en met 5
maart volgend jaar, alle, bij
na tweehonderd tekeningen*
uit de collectie tentoonge
steld.
Abraham, Hagar en Ismael, pentekening van Rembrandt, door Boymans voor 360.00 dollar
aangekocht.
FOTO: PR
Aanleiding is het verschijnen
van een wetenschappelijke
catalogus waarin alle teke-
ningen uitvoerig worden be-
schreven. De uitgave in het fl
Nederlands en in het Engels
is mede mogelijk gemaakt
door steun van de J. Paul jHBHHp;
Getty Trust. In de catalogus
wordt onder veel meer aan-,
dacht besteed aan de inter
pretatie van het onderwerp,
datering en functie van de
tekeningen. Grootste en
meest intrigerende probleem
bij de bestudering van de
Rembrandt-tekeningen is
echter de vraag welke, teke
ningen inderdaad van hem
zijn, of moeten worden toege
schreven aan een leerling of
een navolger. Waarbij zich
ook de mogelijkheid voordoet
dat Rembrandt er voor een
deel aan heeft gewerkt en de
rest aan een leerling heeft
overgelaten.
Jarenlang onderzoek heeft
vele nieuwe gegevens opgele
verd, waarvan in de catalo
gus verslag wordt gedaan.
Behalve van Rembrandt zelf
zijn ook van de belangrijkste
van zijn leerlingen, onder
wie Ferdinand Bol, Govaert
Flinck, Nicolaas Maes en Ca-
rel Fabritius, tekeningen op
de expositie te zien.
Gelijktijdig met de expositie
van de tekeningen die opval-
„De man met de rode muts", niet langer een echte Rem
brandt.
FOTO: PR
lend fris de eeuwen door
staan, worden ook schilderij
en in olieverf van Rem
brandt en zijn school ten
toongesteld. Het gaat om
werken van onder anderen
Rembrandt, Fabritius, Bol en
Gerbrand van den Eeckhout.
In verband met deze tentoon
stelling zijn schilderijen ge
restaureerd van Aert van
Gelder, Ferdinand Bol, Ba-
rent Fabritius en een klein
landschapje van Philips Ko-
ninck. Er is lange tijd sterk
aan getwijfeld of het land
schapje inderdaad van Ko-
ninck was, maar de restaura
tie heeft aan die twijfel een
einde gemaakt: bij het afne
men van de oude vernis
kwam de signatuur van de
meester te voorschijn.
Ongeveer 35 werken afkom
stig van verschillende Neder
landse muséa worden bij
Boymans vanaf vandaag tot
en met 8 januari tentoonge
steld, variërend van Rem
brandt tot Andy Warhol. Ze
hebben met elkaar gemeen
dat ze zijn verworven met
steun van de particuliere or
ganisatie Vereniging Rem
brandt Nationaal Fonds
Kunstbehoud.
De expositie bestaat uit een
selectie uit de aankopen uit
de afgelopen vijf jaar. Daar
onder bevinden zich onder
meer het schilderij „Compo
sitie met twee lijnen" uit 1931
van Piet Mondriaan, dat de
gemeente Hilversum twee
jaar geleden wilde verkopen,
maar dat dank zij steun van
de Vereniging Rembrandt
permanent kon worden toe
gevoegd aan de colletie van
het Stedelijk Museum van
Amsterdam. Ook het „Por
tret van Haesje Jacobsdr. van
Cleyburg" van Rembrandt,
dat ter gelegenheid van het
honderd-jarig bestaan aan
het Rijksmuseum in Amster
dam werd geschonken, kon
worden aangekocht met hulp
van deze particuliere vereni
ging. Het werk van deze ver
eniging wordt mogelijk ge
maakt door belangrijke bij
dragen van het Prins Ber
nard Fonds en contributies
van een groot aantal leden.
De schilderijen zijn te vinden
in de zalen 36 en 27 van de
oudbouw - tussen honderden
andere meesterwerken die er
veel langer hangen, maar ten
minste evenzeer de moeite
waard zijn - de tekeningen
zijn op de begane grond on
dergebracht. Met respect
voor de overzichtelijke inde
ling naar afkomst en ont
staan. Het zijn stuk voor stuk
kleine werkjes, maar steeds
van schitterende eenvoud,
afkomstig van een groot
meester - en volgelingen.
FRITS BROMBERG
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Coming to
America (al); 18.45, 21.30. za. wo.
ook 13.45. zo. ook 13.45, 16.15.
EUROCINEMA II: Bright lights,
big city (12); 18.30, 21.00. zo. ook
16.00. Speurneuzen (al); za. zo.
wo. 14.00. EUROCINEMA III:
Good morning Vietnam (al); 18.30,
21.15. za. wo. ook 13.30. zo. ook
13.30, 16.00. EUROCINEMA IV:
Die hard (16); 18.30, 21.15. za. wo.
ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Die hard (16);
19.00, 21.15. za. zo. 14.30. LIDO
en STUDIO (Steenstraat 39, tel.
124130): De ondraaglijke lichtheid
van het bestaan (al); 20.00. Read
heat (12); Big business (al); Co
ming to America (al); Good mor
ning Vietnam (al); 14.30, 19.00,
21.15. Junglebook (al); za. zo. wo.
14.30. TRIANON (Breestraat 31,
tel. 123875): The last emperor (al);
dag 20.00. REX (Haarlemmer
straat 52, tel. 071-125414): Pas
sion pit (16); 14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Men on fire (12); 19.00. do. t/m zo.
wo. ook 14.45. Nico (12); 21.15.
CITY THEATER II: House of ga
mes (12); 19.00, 21.15. do. vr. zo.
ook 14.45. My little pony (al); za.
wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Cry Freedom
(al); do. t/m zo. 20.45. ma. t/m wo.
20.15. Manon des sources (al); do.
t/m wo 20.45. The running man
(12); do. t/m zo. 19.00, za. zo.
15.45. Three men and a baby (al);
do. t/m zo. 19.00. za. zo. wo.
15.45.
KINDERVOORSTELLING
Bambi za. zo. wo. 14.00. Pinkeltje;
za. zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13.269) Three men and a
baby (al); vr. za. zo. 20.00. Maurice
(16); ma. dl. wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Het geheim van Nimh; za. zo. wo.
14.00.
ZOETERMEER PROMENADE:
Coming to America; do. ma. di.
20.00. vr. 18.45, 21.30. za. zo.
14.00, 18.45, 21.30. Salsa; do. ma.
di. wo. 20.00. Die hard; do. ma. di.
20.00. vr. 18.30, 21.30. za. zo.
14.00, 18.30, 21.30. wo. 14.00,
20.00. Troetelbeertjes in wonder
land; wo. za. zo. 14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): Big business (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. ASTA 2: The se
venth sighn (12); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ASTA 3: Masquerade (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1
(Winkelcentrum Babylon, tel.
471656): I Pagliacci-cavalleria
rusticana (al); zo. 11.00. Good
morning Vietnam (al); 14.30,
16.45, 19.00, 21.30. BABYLON 2:
Spoorloos (16); 14.30, 17.00,
19.30, 21.45. BABYLON 3: A
world apart (al); 14.30, 17.00,
19.30, 21.45. CINEAC 1 (Buiten
hof 20. tel. 630637): Die hard (16);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2:
Red heat (12); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 3: The presidio (12);
18.45, 21.30. do. vr. mg. di. ook
14.00. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): Coming to
America (al); 14.00, 18.45, 21.30.
ZO. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: Frantic (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METROPO
LE 3: The house on Carroll street
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18 45, 21.30. METROPO
LE 4: The last temptation of
Christ (12); 14.00, 20.30. za. zo.
wo. 20.30. METROPOLE 5: De
ondraaglijke lichtheid van het be
staan (al); 14.00, 20.30. ODEON
1 (Herengracht 13, tel. 462400):
Coming to America (al); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 2: Steven
Seagal is „Nico" (16); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 3: Die hard (16);
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4:
Deadly pursuit (12); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45,
21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat
12b, tel. 656402): Hope and glory
(al); 19.15, 21.45. zo. wo. 14.00.
STUDIO 2: Hairspray (al); 19.00,
21.30. STUDIO 3: Beyond thera
py (16); 19.00, 21.30. HAAGS
FILMHUIS: Zaal 1: Tampopo;
19.30. zo. ook 14.00. Un ragazzo
di Calabria; 21.45. zo. ook 16.15
Funky fashion fever party; za.
24.00. Oblomov; zo. 14.00. Zaal 2:
Trial on the road; 19.30, 21.45. zo.
ook 14.00, 16.15. Zaal 3: 19.30,
21.45. vr. 20.00. Que viva Mexico;
do. Ivan de verschrikkelijke I en
II; vr. Alexander Nevski; za. Het
oude en het nieuwe; zo. Entuzi-
azm; ma. Nieuw Babyion; di.
Storm over Azie; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: U2 Rattle and Hum
(16); za. 00.15. CINEAC 2: Die
hard (16); za. 00.15. CINEAC 3:
9Y» Weeks (16); za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: De reddertjes; za.
wo. 14.00. zo. 13.>5, 16.00. ME
TROPOLE 4: Jungle book; 14.00.
zo. 13.15, 16.00. STUDIO 3: De
laatste eenhoorn; zo. wo. 14.30.
Vrijblijvend inlichtingen bij:
Gemeentelijke Kredietbank Leiden,
Breestraat 24, postbus 11300,
2301 EH Leiden, telefoon 071-254145.
;en winnaars
ROELOFARENDSVEEN
Burgemeester A.H. Meerburg
heeft gistermiddag waarde
bonnen uitgereikt aan de ne
gen winnaars van de grote
kleurwedstrijd van de Lions
Club Alkemade.
Er werden 277 ingekleurde
tekeningen ontvangen.
Bij de kinderen tot 6 jaar
kreeg Tamara Weenink
(Rijpwetering) de eerste prijs.
Tweede werd Ester van Em
merik (Roelofarendsveen) en
als derde eindigde Marloes de
Koning (Roelofarendsveen). In
de categorie 7 tot 10 jaar werd
Mandy van Zeil (Roelof
arendsveen) eerste. Tweede
werd Gonneke Roeloffs (Oude
Wetering) en derde werd Mar
loes Klein (Roelofarendsveen).
Bij de kinderen van 10 en 11
jaar wist Klaas Paasman (Roe
lofarendsveen) beslag te leg
gen op de eerste plaats en Sa
bine van der Veer (Roelof
arendsveen) en Kjell van Zoen
(Rijpwetering) werden respec
tievelijk tweede en derde.
HET NATIONALE TONEEL SPEELT „ALKESTIS"
Het Nationale Toneel: „Alkeetis" van
Euripides. Vertaling: Gerard Kool
schijn. Regie: Shireon Strooker. Dra
maturgie: Tineke Daniëls, Rezy
Schumacher on Claudia de Weerd.
Muziek: Bram Vermeulen. Dekor en
kostuums: Bo Rienks. Met Jacqueli
ne Blom als Alkeetis, Gijs Scholten
van Aschat als Admetus, Adriaan
Olreo als Herakles en o.a. Wim van
Rooij, Patty Pontier en Gaston van
Erven. Koninklijke Schouwburg,
vrijdag 4 november, herhalingön al
daar t/m 19 april en elders t/m 23
mei.
Volgens het tekstboekje bij de
voorstelling lijkt Euripides er
in „Alkestis" niet op uit om
gangbare opvattingen en idee
ën over de werkelijkheid af te
breken door middel van zijn
personages. Regisseur Shireen
Strooker is kennelijk een an
dere gedachte toegedaan. Een
wonderlijk schouwspel ont
vouwt zich in de Koninklijke
Schouwburg bij deze tweede
grote zaal-première van Het
Nationale Toneel.
„Alkestis" vertelt het verhaal
van de vrouw Alkestis, die
haar leven gaf voor dat van
haar echtgenoot Admetus. Zij
laat hem beloven, dat hij geen
vrouw meer mag nemen in
haar plaats. Als zij begraven is,
vist de held Herakles haar op
uit het dodenrijk en brengt
haar weer terug bij Admetus.
De Griekse goden en helden
hielden er volgens Euripides
kennelijk een ondoorgrondelij
ke manier van doen op na.
Dramaturgie en regie bij Het
Nationale Toneel bevestigen
dat.
Een quasi marmeren vloertje
omgeven door vierkante zui
len die uitlopen in zitplaatsen
vormt een toneel op het to
neel. Na een kort voorspel tus
sen Apollo en de dood begint
de handeling. Het koor kómt
op als een stelletje verdwaalde
toeristen. Alkestis en Admetus
zien eruit alsof ze zo uit het
flatje in Zoetermeer zijn geko
men, ze zijn van deze tijd.
Goed, dat zij haar leven voor
hem heeft willen geven, kun
je als publiek accepteren. Het
is immers theater en het waar
om wordt vast uitgelegd. Maar
als dan blijkt dat Admetus een
egocentrische hypocriet is, die
het eigenlijk best vindt, dat
niet hij maar zij doodgaat, be
gint de twijfel. Op de vragen
waarom Alkestis voor Adme
tus stierf en wat een liefheb
bende en oprechte vrouw als
zij nu in die kerel zag, wordt
in deze „Alkestis" geen ant
woord gegeven. Het zit kenne
lijk in het stuk van Euripides.
Erger is, dat Het Nationale To
neel behalve een weinig in
leefbare en verklaarbare ook
een nogal vervelende voorstel
ling heeft gemaakt. Deze Euri-
f>ides is klaarblijkelijk behoor-
ijk intact gelaten en wint
daarmee de saaiheidsprijs. Van
de anderhalf uur voorstelling
wordt met nep-gospels van het
koor en langdradig gezemel
een uur gevuld alvorens Al
kestis is overleden en afge
voerd. Dan mag het publiek de
suspense ontladen met een
koddige Herakles, die als een
ongeschoeide hard-rock ster
met platte praat de paljas uit
hangt. Alkestis verschijnt vijf
minuten voor het einde, vormt
een paar met Admetus en ge
zamenlijk beklimmen ze de
trap die de stenen vloer heeft
prijsgegeven.
„Alkestis" is zo'n voorstelling
die beter onmiddellijk verge
ten kan worden.
C1,7T,T Jacqueline Blom en Gijs Scholten van Aschat in „Alkestis".
rElEK oIMEL