Harry Sacksioni met band in gloednieuw programma Adamo perfekte bespeler van het gevoel A. ^GINKUNST £eidóc@omcutt DONDERDAG 3 NOVEMBER 1988 PAGINA 15 VEILING VAN COLLECTIE VAN DRIEHONDERD FILMS AMSTERDAM Een particuliere collectie van ongeveer 300 films gaat onder de hamer op een veiling van het veilinghuis L. Gijsel- man in Amsterdam. De collectie omvat onder meer een reeks éénakters uit 1917 van Char lie Chaplin (The Immigrant en The Adventu rer) en comedies uit de jaren dertig van Lau rel en Hardy (onder meer Laughing Gravy en Thicker than water). De verzameling be vat eveneens complete speelfilms zoals Julia Misbehaves (1948) met onder anderen Wal- ther Pidgeon, Greer Carson en Elizabeth Taylor; Pat en Mike (1952) met onder ande ren Spencer Tracy en Katherine Hepburn; Die Lustige Witwe (1952) met Lana Turner en Richard Hayden; The Vips (1963) met Eli zabeth Taylor en Richard Burton en Week end at Waldorf Hotel (1945) met Ginger Ro gers, Lana Turner en Walther Widgeon. Ook de zogenaamde Soundy's en Music Albums maken deel uit van de te veilen collectie. Deze laatste objecten zijn korte films waarop een bepaald muzieknummer of tophit in beeld wordt gebracht en die derhalve als voorloper van de huidige „clip" kunnen wor den beschouwd. Er zal ook een reeks platen hoezen en portretten van bekende artiesten uit de artistieke nalatenschap van Emmerich Weninger (1909-1977) bij Gijselman onder de hamer gaan. Deze in Wenen geboren kunste naar maakte na de Tweede Wereld-oorlog veel furore met zijn ontwerpen voor platen hoezen en portretten van uitvoerende musici. Potretten van onder andere Art Tatum, Errol Gardner, Rita Reys, Bernhard Haitink en Je- hudi Menhuin komen ter veiling. Ten slotte zijn er nog 700 lotnummers omvattende arti kelen uit de periode Art Deco en Jugendstil en Decoratieve Kunst van deze eeuw. Indische week in Theater Branoul DEN HAAG Literair Theater Bra noul in Den Haag heeft onder de titel „Selamat Bertemu Lagi" een Indi sche week georganiseerd. Van 16 tot 21 november treden er schrijvers en acteurs op die door hun werk of ach tergrond een binding hebben met Nederlands-Indië. Op de program ma's prijken de namen van Marijke Merckens, Coen Pronk, Rein Edzard, Walther Scheffer, Yvonne Keuls, Jill Stolk, Himadjuwita Pakun en Eric Schneider, alsmede die van Tonnie Grosse die een solovoorstelling geeft van De Plantersvrouw, een toneelbe werking van het boek „Meer dan al les" van Harryet Marsman-van De venter. Bij Christies in Amsterdam ,5, Latj komt 7 november de col lectie van het Nederlands Knipselmuzeum onder de hamer. Op de eerste kijk dag gisteren trok een groot aantal belangstellen- je 7-9| den langs de aangeboden g trio' stukken. n 7-22 FOTO: DIJKSTRA ïase I ^Rotterdamse 7-10. 8 8"2' ^«moeten -20. Sk ^bezuinigen 'pvSop aankopen .1®^'4k>TTERDAM De vier ge- Luycf lam zijn gedwongen te bezui nigen op het aankoopbeleid, daq fen dergelijke bezuiniging is ,ak 2 en'8e mogelijkheid te vol- uet 1 joen aan de wens van het ge meentebestuur dit jaar 1,1 mil- ;n gulden te besparen. Dat •bben de museumdirecties wethouder Linthorst unstzaken) laten weten, zo ijkt uit een notitie aan de ge- ieenteraad. ■inthorst is van mening dat de ïusea dit jaar 1,1 miljoen gul len moeten bezuinigen om zo- Iburaf IMITCICU UC^UIIllgCU >J1II tu- \2 Stfloende ^et tekort van 2,9 mil- 9-46ïoen guWen over 1987 alsnog kam fe beperken tot 1,8 miljoen .46, jgulden. Dit laatste was name- adiêsPjh het tekort dat aanvanke- tkop ijh was voorzien. Linthorst antai^l over deze kwestie eerst D. Dirp°g overleggen met de ge- ito vaneenteraad, voordat hij een agonfcesluit neemt over de verde- 52, vaing van de aanslag over de 9-28,Kier gemeentelijke musea, kker Pe commissie kunstzaken uit ssan Je Rotterdamse gemeenteraad t 9-28 al zich volgende week over Jeug leze kwestie buigen. Het gaat First laarbij om het museum Boy ivoor nans-Van Beuningen, het Mu- ellow eum voor Volkenkunde, het i2 4-< listorisch Museum en het Ma- Fanc itiem Museum. Note^olgens adjunct-directeur Ter Riwi wolen van museum Boymans- ïervaKan Beuningen zijn de over- ulderichrijdingen vooral veroor- iers laakt door kostenstijgingen die ser 6-je musea zelf niet in de hand 6-14Jiebben. Hij noemt in dat ver- oand de stijging van de onroe- rend goed belasting, hogere Iransportkosten en fors oplo- •ende verzekeringspremies |roor kunstwerken. „De musea Igen al enige jaren hetzelf- •edrag en kunnen daar ds minder mee doen", al- plus Ter Molen. kostenoverschrijding die nuseum Boymans in de visie Iran wethouder Linthorst zou Jnoeten bezuinigen bedraagt Ingeveer 400.000 gulden. Dat net voor het museum om een lanzienlijk bedrag gaat blijkt uit het feit dat het museum pan de gemeente Rotterdam jaarlijks een bedrag van gulden krijgt voor het fcrganiseren van tentoonstel lingen. Afgelopen zomer heeft Boy- nans-Van Beuningen een me- bewerkster, in dienst genomen boor het interesseren van Sponsors voor de activiteiten Iran het museum. Pas over een kaar of twee zal blijken of dit |n de Nederlandse museumwe reld unieke experiment daad werkelijk kan bijdragen aan financiële perikelen van het museum. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INTORMATIE OVER FILMS, MUZIEK THEATER. RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA „GOEDE IDEEËN ONTHOUD IK WEL" LIENDEN Hij was echt wel een beetje bang, gitarist Harry Sacksioni, toen hij besloot dit jaar een paar maanden op toernee te gaan met een band waar de muzikale vonken vanaf slaan. Zij die de 38-jarige musicus uit het Betuwse Lienden kennen van en bewon deren om diens fluister- muziek, zullen misschien de wenkbrauwen fron zen. Er komt een berg muziek op hen af. Sack sioni realiseert zich dat, maar hij is de uitdaging weer eens een nieuwe muzikale weg in te slaan niet uit de weg gegaan. „Het is gewoon een andere kant van mij. De fluistermu- ziek is één idioom, maar er zijn andere uitdrukkingswij zen. Ik probeer op zoveel mo gelijk manieren mijn gevoe lens in de muziek weer te ge ven. Dit is weer een geheel andere manier, ik geef het toe. En het zal voor het pu bliek best even wennen zijn." Sacksioni loopt niet weg voor risico's. Inplaats van een (promotie)concert te geven ter gelegenheid van een nieuwe elpee, heeft hij de rollen omgedraaid. De toer nee, die half oktober van start ging en tot december duurt, heeft plaats nog voor dat die plaat (rond maart) op de markt komt. „De platen maatschappij was er niet zo blij mee, maar ik Wil dat de muziek op die nieuwe elpee helemaal af is. Daarom sleu tel ik er tijdens de toernee nog aan. Een nieuw introotje bijvoorbeeld" Techniek Harry Sacksioni is vaker te gen de stroom ingegaan. Neem alleen maar eens zijn aversie tegen de studieprak- Harry Sacksioni: „De fluistermuziek is één idioom, maar er zijn andere uitdrukkingswijzen". tijk op conservatoria, eert praktijk die vrijwel louter, gericht is op de techniek en die weinig ruimte laat voor persoonlijke muzikale taal. „Voor mij betekende vroeger het notenlezen al een beper king van de creativiteit. Als ik componeer en ik zou dat gaan vastleggen dan gebeurt er verder niets meer mee. Goede ideeën onthoud ik wel. Ik componeer steeds verder aan iets om op een be-4 paald ogenblik te kunnen zeggen: zo is het goed. Com poneren is als een reis waar je induikt. De mogelijkheid is steeds aanwezig van richting te veranderen, een andere weg te kiezen. Dat is juist het spannende: het zoeken." Sacksioni, die vanaf ziin twaalfde jaar gitaar speelt, slechts twee jaar les heeft ge had en zich daarna zelf ver der muzikaal ontwikkeld' heeft, musicus is geweest bij cabaretier Sieto Hoving en later bij Herman van Veen, een groot aantal platen heett gemaakt en al heel wat jaren als solist of met een ensemble toernees langs de vaderland se theaters maakt, zou zijn spel als motto kunnen mee geven Frank Zappa's uit-, spraak dat muziek een film voor je oren is. „Muziek is voor mij beeldend. Ik merk het ook aan het publiek: het associeert m'n muziek met iets. Trouwens het is niet voor niets dat mijn grote wens is nog eens filmmuziek te schrijven". Toevoeging Nieuwe beelden krijgt dat publiek als het Harry Sack sioni met zijn kersverse band hoort. Maar toch ook beelden die helemaal niet zo ver weg liggen van die welke de gita- FOTO: PR rist al tal van jaren op zijn snaren tovert. „Het klinkt wat harder - het geluid -, ik kom zelf ook wat harder over - qua mentaliteit - maar in wezen ben ik altijd al zo geweest: intens reage rend op wat er om mij heen gebeurt en wat me bezig houdt. Door een aantal ge lijkgestemde muzikanten bij elkaar te zoeken, is een groep gevormd die met diverse klankkleuren werelden kan oproepen waarin heel ver schillende gevoelens regeren. Door gebruik te maken van instrumenten als een viool, bandoneon en saxofoon voèg je iets toe aan wat je zelf ook wilt zeggen, het verduidelijkt misschien. Het heeft er wel licht iets mee te maken dat het publiek qua leeftijd iets verandert: ik zie meer jonge lui. En dat komt omdat ik niet meer het beeld van een nette jongen met me mee voer. Een paar jaar geleden merkten de mensen eigenlijk niet dat ik best maatschappij kritisch was. Tussen de re gels door liet ik weliswaar merken het met diverse din gen niet eens te zijn, maar opgepikt weid dat nauwe lijks. Nu is dat anders. Mijn cynische kijk op de dingen wordt begrepen. En dat komt misschien mede door de fel lere muziek van de band". In het nieuwe programma, waarin Sacksioni behalve nummers van de nog te ver schijnen plaat ook composi ties van Optima Forma speelt, is de snarenvirtuoos minder solistisch te horen. „Het is duidelijk een band- gebeuren. Niet dat er nu opeens een nieuwe muziek stijl is ontstaan, gelukkig niet. Steeds weer klinkt de muziek anders, ontstaan er andere klankkleuren, andere muzikale werelden. Trou wens er is toch wel plaats in geruimd voor een paar im provisaties. Niet alles ligt he lemaal vast. Dat is ook niets voor mij. Er moet beweging in alles zijn. Er moet ruimte zijn voor verandering". Misschien ook juist daarom is het ook altijd moeilijk geble ken de muziek van Sacksioni onder één noemer te bren gen, in een hokje onder te brengen. Het laat de gitarist overigens koud hoe die mu ziek genoemd wordt. Maar één ding zou hij vervelend vinden: „Noem het geen easy-listening muziek. Dat is inferieure muziek. Muzikaal behang, meer niet. Vrijblij vend. Mijn muziek heeft niet die opzet. Ik wil iets uitdruk ken. Dat komt omdat ik in tens leef. Dan heb je het ge voel over alles wat je bezig houdt te moeten communice ren met anderen. In welke taal je dat ook doet Toevallig doe ik het in een muzikale taal, een taal waarvan ik hoop dat een groot publiek die verstaat". THOM STROINK Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Coming to America (al): 18.45, 21.30. za. wo. ook 13.45. zo. ook 13.45, 16.15. EUROCINEMA II: Bright lights, big city (12); 18.30. 21.00. zo. ook 16.00. Speurneuzen (al); za. zo. wo. 14.00. EUROCINEMA III: Good morning Vietnam (al); 18.30, 21.15. za. wo. ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.00. EUROCINEMA IV: Die hard (16); 18.30, 21.15. za. wo. ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Die hard (16); 19.00. 21.15. za. zo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (al); 20.00. Read heat (12); ,Big business (al); Co ming to America (al); Good mor ning Vietnam (al); 14.30, 19.00, 21.15. Junglebook (al); za. zo. wo. 14.30. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): The last emperor (al); dag 20.00. REX (Haarlemmer straat 52, tel. 071-125414): Pas sion pit (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Men on fire (12); 19.00. do. t/m zo. wo. ook 14.45. Nico (12): 21.15. CITY THEATER II: House ol ga mes (12Y. 19.00, 21.15. do. vr. zo. ook 14.45. My little pony (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Cry Freedom (al); do. t/m zo. 20.45. ma. t/m wo. 20.15. Manon des sources (al); do. t/m wo 20.45. The running man (12); do. t/m zo. 19.00, za. zo. 15.45. Three men and a baby (alY, do. t/m zo. 19.00. za. zo. wo. 15.45. KINDERVOORSTELLING Bambi za. zo. wo. 14.00. Pinkeltje; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13.269) Three men and a baby (al); vr. za. zo. 20.00. Maurice (16); ma. di. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Het geheim van Nimh; za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE: Coming to America; do. ma. di. 20.00. vr. 18.45. 21.30. za. zo. 14.00, 18.45, 21.30. Salsa; do. ma. di. wo. 20.00. Die hard; do. ma. di. 20.00. vr. 18.30, 21.30. za. zo. 14.00, 18.30, 21.30. wo. 14.00, 20.00. Troetelbeertjes in wonder land; wo. za. zo. 14.00. DEN HAAGASTA 1 (Spul 27. tel. 463500): Big business (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: The se venth sighn (12); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ASTA 3: Masquerade (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): I Pagliacci-cavalleria rusticana (al); zo. 11.00. Good morning Vietnam (al); 14.30. 16.45. 19.00, 21.30. BABYLON 2: Spoorloos (16); 14.30. 17.00. 19.30, 21.45. BABYLON 3: A world apart (al); 14.30. 17.00. 19.30, 21.45. CINEAC 1 (Buiten hof 20. tel. 630637): Die hard (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Red heat (12); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. CINEAC 3: The presidio (12); 18.45. 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carne- gielaan. tel. 456756): Coming to America (al); 14.00 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 2: Frantic (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45. 21.30. METROPO LE 3: The house on Carroll street (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 4: The last temptation of Christ (12); 14.00, 20.30. za. zo. wo. 20.30. METROPOLE 5: De ondraaglijke lichtheid van het be staan (al); 14.00. 20.30. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Coming to America (al); 13.45, 18.45. 21.30. zo. 13.30. 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Steven Seagal is „Nico" (16); 13.45. 18.45. 21.30. zo. 13.30, 16.00. 18.45. 21.30. ODEON 3: Die hard (16); 13.45. 18.45. 21.30. zo. 13.30. 16.00. 18.45. 21.30. ODEON 4: Deadly pursuit (12); 13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45. 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Hope and glory (al); 19.15. 21.45. zo. wo. 14.00. STUDIO 2: Hairspray (al); 19.00. 21.30. STUDIO 3: Beyond thera py (16); 19.00. 21.30. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Tampopo; 19.30. zo. ook 14.00. Un ragazzo di Calabria: 21.45. zo. ook 16.15 Funky fashion (ever party; za. 24.00. Oblomov, zo. 14.00. Zaal 2: Trial on the road; 19.30, 21.45. zo. ook 14.00, 16.15. Zaal 3: 19.30. 21.45. vr. 20.00. Que viva Mexico; do. hran de verschrikkelijke I en II; vr. Alexander Neveki; za. Het oude en het nieuwe; zo. Entuzi- azm; ma. Nieuw Babylon; di. Storm over Azië: wo. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: U2 Rattle and Hum (16); za. 00.15. CINEAC 2: Die hard (16); za. 00.15. CINEAC 3: 9'A Weeks (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: De reddertjes; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. ME TROPOLE 4: Jungle book; 14.00. zo. 13.15, 16.00. STUDIO 3. De laatste eenhoorn; zo. wo. 14.30. postgiro 50500 of bankgiro 70.70.70.929 Nederlandse Stichting voor Leprabestrijding/Amsterdam Wibamstraat 135,1097 DN Amsterdam. Tel. 020 - 93 89 73 Zo'n twintig jaar geleden be leefde de, inmiddels legenda rische, Salvatore Adamo zijn eerste successen. Zijn ietwat hese stemgeluid wist met zijn tóehoorders te presente wat opvalt is het feit dat hij de prettige gevoelige persoon van weleer is gebleven. Geen flauwekul met spetterende lichtshows, maar gewoon een doelmatige belichting en een goed gesneden kostuum zijn voor hem voldoende om zijn, vaak poëtische, liederen aan veel gevoel zijn chansons uit te dragen. Toen werd het een tijdje stil. Nu, na een lange afwezigheid stond hij weer oog in oog met zijn Neder landse. publiek. Het eerste ren. Heel rustig staat de „Kleine" Adamo grote pres taties te leveren. Zijn jongen sachtige uiterlijk straalt een grote warmte uit die de op rechtheid van zijn gezongen Salvatore Adamo een gevoelvolle theaterman. woord extra accentueert. Talloze bekende chansons zoals „Tombe la neige" en „Inch'Allah", herleven voor het ademloos luisterende pu bliek. Hij beperkt zich geluk kig niet alleen tot deze uit voeringen maar brengt ook nieuw werk ten gehore. Voor de pauze brengt hij hiervan het wonderschone „Manuel", zelf begeleid op een gitaar. Natuurlijk moet zijn handelsmerk „Vous per- mettez monsieur" nog even opgepoetst worden als toe gift. Maar dan kan de avond al niet meer stuk. Iedereen- heeft wel zijn of haar specia le lied gehoord. Doordat vooral een wat ouder publiek dit optreden bezocht werd het een concert dat heel rus tig verliep. Geen dansende menigte of uitbundig mee zingen, maar veel ritmisch deinende hoofden met af en toe een meetikkend handje. Het wachten is nu op een nieuwe grote hit, dan zal de hedendaagse jeugd zich ook vergapen aan deze gevoel volle theaterman. ROB VAN DER MIJL [erman Finkers met aardige vondsten en flauwe grappen Herman Finkers „Het meisje van de slijterij". Tek en van Herman en Wil- ried Finkers en Bram de onde. Diligentia op 2 no- 'ember, herhalingen van- Javond en morgenavond. ((Uitverkocht). [ij doet bijna niks, maar de ial ligt plat. Herman Finkers «trekt geen spier, loopt •oguit wat heen en weer te Irentelen over het podium en egt verder alleen zijn gortdro ge teksten. Die zijn vaak leuk, maar intelligente woordspelin gen en absurde vondsten wor den toch te vaak afgewisseld met al te flauwe grappen om waar te maken wat er op de gevel van een Almelose meu belzaak staat: 'Finkers - uit blinkers'. Finkers is een Tukker en wil dat weten ook. Onder zijn snor vandaan komt een sterk ooste lijk getint Nederlands, en Twente en Drenthe spelen een grote rol in zijn programma „Het meisje van de slijterij". Die titel zou evengoed vervan gen kunnen worden door tien andere: het gaat wel eens over meisjes en ook wel eens over drank, maar een thematische eenheid is ver te zoeken. Dat hoeft geen probleem te zijn, wniet duidelijk. maar het is moeilijk om alle Toch is het niet terecht om flarden, invallen en grappen zijn anti-optreden daarmee af op een permanent komisch ni- te doen. Herman Finkers is veau te houden. En met zijn ook ronduit amusant, bijvoor- van alle opsmuk ontdane ma- beeld als hij al pratend een ijs- nier van presenteren is het di rect fataal als de tekst alleen het niet helemaal kan trekken. Het programmablad is type rend. Op het witte karton zijn minimale letters te lezen, daarom wordt er een loep bij geleverd. Slordige pijlen wij zen naar de hoekjes met tekst. Een aardig idee, maar de uit werking had beter gekund, en de reden waarom Finkers voor deze vornq kiest, wordt berehuid aantrekt zonder daar verder iets mee te doen. Of als hij zich presenteert als V&D- verkoper. „Bent u getrouwd? Nee, mijn schoonouders kon den geen kinderen krijgen." Finkers stuift leuk mee met de cabaretwolk van klunzige ty pes, anti-helden met teksten zonder al te veel inhoud, die niets anders willen dan ver maken. En dat gaat hem goed af. DICK VAN TEYLINGEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1988 | | pagina 15