Hagenaar handelt in valse Appels
r
j Jitleen van kunstvideo begint
toet grote expositie in Delft
Hans Vonk maakte
zijn belofte waar
bioscopen
NIEUWE REVU:
a<fn
Oprichting Cobra in tal
van plaatsen herdacht
ns
ika>pen
enzen
grijpend
1 oor
oiltuur-
i ector"
Adamo in
Circustheater
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800); Co
ming to America (al); 18.45,
21.30. wo. ook 13.45. EURO
CINEMA II: Nico (12); 18 30.
21.00. wo. ook 13.30. EURO
CINEMA III: Good morning Viet
nam (al); 18.30, 21.15. Speur
neuzen (al); wo. 14.00. EURO
CINEMA IV: Bright lights, big
city (12); 18.30, 21.00. wo. ook
13.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Read heat
(12); 19.00, 21.15. ma. 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39, tel. 124130): De ondraaglijke
lichtheid van het bestaan (al);
20.00. Big business (al); Co
ming to America (al); World
apart (al); Good morning Viet
nam (al); 14.30, 19.00, 21.15.
Junglebook (al); wo. 14.30. TRI
ANON (Breestraat 31. tel.
123875): The last emperor (al);
20.00. REX (Haarlemmerstraat
52. tel. 071-125414): Pleasure
island (16); 14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Nico (12); wo. 14.45, 19.00,
21.15. ma. di. 19.00, 21.15.
CITY THEATER II: Colors (al);
19.00, 21.15. Troetelberen In
wonderland (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Hersenschim
men (al); do. t/m wo. 20.15. The
gardens ol stone (al); do. t/m
wo. 20.45.
19.00.
KINDERVOORSTELLING
Bamby; wo. 14.00. Pinkeltje;
wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13.269): Cry Freedom
(al); ma. di. wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Three men and a baby; wo.
14.00.
DEN HAAGASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): Big business (al);
14.00, 18.45, 21.30. ASTA 2:
Hairspray (al); 14.00, 18.45,
21.30. ASTA 3: Masquerade
(al); 14.00, 18.45, 21.30. BA
BYLON 1 (Winkelcentrum Baby-
Ion, tel. 471656): Good morning
Vietnam (al); 14.30, 16.45,
19.00. 21.30. BABYLON 2:
Spoorloos (16); 14.30, 17.00,
19.30. 21.45. BABYLON 3: A
world apart (al); 14.30, 17.00,
19.30, 21.45. CINEAC 1 (Bui
tenhof 20. tel. 630637): Red heat
(12); 14.00, 18.45, 21.30. CI
NEAC 2: Frantic (al); 14.00.
18.45, 21.30. CINEAC 3: The
presidio (12); 18.45, 21.30. ma.
di. ook 14.00. METROPOLE 1
(Carnegielaan, tel. 456756): Co
ming to America (al); 14.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 2:
Tai-Pan (al); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 3: Hope and
glory (al); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 4: The last
temptation of Christ (12); 14.00,
20.30. wo. 20.30. METROPO
LE 5: De ondraaglijke lichtheid
van het bestaan (al); 14.00,
20.30. ODEON 1 (Herengracht
13. tel. 462400): Coming to
America (al); 13.45, 18.45,
21.30. ODEON 2: Deadly pur
suit (12); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 3: Steven Seagal is
„Nico" (16); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 4: COP (16); 13.45,
18.45, 21.30. STUDIO 1 (Ket
tingstraat 12b, tel. 656402): Bey
ond therapy (16); 19.15, 21.45.
wo. 14.00. STUDIO 2: The mi-
lagro beanfield war (12); 19.00,
21.30. STUDIO 3: Three men
and a baby (al); 19.00, 21.30.
HAAGS FILMHUIS: Zaal 1:
Tampopo; 19.30. Un ragazzo di
Calabria; 21.45. Zaal 2: Kung Fu
Master; 19.30, 21.45. Zaal 3:
19.30, 21.45. Vivement diman-
che; ma. Searface; di. Le dou-
los; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: De reddertjes; wo.
14.00. METROPOLE 4: Junglq
book; 14.00. STUDIO 2: De
laatste eenhoorn; wo. 14.30.
STUDIO 3: De speurneuzen;
wo. 15.00.
LK'IUNST
EeidoeSoutont
WOENSDAG 2 NOVEMBER 1988 PAGINA 9
Ml
Zit: t
'191
ex
(t
rtii
'eil
nd
it
nöj
w
vei
rf :N
HAAG Met in-
ig van volgend jaar zijn
VHS banden met
«Jhstvideo te huur. Aan
experiment waagt zich
Culturele Raad Zuid-
llland, in samenwer-
ig met de Vereniging
Video-, Film- en Ge-
dskunstenaars. „We be
nen dit experiment
x uit de overtuiging
er belangstelling voor
staat, dan uit bewezen
3'evens. Het materiaal is
en ergens moet je toch
jfcnnen", aldus de initia-
nemers.
e i
meteen een goede start te
;en voor een zo breed mo-
publiek, is voor dit doel
stedelijk museum van
Het Prinsenhof geheel
l^ruimd en begint daar, in
zalen, 12 november een
;e expositie onder de titel
iderland 4", die voortduurt
21 november. Op deze ex-
itie is te zien wat de ma-
van videokunst beheerst,
welke materialen en on-
werpen ze gebruik maken
men zich hun produk-
moet voorstellen. „Want
in maar tv's zou een beetje
worden", aldus een
ild Drdvoerder.
Marina Abramovic: „Art must be beautiful"; beeld uit een van
haar kunstvideo-produkties.
FOTO: PR
d hoe i
wordt op twee manieren
indruk van de bedoeling
feven: met een overzicht-
ogramma van de in Neder-
1 geproduceerde kunstvi-
en met een kunstvideo-
ik waar iedere bezoeker
stvideobanden kan bekij-
en lenen. Het is de bedoe-
dat met ingang van vol-
id jaar kunstbanden op
itig plaatsen in ons land te
worden gesteld, met
bij artotheken, waar
al leners van (beeldende)
nst naartoe komen.
iie
Het idee achter het experi
mentele initiatief is ontstaan,
nadat videokunstenaars in
middels twintig jaar bezig wa
ren en dus produceerden. In
wezen, redeneerden zij, be
staan uitleencentra voor boe
ken, platen, zelfs schilderijen
en sculptuur al heel lang. In
middels zijn ook videotheken
opgericht en als dat soort ban
den tóch al kunnen worden
uitgeleend, tegen redelijke
vergoeding, waarom dan geen
kunstvideo.
Wat de bedoeling precies is
valt te zien op de grote exposi
tie in de Delftse Prinsenhof,
maar ook op de kabel: het
Kunstkanaal Rotterdam en
Den Haag zendt een documen
taire uit over kunstvideo op 7
november om 21.30 uur en een
verslag van de opening en de
tentoonstelling op 14 novem
ber op 14 november om 21.30
uur. Videoline Den Haag zendt
via de lokale kabel op zondag
avond 13, 20 en 27 november
delen uit van een programma
onderdeel van „Nederland 4";
het historisch overzicht.
Instellingen die zich met pre
sentatie en distributie van vi
deokunst bezighouden zijn op
de expositie met informatie
materiaal aanwezig. Dat zijn
Het Kijkhuis (Den Haag),
Time Based Arts (Amsterdam),
V2 (Den Bosch) en de Vereni
ging van Video-, Film- en Ge
luidskunstenaars. De tentoon
stelling wordt begeleid door
een uitvoerige catalogus, waar
in alle aanwezige videowerken
zijn beschreven.
Copiëren
De banden die in de uitleen
gaan - tegen tarieven die de
artotheken toch al hanteren -
zijn steeds eerste copieën van
de moederband en dus van
uitstekende kwaliteit. Het ge
vaar van thuis-copiëren is der-
have levensgroot aanwezig,
onderkennen de initiatiefne
mers. „Maar we zijn er niet zo
bang voor", wordt aangege
ven. „We denken niet dat veel
mensen dat gaan doen. En als
het toch gebeurt, nou, dan
moeten we dat maar opvatten
als een hele eer voor de kun
stenaar die de band heeft ge
maakt".
Of er illegaal handel in de
kunstbanden mogelijk is, zoals
in muziekcassettes en gewone
videobanden, moet worden af
gewacht, er zijn geen voor
beelden voorhanden. „Drie
kwart van de banden kost bij
aanschaf, want dat is ook mo
gelijk, driehonderd tot vijf
honderd gulden per stuk. Een
klein aantal is goedkoper of
duurder, tot zo'n drieduizend
gulden per band. Maar we
verwachten niet, dat het met
een storm zal lopen, het is een
geheel nieuw kunstmedium en
degenen die belangstelling
hebben, zijn niet de lieden die
gaan copiëren uit winstbejag",
aldus een woordvoerder.
Even wennen
Het zal, zelfs voor de geïnte
resseerden, even wennen zijn
aan deze vorm van kunstge-
nieten. Want de banden leve
ren geen spannend verhaal op,
behoren ook niet tot het genre
„kunstfilms", die toch al door
een relatief klein publiek op
waarde worden geschat. Over
het algemeen zijn het impres
sionistische beelden, vrijwel
steeds begeleid door muziek,
waarmee de vrije fantasie tot
op zekere hoogte kan doen
wat men wil. De kunstenaar
maakt gebruik van technische
effecten, waarbij met kleur,
beeld en visuele effecten bij
zondere vormen worden be
reikt. „Alsof je een schilderij
zit te bekijken, maar dan een
bewegend", aldus een woord
voerder, die benadrukte dat
het initiatief na twintig jaar
sleutelen toch eens van de
grond moest komen. „Maar ja,
we beginnen wel vanuit een
nul-stand, om te kijken hoe
het loopt", voegde hij eraan
toe.
FRITS BROMBERG
Hans Vonk en het Residentie Orkest
ten Russisch programma. Solist
de pianist Emile Naoumoff. Herha
ling vanavond. Dr. Anton Philips-
zaal, Den Haag, gisteravond.
Bescheidenheid behoorde ken
nelijk niet tot de eigenschap
pen van de drie Russische
componisten die werk lever
den voor het concert dat gis
teravond door Hans Vonk en
het Residentie Orkest werd
gepresenteerd. Skriabin be
schouwde zichzelf als een god,
Liadof riep over zijn Betover
de Meer; „Wat houd ik veel
van dit werk! Wat schilder
achtig, wat mooi" en Tsjai-
kowski schreef over zijn zesde
symfonie: „Het wordt mijn
beste werk". Met deze drie
Russen leek het programma zo
weggelopen uit de serie „Van
uit Skriabin" zoals in 1986
door het Residentie Orkest uit
gevoerd.
Solist in het pianoconcert opus
20 van Skriabin was de Bul
gaarse pianist Emile Naoumoff
(26) die zich in het vorige sei
zoen met veel virtuositeit
stortte op de Totentanz van
Liszt. Skriabin is een neo-Cho-
pincomponist, een omstreden
figuur, een egocentrisch mens
vol grootheidswaanzin, een fe
nomenaal pianist. Genialiteit
en geestelijke ontsporing lig
gen bij Skriabin dicht bij el
kaar.
Emile Naoumoff besprong het
pianoconcert met geweld,
snuivend, af en toe staand, ge
spannen en overspannen tege
lijk en dat alles vanuit de
drang zijn grandioze virtuosi
teit te bewijzen. Hartstocht en
elegantie zijn kenmerken van
het werk van Skriabin en juist
die elementen kwamen bij
Naoumoff onvoldoende tot
hun recht.
Anatoli Liadof dankt zijn be
kendheid aan slechts twee
composities: Het Betoverde
Meer en Kikimora. Het symfo
nisch gedicht Het Betoverde
Meer dateert van 1909 en is
een impressionistische sfeerte
kening. Die opmaat van het
concert van gisteravond was
als een belofte van Hans
Vonk: „Dit wordt een concert
waarin ik met dit orkest een
prestatie kan leveren" en hij
kwam die belofte na. Het
werkie van Liadof werd in
pasteltinten weergegeven, bij
na breekbaar.
Het grote werk kwam met de
zesde symfonie van Tsjaikows-
ki. Omdat Tsjaikowski één
van de favorieten van Vonk is
en het Residentie Orkest zich
toch wel gelukkig gevoeld
moet hebben dat de chefdiri
gent weer eens op de bok
stond, kon de weergave uit
groeien tot iets moois, tot iets
indrukwekkends. Vonk werk
te hard, stond letterlijk en fi
guurlijk op zijn tenen om het
maximaal bereikbare te reali
seren en het lukte alles won
derwel. Nog geen vertolking
om zo op de plaat te zetten -
hier en daar zaten nog rafel
tjes en vlekjes - maar de geest
was er. De geest van harts
tocht, melancholie, zwaarmoe
digheid, op en top pathetisch,
dramatisch, aangrijpend. Vonk
ontnam het publiek de gele
genheid op het onjuiste mo
ment, namelijk na het derde
deel, te applaudisseren. Hij
koppelde beide delen aaneen
en hij bereikte daarmee een
verrassend effect.
ADRIAAN HAGER
Wandkleden in
Pulchri Studio
DEN HAAG Het schilder
kundig genootschap Pulchri
Studio in Den Haag toont van
5 tot 25 november in de Tuin
galerie een stuk of zes wand
kleden van kloek formaat, ge
maakt door de Haagse kunste
naar Juijen de Haan. Hij
maakte ze met behulp van een
assistent, geïnspireerd door het
kleurenspel op zijn dagelijkse
voettocht langs een stoffen
zaak. In de Voorhoutgalerie
van Pulchri Studio wordt ge
lijktijdig aandacht gegeven
aan Ad Kroese met een ten
toonstelling van diens nieuwe
aquarellen.
Pasadenas
in Nederland
UTRECHT De Engelse vijf
mans formatie The Pasadenas,
die in Nederland inmiddels
twee hitsingles heeft gehad,
„Tribute" en „Riding on a
train", komt voor twee optre
dens naar ons land. De groep,
die tevens visueel veel te bie
den heeft door de dansers die
er toe behoren, komt 1 decem
ber in Muziekcentrum Vre-
denburg in Utrecht en 2 de
cember in de Escape te Am
sterdam. De voorverkoop voor
de beide concerten start zater
dag bij alle bekende voorver
koopadressen.
BIJ DEZE KRANT
INFORMATIE OVER
FILMS, MUZIEK, THEATER,
RECREATIE, EXPOSITIES EN
EEN COMPLETE AGENDA
DEN HAAG Volgens
het weekblad Nieuwe
Revu is de Haagse druk
ker Guido van der Vet
een van de belangrijkste
verspreiders van valse li
tho's van Karei Appel in
Nederland. Het weekblad
schrijft deze week dat het
van Van der Vet voor
vierhonderd gulden een
valse Appel kocht, die
zelfs voor experts nauwe
lijks van echt was te on
derscheiden. Normaal
brengen litho's van Appel
zo'n tweeduizend gulden
of meer op. Van der Vet
zou de koper van Nieuwe
Revu nog een partij Ap
pels hebben aangeboden,
maar het blad is daar ver
der niet op ingegaan.
Guido van der Vet is de zoon
van de Haagse kunsthande
laar en drukker Henk van
der Vet, die in het verleden
veel zeefdrukken voor Karei
Appel heeft gemaakt. Henk
van der Vet heeft in publica
ties en later in een kort ge
ding voor de Amsterdamse
rechtbank de schrijver en
kunsthandelaar Adriaan Ve-
nema altijd aangewezen als de
belangrijkste handelaar in
valse Appels.
Overigens is de Haagse kunst
handelaar en Appel-expert
Jan Nieuwenhuizen Segaar er
niet van overtuigd dat het
werk dat Nieuwe Revu hem
heeft laten beoordelen voor
het artikel, vals was. Nieu
wenhuizen: „Ik ben het werk
al eerder tegengekomen, en
de prent ken ik. Er zit alleen
wat kleurverschil tussen. Ik
vermoed dat er twee drukken
van de litho gemaakt zijn,
waarbij dat kleurverschil is
ontstaan. Maar dat betekent
dus dat het werk wel legaal
is".
Indiana
Jones
Goed nieuws
voor liefhebbers
van Indiana Jo
nes: er komt een
nieuwe film met
de avonturier:
„Indiana Jones
and the last Cru
sade". Voor het
eerst wordt de
kijker geconfron
teerd met de va
der van Indiana,
gespeeld door
Sean Connery.
Harrison Ford
speelt Indiana, en
Steven Spielberg
zorgt opnieuw
voor de regie.
Annemiek Hagens
directeur
Theater Instituut
AMSTERDAM Annemiek Hagens (45)
is met ingang van 1 april 1989 benoemd
tot directeur van het Nederlands Theater
Instituut. Zij volgt daarmee Steve Austen
op, die op eigen verzoek op 31 december
dit instituut verlaat nadat hij daar acht
jaar directeur is geweest. Dit heeft het in
stituut meegedeeld. Mevrouw Hagens is
momenteel nog directeur van de landelij
ke federatie Cultureel Jongeren Paspoort.
Voordien was zij hoofd culturele zaken bij
de gemeente Gouda. In die tijd was zij te
vens secretaris van de Culturele Raad van
die gemeente. Annemiek Hagens vervult
ook nog een aantal bestuursfuncties bij
culturele instellingen.
r T
1NISTER BRINKMAN:
ÜDSCHENDAM De
r ivvording van de interne
iari rkt van de Europese Ge-
enschaP zal ingrijpende
-olgen hebben voor de
turele sector in Nederland
de situatie nog complexer
müh ken dan zij momenteel al
Daarom is het nodig dat
n t\N belangen en wensen van
culturele sector duidelijk
[ormuleerd worden. Al-
zo kan Nederland als
het '-lidstaat op adequate wij-
Busihreageren op de voorstellen
rikaa V de Europese Commissie
de fiscale harmonisatie.
dat
m
in,,
blij
on
eslag
minis
heeft minister Brinkman
VC) vanmorgen gezegd tij
de opening van het con-
„BTW en Cultuur" in
dschendam.
Nederland zijn drie BTW-
ieven: het 20 procent-tarief,
aronder podiumkunsten
Men; het 6 procent-tarief
bij voorbeeld de verkoop
boeken en de diensten
bibliotheken, en -het nul-
ief waaronder musea vallen
eigen werk tentoonstellen,
en Van deze sectoren is te
en met de huidige stand
zaken, zo merkte Brink-
de eenwording van de
e markt van de EG zal
Nederlandse situatie gron-
worden gewijzigd. Zo heeft
Europese Commissie voor-
/T'^teld om wat betreft de har-
van de omzetbelas-
en de accijnzen de tarie-
terug te brengen tot twee.
normale tarief loopt in de
Jige voorstellen uiteen van
iet la tot 20 procent, en het lagere
in (ief moet tussen de 4 en 9
nog i icent liggen. Onder het ver-
chijgde tarief zouden de eerste
on ensbehoeften vallen, waar-
wder boeken, kranten en tijd-
iriften. Het nultarief komt
de voorstellen niet voor.
ver de ruimte die er is om
boeken, tijdschriften en
gbladen ook andere cultuur-
ingen onder het lage tarief
laten vallen, lijkt nog ver-
1 van mening mogelijk",
ws Brinkman. Volgens de
lister bestaat er ook nog
ekerheid om bepaalde cul-
rele diensten vrij te stellen
n BTW. „Gezien dé vele on-
l tere factoren die er binnen
EG bestaan ten aanzien van
BTW, is het des te noodza-
ijker dat we onze wensen
eisen ten aanzien van de
izetbelasting goed op een rij
ten, ook al zal dat niet een-
udig zijn," zo stelt hij voor.
DEN HAAG Deze maand
is het precies veertig jaar ge
leden dat de kunstenaarsbe
weging Cobra het leven zag: 8
november 1948 werd in het
Parijse café Notre Dame Co
bra opgericht. De Belgen
Christan Dotremont en Jo
seph Noiret, De Deen Asger
Jorn en de Nederlanders Ka-
rel Appel, Constant (Nieu-
wenhuys) en Corneille (Cor
nells G. van Beverloo) ston
den aan de wieg van Cobra.
Zij waren ook de onderteke
naars van het nogal vage ma
nifest waarin het woord kunst
overigens niet eenmaal voor
komt en waarmee de wereld
kond werd gedaan van de ge
boorte van hun kind.
Deze geboorte wordt deze
maand overal in Nederland
herdacht met tentoonstellin
gen, uitgaven van onder meer
de Staatsuitgeverij, een film
van Jan Vrijman en andere
activiteiten.
Cobra is aanvaard en wordt
nu omhelsd. De vele activitei
ten die nu zijn opgezet getui
gen daarvan. In tal van gale
ries in onder meer Amster
dam, Den Haag (Novè Spec
tra) en Eindhoven is werk te
zien van Cobra-schilders als
Jorn, Pierre Alechinsky, Ap
pel, Corneille, Theo Wolve-
camp en Anton Rooskens.
In het kader van de tweede
zomeropstelling van de eigen
collectie van het Stedelijk
Museum, die nog steeds te
zien is, heeft directeur Wim
Beeren de eregalerij voor Co
bra bestemd.
De grootste Cobra-tentoon
stelling wordt op 8 november
in de Nieuwe Kerk in de
hoofdstad officieel geopend.
Daar zijn dan tot 31 december
250 werken uit de nog veel
grotere collectie van de in Ve
nezuela wonende Nederlandse
zakenman Karei van Stuij-
venberg te zien. Deze exposi
tie omvat schilderijen, litho's,
gouaches, beelden en dergelij
ke uit de periode 1948 tot nu
van bijna alle kunstenaars die
in de jaren 1948-1951 bij Co
bra betrokken waren. Er is te
vens veel documentair mate
riaal te zien zoals boeken,
pamfletten, affiches en foto's.
Bij de tentoonstelling ver
schijnt een SDU-catalogus
met inleidingen van drie
kunsthistorici (de Deen Birt-
wistle, de Belg Wijnants en de
Nederlandse Willemijn Stok
vis), die ieder hun eigen visie
op Cobra geven.
In het Stedelijk Museum van
Schiedam ging afgelopen zon
dag een tentoonstelling van
veel werken van Cobra-schil
der Eugène Brands van start.
Onder de titel „Ooggetuige
van Cobra" toont Museum
Fodor in Amsterdam vanaf
vrijdag foto's van Henny Rie-
mens. Deze fotografe, die in
1950 met Corneille naar Parijs
trok en daar nog altijd woont
en werkt, heeft met haar ca
mera de activiteiten van Ne
derlandse Cobra-kunstenaars,
die in de Franse hoofdstad
werkten, bespied en vastge
legd.
Ook de Bijenkorf laat zich
niet onbetuigd bij de Cobra-
herdenking. Van 8 tot en met
15 november zal op de vierde
verdieping van het Amster
damse filiaal van dit waren
huis, dat al enkele keren
eerder aandacht aan Cobra
besteedde, een verkoopten
toonstelling worden gehouden
van litho's van onder anderen
Appel, Rooskens en Corneille.
Ook in de filialen in Rotter
dam en Eindhoven komt Co
bra aan bod.
DEN HAAG Voor het eerst sinds
jaren geeft Adamo, de man die met
onder meer „Tombe la neige" grote
populariteit verwierf in ons land,
weer een concert. In het Circusthea
ter staat Adamo vanavond op de
planken, waar hij zijn bekende hits
ten gehore zal brengen. Adamo, van
Italiaanse afkomst maar wonend in
België, was jaren geleden na een op
treden met zijn familie in de Vuist
van Willem Duys in een klap een
ster in ons land. Die populariteit is
inmiddels danig getaand, maar toch
nog grot genoeg voor een optreden in
het Circustheater. Het optreden, het
enige, begint om 20.15 uur.
Twee van de
kunstenaars
die mede
dankzij Cobra
bekend
werden:
Lucebert
(links) en Karei
Appel. Van
beide
kunstenaars is
op tal van
plaatsen in ons
land nu werk te
zien tijdens de
vqie Cobra
herdenkingen.
FOTO: PR
Nieuwenhuizen wijst er op
dat de suggestie die mogelijk
door het artikel wordt gewekt
dat Guido van der Vet valse
litho's bij zijn vader heeft ge
maakt. technisch onmogelijk
is. „Henk van der Vet heeft
een zeefdrukkerij, litho's zijn
in offset, dus dat kan gewoon
weg niet". Vader en zoon van
der Vet hebben overigens al
lange tijd geen contact meer
met elkaar, zo vertelde een
woordvoerder van de familie
vanmorgen.